Главная страница
Навигация по странице:

  • 3.2.2. Семінарське заняття

  • ТЕМА ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ВИВЧЕННЯ 3.2.3. Планування та облік музичного виховання Завдання для самостійного вивчення

  • Питання для самостійного вивчення

  • ТЕМА ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ВИВЧЕННЯ 3.2.4. Керівництво роботою з музичного виховання в дошкільних навчальних закладах Завдання до самостійного вивчення

  • ТЕМА ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ВИВЧЕННЯ 3.2.5. Керівництво роботою з музичного виховання в дошкільних методичних кабінетах Завдання до самостійного вивчення

  • ТЕМА ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ВИВЧЕННЯ 3.2.6. Здійснення наступності в музичному вихованні дітей дошкільного навчального закладу і школи

  • Методичні рекомендації по підготовці до практичних занять з дисципліни Теорія та методика музичного виховання


    Скачать 0.76 Mb.
    НазваниеМетодичні рекомендації по підготовці до практичних занять з дисципліни Теорія та методика музичного виховання
    АнкорTeoriya_ta_metodika_muzichnogo_vikhovannya.doc
    Дата05.09.2017
    Размер0.76 Mb.
    Формат файлаdoc
    Имя файлаTeoriya_ta_metodika_muzichnogo_vikhovannya.doc
    ТипМетодичні рекомендації
    #8465
    страница6 из 8
    1   2   3   4   5   6   7   8
    Тема: Музика в повсякденному житті дошкільного навчального закладу: методика проведення розваг
    Самостійні завдання до заняття

    1. Вивчити рекомендовану літературу.

    2. Письмово розробити розгорнутий сценарій вечора розваг на тему «День народження» (вікова група за вибором).

    3. Законспектувати схему аналізу розважального заходу:

    Дубровская Е.А. Руководство процессом музыкального воспитания в дошкольном учереждении / Е.А. Дубровская. - М.: Просвещение, 1988. - С. 22.

    4. Підготувати до показу різні види лялькового театру (тіньовий, настільний, фланелеграф тощо).
    Питання для обговорення

    1. Значення розваг та роль музики в них.

    2. Види розваг та їх планування.

    3. Організація контролю розважальних заходів.
    Методичні рекомендації

    Музика має увійти у повсякденне життя дитячого садка. Залучати ошкільнят до музики, спрямовувати її вплив на дітей повинен перед-сім вихователь, адже він працює з ними щодня. Зрозуміло, як важливо зму встановити тісний контакт з музичним керівником, який допоможе ідібрати відповідний пісенний, танцювальний та ігровий матеріал для оботи з дітьми.

    Викликаючи радісні емоції, закріплюючи знання дітей про навколишній світ, розваги в той же час розвивають мову дітей, естетичний смак, сприяють прояву творчої ініціативи, становленню особистості дитини, формуванню у нього етичних уявлень (позитивне ставлення до прояву доброти, засудження грубості, егоїзму, байдужості, дбайливе ставлення один до одного).

    Розваги в дошкільному навчальному закладі покликані вирішувати 3 основні задачі:

    - розвиток естетичного сприйняття;

    - розвиток художньо-мовної діяльності;

    - розвиток культури поведінки.

    Типи розваг:

    1.Видовищні (концерти, вистави, організовані і показані дорослими).

    2.Розваги концертного типа і вистави, організовані дорослими за участю дітей в складанні і виконанні програми.

    3.Розваги за ініціативою дітей, підготовлені і які проходять при активній участі, але за допомогою дорослих.

    Планування розваг:

    З метою кращої організації годин дозвілля, слід цю роботу плану­вати. Музичний керівник разом з вихователями груп складають план проведення годин дозвілля, обговорюють їхній зміст, призначають від повідальних. Години дозвілля планують для кожної вікової групи один раз на тиждень, а музичні години дозвілля – двічі на місяць. При проведенні таких видів розваг, як концерти, вистави лялькового театру, ве­чір ігор, розваг, атракціонів, можна об'єднувати по дві групи. План проведення годин дозвілля ведеться в окремому зошиті. В ньому зазначають види розваг, дату місце проведення, групу та відповідального за проведення вечора дозвілля. План затверджується завідуючою або методистом дошкільного навчального закладу.
    Література основна

    1. Ветлугина Н.А., Кенеман А. В. Теория и методика музыкального воспитания в детском саду. - М.: Просвещение, 1983. - С. 184-185.

    2. Шоломович С., Рудченко И., Зинич Р. Методика музыкального воспитания в детском саду. - Київ, 1985. - С. 131.

    3. Новгородська Ю.Г. Методика музичного виховання. Тексти лекцій: Навчальний посібник для спеціальності «Дошкільне виховання, практична психологія» / Ю.Г. Новгородська. – Ніжин, Видавництво НДУ ім. М. Гоголя, 2010. – 143 с.

    Література додаткова

    1. Радынова О. П., Катине А. И., Палавандишвили М.Л. Музыкальное воспитание дошкольников. - М.: Просвещение, 1994. - С. 171.

    2. Развлечение в детском саду / Сост. Фурмина Л.С., Шибицкая А.Е., Пантелеева Л.В. - М.: Просвещение, 1975.

    3. Шульга Е. День рождения // Дошкольное воспитание, 1992. - № 2 - С. 21.


    3.2.2. Семінарське заняття (2 години)

    Тема: Самостійна музична діяльність дітей
    Завдання до заняття

    1. Вивчити рекомендовану літературу.

    2. Виготувати музично-дидактичну гру.
    Питання для обговорення

    1. Загальна характеристика СМД.

    2. Джерела виникнення СМД.

    3. Форми організації СМД.

    4. Педагогічні умови формування СМД.

    5. Особливості керівництва СМД.
    Методичні рекомендації

    Засвоєння даної теми припускає знання психолого-педагогічної характеристики діяльності дитини. Необхідно дати визначення діяльності, виділити її структуру, зовнішні і внутрішні компоненти, розглянути структурні перетворення діяльності в процесі її розвитку. Слід охарактеризувати специфіку музичної діяльності дошкільників, способи пізнання музики дітьми, а також зміст певних видів музичної діяльності з погляду прояву в них внутрішніх і зовнішніх дій.

    Спираючись на теоретичні положення, розроблені А.Н.Леонтьевим, С.Л.Рубінштейном, А.В.Запорожцем, Н.А.Ветлугиной і ін., розкрити залежність психічного розвитку дитини від змісту музичної діяльності. Перерахувати уміння і навики, особові якості, формовані в різних видах музичної діяльності на етапі дошкільного дитинства.

    Далі слід розглянути види і різновиди музичної діяльності дітей. Необхідно обгрунтувати важливість комплексного об'єднання всіх видів музичної діяльності (сприйняття, виконання, творчості, музично-освітньої діяльності), довести, що сприйняття музики є провідним видом дитячої музичної діяльності.

    Для того, щоб виявити специфіку кожного виду музичної діяльності дітей, рекомендується порівняти їх з аналогічними видами музичної діяльності дорослих. Важливо показати цінність творчої, виконавської, теоретичної і музично-педагогічної діяльності музикантів-професіоналів. При підготовці до заняття слід вивчити і проаналізувати загальні і відмінні риси сприйняття, виконання і творчості дітей і дорослих.
    Обовязкова література

    1. Ветлугина Н.А., Кенеман А.В. Теория и методика музыкального воспитания в детском саду. - М.: Просвещение, 1983. - С.184-195. С. 169-183.

    2. Комисарова Л.Н., Костина Э.П. Наглядные средства в музыкальном воспитании дошкольников. – М.: Просвещение, 1986.

    3. Кононова Н.Г. Музыкально-дидактические игры для дошкольников.

    4. Шоломович С., Рудченко И., Зинич Р. Методика музыкального воспитания в детском саду. - Київ: Музична Україна, 1985.- С. 135-142.

    5. Новгородська Ю.Г. Методика музичного виховання. Тексти лекцій: Навчальний посібник для спеціальності «Дошкільне виховання, практична психологія» / Ю.Г. Новгородська. – Ніжин, Видавництво НДУ ім. М. Гоголя, 2010. – С.84-88.

    Література додаткова

    1. Злыгостева З. Роль музыкально-дидактических игр в музыкальном развитии детей // Дошкольное воспитание. – 1987. - № 4.

    2. Мкртчан Ш. Музыкальные игры как средство формирования самостоятельной деятельности // Дошкольное воспитание. – 1988. - № 6.

    3. Злыгостева З. Роль музыкально-дидактических игр в музыкальном развитии детей //Дошкольное воспитание. - 1987. - № 4.

    4. Гринюк Л. Музыкальная деятельность детей вне занятий // Дошкольное воспитание. - 1983. - № 8.

    5. Игрушки и пособия для детского сада/ Под ред. В.М. Изгаршевой. - М.: Просвещение, 1987. - С. 128-138.


    ТЕМА ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ВИВЧЕННЯ

    3.2.3. Планування та облік музичного виховання
    Завдання для самостійного вивчення

    1.Вивчити самостійно рекомендовану літературу.

    2.Скласти примірний перспективний план примінення музики в повсякденому житті (на 2 місяця).
    Питання для самостійного вивчення

    1. Види планування:

    • перспективне;

    • календарне.

    1. Індивідуально-диференційний підхід до дітей на музичних заняттях.

    2. Форми планування.

    3. Облік роботи музичного виховання.


    Методичні рекомендації

    Планування переслідує мету розподілу всього матеріалу програми за часом.

    Умови правильного та успішного планування роботи з дітьми такі:

    а) знання вимог, визначених «Програмою»;

    б) добре знання музичного матеріалу для всіх вікових груп дошкільного навчального закладу;

    в) знання вікових особливостей дітей, вивчення їхнього фізичного та розумового розвитку, а також знання фактичних даних: вік, стан здоров'я, рівень розвитку кожної дитини;

    г) тісний контакт з вихователями груп з метою застосування єдиних методів педагогічного впливу на дітей.

    Доцільне складання двох видів плану:

    – перспективного, розрахованого на 2-3 місяці;

    – календарного (щоденного), розрахованого на 1-2 тижні.

    У перспективний план входить планування занять і всіх інших форм музичної діяльності. У перспективному плані плануються:

    – види музичної діяльності;

    – задачі навчання і виховання (знання, уміння і навички, розвиток здібностей);

    – репертуар (по всіх видах музичної діяльності).

    На основі перспективного плану складається і календарний (повсякденний) план роботи і облік. У календарному плані відображається:

    – послідовність розучуваного матеріалу;

    – програмні вимоги, над якими ведеться робота у зв'язку з наміченим репертуаром;

    – деякі методичні прийоми.

    Література основна

    1. Костина Е. Примерное перспективное планирование работы по музыкальному воспитанию, 1989. - № 8. – С. 112.

    2.Шоломович С.М., Рудченко И.Н., Зинич Р.Т. Методика музыкального воспитания в детском саду. – Киев: Музична Україна, 1985. – С. 88-110.

    3. Новгородська Ю.Г. Методика музичного виховання. Тексти лекцій: Навчальний посібник для спеціальності «Дошкільне виховання, практична психологія» / Ю.Г. Новгородська. – Ніжин, Видавництво НДУ ім. М. Гоголя, 2010. – С. 80-84.
    Література додаткова

    1. Ветлугина Н.А., Кенеман А.В. Теория и методика музыкального воспитания в детском саду. – М.:Просвещение, 1983. –С. 207.


    ТЕМА ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ВИВЧЕННЯ

    3.2.4. Керівництво роботою з музичного виховання в

    дошкільних навчальних закладах
    Завдання до самостійного вивчення

    1. Вивчити самостійно рекомендовану літературу.

    2. Законспектувати статті:

    Романюк І. Музичне виховання в педпроцесі: функції керівника закладу / І. Романюк // Дошкільне виховання. – 2011. – № 4. – С. 10;

    Про атестацію музичних керівників, інструкторів з фізкультури ДНЗ. Лист МОН України від 16.03.2009 р. № 1/9 – 165 // Дошкільне виховання. – 2009. – № 3. – С. 3.
    Питання для самостійного вивчення

    1.Загальна спрямованість керівництва роботою з музично-естетичного виховання в дитячому садку.

    2.Обов'язки керівника дошкільного закладу в організації музично-педагогічної роботи.

    3.Обов'язки музичного керівника по здійсненню музичного виховання дітей.
    Методичні рекомендації

    Загальна спрямованість керівництва музичною роботою з дітьми входить до обов'язку завідувачки навчального дошкільного закладу, яка відповідає за всю постановку виховно-педагогічного процесу. Не будучи фахівцем в області музичногоного виховання, він, проте, має вищу педагогічну освіту і художній смак і тому може прослідкувати за правильною організацією занять, виконанням програми музичного виховання у всіх вікових групах, методикою роботи з дітьми, дозуванням занять, якістю підготовки до занять педагога-музиканта і в деякій мірі якістю виконання ним музичного репертуару.

    Посадові обов'язки. Здійснює музичну освіту і естетичне виховання дітей відповідно до програми, що реалізується в даному типі дошкільного закладу. Сприяє формуванню у дітей інтересу і любові до музики, співів. Виявляє музичні задатки, обдаровання дітей, дбає про розвиток їхніх здібностей, талантів у різних видах музичної діяльності. Спільно з педагогічним колективом та сім'єю формує у дітей загальну художню, музичну, естетичну культуру. Проводить музичні заняття, музичні концерти, бере участь в організації свят, дитячих розваг, ранкової гімнастики.

    Повинен знати. Для вирішення педагогічних, музично-виховних завдань повинен мати знання в обсязі вищої або середньої музично-педагогічної освіти. Має знати теорію і методику музичного, естетичного виховання, класичний та сучасний музичний репертуар для дітей; дошкільну педагогіку, дитячу психологію, вікову фізіологію; цілі, принципи, зміст дошкільної музичної, естетичної освіти, форми, методи, засоби навчально-виховної роботи, відповідні програмно-методичні матеріали і документи; індивідуальні характеристики вихованців; основні напрямки розвитку музичної культури; законодавчі і нормативно-правові акти та документи з питань навчання і виховання, державну мову відповідно до чинного законодавства про мови в Україні.

    Музичний керівник II категорії має вищу музично-педагогічну освіту* або середню музично-педагогічну та іншу вищу педагогічну освіту, проявляє достатній професіоналізм, володіє сучасними "формами, методами навчально-виховного процесу, досяг вагомої результативності у педагогічній діяльності, відзначається загальною культурою, моральними якостями, що служать прикладом для наслідування. Стаж педагогічної роботи - не менше 3 років.

    Музичний керівник має вищу освіту або середню музично-педагогічну освіту, професійно компетентний, забезпечує нормативі рівні і стандарти навчально-виховної робот, відповідає загальним естетичним та культурним вимогам до педагогічних працівників.
    Література основна

    1. Ветлугина Н.А., Кенеман А.В. Теория и методика музыкального воспитания в детском саду. – М.:Просвещение, 1983. –С. 207.

    2. Шоломович С., Рудченко И., Зинич Р. Методика музыкального воспитания в детском саду. – К., 1985. – С. 117.

    3. Романюк І. Музичне виховання в педпроцесі: функції керівника закладу / І. Романюк // Дошкільне виховання. – 2011. – № 4. – С. 10.

    4. Про атестацію музичних керівників, інструкторів з фізкультури ДНЗ. Лист МОН України від 16.03.2009 р. № 1/9 – 165 // Дошкільне виховання. – 2009. – № 3. – С. 3.

    Література додаткова

    1. Радынова О.П., Катинене А.И., Палавандишвили М.Л. Музыкальное воспитание дошкольников. - М.: Просвещение, 1994.- С. 20-39.


    ТЕМА ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ВИВЧЕННЯ

    3.2.5. Керівництво роботою з музичного виховання в

    дошкільних методичних кабінетах
    Завдання до самостійного вивчення

    1. Вивчити самостійно рекомендовану літературу.


    Питання для самостійного вивчення

    1.Задачі, зміст і методи роботи методиста з музичного виховання (області, міста, району).

    2.Оформлення методичного кабінету з розділу програми «Музичне виховання».

    3.Робота методиста з музичними керівниками. Загальна спрямованість і вимоги методиста до змісту і методів роботи музичних керівників.

    4.Інспектування дитячих садків з теми «музично-естетичне виховання в дитячому садку».
    Методичні рекомендації

    Задачею методиста, що працює в області музичного виховання дітей, є здійснення загального керівництва цим важливим педагогічним процесом, організація і проведення різних заходів щодо підвищення кваліфікації музичних керівників і забезпечення для цього оптимальних умов.

    Методист повинен знаходитися на рівні сучасних музично-естетичних знань, бути в курсі суспільного музичного життя, постійно підвищувати свій теоретичний рівень у області естетики і музичного мистецтва, вимогливість до себе відповідно до задач сучасної музичної педагогіки.

    Розглянемо окремі форми організації підвищення кваліфікації музичних керівників:

    – музичні методичні об'єднання;

    – відкриті музичні заняття;

    – індивідуальні консультації;

    – групові консультації;

    – семінар-практикум;

    – проблемний семінар;
    – курси, гуртки.

    Тематична перевірка дошкільного навчального закладу доручається суспільному інспектору, що є кваліфікованим фахівцем-музикантом. Тематична перевірка з'ясовує умови організації музично-естетичного виховання відповідно до вимог Програми за якою працює дошкільний навчальний заклад.
    Література основна

    1.Ветлугина Н.А., Кенеман А.В. Теория и методика музыкального воспитания в детском саду. – М.:Просвещение, 1983. –С. 207.

    2.Шоломович С., Рудченко И., Зинич Р. Методика музыкального воспитания в детском саду. – К., 1985. – С. 117.

    Література додаткова

    1.Радынова О.П., Катинене А.И., Палавандишвили М.Л. Музыкальное воспитание дошкольников. - М.: Просвещение, 1994.- С. 20-39.

    ТЕМА ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ВИВЧЕННЯ

    3.2.6. Здійснення наступності в музичному вихованні

    дітей дошкільного навчального закладу і школи

    Завдання до самостійного вивчення

    1.Вивчити самостійно рекомендовану літературу.
    Питання для самостійного вивчення

    1. Тематичний принцип у музично-естетичному вихованні та навчанні дітей старшого дошкільного і молодшого шкільного віку.

    2. Єдність цілей і завдань музичного виховання в дошкільному навчальному закладі і початкових класах школи.

    3. Форми сумісної роботи школи і дошкільного навчального закладу.


    Методичні рекомендації

    Перед органами освіти стоїть задача – створити найсприятливіші умови для всестороннього естетичного виховання дітей.

    Виконання цієї задачі багато в чому залежить від єдиної системи естетичного виховання в дитячому саду і початкових класів школи.

    Школа зацікавлена в тому, щоб діти прийшли в 1 клас з хорошою музичною підготовкою, на основі якої продовжується подальше цілеспрямоване систематичне музично-естетичне виховання і навчання.

    Цілі і задачі музичного виховання і навчання в школі обгрунтовуються цілісним вченням про музичну культуру сучасного суспільства. «Музична культура суспільства є єдність музики і її соціального функціонування. Це складна система, в яку входять:

    1. Музичні цінності, що створювані або зберігаються в даному суспільстві.

    2. Всі види діяльності по створенню, зберіганню, відтворенню, розповсюдженню, сприйняттю і використовуванню музичних цінностей.

    3. Всі суб'єкти такого роду діяльності разом з їх знаннями, навиками і іншими якостями, що забезпечують її успіх.

    4. Всі установи і соціальні інститути, обслуговуючі цю діяльність». (Сохор А.Н. Музична культура суспільства // Питання психології і естетики музики. – Л., 1980. - З. 62.

    Музичне мистецтво – це і специфічна форма віддзеркалення дійсності засобами звуків, і форма спілкування людей. Це комунікативна функція музики має особливе значення при організації музичного виховання і навчання дітей.

    Література основна

    1.Ветлугина Н.А., Кенеман А.В. Теория и методика музыкального воспитания в детском саду. – М.:Просвещение, 1983. –С. 207.

    2.Шоломович С., Рудченко И., Зинич Р. Методика музыкального воспитания в детском саду. – К., 1985. – С. 117.

    Література додаткова

    1.Радынова О.П., Катинене А.И., Палавандишвили М.Л. Музыкальное воспитание дошкольников. - М.: Просвещение, 1994.- С. 20-39.

    2. Дубровская Е.А. Руководство процессом музыкального воспитания в дошкольных учреждениях. - М., 1988. - С. 34.
    1   2   3   4   5   6   7   8


    написать администратору сайта