Главная страница
Навигация по странице:

  • Отбасының негізгі қызметтерін талдаңыз

  • Отбасы түрлері

  • Басқару принципі бойынша

  • Әр елдің отбасы түрлері туралы көрсеткіші 1. Нуклеарлы отбасы 2. Толық емес отбасы 3. Күрделі отбасы 4. Тұрмыс құрмаған бойдақтар (тұрмыс құру

  • Неке түрлері

  • спк. жауап. Пн леуметтану, саясаттану, мдениеттану Таырып


    Скачать 25.1 Kb.
    НазваниеПн леуметтану, саясаттану, мдениеттану Таырып
    Дата21.02.2022
    Размер25.1 Kb.
    Формат файлаdocx
    Имя файлажауап.docx
    ТипДокументы
    #368568

    Пән: Әлеуметтану, саясаттану, мәдениеттану

    Тақырып: 3.Жеке тұлғаның әлеуметтенуі және оның негізгі институттары

    Тапсырма:Төмендегі сұрақтарға жауап беріңіз

    1. Отбасының қалыптасқан формаларына тоқталыңыз:

    • Полигамия (полиандрия, полигиния);

    • Эндогамия;

    • Экзогамия;

    • Моногамия;


    1. Отбасының негізгі қызметтерін талдаңыз?

    • репродуктивті;

    • тәрбиелік;

    • шаруашылық-тұрмыстық;

    • экономикалық;

    • әлеуметтік-мәртебелік;

    • демалыс



    1. Отбасының құрылымын бірнеше белгілері бойынша анықтаңыз:

    • Отбасының билік формасына қарай;

    • Отбасының құрамына қарай;

    • Отбасының бала санына қарай;

    • Отбасының тұрғылықты мекеніне қарай.

    Жауап:

    1-тапсырма

    1. Полигамия-бір уақытта бірнеше күйеуі немесе әйелі болу тәжірибесі. Бұрын көп полигамия көптеген қоғамдарда кең тараған. Мысал ретінде, көптеген патшалар ежелгі уақытта көптеген патшайымдарға ие болған, және бұл тәжірибе әдеттегі болып саналды, бірақ қазір бұл көптеген елдерде заңсыз болып саналады.

    2. Эндогамия ( гр. endon – ішкі және gamos – неке) – тайпаның ішінде, оған кіретін ру мүшелерінің арасында некелесу ғұрпы. Алғашқы қауымдық қоғамда пайда болған. Бұл орайда ру экзогаменді, тайпа эндогаменді болған. Кейінгі кезеңде көптеген халықтарда (малагасиялықтар, бантудың бір бөлігі, арабтар, өзбектер, туарегтер, т.б.) негізінен ағайын-тумалар арасындағы некелестікке құрылған патронимик. Эндогамия пайда болды, мұның өзі жақын адамдардың өз ішінде мүлікті сақтап қалуға (мұсылмандарда көп қалыңмал мен жасау талап етілді) ұмтылушылықтан туды. Осы кезеңде пайда болған діни Эндогамия Азияның көптеген елдерінде осы кезге дейін этн. некеден гөрі күштірек сақталып келеді. Немере, шөбере-шөпшек аға-інілер мен апа-қарындастар, сіңлілер немесе бөлелер (апалы-сіңлілердің ұл-қыздары) некелесті. Мұндай Эндогамияның келер ұрпақ үшін мейлінше керағар әсері бар. Ондай отбасыларда сәби кемтар, кембағал болып дүниеге келуі мүмкін. Мұны қазіргі медицина ғылымы да нақты дәлелдеп отыр. Дәстүрлі қазақ қоғамында жеті атаға дейін қыз алыспау салты сақталған.некелік серігін тандаудағы шектеу. Мұнда топ мүшесі серігін тек өз тобының ішінен таңцайды. Қазіргі индустриялық қоғамға орай “ Эндогамия” термині негізінен этн. тұрғыдан біртекті (бір ұлттың адамдары арасындағы) некелесу үрдісін білдіру үшін қолданылады. Бұл үрдіс белгілі бір халықтың мекендеген аумағының, тілінің, мәдениетінің ортақтығына байланысты болды және мұндай некелестік осы халықтың ғұрыптарымен, дәстүрлерімен қолдау тауып отырды. Қазіргі жағдайда этн. тұрғыдан бір текті некелермен қатар аралас некелер де кеңінен таралған.

    3. Экзогамия ( лат. ехо – сыртқы, тыс және gamos – неке) – туыстас (ағайындас) отбасылар арасында немесе жақын жерлестер арасында (сирек те болса) некелесуге тыйым салу. Бұл алғашқы қауымдық құрылыс кезінде болып, барлық халықтар арасында кең тараған. Ғалымдар бұл дәстүрді үш топқа бөліп қарайды

    4. Моногамия, моногамды жануарлар (грекше monos – сыңар, бір, жалғыз және gamos – неке) — жануарлар арасында кездесетін жыныстық қатынастың түрі. Моногамияда бір еркек жануар бір маусымда, бір ұрғашы жануармен ғана жұптасып, шағылысады. Әдетте моногамды жануарлардың еркегі ұрпағын баулып өсіруге қатысады. Моногамияға негізінен құстар жатады. Мыс., аққу, бүркіт, құтан, құмай, дегелек бірнеше жылға, көп жағдайда өмір бойына жұбын жазбайды. Ал қаз бір маусымға, балапандары ұшқанша ғана, үйректер тек ұя жасап, жұмыртқа салғанға дейін жұптасады. Сүтқоректілерде Моногамия полигамияға қарағанда сирек кездеседі. Біршама тұрақты жұптар қасқыр, түлкі, борсықта (әдетте 1 маусымға) және адам тәрізді маймылдарда (бірнеше жылдарға) қалыптасқан; мыс., гиббондардың моногамды отбасы тұрақты және белгілі бір аумақты иемденіп тұрады. Жәндіктер, т.б. омыртқасыздар арасында аталық және аналық даралар шағылыс-қаннан кейін көп ұзамай аталығы, ал жұмыртқа салғаннан кейін аналығы өліп қалуы мүмкін. Бұл да Моногамияның бір түрі болып саналады.

    2-тапсырма

    Отбасы әлеуметтануы— отбасын әлеуметтік институт

    ретінде зерттейтін социологиядағы негізгі бағыттардың

    бірі. Негізгі мәселелері отбасылардың өз қызметін

    орындау сипатын, әр түрлі типтегі отбасылардың өмірін,

    ажырасу себептері мен салдарын және т.б зерттеу болып

    табылады.

    Отбасы сияқты әлеуметтік институттардың табысты

    қызмет өтуін тарихтың қозғаушы күшіне жатқызуға

    болады. Отбасының дүниеге келу сәті бізге белгісіз,

    бірақ оның пайда болуы отбасылық үй шаруасы,

    отбасының бірлескен әлеуметтік және өндірістік

    әрекеттері негізінде отбасын нығайтудағы әр түрлі

    қызметке байланысты.

    Социологтардың отбасын бірнеше ондаған жылдар бойы зерттегеніне

    қарамастан, қоғамның осы бөлігін анықтауда келісім де, оны зерттеуде бір ізді

    әдіс те жоқ. Социологияның пайда болуымен есімі тығыз байланысты Огюст

    Конт қоғамды отбасы арқылы тану керек, өйткені отбасы — адамзат тегін

    жалғастырушы, ондай қоғам антропологиялық деңгейде дами алмайды,- дейді.

    Адамзаттың сақталуы - әлеуметтік ұйымдасу әрекетінің қорытындысы,

    әлеуметтік жүйенің табысты нәтижесі. Конт отбасын зерттеу адамның

    өңдірістік әрекетін түсіну мүмкін емес дейді. Оның отбасы

    тұжырымдамасында ажырасуды айыптайды.

    XX ғасырдың ортасынан қазіргі кезге дейін социологиялық әдістің бес

    түрі қалыптасты: интеракционистік, құрылымдық -функционалдық,

    жағдаяттық, эволюциялық және институционалдық. Отбасы ұғымын

    анықтаудағы әр түрлі пікірлерді ескере отырып, төмендегі дефиницияға

    келісуге болады: "Отбасы — ортақ тұрғын үйімен, экономикалық

    кооперациямен, ұдайы өндірумен сипатталатын әлеуметтік топ.

    Отбасына ең болмағанда екеуі әлеуметтік бағытталған жыныстық

    қатынас жасайтын және бір немесе одан да көп өз балалары, сондай-ақ

    тәрбиелеуге алған балалары бар ересек жыныс өкілі кіреді".Билік

    формасына

    қарай

    отбасыпатриархалды

    (күйеуі

    отбасының

    басшысы), матриархапды (әйелі басшы), құрамына қарай —

    отбасы нуклеарды (ата-анасы мен балалары),кеңейтілген (нуклеарды

    отбасы және бірнеше ұрпақтан тұратын туыстары) болып бөлінеді.

    Отбасы пайда болуы үшін экономика мен жеке меншіктің болуы, билік

    қатынасы мен бағыну, яғни отбасында, бүтіндей қоғамдағы сияқты,

    билікті бөлу төртібі бар, онда кімнің материалдық игілігі көп, сол

    басқарады. Отбасында билікті бөлуге жұбайлар арасындагы маххабат

    әсер етеді, мұнда сүйетін жұбай аз билікке ие, яғни психологиялық

    бағыныштылық болады. Егер жұбайлар бір-бірін бірдей мөлшерде

    сүйсе, онда отбасында бірдей билікке ие.Отбасын, қоғамның бір бөлігі

    ретінде, социологтар оның қызметін орындауға қатысты қарастырады.

    Отбасының қызметі дегеніміз отбасы мен оның мүшелерінің

    белсенділігі, тіршілік әрекеті. Қоғамның отбасына қатысты,

    отбасының тұлғаға қатысты және тұлғаның отбасына қатысты

    қызметтерін анықтауға болады. Осыған байланысты отбасының

    қызметін әлеуметтік (қоғамға қатысты) және жеке (тұлғаға қатысты)

    деп бөлуге болады. Отбасы қызметі отбасы институтындағы қоғам

    қажеттіліктері мен отбасы тобына жоятын жеке тұлғаның

    қажеттіліктерімен тығыз байланысты. Отбасы қызметінің тарихы

    тереңде жатыр, қоғамның әлеуметтік-экономикалық жағдайымен

    тығыз байланысты, сондықтан уақыт өте келе қызмет сипаты қалай

    өзгерсе, иерархия да солай өзгереді.

    Отбасының негізгі қызметтері ретінде төмендегілерді атауға

    болады: репродуктивті, тәрбиелік, шаруашылық - тұрмыстық,

    экономикалық, алғашқы әлеуметтік бақылау (әлеуметтену),

    әлеуметтік-мәртебелік, демалыс және т.б."Отбасы" ұғымы "неке"

    үғымымен тығыз байланысты. Социологияда неке дегеніміз —

    отбасын қалыптастыру мен оған қоғамдық бақылау жасаудың

    дәстүрлі тәсілі, жыныстардың еркек пен әйелдің, арасындағы бірбіріне және өз балаларына, ата-анасына қатысты құқықтары мен

    міндеттерін белгілейтін қатынас формасы.Некенің төмендегідей

    формалары бар:моногамия (бір еркек пен бір әйелдің арасындағы

    неке, бұл бүгінгі күнде ТМД, АҚШ Еуропа елдеріндегі бірден-бір

    форма) және полигамия (бір индивид пен бірнеше индивидтің

    арасындағы неке).

    Отбасы көптеген коғамдық ғылымдардың: әлеуметтанудың, экономиканың,

    құқықтанудың, этнографияның, психологияның, педагогиканың, саясаттанудың

    және демографияның зерттеу объектісі болып саналады. Олардың әрқайсысы өз

    пәндерінің ерекшеліктеріне орай отбасының өмір сүруі мен дамуының ерекше

    жақтарын жете зерттеп қарастырады. Мысалы, әлеуметтану отбасына талдау

    жасағанда ең алдымен оны некенің негізінде құрылған және белгілі бір әлеуметтік

    қызметтерді атқарушы әлеуметтік институт ретінде қарастырады, сөйтіп

    некенің тұрақты немесе тұрақсыздығының себептерін және отбасын нығайтудың

    жолдарын зерттеуге көңіл аударады. Осыдан келіп әлеуметтік институт пен

    шағын әлеуметтік топтың белгілерін әз төңірегіне жинақтаған отбасының пайда

    болуы, оның өмір сүруі мен дамуы заңдылықтарын зерттейтін әлеуметтанудың

    тағы бір саласы — отбасы әлеуметтануы қалыптасты.

    7.

    дамдардың өндіріс тәсіліне сәйкес отбасы да әлеуметтік топ ретінде тарихи өзгеріп,

    дамып отырады. Отбасының тарихи дамуының ғылыми-материалистік теориясын

    жасай отырып, Ф.Энгельс американдық ғалым Льюис Морганның (1818-1881)

    этнологиялық зерттеулерін пайдаланады. Морган ұзақ уақыт бойы солтүстік

    Американдық үндістер-ирокездердің Сенека тайпасында тұрып, жүргізген

    байқауларын, атап айтқанда, олардың туысқандық және отбасылық қатынастарына

    жасалған эерттеулерінің нәтижесін пайдаланды.

    Морганның зерттеулерінде негізделген жорамалдар бойынша , адамзат қоғамы

    тарихының бастапқа кезегінде адамдар арасындағы жыныстық қатынастарға

    ешқандай шек қойылмаған-үлкендер мен жастар, балалары мен ата-аналары

    қатынаса берген. Бұл жабайы жартылай жабайы кен болған. Морганның және

    басқалардың зерттеушілердің дәлелдеуіне қарағанда , отбасылық қатынас

    промискуитет деп аталатын бұл кезеңнен кейін бір қандастар отбасы –

    синдиасмикалық отбасы және моногамдық отбасы кезеңдерінен өткен.

    8. отбасылар

    9.

    Бір қандастар отбасы топтық некеге негізделеді., ал мұнда жыныстық қатынастар тек

    бір ұрпаққа жататындар арасында ғана рұқсат етіледі. Бір ұрпаққа жататындардың

    барлығы , яғни аға-інілілер мен апа-сіңілілілер туысқандығына қарамастан бір

    отбасы құрған. Мұндай отбасы эндогамдық (жақын туыстар арасындағы жыныстық

    қосылу) топ болады, өйткені оған бір руға немесе тайпаға жататындар кіреді. Қазіргі

    кезде мұндай отбасы жоқ, бірақ кейбір халықтарда ағайынды екі адамның

    балаларының

    үйлену

    фактілері

    кездеседі.(өзбектер,араптар

    т.б)

    ұдан кейін біртіндеп эндогамдық принцп экзогамдық принциппен, яғни ру аралық

    некелесу формасымен ауысады. Бұл формада бір рудың қыздары басқа рудың бір топ

    туысқан жігіттеріне шығатын болған. Бұл бір әйел мен бір еркектің тұратын

    отбасыға көшудің алғашқы қадамы болып табылады.

    Бір еркек пен бір әйелден тұратын моногамдық отбасына өтудің тарихи

    типі синдиасмикалық отбасы болды-ол жабайылықтан варварлыққа өту кезеңінде пайда болды, ал полигамия (көпнекелік қатынас) тек еркектердің ғана правосына тиді. Отбасының бұл формасында баланың шын биологиялық әкесі белгілі болатын болды да, мұның өзі рулық қоғамның ыдырап, жеке меншіктің , қосымша өнімнің шығуына , сөйтіп моногамды отбасының(бір некелік отбасы) тууына жағдай жасайды.

    Моногамдық отбасы патриархалды қатынастарға негізделгендіктен отбасының

    басшысы еркек болды, отбасының ажырасуы да еркектің ғана еркімен болатын. Қазіргі заманғы отбасының негізгі типтері.

    Қазіргі заманда бір типті отбасы жоқ. Отбасылық

    қатынастардың формалары түрліше болуының

    себебі белгілі бір қоғамның даму дәрежесімен

    және ондағы қоғамдық қатынастардың сипатымен

    анықталады. Қазіргі кезде бар отбасының типтері

    Мыналар: тотемдік қауым (ру), патриархальды

    туыс топ,патриархальды отбасы және жеке отбасы.

    Патриархальды туыстар тобы (туыстық отбасы) өткен замандарда

    үндіевропалық халықтардың бәрінде болған, ал кейбір халықтарда қазір де

    бар. Бұл отбасында бірнеше ұрпаққа жататын отбасы мүшелерінің бәрі

    туысқан аға-іні, апа-сіңілі болып табылады. Отбасының басшысы біреу-ол

    отбасының атасы болып табылады.

    Ұрпақтардың шығу түріне қарай бұл

    отбасы матриархальды немесе патриархальды отбасы болады. Біріншісі

    отбасының ең көне түрі. Мұнда көп күйеуі болу жиі кездеседі. Мұндай отбасы

    тибеттіктерде және Оңтүстік Индияда тұратын тода деген халықта кездеседі.

    Моногамды патриархальды отбасында оның басшысы мүліктің бірден-бір иесі

    болып саналады. Бұл жеке меншіктің шығуына байланысты болған отбасылық

    қатынас.

    11.

    Отбасының маңызы оның атқаратын қызметі арқылы анықталады. Екінші

    сөзбен айтқанда, отбасының мазмұны мен қатынасы тікелей байланысты.

    Отбасы қоғамның бастапқы ұясы, қоғамдық әлеуметтік құрылымның негізгі

    элементтерінің бірі бола отырып, көптеген әлеуметтік қызметтерді атқарады.

    Отбасының бірінші міндеті –ұрпақ жалғастыру қызметі. Бұл барлық тарихи

    кезеңдерде қоғам үшін де, жеке адам үшін де маңызды қызметі болып келеді.

    Бірақ жұбайлардың балалы болу тілегі , қоғамның қай кезеңінде болмасын,

    оны қанағаттандыратын әлеуметтік жағдайларға сәйкес өзгеріп отырған., қазір

    де солай. Мысалы патриархальды отбасы –шаруашылық экономикалық

    қажеттіліктен туған. Қоғам әртүрлі әлеуметтік саясатты басшылыққа ала

    отырып, яғни өмірге адам әкелудің экономикалық, саяси, әлеуметтік

    жағдайларын жасай отырып, ерлі-зайыптылардың өз тілегінен көп не аз

    баласы болуына итермелейді. Мыс, Қытай отбасында бір бала ғана болу

    саясаты жүргізілді. Бұл тарихи факт. Мұның зиянды жағы-отбасында бір

    баланың болуы ұрпақ жалғасуына, халқтың өсуіне кері әсерін тигізеді. Соның

    нәтижесінде туу азаяды да, елдің еңбек ресурстарының негізі болатын

    жұмысқа қабілетті адамдар азайып кетеді. Отбасының екінші маңызды

    қызметіматериалдық-экономикалық

    және

    тұрмыстық-шаруашылық

    мәселелері. Отбасының бұл қызметі қазіргі уақытта бірінші орынға көтерілді.,

    себебі халықтың әлеуметтік жағдайы төмендеп кетті.

    12.

    Отбасы мүшелерінің шаруашылық-тұрмыстық қызметін ерлі-зайыптылар

    бірігіп атқаруы қажет. Бұрынғы кезде әйел үйде үй шаруасын жүргізді, бала

    туды, оны тамақтандырып тәрбиеледі, ал ері шаруашылық жұмысын жүргізді, отбасының экономикалық дербестігіне жағдай жасады. Қазір жағдай өзгерді.Әйелдер ерлермен бірдей жұмыс істейді. Отбасының қызметтерінің бірітәрбиелеушілік қызметі; оны қоғамдық тәрбиенің ең тиімді деген жүйесі де алмастыра алмайды. Оның негізгісі-баланы өмірге келтіру ғана емес, сонымен бірге оған әлеуметтік –мәдени ортаның құндылығын қабылдаттыру , үлкен ұрпақтың тәжірибесін жас ұрпаққа жеткізу, бойына сіңірту, яғни балаларын өздерін қоршаған ортаға және қоғамға пайдалы азамат етіп өсіру әке-шешенің маңызды міндеті. Отбасының туысқандық құрылымы, біріншіден жұбайлар мен балалар, екіншіден балалары мен жұбайлары және әйелдің не болмаса ерінің бірге тұратын туыстары, немере-шөберелерден тұрады.

    Жұбайлардың өзара билік белесіне сәйкес отбасының екі түрі болады.

    Демократиялық;

    Традициялық Немесе авторитарлық.

    3-тапсырма

    Отбасы түрлері

    Билік формасына қарай
    Авторитарлы
    Эгалитарлы
    Құрамына қарай
    Нуклеарлы
    Кеңейтілген
    Толық емес отбасы
    Бала санына
    байланысты
    Көп балалы
    ( үш не одан көп )
    Орташа
    ( екі балалы )
    Бір баласы бар
    Баласыз отбасы

    Басқару принципі бойынша

    Эгалитарлы отбасы- ерлі-зайыптылар
    тең басқарады.
    Авторитарлы отбасы- ерлізайыптылардың біреуі басқарады.

    Нуклеарлы отбасы- бір некелік жұп және
    балаларынан тұратын отбасы.

    Күрделі отбасы- нуклеарлы отбасы мүшелері+
    ата, әжелері,ерлі- зайыптылардың туысқандары,
    достары, т.б.

    Толық емес отбасы- ерлі –зайыптылардың
    біреуінің болмауы

     Әр елдің отбасы түрлері туралы көрсеткіші 1. Нуклеарлы отбасы 2. Толық емес отбасы 3. Күрделі отбасы 4. Тұрмыс құрмаған бойдақтар (тұрмыс құру

    Әр елдің отбасы түрлері туралы көрсеткіші
    1. Нуклеарлы отбасы
    2. Толық емес отбасы
    3. Күрделі отбасы
    4. Тұрмыс құрмаған бойдақтар (тұрмыс құру жасынан асып
    кеткендер)
    5. Гомогамия
    (2010 жылғы статистика бойынша)

    Неке дегеніміз –отбасын қалыптастыру мен оған қоғамдық бақылау жасаудың дәсүрлі тәсілі, жыныстардың – еркек пен әйелдің арасындағы бір-біріне және өз балаларына, атаанасына қатысты құқықтары мен міндеттерін белгілейтін қатынас формасы.

    Неке түрлері

    Неке
    моногамия
    полигамия
    гомогамия
    Неке
    эндогамия
    экзогамия


    написать администратору сайта