КОРАН баш. билли миншшйтанирражиим. Бисмиллиррахмниррахиим
Скачать 3.18 Mb.
|
7. Мәсжед-и Харам янында һеҙҙең менән килешеү төҙөгән мөшриктәрҙән башҡа, Аллаһ һәм уның Рәсүле янында ниндәй ант-вәғәҙә бирешеү булһын, ти? Улар ант боҙмаһа, һеҙ ҙә боҙмағыҙ. Аллаһ (ант боҙоуҙан) һаҡланғандарҙы ярата. («Ҡурайш һәм улар менән бергә башҡа мөшриктәр килешеүҙе боҙҙолар. Мосолмандар һөжүмгә күсте һәм Мәккәне яулап алды. Килешеүҙәрен боҙмаған мөшриктәргә ҡағылманылар».Садретдин Ғүмүш тәфсиренән.) 8. Нисек була инде ул? Улар һеҙҙе еңһә, анттарын да, вәғәҙәләрен дә үтәмәйҙәр. Ауыҙҙары менән ризалыҡ белдерәләр ҙә, күңелдәре менән ҡаршы торалар. Уларҙың күбеһе юлдан яҙған. (9) Аллаһтың аяттарын донъя малына һатып, тура юлдан сыҡтылар. Ысынлап та, уларҙың ҡылғандары ни ҡәҙәр насар ғәмәлдер. (10) Улар мосолмандар менән булған анттарын да, килешеүҙе лә танымай. Улар сиктәрҙе уҙған халыҡ. (11) Бары тик тәүбә итһәләр генә, намаҙ уҡыр булһалар ғына, улар һеҙҙең дин ҡәрҙәштәрегеҙ булып китер. Аңлы ҡәүемгә Беҙ аяттарыбыҙҙы шулай асыҡлап бирәбеҙ. (12) Килешеү төҙөгәс, һуңынан анттарын боҙһалар, динегеҙгә һөжүм итһәләр, кәферҙәрҙең етәкселәренә ҡаршы һуғышығыҙ. Сөнки улар — вәғәҙәһеҙ кешеләр. Бәлки улар хыянаттан тыйылыр! (13) Вәғәҙәләрен боҙған (мөьминдәргә) Пәйғәмбәрҙе (йортонан) ҡыуып сығарырға теләгән һәм һеҙҙең менән башлап һуғышыусы бер ҡәүемгә ҡаршы һуғышмаҫһығыҙмы ни? Әллә һеҙ уларҙан ҡурҡаһығыҙмы? Әгәр ысын мосолман икәнһегеҙ, белегеҙ, һеҙ уларҙан ҡурҡырға тейеш түгелһегеҙ, бәлки Аллаһтың язаһынан ҡурҡырға тейеш. (14) Улар менән һуғышығыҙ, һеҙҙең ҡулдарығыҙ менән Аллаһ уларға яза бирер; уларҙы хур итер, һеҙҙе еңеүсе ҡылыр, һеҙ — мөьминдәрҙең күңеленә дауа бирер. (15) Мөьминдәрҙең күңеленән ризаһыҙлыҡ нәфрәтен йыуар, Аллаһ тәүәккәл кешенең тәүбәһен ҡабул итер. Аллаһ — белеүсе һәм хикмәт эйәһеҙер. (16) Юҡһа, Жиһадта ҡатнашҡандарҙы Аллаһ белмәй, тип уйлайһығыҙмы? Аллаһтан, уның Рәсүленән, хаҡ мөьминдәрҙән башҡаны серҙәш итмәгәндәрҙе белмәй һәм уларҙы Аллаһ ташлап ҡалдырасаҡ, тип уйлайһығыҙмы? Һеҙҙең ҡылғандарығыҙ тураһында Аллаһ хәбәрҙар. (17) Аллаһтан башҡа тәңре эҙләүселәр үҙҙәренең кәфер булғанлығына үҙҙәре шаһитлыҡ иткәнгә күрә, Аллаһтың йорто — мәсетте торғоҙорға йөрөүҙәренең файҙаһы теймәҫ. Уларҙың бөтөн был эштәре заяға китер, һәм улар мәңгегә ут эсендә ҡаласаҡ. 18. Аллаһҡа иман килтергәндәр, Әхирәт көнөнә инанғандар, намаҙ ҡалдырмағандар, зәкәт биргәндәр һәм Аллаһтан башҡа берәүҙән дә ҡурҡмағандар ғына мәсет ҡорҙорорға тейеш. Уларҙың тура юлда буласағына өмөт бар. 19. (Әй, мөшриктәр!) һеҙ хажиларға һыу биреп тороуҙы, Мәсжид-и Харамды төҙөткәнегеҙҙе, Әхирәт көнөнә иман килтереп, Аллаһ юлында Жиһадта һуғышҡан мосолмандарҙың ҡылған ғәмәле менән тигеҙ, тип уйлайһығыҙмы? Хаҡтыр, Аллаһ ҡатында улар бер тигеҙ түгел. Аллаһ залим халыҡтарҙы тура юлға күндермәҫ. 20. Иман килтереп, һижрәт иткәндәр, Аллаһ юлында малдары менән, йәндәре менән Жиһадта ҡатнашҡандар дәрәжә яғынан Аллаһ ҡаршыһында бик тә өҫтөндәр. Киләсәктә ҡотолоусылар шулар булыр. 21. Раббы уларҙы рәхмәте, ризалығы менән, эсендә бөтмәҫ-төкәнмәҫ ниғмәттәр булған йәннәте менән ҡыуандырыр. (22) Улар шунда мәңгегә ҡаласаҡ. Шик юҡ, Аллаһ ҡатында ҙур бүләктәр бар. 23. Әй, иманлы кешеләр! Әгәр аталарығыҙ, ҡәрҙәштәрегеҙ кәферлекте имандан артыҡ күрһәләр, уларҙы дуҫ итмәгеҙ. Уларҙы дуҫ иткән кеше үҙе залим булыр. 24. Әйт һин: — Әгәр аталарығыҙ, улдарығыҙ, ҡәрҙәштәрегеҙ, ҡатындарығыҙ, яҡын туғандарығыҙ, йыйған байлығығыҙ, туҡтап ҡалыуынан ҡурҡҡан сауҙағыҙ, ҡәнәғәтләндергән йорттарығыҙ һеҙгә Аллаһтан һәм уның Рәсүленән, Аллаһ юлындағы Жиһадтан дә ҡәҙерлерәк икән, Аллаһтың хөкөмөн көтөгөҙ. Аллаһ боҙоҡ кешеләр тоҡомон тура юлға сығармаҫ. («Мөхөммәд Рәсүлүллаһ (с.г.с.) Мәккәне яулап алғандан һуң, унике мең кешелек ғәскәре менән Таифтәге Һәүәзин һәм Саҡиф ҡәбиләләренә ҡаршы китте. Ислам ғәскәренең, күплеген күреп, ҡайһы бер мосолман һуғышсылары: был ғәскәр бер ҡасан да еңеләсәк түгел, тинеләр. Һәм тәкәменәннеп киттеләр. Хөнәйен үҙәненә еткәс, улар мөшриктәрҙең әҙ һанлы төркөмө менән осрашты. Мосолмандар ҡаушап ҡалды. Килаһе аят шул ваҡиғаға ишара яһай».Садретдин Ғүмүш тәфсиренән.) 25. Әйе, Аллаһ байтаҡ урындарҙа һәм Хөнәйен һуғышында ла һеҙгә ярҙам итте. Күп һанлы ғәскәр булыуығыҙ менән маһайҙығыҙ. Ләкин һеҙҙең күп булыуығыҙ файҙа килтермәне. Киң ялан һеҙгә тарайҙы (дошмандар ҡаты ҡыҫа башлағас), һеҙ боролоп ҡасырға мәжбүр булдығыҙ. 26. Һуңынан Аллаһ Рәсүленә һәм мөьминдәргә тыныслыҡ килтерҙе, һеҙҙең күҙгә күренмәй торған ғәскәрҙәр (фәрештәләр) төшөрҙө лә, кәферҙәрҙе язаланы. Кәферҙәр өсөн бына шундай ғазап. 27. Аллаһ тәүбә иткәндәрҙең тәүбәһен ҡабул итә. Аллаһ ярлыҡаусы, ғәфү итә белеүсеҙер. 28. Әй, иманлы кешеләр! Мөшриктәр — яманлыҡтың үҙеҙер. Шуға күрә, был йылдан һуң улар Мәсжед-и Харам янына килмәһендәр. Фәҡирлектән ҡурҡһағыҙ, Аллаһ ихтыяр итһә, һеҙҙе үҙ мәрхәмәте менән байытасаҡ. Шик юҡ, Аллаһтың ғилеме сикһеҙ, Ул хикмәт эйәһе. 29. Аллаһҡа һәм Әхирәт көнөнә инанмаған, Аллаһ һәм уның илсеһе харам иткән нәмәләрҙең харам икәнлегенә ышанмаған, хаҡ дингә буйһонмаған китап әһелдәре рисуай булып, һеҙгә баш эйеп, һалымдарын үҙ ҡулдары менән килтереп, һеҙгә тапшырғандарына саҡлы улар менән һуғышығыҙ. 30. Йәһүдтәр: — Ғөзәйер — Аллаһтың улы, — тинеләр. Христиандар ҙа: — Мәсих (Ғайса) — Аллаһтың улы, - тинеләр. Был уларҙың ауыҙы менән әйтелә торған элеккеге кәферҙәрҙең һүҙенә бик тә оҡшаған. Аллаһ уларҙы Үҙе ҡәһәрләйәсәк. (Ғәжәп!) Нисек итеп, улар паҡтан нәжескә керәләр? 31. Улар Аллаһтан баш тартып, үҙҙәренең ғалимдарын, руханиҙарын һәм Мәрйәм улы Мәсихте (Ғайсаны) Илаһ итеп табына башланылар. Гәрсә, уларға: бары тик бер Аллаһҡа ғына ғибәҙәт ҡылығыҙ, тип әйтелде. Унан башҡа (Илаһи ҡөҙрәткә эйә һәм) тәңре булырҙай һис бер кем юҡ! Ул Үҙенә тиң һанағандарҙан юғары тора. 32. Аллаһтың нурын (улар) ауыҙҙары менән (өрөп) һүндерергә булалар. Ләкин, иманһыҙҙарға был оҡшамаһа ла, Аллаһ нур (Ҡөръән) индереүен туҡтатмаҫ. 33. (Был эш) мөшриктәргә оҡшамаһа ла, Ул динен бөтөн диндәрҙән өҫтөн ҡуйыр өсөн, һидәйәт һәм хаҡ дин менән Рәсүлен юлланы. 34. Әй, иман килтергән әҙәмдәр! (Кәфер) руханиҙары, ғалимдарының күбеһе әҙәмдәрҙең малдарын хаҡһыҙ юлдар менән ашайҙар һәм уларҙы Аллаһ юлынан яҙҙыралар. Алтын-көмөш йыйып та, Аллаһ юлында сарыф итмәгәндәр арағыҙҙа юҡмы ни? Бына, һин шундайҙарҙан «һөйөнсө» ал: уларға хәтәр яза биреләсәк. (Йәһүд равиндары менән христиан руханиҙары Мөҡәтдәс китаптарҙағы: Иңжил, Тәүрәттәге аяттарҙы дөнъя рәхәте өсөн, ришвәт алыр өсөн үҙгәрттеләр. Бигрәк тә, хәҙрәти Мөхәммәдтең Пәйғәмбәр булып киләсәгенә бәйле аяттарҙы боҙҙолар. Юғарылағы аят бына шуларҙың ерәнгес эштәренә ишара яһай. Аяттың икенсе өлөшө иһә алтын-көмөшө, туплаған аҡсаһы, малы булып та, мохтаждарға, изгелекле ғәмәлдәргә, халыҡ өсөн кәрәкле эштәргә сарыф итмәгән, йәғни, зәкәт бирмәгәндәрҙең Әхирәттә дәһшәтле яза күрәсәктәре тураһында хәбәр итә».Садретдин Ғүмүш тәфсиренән.) 35. (Был алтын-көмөш аҡсалар) йәһәннәм утында ҡыҙҙырылып, маңғайҙарына, янбаштарына һәм арҡаларына йәбештереләсәк Көндө: — Бына был (туймаҫ) нәфсегеҙ туплаған әйберҙәрегеҙ. Инде туплағанығыҙға күрә, тәмен дә татығыҙ, — тип әйтеләсәк. 36. Күктәрҙе һәм Ерҙе яралтҡан көндән алып, Аллаһтың хисабына күрә, айҙарҙың һуны ун ике; уларҙың дүртеһе (һуғышыу) харам айҙар булып иҫәпләнә, диндең дөрөҫ хисабы шулдыр. Ул айҙарҙа (харам айҙарҙа) үҙегеҙгә золом итмәгеҙ, мөшриктәр үҙ-ара берләшеп, һеҙгә ҡаршы һуғыш башлаһа, һеҙ ҙә берләшеп уларға ҡаршы һуғышығыҙ. Белеп тороғоҙ, Аллаһ (яманлыҡ ҡылыуҙан) һаҡланғандар менән бергә. 37. (Харам айҙарҙың) урындарын күсереү кәферлекте арттырыу, тигән һүҙ. Был ғәмәл кәферҙәрҙең аҙғынлығын арттырыр; Аллаһ харам ҡылғанды боҙоу һәм Уның харам ҡылғанын хәләл ҡылыу өсөн (харам айҙы) улар бер йылды хәләл, икенсе йылды харам айға һананылар. (Шулай итеп), уларҙың яман эштәре үҙҙәренә яҡшы булып күренде. Аллаһ кәфер халыҡты тура юлға күндермәҫ. 38. Әй, иманлы кешеләр, һеҙгә нимә булды? —Аллаһ юлында һуғышырға сығығыҙ, — тип әйтелгәс, ауырайып, ергә һыйынаһығыҙ. Фани донъялағы был тормошто һеҙ Әхирәттәге мәңге тормошҡа алмаштығыҙмы ни? Ләкин фани донъя тормошоның файҙаһы, Әхирәт донъяһыныҡына ҡарағанда бик тә әҙҙер. («Тәбүк һуғышына сығырға әмер килгәс, йәйҙең бик тә эҫе ваҡыты булғанға күрә, сәхәбәләр һуғышҡа сығырға ҡыйынһындылар».Шәйх Ноғмани тәфсиренән.) 39. Әгәр ҙә һеҙ (кәрәк саҡта дин өсөн) һуғышҡа сыҡмаһағыҙ, (Аллаһ) һеҙҙе һыҙландырыусы ғазапҡа дусар итәсәк һәм һеҙҙең урынға башҡа бер ҡәүемде килтерәсәк; һеҙ һуғышҡа сыҡманы, тип кенә Аллаһҡа зарар килмәҫ. Аллаһ бар нәмәнән дә ҡөҙрәтлеҙер. 40. Һеҙ уға (Рәсүлүллаға) ярҙам итмәһәгеҙ ҙә, уға Аллаһ ярҙам иткән ине бит инде. Мөшриктәр уны (Мәккәнән) ҡыуып сығарҙы, ҡыуылғандар икәү ине, берһе ул (Рәсүлүлла) ине. Бына улар мәмерйәгә кереп ҡасты. Ул юлдашына: — Ҡайғырма, Аллаһ беҙҙең менән, — тине. Аллаһ уға Үҙе тарафынан сабырлыҡ һәм күҙгә күренмәҫ ғәскәр индерҙе, кәферҙәрҙең һүҙҙәрен юҡҡа сығарҙы, Аллаһтың һүҙе иһә бөйөктер. Аллаһ өҫтөндер һәм Ул хикмәт эйәһеҙер. («Һижрәт заманаһында мөшриктәрҙең иҙеүенә сыҙай алмайынса, хәҙрәти Әбү Бәкер менән хәҙрәти Пәйғәмбәребеҙ Сәүер тауындағы мәмерйәгә кереп ҡаса. Ҡыуа килеүсе мөшриктәрҙең аяҡ тауыштарын ишеткәс, Әбү Бәкер бик ныҡ ҡурҡа. Аллаһ Тәғәлә мәмерйә ауыҙын ҡаплап ҡуя. Ҡыуа килеүселәр бында үлән һырған, күптән кеше кермәгән ҡыуыш икән, тип, мәмерйә эсенә кермәй китә».Садретдин Ғүмүш тәфсиренән ) 41. (Әй, мөьминдәр) еңел булһа ла, ауыр булһа ла, малдарығыҙ, йәндәрегеҙ менән Аллаһ юлында Жиһад итегеҙ. Шулай ғәмәл ҡылһағыҙ, белеп тороғоҙ, һеҙгә бик тә хәйерле булыр. (42) Һуғышта табыш алыу форсаты мәғлүм булһа, барасаҡ яу юлы яҡын булһа, һис шикһеҙ, улар һинең менән яуға сығыр ине. Ләкин мәшәҡәтле юл йыраҡ ине шул. Шуға күрә, улар яуға барманы. Аллаһ исеме менән ант итеп улар: — Их, көсөбөҙ булһа, беҙ ҙә һинең менән яуға барыр инек, — тип үҙҙәрен үҙҙәре һәләк итте. Гәрсә, Аллаһ уларҙың ялғансы икәнен теүәл белә ине. (43) Аллаһ һине ғәфү итте. Тура кешене һынап, уның тура икәнлегенә ышанмайынса, ни өсөн һин уларға һуғыштан ҡалырға рөхсәт иттең? (44) Аллаһҡа һәм Әхирәт көнөнә инанғандар малдары, йәндәре менән һуғышыр өсөн һинән рөхсәт һорамаҫ. Аллаһ тәҡүә (ысын) мосолмандарҙы бик тә яҡшы белеп тора. (45) Бары тик Аллаһҡа һәм Әхирәт көнөнә ышанмағандар һуғыштан ҡалырға һинән рөхсәт һорарҙар һәм уларҙың күңелдәрен шом баҫыр, Улар шуға аптырап йөрөр. (46) Һуғышта ҡатнашырға теләгән булһалар, улар, һис шикһеҙ, алдан уҡ әҙерләнгән булыр ине. Ләкин Аллаһ уларҙың был ҡылғандарын (йәғни, ихлас түгеллектәрен) оҡшатманы, уларҙың һуғышҡа барыуҙарын теләмәне. Уларға: — Өйөгөҙҙәгеләр менән бергә ҡалығыҙ, — тине. (47) Улар һеҙҙең менән бергә һуғышҡа сыҡҡан булһалар ҙа, арағыҙҙы боҙоуҙан һәм фетнә сығарыуҙан башҡа нәмә эшләмәгән булырҙар ине. Уларҙың (фетнәүи) һүҙенә ҡолаҡ һалыусылар ҙа арағыҙҙа табылыр ине. Аллаһ гөнаһлыларҙы ғәйәт яҡшы белә. (48) Хаҡтыр, улар элек тә фетнә сығарырға йөрөнөләр һәм һиңә күпме мәкер ҡорҙолар. Ниһайәт, дөрөҫлөк инде, уларҙың көйөнөсөнә, Аллаһтың әмере еренә еткерелде. (49) Уларҙың шундайҙары ла бар: — (Һуғышҡа бармаҫҡа) миңә рөхсәт бир, мине фетнәгә (вәсүәсәгә, йәғни мал талау, әсир ҡатындар менән зина ҡылыуға) юлыҡтырма, — тип хәйлә ҡорғандары ла. Белеп тороғоҙ, улар ысынлыҡта үҙҙәре фетнәселәрҙер. Кәферҙәрҙе, һис шикһеҙ, йәһәннәм уты солғаясаҡ. (50) Һиңә бер изгелек (еңеү, ғәнимәт малы) килһә, улар асыуҙан ҡайғырыр. Башыңа берәй бәлә (еңелеү, таланыу) килһә, улар: — Ярай әле, беҙ алдан әмәлен күрҙек (һуғышҡа барманыҡ), — тип, танауҙарын сөйөп, һөйөнә-һөйөнә китәләр. 51. Әйт һин: — Аллаһ яҙғандан башҡа нәмә беҙҙең өҫкә килмәҫ. Ул— беҙҙең ярҙамсыбыҙ. Шуға күрә, һеҙ — мосолмандар, бары тик Аллаһҡа инанығыҙ, — тип. (52) Әйт һин: — Һеҙ: беҙгә ике изгелектең береһе килер, тип көтәһегеҙме? Беҙ ҙә: һеҙҙең башығыҙға ике яманлыҡтың береһе килер, тип көтәбеҙ. Һеҙгә Аллаһтан яза килер йәки Аллаһ һеҙҙе беҙҙең ҡулдар менән һәләк итер, тип. Һеҙ ҙә көтөгөҙ, беҙ ҙә көтәбеҙ, — тип. 53. Әйт һин (монафиҡтарға): — Үҙ теләгегеҙ менән биргән сығымдарғыҙ (саҙаҡағыҙ) ҙа, ирекһеҙҙән биргәнегеҙ ҙә ҡабул ителмәҫ, сөнки һеҙ юлдан яҙған тоҡом, — тип. (54) Аллаһҡа һәм уның Рәсүленә ышанмауҙары арҡаһында, намаҙҙы теләр-теләмәҫ уҡығанға күрә, саҙаҡаны рия менән, (ауырыһынып) биргәнгә күрә, уларҙың саҙаҡалары ҡабул булманы. 55. (Эй, Мөхәммәд) уларҙың (кәферҙәрҙең) байлығы һәм балаларының күплеге һине ҡыҙыҡтырмаһын, Аллаһ фани донъяла уҡ уларҙың ғазаптарын күбәйтеп, уларҙың кәфер булараҡ йән биреүҙәрен теләй. 56. (Монафиҡтар) беҙ ҙә һеҙҙең кеүек (мосолманбыҙ), тип Аллаһ исеме менән ант итә. Гәрсә, улар һеҙҙең кеүек (мосолман) түгел, улар бары тик (һеҙҙең ҡылыстан) ҡурҡҡан бер ҡәүемдер. (57) Һыйыныр урын йәки ҡасырлыҡ мәмерйә йәки кереп ҡотолорлоҡ бер тишек тапһалар, улар (һеҙҙән, диндән ҡасып) шул тарафҡа йүнәлерҙәр ине. (58) Саҙаҡалар хаҡында уларҙың һине ғәйепләгәндәре лә бар. Саҙаҡаларҙан уларға ла (бер өлөш) бирелһә, риза булалар, ә инде, уларға саҙаҡаларҙан (өлөш) бирелмәһә, асыуланалар. (59) Әгәр улар Аллаһ менән Рәсүле биргәндәргә риза булып: — Аллаһ беҙгә етә, оҙаҡламай Аллаһ ниғмәтен бирәсәк, Рәсүлебеҙ ҙә беҙгә изгелекле буласаҡ; беҙ бары тик Аллаһтан ғына өмөт итәбеҙ, — тип әйтһәләр, бик яҡшы булыр ине лә һуң. (60) Саҙаҡа (зәкәт) Аллаһтан бер фарыз булараҡ, бары тик фәҡирҙәргә, меҫкендәргә, (зәкәт эштәрен башҡарыусы) йомошсоларға, күңелдәре (Исламға) ятҡандарға, (иреккә сығыу өсөн йән атҡан) ҡолдарға, бурысҡа батҡандарға, Аллаһ юлында көс сарыф итеп, Жиһадта ҡатнашҡандарға, юлсыларға бирелергә тейеш. Аллаһ барыһын да бик яҡшы белеп тороусы һәм хикмәттәр эйәһеҙер. 61. (Монафиҡтар) араһында Пәйғәмбәрҙе кәмһетеп һөйләүселәр ҙә бар, улар: — Ул — ҡолаҡ (йәғни бөтөн нәмәне тыңлап-ишетеп тороусы), — тинеләр. Һин уларға: — Ул һеҙҙең өсөн яҡшылыҡтың ҡолағы, — тип әйт. Ул Аллаһҡа иман килтерә һәм иман килтергән кешеләргә ышана; арағыҙҙан иман килтергән кешеләргә рәхмәт, Аллаһтың илсеһен рәнйеткәндәргә хәтәр яза булыр, — тип әйт. (62) Һеҙҙең ризалығығыҙҙы алыу өсөн, улар Аллаһ исеме менән ант итә. Әгәр улар ысындан да мосолман булһалар, Аллаһ менән Рәсүлүлланың ризалығын ҡаҙанһындар. (63) Улар шуны ла белмәйҙәрме икән һуң, кем дә кем Аллаһ менән Рәсүлүллаға ҡаршы ғәмәл ҡыла, шул йәһәннәм утында мәңге ҡаласаҡ. Бына ошо була инде рисуайға ҡалыу. (64) Монафиҡтар күңелдәрендә булған (мәкерҙе) асып һала торған аят индерелеүенән ҡурҡалар. Әйт: — Һеҙ көлөгөҙ, Аллаһ эсегеҙҙәге яманлыҡты асып һаласаҡ, — тип. (65) Әгәр уларҙан (мыҫҡыллы көлөүҙәре тураһында) һораһаң, шик юҡ: — Беҙ бары тик шаяртабыҙ ғына, — тип әйтәсәктәр. Әйт һин: — Аллаһтан, Уның аяттарынан, Уның Пәйғәмбәренән көлөргә баҙнат итәһегеҙме? — тип. (66) Аҡланырға тырышмағыҙ, сөнки һеҙ иман килтереп тә һуңынан кәферлеккә күскән затһыҙҙар булдығыҙ. Тәүбә иткәндәрегеҙҙе ярлыҡаһаҡ та, гөнаһтарына күрә, башҡаларына яза бирәсәкбеҙ. (67) Монафиҡ ирҙәр менән монафиҡ ҡатындарҙың барыһы ла бер сыбыҡтан үрелгән; улар боҙоҡлоҡҡа йөҙ тотоусылар, изгелектән баш тартыусылар, һарандар. Улар Аллаһты онотто. Аллаһ та уларҙы онотто. Сөнки монафиҡтар нәжеслектең үҙеҙер. 68. Аллаһ ике йөҙлө ирҙәрҙе лә, ике йөҙлө ҡатындарҙы ла, кәферҙәрҙе лә йәһәннәм утында мәңге яндырырға вәғәҙә итте. Аллаһ уларға етәр, Аллаһ уларға ләғнәт ебәрҙе. Уларға бөтмәҫ-төкәнмәҫ яза әҙерләп ҡуйҙы. (69) (Әй, монафиҡтар, кәферҙәр) һеҙҙән элек йәшәгәндәр кеүек, һеҙ ҙә кәферлек ҡылдығыҙ. Һеҙҙең менән сағыштырғанда, улар ҡеүәтлерәк тә, байырак та, балалары ла күберәк ине, рәхәт йәшәйҙәр ине. Элек йәшәгәндәр кеүек, һеҙ ҙә үҙ өлөшөгөҙҙән рәхәт күрҙегеҙ, улар кеүек, һеҙ ҙә аҙғынлыҡҡа сумдығыҙ. Быларҙың ғәмәлдәре фани донъяла ла, Әхирәттә лә файҙа бирмәҫ. Улар ҙур юғалтыуҙарға дусар. (70) Әллә һуң уларға әүәл йәшәгәндәр(ҙең гөнаһтары) тураһындағы хәбәр барып ирешмәнеме? Нух, Ғәд һәм Сәмүд халыҡтары, Ибраһим ҡәүеме, Мәдйән кешеләре, аҫты өҫкә килгән шәһәрҙәр тураһында хәбәр уларға ишетелмәнеме икән ни? Уларға пәйғәмбәрҙәр асыҡ мәғәнәле аяттар алып килде. Аллаһ уларға йәбер бирмәгән дә булыр ине, ләкин улар үҙҙәренә үҙҙәре яза алды. («Пәйғәмбәрҙәр алып килгән ул аяттарҙы тегеләр ялғанға сығарҙы. Нух пәйғәмбәр үҙ халҡына күндерелде, үҙ халҡы уны инҡар итте, Аллаһ илсеһе булараҡ таныманы, Аллаһты бер тип һанаманы. Һәм Нухтың халҡы һыуға батып һәләк булды. Ғәд ҡәүеменә иһә Һуд пәйғәмбәр ебәрелгән ине. Гөнаһтары өсөн уларҙы Аллаһ дәһшәтле ел-дауылда һәләк итте. Хәҙрәти Салихты үҙ халҡына пәйғәмбәр итеп юлланы. Уның халҡы ла ер тетрәүендә юҡҡа сыҡты. Хәҙрәти Ибраһим ҡәүеме әшәке себен һөжүменән үлеп бөттө. Мәдйән халҡына Шөғәйеп илсе булып килде. Гөнаһлы халҡы утта янып һәләк булды. Лут пәйғәмбәрҙең халҡы ҡала харабалары аҫтында юҡ булды».Садретдин Ғүмүш тәфсиренән.) |