Главная страница
Навигация по странице:

  • Жан-Жак Руссо

  • Жона Мельє

  • Політичні вчення

  • Іммапуїл Кант

  • Георг Вільгельм Фрідріх Гегель

  • Шляхтун П.П. Політологія. С. Г. Рябов (Над унт КиєвоМогилянська академія)


    Скачать 3.82 Mb.
    НазваниеС. Г. Рябов (Над унт КиєвоМогилянська академія)
    АнкорШляхтун П.П. Політологія.doc
    Дата22.02.2017
    Размер3.82 Mb.
    Формат файлаdoc
    Имя файлаШляхтун П.П. Політологія.doc
    ТипДокументы
    #3008
    страница8 из 64
    1   ...   4   5   6   7   8   9   10   11   ...   64

    62

    рівність, прагнення до миру, добування їжі, бажання жити
    спільно та ін. Людина за своєю природою не агресивна і
    властолюбна, а слабка й боязка істота, що прагне до рівності
    й миру з іншими. Слабкість людей штовхає їх до об'єднання
    в суспільство, в якому вони набувають сили, але втрачають
    рівність і мир. Війни спонукають людей до встановлення
    позитивних законів. До таких законів належать міжнародне
    право (визначає відносини між народами), політичне право
    (визначає відносини між правителями і підданими) і
    цивільне право (регулює відносини між громадянами).
    Потреба людей, які живуть у суспільстві, у спільних законах
    зумовлює необхідність утворення держави.

    Позитивні закони, вважав Ш. Монтеск'є, мають відпові-
    дати природі, формі правління, географічним чинникам,
    способу життя населення, його чисельності, звичаям тощо.
    Вирішальний вплив на закони, на його думку, справляють
    природа і форма державного правління. Характер форми
    правління Ш. Монтеск'є визначає в залежності від кількості
    тих, хто здійснює владу. За цією ознакою він виокремлює
    три форми правління: республіку, монархію і деспотію. За
    республіканського правління верховна влада перебуває в
    руках усього народу (демократія) або його частини (аристо-
    кратія). Монархія — це правління однієї особи, здійснюване
    на основі законів. У деспотії все визначається волею та
    свавіллям однієї особи поза всілякими законами і прави-
    лами.

    Для характеристики кожної форми правління III. Монте-
    ск'є вводить поняття «принцип правління», під яким розуміє
    те, що примушує державу діяти, ті пристрасті, які рухають
    нею. У республіці, особливо в демократії, таким принципом
    є доброчесність, у монархії — честь, в деспотії — страх.
    Мислитель різко засуджував деспотію, протиставляв їй
    республіку й конституційну монархію як помірковане
    правління.

    Особливу увагу Ш. Монтеск'є приділяє проблемі співвід-
    ношення закону і свободи. Суть політичної свободи, на його
    Думку, полягає в тому, щоб робити не те, що хочеш, а те, що
    Дозволяють закони. Звідси його знаменитий вислів: «Свобо-
    да є право робити все, що дозволено законами». Мислитель
    наголошував, що політична свобода можлива лише за
    поміркованих форм правління, а не в деспотії. Державою, в

    63

    Становлення та розвиток політичних ідей

    Основні історичні віхи пізнання політичних явищ


    якій найповніше здійснюється політична свобода, є монар-
    хія. Політичним ідеалом Ш. Монтеск'є була англійська
    конституційна монархія.

    Ш. Монтеск'є наголошував, що й за поміркованого прав-
    ління політична свобода може бути лише там, де виключена
    можливість зловживання владою; для цього в державі
    необхідно здійснити поділ влади на законодавчу, виконавчу
    і судову. Основна мета поділу влади полягає в тому, щоб
    уникнути зосередження її в одних руках і зловживання нею.
    Треба, щоб різні влади могли взаємно стримувати одна одну.
    Визначальною в системі поділу влади III. Монтеск'є вважав
    законодавчу. Ідея поділу державної влади є однією з голов-
    них не лише у вченні Ш. Монтеск'є, а й у політичній науці
    в цілому.

    Якщо Ш. Монтеск'є був виразником інтересів буржуазії
    у ЇЇ боротьбі проти феодалізму й політичного абсолютизму,
    то його співвітчизник — видатний філософ і політичний
    мислитель Жан-Жак Руссо (1712—1778) захищав у цій бо-
    ротьбі інтереси широких народних мас. Основна праця
    Ж.-Ж. Руссо, в якій викладені його політичні погляди, має
    назву «Про суспільний договір, або Принципи політичного
    права» (1762).

    Поширені в той час ідеї природного права і суспільного
    договору Ж.-Ж. Руссо використав для обгрунтування глибо-
    ко демократичного вчення. Природний стан він називав
    «золотим віком», в якому не було приватної власності, всі
    люди були вільними і рівними. У цьому стані був лише один
    вид нерівності — фізичний, зумовлений природними
    відмінностями людей. Але з появою приватної власності
    з'являються суспільна нерівність, поділ на багатих і бідних та
    боротьба між ними. Введені в оману багатіями, люди
    поступилися своєю природною свободою, щоб набути сво-
    боду громадянську, і шляхом суспільного договору утворили
    державу й закони, яким мали підпорядковуватися всі.

    Однак утворення держави, наголошував Ж.-Ж. Руссо,
    привело не до появи громадянської свободи, а до поглиб-
    лення суспільної нерівності. Якщо спочатку виникли майно-
    ва нерівність і право приватної власності, то встановлення
    державної влади доповнило економічну нерівність політич-
    ною. Нарешті, виродження влади в деспотичну призводить

    до крайнього ступеня нерівності, коли всі рівні перед
    деспотом у своєму рабстві й безправ'ї.

    На думку Ж.-Ж. Руссо, політичний устрій має бути
    таким, щоб людина, об'єднуючись з іншими людьми в
    суспільство, не втрачала своїх природних прав і зберігала
    свободу. Обгрунтуванню цього твердження слугує ідея
    народного суверенітету, яка є центральною у його вченні.

    Основою всякої законної влади, вважав Ж.-Ж. Руссо, є
    згода людей, виявом якої виступає суспільний договір.
    Сутність цього договору полягає в тому, що кожна людина
    віддає себе під вище керівництво загальної волі й тим самим
    стає її учасником. Вся влада таким чином переходить до її
    верховного носія, суверена, яким є всі учасники договору,
    тобто народ. Суверенітет, отже, належить народові. У грома-
    дянському стані люди стають більш вільними й рівними, бо
    якщо природна свобода обмежена силами кожної окремої
    людини, то громадянська свобода, яка виникла в результаті
    суспільного договору, обмежена загальною волею суверена.

    Народний суверен, за Ж.-Ж. Руссо, це влада, яка здій-
    снюється загальною волею більшості і є неподільною.
    Суверенітет не може бути переданий окремій особі, він
    завжди належить народу й не може бути обмежений ніякими
    законами. Цим самим Ж.-Ж. Руссо заперечував ідею поділу
    влади і представницьку форму її здійснення. Він висував
    ідею прямого народоправства. Суверенна законодавча влада,
    на його думку, має здійснюватися лише безпосередньо
    самим народом-сувереном. А виконавча влада створюється
    не на основі суспільного договору, а самим сувереном для
    виконання законів та підтримки політичної і громадянської
    свободи.

    Залежно від того, кому доручається виконавча влада —
    всім, декільком чи одному, Ж.-Ж. Руссо розрізняє три
    форми правління: демократію, аристократію і монархію.
    Відмінності між ними, на його думку, не мають суттєвого
    значення, оскільки в усіх формах правління суверенітет і
    законодавча влада належать народу. Наслідуючи Ш. Мон-
    теск'є, Ж.-Ж. Руссо вважав, що форми правління залежать
    від величини території: демократія є найбільш придатною
    Для малих держав, аристократія — для середніх, а монархія —
    Для великих.


    64


    65


    2-І 330



    Становлення та розвиток політичних ідей

    Основні історичні віхи пізнання політичних явищ


    Народ, за Ж.-Ж. Руссо, не лише має право на опір
    тиранам, а й може змінити форму правління, навіть розір-
    вати сам суспільний договір і знову повернути собі природну
    свободу. Ця та інші демократичні ідеї мислителя відіграли
    надзвичайно велику роль у процесі підготовки і здійснення
    Французької буржуазної революції. Ще більш радикально-
    демократичними, спрямованими на захист інтересів простого
    народу, були політичні погляди представників французького
    утопічного соціалізму XVIII ст. — Жона Мельє (1664—1729),
    Габріеля Бонно де Маблі (1709—1785), Мореллі (роки життя
    невідомі) і Гракха Бабефа (1760—1797). У приватній власності
    вони вбачали джерело всіх соціальних бід, рішуче засуд-
    жували феодалізм, політичний абсолютизм і релігію, розроб-
    ляли проекти заснованого на спільній власності комуністич-
    ного суспільного устрою і закликали народ до боротьби, як
    засобу переходу до нього. Характерно, що у представників
    цього етапу розвитку соціалістичних учень так само, як і у їх
    попередників — Т. Мора і Т. Кампанелли, проекти комуніс-
    тичного устрою передбачають тотальну регламентацію дер-
    жавою всіх сфер суспільного та особистого життя.

    Політичні вчення За своїм соціально-політичним розвитком у

    в Німеччині XVIII ст. Німеччина значно відставала від

    передових країн тогочасної Європи. Лише

    наприкінці цього століття під впливом Великої

    французької революції в ній активізувалися соціальні й політичні рухи.
    Проте німецька буржуазія, яка була провідною силою опозиції
    феодальному режиму, боялась радикальних суспільних перетворень з
    участю широких народних мас. її ідеологи намагалися адаптувати
    революційні ідеї епохи до німецької дійсності, перевести їх у сферу
    спекулятивної філософії. Вищими цінностями вони проголошували
    свідомість, розум, дух тощо, не обходячи при цьому й актуальних
    питань соціально-політичного розвитку. Найпомітнішими постатями в
    філософії другої половини XVIII — першої третини XIX ст. були
    видатні німецькі філософи І. Кант, І. Г. Фіхте, Г. В. Ф. Гегель.

    Іммапуїл Кант (1724—1804) був професором філософії
    Кенігсберзького університету. Його політико-правові погля-
    ди викладено в основному в працях «Ідеї загальної історії з
    космополітичної точки зору» (1784) та «Метафізичні початки
    вчення про право» (1797).

    І. Кант виходив з того, що кожна людина є абсолютною
    і самодостатньою цінністю й не може бути знаряддям
    здійснення хоч би яких і чиїх би то було планів. Як суб'єкт

    моральної свідомості, докорінно відмінний від навколиш-
    ньої природи, людина у своїй поведінці має керуватися
    веліннями морального закону. Цей закон, який І. Кант
    називає «категоричним імперативом», має апріорний і
    безумовний характер, він не зазнає впливу ніяких зовнішніх
    обставин і не зв'язаний з конкретними предметами чи
    реальними подіями. Категоричний імператив проголошує:
    «Чини так, щоб максима твоєї поведінки могла бути водно-
    час і принципом загального законодавства», тобто кожен
    індивід мусить чинити так, щоб правило його особистої
    поведінки могло стати правилом поведінки для всіх.

    Дотримання вимог категоричного імперативу можливе
    лише тоді, коли індивіди у змозі вільно слідувати голосу
    «практичного розуму», яким охоплюються сфери як етики,
    так і права. Проте, наголошує І. Кант, далеко не кожен
    використовує індивідуальну свободу лише для реалізації
    вимог категоричного імперативу, часто ця свобода перерос-
    тає у свавілля. Сукупність умов, які обмежують свавілля
    одного стосовно інших через об'єктивний загальний закон
    свободи, він називає правом. Право покликане регулювати
    зовнішню форму поведінки людей, людські вчинки, а
    суб'єктивною стороною — мисленням і почуттями — має
    керувати мораль.

    Здійснення права вимагає, щоб воно було загальнообо-
    в'язковим. Для цього потрібно наділити право силою
    примусу, будь-яке право має виступати як примусове.
    Надати йому примусовий характер здатна лише держава —
    первинний носій примусу в суспільстві. І. Кант визначає
    державу як об'єднання «множинності людей, підпорядко-
    ваних правовим законам». Призначення держави він
    пов'язує не з практичними потребами членів суспільства, а з
    правом: державний устрій має максимально відповідати
    принципам досконалого права. Мислитель неодноразово
    наголошував на необхідності для держави спиратися на
    право, орієнтуватися на нього, узгоджувати з ним свої акції.

    Як і багато інших мислителів того часу, І. Кант вважав,
    Що держава прийшла на зміну природному стану, в якому не
    було ніякої гарантії законності. Моральний борг, почуття
    поваги до природного права спонукають людей залишити
    Цей стан і перейти до життя в громадянському суспільстві.
    Цей перехід, тобто утворення держави, є результатом


    66


    67


    5*



    Становлення та розвиток політичних ідей

    договору. Суспільний договір укладають між собою морально
    розвинені люди. Саме в державі вони отримують справжню
    свободу. Державі забороняється поводитися з ними як з
    істотами, котрі не знають морального закону й не можуть
    самі обрати правильну лінію поведінки. Зі свого боку народ
    повинен підпорядковуватися державі. Філософ категорично
    заперечує право народу на повстання, припускаючи лише
    легальний і пасивний спротив існуючій владі.

    Визнаючи ідею поділу влади, І. Кант виходив з необ-
    хідності ієрархії її видів. Верховною владою він вважав
    законодавчу, яка має належати лише суверенній «колектив-
    ній волі народу». Виконавча влада зосереджується в закон-
    ного правителя й підпорядковується законодавчій. Судова
    влада призначається виконавчою владою. На думку мислите-
    ля, субординація і згода цих видів влади здатні запобігти
    деспотизму й гарантувати благополуччя держави.

    Залежно від числа тих, хто приймає закони, І. Кант
    розрізняв три форми правління: автократію, аристократію і
    демократію, але не надавав цьому поділові особливого
    значення. Головним він вважав не форму, а методи й засоби
    здійснення влади. У зв'язку з цим мислитель розмежовує
    республіканську і деспотичну форми правління. Перша
    заснована на відокремленні виконавчої влади від законодав-
    чої, друга — на їх злитті. За І. Кантом, республіка сама по
    собі ще не означає демократії, а автократія — деспотії.
    Самодержавна форма влади може бути й республікою, якщо
    в ній виконавча влада відокремлена від законодавчої, а
    демократія в разі відсутності розмежування цих видів влади
    може бути й деспотизмом.

    Висунення та обгрунтування І. Кантом тверджень про те,
    що кожна людина є абсолютною і самодостатньою цінністю,
    що індивіди відмовляються від необмеженої і свавільної
    свободи природного стану на користь справжньої свободи у
    правовому стані, що призначення держави полягає в доско-
    налому праві, максимальній відповідності державного устрою
    принципам права тощо, дає підстави вважати його одним із
    основних творців теорії правової держави і представником
    ліберального напряму в історії політичної думки.

    На відміну від І. Канта, його співвітчизник — геніальний
    німецький філософ Георг Вільгельм Фрідріх Гегель (1770—
    1831) виступав з консервативних позицій. У цілісному й

    Основні історичні віхи пізнання політичних явищ

    систематизованому вигляді його політико-правове вчення
    викладено у праці «Філософія права» (1820). Обгрунтування
    ним необхідності і тлумачення сутності держави і права, як і
    його філософія в цілому, дуже складні за змістом, а особливо
    за формою, тому розглянемо лише ключові питання
    гегелівського вчення про державу.

    Держава, за Гегелем, — це ідея розуму, свободи і права.
    Він вважав, що «держава — це хода Бога в світі; її основою
    служить влада розуму, який реалізує себе як волю». Держава,
    отже, за своєю природою є ідеальним, «дійсно розумним»
    утворенням.

    Гегель заперечує договірну теорію походження держави.
    Свобода особи, на його думку, знаходить свою реалізацію
    передусім у праві приватної власності. Необхідним момен-
    том у здійсненні розуму є договір, у якому самостійні
    індивіди протистоять один одному як приватні власники.
    Предметом договору може бути лише деяка одинична
    зовнішня річ, яка тільки й може бути довільно відчужена її
    власником, тобто договір виходить із волі окремих осіб.
    Всезагальне ж, представлене у моральності й державі, не є
    результатом волі об'єднаних у державу осіб, отже, й держава
    не є результатом суспільного договору.

    Опосередковану працею систему потреб, яка базується на
    пануванні приватної власності і загальній формальній,
    правовій рівності людей, Гегель визначає як громадянське
    суспільство й пов'язує його формування лише з утворенням
    буржуазного ладу. На його думку, буття держави як
    абсолютної самої по собі цінності, що не потребує ніякого
    утилітарного обгрунтування, передує розвиткові громадян-
    ського суспільства. Держава не залежить від громадянського
    суспільства, навпаки, суспільство неможливе без держави.
    Проведення одним із перших в історії політичної думки
    чіткого розмежування громадянського суспільства й держави
    є безумовною заслугою Гегеля. Однак відповідно до логіки
    своєї філософії він виходить з пріоритету держави стосовно
    громадянського суспільства, тоді як у дійсності наявне
    протилежне їх співвідношення: не держава творить грома-
    дянське суспільство, а навпаки, громадянське суспільство
    творить державу.

    За своєю сутністю гегелівська ідея держави є правовою
    Дійсністю, в ієрархічній структурі якої держава виступає як


    68



    Становлення та розвиток політичних ідей

    Основні історичні віхи пізнання політичних явищ


    найбільш конкретне право, як правова держава. Ідея
    держави, за Гегелем, виявляється трояко: по-перше, як
    безпосередня дійсність у вигляді індивідуальної держави,
    державного ладу, внутрішнього державного права; по-друге,
    у відносинах між державами як зовнішнє державне право;
    по-третє, у всесвітній історії. Індивідуальна держава — це
    держава як дійсність конкретної свободи. У своєму розвине-
    ному й розумному вигляді така держава є заснованою на
    поділі влади конституційною монархією.

    Наявність ідеї держави Гегель пов'язував лише з тодішні-
    ми розвиненими європейськими державами, в яких реалі-
    зована християнська ідея свободи, досягнуті особиста
    незалежність і рівність усіх перед законом, запроваджені
    представництво та конституційне правління.

    Трьома видами державної влади Гегель вважав законо-
    давчу владу, урядову владу і владу правителя. Він запере-
    чував ідею самостійності і взаємного обмеження видів влади,
    за якої, на його думку, ніби заздалегідь передбачаються їхні
    взаємна ворожість і протидія. Гегель виступав за органічну
    єдність різних видів влади, підпорядкованість кожного з них
    пануванню цілого — державній єдності, в якій і полягає
    сутність внутрішнього суверенітету держави.

    Законодавча влада, за Гегелем, — це влада визначати і
    встановлювати всезагальне. Вона належить законодавчому
    зібранню. Урядова влада, до якої належить і влада судова,
    полягає в тому, щоб підводити особливі сфери та окремі
    випадки під всезагальне. Завдання урядової влади —
    виконання рішень монарха, підтримка існуючих законів та
    установ. Пояснюючи характер компетенції монарха, Гегель
    зазначає, що в досконалій конституційній монархії об'єк-
    тивний бік державної справи визначається законами, а
    монархові залишається лише приєднати до цього свою волю.

    Всесвітню історію Гегель розумів як прогрес в усвідом-
    ленні свободи і трактував її як історію суверенних держав,
    розвитку форм держави. Відповідно до цього він поділяв
    всесвітню історію на чотири історичних світи: східний,
    грецький, римський і германський, яким відповідають такі
    форми держави: східна теократія, античні демократія та
    аристократія, сучасна конституційна монархія. Носієм світо-
    вого духу є пануючий на даному ступені історії народ. Таким

    народом з часів Реформації Гегель вважав германську націю,
    під якою розумів передусім німців.

    Таким чином, Гегель підносить державу як ідею,
    дійсність права, як правову державу — таку організацію
    свободи, в якій механізм насильства та апарат політичного
    панування опосередковані й обмежені правом. У цьому його
    незаперечна заслуга. Водночас мислитель ставив державу над
    суспільством та індивідом, заперечував самостійну цінність
    прав і свобод особи, вивищував германську націю над
    іншими, що складає консервативні й антидемократичні
    елементи його політичного вчення.

    Отже, в XVII—XVIII ст., які були періодом ранніх бур-
    жуазних революцій, у Західній Європі сформувалися два
    найважливіших напрями суспільно-політичної думки —
    лібералізм і соціалізм. Перший із них мав антифеодальну
    спрямованість, другий — анти капіталістичну. Ці основні
    напрями суспільно-політичної думки набули подальшого
    розвитку в наступні століття.
    1   ...   4   5   6   7   8   9   10   11   ...   64


    написать администратору сайта