Автор
| Назва твору
| Літ. рід
| Жанр
| Тема
| Головна ідея
| Головні герої
| Особливості
|
|
Давня українська література
| «Повість минулих літ»
| Епос
| Літопис
| Події від створення світу до часів Нестора Літописця
(1113 р.)
| Захоплення героїчним минулим Київської Русі й глибокий сум з приводу княжих міжусобиць і лиха, заподіяного ординцями
|
| Княжа доба.
Друга назва – «Початковий літопис»
|
«Слово про похід Ігорів»
| Ліро-епос
| Героїчна поема
| Зображення невдалого походу новгород-сіверського князя Ігоря на половців 1185 р.
| Заклик руських князів до єднання для спільної боротьби проти зовнішніх ворогів.
| Князі Ігор, Святослав і Всеволод; Ярославна (дружина Ігоря); половці Овлур, Гзак і Кончак.
| Княжа доба.
|
Григорій Сковорода
| «De libertate»
| Лірика
(патріотична)
| Ліричний вірш
| Воля – найбільше багатство, уславлення Б.Хмельницького.
| Вірш. розмір – дактиль.
Римування – суміжне.
|
«Всякому місту – звичай і права»
| Лірика
(громадянська, філософська)
| Ліричний вірш, що став народною піснею
| Викриття суспільних вад; щасливий той, хто має чисте сумління.
| Вірш. розмір – дактиль.
Римування – суміжне.
| Збірка «Сад божественних пісень»
|
«Бджола і Шершень»
| Ліро-епос
| Байка
| Праця має стати для людини природною потребою і «найсолодшою поживою» (ідея сродної праці).
| Бджола, Шершень
| Прозова форма.
Мораль(сила) більша від оповідної частини.
Збірка «Байки харківські»
|
Іван Котляревський
| «Енеїда»
| Ліро-епос
| Бурлескно-травестійна поема
| Глузливе зображення панівного класу України XVIII ст.. з його паразитизмом, жорстокістю, хабарництвом, пияцтвом, соціальною й моральною нікчемністю.
| Утвердження безсмертності українського народу, його ментальності, культури, мови, волелюбного духу; засудження жорстокості панів, морального звиродніння, хабарництва чиновників.
| Еней, його батько Анхіз і мати Венера; троянці Низ та Евріал; верховний бог Зевс, бог-покровитель торгівлі Меркурій, бог вітрів Еол, бог моря Нептун; богиня шлюбу Юнона; цариця Дідона, пророчиця Сивілла, цариця Цирцея; цар Латин, його дружина Амата й дочка Лавінія; цар рутульців Турн.
| Вірш. розмір – ямб.
Перший твір, написаний живою народною розмовною мовою.
Початок нової укр. літератури
6 частин
Перелицьована «Енеїда» Вергілія.
|
«Наталка Полтавка»
| Драма
| Соціально-побутова драма (малорос. опера)
| Зображення життя й побуту українських селян на початку XIX ст.; вірність у коханні людей з народу.
| Оспівування духовної величі людини з народу.
| Стара вдова Горпина Терпилиха, Наталка; родич Терпилихи Микола, коханий Наталки Петро; возний Тетерваковський, виборний Макогоненко.
| Початок нової укр драматургії.
2 дії.
22 пісні (занумеровано 19)
Дівчина з народу зображена як ідеал.
|
Автор
| Назва твору
| Літ. рід
| Жанр
| Тема
| Головна ідея
| Головні герої
| Особливості
|
|
Тарас Шевченко
| «До Основ’яненка»
| Лірика
(громадянська)
| Послання
| Захоплення героїчним минулим України; роль уроків історії для вирішення проблем сучасності; віра в безсмертя рідного народу.
| Поштовх до написання – нарис Г.Квітки-Основ’яненка «Головатий»
|
«Катерина»
| Ліро-епос
| Соціально-побутова поема
| Зображення трагічної долі жінки-покритки й дитини-безбатченка в кріпосному суспільстві.
| Катерина, її батько й мати, син Івась, москаль Іван.
| Присвята В.Жуковському.
|
«Гайдамаки»
| Ліро-епос
| Історико-героїчна поема
| Боротьба українського народу проти польсько-шляхетського панування в Україні, змалювання широкої картини народного повстання 1768 р. під назвою Коліївщина на чолі з Максимом Залізняком та Іваном Гонтою.
| Необхідність перегорнути трагічну сторінку історії, по-сучасному оцінити минуле; заклик до єднання слов’янських народів; усвідомлення того, що здобуття незалежності – ідеал історичного розвитку нації; осмислення можливостей вирішення конфліктів між народами-сусідами.
| Наймит Ярема+Оксана
Жид Лейба
Гонта й Залізняк на чолі повстання
| Перший укр.історичний роман у віршах.
2 вступи, 10 розділів, епілог.
1768р-Коліївщина.
|
«Кавказ»
| Ліро-епос
| Сатирична поема з елементами лірики та героїки
| Зображення загарбницької політики російського самодержавства, реакційної ролі церкви й прогнилої дворянської моралі.
| Заклик до об’єднання зусиль народів для боротьби проти спільного ворога – російського царату (співчуття поневоленим, схвалення патріотичної, мужньої боротьби горців, утвердження безсмертя народу).
| І.Франко: «це огниста інвектива проти темного царства».
Присвята другові Якову де Бальмену.
Символіка орла і античного образу Прометея.
Монолог колонізатора, звернений до горця.
|
«Сон» («У всякого своя доля»)
| Ліро-епос
| Сатирична поема (політична сатира)
| Зображення справжньої суті російського імперського режиму.
| Засудження самодержавства й кріпосництва в Російській імперії.
Висміювання вірно підданства й аморальності земляків-перевертнів.
| За способом відображення дійсності – комедія (підзаголовок Т.Шевченка).
Форма сну.
Вступ і три частини:Україна, Сибір і Петербург.
Сцена «генерального мордобитія».
«Сміливий маніфест слова проти темного царства»(І.Франко)
|
«І мертвим, і живим»
| Ліро-епос
(патріотична,
громадянська)
| Послання
| Критика української еліти, яка зневажає український народ, і заклик до соціального примирення заради відродження нації.
|
|
«Заповіт»
| Лірика
(громадянська)
| Ліричний вірш
| Заклик до повалення експлуататорського ладу й розбудови нового вільного суспільства.
| Вірш.розмір – хорей.
|
«Мені однаково»
| Лірика
(громадянська, медитативна)
| Ліричний вірш
(медитація)
| Патріотичні почуття відповідальності за батьківщину.
| Вірш.розмір – ямб.
Цикл «У казематі».
|
Автор
| Назва твору
| Літ. рід
| Жанр
| Тема
| Головна ідея
| Головні герої
| Особливості
|
|
Г.Квітка-Основ’яненко
| «Маруся»
| Епос
| Повість (сентиментально-реалістична, соціально-побутова)
| Зображення життя українського селянства, праця, побут і звичаї народу.
| Оспівування високих морально-етичних якостей простої людини.
| Наум Дрот і дружина Настя, їхня дочка Маруся; коханий Марусі Василь, подруга Марусі Олена.
| Перша україномовна повість нової української літератури.
|
Пантелеймон Куліш
| «Чорна рада»
| Епос
| Роман-хроніка, істор.-пригодн. роман
| Зображення історичних подій у Ніжині 1663р. – доби Руїни.
| Утвердження думки про необхідність національної злагоди українців, про те, що провідною силою для розумної організації укр. суспільства є його національна еліта (культурна, освічена, здатна до мудрого державотворення)
| Переяславський полковник Яким Сомко; правобер. гетьман Павло Тетеря; ніжинський полковник Васюта Золотаренко; кошовий гетьман Зап. Січі Іван Брюховецький; московський князь Гагін; козак Кирило Тур; полковник і панотець Шрам(Чепурний), його син Петро Шраменко; господар хутора Михайло Черевань, його дружина Меланія і дочка Леся; Божий Чоловік.
| Перший історичний роман в українській літературі.
|
Марко Вовчок
| «Максим Гримач»
| Епос
| Подинно-побутове оповідання
| Зображення життя вільних селян у закріпаченій Україні середини 19 ст.
| Обстоювання не спотвореного майновими розрахунками родинного щастя.
| Заможний козак Максим Гримач, старша дочка Катря, молодша Тетяна; Семен – кріпак, коханий Катрі.
| Фольклорний вплив.
Пейзажі підсилюють психологізм.
|
Іван Нечуй-Левицький
| «Кайдашева сім’я
| Епос
| Соціально-побутова повість
| Зображення життя українського села в пореформену добу
(др.пол. 19 ст.)
з усіма його складнощами й суперечностями на прикладі однієї родини.
| Засудження індивідуалізму егоїстичних натур і норм народної моралі, що є головними причинами духовної роз’єднаності в родині.
| Маруся й Омелько Кайдаші;
Карпо+Мотря;
Лаврін+Мелашка;
Баба Палажка
|
|
Панас Мирний
| «Хіба ревуть воли, як ясла повні»
| Епос
| Соціально-психолог. роман
| Зображення майже столітньої історії села Піски і, зокрема, долі правдошукача-бунтаря, «пропащої сили» Чіпки Варениченка.
| Заперечення боротьби з несправедливістю через злочин, пролиття крові.
| «роман з народного життя»
4 частини і 30 глав («будинок з багатьма прибудовами і надбудовами» О.Білецький)
Зміщення часових площин.
Співавторство з братом Іваном Біликом.
Нарис «Подоріжжя з Полтави до Гадячого»
Прототип Чіпки – Василь Гнидка.
|
Автор
| Назва твору
| Літ. рід
| Жанр
| Тема
| Головна ідея
| Головні герої
| Особливості
|
|
Іван Карпенко-Карий
| «Мартин Боруля»
| Драма
| Трагікомедія
| Дворянство як міф про краще життя.
| Викриття бюрократизму й судової системи, заснованої на хабарництві; засудження підміни особистісних цінностей становою належністю.
| Заможний хлібороб Мартин Боруля, дружина Палажка, син Степан, дочка Марися; шляхтич Геврасій Гуляницький, його син Микола; реєстратор з Ратуші Націєвський; повірений Трандалєв; наймити Борулі Омелько й Трохим.
| Автобіограф.
Тематична спорідненість із комедією Мольєра «Міщанин-шляхтич»
Театр корифеїв
|
Іван Франко
| «Гімн»
| Лірика
(громадянська)
| Гімн (ліричний вірш)
| Боротьба народних мас за світле майбутнє, несхитна віра в їхню перемогу.
| Збірка «З вершин і низин»
Вірш.розмір – хорей.
Римування – суміжне.
|
«Чого являєшся мені у сні?»
| Лірика
(інтимна)
| Ліричний вірш
| Нерозділене кохання.
| Збірка «Зів’яле листя» (лірична драма)
Вірш.розмір – ямб.
Римування – суміжне.
|
«Мойсей»
| Ліро-епос
| Філософ. поема
| Зображення «смерті Мойсея як пророка, не признаного своїм народом» (І.Франко)
| Заклик вірити у свій народ, у своє майбутнє, позбутися рабської психології й будувати нове життя.
| Ліричний герой, Мойсей, князь конюхів Єгошуа; Єгова(Бог); єврейський народ; супротивники Мойсея – Датан і Авірон; демон пустелі Азазель.
| Пролог і 20 пісень.
Анапест (пролог написано ямбом)
|
Михайло Коцюбинський
| «Тіні забутих предків»
| Епос
| Повість
| Зображення життя гуцулів у Карпатах на межі 19 й 20 ст. в гармонії з природою, традиціями й звичаями, з язичницькими й християнськими віруваннями.
| Оспівування високого й красивого почуття кохання.
| Іван Палійчук, його кохана Марічка Гутенюк, дружина Палагна,
сусід Юра (мольфар),
матір і батько Івана,
щезник, нявка, чугайстир.
| Іван та Марічка – українські Ромео і Джульєтта.
Збирання матеріалу для повісті в с.Криворівня.
Екранізація твору С.Параджановим.
|
«Intermezzo»
| Епос
(з елементами драми)
| Новела
| Митець і суспільство.
| Важливість ролі митця в суспільстві; людина щаслива й повноцінна лише в гармонії з природою.
| Моя утома, Ниви у червні, Сонце, Три білих вівчарки, Зозуля, Жайворонки, Залізна рука города, Людське горе.
| Багато зорових і слуховий образів.
Присвята кононівським полям.
Урочиста пісня сонцю (сонцепоклонник)
|
Автор
| Назва твору
| Літ. рід
| Жанр
| Тема
| Головна ідея
| Головні герої
| Особливості
|
|
Ольга Кобилянська
| «Земля»
| Епос
| Повість
| Зображення трагічної події, що сталася в гуцульській родині хлібороба наприкінці ХІХ ст.
| Поміркувати над причинами братовбивства, тобто першогріха, зла у світі.
| Заможний газда Івоніка Федорчук, його дружина Марійка, старший син Михайло, молодший – Сава, заможний газда Василь Чоп’як, його дружина Докія, дочка Парасинка, чоловік Парасинки Тодорика, панська наймичка Анна, циганка Рахіра та її батько Григорій.
| Людина під владою землі.
Тема Каїна й Авеля.
Присвята батькові.
Психологічна повість.
|
Леся Українка
| «Лісова пісня»
| Драма
| Драма-феєрія
(пролемно-філософ. драм. поема)
| Зображення світу людини й світу природи в їх гармонійних і суперечливих взаєминах.
| Оспівування краси людських взаємин, пориву до щастя, незбагненої сили великого кохання.
| Лукаш, його мати, дядько Лев; Килина, діти Килини; хлопчик; Мавка, Лісовик, перелесник, Водяник, Русалка Польова, Злидні, «Той, що греблі рве», «Той, що в скалі сидить»; Доля.
| Пролог і три дії (рання весна, пізнє літо, пізня осінь)
|
«Contra spem spero!»
| Лірика
(особиста, філософська)
| Ліричний вірш
| Заперечення тужливих настроїв, протиприродних молодості, оптимізм людини за будь-яких життєвий ситуацій.
| Вірш. розмір – анапест.
Римування- перехресне.
Без надії сподіваюсь.
Збірка «На крилах пісень»
|
Василь Стефаник
| «Камінний хрест»
| Епос
| Псих. новела
(студія, тобто художнє дослідження душевних переживань героя)
| Еміграція за океан галицького селянства на межі ХІХ й ХХ ст. (прощання хлібороба Івана Дідуха із сусідами у зв’язку з виїздом до Канади)
| Нерозривність єдності селянина з рідною землею.
| Іван Дідух, його дружина Катерина, їхні діти, кум Михайло, селяни.
| Сім розділів.
|
Володимир Винниченко
| «Момент»
| Епос
| Новела
| Історія короткої любові між революціонером і панною в ризикованій для життя ситуації.
| Оспівування почуття кохання; усвідомлення скороминущості щастя.
| Революціонер, панночка Муся, контрабандист Семен Пустун.
| Підзаголовок «Із оповідань тюремної Шахерезади»
|
Автор
| Назва твору
| Літ. рід
| Жанр
| Провідний мотив
| Особливості
|
|
Микола Вороний
| «Блакитна панна»
| Лірика
(пейзажна)
| Ліричний вірш
| Возвеличення краси природи і єдність її з мистецтвом.
| Хорей.
Театр корифеїв.
|
Олександр Олесь
| «Чари ночі»
| Лірика
(інтимна)
| Романс
| Захоплення красою життя й красою кохання.
| Ямб.
Збірка «З журбою радість обнялась»
|
«О слово рідне! Орле скутий!»
| Лірика
(патріотична)
| Ліричний вірш
| Любов до рідної мови і заклик до її збереження.
| Ямб.
Збірка «Будь мечем моїм»
|
Павло Тичина
| «Ви знаєте, як липа шелестить»
| Лірика
(інтимна)
| Ліричний вірш
| Світле й радісне почуття кохання весняної ночі.
| Ямб.
Збірка «Сонячні кларнети»
|
«Арфами, арфами…»
| Лірика
(пейзажна)
| Ліричний вірш
| Гімн весні як символу любові, життя й натхнення.
| Збірка «Сонячні кларнети»
|
«О, панно Інно…»
| Лірика
(інтимна любовна)
| Ліричний вірш
| Нестерпна туга за втраченим коханням, поєднана світлим спогадом про нього.
| Ямб.
|
Максим Рильський
| «Молюсь і вірю…»
| Лірика
(філософська)
| Ліричний вірш
| Молодечий оптимізм, відчуття польоту.
| Ямб.
|
Володимир Сосюра
| «Любіть Україну!»
| Лірика
(патріотична)
| Ліричний вірш
| Щира любов до рідної України.
| Амфібрахій.
1951 р. в газеті 2правда» за цей вірш поета звинувачено як буржуазного націоналіста.
|
Б.-І. Антонич
| «Різдво»
| Лірика
(філософська)
| Ліричний вірш
| Таїнство різдвяного вечора (переплетення християнських і язичницьких мотивів)
| Хорей
|
Автор
| Назва твору
| Літ. рід
| Жанр
| Тема
| Головна ідея
| Головні герої
| Особливості
|
|
Микола Хвильовий
| «Я (Романтика)»
| Епос
| Новела
| Протистояння добра і зла в душі героя («чекіста і людини»), його роздвоєність.
| Фатальна невідповідність між ідеалами революції та засобами їх досягнення; розвінчання й засудження революційного фанатизму.
| «Я» - главковерх «чорного трибуналу», доктор Тагабат, дегенерат, Андрюша;
Мати «Я».
| Розповідь від першої особи.
Присвята цвітові яблуні.
Поєднання картин-марень і картин моторошної реальності.
Ліричний заспів і три частини.
|
Юрій Яновський
| «Подвійне коло»
| Епос
| Новела
| Зображення родини Половців у кривавих подіях громадянської війни 1919 р.
| Засудження братовбивства й недотримання закону народної моралі «тому роду не буде переводу, в котрому браття милують згоду» - протиставлення загальнолюдських вартостей (родинне коло) класовим (класове коло)
| Брати Половці:
денікінець Андрій,
петлюрівець Оверко,
махновці Панас і Сашко,
червоний командир Іван;
їхній батько Мусій Половець; червоний комісар Герт.
| Роман у новелах «Вершники»
|
«Шаланда в морі»
| Епос
| Новела
| Зображення надзвичайної ситуації рибалок у штормовому крижаному морі.
| Возвеличення родини, подружньої відданості, гуманних основ життя, народної моралі, етичних ідеалів.
| Мусій Половець, його дружина Половчиха, рибалка Чубенко.
|
Валер’ян Підмогильний
| «Місто»
| Епос
| Урбаністичний роман
| Підкорення людиною міста.
| Розкриття характеру людини, яка підкорює місто.
| Степан Радченко, Надійка, «мусінька» Тамара Василівна (її чоловік Гнідий і син Максим), Зоська, Рита, Левко, Михайло Світозаров, Вигорський.
| Дві частини, два епіграфи.
|
Остап Вишня
| «Моя автобіографія»
| Епос
| Гумореска
| Розповідь про батьків, навчання й формування світогляду письменника.
| Висвітлення в гумористичній формі факторів, які впливають на формування митця.
| Іронія.
Три частини.
|
«Сом»
| Епос
| Усмішка
| Гумористична розповідь про сома, що жив у річці Оскіл і міг з’їсти гусака, гімалайського ведмедя і навіть парового катера.
| Виховання любові до природи.
| Збірка «Мисливські усмішки»
Чотири частини.
|
Автор
| Назва твору
| Літ. рід
| Жанр
| Тема
| Головна ідея
| Головні герої
| Особливості
|
|
Микола Куліш
| «Мина Мазайло»
| Драма
| Сатирична комедія
(філолог.)
| Зображення українізації й міщанства у 20-і роки ХХ ст.
| Засудження міщанства, національної упередженості й зверхності.
| Мина Мазайло, його діти Рина й Мокій, дружина Килина, дядько Тарас, тьотя Мотя, Уля.
| Чотири дії.
|
Олександр Довженко
| «Україна в огні»
| Епос
| Кіноповість
| Зображення жахливого початку війни з фашистськими загарбниками й відступу радянських військ.
| Утвердження ідеї невмирущості української нації, високої моралі українців у кривавий час воєнного лихоліття.
| Родина Запорожців: Лаврін і Тетяна, їхні сини Роман, Іван, Савка, Григорій, Трохим і дочка Олеся; Христя Хутірна, Василь Кравчина; зрадник Заброда, німецький полковник Еріх фон Крауз і його син Людвіг.
| 50 епізодів.
Твір, заборонений Й.Сталіним для друку й кіно.
|
«Зачарована Десна»
| Епос
| Кіноповість
(автобіогр. кінооповідання)
| Зображення дитинства й джерел формування митця.
| Оспівування краю дитинства, його людей, природи.
| Два ліричні герої – Сашко (у новелах) і Олександр Довженко (в авторських відступах); Одарка Єрмолаївна (мати), Петро Семенович (батько), баба Марусина, дід Семен.
| Дві сюжетні лінії.
|
Ліна Костенко
| «Маруся Чурай»
| Ліро-епос
| Історичний роман у віршах
| Зображення нещасливого кохання Марусі та Грицька в поєднанні з широкою картиною життя України XVII ст.
| Незнищенність українського народу (особистості з багатим духовним світом), глибока віра в його (її) духовну силу і могутність.
| Маруся Чурай, Гриць Бобренко, полковий обозний Іван Іскра, полтавський полковник Мартин Пушкар, козак Лесько Черкес, Галя Вишняківна, війт Семен Горбань, Бобренчиха.
| Дев’ять розділів.
Дві сюжетні лінії – особиста й історична.
|
Олесь Гончар
| «За мить щастя»
| Епос
| Новела
| Зображення кохання з першого погляду й страшної розплати за мить щастя.
| Оспівування краси й сили почуття кохання.
| Артилерист Сашко Діденко, мадярка Лорі (Лариса), її чоловік, комбат Шадура.
| Умовна ситуація.
|
Григір Тютюнник
| «Три зозулі з поклоном»
| Епос
| Новела
| Складність людських стосунків, виражена через історію нещасливого кохання.
| Возвеличення любові як високої християнської цінності, яка вивищує людину над буденністю, очищає її душу.
| Оповідач, його батьки – Михайло й Соня; Марфа Яркова, поштар – дядько Левко.
| «Любові всевишній присвячується»
Автобіографічна основа.
|
Автор
| Назва твору
| Літ. рід
| Жанр
| Тема
| Головна ідея
| Головні герої
| Особливості
|
|
Іван Багряний
| «Тигролови»
| Епос
| Пригодн. роман
| Зображення трагічної долі людини-особистості в радянському тоталітарному режимі.
| Перемога добра над злом; за будь-яких обставин кожен передусім має бути Людиною.
| Григорій Многогрішний (молодий інженер-авіатор); родина Сірків: Наталка, Гриць, Денис Сірко й Сірчиха; майор НКВС Медвин.
| Автобіограф.
Первісна назва «Звіролови»
|