Главная страница
Навигация по странице:

  • Цивілізаціина парадигма

  • Історія економіки та економічної думки 2010. Господарська сфера


    Скачать 1.28 Mb.
    НазваниеГосподарська сфера
    АнкорІсторія економіки та економічної думки 2010.doc
    Дата06.08.2018
    Размер1.28 Mb.
    Формат файлаdoc
    Имя файлаІсторія економіки та економічної думки 2010.doc
    ТипДокументы
    #22566
    страница1 из 20
      1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   20

      1. Господарство як підсистема суспільства та об’єкт економічних наук.

    Як складова суспільства, господарська сфера покликана за­безпечити розв'язання однієї з ключових задач — створення ма­теріальних благ і послуг для забезпечення невпинно зростаючих потреб окремої людини і суспільства загалом. Ця функція охоп­лює існування відносно відокремленої структури суспільства — його господарства, що самостійно функціонує як цілісне утво­рення та підсистема суспільства. Остання також розглядається на засадах системного підходу, має власну структурну будову, кож­ний складник якої виконує відповідно відтворювальну інтегра­ційну, цільову та адаптивну функції.

    Розвиток господарської системи суспільства здійснюється під впливом еволюції суспільного поділу праці та форм власності па засоби виробництва. Поділ праці дозволяє більш ефективно здій­снювати виробництво матеріальних благ і послуг внаслідок спе­ціалізації виконання окремих виробничих операцій та викори­стання нової техніки та технології, які виникають під тиском змінподілу праці. Власність на засоби виробництва відбиває характер суспільної залежності людей, особливість впливу суспільства на їхню активність у процесі виробництва. Суспільний поділ праці та історичні форми власності на засоби виробництва характе­ризують рівень функціональної та соціальної (структурної) ди­ференціації господарської системи суспільства.Тому вони утво­рюють найміцніші підвалини її історичного розвитку, систему координат, у рамках якої формуються господарські одиниці, що у своїй єдності і взаємодії репрезентують господарську систему су­спільстваТому вони утво­рюють найміцніші підвалини її історичного розвитку, систему координат, у рамках якої формуються господарські одиниці, що у своїй єдності і взаємодії репрезентують господарську систему су­спільства.

    Рівень розвитку поділу праці та власності на засоби вироб­ництва обумовлюють не тільки певні історичні типи господар­ських одиниць (форми господарств), а й роблять їх залежними як одна від одної, так і від суспільства в цілому. Унаслідок цього виникає потреба їхньою взаємодії між собою та суспіль­ством як цілим (державою). Вона здійснюється у формі взає-мообміну благами і послугами, що історично мав різний харак­тер (нееквівалентний та еквівалентний), різний спосіб реалі­зації (реципрокність, редистрибуція тощо) та різні форми (на­туральну, товарну, товарно-грошову). Обмін є засобом Інтег­рації господарств, чисельність і різновиди яких постійно зро­стають завдяки диференціації господарської сфери суспіль­ства. Взаємодія між окремими господарськими одини­цями та державою здійснюється на основі встановлених правил і норм. Сукупність суспільних норм та механізмів їх додержання в господарській сфері утворює суспільне середовище господарської діяльності, яке є важливою складовою господарства суспільства. Його формування здійснює держава, яка реалізує вплив з боку цілісності суспільства на окремі господарські одиниці способом формування економічних інститутів, проведення економічної по­літики, здійснення економічних реформ.. Господарство сус-ва— це сукупність господарських одиниць (історичних форм госпо­дарств), що взаємодіють, створюють та обмінюють матеріальні блага та послуги в рамках установленого інституційного середовища. І лише в єдності всіх складових суспільного господарства можна пізнати природу економічних процесів певної господарсь­кої системи.

    Господарська система є об'єктом різних економічних наук, кожна з яких має власний погляд на складні та багатоаспектні процеси господарського життя. Історія економіки та економіч­ної думки досліджує генезис господарської сфери суспільств певних світових цивілізацій. У своєму розвитку історико-еко-номічна наука пройшла тернистий шлях від простого збирапня та опису історичних фактів до формування власного предмета дослідження, установлення наукової періодизації історичного розвитку господарства.

      1. Особливості історико-економічного аналізу суспільств в межах формаційної і цивілізаційної парадигм.

    Історія економіки у своїх дослідженнях спираєть­ся на низку фундаментальних положень, методологічних підхо­дів, що у своїй єдності утворюють наукову парадигму роз-ку сус-ва.. Від розуміння природи суспільства, причин і тен­денцій його історичного розвитку залежить і науковий аналіз його складової — господарської сфери.

    Тривалий час суспільні науки грунтувалися на засадах формаційної парадигми, згідно з якою історичний розвиток кожного суспільства полягав у закономірних і послідовних змінах первісно-общинної, рабовласницької, феодальної, капі­талістичної та комуністичної суспільно-екоиомічних форма­цій. Утім вразливість формаційної парадигми для аргументо­ваної критики її фундаментальних постулатів, невідповідність її висновків реальному перебігу історичних подій, ідеологічна заангажованість призвели до відмови переважної більшості дослідників від її постулатів. Тому виникла необхідність роз­глядати суспільні процеси на засадах цииілізаційної парадиг­ми.Цивілізаціина парадигмапередбачає розглядати людство як ціле, що утворює світові цивілізації. Одиницею історичного розвитку людства виступає конкретне суспільство, що нале­жить до певної цивілізації і характеризується власними етапа­ми розвитку. Самобутність кожної цивілізації та особливості суспільства, що входить до неї, взаємодія між цивілізаціями та суспільствами є фундаментальною характеристикою їхнього історичного розвитку. Форми такої взаємодії постійно зміню­валися від війн, поглинань до співіснування, культурногота економічного взаємообмінів, формування інтеграційних утворень.

    Цивілізаційний аналіз суспільства в центр усіх суспільних процесів ставить людину, її взаємодію з іншими людьми та су­спільством загалом.Основні рисиз точки зору цмвілізац.парадигми: 1).Самобутність-відносно відокремлене самостійне існування.2).Внутрішня структурованість.3).Самоорганізованість.4).Наявність внутрішніх джерел самороз-ку.5).Особлив. духовно-культур. цінностей, що утвор. центр і відображ. цілісність сус-ва.Історично утвердилися два типи цивілізацій, які характери­зують східну і західну гілки розвитку людства. До першої нале­жать такі світові цивілізації, як китайська, індійська, близько­східна (мусульманська), до другої— східноєвропейська, за­хідноєвропейська, латиноамериканська. Історичний розвиток кожного суспільства обумовлений особливостями цивілізації, до якої воно належить. Цивілізаційні фактори репрезентовані спе­цифікою духовно-культурних цінностей, формами і способами здійснення влади, організації життя суспільства та іншими ознаками, що відіграють вирішальну роль у будь-якій сфері су­спільства.

      1. Зміст цивілізаційної парадигми як прояв нової загальнонаукової методології досліджень.

    Методологічною основою сучасних історико-економічних досліджень ринкового господарства стає цивілізаційна парадигма суспільного розвитку, яка, не відкидаючи формаційного підходу, значно розширює дослідницьку базу наукового пошуку. Цивілізаційна парадигма передбачає врахування впливу на економіку не лише продуктивних сил, соціально-економічних та техніко-економічних відносин, а також політичної, культурної, соціальної, релігійної та інших сфер суспільного життя. В центрі аналізу стає людина з її індивідуа льним світом, причому наголошується на первинність соціогенезу у формуванні людини, її світоглядних позицій і поведінки. В межах цивілізаційної парадигми стає можливим вивчення економічних процесів у динаміці, що особливо важливо для історико-економічних дисциплін. Пізнання економічних явиш та інститутів через аналіз їхнього генезису і розвитку, дослідження їхньої структури і функціонування дає можливість більш повно і глибоко розкрити економічну сутність зазначених явиш та інститутів. Системний аналіз, як один із сучасних методів, також розширює горизон ти історико-економічних досліджень. Оскільки з позицій сучасної науки еко номічна система є підсистемою суспільства в цілому, вона (економічна систе ма), з одного боку, може розглядатися як відносно самостійне утворення, а з іншого, — як тісно пов'язане з суспільним розвитком через сукупність взаємо зв'язків, в тому числі і неекономічних. На цій основі стає можливим не тільки цілісний, більш глибокий аналіз ринкової економічної системи та відобра ження її генезису у працях українських економістів, але й розуміння порефор меного розвитку суспільства в цілому, його особливостей, виокремлення політичних, історичних, суспільних чинників, які як стимулювали процеси становлення ринкових відносин в країні, так і гальмували їх. На основі зазначених методологічних підходів стає можливим цілісний аналіз ринкових уявлень дослідників пореформеної доби, з'ясування сутності окремих складових ринкової системи, способів їхньої взаємодії та закономір ностей розвитку. Особливий наголос ставиться на інституціональних аспектах вищезазна чених проблем. В українській економічній думці на основі методології німе цької історичної школи дослідження суто економічних чинників ринкової економіки доповнювалися вивченням правових, етичних, культурно-історич них аспектів ринкових відносин. Українські економісти обґрунтовували необхідність соціальних реформ, доцільність, напрями та межі регуляторного впливу державних інститутів на економічні процеси. Таким чином, методологія їхніх досліджень була співзвучною до методів аналізу сформованої набагато пізніше школи інституціоналізму, характерні риси якої відомий японський економіст Т. Негіші вбачав, зокрема у 1) розча руванні у неокласичній економії, її абстрактних, статичних і заснованих на ге доністських та атомістичних уявленнях про людську природу; 2) необхідності інтеграції економічної теорії та інших суспільних наук, таких як соціологія, психологія, антропологія і юриспруденція, або те, що можна назвати вірою у переваги багатодисциплінарного підходу; 3) незадоволеності каузальним ем піризмом класичної і неокласичної економіки, яка виражалася у пропозиціях проводити деталізовані кількісні дослідження, 4) прагненні до більшого суспільного контролю над бізнесом, іншими словами, позитивному ставленні до державного втручання в економіку


      1. Характеристика системно-синергетичного підходу до аналізу суспільних та господарських процесів.

    Зміст системно-генетичного підходу полягає в розкритті умов зародження, розвитку і перетворення системи.Відносно новим фундаментальним методом пізнання е синергетичний підхід.Сутність синергетичного (синергійного) підходу полягає в дослідженні процесів самоорганізації та становлення нових упорядкованих структур. Він реалізується в дослідженні систем різної природи: фізичних, біологічних, соціаль­них, когнітивних, інформаційних, екологічних та ін. Предме­том синергетики є механізми спонтанного формування і збереження складних систем, зокрема тих, які перебувають у стані стійкої нерівноваги із зовнішнім середовищем. У сфе­ру його вивчення потрапляють нелінійні ефекти еволюції систем будь-якого типу, кризи і біфукацїі - нестійкої фази існування, які передбачають множинність сценаріїв подаль­шого розвитку. 3 позицій синергетичного підходу неможливо традицій­ними детерміністськими методами вивчати розвиток склад­ноорганізованих систем. Як відомо, нестійкість системи розглядається як перешкода, що потребує обов'язкового подо­лання. Жорсткі причинно-наслідкові зв'язки поступального розвитку мають лінійний характер. Сучасне визначається минулим, а майбутнє - сьогочасним. Синергетичний же підхід передбачає ймовірне бачення світу, базується на дослідженні нелінійних систем. Образ світу постає як сукупність не­лінійних процесів. Ідея нелінійності включає багатоварі­антність, альтернативність шляхів еволюції та її незворотність. 3а допомогою синергетичного підкоду вивчають дисипативні (нестійкі, слабоорганізовані) складні системи. Суть теорії нестабільності (теорії дисипативних структур) полягає в тому, що стан нерівноваги систем спричинює порядок та безпоря­док, які тісно поєднані між собою. Нерівноважні системи забезпечують можливість виникнення унікальних подій, по­яву історії Універсуму. Час стає невід’ємною константою ево­люції, оскільки в нелінійних системах у будь-який момент може виникнути новий тип рішення, який не зводиться до попереднього. Синергетичний підхід демонструє, яким чи­ном і чому хаос може розглядатися як чинник творення, конструктивний механізм еволюції, як з хаосу власними силами може розвиватися нова організація. Інструментарій синергетичного підкоду дає змогу визначи­ти, що: 1) складноорганізованим системам неможливо нав'яза­ти напрями і шляхи розвитку, можливо лише сприяти (через слабкі впливи) процесу самоорганізації; 2) неможливо досягти одночасного поліпшення відразу всіх важливих показників системи 3) при кількох станах рівноваги еволюційний розвиток системи відбувається при лінійному зростанні ентропії (не­визначеності ситуації); 4) для складних систем існують декілька альтернатив­них шляхів розвитку; 5) кожний елемент системи несе інформацію про резуль­тат майбутньої взаємодії з іншими елементами; 6) складна нелінійна система в процесі розвитку прохо­дить через критичні точки (точки біфукації), в яких відбу­вається розгалуження системи через вибір одного з рівно­значних напрямів її подальшої самоорганізації; 7) управляти розвитком складних систем можливо лише в точках їх біфукації за допомогою легких поштовхів, сума яких має бути достатньою для появи резонансу - достатньої амплітуди коливань як усередині системи, так і відносно впливів зовнішнього середовища. Тобто, чим меншою є сума впливів на більший об’єкт або процес у момент біфукації складноорганізованої системи, тим більшим є кінцевий си­нергетичний ефект. "Синергетично" мислячий історик, куль­туролог, політолог, економіст, таким чином, уже не можуть оцінювати те чи інше рішення через прямолінійне порівнян­ня попереднього та наступного станів: вони мають порівня­ти реальний перебіг наступних подій з імовірним ходом подій при альтернативному ключовому рішенні. Для ефективного використання синергетичного підходу необхідно:а) виділити та охарактеризувати (у поняттях формальної логіки) складну систему або процес, які потребують синерге­тичного впливу; 6) дослідити стратегію її розвитку, описати можливі рівні її свободи, тобто рівноможливі напрями і шляхи її розвитку; в) здійснити факторний аналіз можливих шляхів її са­моорганізації; г) визначити мету або бажаний результат (у яких кон­кретно аспектах необхідно змінити стан даної системи); д) розробити номенклатуру (перелік) слабких впливів, що сприятимуть самоорганізації хаотичної системи, а також так­тику їх застосування; е) правильно визначити критичний момент біфукації досліджуваної системи. Продуктивним є застосування синергетичного підходу до аналізу самоорганізації соціальних систем, узгодження їхніх рушійних сил - мотиваційних спрямованостей соціальних об’єктів на основі певних духовних та культурних цінностей задля досягнення екологічної рівноваги між соціоантропо­сферою та біосферою планети, котрі разом утворюють цілісну систему. Комплекс синергетичних категорій про моделі са­моорганізації у науках про людину й суспільство допомагає по-новому осмислити традиційні проблеми антропології, історії, культурології, соціальної психології та етики, розкри­ваючи при цьому маловідомі причинні залежності. Синергетика як теорія самоорганізації дає ключ до розуміння не лише механізмів нестабільності, а й механізмів стійкості складних систем.


      1. Історичний розвиток господарської системи, її стан та особливості функціонування на певних історичних етапах розвитку суспільства.

    Можна виділити два періоди цього процесу, де господарство виступало у привласнювальній та відтворювальній (виробничій) формах. Перше було при­таманно первісному суспільству доцивілізаційної епохи. Нео­літична революція привела до появи відтворювального гос­подарства та виникнення рільництва і скотарства як важли­вих характеристик суспільств первісних цивілізацій (протоци-вілізацій).

    Формування в період так званого осьового часу(VIII-—ІІ ст. до и. є.) світових цивілізацій відкриває новий період у розвитку господарської сфери суспільств, яка змінюється під впливом як внутрішніх (економічних), так і зовнішніх (цивілізаційних) чин­ників. Тому в історичних формах господарств виявляються рі­вень суспільного поділу праці, розвиток техніки і технологій, на­явні природні умови, а також форми власності на ресурси, особливості здійснення влади, економічні інститути. Індивід як центральна постать господарської сфери може виступати як член поліса— господарь домогосподарства, кріпак чи феодал, найма­ний працівник або підприємець

    .Аналіз форм господарювання доцільно розпочати з антич­них часів, коли з 'явилися відносно незалежний індивід і тери­торіальна община як одна з перших форм організації суспіль­ства Індивідів, котрі діють самостійно. їхня особиста залеж­ність від общини відображена в общинній формі власності на землю та інші природні ресурси, необхідні для господарсь­кої діяльності. Наявний рівень розвитку поділу праці спри­чинив натуральний характер виробництва і спорадичний об­мін. Домінування військово-політичних цілей на перше місце висувало загарбницький спосіб отримання матеріальних благ і послуг, одним з яких були раби. Основним суб'єктом гос­подарювання став власник домашнього господарства, який особисто, з рабами та членами родини, виробляв необхідні для власного споживання блага. Поділ праці здійснювався згідно з престижністю окремих видів робіт, фізичними можливостями чоловіків та жінок різного віку.

    Основними формами госпо­дарювання в Афінах та Спарті були латифундії та ергастрерії, вілли та сальтуси, військово-рільничі господарства в колоніях — клерухії, господарство колона на орендованій землі та гос-подарство-пекулій, парцелярне господарство повноправного ін­дивіда тощо. Кожній з цих форм господарювання притаманний свій статус індивідів, що господарюють, різні обсяги прав влас­ності па ресурси, форми та способи впливу на людей в економіч­ній сфері з боку суспільства.

    В їх підґрунті лежить різна форма суспіль­ної залежності індивідів від общини. Таку систему господарю­вання доцільно класифікувати як общинну, маючи на увазі тери­торіальну, а не кровно споріднену общину. В економічній системі общинного типу взаємодія між домогосподарствами мала харак­тер співіснування, де існували вкрай обмежені та спорадичні економічні зв'язки, а домінантного значення набували зв'язки з полісом, органами державного управління господарською сфе­рою суспільства.

    Перші форми господарських систем виникли внаслідок розпа­ду кровноспорідненої общини та появи відносно відокремленого самостійного господарювання сімей. У цей період виникли влас­ність на засоби виробництва, що стало основою незалежного гос­подарювання, перші форми суспільства, що об'єднують само­стійних індивідів, та держави й органів державної влади як засобу впливу суспільства на індивідів.Після розпаду Римської імперії, в період раннього середньо­віччя, на території Західної Європи існував общинний тип орга­нізації суспільства, який найбільш повно представляла німецька марка. Господарська система німецької марки мала низку особ­ливостей. На відміну від античної общини, базисом якої було місто-держава — поліс, німецька община формувалась за тери­торіальною ознакою. Тут центральну роль відігравало родинне господарство, що самостійно виробляло необхідні для життя блага. Община існувала як збори власників домогосподарств для розв'язання спільних проблем.За своєю природою община мала корпоративний характер.Основу домогосподарства утворювала алоїдальна (від нім. А1-Іосі; аі — повний і осі — володіння) форма власності на землю та майно, яка доповнювалась користуванням общинною землею для полювання, пасовищами чи лісом. Особливість власності полягала в повному володінні земельного ділянкою, рухомим і нерухомим майном, що вільно відчужується та передається у спадок. Функці­ями общини було створення умов функціонування домогосподарств: організація військового захисту, вирішення тяжб, організа­ція робіт у прокладання доріг, будівництва мостів, меліоративних та культових споруд, військових укріплень тощо. Вона об'єдну­вала рівних, з однаковими правами, власників домогосподарств, що мали певні обов'язки перед общиною на засадах асоціації.

    Натуральний характер виробництва і перехід до трипільної си­стеми обробітку землі виявилися в такій формі домогосподарств, як гуфи, що являли собою «єдність дому, подвір'я, орної землі селянина з правами користування лісом і пасовиськом»1, які на­лежали общині. Поряд з ними існували помістя— великі земле­володіння графів, герцогів (сеньйорів), які були надані їм коро­лем. В епоху пізнього феодалізму суттєво змінилась організація су­спільств Західної Європи. Відбулися перехід від територіального до централізованого способу здійснення влади, зосередження ос­новних повноважень у руках короля, зміна структури суспільст­ва. Втрата феодалами судових функцій, права мати власну озбро­єну дружину, права збору податків та виконання інших функцій підірвали їхнє панівне становище. Здійснення владної функції було покладено на адміністративну систему державних органів управління. Виникла нова форма особистої залежності, де всі члени суспільства стали підданими короля.Умовне землеволодіння, в основі якого лежала всебічна особиста залежність індивідів, поступово почало втрачати свою актуаль­ність і набувати рис приватної власності на землю. Феодали пе­ретворювалися на земельних аристократів.

    Дедалі активнішу роль почали відігравати міста, що масово з'являлися на перехресті шляхів сполучення і спершу були міс­цем поселення торговців. Ключовою функцією міст стало забез­печення обміну предметами першої необхідності. Велика по­треба в грошах представників влади сприяла розвитку міст, які одержували від феодалів та короля привілеї і вольмості. Міста стали осереддям свободи людей, що там мешкали.Принцип асоціації, особиста незалежність індивідів обумови­ли особливості господарського життя в містах. Виникли доб­ровільні об'єднання різного типу — ганзи, гільдії, цехи, що охоплювали як виробництва, так і сферу обміну. Головна мета таких утворень полягала в об'єднанні заради захисту власних інтересів, одержанні певних привілеїв, здійсненні координації виробництва, цін, збуту тощо. Так почали з'являтися перші форми економіч­них організацій як принципово нових форм господарств та спо­собу взаємодії між ними.

    Проникнення принципів рівності і сво­боди в господарську сферу суспільства обумовило появу
      1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   20


    написать администратору сайта