Главная страница

Диплом на тему_ Сотрудничество дошкольной образовательной органи. Вазорати маориф, илм ва сиёсати авонон Вилояти Нижний Новгород


Скачать 92.89 Kb.
НазваниеВазорати маориф, илм ва сиёсати авонон Вилояти Нижний Новгород
Дата16.12.2022
Размер92.89 Kb.
Формат файлаdocx
Имя файлаДиплом на тему_ Сотрудничество дошкольной образовательной органи.docx
ТипДокументы
#848273
страница2 из 4
1   2   3   4


Расми 1 Сатҳи омодагии ҳавасмандкунӣ

Тањлили натиљањои тањќиќоти ташхисї аз рўи методология нишон дод, ки њашт кўдакони дорои сатњи якум ва дуюми омодагии њавасмандї муайян карда шудаанд. Ин кӯдакон зимни сӯҳбат изҳор доштанд, ки мехоҳанд ба мактаб раванд. Тавзеҳоти ин ҷавоб дар саволи 2 ифшо шудааст. Ин кӯдакон фикр мекарданд, ки мехоҳанд таҳсил кунанд, то калонсолон шаванд, навиштан, хондан ва амсоли инҳоро ёд гиранд.

Масалан, Олеся Н. нишон дод, ки вай мехоҳад ба мактаб равад, то ҳама чизро донад ва мисли хоҳари калониаш ва шояд аз ин ҳам беҳтар кор кунад (ба даст овардани 3 хол - дараҷаи якум).

Инчунин, кӯдакони дараҷаи ҳавасмандии нишондодашуда дар бораи чӣ гуна ба мактаб омода шуданашон бо шавқ ва муфассал суханронӣ карданд (саволи 5). Масалан, Игор В. гуфт, ки ӯ дар курсҳои тайёрии мактаб таҳсил мекунад ва барои таҳсили ояндааш дар мактаб аллакай компютер харидааст ва бо модару бибиаш хонданро меомӯзад (ҷавоб 3 хол – дараҷаи аввал) .

Чавобхои саволхои №14 ва 15 ба мо шавковар менамуданд.Бачахои дарачаи якуми хаваскорон ба мо фахмонданд, ки онхо мехоханд панч-солахо хонанд, аз муаллимон таърифу таърифу таърифу эхтироми рафикон ва падару модарон фахр мекунанд (саволи № 14). Ин бачахо хангоми чавоб додан ба саволи: «Дар мактаб худро чй тавр рафтор хохед кард?» на танхо аломатхои рафтори боинтизомро номбар мекунанд, балки шаклхои гуногуни рафтор ва фаъолияти хонандагонро номбар мекунанд (масалан, бо хамаи бачагони синф дустй пайдо мекунанд; ба секцияи спортии мактаб рафта, гайра ).

Дар рафти сӯҳбати ташхисӣ дар 10 кӯдак мо сатҳи сеюми ҳавасмандиро муайян кардем. Ин кӯдакон на ҳама вақт дар бораи ҳаёти донишҷӯӣ тасаввуроти равшану мушаххас доштанд, яъне на ҳамеша дар бораи он фикр мекарданд, ки чаро бояд ба таҳсил бираванд. Инчунин, танҳо бо ёрии саволҳои пешбаранда ва дар муколама бо калонсолон кӯдакон дар бораи чӣ гуна ба мактаб омодагӣ диданд.

Њамзамон бачањои сатњи сеюм медонистанд, ки муаллим ба онњо дар мактаб таълим медињад (саволи 6), вале бе кўмаки калонсолон љавоб додан душвор буд (саволи 7). Инчунин, кӯдакони ин сатҳи ҳавасмандӣ саволҳоро дар бораи рафтор дар мактаб маҳдуданд, танҳо ҳамчун саволҳо дар бораи интизом, на чизи дигар. Ба акидаи онхо муаллим хамеша талабагонро танхо дар сурате таъриф мекунад, ки онхо панчох гиранд.

Корҳои таҷрибавӣ ва амалӣ се кӯдаки дорои дараҷаи чоруми омодагии ҳавасмандӣ ба мактабро ошкор карданд. Ин кӯдакон омодагии худро ба мактаб рафтан намехоҳанд, изҳор доштанд, ки масалан, Максим О. - "Ман дар ягон ҷо таҳсил кардан намехоҳам, зеро ман умуман таҳсил кардан намехоҳам." Вақте аз онҳо пурсиданд, ки онҳо бо волидони худ барои дохил шудан ба мактаб чӣ гуна омода мешаванд, аз ҳама кӯдакон ҷавоби “намедонам” гирифта шуд.

Ҳамин тариқ , ҳангоми гузаронидани ташхис бо усули «Омӯзиши омодагии ҳавасмандии кӯдак ба мактаб» мо дидем, ки 40% кӯдакон ба таҳсил ҳавасмандӣ доранд - сатҳҳои якум ва дуюми омодагии ҳавасмандӣ ба мактаб муайян карда шуданд ва 60 фоизи дигар гузаронида шуданд. ҳавасмандии кофӣ нишон намедиҳад (сатҳи сеюм ва чорум).

Чунин ба назар мерасад, ки дар раванди тарбияи оилавӣ волидон ба ин масъала ба қадри кофӣ фаъол нестанд.

Соҳаи ҳавасмандии кӯдакро муфассалтар омӯхта, онҳо ба кӯдакон бозии ташхисии "Идомаи ҳукмҳоро" пешниҳод карданд. Мақсади ин бозӣ ошкор намудани фаҳмиши ангезаҳои асосии ба мактаб рафтани кӯдакони 6-7 сола (берунӣ ва дохилӣ) буд.

Тавсифи бозӣ: аз кӯдак хоҳиш карда шуд, ки ҷумларо идома диҳад: «Ман ба мактаб меравам, зеро (ангезаи рафтан ба мактаб)» ва «Ман мехоҳам таҳсил кунам, зеро (мотиви омӯзиш)».

Барои фаъол кардани кори сухан ва ақл мо як силсила расмҳоро пешниҳод кардем, ки вазъиятҳои ҳаёти мактабро тасвир мекунанд (муаллим дарсро мефаҳмонад, кӯдакон дар майдони бозии мактаб дар дарси тарбияи ҷисмонӣ ва ба ин монанд ҳолатҳои таълимӣ ва беруназсинфӣ).

Ҳангоми баҳодиҳии посухҳои кӯдакон, мо заминаҳои умумии ҳавасмандкуниро барои таҳсил дар мактаб тафтиш кардем.

Мо натиљањои тадќиќотро аз рўи методологияи љадвали 2 «Омўзиши омодагии њавасмандии кўдакон ба мактаб тавассути бозии диагностикии «Идома додани љумлањо» пешкаш намудем.

Љадвали 2 - Омӯзиши омодагии ҳавасмандгардонии кӯдакон ба мактаб тавассути бозии ташхисии «Идомаи ҷумлаҳо»

Иштирокчиёни омӯзиш

Хусусиятҳои зуҳури ҳавасмандӣ ба ҳаёт ва таҳсил дар мактаб

Бартарии ҳавасмандии беруна

Бартарии ҳавасмандии дохилӣ

Кӯдакони 6-7 сола дар ҳаҷми 20 нафар

75%

25%

Тахлили натичахо нишон дод, ки аксарияти бачахо аз иштирок кардан ба бозй хушнуданд. Тасвирҳои сюжетӣ ба мо дар ташаккул додани ҷавобҳо кӯмак карданд. Мо инчунин ба кӯдакон саволҳои ҳавасмандкунанда додем, ки онҳо инчунин барои гирифтани ҷавобҳои гуногун кӯмак карданд.

Таҳқиқоти мо нишон дод, ки кӯдакони 6-7-сола ба ҳаёти мактабӣ ва таҳсил асосан аз ҳисоби ангезаҳои беруна (75% кӯдакон) ҳавасманд мешаванд. Интизори мукофотхо ва бахохои мусбат, муошират бо рафикон — инхо хавасманд-гардонии нисфи бачахои дар омузиши мо иштироккунанда мебошанд. Бештари вақт идомаи ҷумлаи «Ман ба мактаб меравам, зеро...» бо ангезаҳои берунӣ муайян карда мешуд. Ҳамин тавр, масалан, кӯдакон мехостанд ба мактаб раванд, зеро "Модар ба ман ҷузвдони зебо бо Винс, ҳамон дафтарҳо, қаламҳо ва ғайраҳоро бо ҳамон суратҳо мехарад" ва ғайра. Мо инчунин бо чунин посухҳо вохӯрдем, ки "ман ба мактаб меравам, зеро модарам чунин гуфтааст" ё "зеро ҳама дӯстонам ба мактаб мераванд".

Дар посухҳо ангезаҳои дохилӣ низ ҷой доштанд. Кӯдакон мехостанд ба мактаб раванд, зеро "онҳо аллакай калон ҳастанд, аммо хурдсолон ба боғ мераванд" ё "калонсол шаванд", ё "ҳама чизро омӯзанд" ва ғайра.

Посухњо ба идомаи љумлаи «Мехоњам тањсил кунам, зеро...» низ гуногун, вале бо бартарияти ангезаҳои хориљї буданд. Кӯдакон дар бораи зарурати гирифтани баҳои хуб (агар ман хуб хонам, модарам маро таъриф мекунад, ҳама чизро мехарад) ва агар не, маро сарзаниш мекунанд, дархостҳои назаррасро рад мекунанд. Андрей У ва Алина С, барин бачахо шавку хаваси худро барои ба даст овардани муваффакият ба таври шавковар баён карданд Ин бачахо боварй доштанд, ки барои дар синни калонсолй сохиби кори хубе хондан лозим аст ва «хар чи ки хоханд, харанд».

Ҳамин тариқ, мо ба хулосае омадем, ки кӯдакони синни 6-7-сола ангезаҳои берунии ҳаёт ва таҳсил дар мактаб бартарӣ доранд. Қайд карда мешавад, ки омезиши ангезаҳои дохилӣ нисбат ба ангезаҳои беруна бартарӣ доранд.

Бо мақсади омӯзиши хусусиятҳои омодасозии кӯдакони синни 6-7-сола ба таҳсил дар муҳити оилавӣ, мо саволномаеро барои волидоне, ки дар тадқиқот иштирок мекунанд, дар мавзӯи «Тарбияи хонандаи ояндаи синфи якум дар муҳити оилавӣ» пешниҳод кардем (Замимаи 3). ).

Коркарди натиља: аз рўи натиљањои сўњбат дар бораи сатњи огоњии волидайн аз наќши оила дар омодасозии кўдак ба мактаб, мутобиќгардонии ў ба олами беруна (салоњияти иљтимої ва коммуникатсионї) хулоса бароварда мешавад.

Натичахои пурсиш дар мавзуи «Тарбияи хонандаи ояндаи синфи якум дар оила» дар чадвали 3 «Омухтани хусусиятхои ба тахеил дар оила тайёр кардани бачагони 6—7-сола» оварда шудаанд (расми 2).

Љадвали 3 – Омӯзиши хусусиятњои тайёр кардани кўдакони 6-7-сола ба мактаб дар оила


Не.

Компонентхо

%

як

Диққати нокифоя ба шароити ташаккули шавқ ва талаботи маърифатии кӯдакон

75%

2

Ба инкишофи сохаи социалии бачагон диккати даркорй дода намешавад

75%

3

Салоҳияти нокифояи волидон оид ба масъалаҳои ба мактаб омода кардани кӯдакон

75%




Расми 2 Таълими хонандаи синфи якуми оянда дар муҳити оилавӣ

Тањлили сифатии натиљањои тањќиќоти ташхисї нишон дод, ки каму беш, вале амалан њамаи падару модарон дарк мекунанд, ки дар оила омода намудани кўдак ба тањсил ва зиндагї дар мактаб зарур аст. Инро посухҳои волидайн дар ҷараёни пурсишҳо тасдиқ карданд. Ҳамин тариқ, мо дидем, ки қариб ҳамаи волидон аллакай ба омода кардани истилоҳоти ба истилоҳ «гӯшаҳои таълимӣ», «минтақаҳои таълимӣ» ва ба ин монанд барои донишҷӯи оянда шурӯъ намуда, ин фазоро бо таҷҳизоти таҳиякунанда (глобусҳо, энсиклопедияҳо, бозичаҳои таълимӣ ва бозиҳо, ва ғ.) барои ба мактаб рафтани кӯдак . Бисьёр падару модарон аллакай мизу курсихои дарсй харида (ба харидани) тайёрй дидаанд, компютерхо ва амсоли инхоро ба хондан бедор кардан, шавку хаваси бачагонро ба мехнати фикрй ба вучуд оваранд.

Дидем, ки волидайн барои ба мактаб омода кардани фарзандонашон ба кумаку маслихат ниёз доранд ва барои кабули он омодаанд. Дар баробари ин, характери масъалаи оид ба масъала хеле гуногун аст, масалан, интихоби барномаи таълимии мактаб, инкишофи кобилияти мустакилона амал кардани бача ва гайра. Инчунин қайд намудем, ки сатҳи маърифатнокии волидайн дар доираи масъалаҳое, ки барои машварат оид ба мавзӯъ гузошта шуда буданд, дар посух ба саволҳо инъикос ёфтаанд. Инак, дидем, ки волидайни дорои маълумоти олӣ на танҳо ба рушди равонии кӯдак ғамхорӣ мекунанд, балки ба малакаҳои иҷтимоӣ, муошират ва рушди шахсияти ӯ низ таваҷҷӯҳ зоҳир мекунанд.

Бояд гуфт, ки дар асоси натиљаи љавобњо ба саволњои анкета мо чунин аќида ба миён овардем, ки аксари волидайн наќши худро дар омодагї ба мактаб танњо аз љињати молиявї мебинанд, масалан, барои харидани таҷҳизоти зарурии мактабї, музди меҳнат барои дарсҳои кӯдакон бо мутахассисон (логопед, психолог) ва ғайра. . Аммо чанд нафар одамон муҳим будани гузаронидани корҳои оилавӣ ва дарсҳоро барои ташаккул додани шавқу рағбат ба дониш, ба фаъолияти ақлонӣ ва ҷисмонӣ, масалан, тавассути тамошои кружокҳо, секцияҳо мефаҳманд. Ҳамин тариқ, танҳо ду нафари пурсидашудагон фарзандони худро ба дарсҳои маҳорати мутахассисони осорхонаи кишваршиносӣ барои кӯдакони синни томактабӣ мунтазам меоранд, танҳо як оила ба китобхонаи кӯдакона ташриф меорад. Танњо 4 оила кўшиш мекунанд, ки дар чорабинињои фарњангию оммавии шањр ширкат варзанд, ки дар онњо намунаи рафтори аз љињати иљтимої писандида дар љомеа нишон дода, ба кўдакон малакањои њамкорї ва муошират бо дигарон, ташаккул додани шавќу эњтиёљоти маърифатї (саволњои № 5, 7). .

Тадќиќот инчунин нишон дод, ки фаъолияти бозии кўдакони 6-7-солаи синни томактабї дар оила бе иштироки шарикони калонсолон дар он сурат мегирад. Тадқиқот нишон дод, ки кӯдакон асосан дар хона мустақилона бозӣ мекунанд, волидайн бо онҳо дар бораи бозиҳои маърифатӣ ва тарбиявӣ сӯҳбат намекунанд, худро танҳо бо баҳодиҳии фаъолияти онҳо маҳдуд мекунанд (асосан ҳамеша мусбат), ки ба ҳавасмандгардонии фаъолияти маърифатии онҳо мусоидат намекунад; муоширати маърифатӣ (саволҳои кӯдакон, мубоҳисаҳо ва ғ.).

Кайд карда шуд, ки мутаассифона, волидайн дар бораи набудани доираи рафи-кони кудакон, набудани кобилияти муоширати созанда бо хамсолон (саволхои No8 ва 9) кам ташвиш мекашанд. Ҳамин тавр, масалан, дар саволнома ҷавоб дода, ки кӯдак дар муошират ва рафтор бо ҳамсолон мушкилӣ дорад, модар аз ин нигаронӣ намекунад, вай танҳо нигарон аст, ки кӯдак озод хонда наметавонад. Мисоли дигар, аз пурсиш бармеояд, ки кӯдак бо ҳамсолон иртиботи интихобӣ дорад, аммо модар дар кӯдак аз чизе нигарон нест.

Танҳо се оила аз кам шудани таваҷҷӯҳи фарзандонашон ба машғулиятҳои фаъол изҳори нигаронӣ кардаанд (фарзандони онҳо аз рафтан ба маҳфилу студияҳои пешниҳодкардаи волидайн худдорӣ мекунанд; дар айни замон худи кӯдакон низ намехоҳанд ба ҷуз бозӣ машғул шаванд).

Хамин тавр, тахлили анкетахои мо нишон дод, ки падару модарони хатмкунандагони гурухи тайёрй роли худро дар тайёрй ба мактаб ва бомуваффакият ба хаёти мактаб мутобик кардан ба таври гуногун мефахманд. Аксарияти падару модарон роли худро дар ташкили базаи моддй мебинанд, ба за-рурияти аз чихати ичтимой ва хавас-мандгардонии бачагон инкишоф додани бачахо кам диккат медиханд. Дар вакти гузарондани кори профилактики бо оилахои хонандагони гурухи тайёрй ба мактаб махз ба хамин проблемахо диккат додан зарур аст.

Натичахои ташхиси ибтидоиро чамъбаст карда, ба хулосае омадем, ки хамаи падару модарон барои тайёр кардани фарзандони худ ба мактаб кушиш мекарданд, вале ба ин мафхум маънохои гуногун гузоштаанд. Масалан, оилаҳое буданд, ки бо харидани атрибутҳо ва лавозимоти мактабӣ таваҷҷуҳи худро ба мактаб ва омӯзиш афзоиш медоданд, аммо тавре пурсиш нишон дод, танҳо чанд оила бо шомил шудан ба студияву маҳфилҳои гуногун ва амсоли он ниёз ба донишро ташвиқ кардаанд.

Муайян карда шуд, ки на ҳама волидайн аҳамияти рушди соҳаи маърифатӣ, ташаккули малакаҳои иҷтимоӣ ва муоширатро ҳамчун шарти муҳими омодагии равонӣ ба мактаб дарк мекунанд. Мо дидем, ки на ҳама падару модарон аҳамияти ташаккули шавқу рағбати кӯдакон ба мактаб дар оила, аз фарзандон танҳо малакаи хуби ҳисоб кардан, навиштан ва хонданро талаб карданро як хел хуб дарк мекунанд. Дар ин ҷо сатҳи таҳсилоти волидон ва таҷрибаи онҳо дар бораи омодагӣ ба мактаб бо кӯдаки калонсол ва ғайра муҳим аст.

Муайян кардани омодагии ҳавасмандгардонӣ ҳамчун омили муҳимтарини омодагии кӯдакони 6-7-сола ба мактаб инро тасдиқ мекунад. Мо фаҳмидем, ки тақрибан 40%-и кӯдакон ба ҳаёти мактабӣ бо ангезаҳои дохилӣ ва 60%-и дигар ангезаҳои берунӣ доранд, ки бо бархӯрди моҳирона метавонад ба ботинӣ табдил ёбад.

Дар натиҷаи ташхиси ибтидоӣ як қатор мушкилот дар ташаккули ҷузъҳои омодагии мактабӣ барои кӯдакони синни томактабӣ муайян карда шуданд , ки мо ният дорем дар доираи кори минбаъда оид ба мавзӯъ ҳал кунем.
2.2 Мазмуни кор оид ба ҳамкории муассисаи таълимии томактабӣ ва оила дар ташаккули ҷузъҳои омодагии мактаббачагони синни томактабӣ
Мо ба нақша гирифтани кор аз рӯи саволҳое шурӯъ кардем, ки волидони синфҳои аввали оянда ба онҳо бештар кӯшиш мекарданд, ки ба онҳо ҷавоб диҳанд, яъне: «Чӣ бояд кард, ки писар ё духтар ба мактаб рафтан мехоҳад? Чӣ тавр шавқу рағбатро ба омӯзиш эҷод кардан мумкин аст?

Натиҷаҳои ташхис ба мо нишон доданд, ки волидон на ҳама вақт дарк мекунанд, ки дар оила чӣ кор кардан лозим аст, то кӯдакон аз ҷиҳати равонӣ ба мактаб омода шаванд. Гузашта аз ин, анкетањои ташхисї нишон медињанд, ки хоњиши омода намудани кўдакон ба мактаб бе назардошти хусусиятњои инфиродии инкишофи онњо метавонад боиси талаботи аз њад зиёд нисбат ба падару модар нисбат ба фарзандони худ гардида, дар навбати худ метавонад муносибати манфї нисбат ба мактаб ва тањсил дар он ба амал ояд.

Онхо ба падару модарони хатмкунан-дагон таклиф карданд, ки ба мактаб тайёр шаванд ва дар чорабинихои «Мактаби падару модарони синфхои якуми оянда» иштирок намоянд. Мо дар «мактаб» дар ду хафта як маротиба дар давоми чор мох бегохихои чумъа машгулият мегузарондем. Волидон ба пешниҳоди мо ҷавоби мусбат доданд ва шаш оила (Лена У., Ира В., Вова В., Алёша Л., Катя Р., Андрей У.) мунтазам дар дарсҳо иштирок мекарданд.

Самтҳои асосии кор дар «Мактаби падару модарони ояндаи синфи якум» аз инҳо иборатанд:

Самти анъанавӣ вохӯриҳо, машваратҳо ва сӯҳбатҳоро дар бар мегирифт. Масалан, барои падару модарон консультацияи тематикй пешниход карда шуд: «Коидахои падару модарон оид ба ба мактаб тайёр кардани бачагон» (замимаи 4); хангоми мачлиси падару модарон «Муаррифии тачрибаи ташаккули шавку хаваси бачагон ба хаёти дар пешистодаи мактаб» ва гайра намоиш дода шуданд.

Самти тарбиявии кор тавассути тарњрезии гуша барои падару модарон, буклетњо оид ба проблемаи зикргардида амалї гардид. Инак, масалан, дар гушаи волидайн тахти сарлавхаи умумии «Китобхонаи бозихои оилавй» (Замимаи 5) ва гайра мачмуаи бозихо ва машкхои бозихо гузошта шуда буд. Аҳамият диҳед, ки маводи "китобхонаи бозӣ" давра ба давра иваз карда мешавад ва аз ин рӯ маводи "китобхонаи бозӣ" ҳамеша барои волидон мувофиқ буданд.

Самти интерактивӣ ташкили семинари бозӣ бо кӯдакон «Биёед бозӣ кунем» дар доираи «Рӯзи дарҳои кушод» (Замимаи 5); консультацияи мутахассисони баландихтисос — «Шоми саволу чавоб»; гузарондани мизи мудаввар — «Вохурй дар сари мизи мудаввар». Барои ин чунин мутахассисон ба монанди педагог-психолог, логопед даъват карда шуданд. Вазифахои зерин ба миён гузошта шуданд: ба хамдигар хисси эхсоси иштироккунандагони мизи мудаввар, ба падару модарон ва мураббиёни муассисаи томактабй бахшидани тачрибаи муомила бо хамдигар, маданияти муошират.

Бо пешниҳоди як шакли муайяни кор бо волидон, мо кӯшиш кардем, ки онҳоеро интихоб кунем, ки таваҷҷӯҳ ва таваҷҷӯҳи бештарро ба вуҷуд меоранд. Кайд карда мешавад, ки шакли му-ваффакияти кор «Шоми саволу чавоб» буд. Он дар асоси маълумоти пурсиши диагностикии падару модарон гузаронида шуда, дар он доираи мушкилоте, ки онҳо ҳангоми ба мактаб омода кардани кӯдакон дучор мешаванд (саволҳои № 9 ва № 10 саволномаи «Омӯзиши хусусиятҳои омодасозии кӯдакон 6) муайян карда шуданд. -7 сола барои таҳсил дар муҳити оила»). Барои ҷавоб додан ба саволҳо аз онҳо хоҳиш карда шуд, ки аз мутахассисони маҳдуди муассисаи таълимии томактабӣ, яъне равоншинос, омӯзгор – логопед, омӯзгор – дефектолог гузоришҳои кӯтоҳ омода созанд.

"Мизи мудаввар" низ таваҷҷуҳи волидайнро ба худ ҷалб намуда, аз ҷониби онҳо фикру мулоҳизаҳои мусбӣ пайдо кард. Вохурй дар вазъияти гайрирасмй гузашт. Дар рафти вохӯрӣ волидайн аз таҷрибаи мусбати худ оид ба ташаккули шавқу рағбати фарзандонашон ба мактаб ва таҳсил дар он нақл карданд. Оилахои Лена У ва Вова
1   2   3   4


написать администратору сайта