Главная страница

Методичка.ИУК. Методичка. Міністерство освіти І науки, молоді та спорту україни донецький національний університет кафедра української філології І культури історія української культури методичні матеріали для студентів філологічного факультету Донецьк 2013 міністерство освіти І науки,


Скачать 0.74 Mb.
НазваниеМіністерство освіти І науки, молоді та спорту україни донецький національний університет кафедра української філології І культури історія української культури методичні матеріали для студентів філологічного факультету Донецьк 2013 міністерство освіти І науки,
АнкорМетодичка.ИУК.doc
Дата21.06.2018
Размер0.74 Mb.
Формат файлаdoc
Имя файлаМетодичка.ИУК.doc
ТипДокументы
#20562

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ,

МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

ДОНЕЦЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

КАФЕДРА УКРАЇНСЬКОЇ ФІЛОЛОГІЇ І КУЛЬТУРИ

ІСТОРІЯ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ
МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ

Для студентів філологічного факультету




Донецьк – 2013

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ,

МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

ДОНЕЦЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

КАФЕДРА УКРАЇНСЬКОЇ ФІЛОЛОГІЇ І КУЛЬТУРИ


ІСТОРІЯ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ
МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ


Для студентів філологічного факультету


Донецьк – 2013

Історія української культури: методичні матеріали для студентів філологічного факультету/ Піддубська І.В. – Донецьк, 2013. – 21 с.

Посібник містить тематичний план курсу, основний зміст дисципліни з рекомендованою літературою до тем, список обов’язкових для засвоєння мистецьких пам’яток, перелік питань для самоконтролю, коментар щодо оцінювання знань студентів.

Рекомендовано кафедрою української філології і культури філологічного факультету Донецького національного університету (Протокол № 4 від 03.12.2012 року)

ВСТУП
Мета курсу – застосовуючи концепцію ментальності як один із підходів у дослідженні історії культури, вивчити основні етапи становлення української культури від ранніх форм до нашого часу в загальносвітовому культурному контексті.
Завдання курсу: сформувати у студентівзнання про основні риси української ментальності крізь призму факторів її формування, про особливості світосприйняття, світорозуміння представників української культури в різні історичні періоди; досягти усвідомлення зв’язку конкретного ментального типу із особливостями культурного розвитку в певну історичну епоху; ознайомити студентів з видатними пам’ятками вітчизняної культури; сформувати навички аналізу різноманітних виявів української культури через світоглядні особливості й ціннісні орієнтації її представників; розвивати естетичний смак і здатність адекватно сприймати твори мистецтва; виховувати повагу до культурних надбань України й людства загалом.
Предмет: історія вітчизняної культури від найдавніших часів до перших десятиліть ХХІ століття.

У результаті вивчення курсу студент повинен знати:

  • сутність поняття культура;

  • характеристику української культури як цілісної системи;

  • закономірності формування й розвитку української культури у світовому культурно-історичному процесі;

  • специфіку формування ментальності українців, її основні риси;

  • особливості трансформації української ментальності протягом історичного розвитку;

  • закономірності зв’язку ментального типу з різними формами вияву культури в конкретні періоди історії України;

  • основи художньої грамотності;

  • видатні пам’ятки вітчизняної культури.


Студент повинен уміти:

  • коментувати проблеми й закономірності культурно-історичного процесу в Україні з урахуванням загальноєвропейського контексту;

  • визначати світоглядні особливості різних періодів розвитку української культури;

  • коментувати явища культури з урахуванням специфіки відповідної картини світу;

  • простежувати й аналізувати явища культури українського народу крізь призму світового культурно-історичного процесу з урахуванням взаємоперетину, взаємовпливу, взаємозумовленості феноменів культури;

  • розуміти й компетентно сприймати культурні цінності в загальнолюдському й національному вимірах;

  • враховувати дискусійних характер багатьох проблем, пов’язаних з історичним і культурним розвитком України;

  • аналізувати пам’ятки вітчизняної культури як самобутні явища, у яких втілені особливості світовідчуття людини-творця.


ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН КУРСУ


№№

п/п

Тема

Кількість годин

Лекц.

СРС

1.

Вступ. Предмет і завдання курсу. Основні етапи розвитку української культури.

2


4

2.

Концепція ментальності як один із підходів у вивченні історії української культури.

2

4

3.

Архаїчні джерела української культури.

4

6

4.

Київська Русь у загальноєвропейському

культурному контексті.

2

4

5.

Давньоруська література й образотворче мистецтво як відображення світовідчуття середньовічної людини.

2

4

6.

Культура Галицько-Волинського князівства.

2

4

7.

Узагальнювальне заняття. Контрольна робота.

2

7

8.

Культурна ситуація в Україні у ХV–ХVІ ст. Вплив ідей Ренесансу та Реформації.

4


4

9.

Культурне життя України у ХVIІ–ХVIІІ ст. Українське бароко.

4

6

10.

Українська культура ХІХ ст.

3

6

11.

Українська культура ХХ ст. Тенденції культурного розвитку кін. ХХ – поч. ХХІ ст.

5

6

12.

Підсумкове заняття. Модульна контрольна робота.

2

5

Разом:

34

70



ЗМІСТ КУРСУ

ТЕМА 1. Вступ. Предмет і завдання курсу
Методологічні основи курсу. Роль дисципліни «Історія української культури» в системі фахової підготовки гуманітаріїв. Походження терміна культура. Сутність поняття культура. Культура і природа. Культура і цивілізація. Матеріальна і духовна культура. Артефакт як вияв культури. Світ культури – світ цінностей. Аксіологічний вимір культури. Культура й антикультура. Мистецтво як центральний елемент художньої культури. Функції мистецтва. Роль категорій краси і гармонії в культуротворчій діяльності.

З історії формування знань про українську культуру. Основні етапи розвитку української культури.
Терміни: культура, антикультура, артефакт, аксіологія.
Література


  • Гуревич П.С. Культурология: элементарный курс: Учеб. Пособие. – М., 2003.

  • Історія світової та української культури: Підруч. для вищ. закл. освіти / Греченко В.А., Чорний І.В., Кушнерук В.А., Режко В.А Греченко В.А., Чорний І.В., Кушнерук В.А., Режко В.А. – К., 2000.

    • Матвєєва Л.Л. Культурологія: Курс лекцій: Навч. посібник. – К., 2005.

    • Мартынов В.Ф. Мировая художественная культура: Учебн. пособие. –Минск, 1997.

    • Мировая художественная культура. В 2-х т. Т.1. Учеб. пособие / Под ред. Б.А.Эренгросс. – 2-е изд. – М., 2005.

    • Українська та зарубіжна культура: Навч. посіб. / За ред. М.М.Заковича. – К., 2000.


ТЕМА 2. Концепція ментальності як один із підходів

у вивченні історії культури
Співвідношення понять ментальність і менталітет. Поняття ментальності в культурологічному аспекті. Фактори формування ментальності (географічний, історичний, економічний, релігійний). Поняття стереотипу поведінки (за Л.Гумільовим).

Дослідники української ментальності (І.Нечуй-Левицький, М.Юрій, В.Янів, Г.Лозко та ін.). Особливості української ментальності крізь призму чинників її формування. Кордоцентричність як важлива риса української ментальності. Вияви національної ментальності на різних рівнях існування людини й суспільства (у фольклорі, традиціях, побуті, етикетних нормах, на рівні мовної системи тощо).
Терміни: ментальність, менталітет, стереотип поведінки, кордоцентричність.
Література


  • Гумилёв Л.Н. От Руси к России: очерки этнической истории. – М., 1992.

  • Гуцало Є. Ментальність орди: Статті. – К., 1996.

  • Енциклопедія українознавства / НАН України. – Заг. частина. – К., 1995. – С.708-724.

  • Історія української культури: конспекти лекцій, хрестоматія, наукові статті, ілюстрації / Кравченко Г.В., Клепалов Б.Я., Піддубська І.В., Шаповалова Н.П. – Донецьк, 2010. – С.10-14.

  • Лозко Г.С. Національний характер українців // Українське народознавство. – К., 1995. – С.77-92.

  • Малышев В.Н. Пространство мысли и национальный характер. – СПб., 2009.

  • Нечуй-Левицький І. Світогляд українського народу. – К., 1992.

  • Українська душа: Зб. наук. праць / За ред. Храмової. – 1992.

  • Юрій М.Т. Етногенез та менталітет українського народу. – 2-ге вид., доп. – К., 1997.

  • Янів В. Нариси до історії української етнопсихології. – К., 2006.


ТЕМА 3. Архаїчні джерела української культури
Поняття архетипу колективного несвідомого. Міф. Основні цикли міфів. Найдавніші міфологічні образи-символи. Особливості міфологічної моделі світу праукраїнців. Її відображення в скульптурі («Збруцький ідол»), в орнаментах кераміки, писанки та народного костюма. Символічний характер орнаментації.

Ранні релігійні вірування (тотемізм, анімізм, фетишизм). Їх відбиття в усній народній творчості українців та в сучасній культурі. Особливості слов’янського пантеону. Магія. Типи магії (гомеопатична, контагіозна). Зв'язок магії родючості із магією продовження роду й відображення цієї взаємодії у пам’ятках трипільської культури. Роль ритуалу й системи табу в житті первісної людини. Відображення ритуалу ініціації та проявів табу в українських народних казках. Історична трансформація давніх ритуалів і табу. Синкретизм первісної культури. Зародження в її надрах образотворчого мистецтва.

Роль кочових скотарських племен у формуванні витоків української культури (кіммерійці, скіфи, сармати). Скіфський звіриний стиль. Грецькі колонії на території України. Грецька спадщина в українській культурі.
Терміни: архетип колективного несвідомого, міф, міфологічна модель світу, тотемізм, анімізм, фетишизм, гомеопатична магія, контагіозна магія, ритуал, ритуал ініціації, табу, синкретизм первісної культури.
Література


  • Енциклопедія українознавства / НАН України. – Заг. частина. – К., 1995.

  • Історія української культури: конспекти лекцій, хрестоматія, наукові статті, ілюстрації / Кравченко Г.В., Клепалов Б.Я., Піддубська І.В., Шаповалова Н.П. – Донецьк, 2010. – С.10-14.

  • Костомаров М. Слов’янська міфологія. – К., 1994.

  • Культурологія: Конспекти лекцій, завдання, ілюстрації до тем / Гол. ред. Г.П.Лукаш. – Ч.І. – Донецьк, 2005. – С.24-33.

  • Лановик М., Лановик З. Українська народна словесність. – Львів, 2000.

  • Лозко Г. Українське народознавство. – К., 2004.

  • Лозко Г. Українські символи та священні знаки. Дерева та кущі. Тварини та птахи // Українські символи / За ред. М. Дмитренка. - К., 1995.

  • Мифология. Большой энциклопедический словарь. – М., 1998.

  • Морозов И. Основы культурологии. Архетипы культуры. – Минск, 2001.

  • Попович М. Нарис історії культури України. – К., 1998.

  • Рыбаков Б.А. Язычество древних славян. – М., 1981.

  • Субтельний О. Україна: історія / Пер. з англ. Ю.І.Шевчука. – К., 1991.

  • Українські міфи, демонологія, легенди /Упоряд. М.К.Дмитренка. – К., 1992.

  • Тайлор Э.Б. Первобытная культура. – М., 1989.

  • Фрэзер Дж. Золотая ветвь. Исследование магии и религии. – М.,1986.

ТЕМА 4. Київська Русь у загальноєвропейському

культурному контексті
Тенденції розвитку культури за часів Середньовіччя в Західній та Східній Європі. Формування середньовічної моделі світу під впливом соціально-політичних, економічних, релігійних чинників. Особливості середньовічної ментальності (теоцентризм, дуалізм світосприйняття, символічний спосіб світосприйняття, догматизм). Функції мистецтва в середньовічній культурі. Храм як модель світу й модель людини. Західноєвропейські середньовічні архітектурні стилі (романський, готичний).

Чинники культурного становлення Київської Русі. Скандинавські та греко-візантійські впливи. Наслідки введення християнства. Процеси централізації язичницького пантео­ну. Православно-язичницький синкретизм як особливість давньоруської ментальності. Його вияви в давньоруській літературі, фольклорі, обрядовості, образотворчому мистецтві. Формування слов’янської писемності. Розвиток освіти й книжкової справи. Перші бібліотеки в Київській Русі.

Соціальна структура феодального суспільства. Влада як дана Богом (персоніфікована) та колективна – князь та віче. Давньоруське місто як відображення устрою соціуму. Диференціація художньої культури (церковна, феодально-світська, народна, ремісничо-міська). Дуалістичне співіснування церковного та світського начал у художній культурі, їх взаємодія. Універсальність соціальної адресованості художнього мистецтва (від храмового дійства до виступів мандрівних співаків та акторів).
Терміни: теоцентризм, дуалізм, догматизм, аскетизм, сакральність, німб, літургія, православно-язичницький синкретизм, дитинець, віче, канон, базиліка, неф, апсида, трансепт.
Література


  • Бабишин С.Д. Школа та освіта Київської Русі. – К., 1973.

  • Брайчевский М.Ю. Утверждение христианства на Руси. – К., 1989.

  • Горський В.С. Святі Київської Русі. – К., 1994.

  • Історія української культури: конспекти лекцій, хрестоматія, наукові статті, ілюстрації / Кравченко Г.В., Клепалов Б.Я., Піддубська І.В., Шаповалова Н.П. – Донецьк, 2010. – С.14-28.

  • Історія світової та української культури: Підруч. для вищ. закл. освіти / Греченко В.А., Чорний І.В., Кушнерук В.А., Режко В.А Греченко В.А., Чорний І.В., Кушнерук В.А., Режко В.А. – К., 2000.

  • Моця О.П., Ричко В.М. Київська Русь: від язичництва до християнства. – К., 1996.

  • Поликарпов В.С. Лекции по культурологии. – М., 1997.

  • Попович М.В. Нарис історії культури України. – К., 1999.

  • Українська та зарубіжна культура: Навч. посіб. / За ред. М.М.Заковича. – К., 2000.


ТЕМА 5. Давньоруська література й образотворче мистецтво

як відображення світовідчуття середньовічної людини
Унікальність та самобутність художньої культури Київської Русі.

Відбиття своєрідності давньоруського світогляду в пам’ятках оригінальної літератури. Акцентуація на душі (серці). Ідеал людини, вироблений давньоруською книжною традицією. Архетип страдника (перші святі Борис та Гліб). Розвинутість патріотичної ідеї.

Розвиток давньоруської архітектури. Багатоманітність типів споруд (фортеці, храми, княжі палати, помешкання міщан та селян). Впливи Візантії на розвиток культової архітектури та зародження власних шкіл з місцевими традиціями. Софія Київська з погляду втілення релігійних уявлень і проявів художньої майстерності. Роль канону і значення символу в давньоруському мистецтві. Розвиток монументального (фреска, мозаїка) й станкового (ікона) живопису в Київській Русі. Символічний характер кольору, жесту, композиції в живописних творах. Іконографічні образи Богоматері (Оранта, Одигітрія, Елеуса). Іконографічні образи Ісуса Христа (Пантократор, Спас Нерукотворий, Деісус). Давньоруська народна му­зика (інструментальна й хорова); скоморохові ігри, театральні дійства.
Терміни: агіографія, патерик, монументальний живопис, станковий живопис, зворотна перспектива, ікона, темпера, мозаїка, фреска, вітраж, смальта.
Література


  • Горський В.С. Святі Київської Русі. – К., 1994.

  • Данилевский И.Н. Древняя Русь глазами современников и потомков: ІХ-ХІІ вв.: Курс лекций. – М., 1998.

  • Історія української культури: конспекти лекцій, хрестоматія, наукові статті, ілюстрації / Кравченко Г.В., Клепалов Б.Я., Піддубська І.В., Шаповалова Н.П. – Донецьк, 2010. – С.14-28.

  • Історія світової та української культури: Підруч. для вищ. закл. освіти / Греченко В.А., Чорний І.В., Кушнерук В.А., Режко В.А. – К., 2000.

  • Любимов Л. Искусство Древней Руси. – М., 1981.

  • Поликарпов В.С. Лекции по культурологии. – М., 1997.

  • Попович М.В. Нарис історії культури України. – К., 1999.

  • Степовик Д. Скарби України. – К., 1991.

  • Українська та зарубіжна культура: Навч. посіб. / За ред. М.М.Заковича. – К., 2000.


ТЕМА 6. Культура Галицько-Волинського князівства
Причини занепаду Київської держави. Становлення Галицько-Волинського князівства. Соціально-економічні умови його існування. Обмеження боярством князівської влади. Основні напрямки внутрішньої та зовнішньої політики Данила Галицького. Містобудування. Галицька архітектурна школа. Князь Володимир Василькович як митець і меценат. Особливості розвитку літератури й іконопису. Галицько-Волинський літопис.

Розвиток книжкової мініатюри в Давній Русі. Емаль і ювелірне мистецтво.

Історико-культурна ситуація в Україні у ХІV ст. Початок литовсько-польсько-католицької експансії.
Терміни: ротонда, емаль, колт.
Література


  • Історія української культури / За заг. ред. І.Крип’якевича. – К., 1994.

  • Історія української культури: У 5-ти т. – / Історія культури давнього населення України. – Т.1. – НАН України. – Патон Б.Є. /голов. ред. /. – К., 2001.

  • Культурологія: теорія та історія культури. Навч. посіб / За ред. І.І.Тюрменко, О.Д.Горбула. – К., 2004.

  • Попович М.В. Нарис історії культури України. – К., 1998.

  • Субтельний О. Україна: історія / Пер. з англ. Ю.І.Шевчука. – К., 1991.

  • Українська та зарубіжна культура: Навч. посіб. / За ред. М.М.Заковича. – К., 2000.


ТЕМА 7. Культурна ситуація в Україні у ХV–ХVІ ст.
Феномен європейського Відродження. Передумови формування нового типу мислення. Соціально-економічні та світоглядні особливості доби Ренесансу. Природничі знання й зміна уявлень про простір і час. Антропоцентризм картини світу. Гуманізм і титанізм доби Відродження. Формування універсальної особистості. Становлення професійної художньої культури Відродження, теоретичне осмислення мистецтва. Відображення нового світогляду в живописі й літературі.

Історичні умови культурного розвитку України у ХV–ХVІ ст. Активізація національної свідомості українців, загострення релігійного конфлікту (католицизм – православ’я), національно-визвольної, соціальної боротьби. Формування Запорозької Січі. Українське козацтво як історичний феномен і явище культури. Діяльність культурно-освітніх центрів, створюваних у маєтках українських магнатів. Розвиток міст. Діяльність братств (Львівське Успенське братство, Київське братство та ін.). Братські школи. Розвиток полемічної літератури (Клірик Острозький, Василь Суразький, Мелетій Смотрицький, Іван Вишенський та ін.).

Відхід України від візантійських традицій і наближення до західноєвропейської культури. Україна в контексті впливу ідей Ренесансу та Реформації. Діяльність гуртка київських книжників-перекладачів (70-ті рр. ХV ст.). Діяльність українських учених-гуманістів (Юрій Котермак-Дрогобич, Павло Русин із Кросна, Станіслав Оріховський-Роксолан). Поширення книгодрукування, розвиток освіти й науки в Україні.

Образотворче мистецтво й архітектура крізь призму загального культурного контексту цієї доби. Зародження театрального мистецтва.



Терміни: антропоцентризм, гуманізм, титанізм, універсалізм, полемічна література, секуляризація, лінійна перспектива.
Література


  • Жолтовський П. Художнє життя в Україні ХVI–ХVII ст. – К., 1983.

  • Запаско Я. Мистецтво книги на Україні в ХVI–ХVII ст. – Львів, 1971.

  • Історія світової та української культури: Підруч. для вищ. закл. освіти / Греченко В.А., Чорний І.В., Кушнерук В.А., Режко В.А. – К., 2000.

  • Історія української культури / За заг. ред. І.Крип’якевича. – К., 1994.

  • Культурологія: теорія та історія культури. Навч. посіб / За ред. І.І.Тюрменко, О.Д.Горбула. – К., 2004.

  • Микитась В. Давньоукраїнські студенти і професори. – К., 1994.

  • Попович М.В. Нарис історії культури України. – К., 1998.

  • Українська та зарубіжна культура: Навч. посіб. / За ред. М.М.Заковича. – К., 2000.


ТЕМА 8. Культурне життя України у ХVІІ–ХVІІІ ст.

Українське бароко
Тенденції культурного розвитку Західної Європи у ХVІІ–ХVІІІ ст. Причини руйнування ренесансного світовідчуття. Доба Бароко в європейській культурі. Риси барокового світогляду (драматизм світосприйняття; уявлення про нескінченність простору і часу, про "малість" людини перед Всесвітом). Їх відображення в скульптурі (Л.Берніні), живописі (П.Рубенс).

Історичні умови культурного розвитку України у ХVІІ– пер. пол. ХVІІІ ст. Національна специфіка українського бароко. Втілення барокового світогляду в літературі цієї доби. Високе («сарматське»), середнє і низове бароко. Козацьке літописання. Філософська думка в Україні. Віршована література. Творчість Г.Сковороди. Відображення барокового світогляду в архітектурних пам’ятках. Козацьке бароко. Іван Мазепа – меценат. Бароковий іконопис як прояв особливостей українського народного мистецтва та ментальності цієї доби. Поняття парсуни. Типи парсуни в українському живописі («сарматський», або світський портрет, ктиторський портрет, портрет-епітафія). Народна картина «Козак Мамай». Її зміст та символічність образів. Український бароковий іконопис. Його своєрідність і самобутність.

Розвиток освіти, науки, книгодрукування. Мовна ситуація в Україні. Просвітницька діяльність Петра Могили. Становлення Києво-Могилянська академії. Явище «мандрівних студентів» («мандрівних дяків»). Розвиток драматичного мистецтва в Україні. Шкільний театр. Народно-ярмарковий театр: містерії, фарси, інтермедії. Вертеп. Кобзарство та його роль в історії української культури.

Історичні умови культурного розвитку України у друг. пол. ХVІІІ ст. Поділ території України між Австрійською та Російською імперіями. Руйнування Запорозької Січі. Деградація культурно-освітніх центрів в Україні. «Відплив» українських талантів до Росії (Д.Левицький, В.Боровиковський та ін.). Долі видатних українських композиторів (М.Березовський, А.Ведель, Д.Бортнянський).

Стиль рококо в контексті європейської та української культур.



Терміни: бароко, рококо, парсуна, ктитор, вертеп, містерія, фарс, інтермедія.
Література


  • Белецкий П.А. Украинская портретная живопись ХУІІ – ХУІІІ вв. / Ленинград, 1981.

  • Жолтовський П. Монументальний живопис на Україні ХVII–ХVIIІ ст. — К., 1988.

  • Історія світової та української культури: Підруч. для вищ. закл. освіти / Греченко В.А., Чорний І.В., Кушнерук В.А., Режко В.А. – К., 2000.

  • Історія української культури / За заг. ред. І.Крип’якевича. – К., 1994.

  • Історія української культури: конспекти лекцій, хрестоматія, наукові статті, ілюстрації / Кравченко Г.В., Клепалов Б.Я., Піддубська І.В., Шаповалова Н.П. – Донецьк, 2010.

  • Культурологія: теорія та історія культури. Навч. посіб / За ред. І.І.Тюрменко, О.Д.Горбула. – К., 2004.

  • Макаров А. Світло українського бароко. – К., 1994.

  • Микитась В. Давньоукраїнські студенти і професори. – К., 1994.

  • Попович М.В. Нарис історії культури України. – К., 1998.

  • 100 найвідоміших шедеврів України / Ламонова О. та ін. /. – К., 2004.

  • Соболь В.О. Літопис Самійла Величка як явище українського літературного бароко. – Донецьк, 1996.

  • Українська та зарубіжна культура: Навч. посіб. / За ред. М.М.Заковича. – К., 2000.


ТЕМА 9. Українська культура ХІХ ст.
Історичні умови культурного розвитку в Україні у ХІХ ст. Розвиток освіти й науки в Україні. Відкриття університетів. Розвиток гуманітарних наук. Становлення української інтелігенції (І.Котляревський, М.І.Костомаров, В.Б.Антонович, М.С.Грушевський, Д.І.Яворницький, М.П.Драгоманов та ін.). Етапи розвитку української літератури у ХІХ ст. Театральне мистецтво. Перші аматорські трупи. Кріпацький театр. Зародження професійного театру. Театр братів Тобілевичів. Розвиток музики (С.С.Гулак-Артемовський, П.І.Нищинський, М.В.Лисенко та ін.).

Стильові напрями в українському мистецтві ХІХ ст. Витоки й особливості стилю класицизм у західноєвропейській культурі. Вияву класицизму на території України (в архітектурі, плануванні міст).

Романтизм як ідейний та художній рух у європейській культурі кінця ХVІІІ– пер. пол. ХІХ ст. Поява і поширення романтизму як нового типу свідомості, ідеології, мистецької системи. Романтизм як настрій: неприйняття дійсності, відчуття конфліктності буття, прагнення до ідеалу. Романтична концепція людини і світу в західній та українській традиціях. "Двовимірність" (світ реальний і уявний) – основний принцип романтичного художнього образу. «Титанізм» романтичних характерів у ситуації протиборства особистості із силами всесвіту й суспільства: богом, природою, культурою, долею, людьми, об­ставинами. Основні напрями романтичних пошуків ідеалу: історія, етнографія, фольклор, природа, містичний світ, пое­тична вигадка, казка. Розвиток романтизму на теренах України. Відображення світогляду митців-романтиків у літературі (А.Метлинський, Л.Боровиковський, М.Шашкевич, Я.Головацький, І.Вагилевич; рання творчість Т.Шевченка) й образотворчому мистецтві (творчість В.Тропініна, Т.Шевченка, І.Айвазовського, А.Куїнджі, В.Штернберга та ін.).

Утвердження реалізму як нового типу мислення, світосприйняття та художнього відтворення дійсності на ґрунті європейської культури. Особливості становлення реалізму в українській літературі (Т.Шевченко, Марко Вовчок, І.Нечуй-Левицький, Панас Мирний, П.Грабовський, І.Франко та ін.) й образотворчому мистецтві (художники-передвижники: М.Ге, О.Литовченко, М.Ярошенко). Поєднання традицій реалізму й романтизму в українській культурі ХІХ ст. (М.Пимоненко, С.Васильківський, М.Самокиш, Т.Шевченко та ін.). «Еклектика» в українській культурі другої пол. ХІХ ст.
Терміни: класицизм, романтизм, реалізм, еклектика.
Література


  • Державний музей українського образотворчого мистецтва УРСР: Альбом / Авт.-упоряд. В.Ф.Яценко, І.О.Горбачова, Л.С.Ковальська. – К., 1985.

  • Історія світової та української культури: Підруч. для вищ. закл. освіти / Греченко В.А., Чорний І.В., Кушнерук В.А., Режко В.А. – К., 2000.

  • Історія української культури / За заг. ред. І.Крип’якевича. – К., 1994.

  • Культурологія: теорія та історія культури. Навч. посіб / За ред. І.І.Тюрменко, О.Д.Горбула. – К., 2004.

  • Історія української культури: конспекти лекцій, хрестоматія, наукові статті, ілюстрації / Кравченко Г.В., Клепалов Б.Я., Піддубська І.В., Шаповалова Н.П. – Донецьк, 2010.

  • Матвіїшин В. Український літературний європеїзм: монографія. – К., 2009.

  • Полікарпов В.С. Лекції з історії світової культури: Навч. посіб. – К., 2006.

  • Попович М.В. Нарис історії культури України. – К., 1998.

  • 100 найвідоміших шедеврів України / Ламонова О. та ін. /. – К., 2004.

  • Турчинов В. Эпоха романтизма в России. – М., 1984.

  • Українська та зарубіжна культура: Навч. посіб. / За ред. М.М.Заковича. – К., 2000.


ТЕМА 10. Українська культура ХХ ст. Тенденції культурного

розвитку кін. ХХ – поч. ХХІ ст.
Історичні етапи культурного розвитку України у першій пол. ХХ ст. (загальна характеристика). Формування нової моделі світу в к. ХІХ – на поч. ХХ ст. Становлення модерну у світовому й українському мистецтві (імпресіонізм, символізм, декоративізм). Імпресіоністична творчість М.Коцюбинського.

Світоглядні основи формування модернізму. Мистецтво авангарду у світовій культурі. Розмаїтість виявів (абстракціонізм, примітивізм, фовізм, кубізм, футуризм, конструктивізм, експресіонізм, сюрреалізм). Прояви експресіонізму у творчості В.Стефаника. Український культурний ренесанс та його загибель. Літературне відродження (об’єднання неокласиків, діяльність ВАПЛІТЕ). Авангард в українській культурі. Своєрідність творчості І.Труша, О.Новаківського, О.Мурашка, Федора й Василя Кричевських, Г.Нарбута, К.Малевича, О.Архипенка, О.Екстер, Ф.Манайла, В.Єрмилова, А.Петрицького та ін. митців. Розвиток театрального мистецтва. «Молодий театр» Леся Курбаса. Становлення кіномистецтва (режисери О.Довженко, І.Кавалерідзе, П.Чардинін; актори А.Бучма, Н.Ужвій; художники В.Кричевський, В.Меллер та ін.).

Історичні етапи культурного розвитку України у другій пол. ХХ ст. (загальна характеристика). Основні тенденції розвитку культури в повоєнний період. Соціалістичний реалізм як офіційний творчий метод в умовах тоталітаризму. Діяльність шістдесятників (І.Дзюба, Є.Сверстюк, І.Драч, М.Вінграновський, В.Симоненко, Л.Костенко, В.Шевчук, Є.Гуцало та ін.). Кінематографічний доробок С.Параджанова, Л.Осики, Ю.Іллєнка, К.Муратової. Світоглядні основи постмодернізму. Своєрідність українського постмодернізму. Творчість О.Дубовика, В.Зарецького, Р.Глувка. Особливості культурного процесу в незалежній України. Розвиток мистецтва (кіно, театр, музика). Сучасна масова культура.

Терміни: модерн, імпресіонізм, символізм, декоративізм, модернізм, авангард, абстракціонізм, примітивізм, фовізм, кубізм, футуризм, конструктивізм, експресіонізм, сюрреалізм, постмодернізм, елітарна культура, масова культура.
Література


  • Історія світової та української культури: Підруч. для вищ. закл. освіти / Греченко В.А., Чорний І.В., Кушнерук В.А., Режко В.А. – К., 2000.

  • Культурологія: теорія та історія культури. Навч. посіб / За ред. І.І.Тюрменко, О.Д.Горбула. – К., 2004.

  • Історія української культури: конспекти лекцій, хрестоматія, наукові статті, ілюстрації / Кравченко Г.В., Клепалов Б.Я., Піддубська І.В., Шаповалова Н.П. – Донецьк, 2010.

  • Матвіїшин В. Український літературний європеїзм: монографія. – К., 2009.

  • Мєднікова Г.С. Українська і зарубіжна культура ХХ століття: навч.посібник. – К., 2002.

  • Полікарпов В.С. Лекції з історії світової культури: Навч. посіб. – К., 2006.

  • Попович М.В. Нарис історії культури України. – К., 1998.

  • 100 найвідоміших шедеврів України / Ламонова О. та ін. /. – К., 2004.

  • Українська та зарубіжна культура: Навч. посіб. / За ред. М.М.Заковича. – К., 2000.

  • Українське мистецтво та архітектура кінця ХІХ поч. ХХ ст. / НАНУ. Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т.Рильського. – К., 2000.


РОБОТА З ПАМ’ЯТКАМИ
У процесі засвоєння інформації про пам’ятки мистецтва студент повинен навчитися:

1. Ідентифікувати кожну пам’ятку, тобто визначати її назву, автора (якщо відомий), період і регіон створення;

2. Аналізувати пам’ятки, позначені символом *, за таким планом:

а) відбиття у пам’ятці світогляду (ментальності) представників тієї доби, у яку вона створена. Якщо на пам’ятці позначився певний стиль мистецтва, то розкрити його основні ознаки.

б) художньо-естетичні особливості твору.


Список пам’яток


        1. Трипільський розписний посуд. Енеоліт.*

        2. Скіфська пектораль.*

        3. Збруцький ідол. Вигляд з чотирьох боків.*

        4. Софійський собор у Києві. ХІ ст.*

        5. Інтер’єр центрального нефа Софійського собору в Києві.*

        6. Богоматір Оранта. Мозаїка апсиди Софійського собору в Києві.*

        7. Христос Вседержитель (Пантократор). Мозаїка купола Софійського собору в Києві.*

        8. Євхаристія. Мозаїка апсиди Софійського собору в Києві.*

        9. Дмитро Солунський. Мозаїка собору Михайлівського Золотоверхого монастиря в Києві. Поч. ХІІ ст.*

        10. Успенський собор у Володимирі-Волинському. 1160.

        11. П’ятницька церква в Чернігові. Кін. ХІІ-ХІІІ ст.

        12. Володимирська Богоматір. Ікона. Поч. ХІІ ст.*

        13. Волинська Богоматір. Ікона. Кінець ХІІІ – поч. ХІУ ст.*

        14. Замок у Межибожі. ХІУ-ХУІ ст.

        15. Замок у Хотині. ХІІІ-ХУІ ст.

        16. Покровська церква у селі Судківці. Вигляд зі сходу. ХУ ст.*

        17. Каплиця Боїмів у Львові. 1609-1617.*

        18. Вівтар каплиці Боїмів у Львові.*

        19. Церква св. Юра в Дрогобичі. Кін. 15-поч. 16 ст.

        20. Покровський собор у Харкові. 1689.*

        21. Спасо-Преображенська церква у Великих Сорочинцях. 1732.*

        22. Свято-Успенський собор Києво-Печерської лаври. ХІ ст., ХУІІІ ст.*

        23. Троїцька надбрамна церква в Києво-Печерській Лаврі. 1722-1729.

        24. Брама Заборовського Софійського собору в Києві. 18 ст.*

        25. Андріївська церква в Києві. ХУІІІ ст.*

        26. Собор св. Юра у Львові. 1746-1762.*

        27. Покров Богоматері з портретним зображенням Богдана Хмельницького. Ікона. Перша пол. ХУІІІ ст.*

        28. Христос – Лоза Виноградна. Ікона. ХУІІ-ХУІІІ ст. Село Мазепинець Волинської обл.*

        29. Різдво Христове. Ікона. Перша пол. ХУІІІ ст. З Переяслав-Хмельницького р-ну Київської обл.*

        30. Св. Уляна (портрет Уляни Апостол). Ікона Преображенської церкви в Сорочинцях. Бл. 1732. *

        31. Портрет отамана Даниїла Єфремовича. ХУІІІ ст.*

        32. Портрет Василя Дуніна-Борковського. 1701-1703.*

        33. Портрет переяславського полковника Семена Сулими. ХУІІІ ст.*

        34. Портрет П.В.Сулими – дружини С.І.Сулими. ХУІІІ ст.*

        35. Портрет Євдокії Журавки з дітьми. ХУІІ ст.*

        36. Портрет-епітафія Феодосії Палій з онуками. ХУІІ ст.

        37. Народна картина „Козак-Мамай” („Козак – душа правдивая”).*

        38. С.Шалматов. Іконостас собору Мгарського монастиря. Дерево. ХУІІІ ст.

        39. Спасо-Преображенський собор у Новгороді-Сіверському. 1796-1806.*

        40. В.Тропінін. Дівчина з Поділля. 1804-1807.*

        41. Т.Шевченко. Портрет Маєвської. 1843.

        42. М.Пимоненко. Святочне ворожіння. 1888.*

        43. В.Орловський .Жнива. 1882.

        44. К.Трутовський. Жінка з полотном. Друга пол. ХІХ ст.*

        45. Оперний театр в Одесі. 1884-1887.

        46. Володимирський собор у Києві. 1862-1896.*

        47. І.Труш. Портрет Лесі Українки. 1900.

        48. А.Куїнджі. Місячна ніч на Дніпрі.*

        49. О.Мурашко. Портрет дівчини в червоному капелюсі. 1902-1903.*

        50. О.Новаківський. Натюрморт. 1916.

        51. О.Новаківський. Автопортрет з дружиною. 10-ті рр. ХХ ст.*

        52. О.Богомазов. На гойдалці. 1907.*

        53. О.Богомазов. Портрет доньки. 1928.*

        54. О.Богомазов. Київ, Львівська вулиця (Трамвай). 1914.*

        55. О.Екстер. Місто. 1912.*

        56. К.Малевич. Дроворуб. 1912.*

        57. К.Малевич. Голова селянина. (Селянський Спас). 1928.

        58. А.Петрицький. Портрет поета Я.Савченка. 1929.*

        59. Г.Собачко-Шостак. Тривога. 1916.*

        60. Ф.Манайло. Скорбота. 1938.*

        61. Ф.Кричевський. Наречена. 1910.

        62. Т.Яблонська. Життя продовжується. 1971.*

        63. В. Клоков. Ранок. 1975. Дерево

        64. М.Мікешин. Пам’ятник Богданові Хмельницькому. 1888. Бронза.

        65. М.Паращук. Пам’ятник А.Міцкевичу у Львові. 1905-1906. Бронза, граніт.

        66. І.Кавалерідзе. Пам’ятники Григорієві Сковороді у м.Лохвиці (1922) й у м.Києві (1977). Бронза, граніт.

        67. В.Городецький. Житловий будинок у Києві. 1902-1903.*

        68. Р.Глувко. Ісус Христос у терновому вінку. 1980-ті. *



Довідкова література


  1. Історія української культури: конспекти лекцій, хрестоматія, наукові статті, ілюстративний матеріал / Г.В.Кравченко, Б.Я.Клепалов, І.В.Піддубська, Н.П.Шаповалова. – Донецьк, 2010. – 108 с.

  2. Белецкий П.А. Украинская портретная живопись ХУІІ – ХУІІІ вв. / Ленинград: Искусство, 1981. – 256 с.

  3. Державний музей українського образотворчого мистецтва УРСР: Альбом / Авт.-упоряд. В.Ф.Яценко, І.О.Горбачова, Л.С.Ковальська. – К.: Мистецтво, 1985. – 167 с., іл.

  4. Низовский А.Ю. 100 великих чудес Украины. – К.: «Арий», 2007. – 416 с.: ил.

  5. Степовик Д.В. Скарби України: Наук.-худож. кн. – К.: Веселка, 1991. – 192 с.

  6. 100 найвідоміших шедеврів України / Ламонова О. та ін. / К.: Автограф, 2004. – 496 с. (100 найвідоміших)

  7. Українське мистецтво та архітектура кінця ХІХ поч. ХХ ст. / НАНУ. Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т.Рильського. – К.: Наук. думка, 2000. – 240 с.

  8. Internet-ресурси.


ПИТАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ


  1. Основні завдання й методологічні основи курсу.

  2. Сутність поняття культура. Культура і цивілізація.

  3. Мистецтво як центральний елемент художньої культури. Функції мистецтва.

  4. З історії формування знань про українську культуру.

  5. Концепція ментальності як один із підходів у вивченні історії культури.

  6. Фактори формування ментальності (на прикладі українського етносу).

  7. Витоки української культури. Найдавніші етнічні спільноти на теренах України (трипільська культура, скіфські впливи тощо).

  8. Особливості міфологічних уявлень слов’ян. Міф. Міфологічна модель світу. Відбиття міфологічних уявлень українців у символіці.

  9. Відображення ранніх релігійних вірувань в українському фольклорі й сучасній культурі.

  10. Історична трансформація первісних ритуалів і табу. Її відбиття в усній народній творчості й календарній обрядовості українців.

  11. Чинники культурного розвитку Київської Русі.

  12. Своєрідність середньовічного світогляду давніх русичів. Її відбиття в літературі.

  13. Храмове будівництво у Київській Русі. Софія Київська з позиції втілення релігійних уявлень і проявів художньої майстерності.

  14. Прояви середньовічного канону у давньоруських пам’ятках монументального й станкового живопису. Своєрідність цих пам’яток.

  15. Ідеал людини, вироблений давньоруською книжною традицією.

  16. Розвиток освіти й книжкової справи у Київській Русі.

  17. Культура Галицько-Волинського князівства.

  18. Особливості культурного процесу в Україні у ХV-ХVІ ст.

  19. Витоки драматичного мистецтва в Україні. Найдавніші жанри (інтермедія, вертеп).

  20. Вплив ідей Ренесансу та Реформації на розвиток української культури.

  21. Діяльність українських учених-гуманістів (ХV-ХVІ ст.).

  22. Діяльність братств.

  23. Розвиток освіти й поширення книгодрукування в Україні у ХV-ХVІ ст.

  24. Історичні умови культурного розвитку України у ХVІІ – ХVІІІ ст.

  25. Специфіка барокового світогляду в українській культурі.

  26. Прояви стилю бароко в літературі.

  27. Бароковий іконопис в Україні.

  28. Барокова архітектура в Україні.

  29. Види парсуни в українському мистецтві.

  30. Дума як оригінальний жанр народної творчості українців.

  31. Народна картина „Козак Мамай”. ЇЇ зміст та символічність образів.

  32. Розвиток освіти. Києво-Могилянська академія.

  33. Рококо і класицизм в українському мистецтві.

  34. Історичні умови культурного розвитку в Україні у ХІХ ст.

  35. Доба романтизму в українській культурі.

  36. Реалізм як творчий метод: умови виникнення, характерні риси, провідні майстри.

  37. Імпресіонізм в українській культурі.

  38. Становлення професійного театру в Україні (ХІХ ст.).

  39. Історичні умови культурного розвитку в Україні у ХХ ст.

  40. Стильові напрями в українському мистецтві ХХ ст. (модерн, авангард, соціалістичний реалізм, постмодернізм).

  41. Культурне відродження 20-х – поч. 30-х рр. ХХ ст.

  42. Театральна діяльність Леся Курбаса.

  43. Шістдесятництво як культурне явище.

  44. Основні історичні етапи розвитку музики в Україні. Сучасна музична культура.

  45. Основні етапи розвитку української літератури. Сучасна українська література. Жанри, представники.

  46. Україна в сучасному світовому культурному контексті (кіномистецтво, театр, живопис, архітектура).

ЗМІСТ


Вступ………………………………………………………………...

4


Тематичний план курсу ……………………………………………

5


Зміст курсу………………………………………………………….

6


Робота з пам’ятками………………………………………………..



17

Питання для самоконтролю ……………………………………….


19



написать администратору сайта