1Завдання практичної філософії
Скачать 95.31 Kb.
|
36. зміни в суспільстві 3-ї хвилі Обличчя цього століття не можна собі уявити без техніки і технічних новацій. Розвиток транспорту, зв'язку, засобів комунікації зробили всю планету осяжною і досить невеликою. Люди стали жити тепер життям усієї планети і раптом наочно відчули реальний сенс терміна “людство”. Але водночас відчули і надзвичайну різноманітність, складність, неоднозначність суспільства, побачили й цілу низку смертельних небезпек для нього. І знову-таки значну роль у такому усвідомленні відіграла техніка в її зв'язку з наукою, і технологією. По-перше, науково-технічний прогрес призвів до створення таких засобів убивства людини, що “останній час людства” підсунувся до нас майже впритул. По-друге, наслідком цього прогресу стала екологічна криза, поява нових раніше нечуваних хвороб, розповсюдження яких набуває характеру “пандемії”. Нарешті, швидкий розвиток науки і техніки у XX ст. веде до зламу цілої серії усталених психологічних стереотипів життя, що дуже важко переживається, а інколи приводить до висновку про те, що людство психологічно не готове до такого техніко-технологічного вибуху і нагадує дитину, до рук якої потрапили сірники і ще небезпечніші речі. Інколи сучасний стан справ у суспільстві порівнюють із казковою ситуацією: джин вирвався із пляшки, а приборкати його вже неможливо. Третя хвиля несе з собою новий устрій життя, заснований на різноманітних відновлювальних джерелах енергії , на методах виробництва, що роблять непотрібними більшість фабрик, на нових не нуклеарних сім’ях , на новій структурі, яку можна назвати «електронним котеджем», на радикально змінених школах майбутнього, на новітніх технологіях, без яких ми вже тепер не уявляємо свого існування. В наше життя увірвалась кліп-культура, яка через усі можливі засоби передачі інформації, через техніку впливає на нашу свідомість. Нашу свідомість наповнюють рекламою, командами, теоріями, уривками новин, що призводить до того, що ми повинні постійно формувати та переформовувати модель реальності. Це веде до розвитку індивідуальності особи за рахунок створення її власних образів. Роль техніки та технологій в розвитку сучасного суспільства є вирішальною, адже вони забезпечують отримання нової інформації, без якої людина Третьої хвилі не уявляє свого існування, забезпечують розвиток інформаційного суспільства, нових типів сімей, розвиток індивідуальностей та нових можливостей прогресу. Людина вже не може уявити себе без телефона, комп’ютера,планшета, навігатора і т.д. Ці технології стали невідємною частиною існування особистості. Без цього людина відчуватиме себе вирваною з простору нових засобів інформації, вона буде ізольованою і загубить контакт з оточуючими. 37. поняття кліп-культура «Третя хвиля» Е. Тоффлер Науково-технічний прогрес, який відбувся в кінці ХХ ст. породив для суспільства безліч різноманітних феноменів, одним з яких і виступає «кліпова культура». Розвиток інформаційних технологій та їх вплив на формування особистості, відкритість інформаційного простору та висока інтенсивність впливу різноманітної інформації на людську свідомість на сьогодні проявляються надзвичайно гостро в сучасному світі. Таким чино ці проблеми, які виникають, постають особливою актуальність для сучасної науки. Проблема впливу інформації репрезентується тим фактом, що та інформація, яка впливає на людей, подається надзвичайно різноманітною та багатогранною і в дуже великій кількості, що вони виявляються непідготовленими до її сприйняття та не спроможні засвоїти її в культурномуконтексті. Проблемам кліпової культури у сучасному суспільстві приділено багато уваги. Зокрема, цим питанням займалися досить багато визначних науковців. Серед найперших потрібно зазначити Е. Тоффлера який є автором самого поняття «кліпова культура». Зокрема, він розглядав цей феномен в якості складної загальної інформаційної культурної ситуації, яка склалася у кінці ХХ ст. Е. Тоффлером. Дане поняття він розглядав як складову часину загальної інформаційної культури у структурі сьогодення. В роботах американського футуролога Е. Тоффлера термін «кліпова культура» розуміється як принципово нове явище, і розглядається в якості складової загальної інформаційної культури майбутнього, заснованої на нескінченному мерехтінні інформаційних відрізків і постає комфортною для людей відповідного складу розуму. У своїй роботі «Шок майбутнього» він писав: «Людство захоплює такий психологічний стан, який раніше не був відомий, який за своїм впливом може бути прирівняний до хвороби. Є у цієї хвороби і назва «футурошок» – «шок майбутнього» . Аналізуючи ті перипетії які відбувалися в суспільстві, він зазначав, що людство може загинути не від того, що вичерпаються всі ресурси землі, вийде з-під контролю атомна енергія чи загине вся жива природа, а через те, що людство просто не витримає психологічного навантаження 38. феномен нуклеарної сім*ї тип нуклеарною сім'ї . Такий тип сім'ї став стандартною , соціально схвалюваної моделлю , оскільки його структура чудово задовольняє потребам суспільства масового виробництва з широко розділяються цінностями і життєвим стилем , ієрархічної , бюрократичної владою і чіткої відокремленістю сімейного життя від робочої на ринку. Сьогодні , коли влада спонукають нас " відновити " сім'ю , вони зазвичай мають на увазі саме цю нуклеарную сім'ю Другої хвилі . Мислячи так вузько , вони не тільки невірно визначають проблему , а й проявляють дитячу наївність , думаючи , що дійсно необхідно зробити для відновлення такої сім'ї в її колишньої значущості. Так, влада люто звинувачують у тому , що настав сімейна криза , всіх - від розповсюджувачів порнопродукції до рок- музикантів. Деякі кажуть , що виступи проти абортів , або скасування сексуальної освіти , або опір фемінізму може знову " склеїти " сім'ю ... 39. можливість повернення до нуклеарної сім*ї Вже сьогодні статистичні дані засвідчують, що кількість нуклеарних сімей суттєво і невпинно скорочується на користь інших форм. Так, спостерігається різке зростання стилю життя, за якого люди живуть самотньо, не маючи сім’ї. Е.Тоффлер наводить факт: у США за 10 років кількість осіб у віці до 34 років, які живуть самотньо, збільшилося майже втричі. На жаль, в Україні відсутні статистичні дані з цього приводу, але емпірично можна помітити теж суттєве зростання самотніх молодих людей. Вже сьогодні в Україні, як і в інших країнах, спостерігається форсоване зростання кількості людей які живуть разом без офіційного, юридичного оформлення, в так званих "громадянських шлюбах". Це стає вже звичайним явищем, яке породжує правові та майнові ускладнення, коли такі пари розлучаються. Негативним аспектом в таких ситуаціях є становище та майбутня доля дітей, що народжуються в неодружених парах. Зростає також кількість громадян, які свідомо обирають стиль життя, за яким прагнуть бути вільними від дітей. Засобом для цього є відчутне зменшення кількості народжуваних (одна-дві дитини) та прагнення жити окремо після досягнення дитиною 18 років. Поширені так звані неповні сім’ї, де внаслідок розлучень та розривів, переважно у нуклеарних сім’ях, дитина виховується без батька або матері. Правда, за певних обставин, неповна сім’я може бути кращою для дитини, ніж нуклеарна сім’я, в якій можуть постійно відбуватися суперечки, сварки. Загалом, Е.Тоффлер робить висновок, що ми виходимо з ери нуклеарної сім’ї і входимо до ери нового суспільства з новими формами сімейного життя. Адже вже сьогодні розвинені країни породжу-ють найрізноманітніші форми сім’ї: гомосексуальні шлюби, громадянські шлюби, групи людей похилого віку, які об’єдналися, щоб розділити витрати, родові об’єднання певних етнічних меншин, існують шлюби по контракту, періодичні шлюби, шлюби з кількох сімей, багато інтимних мереж із взаємними статевими зносинами, з’явилися сім’ї, у яких батько живе і працює в одному місці, а мати – в іншому.Все це свідчить про відмирання нуклеарної сім’ї. Вона втрачає своє домінантне становище, на її місці з’являється розмаїття сімейних структур. Однак це не означає повну ліквідацію нуклеарної сім’ї. Вона буде лише однією із багатьох формоутворень, прийнятих і схвалених в суспільстві. Разом із немасовою системою виробництва та немасовою інформаційною системою стане немасовою і система сім’ї, існуватиме розмаїття її форм. 40. оптимістичний погляд на суспільство 3-ї хвилі Третя хвиля» - це твір широкомасштабного синтезу. Вона описує стару цивілізацію і надає точну картину нової цивілізації, стверджуючи, що історія людства не закінчується, вона тільки починається. Незважаючи на ті негативні тенденції, що є сьогодні у світі, автор стверджує, що це кінець індустріалізму (зростання обсягів виробництва) та початок нової цивілізації. Ця цивілізація настільки революційна, що вона кидає виклик старим способам мислення, старим формулам, догмам та ідеології. Світ, який виникає з великою швидкістю внаслідок зіткнення нових цінностей та технологій, нових геополітичних відносин, нових способів життя та способів комунікації, вимагає нових ідей та аналогій, класифікацій та понять. Проблеми, якими сповнене сучасне життя можуть стати новими можливостями розвитку. «Третя хвиля» показує перспективи розвитку нової цивілізації: в серединні розрухи можна спостерігати зародження нового життя, нової цивілізації, яка може стати більш здоровою, розсудливою, більш пристойною та більш демократичною, ніж будь-яка сучасна. Вона стверджує, що цивілізація використовує певні процеси і принципи та розвиває власну «суперідеологію», щоб пояснити реальність та виправдати власне існування. Шматочки нової цивілізації існують вже зараз. Мільйони людей вже настроюють своє життя у відповідності з ритмами завтрашнього дня. Цю книгу автор називає «революційною передумовою». Під цим він розуміє, що, хоч у найближчі десятиріччя принесуть перевороти, буремні події, людство не розрушить повністю своє життя. Передбачається, що великі зміни, що зараз переживає людство, не хаотичні та не випадкові, вони носіть кумулятивний характер у відповідності з тим, як живе людство, що події сьогоднішнього дня – це глобальна революція, стрибок у майбутнє. Ці процеси змін людство зможе контролювати, аналізувати та направляти. |