Конфессинальная история Пинского района. Пінскі раён размешчаны на подні Рэспублікі Беларусь
Скачать 32.73 Kb.
|
Пінскі раён размешчаны на поўдні Рэспублікі Беларусь. Герб і сцяг Пінскага раёна зацверджаны ўказам Прэзідэнта РБ у 2011 г. Герб Пінскага раёна ўяўляе сабой рассечаны варажскі шчыт, правае поле якога – блакітнага, левае – чырвонага колеру. У цэнтры шчыта размешчана выява залатога лука з срэбным наканечнікам, ніжэй якога галінка дуба, злучаная на скрыжаванні палёў: у блакітным полі – сярэбраны ліст і жолуд, у чырвоным –залаты. Сцяг Пінскага раёна ўяўляе сабой прамавугольнае палотнішч, якое складаецца з двух роўнавялікіх частак, падзеленых вертыкальна: дрэўкавая частка – чырвонага колеру, вольная – блакітнага колеру. У цэнтры асабовага боку палотнішча размешчана выява герба Пінскага раёна. Геральдычная фігура лук сімвалізуе зброю, якая гістарычна ахоўвала і абараняла радзіму славян. Дубовае лісце і жалуды – шырока распаўсюджаныя сімвалы гэтага краю. Калі першыя людзі з’явіліся на тэрыторыі цяперашняй Піншчыны, дакладна адказаць цяжка. Можна толькі меркаваць, што адбылося гэта яшчэ ў познім палеаліце (старажытнакаменным веку), недзе 30 – 20 гысяч гадоў таму. Пакуль на тэрыторыі Пінскага раёна не знойдзена бясспрэчных доказаў прысутнасці чалавека ў гэтыя часы. Справа ў тым, што цяперашняе Палессе доўгі час знаходзілася ў зоне ўздзеяння ледавікоў і ўяўляла сабой тундру, якая перыядычна трапляла пад велізарныя масівы лёду. Дакладна казаць пра засяленне тэрыторыі Заходняга Палесся можна толькі ў фінальным палеаліце – 12–11 тысяч гадоў таму. У гэты час на абшарах раўнін прыбалтыйскай зоны Сярэдняй Еўропы распаўсюдзіліся супольнасці паляўнічых на паўночных аленяў – носьбіты культуры Лінгбі (па назве стаянкі ў Даніі, дзе ўпершыню былі знойдзены характэрныя для гэтага насельніцтва прылады). У час чарговага пахаладання (10800 – 10300 гадоў таму) на тэрыторыю Палесся трапіла насельніцтва свідэрскай культуры (назва ад паселішча Свідры-Вельке ў Польшчы). У 5-м тысячагоддзі да н.э на поўдні Беларусі пачаўся апошні перыяд каменнага веку – неаліт, які доўжыўся да канца 3-га тысячагоддзя да н.э. З першабытнай гісторыі Піншчыны перыяд неаліту з’яўляецца, бадай, самым вывучаным. Каля 30 гадоў неалітычныя паселішчы ў раёне даследаваў У.Ф.Ісаенка. Асабліва вялікія раскопкі былі праведзены ім каля былога возера Пагосцкае на паселішчах. Каля возера была сканцэнтравана вялікая колькасць паселішчаў (каля 20). Можна нават меркаваць, што недзе тут знаходзіўся племянны нэнтр. Па характару керамічнага матэрыялу і тыпах крамянёвых прылад неалітычныя помнікі Піншчыны можна аднесці да верхняпрыняцкага варыянта нёманскай культуры. На жаль, мы не ведаем, на якой мове размаўлялі носьбіты нёманскай культуры. Яны былі нашчадкамі мезалітычнага насельніцтва гэтага рэгіёна. На Палессі гэтыя людзі жылі да пачатку бронзавага веку, калі па Дняпры і яго прытоках распаўсюдзіліся старажытныя індаеўрапейцы. Але і пасля гэтага яны не зніклі бясследна, а прынялі ўдзел у фарміраванні новай археалагічнай культуры, а значыць, і новага этнасу. У сярэднім бронзавым веку (XV – XII ст. да н. э.) тэрыторыю Пінскага раёна насялялі плямёны тшцінецкай культуры (назва па помніку каля в. Тшцінец у Польшчы). У раннім жалезным веку, з VIII – VII ст. да н. э. на тэрыторыі Піншчыны рассяляюцца плямёны мілаградскай культуры, якая атрымала сваю назву ад найбольш поўна даследаванага ў 1950-я гады гарадзішча каля в. Мілаграды ў Рэчыцкім раёне Гомельскай вобласці. Плямёны гэтай культуры жылі па ўсім поўдні сучаснай Беларусі і поўначы Украіны. Было заўважана, што мілаградскае насельніцтва жыло на ўмацаваных гарадзішчах і селішчах, хавала нябожчыкаў у курганных і грунтавых могільніках паводле абраду трупаспалення і трупаналажэння. Найбольш значны комплекс мілаградскай культуры выяўлены і даследаваны каля в. Лемяшэвічы, ва ўрочышчы Востраў. З IV ст. да н. э. на тэрыторыю сучаснай Беларусі пачынаюць прасоўвацца плямёны паморскай культуры, якая сфарміравалася ў VII ст. да н. э. на тэрыторыі Палескага Памор’я. На рубяжы III – II ст. да н. э. на тэрыторыі, дзе раней жылі мілаградскія і паморскія плямёны, фарміруецца супольнасць плямёнаў зарубінецкай культуры. Яе носьбіты занялі пабудаваныя папярэднім насельніцтвам паселішчы Дастаткова добра вывучаны пахавальныя абрады зарубінецкага насельніцтва. Іх могільнікі не маюць знешніх прыкмет. Пахаванні адбываліся паводле абраду трупаспалення за межамі магіл. Прах нябожчыка змяшчалі ў круглых альбо падоўжаных у плане ямках глыбінёй 0,2-1м. У Прыпяцкім Палессі вядомы таксама урнавыя пахаванні са спальваннем і пахаваннем чарапоў. У I ст. н. э. класічная зарубінецкая культура спыняе сваё існаванне. Частка даследчыкаў звязвае зарубінецкія старажытнасці з продкамі славян, лічыць, што менавіта зарубінцы былі тымі венедамі, згадкі аб якіх ёсць у рымскіх крыніцах I–IV ст. н.э. Іншыя прытрымліваюцца думкі, што гэта было балтамоўнае насельніцтва. Выказваюцца таксама меркаванні аб значнай ролі германцаў у фарміраванні зарубінецкай культуры. На тэрыторыі Піншчыны зафіксавана шмат рэштак зарубінецкіх паселішчаў. У II–IV ст. н. э. на тэрыторыі Пінскага раёна жылі плямёны вельбарскай культуры, стваральнікамі якой былі ўсходнія германцы – готы і гепіды. Культура сфарміравалася на польскім Памор’і ў I ст. н. э. З сярэдзіны 1-га тысячагоддзя н. э. на тэрыторыі Беларусі распачынаецца эпоха сярэднявечча. На поўдні Беларусі ў тэты час рассяляюцца раннеславянскія плямёны пражскай археалагічнай культуры. Упершыню помнікі гэтага тыпу былі вылучаны ў асобную культурна-храналагічную групу ў Чэхіі на аснове археалагічных матэрыялаў, сабраных у наваколлі Прагі, і таму культура атрымала назву пражская. На тэрыторыі Палесся пражскія помнікі маюць пэўныя асаблівасці, якія былі заўважаны пры шырокамаштабных даследаваннях у ваколіцах в. Карчак на Жытоміршчыне. Таму ва Усходняй Еўропе іх часта называюць помнікамі тыпу Прага-Карчак. Два раннеславянскія селішчы даследаваліся на тэрыторыі Пінскага раёна. Даследаванні паказваюць, што менавіта на тэрыторыі Усходняй Еўропы адкрыты найбольш раннія помнікі пражскай культуры, якія датуюцца V ст., у сувязі з чым многія навукоўцы прытрымліваюцца думкі, што менавіта тут адбывалася фарміраванне раннесярэднявечнага славянства. Потым яны пачалі рассяляцца на захад і поўдзень, у басейн Эльбы і на Балканы. Наступны этап (VIII–X ст.) у развіцці славянскага грамадства на Беларускім Палессі звязаны з культурай тыпу Лукі-Райкавецкай, якая сфарміравалася на аснове помнікаў тыпу Прага-Карчак. Паселішча ў вёсцы Гарадзішча, як лічаць навукоўцы, ужо ў той час было цэнтрам невялікага племя і з'яўлялася ў IX–пачатку XI стагоддзяў буйным эканамічным і палітычным цэнтрам Палесся. У канцы 1-га тысячагоддзя распачынаецца працэс аддзялення рамяства ад сельскай гаспадаркі. У асобныя формы працы вылучаюцца тэхналагічнаскладаныя і развітыя віды дзейнасці, на прадукцыю якіх складваецца устойлівы попыт. Вышэйназваныя працэсы прыводзяць да фарміравання раннесярэдневяковай дзяржавы – Тураўскага княства, у склад якога ўвайшлі і землі Піншчыны. У ХI стагоддзі цяперашняя тэрыторыя раёна ўваходзіла спачатку ў склад Кіеўскай Русі і Тураўскага княства, а ў другой палове XII стагоддзя – у самастойнае Пінскае княства. У пачатку XIV стагоддзя пінскія землі ўвайшлі ў склад Вялікага Княства Літоўскага. У 1521 годзе, пасля смерці апошняга Пінскага князя Фёдара, вялікі князь і кароль Польшчы Жыгімонт I скасаваў Пінскі надзел, аддаўшы яго зямлі сваёй жонцы-каралеве Боне. У 1569 г. у выніку Люблінскай уніі Вялікае княства Літоўскае і Польшча аб’ядналіся ў адну федэратыўную дзяржаву – Рэч Паспалітую. Асабліва значныя змены адбыліся пасля заключэння ў 1596 г. Брэсцкай царкоўнай уніі, паводле якой на аснове ўзаемных устунак адбылося арганізацыйнае аб’яднанне каталіцкай і праваслаўнай цэркваў на тэрыторыі Рэчы Паспалітай. У далейшым гэта унія прывяла да яшчэ большага ўзмацнення пазіцый каталіцкай веры. Беларуская шляхта, у большасці праваслаўная, начала пераходзіць у каталіцтва. Аднак нязначная частка шляхты актыўна супраціўлялася гэтым працэсам. Актыўнымі абаронцамі праваслаўя сталі брацтвы і манастыры. Пачынаючы з 1620-х і да канца 1730-х гадоў аплогам праваслаўя на Піншчыне быў Купяціцкі манастыр, заснаваны Апалоніяй Войнай (з роду Валовічаў) як праваслаўны манастыр пры старадаўняй царкве Уводзін Багародзіцы ў храм. Галоўнай яго святыняй быў абраз Маці Божай у выглядзе меднага крыжа-энкалпіёна, знойдзенага, паводле царкоўнай легенды, 15.11.1182 г. (дата вылічана мітрапалітам кіеўскім Яўгенам Балхавіцінавым у 1-й палове XIX ст.) у Купяцічах пры дзівосных абставінах. У сярэдзіне XVII ст. абраз перанесены ў Сафійскі сабор у Кіеве. Першыя манахі прыйшлі ў Купяцічы ў 1629 г. з Віленскага Святадухаўскага манастыра. У 1630-я гады ў манастыры ж ў вядомы пісьменнік-публіцыст, аўтар «Дыярыўша», палітычны, царкоўны дзеяч, абаронца праваслаўя Афанасій Філіповіч (Брэсцкі). Піншчына не засталася ў баку і ад паўстанняў, і ваенных дзеянняў, якія адбываліся на тэрыторыі Беларусі. У часы Паўночнай вайны ў 1705 г. паручнік В.Тацішчаў першы раз апынуўся на Беларусі ў старажытным Полацку. В.Тацішчаў павінен быў знайсці людзей для вырубкі карабельнага лесу і пабудовы суднаў для адпраўкі навабраннаў водным шляхам у Кіеў. Ён неаднаразова наведваў Пінск, горадзе В.Тацішчащ займаўся абучэннем навабранцаў. Знаёмячыся з Палессем, наведаў паручнік навакольныя вёскі Марозавічы, Лапацін, Калбы. Асабліва яго зацікавілі Калбы, у жыхароў якіх было адно прозвішча – Колб, і якія вызначаліся скуластымі, не еўрапейскага тыпу тварамі. Знаёмячыся з летапіснымі дакументамі, В.Тапішчаў знайшоў паданне аб тым, шго у часы нашэсця мангола-татараў сюды трапіў невялікі атрад чужынцаў ды і асеў тут. Прышэльцы заняліся земляробствам і, дзякуючы свасй любві да працы, здабылі павагу ў мясцовых жыхароў. Адзін з майстроў гэтай вёскі Восіп Колб адліваў гарматы для цара. У 2-й палове XVIII ст. Рэч Паспалітая апынулася ў стане глыбокага палітычнага крызісу і ў выніку падзелаў Рэчы Паспалітай гэтая дзяржава спыніла сваё існаванне. Пінскія землі апынуліся ў складзе Расійскай імперыі. Імператрыца на далучаных тэрыторыях увяла рускае заканадаўства, мову, адміністрацыйны падзел. У той жа час не было зроблена ніякіх абмежаванняў для польскай мовы, і толькі адміністрацыйныя ўстановы вялі перапіску на рускай мове. Увогуле царская палітыка была спрыяльнай для ўласніцкага класа, але ў ёй мела месца важная асабліваснь: далучаныя тэрыторыі разглядаліся як рускі край. У сакавіку 1921 г., згодна з умовамі Рыжскага мірнага дагавора, заходняя частка Беларусі, у тым ліку Пінскі павет, адышла да Польшчы. Згодна перапісу 1931 г., у Пінскім павеце пражывала 184 305 чалавек, з іх 149 560 – у вёсках. Шчылбнасць насельніцтва складала 32,7 чалавека на адзін квадратны кіламетр. Па нацыялальным складзе насельніцтва размяркоўвалася наступным чынам: беларусы – 124 432, палякі – 29 077, яўрэі – 25 088, рускія – 4355, украінцы – 1063, немцы – 127, літоўцы – 6, чэхі – 4, асобы з нявызначанай нацыянальнасцю – 94 чалавека. Урадавыя колы буржуазнай Польшчы не прызнавалі беларусаў як нацыю і мелі сваёй мэтай прымусовую паланізацыю насельніцтва. Яны не імкнуліся даваць адукацыю дзецям працоўных. Школ, нават польскіх, было недастаткова, каб забяспечыць навучанне ўсіх дзяцей школьнага ўзросту. Культурна-асветніцкую работу ў павеце ажыццяўлялі невялікія клубы, так званыя святліны, якія дзейнічалі пры афіцыйных праўрадавых грамадскіх арганізацыях: «Стралецкі саюз» і «Саюз настаўнікаў». Святліцы арганізоўваліся таксама пры таварыствах пажарных. Усяго ў павеце было 37 святліц, якія наведвалі некалькі тысяч чалавек у год. Пры святліцах былі бібліятэкі, харавыя гурткі. Дзейнасць свят, кантралявалася мясцовымі органамі ўлады і паліцыяй. Бібліятэк у павеце не было. Выдавецкая дзейнасць у павеце падтрымлівала палітыку рэакцыйнага ўрада. У Пінску выдаваліся часопіс «Наша мысль», а таксама газеты «Под небом Полесья», «Ведомости прихода», газета епіскапскай курыі, штотыднёвая яўрэйская газета і газета, якая выдавалася прафсаюзам друкароў. Развіццё адукацыі і культуры ў павеце тармазілася нацыяналістычнай палітыкай урада буржуазіі і памешчыкаў. 25 чэрвеня 1938 г. на канферэнцыі начальнікаў дзяржаўных устаноў пінскі стараста гаварыў, што ў адносінах да «палешукоў» трэба выкарыстоўваць толькі польскую мову. Ён заявіў, што «польская мова павінна пранікаць у праваслаўе, праваслаўная царква не павінна быць рускім сімвалам», і запатрабаваў чытанне пропаведзей на польскай мове. У гады Вялікай Айчыннай вайны Піншчына была захоплена фашысцкімі войскамі. На захопленай тэрыторыі быў уведзены акупацыйны рэжым. а гітлераўцамі знішчэння насельніцтва. Пад выглядам барацьбы з партызанамі карнікі ператваралі ў зоны пустэчы цэлыя раёны, вёскі змяталіся з твару зямлі, жыхары іх знішчаліся, вывозіліся ў канцлагеры ці на прымусовыя работы ў Германію. Тэрор супраць мірнага насельніцтва пачаўся з першых дзён акупацыі Піншчыны. Знішчаліся яўрэі, цыганы, камуністы, савецкія ваеннапалонныя. Не шкалавалі ні старых, ні жанчын, ні дзяцей. У гады вайны была знішчана больш за 2500 жыхароў, поўнасцю спалена 35 вёсак, многія з якіх так і не былі ўзноўлены. У 1991 годзе тэрыторыя ўвайшла ў склад Рэспублікі Беларусь. Згодна з перапісам насельніцтва 2009 года на тэрыторыі раёна пражывае 51 997 чалавек. Беларусы – 92% (47 962 чал.), рускія – 2,6% (1375чал.), украінцы – 2,6% (1351 чал.), палякі – 1,6% (840 чал.) і інш. Пінская Праваслаўная епархіяХрысціянства на тэрыторыі Піншчыны пачало распаўсюджвацца ў часы праўлення князя Ўладзіміра. Гісторыя Пінскай праваслаўнай епархіі адносіцца да пачатку XI стагоддзя і звязана з устварэннем Тураўскай епархіі. Першае згадванне аб Тураўскай епархіі адносіцца да 1005 годзе. У 1241г. у выніку набегаў мангола-татарскіх войск Тураў быў спалены і кафедра была перанесена ў Пінск, што лічыцца пачаткам дзейнасці Пінскай праваслаўнай епархіі. У сярэдзіне XVI ст. у епархіі было больш за 200 храмаў. Яна падзялялася на 3 пратапоніі: Пінскую, Давыд-Гарадоцкую, Тураўскую. У выніку падпісання Брэсцкай уніі (1596г.) Пінская праваслаўная епархія пераўтвараецца ва ўніяцкую. Праваслаўныя жыхары дзеля абароны сваёй веры і і сябе аб’ядноўваюцца ў брацтвы. Гэтыя братцтвы ўтвараліся і на тэрыторыі Піншчыны. Яны ствараліся выключна з царкоўнымі мэтамі. У 1620-1632 гг. пасля ўзнаўлення Кіеўскай праваслаўнай мітраполіі была ўзноўлена на некаторы час Пінская праваслаўная епархія, якая існавала паралельна з ўніяцкай. Аднак наступленне ўніятаў працягвалась, таму праваслаўныя цэрквы пераўтваралісь ва ўніяцкія, а праваслаўныя святары разганяліся. У 1794-95 гг. многія ўніяцкія прыходы дабраахвотная вярнуліся ў Праваслаўе і падпарадкаваліся Мінскай праваслаўнай епархіі. З пачаткам Другой сусветнай вайны Пінская епархія была далучана да створанай ў 1941 годзе Укаінскай Праваслаўнай аўтакефальнай Царквы. Пасля вызвалення ад акупацыі Пінская епархія падпарадкоўвалася Маскоўскай Патрыярхіі. У 1990 годзе была ўзноўлена Пінская епархія. Пінска-Тураўская уніяцкая (Грэка-Каталіцкая) епархіяСтворана на тэрыторыі пінскага павета Брэсцкага ваяводства ў выніку прыняпця Брэсцкай царкоўнай уніі 1596 г. Колькасць прыходаў епархіі расла па меры пераводу ў грэка-каталіцызм праваслаўных цэркваў і манастыроў. На пачатку XVIII ст. у епархіі было каля 100 прыходаў. У 1772 г. епархія ахоплівала тэрыторыю ў 25,2 тыс. км2 і налічвала каля 20 дэканатаў. Епархія была скасавана ў 1795 г. у сувязі з пераводам грэка-каталіцкіх прыходаў у праваслаўе і рэарганізацыяіі ўсёй структуры ўніяцкай царквы. Прыходы, якія заставаліся уніяцкімі, увайшлі ў Брэсцкую грэка-каталіцкую епархію. У 1833–1839 гг. уніяцкімі прыходамі кіравалі вікарныя епіскапы (біскупы ) Літоўскай грэка-каталіцкай епархіі, якія называліся «епіскапы пінскія». У 1839 г. грэка-каталіцкая царква была скасавана на ўсёй тэрыторыі Расійскай імперыі, а прыходы, што засталіся, далучаны да праваслаўнай царквы. Кіраўнікі епархіі тытулаваліся епіскапамі (біскупамі) пінскімі і тураўскімі. Пінская Рымска-Каталіцкая епархія (Пінская дыяцэзія, |