11.Ладика_2013. Удк 378. 14 Петро Ладика, Володимир Бучок сучасні компютерні технології у фізичному вихованні І спорті анотація
Скачать 416.36 Kb.
|
1 УДК 378.14 Петро Ладика, Володимир Бучок СУЧАСНІ КОМП’ЮТЕРНІ ТЕХНОЛОГІЇ У ФІЗИЧНОМУ ВИХОВАННІ І СПОРТІ Анотація. У статті розглянута можливість використання засобів комп’ютерних технологій у фізичному вихованні та різних видах спорту. Представлена можливості використання комп'ютерів в науково-дослідній роботі в спорті. Ключові слова: інформатизація, інформаційні технології, спорт, біомеханічний аналіз. Аннотация. В статье рассмотренная возможность использования средств информационных технологий в физическом воспитании и разных видах спорта. Представленна возможности использования компьютеров в научно- исследовательской работе в спорте. Ключевые слова: информатизация, информационные технологии, спорт, биомеханический анализ. Annotation. The article eals with the possibility of the usge of information technologies facilities is in different sports. The possibility of the usage of computers in sport research work is demonstrated. Keywords: informatization, information technologies, sport, biomechanic analysis. Постановка проблеми. З початком бурхливого розвитку комп'ютерних технологій в кінці двадцятого століття і проникненням їх в різні сфери діяльності людини практично неможливо говорити про повноцінний розвиток фізичного виховання та спорту без використання тих широких можливостей, які представляють сучасні комп'ютери. Високошвидкісні обчислювальні машини з потужними базами даних, глобальні комп'ютерні мережі і багатофункціональне програмне забезпечення створюють умови для нового – комплексного підходу до фізичного виховання і спорту [3]. В умовах інформатизації суспільства, впровадження інформаційних технологій (ІТ) в усі сфери перед, системою освіти стоїть завдання підготовки сучасної людини до широкого використання засобів інформатизації. В зв'язку з цим особливу значущість набуває процес інформатизації галузі фізичного виховання і спорту, спрямований на забезпечення даної сфери методологією, технологією і практикою створення і використання науково-методичних розробок в області ІТ [5]. Враховуючи викладене ми поставили собі за мету – визначити особливості використання інформаційних технологій у фізичному вихованні і спорті. Мета була реалізована через вирішення завдань дослідження: 1. провести аналіз літературних джерел з даної тематики; 2. визначити напрямки використання ІТ у спорті. 2 Методи та організація дослідження. У процесі проведення дослідження нами використовувались: теоретичний аналіз і узагальнення спеціальних літературних джерел з даної проблеми. Аналіз останніх досліджень і публікацій. Питання використання засобів ІТ у фізичному вихованні і спорті розглядаються в роботах багатьох дослідників [5, 6]. У цих роботах відзначається, що використання засобів ІТ спрямоване на модернізацію галузі фізичного виховання і спорту та сприяє вдосконаленню загальноосвітнього процесу підготовки, а також професійної підготовки фахівців різного напрямку. Нині накопичений певний досвід використання засобів ІТ в різних видах спорту, в навчальному процесі з фізичного виховання та в процесі підготовки фахівців (учителів фізкультури, суддів по спорту, інструкторів та ін.), в процесі спортивних тренувань і змагань, а також діагностики а моніторингу фізичного стану учнів та спортсменів [5]. Велика кількість публікацій присвячена питанням поліпшення якості технічної підготовленості спортсменів. Розробка систем для посилення цієї сторони підготовки спортсменів ведеться у напрямі створення програмно- апаратних комплексів, що дозволяють автоматизувати введення інформації в ЕОМ, її обробку і обчислення необхідних біомеханічних параметрів. Це дає можливість підвищити ефективність навчання руховим діям і уникнути помилок. Деякі публікації присвячені опису ППП, що дозволяють оцінювати функціональну підготовленість, діагностувати різні здібності спортсмена і управляти їх вдосконаленням [4]. На початковій стадії впровадження ІТ в планування тренувального процесу йшло шляхом створення систем управління базами даних, дозволяючих зберігати і здійснювати пошук адекватних засобів тренування [7]. Даний час оптимізація планування підготовленості спортсмена йде шляхом створення експертних систем (ЕС) і програм, близьких до них за змістом. Експертні системи - це складні програмні комплекси, інтегруючі знання фахівців в конкретних предметних областях і тиражуючі цей досвід для консультації менш кваліфікованих користувачів. На думку розробників експертних систем, цей тип прикладних програмних продуктів найбільш відповідає рішенню завдань такого типу. До теперішнього часу розроблені експертні системи для планування підготовки бігунів на середні дистанції і важкоатлетів, а також спортсменів в стрибкових видах легкої атлетики [9]. П.А. Винограду і В.А. Савин [2] вказують, що при проведенні змагань рівня олімпійських ігор застосування ІТ забезпечує оперативний збір, передачу, зберігання і обробку великої кількості інформації. У таких видах спорту як теніс та футбол використовується система електронного суддівства Hawk–Eye. Відеокамери високого розділення розташовуються навколо ігрової зони (корт або поле), відстежують траєкторію польоту м'яча і фіксують інформацію, яка зберігається в системі електронного суддівства. Це дозволяє в спірних ситуаціях для винесення ухвали спостерігати 3 на екрані комп'ютера і на великих табло рух м'яча, точку його приземлення і так далі. Використання безпровідного фіксатора уколів для фехтування «Идея» дозволяє фехтувальникам відмовитися від довгих шнурів. Інформація про уколі поступає на датчик, розташований на потиличному утримувачі маски, і передається на суддівський приймач через інфрачервоний порт. Одночасно всередині маски спалахує червоний або зелений світлодіодний індикатор, що звільняє суддів, глядачів і спортсменів від необхідності звертатися до центрального суддівського реєстратора. Крім того, фехтувальники отримують можливість вести бій не лише на спеціальній доріжці, але і на будь-якому іншому майданчику. Композитний м'яч для баскетболу Spalding's Cross Traxxion виготовлений з композитного синтетичного матеріалу, який технологічніший, ніж колишні шкіряні покриття. Композитний м'яч добре збалансований, його поверхня дозволяє контролювати рівень вологості і позбавляє від необхідності його обкатки. Розроблені ковзани нової конструкції Therma Blade з гарячими лезами, батареєю і мікропроцесором. При постійному нагріванням леза ковзана (на декілька градусів вище за температуру льоду) збільшується прошарок води під лезом ковзана і зменшується тертя між ним і льодом, за рахунок чого збільшується швидкість проходження дистанції, покращується ковзання. Зміни в правилах спортивної гімнастики, технології підготовки спортсменів диктують необхідність систематичного підвищення кваліфікації суддів, тренерів та спортсменів. Для вирішення цієї проблеми створюються комп'ютерні мультимедійні програми за правилами змагань зі спортивної гімнастики на основі універсальної інформаціоно-діагностичної системи [1]. Для біомеханічного аналізу спортивних рухів (стрибків в довжину, метань, ривок та поштовх) може використовуватися програмний пакет Dartfish, що дозволяє зберегти пропорції тіла спортсмена, визначити оптимальні параметри. Для аналізу тактичних дій у спортивних іграх можна використовувати програму Dartfish TeamPro. "Програма тренування" дозволяє вести електронний щоденник тренувань в таких видах спорту як біг, лижі, спортивне орієнтування, плавання. На екран комп'ютера виводиться таблиця з певними даними по тренуваннях (дата, час і місце тренувань, їх тривалість, навантаження, типові помилки і так далі), облік і аналіз яких необхідний не лише для розбору тренувань, але також для їх планування. Для автоматизації суддівства змагань з плавання розроблена програма SwimBase. Програма дозволяє здійснити збір та збереження інформації про змагання і спортсменів за певний проміжок часу, а також формування необхідних документів [1]. Аналіз засобів ІТ і досвіду їх використання в різних видах спорту, в процесі фізичного виховання, а також в процесі діагностики і моніторингу фізичного стану учнів і спортсменів показав відсутність єдиної системи 4 автоматизованого збору, зберігання і представлення інформації, необхідної не лише для підготовки спортсменів, але також для ухвалення суддівських рішень. Виходячи з вище викладеного можна виділити наступні напрями застосування ІТ в спорті: 1. створення високоякісних мультимедійних цифрових навчальних посібників: на прикладі відеозаписів вправ у виконанні спортсменів високого класу. Юні спортсмени можуть аналізувати техніку виконання цих вправ з використанням досягнень цифрових технологій; 2. отримання довідкової інформації в мережах Internet або Intranet (якщо така є): потужні бази даних дозволяють отримати необхідну інформацію в короткі терміни і бути в курсі усіх спортивних новин і досягнень, а також є джерелом відомостей про новітні спортивні технології; 3. дослідження біомеханічних аспектів спортивних вправ: сучасні оптичні системи для визначення параметрів руху спортсмена є ефективним засобом для виявлення недоліків в підготовці спортсмена і розробці методів для їх усунення; 4. проведення психологічних комп'ютерних тестів для визначення реакції і концентрації уваги спортсмена: подібні тести дозволяють в стислі терміни в ході порівняльного і статистичного аналізу (із спортсменами високої кваліфікації) виявити слабкі сторони спортсменів. Потрібно відмітити, що ці тесті характеризуються високою ефективністю і економічністю; 5. підготовка програмних тренажерів-стимуляторів з метою глибшого наукового вивчення тих або інших спортивних процесів: тренажери- стимулятори дають можливість вивчення спортивних ситуацій, що відрізняються особливою складністю і що вимагають глибокого аналізу; 6. моделювання спортивних вправ і визначення оптимальних параметрів їх виконання: потужні процесори сучасних комп'ютерів дають можливість в долі секунди визначити необхідні параметри і розрахувати траєкторії руху центрів тяжіння частин тіл спортсмена; 7. проведення статистичних досліджень: аналізи опитувань, складених фахівцями високої кваліфікації, що дозволяють швидко і ефективно визначити проблеми спортивного харчування, здорового сну і деяких інших показників фізіології спортсменів [3]. Очевидно, що використання ІТ створює абсолютно нові можливості для розвитку спорту. Причому, для підвищення спортивних результатів доцільно використовувати не окремо взятий метод, а застосовувати комплексний науковий підхід. Наприклад, можна ефективно поєднувати біомеханічні, психологічні і статистичні тести з відповідною кореляцією з фізіологічними показниками спортсменів. Умовно вище перелічені напрями застосування ІТ в спорті можна розділити на три групи: довідково-методичні: розробка мультимедійних посібників, створення інформаційних баз даних; 5 пов'язані з вивченням фізичних аспектів організму спортсмена: біомеханічне, психологічне і статистичне напрями; аналітичні: моделювання спортивних рухів і створення комп'ютерних тренажерів-стимуляторів. Усі вищезгадані три групи пов'язано між собою і припускають участь фахівців і учених різних кваліфікації і напрямів: тренерів, фізіологів, біомеханіків, медиків, комп'ютерників, психологів і біологів. В ході комплексного підходу відбувається обмін досвідом між представниками різних професій, що поза сумнівом веде до досягнення вищих спортивних результатів [3, 8]. Висновки. У роботі представлені основні напрями застосування інформаційних технологій в спорті. Визначені напрямки застосування ІТ у спорті. Показано, що інформаційні технології служать базисом для інтеграції зусиль фахівців і вчених різних професій, і є надійним засобом для процесу відбору, підвищення кваліфікації і досягнення високих спортивних результатів. Подальші дослідження передбачається провести у напрямі вивчення інших проблем комплексного використання інформаційних технологій в різних видах спорту. Список використаних джерел 1. Абрамян А.М., Информационные и коммуникационные технологии в физической культуре и спорте // Ученые записки ИИО РАО. 2010. – № 33. – С. 58-67. 2. Виноградов П.А., Савин В.А. Спорт в мире информации // Теория и практика физической культуры. – 1997. – № 11. – С. 59-62. 3. Егоян А.Э., Мирцхулава М.Б., Читашвили Д.М. Аспекты комплексного использования информационных технологий в спорте // Физическое воспитание студентов творческих специальностей. – 2007. – № 4. – С. 15- 19. 4. Жбанков О.В., Лебяжьев А.Н. Компьютеризованная система как средство управления психофизическим состоянием спортсмена // Теория и практика физической культуры. –1994. – № 11. – С. 46-48. 5. Петров П.К. Современные информационные технологии в подготовке специалистов по физической культуре и спорту (возможности, проблемы, перспективы) http://lib.sportedu.ru/Press/TPFK/1999N10/p6-9.htm 6. Самсонова А.В., Козлов И.М, Таймазов В.А. Использование информационных технологий в физической культуре и спорте http://lib.sportedu.ru/Press/TPFK/1999N9/p22-26.htm 7. Степанов В.Н., Скоморохов Е.В. Методика автоматизированного управления подготовкой футболистов // Теория и практика физической культуры. – 1990. – № 12. – С. 53. 8. Читашвили Д.М., Мирцхулава М.Б., Егоян А.Э., Хипашвили И.А., Использование информационных технологий для повышения квалификации юных футболистов // IX международный научный конгресс «Олимпийский спорт и спорт для всех», 20-23 сентября 2005 г., Киев. 9. Шестаков М.П. Управление технической подготовкой спортсменов с 6 использованием моделирования // Теория и практика физической культуры. – 1998. – № 3. – С. 51-54. |