Главная страница
Навигация по странице:

  • ОСНОВНІ ІСТОРИЧНІ ВІХИПІЗНАННЯ ПОЛІТИЧНИХЯВНІ

  • ЗАРОДЖЕННЯ ПОЛІТИЧНИХІДЕЙ ТА ЇХ РОЗВИТОКУ СТАРОДАВНЬОМУ СВІТІ

  • Політичні ідеї

  • Конфуція

  • «легізм»

  • Політичні вчення

  • Шляхтун П.П. Політологія. С. Г. Рябов (Над унт КиєвоМогилянська академія)


    Скачать 3.82 Mb.
    НазваниеС. Г. Рябов (Над унт КиєвоМогилянська академія)
    АнкорШляхтун П.П. Політологія.doc
    Дата22.02.2017
    Размер3.82 Mb.
    Формат файлаdoc
    Имя файлаШляхтун П.П. Політологія.doc
    ТипДокументы
    #3008
    страница4 из 64
    1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   64

    28

    реалізації цього призначення політики необхідно шукати найкращі
    форми державного правління.

    Арістотель багато в чому заклав основи політології як окремої
    самостійної науки, тому іноді його називають батьком цієї науки.
    Однак у нього ще немає чіткого розмежування між політичною наукою,
    етикою і філософією. Від релігійно-етичної форми політичну науку
    звільнив Н. Макіавеллі. Він розглядав політичні процеси як природні,
    що відбуваються не з Божої волі, а відповідно до певних об'єктивних
    закономірностей. У центр політичних досліджень учений поставив
    державну владу й підпорядкував політичну науку вирішенню прак-
    тичних завдань. Його вважають основоположником політичної науки
    Нового часу, та це ще не була політологія в сучасному її розумінні.

    Крім Н. Макіавеллі, великий внесок у звільнення політики й
    політичної думки від теології і церковної моралі зробили Т. Гоббс,
    Б. Спіноза, Дж. Локк, Ш.-Л. Монтеск'є, Ж.-Ж. Руссо та ін. Вони
    аналізували проблеми походження, сутності, призначення і форми
    держави, розробляли теорію суспільного договору, ідеї народного
    суверенітету, свободи і рівності, природного права тощо.

    Істотний внесок у розвиток політичної науки, ідей конституційного
    ладу, республіканської форми правління, ліберальної демократії і
    становлення відповідних їм інститутів і норм був зроблений у період
    Великої французької революції, війни за незалежність США наприкінці
    XVIII ст., революцій XIX ст. У другій половині XVIII — першій
    половині XIX ст. були сформульовані найважливіші підходи, що стали
    основоположними в розробленні політичних теорій і концепцій
    сучасності.

    Процес формування й виокремлення політології із загальної сис-
    теми соціальних і гуманітарних наук та її інституціоналізації припав на
    кінець XIX — початок XX ст. У різних країнах він відбувався по-
    різному. В Німеччині, наприклад, він був пов'язаний із формуванням і
    розвитком так званої правової школи. У Франції політологія виникає
    на межі державознавства, політичної історії та соціології. У Велико-
    британії значний поштовх формуванню політології надало заснування
    Лондонської школи економіки і політичних наук при Лондонському
    університеті. Важливий внесок у становлення сучасної політології
    зробили такі європейські вчені, як К. Маркс, Ф. Енгельс, М. Вебер,
    Р. Міхельс, Г. Моска, В. Парето та ін. У США інтенсивне оформлення
    політології в самостійну галузь знання розпочалося 1880 р. зі створен-
    ням при Колумбійському коледжі (пізніше перейменований у
    Колумбійський університет) школи політичної науки. Ще 1903 р. у
    США була створена Американська асоціація політичних наук, яка
    започаткувала подібні асоціації в інших країнах та в міжнародному
    масштабі. У 1949 р. під егідою ЮНЕСКО утворилася Міжнародна
    асоціація політичної науки, що об'єднала у своїх лавах більшість
    відповідних національних асоціацій.

    Якщо наприкінці XIX — на початку XX ст. в центрі уваги західної
    політології перебувала держава, її інститути і форми, то в ЗО—50-ті роки
    Центр тяжіння переноситься на емпірично спостережувану політичну

    29


    Предмет політології

    Становлення та розвиток політичних ідей


    поведінку людей, а згодом і на владні відносини між ними. У
    післявоєнний період розвиток політології був особливо успішним у
    США. Саме в цій країні розгорнулася так звана біхевіористська
    революція в соціальних науках, у тому числі й політології. Американ-
    ським ученим належить також заслуга розробки системного і
    структурно-функціонального аналізу політики, політико-культурного
    підходу, порівняльної політології.

    Паралельно з формуванням і виокремленням політології як науки
    відбувалось і становлення її як навчальної дисципліни. Як така вона
    вперше з'явилася в університетах США в середині XIX ст. напередодні
    громадянської війни між Північчю і Півднем. Вводячи курс політичної
    науки, керівництво американських університетів мало на меті сприяння
    формуванню політичної культури громадян, їх прихильності до демо-
    кратичних цінностей. У європейській вищій школі політологію почали
    викладати лише з середини XX ст.

    СРСР, як й інші соціалістичні країни, стояв осторонь загального
    процесу становлення і розвитку політології як науки і навчальної
    дисципліни. Теоретичні положення політології не вписувалися в
    основні постулати панівної в цих країнах марксистсько-ленінської
    ідеології. Залучення науковців і громадян до розроблення й вивчення
    проблем політології, до осягнення демократичного світового надбання
    суперечило інтересам панівної комуністичної верхівки. Тому аж до
    другої половини 80-х років в СРСР політологія не визнавалась за науку,
    а окремі дослідження політики здійснювались у межах історичного
    матеріалізму, наукового комунізму, історії КПРС, політичної економії,
    теорії держави і права та деяких інших ідеологізованих дисциплін.

    Ставлення до політології почало змінюватися лише в період пере-
    будови. 1989 р. Державний комітет СРСР з науки і техніки офіційно
    затвердив номенклатуру спеціальностей наукових працівників під
    загальною назвою «Політичні науки». В ній уперше передбачалася
    спеціалізація з політичних наук, що створило можливості для захисту
    кандидатських і докторських дисертацій, присвоєння вчених ступенів
    кандидата політичних наук і доктора політичних наук. У цей же час
    політологію стали викладати у вищих навчальних закладах.

    Відповідні процеси відбувались і в Україні. З 1990 р. політологія
    почала впроваджуватись як навчальна дисципліна у вищих навчальних
    закладах. Однак негативна реакція керівників багатьох вузів, особливо
    технічних, на надмірну ідеологізацію навчального процесу за часів
    комуністичного панування призвела до вилучення з навчальних планів
    ряду соціально-гуманітарних дисциплін, у тому числі політології.

    Останнім часом обсяг вивчення політології у вищих навчальних
    закладах збільшено до 108 годин. Крім того, ця дисципліна введена до
    переліку спеціальностей підготовки фахівців.

    Уперше підготовку фахівців-політологів було розпочато в Київ-
    ському національному університеті імені Тараса Шевченка. Згодом їх
    почали готувати в Одеському, Донецькому, Львівському, Східноукраїн-
    ському (Луганськ), Чернівецькому, Прикарпатському, Ужгородському
    університетах, Національному педагогічному університеті ім. М. П. Дра-
    гоманова (Київ), Національному університеті «Києво-Могилянська

    академія». У недержавної форми власності Таврійському екологічному
    інституті (Сімферополь) відкрито перший в Україні політологічний
    факультет.

    Політологічні знання, на перший погляд, здаються
    простими й доступними. Напевне, цим пояснюється та
    легкість, з якою іноді розпочинають підготовку політологів,
    пишуть словники, підручники й навчальні посібники з цієї
    дисципліни, захищають кандидатські і навіть докторські
    дисертації. Та видима простота політологічних знань є
    оманливою, і ми поки що перебуваємо лише на самому
    початку тривалого процесу опанування цієї науки на рівні її
    світових досягнень.

    Александров Н. Д., Сулимов В. Е.

    О некоторьіх методологических основах политологии // Социально-

    полит. науки. 1991. №3.

    Алексеева Т. А.

    Предмет политической философии // Полит. исследования. 1992.

    №3.

    Бодуен Ж.

    Вступ до політології. К., 1995.

    Бойме К.

    Сравнение в политической науке // Социально-полит. науки. 1992.

    №2.

    Бутенко А. П.

    Политология как наука й как учебная дисциплина в современной

    России // Социально-полит. журн. 1993. № 9—10.

    Гаджиев К. С.

    Опьіт введення в политологию. Концептуальньїй й политический

    аспект // Полит. исследования. 1992. № 1—2.

    Гареев 3. С., Дорожкин Ю. Н., Штейнгарт Р. 3.

    О политологии й ее преподавании в вузе // Социально-полит.

    науки. 1991. № 7.

    Ильин М. В., Коваль Б. Й.

    Что єсть политика й что — наука о политике (опьіт нетради-

    Ционного обзора) // Полит. исследования. 1991. № 4.


    31


    ЗО



    ї Становлення та розвиток політичних ідей

    Ильин М. В., Мельвиль А. Ю., Федоров Ю. Е.

    Основньїе категории политической науки (раздел учебного

    пособия) // Полит. исследования. 1996. № 4.

    Истон Д.

    Новая революция в политической науке // Социально-полит. журн.
    1993. № 8.

    Краснов Б. Й.

    Политология как наука й учебная дисциплина // Социально-полит.

    журн. 1995. № 1.

    Мальїхин А., Черньїшев В.

    Наука о политике // Социально-полит. науки. 1991. № 1.
    Марченко М. Н.

    На пуги становлення политической науки в СССР // Социально-
    полит. науки. 1991. № 3.

    Панарин А. С.

    Философия политики. М., 1996.

    Политика как научиая дисциплина по Д. Хелду // Полит. иссле-
    дования. 1991. № 5.
    Рогачев С. Я.

    Предмет политологии й ее место в системе социальньїх наук //
    Государство й право. 1993. № 5.

    Рудич Ф. М.

    Политология: теоретический й прикладной контекст // Социально-
    полит. журн. 1996. № 5.

    Федун Л. А.

    О предмете й методе политологии // Социально-полит. науки. 1991.

    № 3.

    ОСНОВНІ ІСТОРИЧНІ ВІХИ
    ПІЗНАННЯ ПОЛІТИЧНИХ
    ЯВНІ


    Вивчення будь-якої науки передбачає
    опанування насамперед історії її
    виникнення, становлення і розвитку.
    Стосовно політології це особливо важливо з
    огляду на те, що вона має тривалу історію і
    як наука про один із найважливіших видів
    людської діяльності — політику — відіграє
    велику роль у житті суспільства. Знання
    історії політичної думки сприяє кращому
    розумінню як минулих і сучасних політичних
    ідей і теорій,так і реального змісту сучасних
    політичних процесів, закономірностей і
    тенденцій їх розвитку.

    Звичайно, спроба повно викласти в
    одній главі більш ніж двотисячолітню багато-
    манітну історію світової політичної думки
    була б намаганням осягнути неосяжне. Тож
    доводиться зупинитися лише на основних
    віхах цієї історії, основних її ідеях і постатях.

    ЗАРОДЖЕННЯ ПОЛІТИЧНИХ
    ІДЕЙ ТА ЇХ РОЗВИТОК
    У СТАРОДАВНЬОМУ СВІТІ


    Зародження політичної думки пов'я-
    зується з тим ступенем суспільного

    розвитку, коли виникає приватна власність на засоби вироб-
    ництва, відбувається соціальне розшарування суспільства,
    Утворюється державність. Саме проблеми держави і права,
    владних відносин у суспільстві були й залишаються в центрі
    політичної думки.


    33


    2-1330



    Становлення та розвиток політичних ідей

    Основні історичні віхи пізнання політичних явищ


    Політичні ідеї

    у країнах

    Стародавнього

    Сходу

    Перші більш-менш чітко виражені ідеї про
    різні форми організованого державного існу-
    вання і розвитку суспільства з'явились у
    країнах Стародавнього Сходу ще в II тисячо-
    літті до н. е. Політичні ідеї і погляди у
    стародавніх китайців, індусів, вавилонян,

    персів, євреїв спочатку мали релігійно-міфологічний характер. У XI—
    VIII ст. до н. е. простежується тенденція переходу від релігійно-
    міфологічних уявлень про державу і право до більш-менш раціональ-
    ного їх сприйняття. Цей перехід виявився, зокрема, у вченнях Конфу-
    ція і Мо Цзи в Китаї, Будди — в Індії, Заратустри — в Персії,
    проповідях єврейських пророків.

    Фундаментальну роль в історії політичної думки Китаю,
    всього Стародавнього Сходу відіграло вчення Конфуція
    (551—479 рр. до н. е.). Погляди Конфуція викладено у книзі
    «Луньюй» («Бесіди і судження»), складеній його учнями.
    Протягом багатьох віків ця книга справляла значний вплив
    на світогляд і спосіб життя китайців.

    Конфуцій розвивав патріархально-патерналістську кон-
    цепцію держави, відповідно до якої держава виступає як
    велика сім'я. Влада правителя в державі є такою, як влада
    батька в сім'ї, а відносини правителів і підданих нагадують
    сімейні відносини, де молодші залежать від старших. Прави-
    тель (імператор) є «сином неба», його влада має божественне
    походження. Однак сам імператор не є Богом, і його влада
    залишається божественною доти, доки він править «розум-
    но», наслідуючи шлях, вказаний Богом. Цим самим Конфу-
    цій висував важливу вимогу дотримання в державному
    управлінні моральних принципів.

    Будучи прихильником ненасильницьких методів правлін-
    ня, Конфуцій закликав правителів, чиновників і підданих
    будувати свої взаємовідносини на засадах доброчесності.
    Дотримання правителями вимог доброчесності відіграє вирі-
    шальну роль і визначає панування норм моралі у поведінці
    підданих. Основна доброчесність підданих полягає у відда-
    ності правителю, слухняності й повазі до всіх «старших». Тим
    самим заперечуються не лише насильницькі методи правлін-
    ня, а й боротьба підданих проти правителів. Конфуцій був
    противником будь-якого насильства і вважав, що забезпе-
    чення суспільного порядку має здійснюватися не шляхом
    насильства, а через удосконалення самої людини, дотриман-
    ня доброчесності.

    Доброчесність у тлумаченні Конфуція виступає як широ-
    кий комплекс етико-правових норм і принципів, до якого
    входять правила ритуалу, людинолюбство, піклування про
    людей, шанобливе ставлення до батьків, відданість прави-
    телю, відчуття обов'язку тощо. Важливою умовою дотри-
    мання цих доброчесностей є «виправлення імен» — суворе й
    чітке визначення обов'язків кожного члена суспільства.
    Кожному треба дати відповідне йому «ім'я», тобто так
    позначити місце й ранг у соціальній системі, щоб правитель
    був правителем, чиновник — чиновником, підданий —
    підданим, батько — батьком, син — сином та ін.

    Регулювання політичних відносин за допомогою вимог
    доброчесності у вченні Конфуція різко протиставляється
    управлінню на основі законів. Негативне ставлення мисли-
    теля до законів зумовлено їх традиційно каральним значен-
    ням, зв'язком із жорстокими покараннями. Щоправда,
    Конфуцій не заперечував повністю значення законодавства,
    однак відводив йому допоміжну роль, висуваючи на перед-
    ній план у регулюванні суспільних відносин вимоги добро-
    чесності.

    Невдовзі після свого виникнення конфуціанство стало
    найвпливовішою течією етичної і політичної думки в Китаї,
    зберігає своє значення й понині.

    На відміну від Конфуція, який виступав із позицій
    аристократії, обґрунтовуючи природність і необхідність
    поділу суспільства на правителів і підданих, «старших» і
    «молодших», інший давньокитайський мислитель — Мо Цзи
    (479—400 рр. до н. е.), засновник моїзму, розвивав ідею
    природної рівності всіх людей і обґрунтовував договірну
    концепцію виникнення держави, в основі якої лежить ідея
    належності верховної влади народу.

    Для підтвердження ідеї рівності всіх у державі Мо Цзи
    по-новому тлумачив традиційне поняття «воля неба», яка
    виявляється в тому, що «небо» дотримується всезагальної
    любові і приносить усім користь. Ця всезагальність «неба»,
    Що відіграє в моїзмі роль зразка й моделі для людських
    стосунків, містить визнання рівності всіх людей.

    Наслідувати небесний зразок означає шанувати мудрість
    як основу управління, а важливим моментом такого мудрого
    Управління є вміле поєднання настанов з покараннями. Мо
    Цзи вважав, що влада має використовувати не лише


    34



    Становлення та розвиток політичних ідей

    Основні історичні віхи пізнання політичних явищ


    насильство й покарання, а й моральні форми впливу на
    людей.

    Мо Цзи висунув ідею договірного походження держави та
    управління. У давнину, вважав він, не було управління й
    покарання, кожний мав власне розуміння справедливості, й
    тому у відносинах між людьми панувала ворожнеча. Зрозу-
    мівши, що причиною безладу й хаосу в суспільстві є відсут-
    ність старшинства та управління, люди обрали найбільш
    доброчесну і мудру людину правителем, зробили її «сином
    неба», який покликаний створювати єдиний зразок справед-
    ливості в суспільстві й забезпечувати у ньому порядок.

    Ідея єдиної для всіх справедливості і єдиної законодавчої
    влади була спрямована у Мо Цзи проти свавілля чиновників,
    які, встановлюючи свої порядки, вдавалися до насильства й
    жорстоких покарань. Важливе місце у його вченні посідає
    вимога врахування інтересів простого народу в управлінні
    державою. Він рішуче виступав за звільнення низів суспіль-
    ства від гніту, страждань та убозтва. Бідність Мо Цзи вважав
    джерелом безпорядків у державі.

    Ідея необхідності дотримання законів в управлінні
    державою знайшла свій усебічний розвиток у вченні, яке
    дістало назву «легізм» (від лат. 1е§із — закон). Найвідомішим
    теоретиком легізму та одним із засновників школи
    «законників» був китайський мислитель Шан Ян (390—
    338 рр. до н. е.) — правитель області Шан. Він виступив з
    обгрунтуванням управління, яке спирається на закони й
    суворі покарання. Критикуючи поширені та впливові на той
    час конфуціанські уявлення про управління на основі старих
    звичаїв і ритуалів, традиційної етики тощо, Шан Ян стверд-
    жував, що організація державного управління має грунтува-
    тися не на традиції і ритуалі, а на основі єдиних, чітко
    визначених законів — «фа» (звідси китайська назва цієї
    школи — «фацзя»), які спираються на суворі покарання.
    Закони, а не особисті бажання чи свавілля правителів мусять
    лежати в основі державного управління.

    Уявлення легістів про жорстокі закони як основний засіб
    управління тісно пов'язані з їхнім розумінням відносин між
    державною владою і населенням як антагоністичних за
    своєю природою. Концепція державного управління Шан
    Яна пройнята ворожістю до простих людей, низькою оцін-
    кою їхніх вчинків і переконань, певністю, що лише за допо-

    могою жорстоких законів народ можна тримати в покорі.
    Цей ідеал «законницької» держави заперечує законодавче
    встановлення будь-яких прав підданих і сприймає закон
    лише як засіб державного управління в інтересах правителів.
    Крім Шан Яна, легістські погляди поділяли й розвивали
    багато інших відомих представників школи фацзя. Всіх їх
    об'єднує обгрунтування необхідності жорстоких законів як
    засобу управління. В цілому на початок II ст. до н. е. офіцій-
    на державна ідеологія у Стародавньому Китаї поєднувала в
    собі властивості як легізму, так і конфуціанства, що відіграло
    значну роль у подальшому розвитку держави і права в цій
    країні.

    Політичні вчення У Стародавній Греції державність виникла на
    у Стародавній Греції початку І тисячоліття до н. е. у формі полі-
    сів — окремих міст-держав, до складу яких,
    крім міської території, входили також прилеглі

    сільські поселення. Перехід від первіснообщинного ладу до
    ранньокласового і політичної форми організації суспільного життя
    супроводжувався в Греції поглибленням процесу соціальної диферен-
    ціації населення на родову знать і збіднілих общинників, багатих і
    бідних, вільних і рабів і посиленням боротьби між ними за владу. У
    центрі цієї боротьби було питання встановлення тієї чи іншої форми
    державного правління — аристократії (влади знаті, привілейованих,
    «кращих»), олігархії (влади небагатьох, багатих) або демократії (влади
    народу, всіх дорослих і вільних членів полісу). Ці процеси знайшли
    своє відображення й теоретичне осмислення в політичній думці
    Стародавньої Греції. Творчими зусиллями давньогрецьких мислителів
    був здійснений перехід від міфологічного сприйняття навколишнього
    світу до раціонально-логічного способу його пізнання й пояснення.

    Вершиною давньогрецької філософської і політичної думки є
    вчення Сократа, Платона та Арістотеля.

    Сократ (469—399 рр. до н. е.) не залишив по собі писем-
    них творів; свої погляди він викладав в усних бесідах,
    письмово зафіксованих його учнями. З ученням Сократа
    пов'язані початок переходу політичної думки з дотеоретич-
    ного на теоретичний рівень і створення політичної етики.
    Він вів пошуки раціонального, логічно-понятійного обгрун-
    тування об'єктивного характеру етичних норм, моральної
    природи держави і права. Розробку морально-політичної
    проблематики Сократ підніс на рівень понять і визначень,
    поклавши тим самим початок власне теоретичних політич-
    них досліджень.

    1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   64


    написать администратору сайта