Етнопедагогіка XX ст. 45 Розділ III 50
Скачать 20.37 Mb.
|
§ 3. Писанкарство Традиція розмальовувати навесні яйця у слов’янських народів сягає епохи язичества. Писанки у слов’ян були пов’язані з комплексом весняної обрядовості. Назва «писанки» походить від слова «писати», в розумінні «прикрашати орнаментом». Писанки розписували переважно жінки та дівчата, дуже рідко — хлопці і чоловіки. Існує ціла низка легенд і повір’їв, які пов’язують виникнення писанки з життям Христа і Богородиці. Однак дослідники107 пов’язують писанку із сонячним культом* який прийшов до слов’ян зі Сходу. Писанка була в добі родового побуту наших далеких пращурів, що підтверджують археологічні знахідки при розкопках стародавніх могил. Отже, явище писанкарства виникло задовго до прийняття християнства і має давні традиції. За уявленнями наших далеких предків, на землю поверталося божество життя і родючості з неволі злої чарівниці зими, а яйце вшановували як символ весняного відродження й оновлення, як джерело життя і першооснову Всесвіту 108. Український Великдень зберіг за собою первинну язичеську назву свята «Великдень». Яєчко було емблемою Сонця, Весни. Птахи починають нести і висиджувати яйця лише весною, із сонцем. Яєчко було амулетом, з допомогою якого людина заворожувала та з’єднувала в собі добрі сили, лихі ж відвертала. Порівняльний аналіз писанок різних народів Європи доводить, що найкрасивішими є українські писанки. Вони пов’язані з численними віруваннями та стародавніми звичаями, їх візерунки найрізноманітніші і найбагатші за змістом, стверджує шведський учений Арне. Він доводить, що саме в Україні виник звичай крашення писанок, а згодом поширився і в інших країнах світу. Писанки — це по-мистецькому розписані цілющими знаками великодні яйця. Однобарвно зварені яйця називали крашанками. Різниця між ними полягає не лише в способі розписування. Крашанка завжди була варена або печена, її використовували в їжу. Писанку ніколи не варили, щоб не знищити в ній життєдайну силу. її ніколи не використовували в їжу. Для нанесення на яйце орнаменту використовували в основному класичну і воскову техніку. Для розписів писанок народні умільці розробили цілий ряд природних барвників, які виготовляли у домашніх умовах: «жовтило» — з вивареної яблуневої кори, з шафрану; «чорнило» — з луски соняшникових зернят, додаючи залізного купоросу; «зеленину» — з відвару житніх висівок та луски зернят соняшнику; «темно-коричневу» — з відвару дубової кори, кори чорної вільхи; «красну» — з комах польської кошинелі. В кінці XIX і на початку XX ст. поступово відмовляються від природних барвників і переходять до купованих — рослинного і хімічного походження. Писанки писали тільки у великий піст, тобто протягом двох тижнів перед Великоднем. Орнаментація різноманітна як за змістом, так і за композиційною будовою. У декорі переважає геометрична орнаментація. У нескладних мотивах геометричного візерунка відтворювалися образи сонця, зірок, блискавок, хмар, символи засіяного поля — у вигляді ромбів, грудок зораної землі — у вигляді трикутників, смуги борозен — у вигляді драбин. У наш час в орнаментах писанок шукають не тільки історичний зміст, а й мистецький. Тепер, крім традиційних, зустрічаються на писанках і нові, мистецьки досконаліші орнаменти, а символічних існує понад сто. Кожен з них має своє значення, наприклад: «кривулька» — нитка життя, вічність сонячного руху, «кривулька» або «безконечник» — вияв філософської думки — початок і кінець; «гачковий хрест» або «тригвер» — ружа, зірка; «сорок клинців» символізували сорок точок життя, успіх у господарстві, добробут та честь людини. За своєю композицією та орнаментом писанки вказують на різні регіони України. Наприклад, для Гуцульщини характерний хвилястий орнамент-«безконечник» або «ключковий пояс», відомий під назвою «українського ліондра». Для з’ясування та вивчення всі орнаменти класифікують. Одна з таких класифікацій належить професору М. Ф. Сумцову. Він поділив орнаменти писанок на геометричні, рослинні, зоологічні, антропологічні та побутові. Ще поділяють орнаменти на такі групи:
Група орнаментів, які найбільше поширені на українських писанках, показує різноманітні знаки Всесвіту і Сонця. їх основа —* символічне зображення Сонця, яке є орнаментом світла й життя. Дітям старшого дошкільного віку доступні такі символи та їх пояснення як оберегів: Колесо (зображення кола) — знак єднання найвищого спокою з напруженою силою, завершенням досконалості, образом Божої вічності. У загальнохристиянському розумінні колесо є символом безсмертя, безконечної Божої любові. Сонце — символ світла й життя, символ Бога. Хрест — символ Всесвіту, знак чотирьох сторін світу, чотирьох вітрів, чотирьох пір року. У християнстві це символ відкуплення, яким Церква все починає, благословляє й освячує. Тригвер (зображення трикутника) — символ вогню, безсмертя, чоловічої та материнської сили. Це символ Пресвятої Трійці; а із вписаним усередині колесом — символ Божого ока. Дерево життя — символ небесної осі, є скарбницею життя, поєднує в собі теперішнє і минуле, сталість і рушійність, силу і слабість, вершини і низини; це символ природи, яка безперервно відновлюється. Спіраль — знак вегетативної й органічної плодючості, як знак Сонця; є володаркою перебігу часу. Блискавка — небесний вогонь, одночасно караючий і освячуючий, вістун божественного. У християнстві це блиск Божої ласки. Колосся і зерно — уособлення предками святої їжі. У християнстві колосся символізує Воскресіння. Граблі — символ дощу. У Новому завіті це символ ласки і вісник науки святого Євангелія. Гілка — як частина представляє цілісність дерева. Свячена лоза є охороною проти хвороб та злих сил. Гілка із Зелених Свят є первістком природи, даром весняного цвітіння, символ безконечності життя. Дубовий листок — символ дуба, в який так часто вдаряє грім, є свідком Божого грому, символізує силу Богів погоди. Символ Божої справедливості. Риба — символізує воду, її елементи життя і так само, як вода, є символом життя і смерті. Вона також є знаком щастя, здоров’я і життя. У християнстві це символ новохрещених. Триріг — знак святого числа 3, три божества; число 3 є символом симпатії і порядку і тому саме є класичним числом культових повторень Певний колір — це символ, оберіг. Так, червоний колір символізує радість життя, надію; бронзовий уособлює землю, багату на дари полів; білий з чорним — пошана духів; сполучення кількох барв — родинне щастя. Щодо кольорів писанки, то кожна місцевість має свої особливості. Писанками обдаровували на знак бажання: дітям — здебільшого з ясними барвами; господарям — «сорока клинцями» або «кривульками»; хлопцям та дівчатам — з «розетами», «тригверами» та веселими барвами; старцям — з чорними барвами та з поясами, так званим «небесним мостом». Писанки носили на могили батьків, дідів. Для певних районів характерні і свої кольори. На Поліссі, Волині, частині Поділля побутують писанки з перевагою ясно-червоного тла, а для Подніпров’я притаманні широкі симетричні поля й товсті лінії; Наддністрянське Поділля знає чорні писанки, інколи з темним чи білим тлом і контурно виведеним мотивом. Гуцульські писанки — ясні, писані жовтими й білими контурами на червоному тлі, часто трохи є зеленої, чорної і синьої барви, орнамент — геометричний, який складається з цілого ряду різнобарвних елементів. На особливу увагу заслуговують писанки сіл Космача, (на Івано-Франківщині) та Буковини. У Космачі мистецтво писанки передавалося з покоління в покоління. Характерні дрібноузорні орнаменти. Великої майстерності досягли космацькі жінки у виконанні зооморфних мотивів. У зображенні тварин помітні намагання передати рух коників чи оленів. Для космацьких писанок характерне поєднання жовтого та оранжевого кольорів на бордовому тлі. У писанках буковинських сіл в основному геометричні мотиви — ромби, трикутники, хрестики, розети, смерічки та зірки. В них переважають жовто-білі та оранжево-білі барви на темному тлі. Традиційні мотиви — «сорок клинців», «безконечник», «коники», «олені», «рибки», «метелики». Писанки сіл Закарпаття у більшості з геометричним орнаментом, стилізованим рослинним малюнком — розети з ромбоподібними пелюстками на бордовому тлі; в кольорах багато синьої та зеленої фарби. Цікаво дітям буде знати й про те, що українську писанку дуже шанують за кордоном. У Канаді, в провінції Альберта, споруджено єдиний у світі пам’ятник писанці. Сам процес виготовлення писанки має свої особливості. За народним віруванням, крашанки готують у Великодню суботу, тому що яйця, пофарбовані в п’ятницю, швидко псуються, а зроблені в суботу зберігаються протягом усіх свят. Яєць фарбують тринадцятеро (мають на увазі 12 апостолів і Спасителя). Найбільше готують червоних крашанок, не годиться робити чорних, бо вони нагадують про кров «лукавого». Перше пофарбоване яйце зберігають і, коли треба, «підкурюють» ним хворого на пропасницю. А ось на Поділлі вважають, що найкращий час починати роботу з писанками — на другий день після Христопоклонної неділі, а на Сорок Святих треба виписати «сорок клинців». У Вербну неділю та на Благовіщення (7 квітня) нічого не можна робити. А щоб писанки довго зберігалися, їх треба пекти в Чистий четвер. Топтати ногами рештки пофарбованого яйця чи писанки — великий гріх. Хто буде це робити, того Бог покарає хворобою. А ще люди з року в рік зберігають свячені крашанки, а як трапиться пожежа — перекидають їх через вогонь, вірячи, що він згасне. Таке своєрідне ознайомлення з писанкою як витвором мистецтва й оберегом має на меті закріпити також знання дітей про звичаї та обряди українського народу. Окремо вихователь пояснює процес її виготовлення. Віч відбувався в певний час, з певними «формулами», заговорами, з зображенням чарівних знаків — малюнків та відповідними кольорами — фарбами. Так, наші пращури вірили, що писанка має магічну силу. А старі люди і сьогодні вважають писанку особливою святістю, яка приносить добро, щастя, достаток, захищає людину від усього злого. Писанку треба вміти виписати відповідними фарбами, і тоді, коли належить, її треба вміти замолити і дати тому, кому вона потрібна. З метою залучення дітей до писанкарства у дитячому садку можна використовувати заняття, свята, дозвілля, екскурсії, виставки, зустрічі з писанкарями, театралізовані дійства, ігри-драматизації тощо. Розглянемо, як на заняттях можна знайомити дітей з писанкою і писанкарством як народним ремеслом. Умовою успішної роботи є творчість і фантазія вихователя. Пропонуємо таку орієнтовну тематику занять з писанкарства: історія виникнення писанки, легенди і казки про неї; ознайомлення з писанкою свого регіону, технікою її виготовлення; ознайомлення з писанкою різних регіонів України, своєрідністю техніки виготовлення, колориту й орнаменту; виготовлення крашанки; виготовлення дряпанки; гуцульська писанка, різноманітність орнаменту; розписування писанок гуцульськими візерунками на площинних формах; розписування писанок на об’ємній формі; укладання виставки «Свято писанки». Подаємо запис конспекту заняття на тему: «Символи писанки». Завдання: Розширити і поглибити уявлення дітей про народну символіку; ознайомити з традицією розписування писанки як оберега, розповісти про основні символічні знаки писанки, їх магічне значення, роль кольорів та поєднання їх у візерунку. Формувати усвідомлене ставлення до свят та бажання брати в них участь, дотримуватись традицій та обрядів свого народу. Матеріали: лялька Яринка, кошик з писанками, вишитий рушник, малюнки символічних знаків писанки, крашанки. Попередня робота з дітьми: Вивчити вірші про писанку — Л. Полтави «Великодні писанки», Л. Глібова «Писанка», загадки; побувати в гостях у народної майстрині — писанкарки, екскурсії до музею писанки; вивчити народні ігри з писанками на Великдень; побувати в місцевому краєзнавчому музеї на виставці писанки; провести бесіду про походження писанки; переглянути діапозитиви про створення писанки. Хід заняття: Спеціально обладнана кімната в стилі української хати. На столі вихователя — вишитий рушник, лялька Яринка в українському костюмі.
Як уродилася, то була біла, Тепер подивіться, рябенька я ціла. Мені змалювала Яринка бочки У жовті, червоні і білі квіточки. Лежу на столі біля круглої паски, Моргаю до сиру, тулюсь до ковбаски, До хрону, до масла, до бабки сміюся. Ану, відгадайте лишень, як зовуся?
У підготовчій до школи групі вихователь приділяє значну увагу ознайомленню дітей з регіональними особливостями писанки. Оскільки гуцульська писанка посідає в писанкарстві особливе місце завдяки своїм високохудожнім характеристикам, наводимо запис занять. Тема: «Чарівний світ писанки». Завдання: Дати дітям поглиблені знання про історію та процес виготовлення писанок на Гуцульщині; визначити їх характерні особливості, оригінальність кожної з них; зосередити увагу на традиційних елементах та самостійному доборі кольорів для них; розвивати окомір, відчуття кольору, виховувати інтерес до декоративного мистецтва, бажання самим творити красиві візерунки. Підготовча робота: Розглянути з дітьми писанки. Виділити і проаналізувати доступні для відтворення елементи. Матеріали: площинні форми яйця, розфарбовані відповідними кольорами гуаші. Хід заняття: 1. Легенда про писанку. 2. Розповідь вихователя про особливості гуцульської писанки, аналіз технології. 3. Самостійна робота дітей над фрагментами розпису. 4. Укладання виставки готових писанок Гуцульщини. Тема: «Котилася писаночка...». Завдання: Формувати уявлення дітей про виготовлення писанок; ознайомити з традиційними елементами та кольоровою гамою писанок Гуцульщини; виховувати інтерес до декоративно-прикладного мистецтва; розвивати естетичний смак. Матеріали: зразки гуцульської писанки, розписане яєчко, писак, різні фарби, віск, атрибути для персоніфікованого читання. Хід заняття: Вихователь: «Котилася писаночка з гори на долину, прокотилась простісінько до нас у гостину». Стук у двері, заходить Писанка. Запитання до дітей: На яке свято люди розмальовують писанки? Як зрозуміти таку приказку: «Дороге яєчко на Великдень»? Як називаються яєчка, фарбовані одним кольором? Що роблять з писанками і крашанками? Що робили з писанкою ваші бабусі і дідусі? Розповідь дітей. Розповідь Писанки: «Свячену писанку приорювали в полі, щоб краще родило жито-пшениця, клали під поріг стайні, щоб добре велося худобі. Зводячи нову хату, в кожному кутку клали по писанці. Ваші прабабусі і прадідусі вірили, що писанка охороняє оселю від пожежі, блискавки та різних напастей. Ось послухайте легенду: Далеко в горах до високої стрімкої скелі залізними ланцюгами прикутий страшний нехрист, злий дух Перун щез-би. І той нехрист має дванадцять своїх посланців, що ходять по селах та містах і придивляються, як живуть люди. Все, що вони побачать або почують,, розповідають нехристові. Коли посланці кажуть, що люди живуть бідно і сваряться між собою, нехрист радіє і сміється так, що аж гори трясуться, а ланцюги його» слабнуть. Якщо посланці кажуть, що між людьми злагода й добро, нехрист сердиться, насуплює брови, а ланцюги міцніше стискають його погане тіло. Та найстрашніша для нехриста вістка, що люди ще пишуть писанки,, що вони не забули цього звичаю: тоді він реве, як звір,, рветься з усієї сили і б’ється головою об скелю так, що аж вогонь креше. З того постають грім і блискавка, а ланцюги робляться тоді такі міцні, що годі їх відірвати. Тепер ми розуміємо, чому писанкарство розповсюджене по всій Україні. Писанки бувають найрізноманітніші. На Гуцульщині поширені геометричні мотиви: різні клинчики, півклинчики, півсонця, місяці, півмісяці, зірочки; рослинні елементи: квіти, ялиночки, гілочки, листочки; а також зображення тварин: півня, оленя, коня». (Розповідь супроводжується показом зразків писанок та розглядом їх.) Далі йде персоніфіковане читання вірша дітьми і Писанкою: Ой писанко люба, Які в тебе взори! То олені, півні, Ялинки та зорі.., Дивуюсь, любуюсь, Та знати б хотіла, Що кажуть ті взори? Скажи ж мені, милаї Писанка: Ялинка зелена І олень рогатий Тобі нагадають Зелені Карпати. А той безконечник Біжить безконечно, Бо правда не згине, А житиме вічно. Дитина: Тепер розумію, Недаром же мати Нам наказали Тебе шанувати. Бо щастя віщуєш Ти, писанко-чічко, Посвячена в церкві В Воскресную нічку. Писанка розповідає, як правильно її розписувати: «Щоб виготовити писанку, треба мати паличку-писачок. У кожному писачку є дірочка, в неї встромлена трубочка, в яку набирають трохи фарби. Для кожної фарби — окремий писачок. Спершу треба нанести бджолиним воском лінії і кривульки. Під руками має бути тепленька вода і всілякі барвники. Спочатку яйце опускаємо у жовту фарбу. Потім тримаємо 10—15 хв у теплій воді. Після цього наводимо зелений колір. Коли ж це все зроблено, легенько гріємо яєчко під настільною лампою і витираємо віск. Яйце готове. Завдання для повторення
|