Главная страница
Навигация по странице:

  • Қара өлең ұйқасы

  • Шұбыртпалы ұйқас

  • Ерікті ұйқас

  • Аралас ұйқас

  • Тармақ

  • 6 тармақты өлең

  • Оқушыларға әдеби теориялық ұғымдарды оқыту

  • көркемдегіш құралдар. Баяндау жазушыны болан, естiген, ойластыран оианы з шыармасымен жеткiзуi. М.уезов Кксерекгiмесiн баяндап жазды. р жазушы шыармасын баяндап жеткізеді. Сюжет


    Скачать 60.48 Kb.
    НазваниеБаяндау жазушыны болан, естiген, ойластыран оианы з шыармасымен жеткiзуi. М.уезов Кксерекгiмесiн баяндап жазды. р жазушы шыармасын баяндап жеткізеді. Сюжет
    Анкоркөркемдегіш құралдар
    Дата11.12.2022
    Размер60.48 Kb.
    Формат файлаdocx
    Имя файлакөркемдегіш құралдар.docx
    ТипДокументы
    #838814
    страница2 из 3
    1   2   3

    Ұйқас – шумақтың соңғы тармақтарындағы дыбыстардың өзара үндесіп келуі, өлең өнерінің мазмұндық, формалық сипаттарының үйлескен негізгі белгісі, бөлігі.

    Мысалы, Ыбырай Алтынсариннің «Өзен»деген өлеңінде

    Таулардан өзен ағар сарқыраған,
    Айнадай сәуле беріп жарқыраған
    Жел соқса,ыстық соқса,бір қалыпта
    Аралап тау мен тасты арқыраған,-деген жолдарда «сарқыраған, жарқыраған, арқыраған» сөздерінің  буындары ұқсас келіп, өзара үндесіп, ұйқас жасап тұр.

    Ұйқастың қара өлең ұйқасы, аралас,шалыс, ерікті, егіз, шұбыртпалы ұйқас т.б.түрлері бар.

    Қара өлең ұйқасы - 1, 2, 4 жолдар бір-бірімен буын, бунақ, дыбыс үндестігі жағынан ұйқасады да, 3 жол басқа жолмен беріледі. Сәкен Сейфуллиннің «Көкшетау» өлеңі қара өлең ұйқасымен жазылған.

    Арқаның кербез сұлу Көкшетауы,          а
    Дамылсыз сұлу бетін жуған жауын        а
    Жан-жақтан ертелі-кеш бұлттар келіп,    б
    Жүреді біліп-кетіп есен-сауын                а

    Егіз ұйқас – қатар тұрған екі тармақтың буын, бунақ, дыбыс үндестігі жағынан өзара ұйқасып келуі немесе арасына бір тармақ тастап отырып ұйқасуы.

    Алыстан сермеп,                       а
    Жүректен тербеп,                      а
    Шымырлап бойға жайылған.      б
    Қиуадан шауып,                        а
    Қисынын тауып,                         а
    Тағыны жетіп                              б   
    Толғауы тоқсан, қызыл тіл,          в

    («Сегіз аяқ» Абай.)

    Шалыс ұйқас – тармақтардың екі жолдан, үш жолдан ұйқасып, келесі тармақтың ұйқассыз келуі немесе 1- жолы мен соңғы жолының ұйқасып, арасындағы тармақтардың ұйқассыз келуі. Бұл тәсілді Сүйінбай Аронұлының мына өлеңінен аңғаруға болады:

    Сүйінбай деген мен едім,
    Әкем Арон тұқымы
    Көжеқатық қой сұрап,
    Дүйсен деген біреуге
    Кеше күндіз кеп едім.

    Шұбыртпалы ұйқас - өлеңнің бірнеше тармағы ұйқасып келіп, ара-тұра тармақтарының ұйқаспауы. Исраил Сапарбайдың «Анаңнан асыл бар ма екен?» өлеңінен үзінді:

    Босамай ерні күбірлеп,
    Құдайға құлша жүгінген.
    Береке іздеп бүгіннен
    Ертеңге ессіз үңілген.
    Тағдырдан көріп тауқымет
    Табаны тасқа тілінген.
    Жүдеген жүзі жан көрсе,жүрегін ала жүгірген-
    Анаңнан асыл бар ма екен?      

    Ерікті ұйқас – ақынның таңдауы бойынша өлең жолдарының  қажетті жерінде ұйқас келуі. Ерікті ұйқас көбіне жыраулардың шығармаларына тән.

    Ойыл деген ойынды
    Отын тапсақ тойынды
    Ойыл көздің жасы еді,
    Ойылда кеңес қылмадың,
    Ойылдан елді көшірдің.

    (Асан қайғы)

    Аралас ұйқас - әр түрлі ұйқастың не шумақтың белгілі бір тәртіппен араласып келуі.

    Айталық, Қадір Мырзалиевтың «Қазақтарды шетелдік қонақтармен таныстыру» өлеңі аралас ұйқасқа құрылған.

    Қазақ осы:                        а
    Айтатұғын жерге сыр         б
    О, ағайын,                         в

    Халық емес ол кесір.       б
    Қазақ осы:                      а
    Аңғал-саңғал,                  г
    Жабусыз,                        д
    Қазақ осы:                      а
    Ағыл-тегіл                       е
    Көл-көсір.                       б

    Бунақ - өлең жолдарындағы кідіріс не түскен екпіннің әсерінен бөлінген әр жік.

    Буын сандарына қарай бунақ та әрқилы болып келеді. Мысалы, Қасым Аманжоловтың

    «Сарыарқа» өлеңі үш бунаққа бөлінеді.

    Сарыарқа // сап-сары алтын // жүзген нұрға,
    Қоналқы // мекен болған // сан ғасырға.
    Сайран тау,//самал жайлау,//сырнайлы өзен
    Лебімен // алар тартып,// шықсаң қырға.

    Темірхан Медетбектің «Айтыс» өлеңі екі бунақтан құрылған.
    Қоймаған соң // қолқалап,
    Сөзден жасын // ататын
    Шыға келген // ортаға
    Екі жақтан // екі ақын 

    Абай  Құнанбаевтың  «Сегіз аяқ» өлеңінің егіз ұйқастары бір бунақтан тұрады.

    Ауырмай тәнім ,//
    Ауырды жаным,//
    Қаңғыртты, қысты басымды.
    Тарылды көкірек,//
    Қысылды жүрек,//
    Ағызды сығып жасымды.

    Тармақ - өлең жолдары, өлеңнің әр тарамы. Қазақ өлеңдері тармақ жағынан 4-тен жоғары болады.

    4 тармақты өлең:

    Қараңғы қазақ көгіне
    Өрмелеп шығып күн болам
    Қараңғылықтың кегіне
    Күн болмағанда кім болам?
    («Шәкірт ойы» С.Торайғыров)

    6 тармақты өлең:
    Жарық дүние-ай,
    Жаным-ай менің,
    Ғажапсың!
    Ғажапсың, шіркін!
    Амал не, тезсің,
    Аз-ақсың...  

    (Мұқағали Мақатаев)

    9 тармақты өлең:

    Сен менің өзімді көрсең,
    Тұрысым осы менің.
    Ал мендегі ғаламат сезімді көрсең
    Шошыр едің!...
    Сен онда ойланар ең,
    Мен болып сезінер ең,
    Мен болып көз ілер ең,
    Жеткізе алмас ең бұны
    Адамның сөзіменен.

    (Төлеген Айбергенов)

    Көркемдік теориялық ұғымдар қазақ әдебиеті тіліндегі тәсілдердің барлығымен дерлік жасалып, ерекше көркемдік, бейнелік мәнге ие болған. Көркемдік жасауда жоғары эстетикалық талғам,көркем ой орамынан туған бейнелеуіш құралдар сонылығымен таңдандырмай қоймайды. Бәрі идеялық-эстетикалық мақсатқа қызмет етіп әсем үйлесім табады.

     

    Оқушыларға әдеби теориялық ұғымдарды оқыту

            

        Әдебиет – көркем өнердің негізгі бір саласы.Көркем өнердің бір саласы болғандықтан да,көркем әдебиет-қоғам өмірі мен ой-сананың тарихы болып саналады.

       Әдебиеттің басты құралы-сөз.Көркем сөз өнері арқылы әдебиет өмір шындығының не қилы бейнесін,сезім түсінігінің толқынын,адамдар арасындағы қарым-қатынас,күрес-тартыстарды суреттейді.

       Суреттеу,бейнелеу күшімен және әдебиеттік кейіпкерлер арқылы әлеуметтік өмірдің өткендегісімен де,қазіргісімен де таныстырады.Адамды,қоғамды,табиғатты танытады.Сондықтан да әдебиет білімділік-танымдық,тәрбиелілік,эстетикалық –эмоциялық ,көркемдік қасиеттері арқылы образдап ойлау құралы болып танылады. 

     Әдебиет өмір құбылысының образ арқылы берілген шындық бейнесін суреттеп,танытып қана қоймайды,ол сол құбылысты жанды түрде бар болмысымен көзге елестете әсерлі суреттей алады.

    Ұлы Абай:

    «Өткірдің жүзі,

    Кестенің бізі,

    Өрнегін сендей сала алмас,»-

     десе, халық: «Өнер алды-қызыл тіл» деуі осыны дәлелдейді.

    Әдебиеттің өзіне тән сыртқы және ішкі зерттейтін заңдары болады.

    Әдебиеттің сыртқы заңдылықтары:

    1.Қоғамдық қызметі;

    2.Ағымы;

    3.Стилі;

    4.Әдістер тартысы;

    5.Мазмұны мен түрі;

    6.Қайшылықтары.

     

    Әдебиеттің ішкі заңдылықтары:

    1.Шығарманың тақырыбы мен идеясы;

    2.Жанрлары мен образдары;

    3.Типтендіру мен қиялдау;

    4.Композициясы мен сюжеті;

    5.Тілі;

    6.Көркемдеуіш құралдары,суреттеу тәсілдері.

              Мектептегі әдебиет пәнінің жалпы білім жүйесіндегі орны мен міндеттері көркем шығармалардың білімділік,тәрбиелік өзіндік сипаттарына негізделеді.

    Оқушыларға халықтың қоғамдық өмірін арман-мүддесін танытуда оларға имандылық,адамгершілік,эстетикалық тәрбие беруде,өмірге көзқарасын,мінез-құлқын қалыптастыруда көркем әдебиет пайдалы қызмет атқарады.

    Мектепте әдебиетті оқыту халықтық бай әдебиетті (халықтық поэтикалық шы-ғармашылық),өткендегі прогресшіл әдебиетін,қазақ кеңес әдебиетінің тарихын,

    сынын,теориясын оқушыларға терең меңгертуге жағдай жасайды.

    Бұл міндет сөз өнері арқылы болмысты эстетикалық қабылдауға негізделген әдебиеттің өзіне тән өзгешелігіне сәйкес оқып үйренуге шығарманың идеялық

    мазмұны мен көркемдік түрін,сөз өрнегін өзара бірлікте,ажырамас тұтастықта талдай білуге үйретеді.

                   5-9 сыныптарда көркем әдебиет шығармаларын оқып үйренуде алға қойылатын негізгі міндеттердің бірі-оқушылардың тілін байыту,дамыту,ойын ауызша-жазбаша түрде дұрыс баяндауға үйрету.

                  9-11 сыныптарда көркем шығарманы оқып үйренумен бірге оқушылардың орта буында алған әдеби-теориялық білім дағдылары әрі қарай дамытылып,күрде-лене түседі,жүйелі білім алады.

    5-9 сыныптарда әдебиет теориясынан берілген мағлұматтар:шығарманың тақырыбы,идеясы,композициясы,сюжеті,көркемдегіш құралдары мен суреттеу тәсілдері жоғары сыныптарда тереңдетіле оқытылады.

    5-9 сыныптарда әдебиет теориясынан берілген мәліметтер тиісті әдеби шығар-малардың өз тұсында беріледі.Әдебиет теориясы өз алдына жеке пән болып оқытылмайды.

    Өтілетін әдеби шығарманың тұсында,жанрына,құрылысына,оқиғасына,көркемдік ерекшелігіне қарай әр сынып-тың өз көлемінде тиісті мәлімет беріледі де,

    сыныбы жоғарылаған сайын теориялық әдеби ұғымдар күрделене түседі.Мектепте әдебиет теориясын өту жолдарын осылай қарастыра отырып,мұғалімдер білімінің негізін танытатын әдебиет теориясы жайлы еңбектерді келтіре кетейік.

    1.А.Байтұсынов шығармалары,зертттеулері,өлеңдері,аудармалары

       «Әдебиет танытқыш» 1926 жыл

    2.Қ.Ж.Жұмалиев «Әдебиет теориясы» «Мектеп» баспасы,Алматы,1969 жыл

    3.Ә.Қоңыратбаев «Әдебиетті оқыту методикасы» «Мектеп» баспасы ,1966 жыл

    4. Ә.Қоңыратбаев «4-7 кластарда әдебиетті оқыту методикасы» «Мектеп» баспасы 1987 жыл

    5.З.Ахметов «Өлең сөздің теориясы» «Мектеп» баспасы Алматы,1973 жыл

    6. З.Қабдолов «Сөз өнері» «Мектеп» баспасы 1976 жыл

    7.С.Тілешова «Әдебиет оқу кітабына методикалық нұсқау» «Мектеп» баспасы Алматы,1987 жыл

    8.Б.Сманов «Кейіпкер бейнесін талдау» «Рауан» баспасы Алматы,1990 жыл

    9.М.Жұмабаев «Шығармалары,өлеңдері,поэмалары» «Жазушы» баспасы Алматы,1989 жыл

    10.Ж.Аймауытов «Мағжанның ақындығы туралы»

    11.Қ.Ж.Жұмалиев «Қазақ әдебиеті тарихының мәселелері және Абай поэзиясының   

        тілі» «Қазақстан мен көркем әдебиет» баспасы 1960 жыл

    12.А.Көшімов «Қазақ әдебиетін оқыту методикасы» «Мектеп» баспасы

    Алматы -1969 жыл

    «Әдебиетті оқу кітабы» 5 сыныпта өтілгенде әдебиет теориясынан мағлұмат беру шығарма жанрын танытудан басталады.

    Тегі-эпос,лирика,драма.

    Халық ертегілері бөлімінде  «Керқұла атты Кендебай» ертегісін өткеннен кейін,ертегінің ауыз әдебиетінің түріне жататынын,көбіне қара сөзбен жазылаты-ны,ертегіде Кендебай,Мергенбай батырдың баласы,хан,хан балалары кездесетіні айтылады.

    Халық ертегілері «Қаңбақ шал», «Қырық өтірікті» өткенен кейін ертегілердің тақырыбы әр түрлі болып,осыған байланысты қиял-ғажайып ертегілер (Кер құла атты Кендебай»),шыншыл ертелігер («Қырық өтірік»),жануарлар жайлы ертегілер

    («Алтын сақа») болып бөленеді.

    Ертегіде қиял-ғажайыпты ойдан шығарылған оқиғалар баяндалатыны,өмірде сирек кездесетін не кездеспейтін оқиғалар екендігі айтылады.

    Кендебай,хан,бала,бай,бай баласы шығармадағы адамдардың көркем бейнесі екені,ертегілерде мұнан басқа әңгімелерде кездесетін осындай адамдарды шығарма кейіпкері деп атайды.

    Шыншыл ертегілерде бай мен кедей,ақылды мен ақымақ,жақсы мен жаман адамдар кездессе,қиял-ғажайып ертегілерде ержүрек батыр,жеті басты дәу,жалмауыз кемпір,арыстан ұшырасады.

    Жануарлар туралы ертегілерде кездесетін жануарлар адам мінезінде,адамға тән іс-әрекет пен қасиеттерде кездесетіні мысалдар арқылы түсіндіріледі.

    Қиял-ғажаиып ертегілер мен жануарлар туралы ертегілерде кездесетін әрекет иелері де шығарма кейіпкеріне жататыны естеріне салынады.

    Оқушыларға Ө.Тұрманжановтың «Құмырсқалар,аралар-қиыспас дос құдалар»,

    Ә.Тәжібаевтің «Толағай» ертегілері әдеби ертегі деп аталатыны ,өйткені оның шығарған авторы белгілі,ал халық ертегісінің шығарған авторы жоқ екені ұғынды-рылады.Өлеңмен жазылғаны түсіндіріледі.Бұл ертегілердің де еңбек адамдарын қадірлеу,елді сүю,адамгершілік,шыншылдық,әділеттілікті уағыздайтыны әдебиет дәптерлеріне жазылады.

    Ертегілер тілінде:

             «Жеті жаста садақ тартты,

    Атқан оғы тасты уатты.

    Жай оғынан кем емес,

    Темірден де өткізді.

    Күндік жерге жеткізді»,-

    деген сөздер тіркесі әсірелеуге жатады.Әсірелеу-өте ұлғайтып көрсету.

    Теңеу сөздер- бір заттың қасиетін екінші затқа салыстыру.

    «Аты Айсұлу-ақ маралдай...

    ...Кере қарыс,ақша маңдай,

    Күн нұрынан жаралғандай.

    Ақ тістері меруерттей,

    Қос жұлдыздай көз жанары

    Жалындайды жанған өрттей»,- анықтауыш қызметін атқарып,сын есім болып тұр.Сөйтіп бұл жерде қазақ тілі мен әдебиеттің байланысты болатынына тоқтала кетеміз.

    6 сыныпта «Халық ауыз әдебиеті туралы»кіріспе тақырыбы өтілгенде жанр тегін қайталап,эпос,лирика,драма болып үшке бөлінетінін еске саламыз.

    Халық ауыз әдебиетінің түрлері ертегі,мақал-мәтел,жұмбақ,жаңылтпаш,

    батырлар жыры,аңыз әңгімелер,түрлі өлең-жырлар болып бөлінетіні айтылады. Ертегілер тақырыбына сай мұнда да

    1.Шыншыл ертегілер

    2.Қиял-ғажайып ертегілер

    3.Жануарлар жайлы ертегілер

    4.Тұрмыс-салт ертегілер

    өткен  5 сыныпта тұрмыс-салт ертегісін айтқанымыз еске салынады.

    Ол өзідерінің 5 сыныпта оқыған «Ақын қонақтар» атты М.Әуезовтің Абай жайлы жазған әңгімесінде кездесетін «Жұпар қорығы», «Еділ-Жайық», «Құла мерген» ертегілері жатады.Бұл ертегілерде көшпелі бақташылық тұрмысты сурет-

    тейді.Әрі кең жайлаулы,көк сеңгір тауларды,жұт болмайтын жасыл алқапты көк-сеген арманға толы болып келеді.

    Мал қырылып,ел жұтағанда Жұпар ана балаларын басқа жаққа алып кетеді.Жұпар ана аулын аман сақтап қалады.Жер ұйықты әйел-аналар да таба алады деген ойды білдіреді.

    «Аяз би» ертегісі шыншыл ертегіге жатады.Ертегі тегіс оқудан өткізіледі.

    Мұның өзі оқушының мәтінді толық оқып шығуына жағдай туғызады.Бұл әдісті «түсіндірмелі оқу» деп атайды.Бұл туралы профессор Әуелбек Қоңыратбаевтың пікірі мынадай: "Біз жас балаға қандай затты немесе пәнді болмасын бүтін-бөлшек-бүтін деп келетін жүйемен үйретеміз.Пәнді түсініп,игерудің осы үш ережесі-барлық пәнге ортақ.

    Хат таныту тұрғысынан келгенде,ол бірде сөз-дыбыс-сөз,бірде сөйлем-сөз-сөйлем болып келеді.

    Әдеби оқу методикасына салсақ,мазмұн-форма-идея. Орта мектепте де солай.

    Мазмұнның әдеби және философиялық мағынасы бар.Алғашқы мазмұнға шығарманың өзін оқып,игеріп алу жатады.Соңғы мазмұн (идея) шығарманың мәнін ашады.

    Шығарманың формасы(образ,тіл,композициясы) бірлескен талдаудан өтеді.

    5-7 сыныптарда бала шығарманың мазмұнын игере отырып,соның кейбір көркемдік(формалық)ерекшеліктері жөнінде мағлұмат алады".

    Бұл пікірді басшылыққа алып,мазмұн-форма-идея деген формуланы ұстана-мыз.Олай болса, «Аяз би» ертегісінің жанры эпосқа жататыны,қара сөзбен жазылған ертегі екендігі тағы естеріне түсіріліп,ертегінің тақырыбы-адамгершілік пен халықтың ақыл-ойын,халық арасында данышпан адамдар бар екенін көрсетуге арналғаны айтылады.Кейіпкерін таптыртып,дәптерлеріне жаздырылады.

    Олар:Мадан хан,қырық уәзір,Жаман,хан шешесі,Уәли бай,қызы Меңді,келіншек,

    Зәрлі хан,азпазшы,наубайдың әйелі,қойшы шал,Ақша хан.

    Кейіпкер дегеніміз шығармада кездесетін адамдардың көркем бейнесі.

    Тіліне тоқталып, «Жау шапты,ел бүлінді,апат соқты» дегендер барынша дамыта айтылып,сөзді күшейту мақсатында жұмсалғанын түсіндіреміз.

    «Аға өлсе,іні-мұра», «Ай,Аяз,баймын деп аспа,ханмын деп таспа!Аяз әліңді біл,құмырсқа,жолыңды біл!» деген сөйлемдер мақал-мәтелге жататыны айтылады. Мұнан әрі мына мәтінді таптыртып оқыттырамын.

    - Уа,ата,мына таудың басын қырау шалғалы неше жыл болды?-деп сұрады.

    -Бір жиырма жыл болған шығар,-деді шал.

    -Бұл таудың етегін қырау шалғалы неше жыл болды?

    -Он бес жыл болды.

    -Бұл таудың басынан бұлақ аққалы неше жыл болды?

    -Оған да бір он жыл болған шығар.

    -Ата,өзің нешеусіз?-деді.

    -Ой,шырағым-ай,жатқанда екеуміз,тұрғанда төртеуміз!

    -Баба,менің қырық асыранды қазым бар,соны білдірмей жүнін жұлып,күйдірмей пісіріп,қан шығармай сойып беретін кісі бар ма?-деп сұрады хан.

    Сонда шал:

    -Адамына тап болсаң,айтқаныңнан да артық етер,-деді.Бұл сөздер бір жағынан тұспалдау болса,екінші жағынан жұмбақтау.

    Осы сөйлескен сөздер - диалог.Диалог деп екі адамның сөйлескен сөзін айтамыз.

    Шығарманың тілі арқылы кеіпкердің қандай екені,оның іс-әрекеті,ақыл-ойы,

    адамгершілігі танылатыны айтылады.ертегінің тілі халқының тарихын,тұрмыс-тіршілігін,салт-санасын,ой-арманын білдіреді.

    Ертегі кіріспесі,яғни түсіндірме-уәзірлердің құстың,шөптің,адамның жаманын іздеуі.

    Байланысы-Жаманның табылуы.

    Дәлелдеу-Жаманның сыны.

    Жағдай-Меңді сұлу.

    Шиеленісуі-Жаманға қастандық.

    Шарықтау шегі-ханның қойшы шалмен әңгімесі,уәзірлердің Жаманға баруы.

    Шешімі-Жаманның хан болуы.

    Бұл сюжеттік талдауға жатады.Ертегі жоспары ретінде жасалады.

    «Ер Төстік» ертегісін өткенде әдебиет теориясынан шығарманың сюжетін талдау үйретіледі.Алдымен ертегінің мазмұны түсіндіріледі.

    «Ер Төстік» ертегісінің мазмұны мынадай етіп берілген:

    Ертеде Ерназар деген бай кісі болады.Сегіз ұлы жұт жылы малын айдап алысқа кетеді.Олардан хабар болмайды.Ерназардың азығы таусылып,аштық қысады.

    Бұл ертегінің келешектегі болатын негізгі оқиғасына кіріспесі.Шығарманың сюжеттік элементтерінің бірі осы кіріспе –түсіндірме деп аталады.

    Шаңырақтың күлдіреуішіндегі керулі тұрған кер биенің төстігін асып жейді. Кемпір жүкті болып,ұл туады.Атын Төстік қояды.

    Бұл ертегінің бастапқы оқиғасының келешектегі оқиғасына жалғасып,бірі мен екіншісінің үзіліссіз байланысып отыруы- ертегінің байланысы.Байланыс-сюжеттің бір элементі.

    «Ер Төстік» ертегісінің өзіміз танысқан мазмұнын сюжетіне талдағанда оқиғаның байланыста дамып,жүйелі түрде суреттелетінін білдік.Мұның өзі «Ер Төстік» сияқты оқиғалы шығармаларда болатынын анықтадық.Олай болса,сюжет ертегілерге тән қасиет екені танытылады.

    6 сыныпта «Батырлар жыры» тарауынан «Қобыланды батыр» жырынан үзінді өткенде:

    Құбылып Бурыл гулейді,

    Табаны тасқа тимейды,

    Тау мен тасты өрледі,

    Төрт аяқты сермеді...

    Адырды көзі көрмеді.

    Көлденең жатқан көк тасты

    Тіктеніп тиген тұяғы

    Саз балшықтай иледі,- деген өлең жолдарынан гипербола-әсірелеу танытылады.

    Тіліндегі «Жан серігім,Буырыл ат»-кейіптеу, «Қыдыра жалды,қыл құйрық»-метанимия-ауыстыру, «Жылқыда тұлпар сен едің,жігітке сұңқар мен едім» ұқсату,балау мағынасында метафора екені айтылады.

    «Есек пен бұлбұл»,«Шегірке мен құмырсқа» мысал өлеңдерінің тақырыпта-ры сөздің тура мағынасынан астарлы,мысқыл,кекесін мағынасында айтылады.

    Қайтсін,қолы тимепті,

    Өлеңші,әнші,есіл ер!

    Ала жаздай ән салсаң,

    Селкілде де билей бер!

    С.Дөнентаевтың  «Ауырған арыстан» өлеңі де мысалға жатады.

    А.Тоқмағанбетовтың «Бидай мен қаңбақ» мысал өлеңіне тоқталайық.Өлең мазмұны оқиғаға құрылған.

    1. Автор сөзі :

    Өзі қаңбақ болсын,

    Онда қандай салмақ болсын.

    Дауыспен тіл қатты,-  деп кейіпкер сөзіне орын беріледі.

    2.Диалог сөзі қолдану сахналық көрініске тән.Сюжетке құрылған.Екі адамның сөйлесуі сахнаға тән драмалық шығармалар.

    -Сен осы бидаймысың?

    -Бидаймын.

    3.Автор қорытындысы:

    Дұрысын айтқан

    Бидай ма,қаңбақ па?

    Оны өздерің салмақта,-  деп аяқталады.

    Мысал- көлемі шағын,оқиғалы,өсиет,ғибратты шығарма.Өлеңмен де ,қара сөзбен де жазыла береді.Мысалда аң,хайуанат,өсімдік адамның іс-әрекетінде көрінеді.Мұны аллегория дейді.Тілі - әжуә,келеке.

    С.Дөнентаевтың «Ауырған арыстан» өлеңінде:

    «Патша сұлтан,«Жалғыз-ақ түлкі байғұс бара алмады,»-деген сөздер іштей күлуге жатады.

    Ыбырай Алтынсариннің «Бай баласы мен жарлы баласы» әңгімесі жанры жағынан эпосқа,әңгіме түріне жатады.Тақырыбы –тәрбие арқылы өмірді танып өскен жарлы баласы мен өмірге икемсіз бай баласын көрсету.Кейіпкері Асан бай

    баласы мен Үсен жарлы баласы.

    Әңгіменің сюжеті :

    1.Ұмытып жұртта қалу;

    2.Айырық жол;

    3.Үйрек ұстау;

    4.Балық аулау;

    5.Далаға түнеу;

    6.Молалы жер;

    7.Ауылды табу.

    Осындай оқиғалар жиынтығын сюжет дейді.Оқиға әр түрлі көріністерден тұра-ды.Кейіпкерді білуге,өмірді тануға,жазушы ойын түсінуге көмектеседі.6 сыныпта сюжет туралы түсінік кеңейтіледі.Сюжет-бір-бірімен байланысып,рет-ретімен дамып отыратын оқиға.

    1.Басталуы.(Кіріспе)

    2.Дамуы.

    3.Шиеленісуі.

    4.Шешімі .

    Әңгімеге жоспар жасату сюжет ұғымын тез түсінуге мүмкіндік туғызады.

    «Бай баласы емн жарлы баласы» әңгімесіне жасалған жоспар-сюжеттің рет-ретімен баланыста дамитынын көрсетеді.

    Әңгіме-көлемі аз,оқиғасы шағын шығарма.

    Абайдың «Күз» өлеңін мәнерлеп оқу арқылы сұрақ пен тапсырманы басшы-лыққа ала отырып,талдауға кірісеміз.

    Күздің белгілері. Аспанды түсі суық сұр бұлт қаптайды.Күз болғандықтан дымқыл тұман жерді басады.Жасыл шөп,бәйшешек бұрынғыдай күйі жоқ.Жастар күліп,бала жүгіріп шуламайды.

    Осылайша өлеңді өз түсінімен айтқызу арқылы қара сөз бен өлеңнің айырмашылығы түсіндіріледі.

    Қара сөзде буын,бунақ,тармақ,ұйқас,шумақ болмайтынына өздерінің құрас-тырған «Күз» туралы мазмұндауын тақтаға жазғызу арқылы көзін жеткіземіз де, «Күз» өлеңінің құрылысын талдаймыз.

    1.Буынды табу.

    2.Бунақты табу.

    3.Тармақты табу.

    4.Ұйқасты табу.

    5.Шумақты табу.

     

           3                       4                           5

    Сұр бұлт || түсі суық || қаптайды аспан,

           3                             4                                  4   

    Күз болып, ||  дымқыл тұман ||  жерді басқан.

               3                        4                            4

    Білмеймін||  тойғаны ма, ||   тоңғаны ма,

             4                                3                     4

    Жылқы ойнап, || бие қашқан, || тай жарысқан

     

             Буын,бунақ,тармақ,ұйқас,шумағын мұғалім өзі тауып,оқушыларға өлеңді талдап көрсетеді.Мысалға алған «Күз» өлеңінің екі тармағының буынын,

    бунағын тауып талдаған соң,қалған екі тармағын оқушының өзіне таптыртамын.

    Мұнан әрі әдебиеттің,яғни шығарманың көркемдегш құралдарының бірі ақындық анықтауыш-эпитетті сұрақ арқылы таныта бастаймыз.Эпитет А.Байтұрсыновта көріктеу деп аталады.

    - Қандай бұлт?

    -Сұр бұлт.

    -Қандай тұман?

    -Дымқыл тұман.

    -Түсі қандай?

    -Түсі суық.

    Осындай сұрақ-жауап арқылы эпитетті -ақындық анықтауышты таптырта-мын.Қазақ тілінде сын есім болатыны еске салынады.Эпитеттер оқушы жасына сай тереңдете білдіруге бағытталады.Эпитет - адамның,заттың,табиғат құбылыстары-ның өзгеше белгілерін көрсету,олардың бейнелерін көз алдына елестету деп анықтамасы дәптерге түсіріледі.

    6 сыныпта Мұқағали Мақатаевтың «Қайырлы күн» өлеңін өткенде өлең құ-рылысы Абайдың «Күз» өлеңінің құрылысы еске түсіре отырып талданады.

     

                4

    Қайырлы түн! ||

               3

    Жер-Анам! ||

               4                          3

    Көк аспанды || жамыл да. ||

     

    Өлеңнің құрылысы бөлек,буын сандары әр түрлі.Өлең өлшемі,ұйқасы басқа-ша берілген.Өлең туралы қысқаша түсініктеме беріліп,өлең өлшем мен ұйқасқа құ-рылатыны,өлшем мен ұйқас өлеңнің басты қасиеті екендігі айтылады.

    Екі өлеңнің де ортақ қасиеті өлең өлшеміне негізделген.Жолдары бөлек-бөлек жазылғанмен оқуда біркелкілік танылып тұр.

    «Қайырлы түн» өлеңінің соңғы шумағы 11 буыннан тұрады.

               4                                4                             3

    Шашу болып || жұлдыздарың ||  шашылды, ||

             4                      4                  3

    Айың келіп || ақ мойныңа || асылды ||

             5                           4                      3

    Шәйіге орап || әлдилесін || Құс жолы, ||

                4                        4               3

    Тыныштық деп || аталатын || жас ұлды. ||

     

    Мұндағы эпитеттер: Жер-ана,алып жер,көк аспан,ақ аспан,ақ басты ала тау-лар,боз көрпе,ақ мойын,жас ұл деген сөздер екені айтылады.

    5 сыныпта Абайдың «Қыс»өлеңін өткенде ақындық тіл –троптың бір түрі кейіптеуді талдау барысында оқушыға түсіндіріледі.Абайдың өлеңінде «Қыс» жан-сыз табиғат құбылысынан тірі бейнеге,адам тіршілігі кейпіне көшіп беріледі.

    Табиғат құбылыстарын жандандырып тірі кісі кейпінде суреттеуді кейіптеу деп аталады деген өлең жолдарын оқытып,оқушы дәптеріне түсіріледі.

    Сұлтанмахмұт Торайғыровтың «Шілде» өлеңі Абайдың «Қыс» өлеңімен салыстырып кейіптеу таптырылады.

     

    Ән салды таңды мақтап сансыз торғай,

    Бас иіп,бәйек болып,жерге қонбай.

    Күй билеп суда тұрған барлық қамыс,

    Ән салды домбырамен құстың шуы.

     

    6 сыныпта М.Мақатевтың «Қайырлы түн» өлеңінен осындай табиғат құбы-лысын білдіретін жандандыруды талдап,дәптерге жаздырылады.

    Шашу болып  жұлдыздарың  шашылды,

    Айың келіп ақ мойныңа асылды.

    Шәйіге орап әлдилесін Құс жолы,

    Тыныштық деп аталатын жас ұлды.

    Бұл өлең шумағындағы тармақтардың барлығы да кейіптеуге құрылған.

    Жер-ана мен аспан әлемі,бүкіл табиғат,соның ішінде адамзат баласы құштар тыныштық жанды адамның іс-әрекетінде жанды қозғалысқа келтірілген.

    Өлеңнің буын,бунағы,тармақ,ұйқасы,шумағы тағы еске салынады.

    Өлең тегі мен түрі- лирика,оның ішінде табиғат лирикасы.Лирика-ақынның ішкі сезімін,көңіл күйін,өмірге көзқарасын,дүние танымын білдіреді деген анық-таманы дәптерге түсіреді.

     

                           3                         4                            4

    Күн хабар || сонда береді || нұрын шашып,

                      3                     4                            4

    Бір күлді || жүзіменен ||   амандасып.

     

    Ұйқасы 1,2,4,тармақтар ,а,а,б,а ұйқасқан.

    5 сыныпта Бейімбет Майлиннің «Қанды кек» әңгімесін өткен соң,оқу бары-сында диалог сөздер естеріне түсіріледі.

    -Ал енді қайтпекпіз?

    -Қайтпек керек,ақылға келетін көрінбейді ғой.

    -Не көрінді сендерге?Адамшылықтарың қайда?

    Осы диалогке байланысты өтілген «Бидай мен қаңбақтың» сөздері еске түсі-ріледі.

    «Қанды кек» әңгімесінен монолог туралы ұғым беріледі.Бөлекбайдың күнделігі осыған жатады.Мұнда Қайранбайдың Ыбыраш болыстан алған кегін суреттейді.

    Бөлекбай:  «Мен де бардым,болысты Қайранбай сүйретіп алып шықты.

    ...Ішінде болғанның өзі мықты ерлігім деп білемін.»

    Ыбыраштың сөзі де іштей ойланғандықтан монологке жатады.

    Ыбыраш: «Шынында да,шалдың сөзі рас-ау,жұмыстары менде.Жұртты бір шыбықпен айдадым,адал-арамды ескермедім... Қазақ баласы ғой,ағайын ғой,мені аямас дейсің бе?!»

    Монолог арқылы кейіпкердің ақылы,ойы,ұғымы,білімі,мәдениеті,іс-әрекеті көрінеді.Кейіпкерді танып білуге көмектеседі.Сондықтан диалог пен монологке мән беріп оқудан өткізіледі.

    Мұхтар Әуезовтің «Ақын қонақтар» тақырыбын өткенде кейіпкердің портре-тін табуға мән беріледі.

    «Биыл Абайдың жасы он үшке толған еді.Денесі де бір аралық кейіпте.Бойы өскен.Қол-аяғы ұзарған.Бұрын мұрны шолақтау болушы еді,биыл біраз ұзарып қалыпты.Бет бейнесі баладан гөрі ірілеңкіреп,бала бозбаланың қалпына бейімделген.

    Бұрын қара болушы еді,бетінің қызылы да бар еді.Қазір де қаладан қайтқандық және ауру қосылғандық бар ма,әйтеуір бозғылданған.Сұйықтау қоңыр шашының арасынан бас құйқасы да қылаңданып көрінеді.»

    Барлас портреті: «Шоқшалау ғана ақ сақалы бар,келбеті келген зор дауысты ақ сары кісі»

    Ұлжанның портреті:Ұлжанның мол денесін қапсыра құшақтап,қатты қысып,

    бетінен,мұрнынан,көзінен қайта-қайта сүйді.»
    1   2   3


    написать администратору сайта