Тема 1.1 Загальні положення про люд права. Положення про людські права Природа та сутність людських прав. Класифікація людських прав. Універсальність людських прав. Захист людських прав в діяльності Ліги Націй
Скачать 101.9 Kb.
|
Складові змісту прав людини: 1) ідеї та принципи, норми і цінності як теоретико-методологічні основи вивчення прав і свобод людини; 2) політико-правові норми, закріплені у загальновизнаних міжнародних документах, у національному законодавстві; 3) багаторівневу систему заохочення і захисту прав людини; Обсяг прав людини – це сутнісна їх властивість, яка відображається показниками відповідних можливостей, виражених у певних одиницях виміру; 2. Класифікація людських прав. Сучасна типологія прав людини достатньо різноманітна. Найбільш загальною їх класифікацією є поділ всіх прав: за суб’єктивною сферою дії на: права людини і права громадянина; за об’ємом— на негативні (свободи) і позитивні(права) за сферами реалізації — громадянські (особисті), політичні, економічні1 соціальні і культурника за кількістю суб’єктів - індивідуальні і колективні; за властивостями регулятивних функцій - матеріальні і процесуальні. За характером потреб людини, які забезпечуються правами, П. М. Рабінович пропонує поділяти права людини на фізичні (життєві), особистісні, культурні (гуманітарні), економічні та політичні. Не виділяються як окрема група соціальні права, що традиційно включались у ряд "соціальних, економічних та культурних прав" згідно з відповідним Міжнародним пактом про економічні, соціальні та культурні права (надалі — МПЕСКП) 1966 р. Як зазначає П. М. Рабінович, "всі права людини є соціальними як за змістом, так і за способами їх здійснення, оскільки вони обумовлені соціумом, суспільством. З цієї точки зору несоціальних прав людини (особи) взагалі існувати не може. Окрім зазначених прав людини, доцільним видається виділяти в окрему групу процесуальні права людини, як це робиться, зокрема, в Канадській Хартії прав та свобод. Родове поняття "права людини" поділяється на видові поняття за різними критеріями, і різні терміни використовуються для специфікації цього поняття. Зустрічаємо терміни "права людини" і "права громадянина". Природно, викликає подив, коли ці поняття використовуються в сполученні “права людини і громадянина", так, ніби громадянин не є людиною. З іншого боку, очевидно, що поняття "права людини" та "права громадянина" не є синонімами, оскільки не кожна людина має громадянство за внутрішньодержавним правом, а, отже, не користується деякими правами, які надаються тільки громадянам певної держави. Права людини і права громадянина - тісно взаємозалежні, проте не є тотожними поняттями. Громадянин - людина, що законом визнається юридично приналежною даній державі. Відмінності між правами людини і правами громадянина: Щодо відмінностей між правами людини і правами громадянина, то права належать людині безпосередньо. Роль держави при цьому зводиться до їх захисту та до забезпечення умов для їх реалізації. Права людини пов’язані з її діяльністю та існуванням. Права громадянина встановлюються та визначаються державою. Основне їх призначення – забезпечити участь. Права людини: 1. Позатериторіальні – існують незалежно від державного визнання, закріплені в законі і поза зв’язком їх носія з конкретною державою; 2. Загально соціальні – належать людині по факту народження як природні, невідчужувані права, тобто не завжди виступають як юридичні категорії (наприклад, апатриди, біженці не мають статусу громадянства, але мають права людини); 3. Не залежать від виконання будь – яких обов’язків. Зобов’язаною стороною виступає сама держава, її органи, посадові особи; 4. Первинно закріплені в міжнародних актах, і їх реалізація здійснюється в сфері будь – якого громадянського суспільства, де б не знаходилась людина. Права громадянина: 1. Територіальні – передбачають наявність громадянства, тобто правовий зв'язок людини і держави; 2. Юридичні (спеціально соціальні) – закріплюються в законодавстві і перебувають під захистом держави, громадянином якої є дана особа, тобто виступають як юридичні категорії; 3. Залежать від виконання обов’язків, якими наділені громадяни держави; Юридичну відмінність між правом (суб'єктивним) і свободою провести важко, оскільки і те і інше є мірою можливої поведінки особи. Право - юридично_більш чітка категорія, тобто варіанти його використання позначаються в нормативних актах, нерідко навіть вичерпним чином. Свобода – поняття більш широке, може мати багато варіантів здійснення причому одні можливі, а інші —часто неможливо відбити в законодавстві. Свобода розглядається у широкому значенні, як звичайне становище людини, яке характеризується можливістю діяти на власний розсуд. Свобода розглядається у вузькому значенні,як суб’єктивну можливість людини і громадянина вчиняти чи не вчиняти конкретні дії, засновані на його конституційних правах і обов’язках. Коли йдеться про свободу, мається на увазі заборона цю свободу заперечувати або обмежувати, звернена до невизначеного кола суб'єктів, зобов'язаних поважати цю свободу, тобто практично до будь-якого порушника свободи. Особа, чия свобода порушена, має право вимагати захисту у держави від будь-якого суб'єкта, порушника свободи. Все ж, коли мова йде про суб'єктивне право, передбачається наявність більш менш визначеного суб'єкта, на якого накладено відповідний цьому праву обов'язок. Наприклад, право на охорону здоров'я припускає наявність певних установ охорони здоров'я, що дають можливість реалізувати таке право. Позитивні та негативні права. Проте різниця полягає в тому, що негативні права (свободи) визначають обов'язки держави і інших людей утримуватися від тих або інших дій стосовно індивіда. Вони оберігають особу від небажаних, таких, що порушують її свободу втручань і обмежень. Типовим прикладом цієї групи прав і в цілому негативного характеру прав людини є «Білль про права» США 1791 р. Так, його перша стаття передбачає: «Конгрес не повинен видавати законів, що встановлюють яку-небудь релігію або що забороняють її вільне сповідання, обмежують свободу слова або друку або право народу мирно збиратися і звертатися до уряду з петиціями про припинення зловживань». Позитивні права фіксують юридичні обов'язки держави, осіб і організацій надавати кожній людині або громадянину ті або інші блага, здійснювати певні дії. Характер позитивного права носять всі економічні, соціальні і культурні права. Наприклад, ст. 54 Конституції України: «Громадянам гарантується свобода літературної, художньої, наукової і технічної творчості... Кожний громадянин має право на результати своєї інтелектуальної, творчої діяльності...». Тобто громадянин не обмежений у своїй діяльності в межах певної свободи, проте результати такої діяльності вимагають чіткої законодавчої регламентації. Звичайно, не існує правил без винятків. У надзвичайних ситуаціях держава має право обмежити певні, визнані нею права і свободи населення. Проте такі ситуації чітко визначені міжнародними договорами та зазвичай застосовуються на певний, тимчасовий строк. Наприклад, ст. 18 Міжнародного пакту про громадянські і політичні права проголошує у п. 1: «Кожна людина має право на свободу думки, совісті і релігії...». Разом з тим п. З передбачає, що «Свобода сповідувати релігію або переконання підлягає лише обмеженням, які встановлено законом і які є необхідними для охорони суспільної безпеки, порядку, здоров'я і моралі, так само як і основних прав та свобод інших осіб». Громадянські (особисті) права- це природні, основоположні, невід'ємні права людини, що мають в основному характер негативного права. Наприклад, право на життя, право на свободу від катування, право на свободу від рабства тощо. Особисті права і свободи. Особисті права і свободи надаються людині як фізичній особі незалежно від того, чи є вона громадянином цієї країни. Західна теорія часто розглядає цю категорію прав і свобод як природні, даровані людині не державою, а природою або Богом. На практиці ці права і свободи також мають позитивний характер, тому що мають юридичну силу лише тоді, коли порядок їхнього застосування встановлюється законом. Досить численні особисті права і свободи можна умовно поділити на дві основні групи: права і свободи, що захищають людину від сваволі з боку інших осіб, і права і свободи, що захищають людину від сваволі з боку держави. Ключовим правом, без якого неможливі не лише участь у державному житті, а й саме існування людини, є право на життя. Під цим правом розуміється те, що ніхто не може бути позбавлений життя. У країнах, де дотепер збереглася страта, до цього формулювання додається слово “довільне”. Держави, що входять до Європейського Союзу, виходять із того, що життя дароване людині Богом і тому воно не може бути відібране за вироком державного суду. Із правом на життя тісно пов’язана проблема евтаназії. Цей термін означає можливість добровільно піти з життя невиліковно хворій людині та скористатися при цьому допомогою медичних працівників (від грецького кореня єн—-Шляхетний і танатос — смерть). Уперше це слово вжив англійський філософ Френсіс Бекон (1561—1626), позначаючи безболісний відхід з життя. З юридичної позиції розрізняється евтаназія активна (передбачає дії лікаря або медичного персоналу, спрямовані на припинення життєвих функцій пацієнта) і пасивна (включає тільки дії самого хворого). У більшості країн світу активна евтаназія розглядається як злочин з боку лікарів і прирівнюється до навмисного вбивства. У законодавстві Великобританії безумовна заборона накладена на будь-яку форму евтаназії. У Нідерландах і Австралії можлива лише пасивна евтаназія. Право на свободу зазвичай витлумачується як заборона рабства та інших форм підневільного стану. Відповідно до доктрини правової держави та “правління права” держава не лише зобов’язана дотримуватися власних законів, а й не може допускати яких-небудь актів сваволі стосовно своїх громадян. Свобода і недоторканність особи становлять єдину концепцію. Свобода в поєднанні з недоторканністю має на увазі насамперед гарантії від незаконного втручання з боку державного органу. Іншими словами, недоторканність особи означає фізичну безпеку, тобто свободу від арешту або позбавлення волі. Свобода та особиста недоторканність — найважливіші права людини, яких вона набуває від народження, які установлюються і міжнародними документами обов’язкового характеру, і національним законодавством. Так, відповідно до ст. З Загальної декларації прав людини кожна людина має право на життя, на свободу та на особисту недоторканність. У п. 1 ст. 9 Міжнародного пакту про громадянські та політичні права зазначено: “Кожна людина має право на свободу та особисту недоторканність. Ніхто не може бути підданий довільному арешту або утриманню під вартою. Ніхто не повинен бути позбавлений волі інакше, як на таких підставах і відповідно до такої процедури, які встановлені законом”. Найважливішим юридичним принципом, що дозволяє здійснювати особисту волю, вважають формально-юридичну рівність, тобто рівність усіх перед законом. Якщо права і свободи утискалися в результаті зловживання ними з боку іншої особи, держава надає можливість першій особі захистити свої права всіма способами, не забороненими законом. За цим принципом кожний громадянин, без жодної дискримінації і необґрунтованих обмежень, має право і можливість: » брати участь у веденні державних справ як безпосередньо, так і за посередництва вільно обраних представників; голосувати і бути обраним на періодичних виборах, проведених на основі загального та рівного виборчого права у таємному голосуванні та виборцями, що забезпечують вільне волевиявлення; допускатися у своїй країні на загальних умовах рівності до державної служби. Недоторканність житла включає захист не лише від свавільних обшуків і вилучень, постою солдатів, поліцейських вторгнень, а й від свавільних дій з боку окремих осіб. Тут можна спостерігати, крім особистих гарантій, одну з форм захисту приватної власності. Таємниця листування і телефонних розмов значною мірою забезпечується закріпленою законом вимогою стосовно правоохоронних органів одержувати спеціальний дозвіл суду для перлюстрації і прослуховування телефонних розмов. Одним із найважливіших особистих прав людини є свобода пересування та вибору місця проживання. Загальна декларація прав людини формулює цю свободу так: “Кожна людина має право вільно пересуватися і вибирати собі місце проживання в межах кожної держави. Кожна людина має право залишати будь-яку країну, включаючи свою власну, і повертатися у свою країну” (ст. 13). Серед інших особистих прав і свобод, що надаються законодавством людині як фізичній особі, можна назвати право на вільне укладання шлюбу, заборону катувань і надзвичайних покарань Політичні права. Визначають можливості активної участі громадян в управлінні державою і в суспільному житті. До них належать: право людини на громадянство, виборчі права , свобода союзів і асоціацій, демонстрацій і зборів, право на інформацію, свобода слова, думок, зокрема свобода друку, радіо і телебачення, свобода совісті і деякі інші. Основне завдання політичних прав полягає в тому, що вони визначають правове становище особи в системі суспільних відносин, які виникають у процесі здійснення державної влади. Найбільш широким колом політичних прав і свобод наділяються тільки громадяни. Відповідно до ст. 13 Загальної декларації прав людини визнається право кожного на освіту. Під освітою розуміється цілеспрямований процес навчання та виховання в інтересах особи, суспільства, держави, що супроводжується констатацією досягнення визначених державою освітніх рівнів. Під здобуттям громадянином освіти розуміється досягнення ним певного освітнього рівня, що засвідчується відповідним документом Система політичних прав і свобод громадян складається із двох взаємозалежних підсистем. Перша з них включає права громадян, що містять правочини-щодо участі в організації та діяльності держави і її органів. Сюди відносять виборче право, право на референдум, право петицій. Друга група суб’єктивних прав і свобод, що входять до системи політичних, складається із правомочностей — невід’ємних прав громадян, метою реалізації яких є активна участь індивіда в житті суспільства. До них належать свобода слова і друку, свобода союзів, свобода зборів. Найважливішим політичним правом є виборча правосуб’єктність громадянина, яка складається з активного й пасивного виборчого права, що відкриває для громадян не лише можливість брати участь у формуванні представницьких установ, а й проводити до них своїх представників. Особливе значення має група прав, що забезпечують свободу висловлення думок. До цієї групи входять свобода слова, друку, право на одержання інформації, а також свобода поширення інформації. Для сучасного суспільства головними є правовідносини з приводу створення, передання, зберігання та використання інформації. Як правило, у рамках національних правових систем на конституційному рівні регулювання цих відносин починається із прийняття закону про свободу інформації. 1966 р. такий закон було затверджено у Сполучених Штатах. У 1970 р. цей приклад наслідували Норвегія й Данія. 1978 р. аналогічний закон було прийнято у Франції, у 1993 р. — у Швейцарії, а в 1994 р. — у Бельгії. При цьому свобода трактується як відсутність обмежень на збирання, зберігання та поширення будь-якої інформації, за винятком визначеної відповідним законом таємниці. Це право доповнюється захистом конфіденційних відомостей і можливістю вільно ознайомлюватися з інформацією про себе в державних органах. Разом із тим загальним правилом є те, що свобода висловлювання думок аж ніяк не розглядається як абсолютне право. Верховний суд США в 1931 р. у рішенні за справою Heap проти штату Міннесота ухвалив: “Свобода слова і свобода преси... не є абсолютними правами, і держава може карати за зловживання ними”. Законодавство США передбачає покарання за такі види зловживань свободою висловлювання думок: за наклеп і образу, за непристойність, за підбурювання до вчинення злочину або правопорушення, за образу суду, за заколотні заклики. У шведському Акті про свободу друку 1974 р. (зі змінами 1976 р.) наведено досить докладний перелік злочинів проти свободи друку, караних відповідно до закону в судовому порядку: висловлювання в друкованому засобі, що містять у собі підбурювання до вчинення державної зради, зради батьківщині, підбурювання до війни, кримінального злочину, невиконання громадянських обов’язків та ін. Економічні права пов’язані із забезпеченням вільного розпорядження індивідами предметами споживання і основними чинниками господарської діяльності, інколи є посилання на справедливі і сприятливі умови праці. Найважливішим із цих прав є право на володіння та розпорядження приватною власністю. Воно належить кожній людині і є одним з наріжних каменів свободи особи, а також — однією з основ конституційного ладу. Прагнення мати власність і захищене право на неї з часу перших буржуазних революцій XVII ст. визнається природним прагненням більшості людей. Власність є базою справжньої незалежності людини та її впевненості у завтрашньому дні. Великі мислителі минулого (Г.В.Ф. Гегель, І. Кант та ін.) обґрунтували вирішальний внесок приватної власності у формування вільного громадянського суспільства. Сьогодні конструктивний характер приватної власності в розвитку економіки, моральності та соціальної справедливості визнається навіть у рамках соціал-демократичних учень і програм. У розумінні природи, ролі та меж приватної власності західне суспільство значно еволюціонувало. Велика французька революція проголосила це право як “священне й недоторканне”, але тепер про такий його характер уже не говорять, хоча й не заперечуються невід’ємність і недоторканність. У ранніх конституціях принцип священності й недоторканності приватної власності був доведений до логічного закінчення, що набуло втілення в забороні яких-небудь конфіскацій або реквізицій інакше, як у суворо встановлених законом випадках (як правило, за вироком суду або з воєнною метою). Типовою щодо цього є ст. 11 бельгійської Конституції 1831 р.: “Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше, як для суспільної користі, у випадках і в порядку, установлених законом, і за умови справедливого попереднього відшкодування”. Західне суспільство усвідомило необхідність раціонального регулювання приватної власності, що зумовило певні підстави для обмеження цього права. Такі обмеження були зумовлені потребами державного регулювання економіки, розвитком трудового та соціального законодавства. Суспільству стало очевидно, що необмежене право приватної власності веде до господарської сваволі на підприємствах, до соціального невдоволення і конфліктів, до несправедливого розподілу матеріальних благ. Це сприяло утвердженню етичних обмежень, що стримують сваволю, та підштовхувало державу до вжиття таких заходів, які б зробили власниками більшість, а не вузький прошарок людей. Повсюдно було визнано можливість відчуження власності для суспільних потреб (“соціалізація”), але, зрозуміло, з відповідним відшкодуванням. Це найбільш фундаментальне право забезпечено всіма способами юридичного захисту від зазіхання як з боку окремих осіб, так і органів самої держави. Охорона права приватної власності здійснюється кримінальним, цивільним, адміністративним та іншим видами законодавства. Ніхто не може бути позбавлений свого майна інакше, як за рішенням суду. Це, зокрема, означає, що державні органи не мають права, посилаючись на будь-яку доцільність і навіть закон, позбавляти людину майна проти її волі. Власник завжди має право звернутися в суд, доводячи неконституційність застосовуваних проти нього закону або дій. Лише рішення суду або вирок, що передбачає конфіскацію майна, може бути основою для примусового припинення права приватної власності. За надзвичайних умов (стихійні лиха, епідемії тощо) можливі вилучення власності (реквізиція) за рішенням державних органів, конфіскація в адміністративному порядку, але в кожному разі передбачено право громадянина на звернення до суду для відновлення свого права власності. Крім того, будь-які такі дії можуть бути оскаржені в судовому порядку. Примусове відчуження майна для державних потреб можливе лише за умови попереднього та рівноцінного відшкодування. Право на економічну діяльність передбачає вільне використання людиною своїх можливостей і майна для підприємницької та іншої не забороненої законом економічної діяльності. У поєднанні з правом приватної власності така свобода підприємництва виступає як правова база ринкової економіки, що виключає монополію держави на організацію господарського життя. Ця свобода в багатьох країнах розглядається як одна з основ конституційного ладу. Особливу увагу приділяють їй конституції країн, що утворилися після розпаду Радянського Союзу. Під підприємницькою діяльністю розуміється самостійна, здійснювана на свій ризик діяльність, спрямована на систематичне одержання прибутку від користування майном, продажу товарів, виконання робіт або надання послуг особами, зареєстрованими в цій ролі у встановленому законом порядку |