Арабський халіфат. арабський халіфат. 1. Виникнення Арабського Халіфата
Скачать 107.1 Kb.
|
8. Мусульманське сімейне право. Шлюбно-сімейне право було побудоване за принципом нерівності жінок з чоловіками, який відіграв негативну роль у суспільному житті країн Сходу. Права жінки як дружини Право на Махр (перед шлюбний дар) Махр – невід'ємне право дружини. Шаріат зобов'язав чоловіка дати махр дружині, вважаючи його обов'язковою умовою укладення шлюбного договору. Характерною рисою Ісламського шлюбного законодавства є надання можливості обмеженої полігамії, іншими словами, мова йде про мусульманське багатоженство, і оскільки навколо цього питання постійно циркулюють усілякі чутки і домисли, необхідно розглянути його детальніше. Почнемо з того, що всі аспекти мусульманської полігамії досить жорстко регламентовані Шаріатом і ніякі винятки при цьому не допускаються: правовірний мусульманин має законне право мати не більш чотирьох дружин одночасно, але тільки в тому випадку, якщо він у стані виконати всі необхідні для цього умови. По-перше, треба підкреслити, що ці жінки є його законними дружинами і кожна повинна бути добре інформована про наявність всіх інших, тому кожне весілля в мусульман обов'язково повинне бути обнародуваним і супроводжуватися урочистістю, а ніяке таємне співжиття не допускається. Якщо в мусульманина до моменту вступу в шлюб немає в наявності інших законних дружин, то духовна особа, що здійснює обряд одруження, повинна перед початком церемонії попередити наречену про те, що вона має право зажадати від свого нареченого принесення урочистої клятви, зміст якої зводиться до того, що він добровільно відмовляється від свого права на полігамію і клянеться не вступати в інші шлюби, поки зв'язаний з нею сімейними зв`язками. Якщо наречений відмовляється принести таку клятву, а наречена наполягає на своєму, то одруження скасовується, і люди розходяться в пошуках більш придатної для себе пари, ну а якщо наречений усе-таки приніс таку клятву ім'ям Всевишнього Аллаха, а згодом її безсовісно порушив, тоді імам, який проводив обряд, а також присутні на ньому свідки повинні привселюдно оголосити цього мусульманина клятвопорушником, при цьому суспільна думка, як правило, постає на сторону зрадженої дружини, і загальний осуд, звичайно, примушує віруючого виконати свою урочисту обіцянку. По-друге, відповідно до канонів Ісламу, кожній заміжній жінці надається окреме приміщення: будинок, квартира або ж окрема кімната з усією необхідною обстановкою і господарськими речами, а також утримання її у розумних, доступних чоловікові межах, тому правовірний, що має більш однієї дружини, зобов'язаний забезпечувати усіх в однаковому ступені, не роблячи між ними ніякої різниці. Святий Пророк неодноразово повторював: "Якщо чоловік, що має дві дружини, не буде однаково справедливий до обох, то в Судний День його буде очікувати подвоєння гріхів." Крім того, правовірний зобов'язаний ночувати в кожної дружини в порядку черги, а якщо по тій чи іншій причині йому захочеться порушити встановлений порядок, то на це йому необхідно одержати згоду тієї дружини, чиї права при цьому ущемляються. По-третє, віруючий повинний утримувати усіх своїх дітей від усіх законних дружин, не роблячи між ними ніякої різниці, а також усіляко підтримувати між своїми дружинами мир і згоду. Крім перерахованих вище умов мається також велика кількість інших не менш важливих шаріатських обмежень, приміром, мусульманину не можна женитися на рідній сестрі своєї дружини і тому подібні тонкощі. У цілому, у мусульманському світі загальна кількість подібних полігамних шлюбів у принципі невелика і переважна більшість чоловіків живуть щасливо, обмежуючись моногамним шлюбом. Ніхто з близьких родичів дружини не має права узяти що-небудь з махра без її згоди. Махр свідчить про право жінки на власність. Чоловік не може не виплачувати махр, навіть якщо дружина згодна на це. Після одруження дружина має повне має рацію розпоряджатися махром як бажає. У випадку, якщо чоловік вирішив розійтися з дружиною, то після розлучення йому не можна забирати у неї що-небудь з махра, оскільки це вважається явним гріхом. У цьому аяте аллах Всевишній вказав на гарантовані права жінки: Забороняється успадковувати жінку з примусу. До ісламу, як ми вже вказали, у арабів була традиція: після смерті чоловіка, його родичі забирали його дружину. Якщо хто-небудь з них побажає, він одружувався на ній. Або видали її заміж за кого побажають. А якщо побажають, замикали її, гнобили, забороняли їй виходити заміж. Вони думали, що мають більше право на неї, чим її родичі. Вона неначе товар або предмет, успадкований ними. Всевишній вказав на те, що чоловікові заборонено утримати свою дружину, гноблячи, грубити, бити її, узяти її майно без права або замкнути її будинки і нанести їй яку-небудь образу змусити її відкупитися грошима, щоб він дав їй волю. У випадку, якщо дружина зробила перелюбство, щоб отримати розлучення, вона повинна повернути чоловікові своє зраджене. Всевишній наказав обходитися з дружиною добре, благопристойно, бути згідливим, говорити їй тільки приємні слова, догодити їй, роблячи те, що її задовольняє. Право на забезпечення Чоловік зобов'язаний містити свою дружину повністю, забезпечуючи її відповідним житлом, їжею, питтям, одягом. Якщо спроможний чоловік відмовляється витрачати на свою дружину, і у неї можливість брати з його майна без його дозволу, то їй дозволено узяти стільки, скільки їй потрібно. Якщо чоловік не в змозі витрачати на свою дружину або виїхав надовго і відмовився повернутися, а це заподіяло їй шкоду і позбавило її засоби на життя, то вона за бажання має право отримати розлучення. Право на гідне звернення Чоловік повинен добре відноситися до дружини, гідно обходитися з нею, навіть якщо він ненавидить що-небудь в ній, оскільки аллах Всевишній сказав: «Обходитеся з ними благопристойно, і якщо ви їх ненавидите, то,может бути, що-небудь вам ненависно, а аллах влаштував в нім велике благо(сура 4, аят 19). У випадку, якщо дружина ненависна чоловікові, він не повинен ображати або принижувати її, навпаки, він повинен проявляти до неї милосердя, співчуття і жалість або ж відпустити її гідним чином, давши її розлучення. Аллах Всевишній сказав: «Розлучення допускається двічі, після чого треба або утримати дружину як велять шаріат і розум, або відпустити її з благодіянням» (сура 2, аят 229). Можливо, що дружина може недбало виконувати свої сімейні обов'язки або зробити що-небудь, ненависне чоловікові, але він повинен терпіти це в цілях збереження сімейного життя. Якщо чоловік бачить в своїй дружині які-небудь недоліки, то він повинен бачити і її гідні якості. Пророк, та благословить його аллах і вітає, сказав: «Віруючий чоловік не повинен ненавидіти віруючу жінку, бо, якщо йому не сподобається яка-небудь з рис її вдачі, то він залишиться задоволений інший». Чоловік винен гідно і доброзичливо відноситися до дружини, пестити і любити її. Пророк, та благословить його аллах і вітає, сказав: «Найбільш досконалою вірою володіє той з віруючих, хто відрізняється якнайкращою вдачею, а кращими з вас є ті, хто краще за всіх відноситься до своїх дружин». Чоловік повинен бавитися з дружиною, розважати її і жартувати з нею. Аїша, та буде задоволений нею аллах, сказала: «Пророк, та благословить його аллах і вітає, змагався зі мною в бігу наввипередки і я обігнала його. Коли я видужала і ми знову змагалися, то він обігнав мене і сказав: «Це тобі за той раз». (Сахих ибн Хаббан, ч. 10, стор. 545 № 4691) У ісламі це навіть вважається боргом чоловіка. Пророк, та благословить його аллах і вітає, сказав: «Все, чим бавиться чоловік – марно, за винятком того, що він займається стріляниною з лука, об'їжджає свого коня і бавиться зі своєю дружиною, це – його борг». Чоловік повинен берегти майно дружини, він не має права розпоряджатися їм без її дозволу, брати що-небудь без її відома і згоди. Аллах Всевишній сказав: «Не привласнюйте незаконно майна один одного» (сура 2, аят 188). Чоловік повинен радитися зі своєю дружиною у всьому, що стосується домашніх і сімейних справ. Чоловік не повинен бути упертим або самовладним, нехтувати думкою дружини, особливо, якщо воно розсудливе. Взаємну раду укріплює любов між подружжям. Чоловік повинен допомагати дружині в домашніх справах, не рахуючи це нижче за свою гідність. Посланник аллаха, та благословить його аллах і вітає, сам шив своє плаття, лагодив своє взуття і іноді допомагав своїм дружинам в домашніх справах. Аїшу, та буде задоволений їй аллах, запитали: «Що Пророк, та благословить його аллах і вітає, робив удома?» Вона відповіла: «Він допомагав своїм дружинам, а коли наступав час молитви, він відправлявся в мечеть». Посланник Аллаха – прекрасний приклад, якому нам треба слідувати. Чоловік не повинен прискіпуватися до дружини із-за дурниць, стежити за її недоліками, ловити її на помилках. Пророк, та благословить його аллах і вітає, сказав: «Якщо чоловік виїхав від сім'ї на довгий час, йому не слід повертатися вночі». Він не повинен повертатися вночі раптово, без відома своєї сім'ї, щоб не побачити дружину в тому стані, який, можливо, йому не сподобається, із-за чого він її не любитиме. Чоловік не повинен заподіювати дружині шкоду навіть словом, яке могло б ранити її відчуття і засмутити її. Адже коли Посланника аллаха, та благословить його аллах і вітає, запитали: «Про Посланник аллаха! Які права має дружина перед чоловіком?» Він відповів: «Ти повинен дати їй поїсти, коли їси сам, одягати її, коли одягаєшся сам, не ударяти її по обличчю, не говорити їй грубі слова, не піти з будинку, покинувши її». (Сунан абу Дауд, ч. 2, стор. 244 № 2142) Якщо дружина живить ненависть до чоловіка, то вона має право просити розлучення з умовою повернення йому передшлюбного дару, який він дав їй, але якщо чоловік згоден поступитися їй калимом, вона може залишити його собі. Чоловік повинен охороняти честь дружини, захищати її гідність. Посланник аллаха, та благословить його аллах і вітає, сказав: «Три люди не увійдуть до раю: нешанобливий син, що не слухається своїх батьків, звідник і жінка, що уподібнюється чоловікові». (Аль-мустадрак, ч. 1, стор. 144 № 244) Чоловік повинен ревнувати свою дружину, забороняти їй ходити в порочні місця, де здійснюють непристойні вчинки і розпусту. Право на розлучення Загальновідомо, що обов'язки в мусульманській родині розподіляються з урахуванням особливостей кожної статі: чоловік зобов'язаний бути захисником, годувальником, забезпечувати матеріальні потреби родини, а жінка - господарювати, виховувати дітей і, якщо хоче, - працювати за спеціальністю в жіночому колективі. Неминучі труднощі спільного проживання повинні переборюватися мусульманами на твердій підставі принципів любові і справедливості, для цього чоловік і дружина повинні уступати один одному, зберігаючи ніжні паростки сімейної єдності, вчасно гасити вогонь взаємного невдоволення і не доводити відносини до такого стану, поки розлучення буде здаватися їм єдиним виходом з нестерпно напруженої ситуації. У Корані сказано: "Дружина і чоловік, жінка і мужчина мають взаємні права згідно того, що справедливо" (2. 228), це означає, що вони повинні глибоко поважати один одного і відноситися до своєї половини з повагою. Святий Пророк Мухаммед у своїх хадисах постійно закликав чоловіків не кривдити своїх дружин і пояснював їм, що якщо сімейна пара живе кожний сам по собі, а не один для одного, якщо вони не розуміють, що сімейне щастя обумовлене їх взаємністю, то вони звичайно ж не зможуть зазнати всіх невимовних радощів шлюбу, що у стані подарувати їм щасливе сімейне життя. Він не раз говорив своїм послідовникам: "Кращим з вас є той, хто добре відноситься до своєї родини (дружини і дітей), ну а я краще усіх відношуся до своєї", і він дійсно був найкращим сім'янином серед мусульман, тому що Пророк був одружений як звичайна людина, при цьому він залишив нам прекрасний зразок сімейного життя і на питання про характер Мухаммеда його дружина Аіша звичайно відповідала: "Його характер - Коран". На відміну від західного суспільства, де найменше розходження в смаках між чоловіком і дружиною вважається достатньою підставою для розірвання шлюбу, а незначні конфлікти - доказом того, що сімейний союз уже безнадійно зруйнований, Ісламом передбачене використання будь-якої можливості, щоб запобігти розлученню. Розлучення взагалі дозволяється віруючим мусульманам тільки в тому випадку, якщо він є найменшим злом; якщо між чоловіком і дружиною постійно відбуваються скандали, це означає, що в даний момент у родині вже геть-чисто відсутнє духовне єднання її членів, взаєморозуміння і любов. Прийнявши рішення про розлучення, мусульманин говорить своїй дружині: "Інті талік", що значить "Ти розлучена" і з цього моменту в жінки починається особливий період - "ідда" (біля чотирьох з половиною місяців), під час якого подружжя вже не вступає в інтимну близькість, але жінка поки що залишається в будинку чоловіка. Це необхідно для встановлення можливого батьківства і після закінчення зазначеного часу, якщо рішення про розлучення як і раніше залишається в силі, а відносини продовжують загострюватися, чоловік ще раз говорить їй те ж саме. Якщо ж, на щастя, положення справ за цей період змінилося в кращу сторону і правовірні бажають зберегти свій шлюб, то вони можуть відновити свої подружні відносини без яких-небудь особливих церемоній. Однак якщо, на жаль, усе залишається як і раніше погано, тоді мусульманин знову повідомляє дружині про розлучення, і з цього моменту обидві сторонни вільні для нового шлюбу, з урахуванням природних зобов'язань, що випливають з попереднього. Найчастіше приводом для розлучення служать скарги одного з подружжя на нестерпний характер своєї половини чи на її невірність, однак мусульманський Шаріат, що оберігає основи сімейного союзу, неухильно вимагає, щоб обвинувачення в невірності було підтверджено доказами не менш чотирьох свідків, що заслуговують довіри. В іншому випадку зрада вважається недоведеною, а прохання про розлучення відкидається як необґрунтоване . Мусульманське духівництво, родичі і друзі зобов'язані використовувати будь-як можливість для того, щоб зберегти родину і примирити посварене подружжя, при цьому всякий, хто по тій чи іншій причині не зробив цього, буде знаходитися під гнівом Аллаха. Розлучення з погляду Ісламської моралі - найгірше з дозволеного Шаріатом, тому в кожнім подібному випадку імам приймає рішення виходячи зі специфіки кожної справи і виносить вердикт з розрахунком на всі конкретні обставини, що діють, а також можливі. Приміром, якщо переконливо доведено, що справжнім батьком дитини є зовсім не чоловік, а якийсь сторонній мужчина, то подружжя розлучається назавжди, а дитина залишається з матір'ю. Якщо юнак оженився на дівчині, думаючи що вона незаймана, а згодом з'ясувалося, що це не так, то імам намагається переконати молодого чоловіка, що кращим для нього в подібних обставинах, - виявити терпіння в ім'я Аллаха і постаратися помиритися зі своєю дружиною, однак у будь-якому випадку, якщо та чи інша пара шукає анулювання свого розлучення з метою возз'єднання родини, духівництво ніколи не ставить цьому перешкод. Що ж стосується горезвісного "побиття каменями за подружню невірність", про яке так люблять кричати на Заході, то, по-перше, ця міра покарання застосовувалася на практиці надзвичайно рідко, ну а по-друге - тут теж немає ніякої дискримінації, оскільки шаріатські норми є рівними як для чоловіків, так і для жінок. Іслам категорично забороняє розпусту, гомосексуалізм і лесбіянство, садомазохизм і зоофілію, наказує віруючим мати нормальну орієнтацію і задовольняти свої природні сексуальні потреби винятково в рамках законного шлюбу. Батьки і діти Іслам зобов'язав батьків піклуватися про своїх дочок, даючи їм фізичне, розумове і духовне виховання Дочка має право на годування грудьми, хороше звернення, турботу і забезпечення гідним життям . Це вважається в ісламі обов'язковим боргом отця. Батьки зобов'язані вибрати хороші імена для своїх дітей. Якщо між подружжям виникають розбіжності і вони розведуться один з одним, то мати, в першу чергу, має право на виховання дітей. Іслам дав їй це право завдяки її співчуттю і співчуттю. Шаріат наказав рівність і справедливість між дітьми. Вони – дівчатка і хлопчики – мають однакове має рацію на хороше звернення і батьківську ніжність і співчуття. Адже аллах Всевишній сказав: «Справді, аллах наказує вершити справедливість, і благочестиві діяння, і щедрість по відношенню до родичів, і він забороняє погані гріхи, і непристойність і беззаконня. Так Він наставляє вас, щоб ви напоумилися.» (сура 16, аят 90). Якби справедливість і рівність не були наказані священним Кораном і священною сунной Пророка, та благословить його аллах і вітає, то мусульмани віддавали перевагу б жінці над чоловіком. Іслам поважає думка жінки щодо вибору чоловіка. Її згода обов'язкова для дійсності браку. Якщо хто-небудь хоче одружуватися на ній, вона має право сама вирішити погодитися або відмовитися. Пророк, та благословить його аллах і вітає, сказав: «Не слід видавати заміж жінку, не порадившись з нею, а діву без її згоди». Ні отець, ні опікун не має права примусити дівчину вийти заміж проти її волі. Аїша, та буде задоволений нею аллах, сказала: «До Посланника аллаха, та благословить його аллах і вітає, прийшла одна жінка і сказала: «Про Посланник аллаха! Мій отець змусив мене вийти заміж за сина свого брата». Посланник аллаха надав їй вибір (погодитися з цим браком або відмовитися від нього). Шаріат наказав дотримуватися рівності і справедливості не тільки в прояві відчуттів до дітей дівчаткам і хлопчикам, але і в матеріальному відношенні. Людина не повинна дати перевагу ні хлопчикам, ні дівчаткам, даючи своїм дітям дари. Всі діти однакові. Іслам наказав дотримуватися справедливості і рівності по відношенню до дітей, навіть в самих незначних речах, як, наприклад, коли отець цілує своїх дітей. Раз ми говоримо про турботу ісламу про дітей, то доречно вказати на турботу ісламу про сиріт, оскільки сиротіння надає небезпечний вплив на психіку дітей. Воно може привести до того, що дитина-сирота зіб'ється з правильного шляху, особливо якщо суспільство не гарантує його права, не виконує свій обов'язок перед ним, не відноситься до нього із співчуттям і не надає йому милосердя. Іслам приділяє велика увага сироті, хлопчикові і дівчинці. Він зобов'язав близьких родичів піклуватися про нього. Якщо у сироти немає родичів, то турботу про нього і його виховання бере на себе ісламське суспільство. Іслам також приділяє велику увагу дитині-підкидьку (хлопчикові або дівчинці). Він має право на те, щоб мусульмани і мусульманська держава піклувалися про нього, як піклуються про сироту. |