Етнопедагогіка XX ст. 45 Розділ III 50
Скачать 20.37 Mb.
|
§ 3. Українська національна кухня Українська кухня створювалася протягом багатьох віків, тому вона певною мірою відбиває не тільки історичний розвиток українського народу, його звичаї і смаки, а й соціальні умови, природні та кліматичні особливості, в яких перебував український народ у процесі свого історичного розвитку. Літописи та інші писемні пам’ятки, а також археологічні розкопки свідчать про багатство і різноманітність їжі, що споживалась населенням Київської Русі. Крім продуктів переробки зерна і різних овочів (капусти, ріпи, цибулі, часнику), до складу їжі входило м’ясо свійських тварин (свиней, овець, кіз, корів і телят) і птиці (курей, гусей, качок, тетеревів і рябчиків). З диких звірів найчастіше вживалися для харчування дикі свині (вепри), зайці, олені, лосі, косулі та ін., що добувалися полюванням. Є також відомості про вживання молока, коров’ячого масла і сиру. Значне місце в харчуванні наших предків здавна займала і риба, серед якої слід назвати коропа, ляща, осетра, сома, вугра, лина, піскаря, щуку, в’язя. Вживалась в їжу також ікра різних видів риб. Приготування їжі як певна майстерність виділилось в окрему спеціальність при княжих дворах і монастирях. Так, уже в XI ст. у Києво-Печерському монастирі серед ченців було кілька кухарів. Кухарі були також і в багатих родинах. У сільському господарстві з’являються нові культури. Збільшуються посіви гречки, яка була завезена з Азії ще в XI—XII ст., але не мала досі господарського призначення. З гречки почали виробляти крупи і борошно. В меню населення з’явилися гречаники, гречані пампушки з часником, гречані галушки з салом, вареники гречані з сиром, каші і бабки з гречаних крупів, лемішка, кваша та інші страви. Із Середньої Азії через Астрахань козаки завозять вУкраїну шовковицю і кавуни. З Америки через Європу потрапляють до нас такі культури, як кукурудза, гарбузи, квасоля, стручковий перець. Спочатку кукурудза з’явилась у Херсонській губернії, але згодом вона поширилась майже в усіх південних районах України. В асортимент української кухні включаються страви з кукурудзи, яку використовують для харчування як відварену, так і у вигляді крупів та борошна, з яких у багатьох районах готують найрізноманітніші страви — мамалигу, каші, бабку гуцульську, кулеші, лемішку, ма- лай, кукурудзянку. Поява гарбузів розширює асортимент страв. Населення починає варити гарбузові каші, готувати гарбуз тушкований, гарбуз із сметаною. У цей самий період вводяться в харчування також страви із квасолі, спаржі, селери. Квасоля культивується двох видів — лущильна (на зерно) й овочева (на зелені стручки). Поряд із солодким перцем, який використовується для приготування страв, вирощувався і гіркий як приправа. У XVIII ст. в Україні поширюються посіви картоплі, яка швидко впроваджується в харчування населення. її починають широко використовувати для приготування перших і других страв. Майже всі перші страви — борщі, юшки та інші — готують з цього часу з картоплею. Широко починає використовуватись картопля для приготування других страв і в поєднанні з іншими продуктами — з м’ясом, грибами, сиром тощо. Картоплю варять, смажать і печуть. Крім того, в цей період з неї роблять крохмаль і патоку, які дали можливість населенню виготовляти киселі і солодке тісто. У цей же час в Україні з’являється шпинат, який використовують для приготування зелених борщів і других страв — бабок та січеників. Починають також вирощувати полуниці і суниці, які сприяють розширенню асортименту страв української кухні. Поліпшенню якості українських страв сприяла поява на українських землях у XVIII ст. соняшнику, з якого почали добувати олію, та гірчиці — приправи до м’ясних страв. У XIX ст. в Україні з’являються помідори і баклажани, що знайшли широке застосування в національній кухні. Помідори використовуються для приготування холодних закусок та інших страв. З помідорів виготовляють томат-пюре, який використовується при готуванні борщів і соусів. З баклажанів почали готувати закуски (ікру, фаршировані баклажани) та інші гарячі страви у смаженому і тушкованому вигляді. Значно розширили асортимент українських страв цукрові буряки та виробництво цукру з XIX ст. До цього часу населення України використовувало для приготування солодких страв і виробів з борошна в основному мед, оскільки тростинний цукор завозився з-за кордону в малій кількості і був дорогий та недоступний більшості населення. Буряковий же цукор був набагато дешевший, і його почали широко використовувати для приготування різних страв та напоїв. Внаслідок цього розширився асортимент не тільки солодких страв, виробів із солодкого тіста, а й асортимент інших борошняних і круп’яних страв з цукром. В меню з’явилися різні бабки, солодкі каші тощо. Значно розширився й асортимент напоїв. Почали готувати різні наливки, варенухи тощо. Першими стравами щоденної їжі були зернові й овочеві, другими — м’ясні, молочні, рибні. Українській кухні властиве приготування страв переважно способом варіння і тушкування, меншою мірою — смаження і печіння, що зумовлено конструкцією української кухні. Суттєвою частиною народної кухні були найдавніші за походженням не складні у приготуванні й висококалорійні зернові каші. Вони виготовлялися з проса (пшоняна, ячмінна), гречки, кукурудзи (кулеша, мамалига), ячменю (пенцак, зубці, путря), вівса, зрідка пшениці. З цих крупів варили і рідкі страви: пшоняний куліш, ячний крупник, гречану лемішку, пшеничну або житню соломаху. Борошняні варені страви, що попередньо піддавалися ферментації (бродінню), теж були здавна поширені в Україні. їх витоки можна знайти ще у давньоруській кухні. Це, зокрема, вівсяний кисіль (жур), житньо-гречана кваша. Про деякі з цих страв згадується в «Енеїді» І. Котляревського: На закуску куліш і кашу, Лемішку, зубці, путрю, квашу І з маком медовий шулик. В Україні готували затірку, галушки, локшину, вареники, варениці, в західній частині її — кльоцки, на Поліссі — коми. Вареники начиняли капустою, картоплею, сиром, гречаною кашею, маком, вареними і товченими сухофруктами, свіжими ягодами, а на Полтавщині — ще й вареною квасолею, часом перетертою з калиною, підсмаженим пшеничним борошном. Поширеною пісною начинкою була урда, що утворювалася при кип’ятінні тертого конопляного насіння. Вареники засмачували салом чи олією з цибулею, сметаною, ряжанкою. Із печених страв найбільшу цінність мав хліб. «Хліб — усьому голова», «Без хліба суха бесіда», «Рибка без хліба бридка» — ці та інші приказки оцінюють величезну роль хліба у побутовій культурі. Хліб був не тільки їжею, він виконував і символічну функцію у багатьох обрядах. Хліб символізує гостинність, добробут, ним благословляли молодих на щасливе подружнє життя, вітали матір з новонародженим, бажаючи їм добробуту, з хлібом-сіллю зустрічали дорогих гостей, вперше входили в нову хату. Хліб мав велике значення і в аграрній магії. З хлібом у гуцульських селах починали оранку (його зав’язували у хустку і клали на плуг), сівбу (буханець хліба клали у мішок з зерном). Використовували переважно прісний хліб, а також хліб з домішками картоплі (бурченик, бурішник, ріпленик). Хліб готували раз на тиждень, найчастіше в суботу. Цим займалися жінки, рідше дівчата. Виготовлення хліба було своєрідним ритуалом. Не можна було пекти хліб у п’ятницю, тримати двері відчиненими при саджанні хліба у піч, позичати з дому хлібну діжку і лопату та ін. Із тіста також готували перепічки, або підпалки. Пекли книші, пампушки з олією, пироги з капустою, гречаною кашею, сиром, варениками і підсмаженими потрухами, цибулею, горохом, квасолею, маком, гарбузом, ягодами і фруктами. Ці вироби, як і хліб, лише на великі свята пекли з пшеничної муки, частіше з житньої. В українській кухні особливе місце займають овочеві страви. Безумовно, найпопулярнішим і найулюбленішим серед них був борщ. Існувало три різновиди страви з цією назвою, та найпоширенішим був борщ з капустою і квашеним буряком, морквою, цибулею. У XIX ст. до борщу додавали вже картоплю. До складу борщу входить багато продуктів, які у своєму поєднанні дають приємний смаковий букет. Наприклад, до українського борщу з м’ясом входить 20 назв продуктів, селянського — 18, київського — 20, полтавського з галушками — 18, чернігівського — 18, з потрухами — 16, бурякового з грибами—15, зеленого українського—18, з карасями — 17 і т. ін. При приготуванні борщів овочі не тільки варять, але й деякі з них попередньо смажать (моркву, цибулю, корінь петрушки). На півдні і сході України борщ найчастіше готували з квасолею. Заправляли його буряковим квасом, сироваткою або сметаною. На свята варили борщ з м’ясом. А у піст клали у борщ суху рибу або гриби і заправляли його олією. Навесні готували борщ зелений із щавлем, молодою зеленою кропивою, лободою, кропом, петрушкою, заправляли яйцем і по можливості сметаною. Дуже поширеною овочевою стравою був капусняк з квашеною капустою і пшоном. Борщ і капусняк готували і щоденно, і на всі свята, і на родинні урочистості. Мешканці України з давніх-давен готували різні напої: наливки, настоянки, запіканки, варенухи, тертухи, спотикачі, пиво, кваси тощо. Стародавнім національним напоєм є мед, який готували по-різному: домашній, старосвітський, межигірський, козацький тощо. В Україні кажуть: «Гість у дім — радість в нім». І кажуть щиро, бо, куди б ви не завітали, вам скрізь будуть раді. На Волині почастують запашною домашньою ковбасою; на Черкащині пригостять рибою по-жашківськи або фірмовими м’ясними ласунами; на Поліссі досхочу пригостять лісовими дарами — напоями з журавлини, калини, варениками з чорницями і смаженими грибами; гуцули нагодують найсмачнішим банушем або зразами з чорносливом та горіхами, яловичиною по-полонинськи або бабкою лісоруба; на Покутті — курячими пупами в сметані; на Буковині подадуть мамалигу з бринзою, начинку з кукурудзяної муки до борщу з цукрового буряку; на Донбасі запропонують завиванець по-волноваськи, печеню по-мар’їнськи або фірмову страву донецьких греків — чебуреки; на Поділлі — оладки з печінки або підволоські гречаники, а бойки неодмінно запропонують квасівку з грибами або цибульники... Отже, харчування українців, як і інших народів, формувалося залежно від природно-географічних умов і зумовлених ними напрямів у господарській діяльності. Ознайомлення дітей з традиціями української національної кухні треба починати з другої молодшої групи. У дитячому садку слід ознайомити дітей з поняттям «українська національна кухня», дати елементарні знання про українську їжу (відповідно до регіону). Розповісти про страви (галушки, куліш, вареники, варениці, український борщ, бринза). Дати поняття про обрядову їжу: весільний коровай, калач, різдвяну кутю, Великодню паску і святе яйце). Вчити дітей використовувати ці знання у сюжетно-рольових іграх, в іграх-драматизаціях та ін. Знайомлять дітей з українською кухнею переважно в повсякденному житті, а саме в сюжетно-рольових іграх, іграх-драматизаціях, під час спеціальних бесід, розповідей під час обіду та сніданку, на екскурсіях-оглядах на кухню, на город дитячого садка, при проведенні різних релігійних свят і обрядів, при створенні спеціальних ігрових ситуацій. Наприклад, у сюжетно-рольовій грі «Сім’я» вихователь готує з дітьми українські страви — борщ червоний, галушки, вареники. Також можна розповісти дітям, що колись наші бабусі завжди готували на обід своїй сім’ї червоний борщ, вареники, галушки; вони варили їжу в спеціальних глиняних горщиках (якщо в групі є ці горщики, то вихователь використовує їх). Обід завжди був смачний. Під час обіду, коли дітям подали, скажімо, пшеничну кашу, а вони її не хочуть їсти, то вихователь обов’язково розповідає про те, як колись козаки завжди їли цю кашу перед тим, як мали йти в похід. У народі кажуть, що пшенична каша дає силу і здоров’я, а пшениця завжди оберігала козака від кулі, шаблі і злих духів. В ознайомленні з оберегами-стравами вихователь може залучити дітей до інсценізації свята «Святий вечір», яке імітують вихователі і діти старшої та підготовчої груп. Можна також при ознайомленні дітей зі стравами використовувати знання з природи. Діти вже добре знають, які овочі висаджують на городі. Тут можна сказати, що червоний буряк, моркву, капусту, петрушку з давніх-давен клали в борщ. А називають його червоним тому, що готують з червоного буряка. Рекомендуємо провести й заняття в ігровій формі з такої тематики: «До бабусі на обід», «Багатий стіл — багата родина», «Без хліба нема обіда», «Добре яйце* як крашене» та ін. Заняття супроводжуються розповіданням легенд, переказами дідуся чи бабусі. У старшій і підготовчій групах дітей ознайомлюють із стародавніми стравами: перепічками, книшами, борщем (його різновидами), капусняком, голубцями, юшкою, мачанкою, лінивими пирогами, балабухами, душениною, шинкою, ковбасою, кишкою та ін. Дають дітям поняття про обрядову їжу: коровай та калач весільні, святковий хліб («Василяник», «Василіє», «Васильок»), пояснюють, чому саме так його називали, розповідають також про символічну силу хліба. Знайомлять дітей зі стравами на Різдвяну ніч. Це страви з рибою, грибами, борщ, каша, книші, вареники, відварені фрукти. Обов’язково вихователь звертає увагу дітей на той факт, що страв на Святий вечір має бути дванадцять. Знайомлять дітей зі стравами на Великдень: паска, крашанки, бабка; їх символічне значення. Знайомство з українською національною кухнею обов’язково підкріплюється безпосередніми смаковими відчуттями, про їжу не можна розповісти, її потрібно покуштувати. Тому національний дошкільний заклад повинен мати й національну українську кухню. § 4. Інтер’єр українського житла У традиціях української хати бачимо безмежний прояв творчої наснаги народу, його досвіду, знань і художнього смаку. Народне житло було цікаве й оригінальне не тільки за формою, а й за внутрішнім змістом. Кожна річ, предмет у ньому, крім свого практичного значення, має ще й свій духовний образ. Завдяки цьому хата для селянина ставала всім: і храмом, і рідним краєм, і батьківщиною, і матір’ю. На перший погляд про традиційну хату ми знаємо нібито багато, але водночас ще й мало. Хата... Формування її тривало поступово, протягом століть, хоча сама вона з’явилася ще в глибоку давнину. Це пояснюється патріархальним укладом життя селянина. Хата — це колиска нашого народу, де творилася його журлива й оптимістична доля, жеврів і вибухав його гнів, складалися пісні та легенди, де люди переймалися буденними клопотами, кохалися, народжувалися і вмирали, щоб поступитися місцем прийдешнім поколінням. Недарма наявність власної оселі виводила людину на певну сходинку громадського значення, означала,, що вона працьовита, клопочеться про достаток для своєї сім’ї. Хату кожна господиня дбайливо доглядала. «Без господаря двір, без господині хата плаче» — говорить народне прислів’я. «Гляди ж, дочко,— повчає мати в одній з казок свою доньку перед заміжжям,— як будеш у свекра, то вставай раненько, умивайся біленько, вимітай хату і сіни, коло хати поодмітай, поприбирай, а в суботу ввечері припічок підмаж, долівку вимаж, то тебе і чоловік буде жаловать і од людей знаруги не буде». Отож у хаті завжди мало бути охайно, вибілено, розмальовано кольоровою глиною, оздоблено витинанками, прикрашено квітами, запашними травами. Біла хата, на думку Т. Шевченка,— найвизначніша прикмета українського села: Хати біленькі виглядають, Мов діти в білих сорочках... Хата надавала людині не тільки притулок від непогоди, а й створювала умови для повсякденного існування, де відновлюються сили, визріває натхнення. Тут формувалися родинні стосунки, створювалася своєрідна психологічна атмосфера, свій мікроклімат, де людина відпочиває, працює, харчується, осмислює своє буття та взаємини з навколишнім світом. Хати (хижі) в Україні у більшості регіонів були білими, мазаними. Лише у деяких західних регіонах їх фарбували у жовті та блакитні кольори. Своєрідною архітектурою побудови житла відрізняються райони Карпат. Хата мала світлицю (залу, велику хату) та кухню (хатину, ванкір, алькір, теплушку, боківку). Кожна хата мала сіни, а в сінях — відокремлені комори (комірчини, хижки, клітні, стебки). Продовження хати — ґанок (крильце, калідор), подовжені виноси даху (піддашшя, піддашок, підсобійка). Двір огороджували дерев’яним парканом або плетеним тином, були й брами, ворота. У дворі — хлів, стайня, стебок, льох, комори. На тину чи на кілочках сушилися глечики, горщики. Традиційним оформленням українського житла є українська вариста піч (внутрішній кут з боку вхідних дверей). У хаті — довгі лави та ослінчики. Лава несла; значне функціональне навантаження: на ній сиділи гості і члени сім’ї, вночі на ній спали; в лаві робили спеціальні дірки, а в них вставляли кужіль. Відомі і короткі лавиці, а пізніше увійшли в побут і стільці. У кутку хати по діагоналі від печі стояв стіл. Таке розташування визначалося кількома його функціями — тут працювали, відзначали урочистості чи сумували* споживали їжу, тому й ставили його у чистій та освітленій частині житлового приміщення. Великий стіл уособлював ідею єдності, родинної міцності та злагоди. За ним збиралися всі разом, щоб їсти, тому він сприймався як «годувальник» сім’ї. Поряд із дверима, проти печі, знаходився мисник, який разом із піччю і лавою утворював кухонну групу інтер’єру. По діагоналі від печі влаштовували парадний кутз (покуть, червоний кут), в якому вивішували ікони (образи), прикрашені покутніми рушниками, квітами, лампадкою. Необхідним атрибутом побуту, а отже, й інтер’єру була дерев’яна окована скриня, оздоблена різьбленням чи випалюванням. У XVI—XVII ст. вона виконувала функцію стола. Пізніше скрині стали використовувати для збереження одягу та різних цінних речей. Про скриню клопотали всі жінки ще в пору дівування. Тут складалося вбрання, вінок, рушники, прикраси, а у прискринку ховалися «таємниці»: пов’язане у вузлики різне зілля, яке мало чарівну силу. Ніхто не мав права зазирати до скрині — ні мати, ні батько, ні сестра. Скриня залишалася власністю дівчини* а пізніше жінки на все життя. У спадок вона могла перейти тільки після смерті. Скрині ставили у світлиці біля стола. Мальовані або різьблені, вони завжди виділялися серед інших) селянських меблів, які переважно не оздоблювалися. Скриня була символом майбутньої нової сім’ї. Молода дружина вивозила її з рідної хати як спогад про своє дівоцтво, як частину родового вогнища, батьківської хати, звичаєвих устроїв, духовних і моральних засад. Вона ставала в певному розумінні фундаментом нової родини. До елементів конструкції житла належить сволок (брус, на якому тримається стеля в хаті). На сволок вибирали стовбур кедра, який обтісували, надаючи йому квадратної або прямокутної форми. На Прикарпатті існував навіть звичай переносити міцний сволок із старої хати в нову. Особливо урочисто піднімали його на зруб, перев’язували рушниками або хусткою. Уздовж тильної стіни, між піччю та причілковою стіною, будували дерев’яний настил, лежанку-піл, на якому вночі спала родина. Українську хату прикрашали вишитими рушниками, килимами, веретами, коцами, ліжниками, ряднами. Окрасою української хати є криниця з журавлем та лелечине гніздо. До традиційного українського посуду належать миска та полумисок. Миска — глибока керамічна посудина, полив’яна (чи не полив’яна), розписи та кольори різні залежно від регіону. Використовуються для перших страв та в господарстві. Полумисок — керамічний посуд з поглибленням — використовують для перших та других страв. Горщики — керамічні, виготовлені на гончарному крузі, використовуються для приготування та зберігання їжі. Макітра — глибокий керамічний посуд для вареників, картоплі. Глечик — глиняна посудина для зберігання молока. Є в Україні своєрідні глиняні, керамічні посудини — куманці, барильця, горнятка тощо. Знайомство дітей з хатнім інтер’єром, подвір’ям, посудом починають з молодшого дошкільного віку і продовжують протягом перебування дітей у дитячому садку. Можна провести такі заняття: «Хата моя, хатиночка», «Лелечине гніздо», «Рушник на кілочку, хата у віночку», «Криниця моя, криниченька», «У бабусиній світлиці» та дидактичні ігри: «Почастуємо ляльку», «Приготуємо обід», «Мисник», «Український посуд», «Купуємо посуд», «Що з чого зроблено», «Бабусин посуд». Наводимо орієнтовані конспекти занять, розроблені О. П. Макаренко. Заняття на т е м у: «Мамина світлиця» (середня група). Мета: Поглибити знання дітей про предмети українського національного побуту: ковдру, рядно, хідники, скриню, скатерку, вишивані подушки. Хід заняття: На столі — панно із зображенням української світлиці. Зліва — розмальована піч, справа — мисник з посудом. У центрі — український килим, на стіні висить рушник. На навчальному столі стоїть маленьке ліжко, застелене вишитою ковдрою, лежать вишиті подушки,, лава застелена рядном, стіл застелений вишитою скатертиною, стоїть скриня, лежить хідник. Вихователь говорить, що діти сьогодні побувають в гостях у маминій світлиці.
Узимку, коли в печі палахкотів вогонь, збиралися дорослі і малі і розповідали казки. Послухайте одну з них. Вихователь розповідає. Заняття на тему: «Ознайомлення з криницею» (старша група). Мета: Розширити знання дітей про народну символіку. Дати поняття про криницю. Виховувати почуття гордості за свій рідний край. Хід заняття: — Діти, сьогодні у нас з вами буде незвичайна екскурсія. Ми познайомимося із старовинною українською криницею. Діти заходять до зали, яка відповідно обладнана. їх зустрічає господиня. Господиня: «Прошу, прошу, гості дорогенькі, на моє подвір’ячко, на зелене зіллячко. Рада всіх вас бачити. Тут чекає на вас зроблена з каменю, дерева й криці старовинна криниця. Діти підходять до «криниці». Вихователь розповідає:
(Діти ходять «подвір'ям» і знаходять найгустішу траву біля криниці.)
У народі кажуть: «Де вода — там і життя». Тож недарма з давніх-давен вважають, що криницю копати в будь-якому місці не можна. У кожному селі шукають місце для криниці по-своєму. Ось у цьому селі колись жив дід, який ходив селом і шукав місце, де можна копати криницю. Там, де густа і зелена трава, він прикладав вухо до землі і слухав, чи шумить вода. Там, де він чув шум води, копали криницю. Вода в ній була чиста, холодна і смачна. Воду з криниці п’ють, нею миються, в ній перуть одяг. Раніше не могли в кожному дворі викопати криницю. Могла бути одна-дві; криниці на все село, тому люди ходили по воду далеко. Ось подивіться, як наша господиня йде по воду. Через плече у неї коромисло. На ньому — двоє дерев’яних відер. У давнину їх називали коновками. Господиня начіплює відро на журавель, набирає води, частує нею дітей і примовляє: Із криниці-студениці, Що під вишнями в саду, Я водиці-льодяниці У відерце наберу. Діти дякують. Вихователь запитує в дітей:
Хтось із дітей розказує вірш М. Чепурної «Лісове джерельце». Вихователь разом із дітьми дякують за гостину. |