дпм. Антонович Є. А., ЗахарчукЧугай Р. В., Станкевич М.Є. Декоративноприкладне мистецтво. Львів Світ, 1993. 272 с
Скачать 2.02 Mb.
|
ПІСЛЯМОВАУдосконалення підготовки спеціалістів з вищою освітою — одне із основних завдань, які стоять перед педагогічними вузами по реалізації реформи загальноосвітньої і професійної школи. Розв'язанню цього завдання сприяв введення до навчальних планів художньо-графічних факультетів педагогічних інститутів республіки нового курсу «Декоративно-прикладне мистецтво з практикумом у навчальних майстернях», розробленого авторським колективом викладачів опорної кафедри образотворчого мистецтва і художньої праці Івано-Франківського державного педагогічного інституту ім. В. С. Стефаника, наукових співробітників відділу народних художніх промислів Львівського відділення Інституту мистецтвознавства, фольклору та етнографії ім. М. Т. Рильського АН України. Дане видання є першим підручником з декоративно-прикладного мистецтва України і започатковує цикл навчальних посібників з художньої праці для студентів художньо-графічних факультетів педагогічних інститутів республіки. Це — перший досвід у створенні такого підручника, в якому в доступній для студентів формі викладені основні положення сучасної науки про декоративно-прикладне мистецтво. Українське народне декоративне мистецтво — унікальне явище національної культури. Воно завжди правдиво показувало світові життя нації, її духовне багатство, рівень культури, творчі сили і здібності, енергію, виступало як феномен незнищенності. Вивчення народного декоративного мистецтва закономірно входить в коло проблем національної культури. У житті українського народу — праці, побуті, моралі, психології та ін.— народне декоративне мистецтво виступає як унікальне явище, яке засвідчує невмирущі, життєствердні сили. Різні лихоліття, війни, розрухи, голодомор, колективізація, індустріалізація, політика «неперспективних сіл» пагубно позначались на його долі. Конкретні історико-соціальні фактори зумовлювали періоди спадів і піднесення народної творчості. Та ніколи не підтверджувалася думка щодо відмирання народного мистецтва, загибелі традицій. (262) Поки є земля, а людина працює на ній, доти житиме народне мистецтво. Завжди взаємозумовлені поняття: Земля—Природа—Людина—Мистецтво. Усвідомлене, поглиблене вивчення народного декоративного мистецтва як складової частини національної культури — одне з важливих питань народознавчої науки останніх часів. У цьому аспекті цікаві думки дослідників щодо виділення народного декоративного мистецтва як явища матеріальної і духовної культури. Всі види декоративного мистецтва — тканини, килими, вироби з дерева, металу, глини тощо матеріально виражені і несуть інформацію про матеріал, формотворення, орнамент, композицію, колорит, що були і є в колективній пам'яті людей. Декоративне мистецтво охоплює і сферу знань, естетичні погляди, звичаєві, обрядові, етичні, моральні, релігійні аспекти тощо. Це одна із частин народної духовної культури. Народне декоративно-прикладне мистецтво розглядається як важлива художньо-декоративна цінність, що виконує численні функції: пізнавальну, естетичну, комунікаційну і т. ін. У цьому плані важливе усвідомлення народної естетики, яка має свої традиції й особливості. На жаль, ми поки фіксуємо і багато дечого не знаємо про народні художні смаки, ідеали, поняття краси, моральної чистоти. Інколи важко зрозуміти стійкі системи багатоколірного розпису, абстрактність форм дитячих забавок тощо. Звідси важливість поліфункціонального дослідження народного мистецтва, мислення людей, їхнього світосприйняття, фантазування, опоетизування і творення. Народне декоративне мистецтво — це багатий, справедливий, гармонійний світ, що доніс до нас національні риси орнаментальної, графічної, живописної, пластичної композиційної культури. У них відбиті віковічні надбання, художній геній української нації. При аналізі кожного виду народного мистецтва, окремих ремесел, промислів ми намагаємося показати, що ніколи не переривалась традиційна художня пам'ять. В усьому відчутна глибина, вірність традиціям. Художній генокод органічно передавався у спадок, постійно збагачуючись новими елементами, тонкими нюансами композиційно-колористичного вирішення в рамках вироблених канонів в окремих осередках України. В усіх видах народного мистецтва найпоширеніші орнаментальні мотиви: ромби, зірки-сонця. (263) Дерево життя, богиня Берегиня. Це улюблені мотиви, живописно трактовані, часто навіть і в графічному зображенні передана лірична мелодійність. Особливо популярний мотив Дерева життя, богині Берегині у рушниках Чернігівщини, Київщини, Полтавщини, Харківщини, Поділля. Правда, він має різні народні назви: берізка, дуб, калина, кущ та ін. Музейні пам'ятки дать змогу прослідкувати, як композиційне розв'язання цього мотиву зазнавало поетичних змін щодо додаткових елементів, колориту тощо. Але в основі залишились традиційні принципи композиційної будови: з основи (Землі) виростав центральний стовбур як символ міцності і сили, а обабіч нього — додаткові галузки фантастичних квітів, птахів, часто півників і т. ін. Ці дерева своїм буйним цвітінням відображають життєствердну силу життя, бо ж українці по-особливому вірили у силу релігійно-біблійної суті священного дерева: «Це дерево велике і міцне і вишина його сягав до неба... Віття його гарні, плід його великий, а в ньому пожива для всіх. Під ним знаходили собі тінь польова звірина, а на його галуззях мешкали птахи небесні...» Проблема сучасного стану народного декоративного мистецтва охоплює два основних аспекти: стан і його доля в наш час та роль художньої традиції в професійній культурі. Сьогодні сфера активного життя окремих видів народного мистецтва все більше розширюється у зв'язку з процесами національного відродження. Вивчення народного мистецтва, яке вирізняється високими естетичними перевагами, активно впливав на формування особистості майбутнього педагога, сприяв становленню його професійної майстерності. Вивчення курсу декоративно-прикладного мистецтва дасть змогу випускникам художньо-графічних факультетів педінститутів республіки активно впливати на розвиток художньо-образного мислення учнів загальноосвітніх шкіл, залучати їх до активної творчої праці, активізувати єдиний процес естетичного і трудового виховання. Працюючи над книгою, авторський колектив усвідомлює, що не всі питання знайшли вичерпне висвітлення. Основна мета вперше в такій структурі зібраного матеріалу — допомога студентам у вивченні народно-декоративного мистецтва, глибинного, важливого явища народної матеріально-духовної художньої культури українського народу, вічно живої та життєствердної. (264) ПРЕДМЕТНИЙ ПОКАЖЧИК Аерографія 80 Ажурність 258 Алебастр 95 Алегорія 260 Алюміній 89, 90 Ангоби 79, 197—201, 206 Андарак 54, 111, 112, 166, 167 Аплікація 55, 62, 64, 115, 131, 159, 163, 165, 169, 172, 219 Артіль 128, 154, 155, 194, 204, 216 Архітектура народна 16, 185 Асиметрія 251 Атрибут 260 Бабник 83 Бавниця 40, 59, 60, 111 Байбарак — див. кожух Баклага 186, 189, 198 Бамбораки 72 Банька 84 Барилка, барильце 84,198 Батік 27, 47, 48, 117 Башлик 159 Баюра — див. шнурок Безрукавка 43 55, 161—165, 168, 169, 219 Бекеша 57, 165, 167 Берил 96 Бинди 166 Бісер (вироби) 25, 27, 40, 171 Близнюки 72, 84 Блузка 43, 173 Бокал 84, 207 Бондарство 27, 28, 67 Бра — див. світильники Бриль 59, 192 Бронза 89, 93, 175, 191, 207, 211, 214, 240, 241 Букурійка 65 Булава 213 Бунди — див. спідниці Бурка 167 Ваза 29, 76, 77, 83, 88, 97, 188, 198, 202, 210, 241, 245, 247 Валка (для білизни) 185 Вапняки 95 Верета 32, 110 Верстат ткацький ЗО, 106 Верстат токарський 178, 185 Взуття 40, 48 (див. також постоли, солом'яники, черевики, чоботи) Вибійка 27, 45—48, 115, 116, 163, 168, 172, 246 Види мистецтва — див. мистецтво (види) Видовбування 67, 96, 175, 177, 178 Виколювання 163, 166, 167 Випалювання 27, 65, 69, 184, 189 Вирізування 67, 165, 181, 219 Висікання — див. відколювання Виточування 26, 67, 96, 97, 178, 189 Витинанки 25, 27, 99—101, 219—227 Вишивка 24—27, 36—42, 62, 64, 115, 133—156, 159, 160—165, 167—173, 194, 221, 225, 240 Відколювання 96 Відливання — див. лиття Відщипування 100 Вітраж 17 Вотум 214 В'язання 26, 27, 43, 117, 131 Габро 95 Галунка 102 Гаманець 65, 154,167 Гаптування 134, 135—139 Гачі — див. штани Ґердан — див. прикраси жіночі Гибалка — див. кибалка Глазур — див. полива Глечик 83, 87, 196—204, 208, 210, 238, 241 Гобелен 25, 35, 131, 236 (див. також шпалери) Годинникарство 213, 214, 236 Горбатка 53 Горнята 84, 204, 207 Горщик — див. глечик Гравіювання 27, 87, 91, 206, 208, 209, 212, 215 Гранування 87, 209 Графічність 257 Група типологічна 29 Гугля 41 Гуня 56, 168 Гуцулка 173 Декалькоманія 80 Деколь 81 Декор ліпний 80, 81 Дерга — див. обгортка Деревина (колір, фактура, текстура) 66 Деревообробництво 26—29, 66—75, 175—191, 194, 216, 229, 233 Джерга 131 Дзбанок — див. глечик Дзвін 212, 213 Димка 165, 167 Динаміка 251 Діжка 72 Дійниця 72 Довганя 171 Доріжка килимова 35, 36, 113 (див. також-килимарство) Друкавиця 54, 170 Друшляк 55 Дуди — див. манжети Елементи архітектурні 92, 180, 184, 213, 215 Емаль — див. полива Жанр 28 Жирандоль — див. світильники Жупан — див. свита Забарвлення — див. колір Завій — див. намітка Закони композиції — див. композиція (закони) Залізо 191, 207, 211, 240 Залавник 36 Замша 64 Запаска 32, 41, 49, 52, 111, 161—171 Засоби композиційні — див. композиція (засоби) Засоби сематичні 258, 260, 261 (265) Заспульниця 171 Зброя 28, 74, 93, 94, 98, 99, 176, 182, 211, 213 Згарди — див. прикраси жіночі Знак 258, 259 Знаряддя праці 69, 73, 93, 176, 184, 186, 193, 215, 238 Золотарство 214 Золото 86, 90—93, 134, 136, 158, 162, 207, 241 Золочення 207, 212, 213, 242 Зшивання 76 Іграшки 26—28, 74, 77, 84, 94, 101, 187, 190, 193, 204, 205, 227—233 Ікона — див. предмети культові, обрядові Інструменти (знаряддя праці)— див. Знаряддя праці Інструменти музичні 28, 69, 233 Інкрустація 27, 65, 68, 69, 170, 175, 176, 186 187, 189 Інтарсія 68, 69, 170 Інтер'єр 16, 97, 111, 139, 148, 203, 227, 247 Іризація 86 Кабати 54, 115, 116 Кавник 83 Каганець 198 Камізелька — див. безрукавка Камінь (обробка, вироби) 25—28, 94—97, 157, 176, 238 Кам'янка — див. маса кам'яна Капелюх 40, 59, 160, 164, 166, 169, 192—194 Капот — див. свита Каптан 49, 66, 158—160 Каптур 56 Капчурі — див. шкарпетки Карабуля 61, 169 Карбування 27, 91, 212, 214, 216, 240 Картина — див. шпалера Катанка — див. безрукавка Катринця 53, 111 Кахлі 82, 197, 199, 201 Квіти штучні 222 Келих 202, 207, 241 Кептар — див. безрукавка Кераміка 18,19,25—28,77—85, 158, 195—206, 228, 232, 238, 239 Керпці 61 Кибалка 40, 58, 60, 137, 164, 166, 170 Килимарство 24,27,33—36,114,118—132, 194 Кичка 61 Кіаянка 58 Кірсетка (кирсетка)— див. Безрукавка Кістка (обробка, вироби) 25, 27, 98, 157, 238 Клепаня 59 Кобальт 207 Кобеняк 56, 165 Ковтки — див. прикраси жіночі Кода 61, 169 Кожух 41, 57, 164—170, 219 Колач 206 Колиска 70 Колір 252, 255 Композиція 40, 121, 130, 138—141, 180, 189, 197, 198, 201, 216, 221, 234—261 — закони 243—249 — прийоми 249—258 Коновка 72 Коструктивізм 237 Контраст (закон) 248, 249, 253—257 Копеняк 56 Кораблик 162 Короб(ка) 77, 186, 188, 189 Корунд 95 Корчага 196 Коряк 182 Коц 122 Кошик 76, 77, 191—193 Краватка 48 Крайка 166 Кракле 79, 81 Крапання 102 Кресаня 59, 169, 170 Кришталь 86, 87, 208, 209 Круг гончарний 78, 195, 205, 240 Кубок спортивний 216 Кування 27, 90, 240 Культура народна 11 Куманець 84, 198, 206 Кунтуш — див. свита Куртка 43, 154, 165, 167 Кустодій 220 Кухлик 196, 210, 214 Кучма 58 Лава 69, 176, 180, 181 Ланцюжок 91, 216 Латунь 89, 90, 216 Лейбик — див. спідниця Лептянка 26, 90, 240 Личаки 61, 160, 161 Лиштва 42, 139, 165 Ліжко 70, 177 Ліжник 32,110, 122, 127 Літники (літняки) 54, 111, 112, 165, 167 Ложка 29, 72, 178, 185,189, 213, 241, 247 Лощення 81 Лубок — див. кичка Люстри 79, 81 Магерка 58 Мазниця 58 Майоліка 27, 80, 81, 205, 206, 247 Макраме 43 Малахай 59 Мальованка 54 Мальовка 102 Манжета 40, 152, 153 Манта 56, 168 Мануфактура 19, 21, 108, 163, 164, 184, 192, 199, 208 Маркєтрі 69 Маса кам'яна (кам'янка) 27, 29, 81, 82 Масштаб (закон) 247, 248 Меандр 238, 242 Меблі 26, 28, 65, 69, 76, 176, 177, 180, 186— 188, 193, 226, 229, 232, 233, 246 Мереживо 25, 27, 44, 45, 62, 168 Метал (обробка, вироби) 19, 26—28, 64, 89— 94, 158, 159, 176, 186—188, 211—216, 221, 240, 247, 259 Метали чорні 90 Метафора 259 Мис(к)и 29, 71, 83, 178, 182, 185, 196—200, 202, 204. 210, 241, 247 Мисник 181 Мистецтво — виробниче 25 — декоративне 17, 21, 24, 219, 262, 263 — декоративно-прикладне 17,22—27,236, 237, 261—264 — монументально-декоративне 17 — народне — див. творчість народна (266) — оформлювальне 17 — функціональне 25 Мідь 89, 93, 175, 207, 211, 214, 239, 241 Міллефіорі 86, 207 Мімесіс 236 Мірка 72 Міртук — див. мірка Мозаїка 17 Мороки — див. іграшки дитячі Морфологія 25—29 Музика народна 13, 14 Наволока 33, 42, 44, 111, 114, 154, 158 Накидка 36, 49, 56, 114, 161 Наліжник 131 Намисто — див. прикраси жіночі Намітка 32, 40, 59, 111, 151, 162, 164, 167 Начиння 73, 93, 184, 186, 187 Нікель 89 Ногавиці — див. штани Нюанс 248 Обгортка 32, 49, 52, 111, 162, 163, 166—170 Обрус 161 Одяг 24—27, 36, 40—43, 48—63, 65, 77, 110— 116, 139, 146—172 Огранування 97 Оздоблення архітектурне 69, 97 Околячка 53 Олово 89, 93, 214 Онучі 151 Опанчі 168, 170 Опинка 53 Очіпок 40, 60, 162, 166, 167, 170 Палиця 74, 170, 216 Палітурка 65, 66, 190, 213 Панно 69,117 Панчохи 43 Партач 183, 214 Парча 52, 162 Пас(ина) 32, 49, 51, 52, 57, 65, 77, 158—160, 166—170, 172, 213 Пасківці 72 Патриці 60 Пергамент 63 Перемітка — див. намітка Писанкарство 27, 102, 103, 217—219 Підвазонник 83, 189 Пластика малих форм 17, 27,76, 88, 94, 97, 98, 186—194, 203, 206, 210—214, 233, 239, 247 Пластичність 258 Плахта 32, 52, 110—112, 114, 161—166, 168 Плащ 49, 159, 164 Плетіння 25—28, 64, 75—77,91,115,131,191— 194, 216, 228, 233, 238, 246 Пляшка 84, 88, 209, 210 Покривало 32, 35, 44, 114, 117 Покрівець 131 Покрівля 185 Полавник 36 Полива 27, 79, 81, 196—199, 206, 207, 212 Полиця 70,181,188 Полірування 96, 186, 209 Полотнище 139 Полотно 31, 52, 107, 116, 117, 137, 151, 158, 163, 164, 168—170 Порти, портяниці — див. штани Портмоне — див. гаманець Порцеляна 29, 80—82, 192, 199, 203—206, 214, 247 (267) Постоли 161, 164, 167—170 Посуд26—29,69—73,83, 87,88,93,158,176— 178, 182,184—192,195—207,210,212—214, 230, 238—241 — фігурний 84, 88, 198, 210 Пояс — див. пас(ина) Предмети кульові, обрядові 28,73,84,93,107,108, 35,137,139, 140, 163, 176, 180—186, 188, 190, 212—215, 247 Предмети туалетні 83, 88, 97, 241 Прийоми композиційні — див. композиція (прийоми) Прикраси жіночі 26—28, 62, 63, 65, 69, 74, 85, 88, 94, 97, 157—160, 162—169, 171, 172, 208, 211, 212—216, 220, 239, 241 Приладдя курильне 74, 94, 198 Промисли 19, 21—23, 25, 29, 154, 155, 190, 199—201, 210, 262 Пропорційність (закон) 248 Простирадло 42, 138, 139 Профілювання 68 Рантух — див. намітка Рахви 73 Рельєф 17 Ремесло 18, 19, 25, 105—109, 154, 163, 176, 179. 180, 183, 185, 194, 212, 213, 240, 242 Ринки 84, 93, 198 Ритм 249, 250 Ритування 81, 201 Ріг (обробка, вироби) 98, 99, 186 Рід 28 Ріжкування 81, 197—200, 206 Різьблення 19, 25, 27, 64, 68, 87, 96, 170, 175— 180. 184—189, 228, 236 Рогатівка 58 Розпис декоративний 17, 26, 27, 45—48, 62, 69, 79—81, 102, 115, 117, 184, 188—190, 197— 207, 218, 221, 240, 241 Розподіл праці 17, 18 Рублик — див. валка для білизни Рукавиці 43 Рушник 42, 44, 59, 111, 113, 114, 137, 142—144, 154, 169, 225, 264 Рюмер 207 Сап'ян 64 Свинець 89, 90 Свита 41, 57, 111, 160—170 Світлість 253 Світильник 82, 83, 87, 97, 203 Свічник 184, 186, 198, 202, 210, 214, 236, 247 Святильня — див. пасківці Сграфіто 27, 81 Семантичність — див. засоби семантичні Сердак 41, 56, 111, 151, 170 Сережки — див. прикраси жіночі Силует 221, 258 Символіка 255, 259 Символізм 236 Симетрія 250, 251 Синкретизм 10 Сириця 63 Сірак — див. сердак Сільничка 72, 99, 182, 185, 189 Скань 27, 91 Скатертина 33, 43, 44, 111, 113, 114, 116, 117, 137,139,143,154 Скіпець — див. дійниця Скло (обробка, вироби) 26, 27, 85—88, 94, 207— 211, 214, 240, 242 (267) Склянка 88, 207 Скриня 70, 181, 186, 190, 194, 213, 215, 226 Скульптура малих форм — див. пластика малих форм Слоїк 209 Солом'яники 62 Сорочка 40, 41, 44, 49—51, 135, 146—156, 159—173 — волоська 171 Спідниця 41, 54, 112, 15, 116, 152, 161—171 Стандартизація 237 Статика 251 Стилізація 236—238 Стіл 70, 176, 177, 181, 184 Стілець 176, 177, 181, 184 Стрічки 32, 40, 60, 62, 111, 165—172 Структуралізм 237 Срібло 90—93, 134, 160, 162, 192, 207, 241, 255 Сукно 32, 51, 107, 154, 161, 165, 167—170 Сукня 43, 161, 173 Сумка 32, 49,65,170,194 Танець народний 14,15 Тарілка 77, 88, 176, 178, 182, 186—190, 200, 202, 210, 241, 247 Таця 202 Твір художній 29 Творчість народна 9—17, 22—24, 119, 264 — поетична 11—13 — самодіяльна художня 23 Театр народний 15, 16 Текстура 252 Тектоніка (закон) 246, 247 Теракота 81 Техніки ручного ткання — див. ткання (техніки) Тиснення 27, 64 Тканини народні «картаті» 111, 122 — петельчасті 35 — поштучні 32, 111, 117 — художні 30, 105—117, 171, 172 Ткання килимове 31, 111 — техніки ручного ткання 30, 31 Ткацтво 19, 25—34, 106—116, 176, 194, 238 Топаз 96 Торба — див. сумка Точення — див. виточування Транспорт (засоби) 28, 69, 73, 176, 177, 181, 184, 186—188, 193, 215 Традиції 17, 22, 23, 112, 113, 115—118, 123, 124, 127, 128, 131, 155, 156, 164, 172—173, 185—188,191,196,199,200,204,205,213,214, 217—220, 226, 227, 233, 243, 264 Трьохкомпонентність 253 Туф 95 Убори головні 40, 58—61, 65, 77, 111, 137, 158, 159. 161—171, 192 Уставка 41, 50, 148—153, 163, 164, 168 Фабрики 21, 109, 117, 122, 123, 128, 164, 165, 173, 194, 199, 202, 203, 229 Фактура 251, 252 Фартух 53, 54, 114, 152, 168—170 Фарфор — див. порцеляна фаянс 27, 29, 81, 198, 199, 201—204, 214, 241 фелон 157, 176 фібула — див. прикраси жіночі Філігрань 91 Фініфть 91 Фіранки 101, 114, 117, 225 Фляга 207 Фляндрівка, фляндрування 80, 198—200, 241 Фольклор музичний — див. музика народна Фольклоризм 237 Фота 53, 111, 168 фотокераміка 81 Фотофільмодрук 48 Формування• 26 Фрезерування 96, 97 Функціоналізм 237 Халат 166 Химля — див. кибалка Холошні — див. штани Хомевка — див. кибалка Хрест(ик)— див. предмети культові, обрядові Хустина 40, 42, 48, 58, 60, 111, 115, 117, 161, 168—170 Хутрянка — див. кожух Цехи 19, 21, 78, 108, 180—184, 187, 198, 214 Цинк 89, 90 Цілісність (закон) 244, 245 Чайник 83, 247 Чаш(к)а 71, 88, 176, 196, 207, 212, 214, 238 Чар(к)а 99, 195 Чемерка 163, 167, 168 Чепраги — див. прикраси жіночі Черевики 61, 160, 164 Череси — див. пас(ини) Чернь 27, 112 Черкеска 165 Черпак 176, 178, 185 Чільце 61 Чоботи 49, 61, 62, 77, 158—164, 166—169 Чуга(ня) 56 Чугай (чугаїн) 168 Чумачка 51, 165, 173 Шаблон 78, 79 Шамот 27, 81, 82 Шапка 40, 49, 58, 59, 159—164, 166, 169 Шеврет 63 Шевро 63 Шедевр 19 Шворка — див. пас(ини) Шифер 95 Шкарпетки 43, 62 Шкіра {обробка, вироби) 26, 28, 51, 55, 63—66, 131, 158, 160, 169, 170, 172, 219, 222, 240 — штучна 64 Шлик 59 Шліфування 96, 208 Шнурок 52 Шовкографія 80 Шоломок 58 Шорци 112 Шпалера 35, 129, 131, 225 Штамп(ування) 80, 81 Штани 49,51,115,116, 154, 158—163, 166—170 Штори 114 Шуба 162 Шушун — див. кожух Юпка 58, 165, 166 Юхт 64 Яломка 58 Яндови 29 (268) ІЛЮСТРАЦІЇ Перший форзац: 1. Мірка. Сосна, бондарство, випалювання. Івано-Франківська область. Початок XX ст. Державний музей українського народного декоративно-прикладного мистецтва (далі ДМІНДМ). 2. Шкрібляк В. Ю. Цукерниця. Ясен, точення, різьблення, інкрустація. Івано-Франківської області, Яворів, 1890-ті роки. Національний музей у Львові (далі НМЛ). 3. Шкрібляк Ю. І. Ручний хрест. Груша, профілювання, різьблення, точення. Івано-Франківська область. Яворів. Друга половина XIX ст. Музей етнографії та художнього промислу Львівського відділення Інституту мистецтвознавства, фольклору та етнографії їм. М. Т. Рильського АН України (далі МЕХП). 4. Дерев'яна порохівниця. Явір, видовбування, різьблення. Подніпров'я. Початок XIX ст. ДМУНДМ. 5. Шкрібляк М. Ю. Таріль. Груша, точення, різьблення, інкрустація. Івано-Франківська область. Яворів. МЕХП. 6. Гравюра «У міській столярній майстерні» з книги: Recuel de planches, sur les sciences les arts liberaux, et les mechaniques. Livourne, 1774. Р. 174. Другий форзац: 1. Гондурак-Кікіидяк П. Верхня частина палиці («коники»). Латунь, лиття, гравіювання. Івано-Франківська область. Яворів. Друга половина XIX ст. МЕХП. 2. Бартка (фрагмент). Латунь, лиття, гравіювання. Івано-Франківська область, Косів. 1950-ті роки МЕХП. 3. Порохівниця. Ріг, гравіювання. 1726 р. ДМУНДМ. 4. Люлька. Нейзільбер, гравіювання. Путила. Чернівецька область. XX ст. МЕХП. 5. Кресало. Латунь, сталь, лиття, гравіювання. Івано-Франківська область. XIX ст. МЕХП. 6. Згарда (фрагмент). Латунь, лиття, гравіювання. Івано-Франківська область. XIX ст. МЕХП. 7. Гравюра «Відливання дзвона» з книги: Recuel de planches... Р. 136. КОЛЬОРОВІ ВКЛЕЙКИ: 1. Килим. Вовна, килимове ткання. Київщина. Кінець XIX— початок XX ст. МЕХП. 2. Килимок-залавник. Вовна, килимове ткання. Західне Поділля. МЕХП. 3. Килим. Вовна, килимове ткання. Поділля. XIX ст. МЕХП. 4. Килим. Вовна, килимове ткання. Тернопільська область. Початок XX ст. Український музей у Нью-Йорку (СПІА, далі — УМН). 5. Верета. Вовна, килимове і перебірне ткання. Гуцульщина (Косівський район). Початок XX ст. МЕХП. 6. Килим. Вовна, килимове ткання. Київщина. XIX ст. МЕХП. 7. Перемітка (фрагмент). Бавовна, вовна, перебірне ткання. Гуцульщина. XIX ст. МЕХП. 8. Рушник. Бавовна, перебірне ткання. Закарпатська область. Туриця. 1980-ті роки. Приватна колекція. 9. Ліжник «Сливовий». Вовна, килимове ткання. Івано-Франківська область. Яворів. 1970-ті роки. Музей народного мистецтва Гуцульщини (Коломия). 10. Верета. Конопля, вовна, ремізно-човникове ткання. Івано-Франківська область, Снятинський район. Початок XX ст. Приватна колекція. 11. Пояси (крайки). Вовна, ремізно-човникове ткання. Львівська область. Яворів. Кінець XIX ст. МЕХП. 12. Плахтова тканина. Перебірне ткання. Чернігівська область. Дігтярі. Початок XX ст. МЕХП. 13. Верета. Вовна, ремізно-човникове ткання. Прикарпаття. Початок XX ст. МЕХП. 14. Фрагмент вишивки чоловічої сорочки (пазуха). Заполоч, лічильна гладь, хрестик. Волинська область, 1920-ті роки. МЕХП. 15. Фрагмент вишивки чоловічої сорочки (пазуха). Заполоч, хрестик. Київська область. Початок XX ст. МЕХП. 16. фрагмент вишивки чоловічої сорочки (пазуха). Заполоч, хрестик. Рівненська область. 1930-ті роки. МЕХП. 17. Жіноча сорочка, уставка рукава. Заполоч, Городоцький шов. Львівська область. Городок. Початок XX ст. МЕХП. 18. 19. фрагмент вишивки. Заполоч, гапт (гаптування). Івано-Франківська область. Долина. 1920— 1930 рр. МЕХП. 20, 21. Фрагмент вишивки. Заполоч, бісер, гаптування. Івано-Франківська область, Калуш, 1920— 1930 рр. МЕХП. 22. Фрагмент вишивки. Заполоч, бісер, сухозлітка, хрестик, ланцюжковий шов. Чернівецька область. Початок XX ст. МЕХП. 23. Фрагмент вишивки. Заполоч, сухозлітка, хрестик, ланцюжковий шов. Чернівецька обл. Початок XX ст. МЕХП. 24. Фрагмент вишивки. Заполоч, хрестик. Чернівецька область. Початок XX ст. МЕХП. 25. Фрагмент вишивки. Заполоч, лічильна гладь. Чернівецька область. Початок XX ст. МЕХП. 26. Фрагмент вишивки. Заполоч, хрестик. Чернівецька область. Початок XX ст. МЕХП. 27. Фрагмент вишивки. Заполоч, низинка. Чернівецька область. Початок XX ст. МЕХП. 28. Жіноча сорочка, уставка рукава. Вовна, стеб-нівка, набирування, штапівка. Тернопільська область, Заліщицький район. Кінець XIX ст. (269) 29. Жіноча сорочка, уставка рукава. Вовна, низинка, ретязь. Тернопільська область, Борщівський район. Кінець XIX ст. МЕХП. 30. Жіноча сорочка, уставка рукава. Вовна, низинка, ретязь. Івано-Франківська область, Жаб'є. Кінець XIX ст. МЕХП. 31. Жіноча сорочка, уставка рукава. Вовна, замкова низинка. Тернопільська область, Заліщицький район. Кінець XIX ст. МЕХП. 32. Одяг. Західне Поділля (Заліщицький район Тернопільської області). Кінець XIX—початок XX ст.УМН. 33. Сорочка чоловіча. Західне Поділля, Кінець XIX—початок XX ст. УМН. 34. Жіночий комплект одягу. Яворівщина (Львівська область). Кінець XIX—початок XX ст. МЕХП. 35. Безрукавка (камізелька). Яворівщина (Львівська область). Кінець XIX—початок XX ст. МЕХП. З6. Безрукавка (кептар). Гірські райони Буковини. Кінець XIX—початок XX ст. УМН. 37. Фрагмент хустки. Яворівщина (Львівська область). Кінець XIX—початок XX ст. МЕХП. 38. Шеремета М. М. Одяг за народними мотивами Наддніпрянщини. 1990-ті роки. Приватна колекція. 39. Іськів Л. І. Одяг за народними мотивами Лемківщини. 1990-ті роки. Приватна колекція. 40. Шеремета М. М. Одяг за народними мотивами Покуття. 1990-ті роки. Приватна колекція. 41. Писанки. Косівський район. 1960-ті роки. МЕХП. 42. Писанки. Тернопільська область, Бучач (лемківські). 1990 р. Приватна колекція. 43. Писанки. Київщина, Полісся, Волинь. 1950-ті роки. МЕХП. 44. Писанки Прикарпаття. 1950-ті роки. МЕХП. 45. Писанки. Східне Поділля (Хмельницька, Вінницька області). 1930-ті роки. МЕХП. 46. Писанки. Бойківщина, Лемківщина. Початок XX ст. МЕХП. 47. Свічник. Дерево, різьблення, розпис. Гуцульщина. Кінець XVIII—XIX ст. МЕХП. 48. Шкрібляк В. Ю. Тарілка декоративна. Явір, точення, різьблення. Івано-Франк'вська область, Яворів. Початок XX ст. МЕХП. 49. Цукорниця. Явір, точення, різьблення, інкрустація. Івано-Франківська область, Косів. 1920-ті роки. МЕХП. 50. Гуз В. Скринька. Осика, столярство, різь'-блення, інкрустація металом. Косів, 1979 р. МЕХП. 51. Семенюк Н. І. Рахва. Дерево, точення, різьблення, інкрустація. Івано-Франківськ, Печеніжин, 1986 р. МЕХП. 52. Сопілки. Дерево, різьблення, випалювання. Гуцульщина. Кінець XIX—початок XX ст. МЕХП. 53. Пасківник. Бук, бондарство, випалювання, інкрустація. Івано-Франківська область, Космач. Початок XX ст. МЕХП. 54. Кадук В. В. Таріль декоративний. Липа, точення, різьблення. Львівська область. Яворів. 1976 р. МЕХП. 55. Бабійчук І. А. Сільничка. Явір, розпис. Львівська область. Новояворівськ. 1983 р. МЕХП. 56. Бабійчук І. А. Таріль декоративний. Липа, точення, різьблення. Львівська область, Новояворівськ. 1981 р. МЕХП. 57. Баклага. Дерево, точення, розпис. Закарпаття. Початок XX ст. МЕХП. 58. Станько О. П. Скринька. Вільха, столярство, розпис. Львівська область. Яворів. 1949 р. МЕХП. 59. Кіщак В. І. Таріль декоративний. Вільха, різьблення. Львів, 1954 р. МЕХП. 60. Одрехівський П. В. Скринька. Осика, різьблення. Село Вілька (тепер Польща). 1939 р. Кіщак І. М. Таріль декоративний. Липа, різьблення. Львів, 1950-ті роки. МЕХП. 61. Таріль декоративний. Дерево, точення, розпис. Дніпропетровська область, Петриківка. 1976 р. МЕХП. 62. Барильце. Дерево, точення, розпис. Дніпропетровська область, Петриківка. 1975 р. МЕХП. 63. Писанка. Дерево, точення, різьблення, розпис. Полтавщина. Кінець XIX — початок XX ст. МЕХП. 64. Таріль декоративний. Дерево, точення, розпис. Слобожанщина. Початок XX ст. МЕХП. 65. Зацеркляний М. І. Ополонник і бочечка. Липа, вирізування, точення, різьблення. Полтавська область. Мала Кахнівка. 1990 р. МЕХП. Можаровський Ф. П. Бочечка. Липа, точення різьблення, Київська область, Тетерів, 1977 р. МЕХП. 66. Соколенко В. Посудина. Липа, точення, розпис. Дніпропетровська область, Петриківка. 1976 р. МЕХП. 67. Алайба І. І. Кошичок для хліба. Пляшка. Лоза і солома, плетіння. Чернівецька область. Новоселиця. 1978 р. МЕХП. 68. Кошик. Корінь ялівцю, плетіння. Волинська область. Кінець XIX ст. МЕХП. 69. Кошик. Лико, лоза, плетіння. Львівська область. Наконечне. Початок XX ст. МЕХП. 70. Кошички. Лоза, стружка, плетіння. Полісся. 1951 р. МЕХП. 71. Кошик. Лоза, плетіння. Львівська область, Сокаль. Початок XX ст. МЕХП. 72. Кошик «кобілка». Солома, плетіння. Львівська область. Початок XX ст. МЕХП. 73. 74. Тарілки декоративні. Івано-Франківська область, Пістинь. 1930-ті роки. МЕХП. 75, 76. Бахметюк О. Кахлі. Івано-Франківська область, Косів. XIX ст. МЕХП. 77. Кошак П. Г. Дзбанок. Івано-Франківська область, Пістинь. Початко XX ст. МЕХП. 78. Кошак П. Г. Свічник-трійця. Івано-Франківська область, Пістинь. Початок XX ст. МЕХП. 79. Пляшка. Івано-Франківська область. Косів. 1960-ті роки. Приватна колекція. 80. Дзбанки, горщик, ринка. Майоліка темно-сіра, лощення. Львівська область, Гавареччина. 1950-ті роки. МЕХП. 81. Дзбанок. Майоліка, розпис. Закарпаття. Початок XX ст. МЕХП. 82. Шостопалець В. Банька. Майололіка, гравіювання, розпис ангобами. Львівська область, Сокаль. Друга половина XIX ст. МЕХП. 83. Горщик. Майоліка, розпис ангобами. Хмельницька область, Адамівка. Початок XX ст. Банька. Майоліка, розпис ангобами. Східне Поділля. Початок XX ст. Дзбаночок. Майоліка, розпис. Хмельницька область, Адамівка. Початок XX ст. МЕХП. 84. 85. Дзбаночки. Майоліка, розпис ангобами. Полтавська область, Опішне. Кінець XIX—початок XX ст. МЕХП. 86. Глечик. Майоліка, розпис ангобами. Полтавська область, Опішне. Кінець XIX ст. МЕХП. 87. Баранець. Майоліка. Полтавська область, Опішне. Початок XX ст. МЕХП. (270) 88, 89. Вершники. Глина, олія, бронза. Тернопільська область, Вишнівець. 1930-ті роки. МЕХП. 90. Пані з дитиною. Теракота, розпис ангобом. Львівська область. Стара Сіль. Початок XX ст. МЕХП. 91. Пані зі собачкою. Глина, розпис ангобами, полива. Вінницька область. Бар. Початок XX ст. МЕХП. 92. Вершник. Глина, розпис ангобами. Львівська область, Стара Сіль. Початок XX ст. МЕХП. 93. Півник. Глина, полива. Вінницька область, Бар. Початок XX ст. МЕХП. 94. Зозулька-свистунець. Кераміка. Івано-Франківська область, Косів. Баранець-свистунець. Вінницька область, Бубнівка. 1950-ті роки. МЕХП. 95. Коник. Глина, полива. Вінницька область, Вар. Початок XX ст. МЕХП. 96. Хрест. Дерево, різьблення. Оправа: латунь, лиття, позолота. Київ, 1768 р, УМН. 97. Жіночі металеві прикраси — натільний хрестик, кругла чепрага, підковоподібна чепрага, згар- да. Латунь, лиття, гравіювання. Івано-Франківська область, Косівський район. XIX ст. МЕХП. 98. Пояси (фрагменти). Шкіра, латунь, лиття, гравіювання, Львів. XVI—XVII ст. МЕХП. 99. Ташка. Шкіра, метал. Івано-Франківська область, Косівський район. Кінець XIX ст. МЕХП. 100. Бартка, лускоріх, ніж. Латунь, сталь, лиття, гравіювання. Івано-Франківська область, Косівський район. Кінець XIX—початок XX ст. 101. Чашка-логік. Порцеляна, надполивний розпис. Чернігівська область, Волокитин. 1840—50-ті роки. Чашка. Порцеляна, золочення. Житомирська область, Баранівка. Перша половина XIX ст, Блюдце. Порцеляна, золочення. Житомирська область, 1810—1820-ті роки. Чашка, блюдце. Кам'яна маса, рельєф. Житомирська область. Городниця. 1830-ті роки. МЕХП. 102. Кашпо. Порцеляна, надполивний розпис. Корець. Рівненська область, 1820-ті роки. МЕХП. 103. Валько Б. Г. Плесканки. Гутне скло. 1980-ті роки. Приватна колекція. (271) НАВЧАЛЬНИЙ ПОСІБНИК АНТОНОВИЧ Євген АнтоновичЗАХАРЧУК-ЧУГАИ Раїса Володимирівна СТАНКЕВИЧ Михайло Євстахович ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНЕ МИСТЕЦТВО Художник В. К. Іванов Фотограф Г. Я. Потягайло Художній редактор Е. А. Каменщик Технічний редактор І. Г. Ф е д а с Коректор М. Т. Л о м е х а Підп. на складання 28.06.91. Підп. до друку 13.03.92. Формат 70х90'/и. Папір офс. Гарн. шкільна. Офс. друк. Ум. друк. арк. 19,89+1,17 вкл. Ум. фарбовідб. 23,08. Обл.-вид. арк. 23,29+1,87 вкл. Вид. № 39. Зам. 1012-0. Видавництво «Світ» при Львівському держуніверситеті. 290000 Львів, вул. Університетська, 1. Львівська книжкова фабрика «Атлас». 290005 Львів, вул. Зелена, 20. (272) |