Документ Microsoft Word. Формування творчих здібностей підлітків у позаурочній роботі засобами музичного мистецтва зміст вступ
Скачать 0.55 Mb.
|
Висновки до третього розділуДослідженням доведена ефективність розробленої і впровадженої у практику позаурочної роботи методика формування творчих здібностей підлітків. Запропонована методика передбачала виявлення творчих здібностей учнів як компонентної структури: мотиваційно-орієнтаційного, когнітивного, емоційно-вольового, комунікативного й рефлексивного компонентів. Експериментально доведено, що формування творчих здібностей залежить від активної участі учнів в індивідуальних, групових і колективних формах музичної діяльності. Дослідженням доведено, що для підлітків розвиток їх активності у позаурочній роботі безпосередньо пов’язаний із становленням їх активної позиції по відношенню до соціокультурної сфери і особистої життєдіяльності. Висновки
Під формуванням творчих здібностей розуміється їх розвиток як результат цілеспрямованих педагогічних впливів. В дослідженні доведено, що врахування теоретичної моделі творчих здібностей дозволить ефективно впливати на процес їх формування . 3. Здійснене констатувальне дослідження виявило ряд недоліків, усунення яких дозволить удосконалити позаурочний виховний процес з розвитку творчих здібностей підлітків засобами музичного мистецтва. Системність констатувального дослідження включала вивчення мотивації учнів до художньо-творчої діяльності, діапазону їх музично-теоретичних та мистецьких знань, особливостей емоційно-вольової сфери, комунікативного потенціалу та здатності до творчості у художньо-естетичній діяльності. Інтерпретація отриманих даних дозволила визначити стан формування творчих здібностей підлітків. В дослідженні розроблено систему критеріїв оцінювання сформованості творчих здібностей учнів за високим, середнім і низьким рівнями. Доведено, що шляхи формування творчих здібностей учнів у позаурочний час визначаються відповідно до характеру проблем, що діагностуються в позаурочному виховному середовищі. 4. Аналіз здобутих результатів констатувального експерименту дозволив визначити типи учнів за виявами їх творчих здібностей : „пасивні”, „критики”, „інтелектуали” та „реформатори”. Визначена типологія підлітківів надає можливість враховувати індивідуальні вияви їх творчих здібностей, а також простежити за прогресуючими змінами в структурі типологічних груп. 5. Реалізація педагогічної технології формування творчих здібностей підлітків у позакласній роботі засобами музичного мистецтва довела її ефективність відповідно до визначених мети і завдань. Результати педагогічних зрізів (діагностичного, проміжного та підсумкового) засвідчили позитивні зміни в якісних і кількісних показниках рівнів сформованості творчих здібностей підлітків в умовах позаурочної виховної роботи засобами музичного мистецтва. Крім того, методика порівняльно-описового методу та статистичної обробки і аналізу експериментальних даних дозволила констатувати позитивні зміни як у розвитку творчих здібностей вихованців в цілому, так і в компонентах цих здібностей зокрема. В цілому проведене дослідження виявило ефективність запропонованої методики формування творчих здібностей учнів 5-9 класів у позаурочній роботі, де кращі зразки музики та інших видів мистецтв стали головним засобом духовно-творчого розвитку учнів. 6. Здійснене дослідження не вичерпує всіх аспектів порушеної проблеми. Зокрема, подальшого вивчення потребують такі питання: залучення інших видів мистецтв як засобу формування творчих здібностей учнів; умови професіоналізації кадрового забезпечення позаурочної виховної діяльності художньо-естетичного спрямування; розробки і впровадження методики підвищення кваліфікації педагогів-вихователів, організаторів позаурочної виховної діяльності. список використаних джерел
Додаток Опитувальний лист для учнів 5-9 класів 1. Як ти проводиш свій вільний час? (підкреслити)
2. Що допомогло тобі визначити улюблене заняття в позаурочний час? (потрібне підкреслити)
Додаток Б.3 (продовження)
3. В якому музичному гуртку, об’єднанні ти мав би бажання брати участь? Відповідь:_______________________________________________________________________________________________________________ 4. Які твої музичні уподобання? (підкреслити)
5. Яку музику ти любиш?
6. Хотів би ти мати більше вільного часу, щоб займатись мистецтвом музики?
7. Як би ти був музикантом, то обов’язково зробив :
Додаток Б.3 (продовження) 8. Які якості та здібності ти хотів би мати? Відповідь:_______________________________________________________________________________________________________________ 9. Чи хотів би ти в майбутньому мати професію, успіх в якій залежав би саме від твоїх творчих здібностей? Відповідь:____________________________________________________________________________________________________________________ 10. Чи спроможний ти виявити наполегливість у подоланні певних труднощів?
11. Що тебе приваблює у позаурочній виховній роботі? Відповідь________________________________________________________________________________________________________________ 12. Що б ти змінив на краще у позаурочній діяльності? Відповідь________________________________________________________________________________________________________________ Додаток Сценарій літературно-музичного свята, присвяченого 155-річниці написання „Кобзаря” Т. Шевченка „Ти дзвениш у пісні, В полум’янім слові, В ореолі слави Любий наш Тарас” Обладнання. Портрет Т.Г.Шевченка, вишиті рушники, виставка творів Кобзаря і про Т.Г. Шевченка, газетний матеріал, стенди, плакати з висловлюваннями про поета, репродукції картин Т.Г. Шевченка, фотографії. Святково прикрашена зала. Учітеся, брати мої, Думайте, читайте, І чужому научайтесь, Свого не цурайтесь... Вступне слово вчителя. Добрий день, шановні друзі, гості, батьки, учні! Сьогодні ми зібралися з вами, щоб іще раз доторкнутися до чистого джерела Шевченкової поезії. Відкриваючи збірку його полум’яного слова, мимоволі думаєш, яке довговічне і прекрасне її життя. Творчість Тараса Григоровича Шевченка була новим явищем в українській літературі. Його поезії відрізнялись, насамперед, своєю демократичною тематикою, справжньою глибокою народністю, жанровою різноманітністю: балади, лірико-епічні поеми, послання, ліричні твори, віршована драма, але їх об’єднує буйна волелюбність, прагнення до свободи, любов до своєї України і свого народу. Твори поета дуже близькі до усної народної творчості, вони приваблюють своєю пісенною легкістю, багато з них покладено на музику. За життя Шевченка його твори під назвою „Кобзар” виходили кілька разів. 1-й учень. Т.Г. Шевченко народився 9 березня 1814р. в селі Моринцях, Звенигородського повіту, Київської губернії, в сім’ї селянина-кріпака. Рано Додаток Е (продовження) втративши матір, а потім і батька, він з дитинства зазнав багато горя, відчув на собі весь тягар кріпацтва. Деякий час Шевченко був у навчанні в дяка-вчителя на становищі школяра-„попихача”. Вже у ті роки в нього виявляється великий потяг до малювання. Після невдалих спроб знайти собі в сусідніх селах учителя малювання Шевченко повертається до свого села і стає наймитом у попа. 2-й учень. Коли Шевченкові йшов 15 рік, його взяли за слугу-козачка до молодого пана Енгельгардта. Разом з паном Шевченко їде до Києва, а потім живе у Вільно і в 1831 р. приїжджає до Петербурга. На 18-му році життя Шевченка законтрактовано до цехового майстра живопису Ширяєва. Випадково знайомиться він з художником І.Сошенком, а через нього – з відомими художниками і письменниками: К.Брюлловим, В.Жуковським, О.Венеціановим, Є.Гребінкою та ін. 22 квітня 1838 року Шевченка викуплено у пана Енгельдардта. Молодий художник стає вільним слухачем Академії мистецтв, одним з улюблених учнів і товаришів К.Брюллова. 3-й учень. Перша збірка Шевченка – „Кобзар” з’явилася друком майже день у день другої роковини його викупу з кріпацтва. Це була чи не найсвітліша, найрадісніша доба поетового життя. Віршами молодого Шевченка захоплювалися Є.Гребінка і учасники гуртка Гребінки. Так, І.Панаєв у спогадах під назвою „Замітки Нового поета” писав: „ Я вперше побачив Шевченка двадцять чотири роки тому (у 1837р.) на вечорі у Гребінки. Малоросійські друзі його вже тоді відзивалися про нього із захватом, і говорили, що Шевченко обіцяє виявити геніальний поетичний талант...” Ці рядки свідчать, що поетичні твори Шевченка були відомі Гребінці та його знайомим ще до викупу поета з кріпацтва. 4-й учень. Крім творів, відданих Гребінці до альманаху „Ластівка”, Шевченко в кінці 1839 року мав уже написаними поеми „Катерина”, „Тарасова ніч”, „Іван Підкова”, балади „Перебендя”, „Тополя”, послання „До Основ’яненка”, думку „Нащо мені чорні брови”. Вони склали його першу Додаток Е (продовження) поетичну збірку „Кобзар”. Безпосередньо перед виданням збірки і спеціально для неї Шевченко написав вступний вірш-заспів „Думи мої, думи мої”, який і вмістив на початку „Кобзаря”. (Звучить пісня „Думи мої, думи мої” у виконанні студента ІV курсу Київського національного університету культури і мистецтв кафедри кобзарського мистецтва та бандури Романа Мороза. (Концертмейстер Руденко Л.С.). 5-й учень. Тираж першого видання „Кобзаря” не перевищував тисячу примірників. Розійшовся „Кобзар” швидко. Успіх „Кобзаря” у читачів був величезний. Небаченим було швидке й органічне проникнення „Кобзаря” в народне середовище. Ця невеличка книжечка з 8-ми творів молодого поета, недавнього кріпака, одразу ж вивела Шевченка на передові позиції в українській літературі. При житті поета „Кобзар” ще двічі виходив у світ – у 1840 та 1860 році. |