Главная страница
Навигация по странице:

  • Становлення

  • Стефан Яворський Стефан Яворський

  • Феофан Прокопович

  • Шляхтун П.П. Політологія. С. Г. Рябов (Над унт КиєвоМогилянська академія)


    Скачать 3.82 Mb.
    НазваниеС. Г. Рябов (Над унт КиєвоМогилянська академія)
    АнкорШляхтун П.П. Політологія.doc
    Дата22.02.2017
    Размер3.82 Mb.
    Формат файлаdoc
    Имя файлаШляхтун П.П. Політологія.doc
    ТипДокументы
    #3008
    страница13 из 64
    1   ...   9   10   11   12   13   14   15   16   ...   64

    103


    Становлення та розвиток політичних

    Зародження і розвиток української політичної думки


    Виокремлюючи рівність як основний принцип раннього
    християнства, відкидаючи єдиновладдя в політичному житті,
    Іван Вишенський висуває ідею соборності, суть якої полягає
    в тому, щоб жити, «соборно один одного ісправляючи, а не
    одному над всіма володіти». В основі соборності лежить ідея
    соціальної рівності. В контексті ідеї соборності Іван Вишен-
    ський критикував світську владу, далеку від ідеалів раннього
    християнства. Він наголошував, що, одержавши владу від
    Бога, правитель не може користуватися нею на власний
    розсуд, чинити свавілля, бо це є грубим порушенням Божих
    настанов про рівність. Бог дав владу для того, щоб утверд-
    жувати закон і справедливість, а не чинити свавілля.

    Як прихильник соціальної рівності Іван Вишенський
    засуджував поділ суспільства на багатих і бідних. Як опонент
    Брестської унії він відкидав абсолютизм влади римського
    папи і захищав незалежність православної віри.

    Становлення

    козацько-
    гетьманської
    держави


    Протестуючи проти окатоличення, ополячен-
    ня та феодального гноблення українського
    народу, полемісти в опосередкованій формі
    відстоювали його незалежність і свободу. На
    відміну від цього пасивного спротиву, на

    захист права України на незалежність активно виступило козацтво.
    Соціальною основою виникнення козацького руху був протест
    українського трудового люду проти жорстокого феодально-кріпосниць-
    кого гноблення як польською шляхтою, так і «своїми» панами.
    Волелюбні українці з Галичини, Волині, Поділля та інших земель
    переселялися на незаймані або малонаселені землі Наддніпрянщини,
    насамперед Лівобережжя. Кількість утікачів особливо зросла у XVI—
    XVII ст. У цей період український народ практично втратив стару
    політичну еліту, нащадки давньокиївських князівських родів ставали
    завзятішими прихильниками єдиної Польщі, ніж багато хто з польських
    аристократів. Козацтво змогло не лише захистити український народ
    від цілковитої асиміляції, а й створити в ході національно-визвольної
    війни власну систему організації державної влади.

    Прагнення українського народу до звільнення від польсько-
    шляхетського гніту знайшло своє відображення у його національно-
    визвольній боротьбі. Наприкінці XVI ст. Україною прокотилася хвиля
    антишляхетських, антифеодальних селянсько-козацьких повстань під
    проводом Криштофа Косинського та Северина Наливайка. Гетьман
    Війська Запорозького Петро Конашевич Сагайдачний домігся визнан-
    ня польським урядом автономії українських земель у складі Речі
    Посполитої. Автономія, зокрема, передбачала: ліквідацію посади
    старшого над козаками від польського уряду; визнання влади обраного
    на козацькій раді гетьмана над всією Україною; скасування рішень

    104

    польського сейму щодо обмежень козацьких прав і вольностей; свободу
    віросповідання населення України.

    Гетьман Богдан Хмельницький продовжив справу П.Сагайдачного.
    Він очолив визвольну війну українського народу проти польської
    шляхти 1648—1654 рр., результатом якої стало утворення козацько-
    гетьманської держави. Державотворчі процеси в тогочасній Україні
    визначали такі документи, як «Статті про устрій Війська Запорозького»,
    Зборівський договір 1649 р., універсали та офіційні листи Б. Хмель-
    ницького. Особливо важливе значення для становлення незалежної
    української держави мав Зборівський договір, укладений Б. Хмельниць-
    ким з польським королем Яном Казимиром. Договір утвердив
    автономію (владу гетьмана) Правобережної України у складі Речі
    Посполитої. В результаті укладення договору інші європейські держави
    визнали Україну як окреме державне утворення з власною територією,
    органами державної влади, військом, судом, вірою, мовою тощо.

    Існування козацько-гетьманської держави як самостійної і
    незалежної було нетривалим. Ще в ході визвольної війни у Б. Хмель-
    ницького та частини його оточення утвердилася думка, що власними
    силами, без сторонньої допомоги Україна не зможе захиститися від
    ворожих нападів і зберегти свою незалежність. Тривала війна з
    Польщею, численні напади Османської імперії спонукали українську
    гетьманську верхівку звернутися по допомогу до Росії. Великі надії при
    цьому покладалися на спільне походження, єдину віру, близькість мов,
    культури та історичної долі українського і російського народів. У
    1654 р. між Україною і Росією була укладена угода, за якою Україна
    увійшла до складу Росії на правах широкої автономії, а в результаті
    фактично втратила свою незалежність. Після укладення цієї угоди доля
    української державності вирішувалась у взаємовідносинах України і
    Росії. Тогочасна українська політична думка відображала особливості
    цих відносин та політичний устрій козацько-гетьманської держави,
    особливо виразно це вдалося зробити П. Орлику.

    Пилип Орлик Пилип Орлик (1672—1742) був генераль-
    ним писарем гетьмана України Івана
    Мазепи — другою за посадою особою в державі. Поразка
    Карла XII та І. Мазепи під Полтавою, переслідування
    соратників останнього змусили П. Орлика емігрувати, він
    жив у різних європейських країнах. По смерті І. Мазепи
    (1709) П. Орлик 5 травня 1710 р. у м. Бендерах був обраний
    козацькою радою гетьманом України. Він неодноразово
    робив спроби за допомогою союзників домогтися незалеж-
    ності України. Фактичним гетьманом України тоді був
    ставленик Петра І Іван Скоропадський, який своєю діяль-
    ністю сприяв знищенню гетьманату як політичного інституту.
    Найвідомішим політико-правовим документом часів
    гетьманування П. Орлика є договір між ним та старшиною й

    105



    Становлення та розвиток політичних ідей

    Зародження і розвиток української політичної думки


    запорозькими козаками «Пакти й Конституції законів та
    вольностей Війська Запорозького», укладений 16 квітня
    1710 р. на козацькій раді в Бендерах. Розроблений групою
    козацьких старшин на чолі з П. Орликом, цей договір
    відомий як «Конституція Пилипа Орлика», або «Бендерська
    Конституція».

    Конституція складається з двох частин. У вступній
    частині стисло подана історія козацтва від попередників
    київського князя Володимира Великого до часів Б. Хмель-
    ницького та І. Мазепи, а також обґрунтовується необхідність
    прийняття конституції для запобігання деспотизму пра-
    вителів.

    Основна частина конституції містить статті, в яких
    ідеться про державний устрій України як козацької держави.
    Зміст цих статей полягає ось у чому: в Україні відновлюються
    права православної церкви, яка повертається під юрисдик-
    цію константинопольського патріарха; відновлюються і
    проголошуються недоторканними давні кордони козацької
    держави; відновлюються давні права Запорозької Січі, їй
    повертаються землі та маєтності, відібрані царськими
    указами, а побудовані Росією на ЇЇ території фортеці мають
    бути знесені; всі поточні державні справи вирішує гетьман
    спільно з радою генеральної старшини; основоположні
    питання державного життя вирішує генеральна рада, яка
    складається з гетьмана, генеральної старшини, цивільних
    полковників та козаків (по одному від кожного полку) і
    збирається тричі на рік — на Різдво, Великдень і Покрову;
    державні службовці повинні обов'язково складати присягу
    на вірність Батьківщині та гетьману; старшина й рада мають
    право виступати проти гетьмана, якщо він порушує закони;
    справи про кривду та провини генеральної старшини роз-
    глядаються генеральним судом, який не підпорядковується
    гетьману; генеральна старшина звітує перед гетьманом про
    свою роботу; державний скарб відокремлюється від геть-
    манського й передається в управління генерального підскар-
    бія; на утримання гетьмана призначаються окремі землі;
    полковники, сотники та інші посадові особи обираються
    вільними голосами і затверджуються гетьманом; гетьман має
    контролювати розумність податків і повинностей, від них
    звільняються козацькі вдови, сироти та їхні господарства;
    проводиться ревізія державних земель, якими користується

    старшина, відновлюється законність у користуванні суспіль-
    ним надбанням і встановлюється рівність у виконанні
    державних обов'язків.

    Конституція П. Орлика не набула чинності, вона зали-
    шилася лише проектом політико-правового документа. Тому
    некоректно «її вважати першою українською конституцією»,
    «першою у світі демократичною конституцією», подавати її
    як попередника прийнятої у 1787 р. Конституції США —
    першого в історії чинного основного закону держави. Кон-
    ституція П. Орлика має велике значення як свідчення того,
    що українська політико-правова думка розвивалася в руслі
    передових західноєвропейських політичних традицій.
    Конституція містить низку демократичних і прогресивних
    ідей: обмеження влади гетьмана, представницьке управлін-
    ня, поділ державної влади, закріплення прав і свобод особи,
    справедливість у розподілі суспільних благ, підтримка
    соціальне незахищених верств населення тощо. Та найбіль-
    ше значення конституції полягає в тому, що в ній здійснено
    всебічне (історичне, політичне і правове) обгрунтування ідеї
    незалежності України як суверенної держави. Починається
    конституція з урочистої декларації про те, що «Україна обох
    боків Дніпра має бути на вічні часи вільною від чужого
    панування».

    Ще одним документом, в якому обґрунтовується Ідея
    незалежної української держави, є звернення П. Орлика до
    урядів європейських держав під назвою «Вивід прав
    України». За визначенням автора, мета звернення полягає в
    тому, щоб показати, що Україна є вільним князівством, у
    якому суспільні стани обирали гетьманів за власною волею.
    Для обгрунтування цієї тези автор наводить низку історич-
    них аргументів. Найпереконливішим із них, незаперечним
    доказом суверенності України є сам факт укладення
    Б. Хмельницьким договору з Росією, де Україна виступила
    як самостійна держава.

    П. Орлик наголошує, що Б. Хмельницький визволив
    козацьку Україну, утворив з неї незалежне князівство і
    вдовольнився титулом гетьмана. По його смерті князів-
    гетьманів обирали суспільні стани. Б. Хмельницький уклав з
    Царем Олексієм Михайловичем союзний договір, однак він
    був порушений російською стороною. За часів гетьманства
    Івана Брюховецького Україну було примушено зректися

    ; л ! Становлення та розвиток політичних ідей

    суверенітету. Однак гетьман не міг дарувати те, що належало
    суспільним станам. Позбавлення України суверенітету є
    порушенням безперечного права її станів на незалежність.
    Отже, робить висновок П. Орлик, договір з Росією втратив
    силу, і «козаки мають за собою право людське і природне,
    один з головних принципів якого є: народ завжди має право
    протестувати проти гніту і привертати уживання своїх старо-
    давніх прав, коли матиме на це слушний час».

    Значний внесок у розвиток вчення про державу та її взаємо-
    відносини з церквою зробили діячі Києво-Могилянської академії —
    першого вищого навчального закладу в Україні. Багато вихованців
    академії обіймали важливі посади як у гетьманській адміністрації, так і
    на царській службі, де вони нерідко ставали запеклими прихильниками
    самодержавства. Одними з найвідоміших діячів Києво-Могилянської
    академії були викладачі С. Яворський і Ф. Прокопович.

    Стефан Яворський Стефан Яворський (1658—1722) був
    українським і російським церковним
    діячем — митрополитом Муромським та Рязанським, місце -
    блюстителем патріаршого престолу, очолював Священний
    Синод. Навчався і викладав у Києво-Могилянській академії.
    Відомий також як автор праці «Камінь віри» (1715) та
    численних проповідей.

    Владні відносини в тогочасному російському суспільстві
    С. Яворський уявляв у вигляді своєрідної піраміди, на
    вершині якої стояв імператор, нижче знаходилися князі та
    бояри, що перебували на державній службі, за ними розта-
    шовувалися вищі офіцери армії і флоту, нижче — купецтво,
    духовні чини і в самому низу — простий народ.

    Образним було і уявлення С. Яворського про соціально-
    політичну структуру суспільства. На його думку, як у
    колісниці є чотири колеса, так і в суспільстві є чотири чини.
    Перше «колесо», перший чин — аристократія: князі, бояри,
    вельможі, царські радники; друге «колесо» — військові; третє
    «колесо» — духовенство, а четверте — це «люди просто-
    народні»: міщани, купці, художники, ремісники, селяни-
    землероби. В обох випадках — і з «пірамідою», і з «коліс-
    ницею» — йдеться про аристократично-мілітаристичну
    державу, де на верхніх владних щаблях перебувають царські
    вельможі, генералітет та офіцерство. Духовна знать, що
    освячує таку структуру, знаходиться на третьому місці.

    Суспільно-політичні погляди С. Яворського відобража-
    ють кризу церковно-феодальної ідеології часів петровських

    108

    Зародження і розвиток української політичної думки

    перетворень. Як охоронець держави у своїх проповідях він
    закликав «людей простонародних до смирення та послуху
    владі». Підтримував заходи Петра І щодо зміцнення держа-
    ви, створення регулярного війська, розвитку економіки та
    освіти. Як релігійний діяч С. Яворський водночас обстоював
    інтереси церкви. Значну увагу приділяв актуальній у ті часи
    проблемі співвідношення світської і духовної влади, держави
    і церкви. Спочатку він дотримувався поширеної в Україні
    думки про те, що держава і церква є рівноправними. Згодом,
    уже в Москві, він всіляко домагався невтручання держави у
    справи церкви. С. Яворський бачив, що зміцнення держави
    ставить церкву в залежність від держави, і тому всіляко
    намагався піднести авторитет церкви, зміцнити її вплив на
    суспільне життя. Захищаючи інтереси церкви, він обстоював
    її владу в духовному житті суспільства, відкрито виступав
    проти заходів держави з обмеження церковного впливу в
    суспільному житті, підпорядкування церковних справ
    світській владі. Він доводив, що «царі більше панують над
    тілом, ніж над душами людськими. А духовна влада більше
    піклується душами, ніж тілами».

    С. Яворський ставив собі за мету пристосувати російське
    православ'я до нових соціально-політичних умов, що
    формувалися в Росії під впливом розширення її зв'язків
    з європейськими державами. Він намагався раціоналізувати
    православ'я, пристосовуючи деякі його догмати до като-
    лицизму. В кінці життя відмовився від світського життя
    й зосередився на етико-гуманістичній проблематиці, що
    було своєрідним протестом проти підпорядкування в
    Росії церкви державі.

    Феофан Прокопович Одним із найвідоміших діячів Києво-
    Могилянської академії був Феофан
    Прокопович (1681 — 1736). Спочатку навчався в академії, а
    потім за кордоном — у Римі, Лейпцигу, Єні. З 1705 р.
    викладав у Києво-Могилянській академії, а в 1710 р. став її
    ректором. У 1716 р. за викликом Петра І виїхав до Петер-
    бурга і фактично очолив російську православну церкву,
    ставши однією з найбільш наближених до царя осіб.

    Ф. Прокопович був одним із найосвіченіших політичних
    і церковних діячів Російської імперії того часу, добре
    обізнаним з досягненнями світової політичної думки. Є
    автором ряду політико-теоретичних трактатів, зокрема


    Становлення та розвиток політичних ідей

    Зародження і розвиток української політичної думки


    «Правда волі монаршої», «Слово про владу і честь царську»
    (1718), «Духовний регламент» (1720). Найвагомішим його
    внеском у розвиток політичної думки є розробка концепції
    держави освіченого абсолютизму.

    У своїх політичних поглядах Ф. Прокопович виходив з
    того, що існують три основних форми державного правлін-
    ня: демократія, аристократія і монархія. Найкращою з них,
    на його гадку, є монархія. Вона відповідає людській природі,
    бо як батьки піклуються про дітей, так і монарх дбає про
    підданих. Спираючись на різновиди теорії суспільного
    договору, Ф. Прокопович доводив, що в додержавному стані
    були добро і зло, мир і війна, любов і ненависть. Природним
    для людини є творення добра, до чого спонукає її совість.
    Для охорони цього та інших природних законів потрібна
    сила, якою є державна влада.

    Державна влада виникає в результаті передання народом
    шляхом договору своєї волі монарху. А сама народна воля
    випливає з волі Бога. Як і Т. Гоббс, Ф. Прокопович вважав,
    що, віддавши свою волю монарху, народ назад її забрати не
    може й повинен у всьому йому коритися. Всяка влада є від
    Бога, і треба їй підкорятися, християнський закон бунтувати
    забороняє. Таким чином влада монарха у Ф. Прокоповича
    набуває абсолютистського характеру.

    Верховна влада у своїй діяльності повинна мати за мету
    загальну користь, дбати про добробут народу, державну
    безпеку, мир, внутрішній порядок, правосуддя, освіту тощо.
    Монарх як носій верховної влади в державі діє відповідно до
    природних законів, стоїть над усіма громадянськими зако-
    нами. Усі його дії, спрямовані на загальнонародну користь,
    виправдовуються. Тим самим Ф. Прокопович виправдовував
    реформи Петра І, сприяв подоланню опору боярських і
    церковних кіл цим реформам. Щоправда, під «загальнона-
    родною користю» він розумів інтереси дворянства, чинов-
    ників, купців і промисловців, ігноруючи інтереси простих
    людей.

    На підтримку Петра І, обгрунтування освіченого абсолю-
    тизму було спрямоване й вирішення Ф. Прокоповичем
    проблеми співвідношення світської і духовної влади,
    держави і церкви. На відміну від С. Яворського, він обґрун-
    товував ідею підпорядкування духовної влади світській,
    церкви — державі, виступав проти зверхності та автономії

    влади церкви над державою. Ідеалом Ф. Прокоповича була
    сильна російська держава, на чолі якої стояв би самодер-
    жець — освічений монарх, «філософ на троні», що дбає про
    інтереси народу. Освіту й розвиток наук він розглядав як
    основу історичного прогресу, джерело сили держави й
    добробуту народу.

    Таким чином, у політичній думці України XVI—XVIII ст.
    поширювалися популярні в ті часи у Західній Європі ідеї
    суспільного договору, природного права, конституціона-
    лізму, що застосовувалися до умов України, Росії в цілому,
    результатом чого стало, зокрема, вчення про освічений абсо-
    лютизм, поширюване діячами Києво-Могилянської академії.
    1   ...   9   10   11   12   13   14   15   16   ...   64


    написать администратору сайта