сфери досвіду
| білий
| червоний
| чорний
| Тілесний (фізіологічні рідини)
| чоловіче сім’я, жіноче молоко; іноді є символом гною; кров, розлита на полюванні або на могилах, в святилищах предків мисливця представляється як «хороша» кров і зазвичай асоціюється з символікою білого кольору.
| універсальний символ крові.
| розпаду;
менструальна кров і кров вбивства вважалася «поганою» і тому пов'язувалася із чорним кольором.
| Психофізіологічний
| бути «білим» означає бути в правильному відношенні до живого і мертвого — така людина ніколи не змушує інших гніватись та заздрити, не відчуває до них ворожості, не зловживає своєю владою, щедрий, гостинний і великодушний; символ виховання; символізує життя, здоров’я, благо; джерело сили та здоров'я; відсутність невдач.
| агресивність; тілесні бажання, статевий потяг; червоний сприймається як щось нечисте.
| чорнота сприймається як зло та погані речі; символізує відсутність удачі, чистоти чи білизни; статевий потяг; страждання чи нещастя; хвороба; смерть, непритомність, сон.
| Фізичний
| білий як сім’я, асоціюється із союзом чоловіка та жінки; білий як молоко, зв'язок матері та дитини.
| червоний як кровопролиття — війна, чвари, конфлікти, соціальні заворушення; червоний як материнська кров — зв'язок матері і дитини, процеси формування групи та соціальної організації; червоний як охота або приготування тваринної їжі — становище мисливця або скотаря, виробнича роль чоловіка при розподілі праці між статями; червоний як передача крові від покоління до покоління — покажчик членства в соціальній групі.
| чорний як екскременти або виділення тіла — перехід з одного соціального статусу в інший, що розглядається як містична смерть; чорний як дощові хмари або родюча земля — єдність великої групи на основі загальних життєвих цінностей.
| Природні речовини
| вода вважається «білою», оскільки очищає тіло від бруду, видалення нечистоти, пов'язаної з колишнім біологічним станом та соціальним статусом; дерево mudyi, що виділяє молочно-білий сік, є основним символом ритуалів, пов'язаних із досягненням дівчата статевої зрілості.
| у індійців червоний — вогонь.
| | Стать
| | |
| Родинна сфера
| білий колір з батьківського боку є джерелом гармонії; сім’я — це кров «очищена водою», тому дар батька дитині звільняє
його від нечистоти, що асоціюється з жіночою кров'ю; «кров батька» більш «духовна» і менш «тілесна»,
ніж кров матері; відносини між батьком і дитиною повністю вільні від впливу чаклунства та відьомства.
батько відіграє також важливу роль в обряді обрізання, даючи синові повчання, доглядаючи за ним і дбайливо охороняючи хлопчика під час його перебування на самоті, тим часом як матері доступ до сина взагалі заборонено. Вся ця практика має на меті підкреслити «чистий» характер зв'язку батька та сина.
| червоний колір з боку метрі породжує чвари і розбрати; стосунки між матір'ю та дитиною не вільні від впливу чаклунства та відьомства, і ндембу вважають, що відьми здатні вбити власних немовлят, щоб запастися м'ясом для шабаша. червоний колір пов'язаний з функцією чоловіка, який забирає життя, та функцією жінки, що дає життя; чоловік вбиває, жінка народжує, і обидва процеси пов'язані із символікою крові; якщо чоловіче сім’я червоне, зачаття не буде, воно безсиле, не проникає вглиб.
| якщо чоловіче сім’я чорне, зачаття не буде, воно безсиле, не проникає вглиб.
| Заняття
| у ритуалах, пов'язаних з годуванням грудьми чи з охотою.
| стійкий мотив у мисливських ритуалах: одягають одяг червоного кольору, щоб очиститися після вбивства людини, лева, леопарда чи буйвола.
|
| Їжа
| рослинна їжа; кассава, основний продукт їх харчування, має, подібно молоку матері, білий колір.
| |
| Духовна сфера
| білий колір символізує поклоніння духам предків: живі приносять питво та символічну їжу до священних дерев духів предків, кора і деревина яких також білі. щоб заслужити благословення предків, вся громада має жити у мирі та злагоді: ця гармонія між живими та мертвими та серед живих репрезентується білими знаками на дереві, білими смугами між деревом та жертводавцем, білими мітками на тілі жертводавця та інших членів громади. білий колір є денним світлом, і сонце з місяцем вважаються його «символами». Сонце та місяць розглядаються як символи бога (Nzambi); білий колір пов'язаний з чаклунством та відьомством: якщо у людини біла печінка, то вона хороша людина, яка веселиться з іншими, дуже товариська, допомагає іншим і сама може розраховувати на допомогу.
| червоні речі асоціюються з кров’ю та життям, тому вони мають силу; коли чаклуни дають дерев’яним фігуркам кров, за віруваннями ндембу, ті починають рухатися і можуть вбивати людей.
| чорний колір пов'язаний з чаклунством та відьомством: якщо у людини чорна печінка, вона здатний на вбивство, вона погана.
| |