Главная страница
Навигация по странице:

  • Асноўныя канцэпцыі сучаснай архітэктуры. Канструкцыйна-тыпалагічная канцэпцыя.

  • 12. Формы сучаснай архітэктуры. Гістарычныя формы.

  • 13.Формы сучаснай архітэктуры. Тэхнакратычныя формы.

  • Формы сучаснай архітэктуры. Арганічныя формы.

  • Ответы по САБ в серых тонах. Ответы на пытанні да заліку па дысцыпліне па выбары Сучасная архітэктура Беларусі


    Скачать 28.46 Mb.
    НазваниеОтветы на пытанні да заліку па дысцыпліне па выбары Сучасная архітэктура Беларусі
    АнкорОтветы по САБ в серых тонах.doc
    Дата07.09.2018
    Размер28.46 Mb.
    Формат файлаdoc
    Имя файлаОтветы по САБ в серых тонах.doc
    ТипДокументы
    #24187
    страница2 из 4
    1   2   3   4

    8. Асноўныя канцэпцыі сучаснай архітэктуры. Стылявая канцэпцыя.

    Стылявая канцэпцыя, якая атрымала распаўсюджванне з Новага часу, прадугледжвае устойлівасць прынцыпаў, норм, правіл, што трывала замацаваліся ў пэўных тыпах пабудоў. Для готыкі- гэты падкрэслінае імкненне ў вышыню, якое дасягаецца ўжываннем стральчатых малюнкаў арак і скляпенняў, востраканечнымі абрысамі франтонаў і шчытоў, расчлененасцю архет-ных мас, тонкай прафелеўкай дэталяў; для барокка- дынаміка форм і элементаў, кантрасты маштабаў і рытмаў, матэрыялаў і фактур, святлоценявыя эфекты, фвалісты характар лініі, пышнасць дэкаратыўнага аздаблення; для класіцызму-сіметрыя адносна цэнтральанай вертыкальнай восі, ураўнаважанасць элементаў кампазіцыі пры дамінаванні цэнтральнага, дакладнасць члянення прасторы, панаванне прамых ліній і г.д. Стылявая канцэпцыя ўлічвае шырокі спектар сродкаў мастацкай выразнасці архе-ры (аб’ём,сілуэт,прапорцыі, кампазіцыю,маштаб, рытм, тэктоніку, фактуру і колер матыр’ялаў, сістэму дэкаратыўнага аздаблення) і дае адносна поўную характарыстыку архет-ры пэўнага гістар-нага перыяду. У той жа час яна ігнаруе многія тыпы пабудоў і збудаванняў-масты,шляхаправоды, танэлі, часткова жылыя і гаспадарчыя пабудовы, архет-ру малых форм. Не улічваюцца ў ей і асаблівасці архет-ры перыяду першабытнага грамадства, часоў існавання старажытных цэвелізацый, Антычнасці, краін Усходу. Стылявая канцэпцыя ўжываецца ў адносінах да аналізу архет-ры Еўропы і Амерыкі з перыяду Сярэднявечча да сяр.20 ст.

    У факталагічнай канстатацыі стылю неабходнай умовай з’яўляецца масавы хар-тар. Але ў такім выпадку ўнікальная архет-ныя пабудовы і збудаванні ігнаруюцца стылявой кацэпцыяй. Прыкладам могуць служыць пабудаваныя да сусветных выстаў у др.палове 19 ст. знакамітыя Эйфелева вежа у Парыжы і Крыштальны палац у Лондане, якія ў гісторыі архет-ры адносяцца да прыкладаў так званай “новай архет-ры 19 ст.”, што выходзіць па-за межы стылявой інтэрпрэтацыі. З другога боку, масавасць не заўседы з’яўляецца перадумовай вызначэння стылю. Так, масавы харак-р панельнага будаўніцтва 1970-1980-х гг. У Бел-сі, Расіі, Украіне не стаў асновай уліку гэтай з’явы стылявой канцэпцыяй. Таму стылявую канцэпцыю асуджаюць многія даследчыкі за яе непаўнату, недасканаласць і немагчымасць выкарыстання для усебаковага асэнсавання пытанняў суч-най архет-ры.Так, фран-кі даследчык П. Шабар сцвярджае, што выкарысітанне ў мастацтазнаўчым аналізе толькі стылявой характарыстыкі не дазваляе раскрыць сутнасці мастацкіх канцэпцый і выключае аналіз творчай дзейнасці буйных мастацкіх школ і арганізацый.

    9. Асноўныя канцэпцыі сучаснай архітэктуры. Мастацка-вобразная канцэпцыя.

    Мастацка-вобразная канцэпцыя прадугледжвае эстэтычную характэрыстыку матырыяльна арганізаванага асяродзя жыццядзейнасці чал-ка, якая адлюстроўвае непадзельнае адзінства функцыянальных, канструкцыйна-тэхнічных і эмацыянальна-эстэтычных элементаў, увысобленных у архе-ных аб’ектах. Асноўнымі канцэптамі выступаюць прастора, форма, канструкцыя, кампазіцыя(ансамбль). Мастацка-вобразная канцэпцыя можа ўжывацца для аналізу ўсіх тыпаў пабудоў і збудаванняў, у тым ліку архет-ры малых форм, і дазваляе асэнсаваць эвалюцыю вобразаў архет-ры ў цэлым: вобразаў будынкаў, збудаванняў,архет-ных і горадабудаўнічых ансамбляў, горада( пасёлка, аграгарадка і іншага населенага пункта).

    Палажэнні мастацка-вобразнай канцэпцыі развівае фран-кі мастацтвазнаўца М. Карпо. Яго мастацтвазнаўчы аналіз суч-най архе-ры будуецца на вылучэнні характэрных рыс, уласцівых групам пабудоў. М.Карпо пазбягае стылявой характэрыстыкі архет-ры і ўжывае такія вобразныя характэ-кі, як пластычная, тэхнічная, эксцэнтрычная архет-ра і інш.

    Прыхільнікам мастацка-вобразнай канцэпцыі архет-ры з’яўляецца нямецкі мастацтвазнаўца М. Петэр, які аналізуе развіццё суч-нага дойлідства на падставе вылучэння сродкаў мастацкай выразнасці. Аасобныя аспекты мастацка-вобразнай канцэпцыі архет-ры, якая дазваляе раскрыць змест пануючай мастацка-вобразнай сістэмы, прадстаўлены і ў айчынным мастацтвезнаўстве ў адосінах да сучаснай архет-ры Б-сі. Аднак, як і інш-я маст-кія канцэпцыі, мастацка-вобразная мае недахопы:яна грунтуецца на вылучэнні знакавых элементаў,канцэптаў, вобраза-сімвалаў, што часам вядзе да перабольшвання значэння фармальнага аспекту аналізу, які патрабуе верыфікацыі.

    10. Асноўныя канцэпцыі сучаснай архітэктуры. Прасторавая канцэпцыя.

    Прасторавая канцэпцыя, яскрава прадстаўлена ў сучасным местайтвазнаўўстве Англіі, Італіі, Фпанцыі, раскрывае эвалюцыю архе-ры праз выяўленне яе сувязі з ландшафтным асяроддзем. Прыхільнікі прасторавай канцэпцыі крытычна ставяцца да стылявой харак-тыкі развіцця архет-ры. Пацвярджэннем гэтаму можа служыць крытыка Ф. Прыні і А. Дэмарціні стылявой канцэпцыі і абвінаванне яе ў заблытанасці тэрмінаў, адсутнасці дакладнай вызначанасці стылявой тэрміналогіі. У якасці прыкладу “мадэрн”, які разумеецца ў мастацтвезнаўстве як “новы стыль” . Яны сцвярджаюць, што тэрмін “мадэрн” упершыню быў ужыты ў 5 ст. пры апісанні форм хрысціянскай архе-ры, якая пераймала рымскія.Пазней тэрмін “мадэрн” стаў ўжывацца для харак-стыкі архет-ры эпохі Сярэднявечча,бо мастацтва сярэдніх вякоў было новым у парўнанні з антычным. У кан. 19 ст. адзначаны тэрмін замацаваўся за стылем, які адраджаў сярэдневяковыя формы архет-ры, ераймаў элементы дойлідства краін Усходу і спалучаў іх з сучаснымі формамі і канструкцыйнымі вырашэннямі.

    Спецыфічны характар архет-ры, які вылучае яе сярод ішн. Відаў маст-ва, заключаецца ў яе “прасторавасці”. Пры эстэтычнай ацэнцы твораў архет-ры даецца не толькі аналіз яе прасторавай кампазіцыі ў трох вымярэннях, але і аналіз яе інтэр’ера, і суадносін пабудовы ( збудавання, архет-нага ансамбля) з ландшафтным асяроддзем. У выніку “прастора” з’яўляецца адным з галоўных змястоўных кампанентаў архет-ры. Пры гэтым будынак сам па сабе не з’яўляецца канечным вынікам характэрыстыкі і павінен разглядацца толькі ў кантэксце асяроддзя. Існуе шмат элементаў, які выходзяць за межы архет-най пабудовы( урбаністычныя кампаненты, дэкор фасадаў, паркі, масты і інш.), але спрыяюць фарміраванню яе маст-кага вобраза. У той жа час кожны будынак адлюстроўвае ўплыў шматлікіх фактараў- эканамічных, сацыяльных ,тэхічных, функцыянальных, эстэтычных, таму сама па сабе арганізацыя прасторы, хаця і з’яўляецца асноўным стрыжнем архет-най пабудовы,не можа поўна і ўсебакова раскрыць яе змест.



    1. Асноўныя канцэпцыі сучаснай архітэктуры. Канструкцыйна-тыпалагічная канцэпцыя.

    Канструкцыйна-тыпалагічная канцэпцыя атрымала шырокі рэзананс у мастацтвезнаўстве 1970-1990-х гг., што было звязана з ужываннем новых тыпаў канструкцый, якія спрыялі хуткаму будаўніцтву. Але аналіз канструкцыйных схем дае ў большай ступені тэхнічную харак-ку архет-ры, у той час як эстэтычная- асноўная для мастацтвазнаўства-адыходзіць на другі план.

    Мастацкая канцэпцыя грунтуецца на базісных, ключавых асаблівасцях архет-ры, выяўленне якіх дазваляе ідэнтыфікаваць будынкі і збудаванні ў адпаведнасці з канцэптуальных падыходам.Маст-ая канцэпцыя архе-ры ўлічвае сукупнасць першапачаткаў ( асноў). Фактараў, сродкаў, прынцыпы мастацка-эстэт-най выразнасці і дае магчымасць прадставіць эвалюцыю яе вобразаў, якія склаліся пад уплывам мастацка-эстэт-ных і сацыяльных патрэб, поглядаў, густаў грамадства.

    Тым не меньш для асэнсавання сутнасці і эвалюцыі мастацкіх вобразаў сач-най архет-ры выбару адной мастацкай канцэпцыінедастаткова. Акцыдэнцыя элементаў у структуры функцыянавання мастацка-вобразнай сістэмы суч-най архет-ры не заўсёды дазваляе на аснове той ці іншай мастацкай канцэпцыі аддзяліць істотнае ад неістотнага, мастацкае ад тэхнічнага, адметнае і трывалае ад другараднага. Дакладнасць і паўната аналізу шматузроўневай структуры мас-кага вобраза, што ўвасабляеў сабе шматгранныя характырыстыкі і ўдасцівасці (марфалагічныя, семіятычныя, аксіялагічныя), прадвызначае рознабаковуюя яго характырыстыку з прыцягненнем тэорыі і канцэпцый не толькі мастацтвазнаўства, але і філасофіі, эстэтыкі, культаралогіі, лінгвістыкі і інш. навуках.

    Метадалагічная разнастайнасць інтэрпрытацыі мастацкіх вобразаў сучаснай архет-ры стала вынікам адлюстравання распаўсюджанных у Захо-няй Еўропе міждысцыплінаранага падыходу і прынцыпу інтэграцыі ведаў. Гэта значна пашырыла сістэму метадалагічных падыходаў да трактоўкі мастацкіх вобразаў суч-ай архет-ры, у якой знайшлі ўжыванне фенаменалагічны, аксіялагічны, герменеўтычны, струкруралісцкі і іншыя падыходы.

    12. Формы сучаснай архітэктуры. Гістарычныя формы.

    У працесе эвалюцыі ў архе-ры вылучыліся гістар-ныя формы, што даюць уяўленне аб адметнасці развіцця культуры пэўнага рэгіёна. У розныя гіст-ныя перыяды мастацкія вобразы архе-ры вызначалі абарончае і царкоўнае дойлідства, грамадскія будынкі, формы якіх выпрацоўвалі ў свядомасці людзей каштоўныя адносіны да гісторыка-культурнай спадчыны, фарміравалі ідэалы і стэрыятыпы. Гэта акалічнасць атрымала яскравае адлюстраванне ў суч-най архе-ры, у якой атрымалі распаўсюджанне сферычныя(шарападобныя), перамідальныя, вежавыя, арачныя формы. Архетык-на-мастацкія формы,якия склалися гістарычна,атрымалі новю трактоўку у адпаведнасці з культурным зместам сучаснай сусветнай цэвілізацыі.

    З часоў першабытнага грамадства сферычныя(шарападобныя) формы (гігандскія абсідзіянавыя і гранітныя шары цывілізацыі майя) існавалі як неад’емны атрыбут архет-ры на працягу ўсёй гістарычнай эвалюцыі.У архет-ры др.паловы 20- пач. 21 ст. сферычныя ці шаравадобныя формы, выкананыя ў металаканструкцыіях або з выкарыстаннем вогнеўпорных пластмас, асімілюлюць гістарычныя архетыпы і набываюць новыя якасці. Сферычная форма, што мае найбольш кароткія ўнутраныя сувязі, ўжываецца ў сучаснай архер-ры ў якасці купальнага завяршэння аб’ёма (купал Рэйхстага щ Берлини, арх.Н. Фостэр, 19995-199), самастойнай(павельён ЗША на выставе “ Экспа-67” у Монрэале, арх. Б. Фулер, 1967г) або кампазітнай формы(планетарный цэнтр мастацтва і навукі ў Валенсіі, Іспанія, арх. С. Калатрава,1991-2006г).

    Форма сферы стала кульмініцыяй выражэння ідэі праслаўлення подзвігаў народа ў праекце залы перамогі музея ВАВ у Мінску ( арх. В. Крамарэнка, В. Нікіцін, А. Грэшан пры ўдзеле К. Ціхамірава, А. Жыеда, Я. Папкова, А. Крамарэнкі, В. Яўсеева, 2010-2013).У праекце будынка музея зала перамогі, вырашаная шкляным купалам, размешчана ў верхяй метцы, што дазваляе адкрыць агляд на панараму гораду.Кампактная, лаканічная сферычная форма залы сематычна суадносіцца з падобным праектам галоўнай залы рэканструяванага будынка Рэйстага ў Берліне. Над абодвума заламі ўзняты дзяржаўныя сцягі як сімвалы магутнасці краіны.

    Форма піраміды,якая ўжывалася ў архет-ры старажытных цывілізацый( стражытнаегіпедскія грабніцы,зікураты Месапатаміі, храмы Майя) з мэтай акуммуліравання энергіі космаса, атрымала новую інтэрпрэтацыю ў сучасным дойліцтве. Выканная з выкарыстаннем металу і шкла, святлопаветранная, “лекгая” пірамідальная форма актыўна выкарыстоўваецца ў сучасная будаўнічай практыцы ў значэнні светлавога ліхтара, што пазначае дамінуючую прастору пабудовы( вялікая шкляная піраміда Луўра ў Парыжы, арх. І. Мінг Пэй, 1983-1993).

    Форма піраміды стала асновай выражэння такіх кампазіцыйных якасцей грамадскіх будынкаў, як устойлівасць, трываласць “ магутнасць”. Цікавым па архетыктурна-вобразным вырашэнні з’яўляецца бел-кі НДІ глебазнаўства і аграхіміі па вул. Казінца ў Мінску ( арх.Н. Шпігельман, А. Беразоўскі, Н. Якушко, 1980.

    Вежавыя формы, вядомыя са старажытных часоў калі яны выконвалі сігнальную функцыю(маяк) ці ўзводзіліся як мемарыяльныя знакі (абеліск) і атрымалі распаўсюджванне ў эпоху Сярэднявечча звыкарычтаннем у абарончых мэтах (данжон), эвалюцыяніравалі ў сімвалы культуры індустрыяльнай эпохі. Арка як самастойная архет-ная форма найбольшае пашырэнне атрымала ў културы антычнага Рыма і ў архет-ры ампіра, дзе яна атаясамлівала пафас гераічнай эпохі. У мове суч-ай архет-ры вежы і арка выступаюць як рэмінісценцыі гіст-ых форм ( Вялікая арка Дэфанса ў Парыжы, арх. Дж. О. Спрэкельсэн, 1982-1989), якія дазваляюць звязваць вобразы гісторыі сучаснаці.

    Пад уплывам рэстраспектыўнай тэндэнцыі постмадэрну водгалас традыцый абарончага дойлідства закрануў вобразныя вырашэнні жылых і грамадскіх будынкаў рознага характару. Арыгінальнае мастацка-вобразнае вырашэнне атрымаў будынак Бел-га феліяла навукова- даследчага і праеутнага інстытута галургіі па вул М. Багдановіча ў Мінску ( арх. М. Барсукоў, В. Нікіцін,1983). Лінія фасаднай сцяны будынка ўтварае паўгруг.Пры гэтым абрысы пабудовы паўтараюць лінію вуліцы, уздоўж якой размяшчаецца інстытут. Арыгінальная форма пабудовы падкрэсліваецца круглым у плане не высокім аб’ёмам будынка рэстарана “Белая Вежа”, што імітуе матывы сярэднявечнага данжона. Плаўныя абрысы аб’ёмаў вяыўляюць адзін з прынцыпаў “ арганічнай архт-ры” – пластычнасць кампазіцыі.
    13.Формы сучаснай архітэктуры. Тэхнакратычныя формы.

    Нароўні з сімвалізацыяй праблемы шанавання гістарычных традыцыія ў суч-ай архет-ры мастацка-вобразнае выражэнне атрымала ідэі тэхнізацыі. Рэмінісцэнцыя вобразаў архет-ры 1910-1930-х гг., якія паэтызавалі формы сучаснай тэхнікі, спрыяла ашырэнню знакава-сімвалічнай мовы архет-ры аспошняй чвэрці 20-пач. 21 ст., заснаванай на асыцыятыўнасці. У У адлюстраванні духу постіндустрыяльнай эпохі ў сярэдзіне 1970-2010-х гг. Зноў атрымалі распаўсюджанне архет-на-мастацкія формы караблеў, дэрыжаблеў, аўтамабілеў ( гасцініца “Бурж аль Араб” у Дубаі, ААЭ, арх. Т. Райт, 1994-1999гг.; “Аўтамабільны дом” у Зальцбурге, Аўстрыя, арх. М Воглрэйтар, 2004 г.). У выражэнні павагі да дасягненняў суч-най цэвілізацыі сродкамі метафар дойліды сцвярджалі новыя формы тэхнакратычнага свету.

    Фармалістычныя пошукі архітэктараў- прыхільнікаў неараццыяналізму-прывялі да стварэнне сімвалічных, асыцыятыўных вобразаў “тэхнічнага”свету. Рэфліксія футурызму з ідэяй адлюстравання хуткачці, дынамічнасці суч-нага жыцця індустрыяльнага грамадства прывялі да выяўлення ў архет-ры грамадскіх будынкаў вобраза самалёта( вучэбны корпус архетык-на-будаўнічага факультэта Бел-кага нац-нага тэхнічнага ўнівер-тэта, арх. І. Есьман, В. Анікін, 1983 г.; аэравакзал у Брэсце, арх. В. Арсеньеў, В. Ляшук, В. Кяскевіч, Р. Шылай, В. Гапіенка, 1985г.).

    Сцвярджэнне у архер-ры новых форм тэхнакратычнага свету сродкамі сімвалізацыі стала сведчаннем адносін грамадства да набыткаў індустрыяльнай культуры.



    1. Формы сучаснай архітэктуры. Арганічныя формы.

    Сімвалізм постіндустрыяльнай эпохі не абмяжоўваўся стварэннем вобразаў механізмаў, машін; яго праявы атрымалі ўвасабленне і ў формах архет-ры, навеянных вобразамі арганічнага свету. Пры выбары розных сродкаў мастацкіх выразнасці дойлідаў збліжае імкненне да літаральнага пераймання форм арганічнага свету. Арганічныя формы ў суч-ная архет-ры сталі выражэннем даніны прыродзе.

    Мастацкія вобразы суч-най архет-ры непрымірыма выражаюць грамадскія адносіны да праблем навакольнага асяродзя. Як слушна вызначае В. Мантанаў, “вобраз аб’екта- гэта крышталізацыя дзейнасці, асаблівасць якой заключаецца ў тым, што яна “ рухаецца ўздож аб’екта” і актыўна ўзнаўляе змест аб’екта ў змесце ведаў”.

    Як вобгалас праблемы раставання лёду, выкліканай глабальным пацяпленнем, у гарадской тканіне з’явіліся “ асколкі льдзін”, вобразы айзбергаў. Інтэрпрэтацыя праблемы раставання леднікоў у суч-най архет-ры сродкамі формы ці “ халодных” металічных канструкцый, “ ледзяных” крыштальна празрачных матэрыялаў атрымала адлюстраванне на розных узроўнях сімвалізацыі. Але не залежна ад таго, як трактуецца праблема- з дапамогай вобразаў- “ партрэтаў” або яканаграфічных знакаў ( маладзежны цэнтр “ Айсберг” у Мінску, арх. В. Барэхаў, 2007г.) ці вобразаў-сімвалаў, абстрагаваных ад сваіх архетыпаў ( Лонданская маставая вежа, Англія, арх. Р. Піана, 2009г)- сімвалізацыя розных узроўняў выражае праграму дзеянняў чалавецтва, накіраваную на стварэнне экалагічнага асяродзя жыцця, сцвярджае канцэпцыю акаархетыктуру.

    Імкненне дойлідаў стварыць экалагічна цыстае і пяспечнае асяроддзе для жыцця чел-ка прывяло для з’яўленне і распаўсюджання архет-ных форм, пазычаных з арганічнага свету. Вобразы прыродных утварэнняў- ільдзін ( Лядовы палац у Мінску, арх.Ю.Патапаў, І. Боўт, А. Шафрановіч,1999), ракавін (цэнтр культуры у Нью-Каледонія, арх.Р. Піана, 1992-1998), алмазаў ( нац-ная бібілі-ка ў Мінску, арх. В. Крамарэнка, М.Вінаградаў пры ўдзеле А. Грышана, В. Пятроўскага, Я. Вінаградава, Т. Несцерава, 2006) ; флоры-гуркоў ( “ Карнішон” у Лондане, арх. Н.Фостер, 2003), пачаткаў кукурузы ( жылыя дамы вежавага тыпу па вул В.Харужэй,арх. У.Пушкін 1982), кактусаў ( дом –“кактус” у Ротэрдаме,Нідэрланды, арх.Б. Хюген, Дж.Джагерс, 2006); фыўны-сабак( дом-“ сабака” у Коттанвудзе, Штах Айдаха, ЗША, арх. Д. Саліван, Ф. Конклін, 2004) і інш. прыродных форм- сталі выражэннем ідэі максімальнага прыблізіць суч-нага гарадскога жыхара да прыроды.

    У вырашэнні задачы стварэнне экалагічнай арх-ры дойліды звяртаюцца не толькі да выкарыстанні нату-ых матырыялаў, але і самой архет-рна- прасторавай кампазіцыі сцвырджаюць ідэі адзінства архе-нага і прыроднага асяроддзя.

    Пошукі мастацкай выразнасці, у аснове якіх ляжала пераацэнка каштоўнасці архет-ры неарацыяналізму паступова сцвердзілі новыя прыёмы формаўтварэння пабудоў. Прынцыпы архет-ры неарацыяналізму захавалі сваё значэнне ў пабудовах вобраз якіх фарміравала аб’ёмна-прасторавая кампазіцыя, заснаваня на прынцыпе спалучэння аб’ёмаў розных геаметрячных форм і вышынь. У суч-най бел-ай архе-ры адзначыліся паступовы адыход ад выяўлення тэктанічнасці на карысць сцвярджэння прынцыпу пластычнасці.

    Паэтычнасць,натуральнасць, пластычнасць, арганічнасць форм і аб’ёмаў стала асновай вырашэння маст-кага вобраза будынка СКБ радыётэхнічнага завода ў Гомелі ( Арх. С. Пеўны, 1986). У аснову праэкта пакладзены прынцып арганічнага спалучэння прызматычнага прамавугольнага ў плане і конусападобнага ўсечанага аб’ёмаў. Мастацка-вобразнае вырашэнне апошняга навеяна матывамі архет-ры музея Гугенхейма ў Нью-Ёрку (арх.Ф. Лойд Райт,1959). Адзін з аб’ёмаў пабудовы ў стылізаваных формах адлюстроўвае вобраз ракавінкі смаўжа-прадстаўніка арганічнага свету.
    1. 1   2   3   4


    написать администратору сайта