Диплом на тему_ Сотрудничество дошкольной образовательной органи. Вазорати маориф, илм ва сиёсати авонон Вилояти Нижний Новгород
Скачать 92.89 Kb.
|
В. тачрибаи гузарондани сухбат бо бачагон дар бораи хаёти мактаб накл карданд, оилаи Алина С. дар бораи экскурсия бомуваффакият ба мактабе, ки бояд Алина дар он чо тахсил кунад, накл кард. Самара ва самарабахшии ин гуна чорабинихо мухокима шуд. Чунин шакли бомуваффакият амалйгардидаи муомила бо падару модарон, монанди «Муаррифии тачрибаи фаъол гардондани шавку хаваси бачагон ба хаёти дар пешистодаи мактаб»-ро низ кайд кардан мехостам. Ин муаррифӣ ҳамчун кори ниҳоии хатмкардаи Мактаби волидони синфҳои аввали оянда таҳия шуда, самаранокии таълим дар ин мактабро инъикос мекард. Ҳангоми муаррифӣ технологияи ТИК истифода шудааст. Қайд карда шуд, ки волидон ба пешниҳоди иштирок дар ин шакли кор бо шавқ посух дода, ба иштирок дар он эҷодкорона муносибат карданд. Хонаводаҳое, ки дар муаррифӣ тарҳрезӣ шудаанд, слайдҳо бо дохили гӯшаҳои таълимии тарҳрезишуда омода карда, аксу наворҳо оид ба ташаккули доираи маърифатӣ ва ҳавасмандии фарзандони худро пешкаш намуда, фаъолона ибрози назар намуданд. Биёед ормонҳои асосии кори «Мактаби падару модарони ояндаи синфи якум»-ро пешниҳод кунем. Дар навбати аввал падару модарон бо асосхои психологияи инкишоф шинос шуданд, дар бораи хусусиятхои инкишофи бачагони 6—7-сола сухбат карданд. Ба гуфтаи падару модарон, лекцияи пешниҳодшудадарк кардан ёрй расондимкониятҳои рушди равонӣ ва шахсии кӯдакон дар ин синну сол ва коҳиш додани мушкилоти фишори аз ҳад зиёди кӯдаконро ҳангоми омода кардани онҳо ба мактаб (талаботи зиёдатӣ, вазифаҳои аз ҳад зиёд мураккаб ва ғ.). Мутахассисони маҳдуде, ки барои машварат даъват шудаанд, ба волидон кӯмак карданд, ки хусусиятҳои инфиродии кӯдаки худро фаҳманд: характер, характер, услуби рафтор, усули гирифтан ва коркарди иттилоот. Масалан, баъзе волидайн аз машварат бо равоншиноси мактаб («Шоми саволу ҷавоб») дар ҳайрат монданд, ки муаллими авторитарӣ, сахтгир (тарзи муошират бо кӯдак) барои кӯдаки мақсаднок ва якрав муфид хоҳад буд. , аммо он инчунин метавонад боиси нокомии кӯдаки худбоварӣ гардад. Қайд шудааст , ки омӯзгори эҳсосотӣ ва фаъол кӯдакеро, ки ба ӯ шабоҳат дорад, хуб мефаҳмад, аммо дар муошират бо хонандаи сусти худрав мушкил хоҳад дошт. Минбаъд аз падару модарон хохиш карда шуд, ки бо хусусиятхои кори тайёрй ба мактаб шинос шуда, дар айни замон ба он диккат диханд, ки кори нодуруст ташкил карда шудани тайёрй ба мактаб метавонад бачаро аз хондан дилсард карда, системаи асаби уро ба зери хавф гузорад. Мо схемаи кори ба мактаб тайёр кардани бачагонро бо номи умумии «Тайёрии психологй ба мактаб» тартиб дода, ба диккати падару модарон расондем, ки он дар асоси равиш ва концепцияхои зиёде оид ба ин масъала тартиб дода шудааст (Замимаи 7). Дар сӯҳбат бо волидони Алена А. маълум шуд, ки онҳо дар оилаи ӯ ба соҳаи ихтиёрӣ, суханронӣ, тафаккур аҳамияти калон медиҳанд, аммо дигар соҳаҳо, масалан, эҳсосот, маърифатро тарк мекунанд. Тахмин карда мешуд, ки иштибохи падару модарон дар он аст, ки онхо хусусиятхои инкишофи сохаи маърифатии уро ба назар нагирифта, фарзанди худро тарбия ва таълим медиханд. Сӯҳбату машваратҳои инфиродӣ, ки дар давраи фаъолияти «Мактаби волидони синфҳои аввали оянда» гузаронида шуда буданд, ба рафъи «муносибати якҷониба» мусоидат намуданд, ки барои пешгирӣ аз таҳрифҳо дар рушду тарбияи кӯдакони 6-7-сола хидмат кард. , ки баъдан метавонад ба нокомии академӣ табдил ёбад. Ва машварати «Шароитҳои рушди маърифат» ба волидайн дар ташаккули фаъолияти маърифатии кӯдакони 6-7 сола дар муҳити оилавӣ, ҳамчун заминаи муваффақ ҳам барои рушди зеҳнӣ ва ҳам иҷтимоӣ – шахсият мусоидат намуд (Замимаи 4). Дар рафти мухокимаи блоки «Сфераи эмоционалй» В. ки чи тавре ки тадцицот нишон дод, волидайн ба он эътибор надодаанд, нишон дод, ки бисьёр бачагони синни томактабй нисбат ба таълими дарпешистода ІН (бо истинод ба натиљаи ташхис бо усули «Тайёри њавасмандї») эњсос мекунанд. Сабаб аксар вақт дар рафтори волидон аст. Масалан, волидайн ҳангоми таҳсил бо кӯдак на ҳамеша суръат, ҳаҷми кор ва монанди инҳоро дуруст интихоб карда, кӯдаконро ба рад кардани таҳсил водор мекунанд. Маълум шуд, ки дар бисьёр оилахо сухбатхо дар бораи мактаб ва таълими дар пешистода, ки кайхо боз давом доранд, боиси ташвишу изтироб ва худбоварии фарзанд мегардад. Гузашта аз ин, дар бораи мактаб ва муаллимон ("Хуб нест, ба зудӣ ба мактаб меравӣ - дар онҷо нишон медиҳанд") нисбат ба ӯ муносибати манфиро ба вуҷуд меорад. Инчунин қайд карда шуд, ки баъзе волидайн аз ҳидояти фарзандони худ (болотар кардани баҳоҳои худ) муносибати нодурустро нисбат ба баҳоҳои мактабӣ ташаккул медиҳанд, зеро ҳангоми дучор шудан бо вазъияти дигар – баҳоҳо метавонанд бад бошанд – кӯдакон ноумед мешаванд. тахсилашон. Аз ин рӯ, барои роҳ надодан ба чунин хатогиҳо аз калонсолон хоҳиш карда мешуд, ки дар бораи ҳолати эмотсионалии фарзандонашон ғамхорӣ кунанд: ба онҳо омӯзанд, ки эҳсосот ва эҳсосоти онҳоро беҳтар дарк кунанд, онҳоро бо сухан баён кунанд ва на танҳо ғалаба, балки бохтро низ қабул кунанд. . Ба падару модарон фаҳмонданд, ки дарки ифодаи берунии эҳсосот таҷриба ва аксуламалҳои эмотсионалии мутақобиларо ба ҳаяҷон меорад, дар муоширати одамон нақши муҳим мебозад. Аз ин рӯ, барои рушди соҳаи эмотсионалии кӯдакони 6-7 сола аз волидон хоҳиш карда шуд, ки дар хона чунин вазифаи амалиро иҷро кунанд: ҳангоми хондани китоб ба кӯдак, хонданро қатъ кунед, пурсед, ки қаҳрамонони ҳикоя, афсона чӣ гунаанд. дар як лахзаи муайян хис карда метавонист. Масалан, вақте ки Малвина ӯро дар ҷевон қуфл кард, он чизеро, ки Пиноккио ҳис кард. Ва ногаҳон шумо метавонед савол диҳед: "Вақте ки Малвина писари чӯбинро ҷазо дод, чӣ ҳис кард?". Дар доираи «Рӯзи кушод» волидон ба тамошои семинари бозӣ даъват карда шуданд, ки дар он волидонро бо бозиҳо барои омӯзонидани роҳҳои зуҳури ҳолатҳои эҳсосии гуногуни кӯдакон дар кӯдакон шинос карданд (Замимаи 6). бо блоки «Сфераи ихтиёрй» кор карда, ба он диккат додем, ки хангоми тарбияи мустакилият, муташаккилии бача имконият, синну сол ва хусусиятхои фардии уро ба назар гирифтан хеле мухим аст. Аз супоришҳои бозӣ ва машқҳое, ки мо барои кӯдакони оила тавсия медиҳем, ҷолибтаринашон аз қабили «Ҳа ва не, нагӯ », «Офицер - солдат», «Тугмаҳо» буданд - мо ин бозиҳоро дар «Бозии» худ ҷойгир кардем. Китобхона», инчунин дар ҷараёни баргузории «Рӯзи кушод» дар семинари бозӣ намоиш дода шуд . Ҳамин тавр, масалан, волидон ба имкониятҳои рушди бозии "Тугмаҳо" боварӣ доштанд. Бозии бо кӯдакон ташкилшуда ба волидайн имкониятҳои ташаккули ҳавасмандии тарбиявӣ, ҳавасмандгардонии доираи ихтиёриро нишон дод. Волидон инчунин боварӣ ҳосил карданд, ки чунин бозӣ боиси фаъол шудани тамоми равандҳои рӯҳии барои таҳсил дар мактаб зарурӣ мегардад (тавсифоти бозии "Тугмаҳо" дар Замимаи 5 "Китобхонаи бозӣ" ҷойгир карда шудааст). Дар рафти бозй бачахо чойгиршавии тугмахои майдончаи бозии шашкатораи муаллимро аз ёд карда, баъд дар навбати худ мавкеи худро дар майдони кор такрор мекарданд. Барои фаъол кардани диққат тавсифи тугмаи гӯсфанд ва ҷойгиршавии онро бо овози баланд пешниҳод карданд. Инчунин пешниҳод шуд, ки амали онҳо барои огоҳии бештари кӯдакон аз кирдорашон бо тугмаҳо асоснок карда шавад. Дар рафти ичрои супориш бачахо фаъолияти баланд ва кобилияти мехнатй нишон доданд. Инчунин маълум шуд, ки ҳангоми иҷрои супорише, ки бо хатогиҳо иҷро карда мешавад, кӯдакон тасмим гирифтаанд, ки онро ислоҳ кунанд ва дар айни замон ба дастурҳо дар бораи хатогиҳо мувофиқат кунанд. Дар ин чо тавсифи бозии «Офицер — солдат», ки шавку хаваси бисьёр падару модаронро ба вучуд овард. Мақсад: Ташаккули малакаҳои худсарӣ, ҳавасмандии тарбиявӣ. Иҷро: Кӯдак аввал сарбоз мешавад ва бо роҳбарии афсар (калонсол) фармонҳои гуногунро иҷро карда, онҳоро дар ҷадвали махсуси «Тарази афзоиш» қайд мекунад (тайёрӣ ба хидмат, хидмат дар сафи сарбоз, додани рутба, вазифаҳои душвор) . Дар марҳилаи додани рутба кӯдак афсар мешавад, ҳамсафар интихоб мекунад ва он чизеро, ки худаш омӯхтааст, ба ӯ меомӯзонад. Дар марҳилаи иҷрои вазифаҳои душвор калонсол ба кӯдак намунаро таълим медиҳад: рақами 7, ду ҳуҷайра ба рост, рақами 2, се ҳуҷайраи поён ва ғайра. Аз падару модарон хохиш карда шуд, ки рафтору фаъолияти кудакро аз руи чадвали «Дониш меафзояд» тахлил кунанд. Дар он муваффақияти кӯдакон дар бозӣ қайд карда шуд, ки дар маҷмӯъ, ба ақидаи волидон, кӯдаконро барои ноил шудан ба вазифаҳои нави таълимӣ ҳавасманд мегардонд, шавқу рағбат ба омӯзишро ташаккул медод. Дар асоси натиљањои кор бо блоки «Сфераи ихтиёрї» волидайн нишон доданд, ки дар шароити оилавї ба ўњдадории дуруст риоя намудани дастурњо чи дар бози ва чи дар зиндагї бештар таваљљуњ медињанд. Ҷиҳати мусбати истифодаи чунин бозиҳо дар муҳити оилавӣ он буд, ки ба гуфтаи баъзе волидон (Олег Н., Максим О.) кӯдакон бештар ҷамъ мешаванд, бодиққат гӯш мекунанд ва супоришу супоришҳои ба онҳо пешниҳодшударо иҷро мекунанд. Волидон боварӣ доштанд, ки барои кӯдак муфид хоҳад буд, агар муҳити хона дар атрофи ӯ ба таҳкими барномаи ноил шудан ба муваффақият дар системаи ҳавасмандии ӯ кӯмак кунад. Ҳама кӯдакони дорои қобилиятҳои гуногун ба дастгирии волидайн, ризоият ва боварии волидайн дар пирӯзии онҳо яксон ниёз доранд. Блоки кушода «Далони маърифатӣ» шарҳ дода шуд, ки омӯзиш ин равандест, ки аз ҷониби донишомӯз қабули қарорҳо ва тағир додани амалҳо дар посух ба фикру мулоҳизаҳои гирифтааш иборат аст. Аз ин рӯ, муҳим аст, ки ба кӯдак қарор қабул кардан, фикр карданро омӯзонидан лозим аст. Барои кӯмак ба волидон, бозиҳое, ки равандҳои рӯҳиро инкишоф медиҳанд, вазифаҳои бозӣ ва машқҳо интихоб карда шуданд, ки онҳоро дар папкаи "Китобхонаи бозӣ бо доираи оилавӣ" дар кунҷи волидайн ҷойгир мекунанд. Биёед мисол бозиҳоеро гирем, ки бештари аксуламали мусбиро ба бор оварданд. "Занҷираи ҷодугарӣ" Мақсад: фаъолсозии фаъолияти маърифатӣ, амалҳои равонӣ. Тавсифи: Яке аз калонсолон калимае занг мезанад ва мегўяд: "Асалаш" ва аз бозигари дар пањлўяш истода мепурсад, ки њангоми шунидани ин калима чї тасаввур мешавад. Яке аз аъзоёни оила, масалан, «Занбур» ҷавоб медиҳад. Бозингари навбатӣ бояд калимаи наверо номбар кунад, ки маънояш ба калимаи қаблӣ мувофиқат кунад, масалан, "Нӯшидани", "Гул" ва монанди инҳо. "Антонимҳо дар афсонаҳо ва филмҳо" Маќсад: ташаккули фаъолияти маърифатї, инкишофи ќобилияти муњокима, тафаккури эљодї. Тавсифи: Шахси калонсол кӯдаконро ба бозӣ бо Афсона даъват мекунад ва мефаҳмонад, ки ӯ ном - антонимро талаффуз мекунад ва кӯдакон бояд номи аслии афсонаро тахмин кунанд. Намунаҳои вазифаҳо: - Муш дар кафшҳои бастӣ («Пус дар мӯза»); - Қиссаи мурғчаи оддӣ («Саргузашти моҳии тилло»); - Яке аз Молоково («Се нафар аз Простоквашино»); - Қулфи чӯбӣ («Калиди тиллоӣ») ва ғайра. Материали «Игротека» барои бедор кардани шавку хаваси бачагон ба тахсил мусоидат кард. Тибқи фикру мулоҳизаҳои волидайн аксари оилаҳои хонандагони мо ин бозиҳоро дар ҳалқаи оилавӣ бозӣ мекарданд ва мутмаин буданд, ки ин бозиҳо ба ташаккули кунҷковӣ, мушоҳидакорӣ дар кӯдакон мусоидат намуда, инчунин қобилияти баён кардани андешаҳои шахсии худро дар ин раванд ҳавасманд мекунанд. халли проблемахои шавковари равонй ва гайра. Тавассути бозиҳои «Мағозаҳои бозӣ» волидон имкон доштанд, ки ба фарзандонашон намунаи шахсии мавқеи фаъоли бозӣ, қобилияти гузаронидани ҷустуҷӯи зеҳнӣ, муоширати корӣ ва ғайраро нишон диҳанд. Ташкил ва гузаронидани чорабинии «Рӯзи дарҳои кушод» барои волидон бо мақсади нишон додани имкониятҳои ташкили кор оид ба ташаккули кунҷковӣ ва шавқу рағбати маърифатии кӯдакон дар раванди фаъолияти коллективӣ ва зергурӯҳӣ дар муассисаи таълимии томактабӣ пешниҳод карда шуд. Кушиш кардем нишон дихем, ки барои чустучуи кудакон дар гурух ва мухити оила шароит фарохам овардан лозим аст, ки ин хислати гаронбахоро парварида бошад. Аз ин рӯ, кӯдакон (аз рӯи зергурӯҳҳо) барои корҳои гуногуни тадқиқотӣ ҷалб карда шуданд. Масалан, онхо шинондани пиёзи аз хона овардаи бачагон ва тартиб додани альбом — хотиррасон кардани коидахои нигохубини онхо ташкил карда шуданд. Дар рафти кори тадќиќотї саволњое дода шуданд, ки хусусияти илмї-тадќиќотї дошта, барои рушди муоширати тиљоратї байни калонсолон ва кўдакон, фаъол гардонидани кунљковии кўдакон мини-суњбат гузаронида шуд. Усули ҷалби волидон ба фаъолияти муштарак бо кӯдак самаранок ҳисобида шуд . бо мақсади ба волидон таълим додани тарзи мутақобилаи эмотсионалӣ тавассути истифодаи вазифаҳои рушд ва бозиҳо дар семинари бозӣ. Барои ташаккули малакаҳои муошират ва ҳамкорӣ волидайн бо кӯдакон ба бозиҳои муштарак ҷалб карда шуданд. Барои мисол бозии «Расмро давом диҳед»-ро гирем. Дар рафти бозӣ кӯдакон ва волидони онҳо ҷузъиёти ҳайвонро таҳия карда, онҳоро дар як коғаз пешниҳод карданд ва дар навбати худ тасвирро пурра карданд. ҳаракатҳои экспрессивӣ. Сутунҳои 1-4 - табъи инҷиқӣ: абрӯвон паст ва ҳаракат, лабҳо ним кушода, кунҷҳои лабҳо поин, сар каме хам карда, китфҳо паст карда мешаванд. Майдони инҷиқӣ дар рӯи рӯй бо ҳаракатҳои сабук бо навбат бо ҳарду китфҳо ба пеш ва бозгашт пурра карда мешавад. Бархои 5—8 кайфияти хуб доранд: абрувон баланд мешавад, лабон табассум мекунанд. Китфҳо ҷойгир карда шудаанд. Хулоса, мо қайд мекунем, ки системаи пешниҳодшудаи кор оид ба ташаккули ҷузъҳои омодагии кӯдакони 6-7 сола ба мактаб дар оила самаранок буда, аз ҷониби мураббиёни муассисаҳои томактабӣ ва волидон фикру мулоҳизаҳои мусбӣ гирифтааст. Ба волидайн бо роҳи равшан кардани самтҳои муҳими кор бо кӯдакон дар хона дар омодагӣ ба мактаб ёрӣ расонида шуд, яъне онҳо бозиҳо ва машқҳоеро интихоб карданд, ки ба ташаккули тамоми ҷузъҳои омодагии равонӣ ба мактаб мусоидат мекунанд, машваратҳои “Қоидаҳо барои волидон” пешниҳод карда шуданд. дар бораи ба мактаб тайёр кардани бачагон», «Дониш шарти тараккиёт» ва гайра. Қайд кардан муҳим аст, ки нақшаи кории пешниҳодшудаи «Мактаби волидони синфҳои якуми оянда» дар таҳияи параметрҳои асосии омодагии психологӣ ба мактаб ба муносибати мунтазам ва ҳамгирошуда асос ёфтааст . 2.3. Таҳлили корҳои таҷрибавӣ ва амалӣ оид ба ташаккули ҷузъҳои омодагии кӯдакони синни синни томактабӣ тавассути ҳамкории муассисаи таълимии томактабӣ ва оила Ташхис, ки дар асоси натичахои кори амалй гузаронида шуд, динамикаи мусбати ба вучуд омадаистодаи ташаккули чузъхои омодагии мактаббачагони 6-7-соларо ошкор намуд, ки бо истифода аз хамон мачмуи усулхои ташхис, ки дар мархилаи ибтидой буд. Тањлили муќоисавии ин натиљањои омодагии њавасмандии кўдакон ба мактаб (усули «Омӯзиши омодагии њавасмандї ба мактаб») аз љониби мо дар љадвали 4 - «Натиљањои муќоисавии омўзиши омодагии њавасмандї ба мактаб» оварда шудааст. Љадвали 4 – Натиљањои муќоисавии омўзиши омодагии њавасмандї ба мактаб
Расми 3 Таҳлили муқоисавии натиҷаҳо Таҳлили муқоисавии натиҷаҳои корҳои таҷрибавӣ ва амалӣ, ки дар ҷадвали 4 оварда шудааст, нишон дод, ки кӯдакони синни томактабӣ дар ташаккулёбии ҳавасмандгардонии мактаб. Масалан, бањодињии таѓйироти миќдорї дар марњилаи назоратии тањќиќ бо усули «Омӯзиши омодагии њавасмандии кўдакон ба мактаб» маълум гардид, ки ду кўдак аз дараҷаи дуюм ба дараҷаи якуми омодагии њавасмандї гузаштаанд. Боз се кӯдак аз сатҳи сеюм ба дараҷаи дуюми омодагии ҳавасмандкунӣ гузаштанд. Инчунин қайд мекунем, ки дар марҳилаи назоратии тадқиқот дараҷаи чоруми омодагии ҳавасмандӣ ба мактаб ошкор карда нашудааст, зеро кӯдаконе, ки дар марҳилаи назоратии тадқиқот ин дараҷаи ҳавасмандиро нишон доданд, ба дараҷаи сеюми омодагии ҳавасмандкунӣ гузаштанд. Таѓйироти мусбати сифатии дар кўдакон ба вуљуд омадаро тањлил намуда, нишон медињем, ки дар љавобњои кўдакон ба ташхиси нињої гуфтањо бештар ба назар мерасанд, ки кўдакон ба мактаб рафтан мехоњанд. Кӯдакон ба мо фаҳмонданд, ки онҳо мехоҳанд таҳсил кунанд, то зебо навиштан, зуд хондан ва ғайра. Шумораи бачагоне, ки дар бораи чй тавр ба мактаб тайёрй дидан (хондан, навиштан, тайёр кардани сумка ва гайра) фаъолона сухан меронанд, низ афзуд. Шумораи кӯдакон низ зиёд шуд, ки ҳангоми ҷавоб додан ба саволи: «Шумо худро дар мактаб чӣ гуна рафтор мекунед?», ки на танҳо аломатҳои рафтори боинтизомро нишон медиҳанд, балки шаклҳои гуногуни рафтор ва фаъолияти хонандагонро номбар мекунанд (дар танаффус бозӣ кардан, дӯстони нав пайдо кардан, рафтан) ба баъд аз дарс ва монанди ин). Ҳамин тариқ, қайд карда мешавад, ки ташхиси ниҳоӣ тамоюли мусбатро ошкор кардаастинкишофи омодагии ҳавасмандии кӯдак ба мактаб, ки дар нишондиҳандаҳои миқдорӣ ва сифатӣ ифода ёфтааст. Тањлили муќоисавии ин натиљањои омўзиши омодагии њавасмандгардонї ба мактаб тавассути бозии ташхисии «Идомањо љумлањо» аз љониби мо дар љадвали 5 - «Натиљањои муќоисавии тањќиќоти омодагии њавасмандии кўдакон ба мактаб тавассути бозии диагностикї» оварда шудааст. ҳукмҳо ". Љадвали 5 – Натиљањои муќоисавии омўзиши омодагии њавасмандии кўдакон ба мактаб тавассути бозии ташхисии «Идомањо љумлањо»
Тибқи таҳлили муқоисавии натиҷаҳои бозии ташхисии «Ҷумлаҳоро идома диҳед» мо ба хулосае омадем, ки кӯдакони синни томактабӣ, ки дар тадқиқот иштирок мекунанд, тағйироти мусбатеро, ки бо ташаккули омодагии ҳавасмандкунӣ ба мактаб алоқаманданд, ошкор карданд. Дар баробари ин мо кайд мекунем, ки динамикаи тараккиёт хам ба ангезахои берунй ва хам ба ангезахои дохилй таъсир расонд. Бо тањлили маълумоти тањќиќоти муќоисавии гузаронидашуда (Љадвали 5) баланд шудани сатњи њавасмандии њаёти мактабї аз рўи њавасмандии ботинї ќайд карда шуд. Дар чавобхои бачахо торафт бештар чунин фикр ифода меёфт, ки онхо ба мактаб мераванд, то ки «добил шаванд», «хама чизро омузанд ва хама чизро омузанд» ва амсоли инхо. Тањлили маълумоти муќоисавии кори њавасмандгардонии тањсил дар мактаб («Ман мехоњам тањсил кунам, зеро ..») ба мо бартарї доштани ангезањои беруниро нишон медињад. Кӯдакон то ҳол аз ҷониби калонсолон баҳои мусбат ва ҳавасмандкунӣ дар шакли мукофотҳо роҳнамоӣ карда мешаванд. Ҳамин тариқ, қайд карда мешавад, ки ташхиси ниҳоӣ тамоюли мусбатро ошкор кардаастинкишофи омодагии ҳавасмандии кӯдак ба мактаб. Ҳавасмандии берунӣ аз ҳисоби афзоиши ангезаҳои дохилӣ тадриҷан коҳиш меёбад. Афзоиши шумораи кӯдаконе, ки ба ҳаёти мактабӣ ҳавасмандии дохилӣ доранд, қайд карда шуд. Аммо, дар марњилаи назорати тањќиќот дар байни кўдакони синни томактабї њавасмандии беруна бартарї дорад. Таҳлили муқоисавии натиҷаҳои пурсиши ибтидоӣ ва ниҳоии волидони тарбиятгирандагони муассисаи таълимии томактабӣ дар мавзӯи «Тарбияи хонандаи синфи якуми оянда дар оила» аз ҷониби мо дар ҷадвали 6 - «Натиҷаҳои муқоисавии пурсиш оид ба мавзуи «Тарбияи хонандаи синфи якуми оянда дар оила ». Љадвали 6 - Натиљањои муќоисавии тадќиќот дар мавзўи «Таълими хонандаи синфи якуми оянда дар муњити оилавї
Тањлили муќоисавии натиљањо, ки дар љадвали 6 оварда шудааст, нишон дод, ки волидайн дар ташаккули шавќу раѓбат ба мактаб дар фарзандони худ салоњиятноктар шудаанд. Ҳамин тариқ, масалан, шумораи кӯдаконе, ки ба маҳфилҳо ва секцияҳои гуногун (барои ду оила) шомил шуданро оғоз карданд, зиёд шуд, то шавқу рағбати онҳоро ба омӯзиш баланд бардорад, инчунин волидон низ фарзандони худро бештар ба шаҳр барои чорабиниҳои гуногун бурданд ( тамошои богхо, рафтан ба театри бачагона ва монанди инхо) бо максади ташаккул додани малакахои муоширатй ва чамъиятй. Тањлили муќоисавии маълумоти пурсишнома имкон дод, ки динамикаи афзоиши дарки волидайн дар бораи ањамияти ташаккули мањорату ќобилиятњои иљтимої, инчунин инкишофи шавќу завќ ба фаъолияти маърифатї муайян карда шавад. Ҳамин тариқ, тибқи тадқиқоти назоратӣ, волидайн бештар бо кӯдакон сӯҳбат мекунанд, якҷоя бозӣ мекунанд ва чизҳои хондаашонро муҳокима мекунанд. Дар асоси тањлили муќоисавии маълумот ба хулосае омадем, ки аксари волидайн аќидањои худро дар бораи наќши худ дар омодасозии кўдакон ба мактаб таљдиди назар намуда, инчунин дониши худро дар бораи имкониятњои ташаккули ќисматњои омодагии мактабї дар оила зиёд кардаанд. муҳити зист. Қайд карда мешавад, ки аз рӯи натиҷаҳои кори мо волидон ба ҷузъҳои асосии омодагии мактаб, яъне рушди иҷтимоӣ ва соҳаи маърифатӣ таваҷҷӯҳи бештар зоҳир карданд. Ҳамин тариқ, тибқи ташхиси ниҳоӣ, тағйироти мусбӣ вобаста ба рушди омодагии кӯдакони дар тадқиқот иштироккунанда ба мактаб муайян карда шуданд. Мо ба динамикаи афзоиши омодагии умумии ҳавасмандии кӯдакон ба мактаб таваҷҷӯҳ зоҳир намуда, афзоиши мотивҳои дохилии ҳаёт ва таълимро қайд мекунем. Дар ҳамин ҳол ва боло рафтани сатҳи дониши волидон дар бораи имкониятҳои ташаккули ин омодагӣ дар муҳити оилавӣ қайд карда шуд. Натиҷаҳои омӯзиши амалии имкони иштироки оила дар раванди ташаккули ҷузъҳои омодагии мактаббачагонро ҷамъбаст намуда , ба хулосае омадем, ки волидони хатмкунандагони гурӯҳи омодагӣ ба мактаб дар омодасозии кӯдакон ба мактаб салоҳияти кофӣ надоранд. . Ташхиси ибтидоии гузаронидашуда нишон дод, ки на хамаи волидайн дар бораи он, ки тайёрии кудак ба хаёти мактабй дар оила дар кадом шакл зохир мешавад, барои ин аз кадом воситахо истифода бурдан лозим аст, хабардор аст. Маълум шуд, ки тақрибан 75% кӯдакон ба ҳаёти мактабӣ бо ангезаҳои беруна ҳавасманд буданд ва танҳо 25% ангезаи дохилӣ нишон доданд. Дар асоси натиљањои ташхиси ибтидої ва муайян намудани доираи проблемањои омодагии оила ба мактаб корњоро ба наќша гирифта, барои кўмак расонидан ба оилањо дар ташаккули љузъњои омодагии мактаббачагони синни томактабї ба наќша гирифтем. Дар ҷараёни фаъолияти худ мо самтҳои асосии кор бо волидон (анъанавӣ, таълимӣ, интерактивӣ) фаъолона ҷалб намуда, шаклҳои гуногуни ҳамкориро бо оилаҳои кӯдакони 6-7 сола, ки дар тадқиқот иштирок мекунанд, барои ташаккули омодагии равонӣ ба мактаб пешниҳод кардем ( масалан, «Мачлиси «Мизи мудаввар», «Шоми саволу чавоб» ва гайра). Инчунин бо кӯдакон корҳои тарбиявӣ гузаронида шуда, онҳо ба бозиҳои гуногун ҷалб карда шуданд, ки инкишофи тамоми нишондиҳандаҳои асосии омодагӣ ба мактабро ҳавасманд мекунанд. Ташхиси ниҳоӣ, ки дар асоси натиҷаҳои корҳои амалӣ гузаронида шуд, тамоюли мусбати афзоиши омодагии умумии ҳавасмандии кӯдакон ба мактаб, афзоиши шумораи оилаҳоеро, ки фарзандони худро барои дохилшавӣ ба мактаб дуруст омода карданро медонанд, муайян намуд. хаёти мактаб буда, дар ин рох фаъолона кор карда истодаанд. Боби 2 Хулоса Омӯзиши амалии нақши оила дар ташаккули омодагии психологии кӯдак ба мактаб ташкил карда шуд. Татбиқи усулҳои ташхис: «Омӯзиши омодагии ҳавасмандии кӯдак ба мактаб»; Бозии ташхисии «Идома додани пешниҳод», инчунин бо истифода аз усули саволнома ( «Таълими хонандаи ояндаи синфи якум дар оила») дар марҳилаи ибтидоии тадқиқот мо сатҳи омодагии ҳавасмандии кӯдаконро ба мактаби 6-сола муайян кардем. 7-сола буда, инчунин таносуби ангезаи берунӣ ва дохилиро ба ҳаёт ва таҳсили мактаб муайян кардааст. Аз рӯи натиҷаҳои ташхиси аввалия хулоса бароварда шуд ки хамаи падару модарон кушиш мекунанд, ки фарзандони худро ба мактаб тайёр кунанд, вале ба ин мафхум маънохои гуногун мегузоранд, масалан, баъзе оилахо тайёриро ба мактаб ба харидани асбобу анчоми хониш кам карданд. Гузашта аз ин, на ҳама волидон аҳамияти рушди соҳаи маърифатӣ, ташаккули малакаҳои иҷтимоӣ ва муоширатро ҳамчун шарти муҳими омодагии равонӣ ба мактаб дарк кардаанд. Бо маќсади кўмак ба оилањо дар њалли мушкилоти дар тањќиќот муайянгардида мо саъю кўшишро ба љустуљўи роњу усулњои баланд бардоштани салоњияти падару модар дар омодасозии кўдакон ба њаёти мактабї ва таълим бо дарназардошти имкониятњои фардии психофизиологї ва зеҳнии кўдакон равона кардем. Дар рафти чорабинӣ онҳо самтҳои асосии кор бо волидон (анъанавӣ, таълимӣ, интерактивӣ) фаъолона ҷалб карда шуда, шаклҳои гуногуни ҳамкорӣ бо оилаҳои кӯдакони 6-7 сола, ки дар тадқиқот иштирок мекунанд, барои ташаккули омодагии равонӣ ба мактаб ( мизи мудаввар, шаби саволу чавоб ва гайра). Инчунин бо кӯдакон корҳои тарбиявӣ гузаронида шуда, онҳо ба бозиҳои гуногун ҷалб карда шуданд, ки инкишофи тамоми нишондиҳандаҳои асосии омодагӣ ба мактабро ҳавасманд мекунанд. Системаи коре, ки мо оид ба ташаккули омодагии психологии кӯдакони 6-7 сола ба мактаб дар оила пешниҳод кардем, самарабахш баромад ва аз ҷониби волидон посухи мусбат гирифт. Ташхиси ниҳоӣ, ки дар асоси натиҷаҳои корҳои амалӣ гузаронида шуд, динамикаи мусбати ба вуҷуд омадаистодаи афзоиши омодагии умумии ҳавасмандии кӯдакон ба мактаб, афзоиши шумораи оилаҳоеро, ки медонанд, ки фарзандони худро ба таҳсил дуруст омода созанд, ошкор намуд. ба хаёти мактаб дохил шуда, дар ин рох фаъолона кор карда истодаанд. Хулоса кардан мумкин аст, ки оила дар ташаккули омодагии равонии кӯдакон ба мактаб таъсири муҳим дорад ва сатҳи ин омодагӣ ба салоҳияти волидон дар ин масъала алоқаманд аст. ХУЛОСА Тадқиқотҳои назариявӣ ва амалӣ аҳамияти мавзӯи интихобшударо тасдиқ карданд. Дар рафти кори таҷрибавӣ ва амалӣ ҳадаф – муайян кардан, аз ҷиҳати назариявӣ асоснок кардан ва амалан санҷидани шартҳои самаранокии ҳамкории муассисаи таълимии томактабӣ ва оила оид ба ташаккули ҷузъҳои омодагии кӯдакони синни томактабии калонсол ба даст оварда шуд. Барои ноил шудан ба ин ҳадаф вазифаҳои зерин амалӣ карда шуданд: 1. Мафҳумҳои омодагии мактаб ва ҷузъҳои он ифшо мешаванд . Синни синни томактабии калонсол давраи бозёфтҳои бошуурона ва фаъолияти маърифатӣ мебошад. Дар тамоми он дониш ва афкори бачахо тадричан амик ва васеъ шуда, умумият пайдо мекунанд. Омодагӣ ба мактаб бояд ҳамаҷониба бошад ва хеле пеш аз ба мактаб дохил шудани кӯдакон оғоз шавад. 2. Шаклҳо ва усулҳои асосии ҳамкории муассисаи таълимии томактабӣ ва оила тавсиф карда шудаанд. Оила ва муассисаи томактабӣ ду ниҳоди муҳими иҷтимоии иҷтимоии кӯдак мебошанд. Бе иштироки волидайн раванди тарбия ғайриимкон аст ва ё ҳадди ақал нопурра аст. Тачрибаи кор бо падару модарон нишон дод, ки дар натичаи истифодаи шаклхои муосири муомила мавкеи падару модарон чандиртар шудааст. Акнун онхо на тамошобину мушохидачиён, балки иштирокчиёни фаъоли хаёти фарзанди худ мебошанд. Чунин дигаргуниҳо имкон медиҳанд, ки дар бораи самаранокии истифодаи шаклҳои муосир дар кор бо волидон сухан гӯем. 3. Таҷрибаи кори омӯзгорони навовар дар ташкили ҳамкории муассисаи таълимии томактабӣ ва оила оид ба масъалаи ташаккули ҷузъҳои омодагии мактаб барои кӯдакони синни томактабӣ таъкид шудааст. Муаллимони муассисаи таълимии томактабӣ дар кори худ бояд ба кумаки оила такя кунанд, волидон бошад, барои ба даст овардани натиҷаи умумӣ – омодагии ҳамаҷонибаи кӯдак ба мактаб, ки танҳо дар шароити таълиму тарбия имконпазир аст, амали худро бо кори кӯдакистон ҳамоҳанг созанд. ягонагй ва хамкории богча ва оила. 4. Дараҷаи ҳамкории муассисаи таълимии томактабӣ ва оила дар ташаккули ҷузъҳои омодагии мактаббачагони синни томактабии калонсол муайян карда шуд. Ҳангоми гузаронидани ташхис бо истифода аз методологияи «Омӯзиши омодагии ҳавасмандии кӯдак ба мактаб» мо дидем, ки 40% кӯдакон ба таҳсил ҳавасманданд - сатҳҳои якум ва дуюми омодагии ҳавасмандӣ ба мактаб муайян карда шуданд ва 60 фоизи дигар нишон надоданд. ҳавасмандии кофӣ (сатҳи сеюм ва чорум). 5. Корҳои муташаккил оид ба ҳамкории муассисаи таълимии томактабӣ ва оила дар ташаккули ҷузъҳои омодагии мактаббачагони синни томактабӣ. Самти анъанавӣ вохӯриҳо, машваратҳо ва сӯҳбатҳоро дар бар мегирифт. Самти тарбиявии кор тавассути тарњрезии гуша барои падару модарон, буклетњо оид ба проблемаи зикргардида амалї гардид. Самти интерактивӣ ташкили семинари бозӣ бо кӯдакони «Биёед бозӣ кунем» дар доираи «Рӯзи дарҳои кушод» иборат буд. 6. Корхои тачрибавию амалй тахлил карда, тавсияхо тартиб дода шуданд. Ташхиси чамъбастй, ки дар асоси натичахои кори амалй гузаронда шуд, ба мо тамоюли мусбати афзоиши тайёрии умумии хавасмандии бачагон ба мактаб, афзудани шумораи оилахоеро, ки тарзи дуруст тайёр кардани фарзандони худро медонанд, нишон дод. ки ба хаёти мактаб дохил шуда, дар ин рох фаъолона кор карда истодаанд. Ҳамин тариқ, пас аз ҳама тадқиқотҳои гузаронидашуда ва аз рӯи натиҷаҳои онҳо метавон ба хулосае омад, ки фарзияи пешниҳодшуда тасдиқ шудааст. Исбот шудааст, ки ташаккули ҷузъҳои омодагии кӯдакони синни томактабӣ ба мактаб дар сурати: - ташаккули мавќеи фаъоли волидайн дар асоси шаклњои муосири ташкили њамкорї (бањсњо, мизњои мудаввар, бозињои наќшї ва тиљоратї); - ба падару модарон оид ба хусусият ва мушкилоти омодагии кӯдак ба таҳсил ва роҳҳои имконпазири рафъи мушкилоти мавҷуда машваратҳои мақсадноки инфиродӣ пешниҳод намоянд. Оила дар ташаккули омодагии равонии кӯдакон ба мактаб таъсири муҳим дорад ва сатҳи ин омодагӣ бо салоҳияти волидон дар ин масъала алоқаманд аст. Дар рафти омӯзиш ҳадаф амалӣ гардид, вазифаҳо иҷро шуданд, гипотеза исбот карда шуд. Рӯйхати манбаъҳои истифодашуда Стандарти федералии давлатии таълимии таълими томактабӣ [Матн]: Фармони Вазорати маориф ва илми Федератсияи Русия аз 17 октябри соли 2013 № 1155 Москва [Матн]. – Москва: Сфера, 2014. – 52 с. Алиева, Н.Ф. Шароити педагогии ташаккули тайёрии бачагон ба мактаб: дис. канд. пед. Илмҳо [Матн] / Алиева Н. – Екатеринбург, 2014. – 230 с. Арнаутова, Е.П. Мо нақша дорем, ки бо оила кор кунем. [Матн] / E.P. Арнаутова // Раёсати муассисаи таълимии томактабї, 2006 .- № 4. - 66-70 с. Баландина, Л. Эд. Е.А.Ничипорюк. - Ростов н / Д .: Нашриёти Финикс, Кори ташхисӣ дар кӯдакистон ё чӣ гуна беҳтар фаҳмидани кӯдак [Текст] / 2005. - 288с. Безруких, М. Кӯдак ба мактаб меравад [Матн] / М.М.Безруких – Москва: Академия, 2000. – 79 с. Божович, Л. Шахсият ва ташаккули он дар кӯдакӣ: монография, силсилаи мақолаҳо [Матн] / Л.И. Божович – Петербург: Пётр, 2012. – 400 с. Венгер, Л. Оё фарзанди шумо ба мактаб омода аст [Матн] / Л.А.Венгер – Москва: Дониш, 1994. – 190 с. Волкова, Е, кудак ба мактаб тайёр аст? Ташкили кори муштараки омӯзгорон ва волидон [Матн] /Тарбияи томактабӣ, 2011. - No8. - 99-101с. Давыдов, В.В. Рушди маориф: асосҳои назариявии муттасилии синфҳои томактабӣ ва мактаби ибтидоӣ [Матн] / В.В. Давыдов, В.Т.Кудрявцев // Масъалаҳои равоншиносӣ, 2001. - № 1. - 18с. Дубровина, И.В. Кори психокоррексионалӣ ва рушдӣ бо кӯдакон [Матн] / И.В.Дубровина - Москва: Маориф, 1998. - 316с. Евдокимова, Н.В., Кӯдакистон ва оила: методологияи кор бо волидон: Дастур барои муаллимон ва волидон [Матн] / Н.В. Евдокимова, Н.В. Додокина, Е. Кудрявцев. - Москва: Мозаика - Синтез, 2007.- 167с. Карнеги, Д. Чӣ тавр ба даст овардани дӯстон ва таъсир ба одамон [Текст] / Тарҷума аз англисӣ. Д.С.Лободенко. - Москва: Нашриёти ҶДММ «СЛК», 1997. -640с. Конышева, Н.М. Кӯдакии томактабӣ: омодагӣ ба мактаб ё марҳилаи ҳаёт? [Матн] / Н.М. Конышев. – Москва – 2012. – No1. – 96-100с. Кудрявцев, В. Тахайюли кўдак: табиат ва рушд [Матн] / Маљаллаи равоншиносї.-2001.-Т. 22.-№5.-57-68с. Куликова, Т.А. Педагогикаи оила ва тарбияи хонагӣ: Китоби дарсӣ барои донишҷӯён. миёна. ва олй Пед. Прок. Муассисаҳо [Матн] / Т.А.Куликова. – М.: Маркази нашриёти «Академия», 2009. – 232с. Леонтьева, А., Лушпар, Т. Волидайн аввалин муаллими фарзандони худ [Матн] // Тарбияи томактабӣ. - 2001. -№ 8. -57 - 59с. Марциновская, Т.Д., Изотова, Е.И., Счастная, Т.Н., Смирнова, Е.О. Психологияи амалии кӯдакон [Матн] / Т.Д.Марцинковская, Е.И.Изотова, Т.Н.Шастная, Е.О.Смирнова. – Москва: 2007. – 164с. Мудрик, A. V. Педагогикаи иҷтимоӣ: Прок. Барои студ. Пед. Донишгоҳҳо / Ed. В.А. Сластенина. - Москва: Маркази интишороти « Академия », 2003. - 200 с. Мухина, В. Психологияи кӯдакон. [Матн] / В.С. Мухина – Москва: ЭКСМО – МАТБУОТ, 1999. – 502в. Недвецкая, М.Н. Хусусиятҳои асосии маҳсулнокии ҳамкории педагогӣ дар раванди таълим [Матн] / М.Н. Недвецкая // Таҳсилоти касбӣ: аҳамият, мушкилот, дурнамо. Маводҳои конфронси илмӣ-амалӣ / Зер. ред. Е.И.Медвед. – Москва: МГПИ, 2015. – 200 с. Овчарова, Р.В. Технологияҳои равоншиноси амалӣ [Матн] / Р.В.Овчарова - Москва: Маркази эҷодӣ, 2000. - 440с. Ожегов, С.И. Луғати забони русӣ: Тақрибан 60 000 калима ва ибораҳои фразеологӣ [Матн] / Ожегов С.И. - Москва: Оникс: Ҷаҳон ва маориф, 2007 - 973с. Рогов, Е.И. Китоби амалии равоншиноси мизи корӣ [Матн] / Е.И.Рогов – Москва: Владос, 2002. – 337с. Хабибуллина Р. «Системаи кор бо падару модарони хонандагон. Арзёбии фаъолияти муассисањои таълимии томактабї аз љониби падару модарон”// Педагогикаи томактабї, 2007. – № 7. -70-ум. Кротова, Т.В. Арзёбии сатҳи ҳамкории муассисаи таълимии томактабӣ ва оила [Манбаи электронӣ] / Т.В. Кротова - Маълумоти матнии электронӣ . - Ҳолати дастрасӣ: http://www.tc-sfera.ru , ройгон. БАРНОМАҲО ЗАМИМАИ 1 СУХБАТИ МАВЗУЙ Мундариҷаи сӯҳбат: Оё шумо мехоҳед таҳсил кунед? Чаро (мехоҳед ё не)? Шумо дар куҷо таҳсил кардан мехоҳед? Шумо кай ба мактаб меравед? Шумо ба мактаб чӣ гуна омодагӣ медиҳед? Кӣ ба шумо таълим медиҳад? Муаллим ба шумо чиро таълим медиҳад? Вақте ки шумо мактаббача мешавед, дар хона чӣ кор хоҳед кард? Вақте ки шумо мактаббача мешавед, кӣ ба шумо дар хона хондан кӯмак мекунад? Шумо дар мактаб ба кӣ кӯмак хоҳед кард? Оё шумо таъриф карданро дӯст медоред? Вақте ки шумо мактабхон мешавед, кӣ шуморо таъриф мекунад? Барои таъриф кардан ба шумо чӣ кор кардан лозим аст? Шумо чӣ гуна таҳсил кардан мехоҳед? Шумо дар мактаб чӣ гуна рафтор мекунед? Бигӯ. ЗАМИМАИ 2 БАЁННОМАИ ОМӮЗИШИ ТАЙЁРИИ Ҳавасмандгардонӣ ба мактаб аз рӯи методи «Омӯзиши омодагии ҳавасмандии кӯдакон ба мактаб» |