Английский методичка. Учебное пособие для развития навыков устной речи на английском языке Омск Издательство Омгту 2009 удк 004 811. 111(075)
Скачать 1.23 Mb.
|
Федеральное агентство по образованию Государственное образовательное учреждение высшего профессионального образования «Омский государственный технический университет» Т. В. Акулинина, Н. П. Андреева, Л. Н. Ложникова ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ И КОМПЬЮТЕРНЫЕ СИСТЕМЫ Учебное пособие для развития навыков устной речи на английском языке Омск Издательство ОмГТУ 2009 УДК 004:811. – 111(075) ББК 32.81 + 81.2 Англ-923 А44 Рецензенты: Т.В. Ощепкова, канд. филол. наук, доцент ОмГПУ; К.Ю. Симонова, канд. филол. наук, доцент СибГУФК Акулинина, Т. В. А44 Информационные технологии и компьютерные системы: учеб. пособие для развития навыков устной речи на английском языке / Т.В. Акулинина, Н.П. Андреева, Л.Н. Ложникова. – Омск: Изд-во ОмГТУ, 2009. – 88 с. ISBN 978-5-8149-0759-2 Учебное пособие содержит оригинальные тексты по специальности на английском языке для студентов II курса факультета информационных технологий и компьютерных систем. Каждый раздел (Unit) содержит познавательный материал для изучения терминологии, словообразования компьютерных терминов, обучения чтению с последующим обсуждением, а следовательно, развитию навыков устной речи по специальности. Предназначено для студентов II курса дневного отделения факультета информационных технологий и компьютерных систем и аспирантов. Печатается по решению редакционно-издательского совета Омского государственного технического университета УДК 004:811. – 111(075) ББК 32.81 + 81.2 Англ-923 ISBN 978-5-8149-0759-2 © ГОУ ВПО «Омский государственный технический университет», 2009 ПРЕДИСЛОВИЕ Целью данного пособия является развитие навыков устной коммуникации на английском языке по специальностям факультета, основанных на глубоких знаниях терминологии, использовании творческих заданий при работе с лексическим минимумом по профессиональным темам, а также на использовании разнообразных клише и разговорных формул при обсуждении оригинальных текстов. При отборе текстового материала в качестве основного критерия послужили информативная ценность текстов и их соответствие интересам студентов данной специальности. Большинство текстов взято из оригинальных английских и американских источников. Данное пособие представляет собой материал, способствующий взаимосвязанному обучению основным видам иноязычной речевой деятельности, готовит обучаемых к монологической и диалогической речи по темам специальностей для сферы профессионального общения. Пособие состоит из двух частей. В I часть входят: введение в специальности и 5 разделов (Units) по основным профессиональным направлениям факультета информационных технологий и компьютерных систем. Структура каждого раздела (Unit) включает в себя: вокабуляр, который закрепляется упражнениями; оригинальные тексты, диалоги, которые сопровождаются упражнениями, направленными на выработку умений устной коммуникации. Разделы содержат также и грамматический справочный материал, который затем отрабатывается в упражнениях, направленных на усвоение вокабуляра, а также на развитие коммуникативных навыков. Каждый раздел завершается контрольными вопросами по данной тематике. II часть включает в себя алгоритм составления описательных аннотаций к дополнительным текстам по специальностям факультета, список базовых клише для обсуждения дополнительных текстов, дополнительные оригинальные тексты для внеаудиторной проработки, а также упражнения, способствующие развитию навыков разговорной речи в сфере профессиональной коммуникации. Дополнительные тексты сопровождаются контрольными вопросами. PART I INTRODUCTION The information technologies and computer system facility
bachelor – бакалавр the course of studies – курс обучения broad engineering education – широкое техническое образование skills – навыки to get skills – приобрести навыки general education subjects – общеобразовательные предметы both … and – как … так и algebra of logic – алгебра логики research of operation – исследование операций theory of automatic regulation – теория автоматического управления to train – обучать to master – осваивать to get practice – проходить практику to have practice – проходить практику to make course projects – делать курсовые проекты to defend a diploma project – защищать дипломный проект topic – тема
III. Прочитайте следующие интернациональные слова и переведите их на русский язык.
IV. Составьте предложения.
V. Переведите и сделайте обратный перевод следующих предложений.
VI. Завершите предложения, используя следующие выражения. 5 years, both laboratories and computer centers, make contracts, to acquire profound knowledge, to become excellent specialists, information technologies and computer systems, broad engineering education and practical skills, trains specialists, to defend diploma projects.
To study in the information technologies and computer systems facility, To train specialists a course of studies, To get practical skills, To design and test computer elements, To study engineering subjects, To make new methods, To have practice at the computing center, To make course projects, To make contracts, To defend a diploma project, To get necessary data.
My speciality I am a student of the Omsk State Technical University. My future speciality is closely connected with the facility of information technologies and computer systems. The faculty trains specialists for advanced branches of science and industry linked with modern information technologies and automatic control. The faculty provides broad engineering education and practical skills in designing and testing computer elements and systems. The students study both general educational subjects and engineering ones. Among those they study higher mathematics, algebra of logic, machine languages (Pascal, C, C ++), technology of programming, research of operation, theory of cooling, foreign languages, theory of automatic regulation electronics and microelectronics, elements of computers and so on. In the first year students are divided into engineers and bachelors. The course of studies of engineers lasts 5 years, for bachelors – 4 years. After that bachelors can continue their studies and receive magister diploma. To get skills in mastering new methods students have practice both in different laboratories and in the university computer center. Some students can do practice with the help of home computers. Our university computing center is equipped with IBM PC 486 computers. These computers have very good software and peripherals. Besides the students make course projects in all the years to acquire profound knowledge in different subjects. In the third year students can make contracts with industrial or economic enterprises. The training of the future specialists is performed by highly qualified teaching staff. The graduates get skills in mastering new methods of system analysis and designing by new information technologies and information processing. They can work in different areas of human activity with modern computers, workstations, computer networks and Internet. In the last year the students are to defend diploma projects. A prediploma practice helps them to get necessary data for a diploma project, the topic being chosen according to their interests and future work. The students of the facility of information technologies and computer system take an active part in the world championships on Internet, and they have all the possibilities to become excellent specialists in different branches of science, information technologies and computer aided design.
Контрольные вопросы 1. What does your future speciality include? 2. In what fields of industry can you be involved after graduating from the university? 3. What is the difference between a specialist and a bachelor? 4. What special subjects do you study? 5. How is the computer center equipped? 6. Where can the students get practical skills? 7. Have you already chosen the topic of your diploma project? 8. What is necessary to take part in the world championships on Internet? 9. Is it difficult to master your speciality? 10. Where would you like to work in future? Unit 1 Program, design and computer language
Programming – программирование Program – программа Set of instructions – набор инструкций Solution – решение To execute – выполнять Specific task – определенная задача Machine code – машинный код Symbolic languages – символические языки Assembly language – язык «Ассемблер» Software – программное обеспечение Low-level languages – языки низкого уровня программирования Hardware – аппаратное обеспечение High-level languages – языки высокого уровня программирования To resemble – быть похожим Compiler, interpreter – компилятор, интерпретатор Fortran – язык программирования для выполнения научных и математических приложений Cobol – язык программирования, используемый в бизнесе Basic – язык программирования как обучающий язык Visual basic – язык программирования, используемый для создания windows-приложений С – язык программирования, используемый для написания программного обеспечения систем, графиков и коммерческих программ Java – язык программирования, используемый для работы на web-страницах Java applets – небольшие программы, которые работают автоматически на web-страницах и позволяют Вам включать музыку и игры Markup languages – языки, которые используются для создания web-документов HTML – код, используемый для создания web-страниц Voice XML – предлагает доступ в интернет посредством узнавания речи по телефону (Вы можете использовать телефон для доступа к звуковым web-сайтам) Pascal – язык программирования, используемый для обучения основам программирования Object code – код, который преобразует программу в машинный код за один шаг Markup tags – инструкции для форматирования текстовых файлов
1. programming 2. machine code 3. assembly language 4. high-level language 5. Java apples 6. compiler 7. markup language
Internet: Voice recognition takes off You don't need a sophisticated cell phone to surf the Internet when you're on the road - just your own voice. That's the idea behind a new breed of voice service that is popping up all over the place. Subscribers (1) …………a toll-free phone number and use spoken (2) ……………to listen to anything from weather conditions to stock quotes, or flight information to news stories. Half a dozen of these services – such as Audiopoint, BeVocal, TellMe and TelSurf Networks – have already gone live or are testing their systems. These launches are all happening because two crucial technologies have come of age. (3) software from companies such as Lucent, Nuance and Speechworks can now understand a wide range of accents and diction without having to be trained to a specific voice. And computer languages such as VoiceXML make it as easy to write voice services as (4) ……………has made it to write web pages. With (5)……………….the human voice becomes a substitute for a computer mouse and the spoken command for a click. It doesn't, however, call up conventional web pages, but content which is specially composed for a telephone: sound clips, numbers, music, spoken texts. The Economist
Заполните пропуски в предложениях соответствующими частями речи. Program_____ programmers______ programming_____ programmable________ 1. __________ is the process of venting a program using a computer language. 2. A computer _________ is a set of instructions that tells the computer how to do a specific task. 3. Most computer __________ make a plan of the program before they write it. 4. A _______ keyboard allows the user to configure the layout and meaning of the keys Compile________ compiler________ compilation_________ 5. Programs written in a high-level language require ________ - that is, translation intomachine cone, the language understood by the processor. 6. A source program is converted into machine code by software called a ________ 7. Programmers usually ______ then programs to generate an object program and diagnose possible errors. Bug ______ debug ______ debugger ________ debugging _______ 8. Any error or malfunction of a computer program is known as a ________ 9. A ________ is a program used to test and _____________ other programs. 10. The process of going through the code to identify the cause of errors and fixing them is called.
a). The infinitive The infinitive with to is used in the following ways:
We use symbolic languages to communicate instruction to the computer. (= in order to communicate...) Not: ... for to communicate
BASIC was widely used in the past because it was easy to learn. Machine code is too difficult to write. (= not easy enough to write)
A lot of companies are now trying to develop voice applications for web access.
HTML allows us to describe how information will be displayed on web pages. The bare infinitive (without to) is used in the following ways:
Unfortunately, computers can't understand spoken English. High-level languages must be translated into machine code.
Programs make computers perform specific tasks. b).
It's not easy to write instructions in COBOL
a. read; b. reading; c. to read;
a. lean; b. to learn; c. for to learn;
a. learn; b. learning; c. to learn;
a. do; b. doing; c. to do;
a. touch; b. touching; c. to touch;
a. come; b. coming; c. to come;
a. perform; b. performing; c. to perform;
a. do; b. to do; c. for doing.
1. Solution, 2. To execute, 3. Software, 4. Hardware, 5. To resemble, 6. Fortran, 7. Basic, 8. Markup languages, 9. Visual basic, 10. HTML.
b. Mathematical purposes …
3. a. Basic was widely used in … b. Microcomputer programming … 4. a. Pascal is used b. to teach the fundamentals of programming 5. a. HTML allows to describe how information will be displayed b. on web pages 6. a. HTML enables use to define our b. own pages
Set of instructions, markup languages, solution, software, hardware, low-level languages, high-level languages, Visual Basic, C, Java applets, HTML, Fortran, Cobol, assembly language, to execute, symbolic languages, to resemble.
Unfortunately for us, computers can't understand spoken English or any other natural language. The only language they can understand directly is machine code, which consists of 1s and 0s (binary code). Machine code is too difficult to write. For this reason, we use symbolic languages to communicate instructions to the computer. For example, assembly languages use abbreviations such as ADD, SUB, MPY to represent instructions. The program is then translated into machine code by a piece of software called an assembler. Machine code and assembly languages are called low-level languages because they are closer to the hardware. They are quite complex and restricted to particular machines. To make the programs easier to write, and to overcome the problem of intercommunication between different types of computer, software developers designed high-level languages, which are closer to the English language. Here are some examples: FORTRAN was developed by IBM in 1954 and is still used for scientific and engineering applications. COBOL (Common Business Oriented Language) was developed in 1959 and is mainly used for business applications. BASIC was developed in the 1960s and was widely used in microcomputer programming because it was easy to earn. Visual BASIC is a modern version of the old BASIC language, used to build graphical elements such as buttons and windows in Windows programs. PASCAL was created in 1971. It is used in universities to teach the fundamentals of programming. C was developed in the 1980s at AT&T. It is used to write system software, graphics and commercial applications. C++ is a version of C which incorporates object-oriented programming the programmer concentrates on particular things (a piece of text, a graphic or a table, etc.) and gives each object functions which can be altered without changing the entire program. For example, to add a new graphics format, the programmer needs to rework just the graphics object. This makes programs easier to modify. Java was designed by Sun in 1995 to run on the Web. Java applets provide animation and interactive features a web pages. Programs written in high-level languages must be translated into machine code by a compiler or an interpreter. A compiler translates the source code into object code - that is, it converts the entire program into machine code in one go. On the other hand, an interpreter translates the source code line by line as the program is running. It is important not to confuse programming languages with markup languages, used to create web documents. Markup languages use instructions, known as markup tags, to format and link text files. Some examples include: HTML, which allows us to describe how information will be displayed on web pages. XML, which stands for EXtensible Markup Language. While HTML uses pre-defined tags, XML enables us to define our own tags; it is not limited by a fixed set of tags. VoiceXML, which makes Web content accessible via voice and phone. VoiceXML is used to create voice applications that run on the phone, whereas HTML is used to create visual applications (for example, web pages). < name> Andrea Finch < homework> Write a paragraph describing the C language In this XML example we have created two new tags:
Steps in writing a program To write a program, software developers usually follow these steps.
Document and maintain the program Test the program and detect bugs Make flowchart Write code and compile Analyze the problem Debug and correct it if necessary
I’d like to begin the course by giving you a very basic overview of the programming process. We'll then move to the details. So, to write a program, we normally follow these steps: A program usually provides a solution to a given problem - for example, how to calculate wages and income tax in a big company. First of all, you have to understand exactly what the problem is and define it clearly. This means you have to decide, in a general way, how to solve the problem. The next step is to design a step-by-step plan of instructions. This usually takes the form of a flowchart, a diagram that uses special symbols to show how the computer works through the program - where it makes decisions, where it starts and ends, where data is input, things like that. Next, you write the instructions in a programming language, like BASIC, Pascal or C. These computer instructions are called source code. Then you have to use a compiler, a special program that converts the source code into machine code - the only language understood by the processor, which consists of 1 s and Os. Once you've written the program, you have to test it with sample data to see if there are any bugs or errors. The process of correcting these errors is called debugging. Computer programmers have to find the origin of each error, write the correct instruction, compile the program again, and test it until it works correctly. Finally, you have to write program documentation, a detailed description of how to use the program. A great program is not much good unless people know how to use it. Unit 2 Software Engineering
program code – код программы to design a solution – спроектировать решение to clarify the problem – выявить проблему to test the problem – испытать (проверить) задачу to document and maintain the problem – задокументировать и обеспечить техническую поддержку программы form of output – форма вывода object-oriented programming – объектно-ориентированное программирование; multimedia data types – типы мультимедийных данных rectangle – прямоугольник reusability code – код, который можно использовать вновь executable modules – исполнительные (рабочие) модули diverse data types – разнообразные типы (виды) данных Triangles icon – изображение треугольника a menu – меню to synchronize – синхронизировать Squares – квадраты Rectangles – прямоугольники debugging – настройка user-interface – пользователь интерфейса polymorphism – полиморфизм graphical user interface – графический пользователь интерфейс desktop – фоновый экран, представляющий картинки и файлы files, folders – файлы Unix – программное обеспечение Unix Linux – программное обеспечение Linux user-friendly – удобный, легкий в использовании PALM OS – handheld operating system – переносная операционная система RIM – research in motion The Symbian OS – операционная система Симбиан, используемая изготовителями телефонов Nokia и Siemens to launch a program – запустить программу menu bar – ряд слов меню scroll bar – горизонтальная или вертикальная полоса server platform – платформа сервера dock – набор картинок внизу на экране applicant software – прикладная программа operating system – операционная система system software – системное программное обеспечение
1. файлы 2. запустить программу 3. пользователь интерфейса 4. настройка 5. разнообразные данные 6. объектно-ориентированное программирование 7. мультимедийные данные 8. форма вывода 9. код программы 10. прямоугольники 11. удобный в использовании 12. переносная операционная система 13. ряд слов меню 14. горизонтальная и вертикальная полоса 15. набор картинок внизу на экране 16. фоновый экран с картинками и файлами
|