Главная страница

ІППВ_Na_2013-2014_Rik. Білас Іван Григорович робоча програма


Скачать 0.52 Mb.
НазваниеБілас Іван Григорович робоча програма
АнкорІППВ_Na_2013-2014_Rik.doc
Дата05.08.2018
Размер0.52 Mb.
Формат файлаdoc
Имя файлаІППВ_Na_2013-2014_Rik.doc
ТипПрограма
#22525
страница3 из 6
1   2   3   4   5   6


Загальний обсяг 108 год., в тому числі:

Лекцій – 34 год.

Семінари – 17 год.

Самостійна робота – 57 год.
ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 1

Державно-правові та політико-правові вчення стародавнього періоду: порівняльний аналіз
ТЕМА № 1. Предмет і метод історії політичних і правових вчень. Політичні та правові вчення у країнах Стародавнього Сходу (5 год.)
Лекція 1. Предмет і метод історії політичних і правових вчень. Політичні та правові вчення у країнах Стародавнього Сходу (2 год.)
Предмет історії політичних і правових вчень, методи вивченнгя та функції Періодизація історії політико-правових вчень. Загальна характеристика релігійно-міфологічних уявлень прополітику, державу і право у країнах Стародавнього Сходу в ІІ–І тис.до н. е. Політична і правова думка у Стародавній Індії. Політико-правові ідеї брахманізму і буддизму. Політична і правова теорія у трактаті Каутільї “Архашастра” та “Законах Ману”. Політична і правова думка у Стародавньому Китаї. Вчення Кон-фуція про суспільство, державу і право. Принципи гуманності та ритуалу.Соціально-політичні та правові ідеї Мо-цзи. Вчення даосизму(Лао-цзи). Теорія політики і права легістів.

Завдання для самостійної роботи ( 3 год.)


На основі опрацьованої літератури підготувати реферат, розкривши предмет, методи, принципи науки; основні джерела й пам’ятки політико-правових вчень і теорій; періодизацію історії вчень про державу і право.
Контрольні запитання та завдання
1. Зясуйте різницю між обєктом і предметом науки. Що становить обєкт і предмет Історії вчень про державу і право ?

2. Які функціїї виконує Історія вчень про державу і право ?

3. Назвіть критерій оцінки державно-правових вчень ?

4. В чому полягає гуманістичний підхід в тлумаченні державно-правових вчень ?

5. Вкажіть на принципову відмінність в оцінці державно-правових вчень під кутом зору класових і загальнолюдських інтересів. Який підхід, на вашу думку, оптимально відповідає усвідомленню загальнолюдської цінності права ?

6. Яке місце і роль відводиться Історії вчень про державу і право в системі суспільних та юридичних наук ?

7. Обгрунтуйте наукове і практичнее значення вивчення державно-правової думки в історії людства для юристів-міжнародників.

8. Назвіть методи пізнання Історії вчень про державу і право.
Рекомендована література.
1. Трофанчук Г.І. Історія вчень про державу і право: Навчальний посібник. – К., 2005.

2. Демиденко Г.Г. Історія вчень про державу і право: Підручник. – Харків, 2004.

3. Мірошниченко М.І., Мірошниченко В.І. Історія вчень про державу і право: Навчальний посібник. – К., 2004.

4. Шульженко Ф.П., Андрусяк Т.Г. Історія політичних і правових вчень: Навчальний посібник. – К., 2002.

5. Потульницький В. Теорія української політології. Курс лекцій. – К., 1993.

ТЕМА № 2. Політичні та правові вчення у Стародавній Греції (7 год.)
Лекція 2. Політичні та правові вчення у Стародавній Греції (2 год.)
Загальна характеристика політико-правової ідеології у Стародавній Греції. Основні напрями ідеологічної боротьби і проблеми, щ були в центрі уваги цієї боротьби.Політичні та правові вчення раннього періоду (ІХ–VІ ст. дон. е.). Творчість Гомера, Гесіода, Солона, Піфагора та Геракліта. Період розквіту давньогрецької політико-правової думки (V–ІV ст. до н. е.). Демокрит про державу і право. Політичні та правові ідеї софістів. Праворозуміння софістів старших (Протагор, Горгій, Гіппій, Антіфон) і молодших (Тразімах, Каллікл, Лікофрон, Алкідам). Політичні та правові ідеї Сократа. Сократ про право і законність.Вчення Платона про державу і право, його філософська основа.Проекти ідеальної держави в діалогах “Держава” і “Закони”. Класифікація форм державного правління і причини їх замін. СтавленняПлатона до приватної власності.Вчення Аристотеля про суспільство, політику, державу і право.Філософська основа його вчення. Обґрунтування Аристотелем рабства і суспільної нерівності. Ставлення до власності. Вчення провиникнення держави. Критерії та класифікація Аристотелем форм держави. Причини державних переворотів і засоби їх подолання.Вчення про два види справедливості, про право природне і позитив-не. Вплив Аристотеля на подальший розвиток політичної і правової ідеології. Вчення Епікура про свободу, державу і право. Політична ідео-логія стоїцизму (Зенон, Хризіпп). Вчення Полібія про класифікацію форм держави та їх кругообіг.
Семінар 1. Політико-правові та державно-правові погляди і вчення у Стародавній Греції2 год.

План

  1. Предмет та обєкт науки історії політичних і правових вчень.

  2. Періодизація науки, її функції та методи вивчення.

  3. Загальна характеристика політико-правової ідеології у Стародавній Греції.

Політичні та правові вчення раннього періоду (ІХ–VІ ст. дон. е.). Творчість Гомера, Гесіода, Солона, Піфагора та Геракліта. Період розквіту давньогрецької політико-правової думки (V–ІV ст. до н. е.). Демокрит про державу і право. Політичні та правові ідеї софістів.

  1. Політичні та правові ідеї Сократа. Сократ про право і законність.

  2. Вчення Платона про державу і право, його філософська основа.Проекти ідеальної держави в діалогах “Держава” і “Закони”.

  3. Вчення Аристотеля про суспільство, політику, державу і право.Філософська основа його вчення.


Завдання для самостійної роботи ( 3 год.)


    Користуючись рекомендованою літературою, опрацювати та підготувати реферативні повідомлення, відобразивши політико-правові погляди мислителів: представників Стародавньої Індії, Гомера, Геосіда, Конфуція, школи семи мудреців, Піфагора, Демокрита, Протагора, Гіппія, Сократа, Платона, Аристотеля, Епікура,Цицерона,Сенеки, Аврелія Антонія, Ульпіана, Гая, Модестина.

Контрольні запитання та завдання
1. Хто був засновником патріархально-патерналістської концепції держави ?

2. Хто впершее в історії державно-правової і політичної думки проголосив несумісність політики і моралі ?

3. Хто прешим в духовній культурі людства проголосив свободу вибору Людиною свого власного життєвого шляху ? Як це вплинуло на розвиток державно-правової думки тієї доби ?

4. Чим відрізняється східна деспотія від полісу ?

5. Чим відрізняється сучасне розуміння громадянського суспільства від громадянського суспільства полісу ? На основі порівняльного аналізу зясуйте сутність самої ідеї громадянського суспільства.

6. Хто впершее в історії вчень про державу і право сформулював ідею змішаної форми правління ? У чому полягає її сутність ?

7. Розкрити зміст патріархальної теорії держави. Хто з античних філософів був її творцем ?

8. Кому з античних філософів належить ідея договірної держави ?

9. Вкажіть на різницю в поглядах на державу і право Цицерона і Сенеки, Арістотеля і Цицерона, Арістотеля і Сенеки.

10. Хто з античних мислителів намагався зясувати моральні і раціональні засади сутності держави ?

11. Хто в історії вчень про державу і право започаткував природно-правову традицію і традицію юридичного позитивізму в осмисленні держави і права та їх ролі в суспільстві ?

Рекомендована література.
1. Трофанчук Г.І. Історія вчень про державу і право: Навчальний посібник. – К., 2005.

2. Демиденко Г.Г. Історія вчень про державу і право: Підручник. – Харків, 2004.

3. Мірошниченко М.І., Мірошниченко В.І. Історія вчень про державу і право: Навчальний посібник. – К., 2004.

4. Шульженко Ф.П., Андрусяк Т.Г. Історія політичних і правових вчень: Навчальний посібник. – К., 2002.

5. Потульницький В. Теорія української політології. Курс лекцій. – К., 1993.



ТЕМА № 3. Політичні та правові вчення у Стародавньому Римі (6 год.)
Лекція 3. Політичні та правові вчення у Стародавньому Римі (2 год.)
Загальна характеристика основних напрямів політичної і правової думки у Стародавньому Римі. Вчення Цицерона про державу і право. Вплив на нього ідей давньогрецьких мислителів. Політичні та правові ідеї римських стоїків (Сенека, Епіктет,Марк Аврелій). Їх ставлення до свободи і рабства.Політико-правові ідеї римських юристів (Гай, Папініан, Павло,Ульпіан, Модестін). Римські юристи про природу і систему права,про право і справедливість, про право публічне і приватне. Політичні та правові ідеї раннього християнства. Еволюціяхристиянства з опозиційної релігії в державну, зміна його політико-

правової сутності. Політико-правове вчення Аврелія Августина.Єресі. Боротьба з єресями римсько-католицької церкви.



Завдання для самостійної роботи ( 4 год.)


    Користуючись рекомендованою літературою, опрацювати та підготувати реферативні повідомлення, відобразивши політико-правові погляди мислителів: представників Стародавнього Риму: Епікура, Цицерона, Сенеки, Аврелія Антонія, Ульпіана, Гая, Модестина, звернувши особливу увагу на характеристиці зародження школи римської юриспруденції та римського права.

Контрольні запитання та завдання

  1. Які принципові відмінності між східнодеспотичною формою держави і полісною?

  2. Що являло собою громадянське суспільство міста-поліса?

  3. Хто вперше в історії вчень про державу і право сформулював ідею змішаної форми правління? Розкрийте її сутність.

  4. Кому з античних філософів належить ідея договірної держави та в чому її сутність?

  5. Розкрийте погляди на державу і право римських філософів, зокрема Цицерона та римських стоїків:Сенеки, Епіктета та Марка Аврелія.

  6. Яким чином античні мислителі зясовували моральні і раціональні основи держави і права?

  7. Який внесок зробили римські юристи у розвиток державно-правової думки?

Рекомендована література.
1. Трофанчук Г.І. Історія вчень про державу і право: Навчальний посібник. – К., 2005.

2. Демиденко Г.Г. Історія вчень про державу і право: Підручник. – Харків, 2004.

3. Мірошниченко М.І., Мірошниченко В.І. Історія вчень про державу і право: Навчальний посібник. – К., 2004.

4. Шульженко Ф.П., Андрусяк Т.Г. Історія політичних і правових вчень: Навчальний посібник. – К., 2002.

5. Потульницький В. Теорія української політології. Курс лекцій. – К., 1993.



ТЕМА № 4. Політичні та правові вчення в Західній Європі в період виникнення і розвитку феодалізму (7 год.)
Лекція 4. Політичні та правові вчення в Західній Європі в період виникнення і розвитку феодалізму (2 год.)
Загальна характеристика політико-правової думки західноєвро-пейського середньовічного суспільства. Основні напрями політичноїборотьби. Політико-правова теорія Фоми Аквінського, його вчення пропоходження, сутність держави та елементи державної влади. Обґрунтування права народу на революцію. Фома Аквінський про закон ійого види. Захист католицизму. Послідовники Ф. Аквінського — неотомісти. Політичні та правові ідеї західноєвропейських середньовіковихєретичних рухів і селянських війн. Вираження інтересів середньовічного бюргерства в політико-правовому вченні Марсилія Падуанського. Влада духовна і світська,законодавча і виконавча. Народ як джерело державної влади.
Семінар 2. Політико-правові та державно-правові погляди і вчення в Західній Європі періоду зародження феодалізму 2 год.

План

  1. Загальна характеристика політико-правової думки західноєвро-пейського середньовічного суспільства.

  2. Політико-правова теорія Фоми Аквінського, його вчення пропоходження, сутність держави та елементи державної влади. Обґрунтування права народу на революцію.

  3. Політичні та правові ідеї неотомістів.

  4. Державно-правові погляди Марсилія Падуанського.

  5. Формування та розвиток мусульманської думки про державу і право.


Завдання для самостійної роботи ( 3 год.)


    Користуючись рекомендованою літературою, опрацювати та підготувати реферативні повідомлення, відобразивши політико-правові погляди мислителів в періоди:

    1. Загальна характеристика та три етапи розвитку європейської середньовічної політико-правової думки. Теократичні правові теорії. Елементи державної влади: сутність, походження, використання. Право як: 1) дія справедливості в божественному порядку людського співжиття; 2) як певна дія по встановленню рівності щодо іншої людини в силу певного способу урівнювання.

    2. Данте Аліг’єрі. Універсалізм і антропоцентризм. "Монархія" і політичні листи Д. Аліг’єрі. Облаштування всесвітньої держави на основі єдиних, стабільних законів. Монарх, община і церква.

    3. Політико-правове вчення Марсілія Падуанського. Його трактат "Захисник миру". Правові погляди середньовічних юристів. Corpus juris civilis. "Саксонське зерцало" як джерело правових ідей.

    4. Політичні та правові ідеї середньовічних єретичних рухів у Європі. Роджер Беккон, Г. Галілей, Сільван та ін. Ян Гус як ідеолог антинімецького чеського національного руху.

    5. Виникнення політико-правових ідей християнства. Новий Заповіт (Євангелія) як джерело політико-правових ідей християнства.

    6. Політико-правові ідеї в творах ранньо-християнських мислителів: Тертуліана, Кипріяна, Івана Золотоуста та ін. Зародження теократичних доктрин. Блаженний Аврелій Августин та його політико-правові погляди в трактаті "Про боже місто". Церква ("боже місто") і держава ("місто земне"). Оправдання держави. Бог як вище благо і об’єкт любові громадян держави.

    7. Правові принципи Євангелія: 1) закон не для праведників, а для непокірних, нечистивих, грішників, правопорушників; 2) рівність; 3) еквівалент; 4) обов’язок працювати і розподіл благ по праці; 5) засудження багатства, приватної власності і вимога спільності майна.

    8. Вплив ранньохристиянської політико-правової думки на політико-правові вчення Середньовіччя, Нового та Новітнього часу.

    9. Держава як частина універсального божественного порядку. Види законів за Х. Аквінським: 1) вічний; 2) природній; 3) людський; 4) божественний. Два види несправедливих законів: 1) коли в них відсутні загальні ознаки закону, наприклад загальне благо; 2) коли вони суперечать божественним законам.

    10. Політико-правове вчення Марсілія Падуанського. Його трактат "Захисник миру". Причина конфлікту між церквою і державою. Генезис держави – розвиток її з сім’ї як первинного елемента людської асоціації. Взаємозв’язок "матерії" (держави) і "форми" (права). Трактовка народного суверенітету. Громадянин і громадянське суспільство. Правильні і неправильні форми правління (апологія Арістотеля). Божественний та людський закон за М.Падуанським. Відповідальний уряд, який діє за законами.

    11. Правові погляди середньовічних юристів. Corpus juris civilis. "Саксонське зерцало" як джерело правових ідей.


Контрольні запитання та завдання

1. Дати загальну характеристику релігійного світогляду. Вкажіть на різницю в ідеях теоцентризму і космоцентризму. Зясуйте, як вплинули ці ідеї на формування особливостей державно-правової думки.

2. Хто в епоху середньовіччя обгрунтував ідею народного суверенітету?

3. Хто є засновником теологічної теорії держави і права ? Розкрийте її зміст. Що таке теологія ?

4. Розкрийте сутність теократичної теорії держави. Чи є такі держави в сучасному світі ?

5. Дайте тлумачення «громадянського миру» під кутом зору теології і раціоналізму.

6. Що по суті є спільного в сучасному категоріальному визначенні права і в понятті «права», яке знаходимо в державно-правовій концепції Марсилія Падуанського ?

7. Який зміст у середньовічному суспільстві втілювався в поняття «природне право» ?

8. Як ви розумієте висловлювання «Держава – матерія, право – форма» (із державно-правової концепції Марсилія Падуанського) ?

9. На вашу думку: чому Августин не поділяв поглядів Цицерона та інших мислителів дохристиянської доби на державу, як вищий зразок втілення справедливості ?

10. Вкажіть на різні методологічні засади вчення Арістотеля і Томи Аквінського. Вкажіть на характерні особливості їхніх поглядів на державу і право і чим зумовлені ці особливості ?

11. Чим обгрунтовував Тома Аквінський необхідність опору владі ?

12. Що мало на меті вчення Августина про десакралізацію уявлень про державу ?

Рекомендована література.
1. Трофанчук Г.І. Історія вчень про державу і право: Навчальний посібник. – К., 2005.

2. Демиденко Г.Г. Історія вчень про державу і право: Підручник. – Харків, 2004.

3. Мірошниченко М.І., Мірошниченко В.І. Історія вчень про державу і право: Навчальний посібник. – К., 2004.

4. Шульженко Ф.П., Андрусяк Т.Г. Історія політичних і правових вчень: Навчальний посібник. – К., 2002.

5. Потульницький В. Теорія української політології. Курс лекцій. – К., 1993.





ТЕМА № 5. Політичні та правові вчення в Росії в період виникнення і розвитку феодалізму та утворення централізованої держави (6 год.)
Лекція 5. Зародження вітчизнянних політичних та правових вчень в найдавніші часи та період формування феодальних відносин (2 год.)

Ідеї незалежності держави і єдності слов’янських народів у літописах і пам’ятках Київської Русі. Руська правда. Статут Володимира Мономаха. Учення про державу і право митрополита Іларіона. Розвиток вчень про державу і право в працях Володимира Мономаха. Кирило Туровський про співвідношення світської та духовної влади. Моління Данила Заточника. Питання держави та права в «Повісті временних літ». Основні напрями політичної і правової думки в період створення Російської централізованої держави. Політична концепція Філофея “Москва—третій Рим”. Політичні та правові ідеї “нестяжателів” і “іосифлян”. Обґрунтування необмеженого самодержавства І. С. Пересвєтовим. Політичні погляди А. М. Курбського.

Завдання для самостійної роботи ( 4 год.)


    Користуючись рекомендованою літературою, опрацювати та підготувати реферативні повідомлення, відобразивши політико-правові погляди мислителів в періоди:

  1. Ідеї незалежності держави і єдності слов’янських народів у літописах і пам’ятках Київської Русі. Руська правда. Статут Володимира Мономаха.

  2. Учення про державу і право митрополита Іларіона.

  3. Розвиток вчень про державу і право в працях Володимира Мономаха.

  4. Кирило Туровський про співвідношення світської та духовної влади. Моління Данила Заточника.

  5. Питання держави та права в «Повісті временних літ».

  6. Основні напрями політичної і правової думки в період створення Російської централізованої держави. Політична концепція Філофея “Москва—третій Рим”.

  7. Політичні та правові ідеї “нестяжателів” і “іосифлян”.

  8. Обґрунтування необмеженого самодержавства І. С. Пересвєтовим.

  9. Політичні погляди А. М. Курбського.

Контрольні запитання та завдання

  1. Сутність ідеї незалежності держави і єдності словянських народів.

  2. Охарактеризуйте погляди митрополита Іларіона на державу і право.

  3. Особливості політико-правових поглядів Володимира Мономахза.

  4. У якому співвіднолшенні повинні перебувати свтська і духовна влада згідно поглядів Кирила Туровського?

  5. Думки про державу в «Повісті временних літ».

  6. Ідеї про державу і право в «Молінні Данила Заточника».

  7. Сутність поглядів на централізовану Російську державу.

  8. Ідеї необмеженого самодержавства в поглядах І.Пересвєтова.

Рекомендована література.
1. Трофанчук Г.І. Історія вчень про державу і право: Навчальний посібник. – К., 2005.

2. Демиденко Г.Г. Історія вчень про державу і право: Підручник. – Харків, 2004.

3. Мірошниченко М.І., Мірошниченко В.І. Історія вчень про державу і право: Навчальний посібник. – К., 2004.

4. Шульженко Ф.П., Андрусяк Т.Г. Історія політичних і правових вчень: Навчальний посібник. – К., 2002.

5. Потульницький В. Теорія української політології. Курс лекцій. – К., 1993.
1   2   3   4   5   6


написать администратору сайта