Главная страница

Етнопедагогіка XX ст. 45 Розділ III 50


Скачать 20.37 Mb.
Название Етнопедагогіка XX ст. 45 Розділ III 50
АнкорA_M_Bogush_N_V_LISENKO_-_UKRAYiNS_KE_NARODOZNAV.docx
Дата14.04.2017
Размер20.37 Mb.
Формат файлаdocx
Имя файлаA_M_Bogush_N_V_LISENKO_-_UKRAYiNS_KE_NARODOZNAV.docx
ТипДокументы
#4800
страница24 из 32
1   ...   20   21   22   23   24   25   26   27   ...   32
§ 2. Дерев’яні, металеві, шкіряні, керамічні та плетені вироби народних умільців

Серед народних промислів чільне місце займають різьбярство, кушнірство, мосяжництво, гончарство та плетіння. Різьба по дереву, різьбярство розповсюджені переважно на Гуцульщині.

У гірських районах Карпат, багатих на ліси з різними породами дерев, різьба по дереву та художнє випалювання успішно застосовувались для оздоблення будинків, предметів побутового та мисливського призначення, знарядь праці та предметів господарського інвентаря. Різьбили на всіх породах дерев, але основним матеріалом, який використовували для створення різьблених предметів, було дерево явора.

Його основні властивості відповідали вимогам різьбярів. Також використовували такі породи дерев, як клен, слива, горіх, груша, вільха, тис, кедр. Вони мають гарний природний колір і легко піддаються обробці.

Столи, ліжка, мисники, посуд прикрашали візерунками. Вирізали їх спеціальними різцями, тому і називали таку^ прикрасу різьбою. Відібране для роботи дерево розрізали на куски, а потім кілька років сушили. Виготовлення речі починалося з попередньої обробки сухої деревини. Уже готову виточену посудину починали різьбити.

Різьба є двох видів: суха, або струнка, та інкрустована. При сухій різьбі орнамент створюється ритмічним чергуванням заглибин і неторканих ділянок полірованої поверхні дерева. Малюнок нагадує гру світлотіней. Тіні—це різноманітні за формою заглибини, а світло — неторкана поверхня. Оскільки найдавніший спосіб прикрашання дерев’яних виробів був нескладний — контурне різьблення, тобто суха різьба, то й набір різьбярських інструментів був невеликий, складався передусім з долот. Вони відрізнялися формою і шириною вістря і на: основі цього мали відповідні назви: «рівняк», «скосак», «фасулька», «фоджак», «городничок».

З кінця XIX ст. з появою інкрустації як виду декорування виробів, тобто викладання кусочками різноколірного дерева, перламутру, а також металом та бісером, майстри створили відповідні знаряддя: «писарик», «очкарик», «гребінчик», «втискач», «ямничок». Орнаменти, якими прикрашали вироби, складалися з геометричних фігур: круга, ромба, трикутника, які між собою симетрично розміщувались.

Як природний процес вічного розвитку й оновлення передається естафета поколінь. У дітей свій тембр і свої інтонації голосу, хоч інколи вони нагадують батьківські і навіть дідівські.

Спадковість і водночас розквіт художніх індивідуальностей спостерігається у славній династії Шкрібляків. їхні дерев’яні вироби оздоблені віртуозною в’яззю орнаменту, котрий виявляє й підкреслює природну красу дерева, пластику самої форми.

Поширений в Україні й такий вид народних ремесел, як художнє випалювання по дереву.

Найчастіше випалюванням прикрашали бондарські вироби, які виготовляли зі смереки, сосни, ялини чи берези. Ці породи дерев мають у собі смоляні складники. Під дією розпечених на вогні металевих песаків смоляні складники скипаються й не дають повного обвуглювання деревини, малюнок набуває темного соковитого тону. Скипаючись, складники одночасно фіксуються, тобто закріплюють випалений малюнок, обмежують руйнівну дію вологи, отже, роблять дерев’яний виріб довговічним.

Випалені зображення на побутових виробах не покривають ніякими лаками. Орнаментальне опалення наносять на чисту нефарбовану поверхню дерев’яних виробів. Білосніжна чи золотиста фактура дерева чудово контрастує із випаленим чорно-коричневим соковитим малюнком і будується на гармонійному поєднанні чорно-білих контрастів, посилюючи декоративну виразність виробу.

Останнім часом художнє випалювання застосовується у настінних плакетках. Це невеликі за розміром дощечки різної форми, на яких зображено орнаментальні і сюжетні композиції. Вони використовуються для прикрашання сучасних інтер’єрів.

Питання про місце, зміст та організацію роботи вихователя з різьбярством розробляється в дошкільній педагогіці, і на сьогоднішній день воно максимально наближене до занять з аплікації та ручної праці. Аплікацію можна аналізувати з різних точок зору, в тому числі і з погляду значення її як підготовчої діяльності до пізнання народного ремесла: елементи, колір, просторове відношення структур, регіональні особливості різьби тощо.

Зміст різьбярства, його задум і технологія виконання ретельно розглядаються і пояснюються дітям під час розгляду дерев’яних виробів побутового вжитку та декоративного призначення (одяг, таці, шкатулки, браслети тощо). Дітям пропонуються різні варіанти розгляду різьблених речей і наочно-ілюстративного матеріалу.

В одних випадках наочно-ілюстративний матеріал (листівки, фотографії, замальовки) є ніби ілюстрацією перед розглядом складних орнаментів на готових виробах, в інших—допоміжним матеріалом для демонстрації варіантних ускладень того чи іншого орнаменту, недоступного для безпосереднього сприймання й аналізу,»

Через те дуже важливо, щоб в орнаментальних композиціях були елементи, доступні і легкі для виконання, які діти могли б самі компонувати, викладати на площині, змінювати їх за формою і кольором, наклеювати. Бажано, щоб готові елементи відповідали найулюбленішим виробам дітей, які викликають у них постійний інтерес. Іноді в аплікації на теми, пов’язані з різьбою, діти відтворюють враження від кількох сприйнятих візерунків. Зрозуміло, що вони у своїх роботах надають перевагу тим виробам, які привертають їхню увагу красою і неповторністю. Але не завжди вони доступні для аналізу і виконання. В таких випадках бажання часто згасає, тому від вихователя значною мірою залежить, як перетворити огляд і аналіз у діяльність. У різьбярстві, як і у вишивці, вихователь максимально створює умови і допомагає оволодіти певними навичками тим, хто до цього тяжіє.

Зважаючи на те, що техніка оздоблення виробів із дерева різьбою можлива почасти лише в підготовчій до школи групі, починаючи з старшої групи педагог планує ознайомлення дітей з різьбярством, яке типове в даному регіоні або особливо актуальне своєю неповторністю в якомусь одному регіоні України, наприклад на Гуцульщині. У старшій групі вихователь планує такі завдання:

  • формувати уявлення дітей про різьбярство як народний промисел в Україні, ознайомити з історією його виникнення і розвитку в краї;

  • вчити дітей розрізняти види народного мистецтва, виділяти різьбу, порівнювати та аналізувати її;

  • знати вироби окремих майстрів-різьбярів;

  • уміти добирати характерні візерунки розпису народних умільців;

  • вчити розташовувати візерунок на площині залежно від форми виробу.

У підготовчій групі обсяг завдань помітно збільшується й ускладнюється, тому вихователю вже із старшої групи необхідно ретельно працювати над цими завданнями.

Ознайомлення з різьбленими виробами вихователь починає в повсякденному житті, звертає увагу дітей на предмети, які є в груповій кімнаті, в дитячому садку пропонує розглянути їх, розповідає сам і спонукає дітей до висловлювання вражень, думок про предмети, навчає аналізувати і порівнювати їх. Найраціональніше перші предмети вводити в сприймання дітей за такою схемою: місце виготовлення предмета; вид мистецтва чи його різновид; матеріал, з якого виготовлений предмет; характерні риси, які визначають його призначення в житті людини; що в ньому приваблює і є художньою цінністю.

Розглядання зразків супроводжується запитаннями до дітей, їхніми висловлюваннями, розповіддю вихователя. Нехай малі розкажуть, які вироби народних майстрів є в них удома, як вони використовуються в побуті.

У подальших бесідах з дітьми вихователь розповідає про майстрів різьби по дереву, називає їх і нагадує, що готові вироби стають окрасою приміщень або подарунками-сувенірами. Нижче подано конспект заняття з аплікації з використанням гуцульських інструкцій 1.

Тема: «Таця».

Завдання: Продовжувати вчити оздоблювати предмети вжитку, використовуючи рослинні та геометричні елементи на крузі за мотивами різьби по дереву майстрів Гуцульщини. Продовжувати вчити дітей складати смужку паперу гармошкою і виконувати заокруглення на кутах. Формувати чуття колірного поєднання (синього і голубого, характерного для гуцульських мотивів). Виховувати повагу до традицій орнаментальності у роботі гуцульських умільців

Підготовча робота: Розповідь-бесіда про народних майстрів Гуцульщини. Наклеювання на основу червоного круга (діаметром 18,5 см), жовтого круга (діаметром 17 см), вирізування червоних кружечків за трафаретом (діаметром 1,5 см).

Матеріал (на одну дитину): наклеєна основа, дві смужки голубого кольору (6X9 см), дві смужки синього кольору (4X6 см), квадрат червоного кольору (2,5Х2,5 см), вісім кружечків червоного кольору.

Послідовність заняття: Розглядання таці-зразка. Частковий показ складання смужки паперу гармошкою; заокруглення кутів. Складання візерунка.

Кушнірство. Багатовікові традиції та досвід поколінь дозволили майстрам винайти багато способів художнього оздоблення шкіряних виробів. Проте найбільшого поширення серед населення набула техніка гарячого та холодного тиснення. Крім того, народні умільці застосовували гравірування по шкірі, ажурне вирізування, аплікацію кольоровими шкірами, художнє плетцво з тонких барвистих стрічок. В оздобі своїх виробів майстри користувалися прикрасами з металу та іншими деталями у вигляді геометричних фігур.

Найбільшими центрами мистецької роботи з обробки шкіри є на Гуцульщині села Косівського, Верховинського та Яремчанського районів. Особливо вирізнялись з-поміж них косівські, пістинські та кутські майстри, що шили кептарі.

Художня обробка шкіри тісно пов’язана з обробкою металів та вишивкою, оскільки побутові речі із шкіри — сідла, ремені, упряж — прикрашалися металевими бляшками, застібками тощо. Речі з костюмного комплексу також оздоблювалися різноманітними металевими деталями.

Мистецький хист кушнірів яскраво виявлявся в оздобленні кожухів і кептарів. Давні прості, «шиті в рубець» кожушки були неорнаментовані. Певну художню виразність виробам такого типу надавали лінії швів, рівномірно накладені стібки на лицьових швах, обшиття хутром чи вузькою смужкою шкіри.

Однією з основних і найдавніших технік була аплікація кольоровим сап’яном або сукном; вирізані прикраси не просто прикріплювались до виробу, а по їх краях обов’язково вдали кольорову нитку і пришивали все разом.

У XX ст. набуває більшого поширення вишивка. Тут характерним стало вишивання рослинним орнаментом — «уміртовий зір». Його вишивали на окремій смужці шкіри, яку згодом пришивали до виробу.

Оздоблення кептарів, кожухів: нитки, шнури, вовняні гудзики. Орнамент, незалежно від характеру, творився з безлічі простих елементів, які в минулому виступали як певні символи: переважали стилізовані геометричні узори, в основі яких були трикутники, півкруги різного геометричного трактування.

Техніка в оздобленні шкіри:

  • тиснення (рельєфне, тоноване);

  • підкладка (тональна і контрастна);

  • розпис по шкірі;

  • аплікація металом;

  • аплікація шкірою в поєднанні з гаптуванням кольоровим металом;

  • плетення шкіряною стрічкою;

  • різьба по шкірі.

Вироби із шкіри: торбинки, табівки, череси, паски, обкладинки, футляри, кожушки, кептарі.

У дитячому садку дітей знайомлять з різними регіональними шкіряними виробами, проводять заняття з виготовлення виробів із шкіри. Наводимо для прикладу послідовність роботи із шкіряними виробами з дітьми старшого дошкільного віку: ознайомлення з виробами із шкіри; ознайомлення із шкірою як матеріалом; ознайомлення з інструментами, які потрібні для роботи зі шкірою; виготовлення простого шкіряного кулона, звичайної табівки, святкової табівки, гаманця, гуцульських постолів, череса.

Заняття на тему: «Виготовлення із шкіри гаманця».

Завдання: Продовжувати вчити дітей користуватися в роботі із шкірою дориками — вибивати візерунок, скріплювати готові частини шнурівкою. Виховувати естетичний смак.

Матеріал: шкіряні гаманці, шкіра, інструменти.

Хід заняття: Вихователь: «Наближається свято мами. І я знаю, що кожен з вас хотів би подарувати мамі щось незвичайне. А давайте сьогодні на занятті спробуємо зробити в дарунок гаманець із шкіри». Діти розглядають шкіряні гаманці народних умільців. По цьому вихователь пояснює послідовність виконання роботи, «У кожного з вас є шматок шкіри прямокутної форми ї шкіряна шнурівка. Із шматка шкіри складаємо гаманець. Шматок шкіри треба перегнути так, щоб вийшла кишенька, яка зверху прикривається. (Показує.) Щоб скріпити сторони гаманця, робимо дориком дірочки і через них просовуємо шнурівку (шов через край)». На передній частині гаманця за допомогою дорика кожна дитина за своїм бажанням вибиває візерунок.

Мосяжництво. Художня обробка металу (мідь, бронза, латунь, нейзильбер) на Гуцульщині — один з найстаріших і найпоширеніших народних промислів. Гуцули називали його мосяжництвом, а майстрів-зброярів — мосяжниками.

Вживання металу для оздоблення одягу, зброї, знарядь праці колись на Гуцульщині мало велике значення. Найпоширенішими матеріалами для цього були латунь, мідь, срібло, мосяжна бляха, дріт. З бляхи гуцули виробляли всілякі прикраси для одягу, кінської збруї, посуд, мисливське знаряддя, з дроту виготовляли ланцюжки, а також оздоблювали ним дерев’яні вироби — топорища для металевих барток, жіночі палиці, порохівниці, ложа для рушниць та колодки для ножів.

Основними традиційними центрами художніх промислів з кольорових металів на Гуцульщині були села Косівського та Верховинського районів. Тут народні майстри виготовляли з кольорових металів предмети побутово-господарського вжитку, прикраси та інші вироби, здебільшого технікою литва за допомогою глиняної форми і дерев’яної моделі. Порубану на куски мідь розтоплювали на вогні і розтоплений метал виливали у випалені глиняні форми. Коли метал застигав, форму розбивали, і гарячий готовий виріб опускали у воду, щоб той загартувався. Після загартування поверхню вигладжували різцем та напилком. Після шліфування приступали до гравірування спеціальними інструментами — пунсонами — орнаменту на металевому виробі.

Пунсони — це крупно- і дрібнозернисті напилки та рашпілі різних профілів — круглі, напівкруглі, тригранні, прямокутні. Використовують для обробки металу також шліфувальний папір, молоток, пласкогубці, щипці, дриль.

Пунсони виготовляють самі мосяжники, і кожний пунсон має своє призначення в орнаментальному декоруванні предмета.

Орнаментика гуцульських виробів з металу переважно геометрична, але багата, насичена стилізованими мотивами з навколишньої природи. Орнаментальні мотиви надзвичайно різноманітні. Є багато назв, що перегукуються з назвами орнаментів різьби по дереву: «зубці», «кривульки», «підківки», «павучок», «оленячі ріжки», «драбинка».

Орнамент гуцульського мосяжництва тісно пов’язаний з трудовим життям гуцулів, їх побутом, уявленнями про тваринний і рослинний світ.

Орнамент виступає в двох видах — геометричному і стилізованому, рослинному. Багатство мотивів геометричного орнаменту величезне, проте в основі вони складаються з таких самих елементів: ламаних ліній, трикутників, квадратів, кіл, зигзагів, смужок, спіралей. Поєднання окремих орнаментальних мотивів дає нові, складніші геометричні фігури.

Уживані рослинні мотиви — це листочки, квіточки, трава, колоски. Орнамент на металевих виробах строгий, його мотиви відображають закінчену творчу думку, відділяють одні мотиви від інших, підпорядковуючи їх єдиному композиційному задуму. Орнамент цей розвивався переважно на ґрунті геометричних мотивів. Його краса полягає у вмілій побудові, у майстерному оволодінні способами використання окремих мотивів, чим гуцульські мосяжники досягли великого багатства форм.

Мосяжництво на Гуцульщині було спадковим і передавалося від покоління до покоління. Можна назвати багато імен майстрів одного роду, які зустрічаємо протягом багатьох поколінь.

У дитячому садку влаштовують виставку металевих виробів, ознайомлюють з ними дітей, розповідають про майстрів-мосяжників.
1   ...   20   21   22   23   24   25   26   27   ...   32


написать администратору сайта