Главная страница
Навигация по странице:

  • § 2. Органістична школа в соціології (Г. Спенсер, П. Ф. Лілієнфельд, О. І. Стронін, А. Шеффлє, А. Фулье, А. Еспінас, Р. Вормс та ін.)

  • Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів


    Скачать 2.01 Mb.
    НазваниеНавчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів
    АнкорZakharchenko_Pogorily_Istoriya_sotsiologiyi.doc
    Дата23.05.2018
    Размер2.01 Mb.
    Формат файлаdoc
    Имя файлаZakharchenko_Pogorily_Istoriya_sotsiologiyi.doc
    ТипНавчальний посібник
    #19549
    страница16 из 31
    1   ...   12   13   14   15   16   17   18   19   ...   31
    § 1. Загальна характеристика соціологічного натуралізму

    У XIX ст. в науці відбувається різкий перехід до соці­альної проблематики. Соціологія О. Конта значно приско­рила цей процес. Наукове пізнання пройшло довгий і склад­ний шлях до усвідомлення того, що всесвіт, земля, світ не­живої і живої природи цікавлять суспільство і збуджують науковий пошук саме тому, що все це потрібно людині для забезпечення її фізичного та духовного існування.

    З людини починається наука, а сенс науки — у пізнанні природних і соціальних факторів її буття. К. Маркс тонко підмітив, що людина вдивляється в іншу людину, як у дзер­кало, що дає змогу їй зрозуміти себе. Таким «дзеркалом» людства були природа, навколишній світ. Спочатку людина власні якості переносила на світ природи (анімалізм, антро­поморфізм), а пізніше навпаки — природні властивості й закономірності почала редукувати на себе і власний світ (гомункулус, «людина — рослина», «людина — машина» то­що). Методом проб і помилок соціальне пізнання прямува­ло до розуміння людиною власної унікальності і якісної від­мінності свого способу існування.

    Таким чином, розвиток соціології XIX ст. сприяв усві­домленню соціальним знанням специфіки соціальної при­роди суспільства і людини, а також суспільством факту власної унікальності як природно-історичного феномена.

    Органіцизм, соціальний дарвінізм, расово-антропологіч­на та географічна школи в соціології можна порівняти з мі­фологічними кентаврами чи сфінксами (тваринами з люд­ським обличчям). Так і тут — при всій орієнтації їх на біологічне чи природниче все ж тут у центрі уваги — суспіль­ство, людина, соціальні інститути, соціальні проблеми. Це не були наукові теорії; вони не розкривали об'єктивних за­кономірностей розвитку суспільства, оскільки орієнтувалися на біологію, природознавство. Але суспільній науці потріб­но було «перехворіти» на аналогії, редукціонізм, щоб пере­конатись у науковій безплідності подібних спроб, бо в нау­ковому пізнанні доведення неможливості того чи іншого пошуку теж є науковим досягненням, оскільки воно показує, як не слід іти далі.

    159

    Установки О. Конта на розуміння соціології як «соці­альної фізики», орієнтованої на методи біології, фізики то­що, виявилися живучими. Переважна більшість соціологіч­них шкіл XIX ст. намагалися зрозуміти соціальне через біо­логічне чи природниче, а тому одержали в історії соціології назву натуралістичної соціології. В межах соціологічного натуралізму розвивалися такі напрями, як органіцизм, со-ціал-дарвінізм, расово-антропологічний та географічний., У зарубіжних джерелах трапляються й інші назви (біоло­гізм, фізикалізм, екологізм тощо). Та справа не в назвах.

    У межах натуралістичного напряму в соціології одним з перших виникає біологічний напрям, початок якого пов'я­заний з органістичною школою. Загальною рисою біологіч­ного напряму є принцип редукціонізму, тобто зведення соціального до біологічного, пояснення більш складної си­стеми через простішу, що в даному випадку не дає змоги розкрити сутність власне соціального.

    Біологічна наука у першій половині XIX ст. досягає знач­них успіхів. Вони пов'язані з теоріями Шлейдена і Шванна про клітину як елементарну живу частину організму та дар-вінівським ученням про еволюційне походження видів шля­хом природного відбору та виживання найпристосованіших організмів завдяки закону боротьби за існування.

    Ці новітні відкриття не пройшли повз увагу соціологів; вони, як і у випадку з розвитком механіки, спробували за­позичити нові наукові досягнення і поставити їх на службу соціології. Вихідними принципами для частини соціологів стали залежно від загальної орієнтації аналогія, редукціо-яізм, еволюціонізм.

    В основу ряду соціологічних шкіл натуралістичного на­пряму була покладена аналогія, тобто принцип подібності чи тотожності організму та суспільства. Але аналогія є ло­гічною формою, умовиводом, коли за схожістю одних ознак робиться висновок про можливу схожість інших. Проте це яе значить, що такий умовивід завжди буде правильним, а тим більше істинним. Адже умовиводи за аналогією віднос­но двох об'єктів є гіпотетичними, тобто вони дають лише ймовірне знання.

    З розвитком науки аналогія втратила функцію пояснен­ня, і сьогодні вона відіграє свою роль лише як засіб гіпо­тетичного знання для з'ясування проблеми і напрямів її вирішення. Тому неправомірно розглядати аналогію як ос­новний засіб соціології. Це—анахронізм. Щоправда, в су­часній науці є теорія подібності, що широко використову­ється в моделюванні, але тут діють інші принципи — від­творення особливостей, характеристик одного об'єкта на

    160

    іншому, створеному як модель. Та це вже інша сфера, інші проблеми і правила.

    Аналогія між організмом і суспільством не є винаходом соціологічного натуралізму XIX ст. Подібні випадки порів­няння суспільства з організмом трапляються у сивій дав­нині. Так, міфологія Стародавньої Індії оповідає про ство­рення богом касти брахманів з його голови, воїнів — з рук, землеробів — з ніг, а «недоторканних» — зі ступні божества. Т. Гоббс уподібнював державу чудовиську Левіафану. Дав­но ввійшли до широкого вжитку вирази «дипломатичний», «депутатський корпус» (від лат. согриз — тіло), «капіто-лій», «капітальний», «капітал» (від фр., англ. сарііаі — го­ловний та лат. сариі — голова), «члени уряду», «члени пар­тії», «органи влади», «мозковий центр» тощо. Але все це скоріше метафора, художній засіб перенесення значення, образний вислів, що несе психологічне, а не логічне наван­таження. Ми вже згадували про тотожність законів логосу та суспільства в античних філософів, про механістичні спро­би виведення аналогій між законами механіки й законами людського організму тощо. Проте аналогія не могла забез­печити глибокого наукового проникнення в причини і сут­ність суспільних процесів і явищ, оскільки суспільство — якісно вища система, що розвивається на основі не стільки природних, скільки власне соціальних закономірностей, за­конів.

    Кантівська теза про необхідність використання в соціо­логії порівняльного методу також була сприйнята натура­лістичним напрямом. Його прихильники приймали ряд до­слідницьких принципів за очевидні аксіоми і не утруднюва­ли себе обгрунтуванням їх правомірності чи детальним ана­лізом. Тому дуже часті випадки, коли констатується певний процес або явище без пояснення, чому саме так вони від­буваються. Тут часто перебільшується значення спостере­ження, а позитивістська методологія не ставила питання про причини (чому) спостережуваних явищ.

    Іншим важливим принципом зазначеного напряму був еволюціонізм — визнання поступального розвитку неорга­нічного й органічного світу та його безпосереднє поширен­ня на суспільство. Але, як не парадоксально, чимало його представників стояли на засадах антиісторизму. Вони роз­глядали історію суспільства без аналізу безпосередніх істо­ричних явищ і шукали закони загального розвитку суспіль­ства не в історії, а в законах еволюції природи та її елемен­тів, виходячи з установок тотожності природного та соціаль­ного. Подібне зведення соціального до біологічного уне­можливлювало пошуки суто соціальних закономірностей.

    6 828

    161

    Сприйняття аналогії між природним та соціальним спо­чатку розглядалось як умовне порівняння, але внутрішня логіка розвитку органіцизму, наприклад, призводила деко­го з'його прихильників до повного їх ототожнення. Це за­гальна характеристика даного напрямку, і, зрозуміло, вона не поширюється на всі окремі випадки.

    Одним із напрямів натуралістичної орієнтації став ор-ганіцизм, що передував іншим течіям.

    § 2. Органістична школа в соціології

    (Г. Спенсер, П. Ф. Лілієнфельд, О. І. Стронін,

    А. Шеффлє, А. Фулье, А. Еспінас, Р. Вормс та ін.)

    Започаткування органістичної школи в історії соціоло­гії пов'язано з науковою діяльністю англійського філосо­фа та соціолога, одного з основоположників позитивізму Г. Спенсера.

    Герберт Спенсер (1820—1903)—плідний і різнобічний учений, який досить глибоко був ознайомлений із сучасними йому науковими досягненнями в галузях математики та природознавства, працював деякий час інженером і техні­ком на залізниці. Не маючи за станом здоров'я середньої освіти, завдяки самостійній наполегливій праці здобув ви­щу технічну освіту, зміг піднятися до рівня вченого-енци-клопедиста і залишити значний слід у науці, особливо в со­ціології. За своїм значенням фігура Спенсера може бути зі' ставлена з роллю О. Конта в історії соціології XIX ст.,. незважаючи на деякі більш пізні скептичні оцінки його твор­чості. Він — автор численних наукових праць із соціології,, найзначнішими з яких є «Соціологія як предмет вивчення»^ «Основні начала», «Основи соціології». Є два видання його творів.

    Соціологічна система Спенсера грунтується на трьох основних елементах: еволюційній теорії, органіцизмі та вченні про соціальні організації — інститути.

    Еволюційна теорія Г. Спенсера була однією з найпопу-лярніших у XIX ст. Він на сім років раніше за Ч. Дарвіна на основі вивчення розвитку органічного світу приходить До ідеї існування еволюції в біологічному світі і формулює принципи природного відбору та боротьби за існування у світі природи. Після виходу праць Ч. Дарвіна Г. Спенсер стає його активним прихильником, а сам Дарвін називає ім'я Спенсера серед своїх попередників.

    Ідея еволюції Г. Спенсера спиралася на науковий при­родничий матеріал, а свій еволюціонізм він поширив на

    162

    всі, без винятку, явища природи та суспільства — космічні, хімічні, біологічні, соціальні. Спенсер вважав, що навіть такі феномени, як психологія та культура, природні за сво­їм походженням і тому, як усе природниче і природне, роз­виваються за законами природи, а отже, й еволюції.

    Г. Спенсер у системі соціології розглядає еволюцію як єдність двох взаємопов'язаних процесів — інтеграції, коли об'єкти переходять від стану гомогенності (однорідності) до гетерогенності (різнорідності), коли об'єкт включає в се­бе різноманітні, але неоднорідні елементи.

    Еволюція — це поступовий процес безперервної інте­грації матерії, що перетворює її з невизначеної і непов'я-заної однорідності (маси елементів) у визначену різнорід­ність. Так, Сонячна система виникає з розсіяної і безладної матерії та утворює взаємопов'язану компактну систе­му планет. Суспільство виникає як об'єднання людей у зв'язку із зростанням їх чисельності чи поступовим злит­тям маленьких володінь у великі феодальні, з яких виро­стають провінції, королівства та імперії. Можливий інший тип подібної інтеграції, коли, наприклад, внаслідок роз­ростання міста відбувається його злиття зі своїми примісь­кими районами.

    Еволюція проходить повсюдно однаково, але вона має три різні фази: неорганічну, органічну та надорганічну (суперорганічну). Ці фази становлять основні етапи ево­люції, що послідовно змінюють одна одну, проте кожна з них однакова за своїм механізмом. Зміни космічних си­стем є прикладом розвитку неорганічних еволюцій, виник­нення рослинного та тваринного світу відбувається вна­слідок органічної еволюції, тоді як поява і розвиток люди­ни та суспільства — наслідок надорганічної еволюції.

    Г. Спенсер розрізняє два типи еволюції: просту, сут­ність якої полягає в кількісній інтеграції елементів, і складну — коли відбуваються різноманітні зміни, внаслі­док чого інтегровані елементи породжують нові якості і зумовлюють перехід від однорідності до різнорідності й багатоманітності, ускладнюється структура, диференцію­ються функції, зростають і збагачуються процеси взаємо­дії між елементами і т. п.

    Всі еволюційні процеси відбуваються на основі законів еволюції, головні з яких Спенсер описує в «Основних нача­лах».

    Згідно із «законом нетривалості однорідного» однорідна маса елементів перебуває в стані нестійкої рівноваги і під впливом зовнішніх чинників окремі складові частини змі­нюються неоднаково. Наприклад, маси людей у різних ре-

    6*

    163

    гіонах під впливом географічних умов займаються найдо­цільнішими формами сільськогосподарської діяльності, по­в'язаними з кліматом, грунтами, рослинністю,— скотарст­вом, хліборобством, вирощуванням хмелю чи добуванням корисних копалин.

    «Закон групування» розкриває, яким чином еволюція зумовлює перехід від однорідності до більш стабільно по­в'язаної різнорідності, коли різнорідні елементи групують­ся й утворюють більш чи менш однорідні. Наприклад, на березі моря хвилі групують пісок і гальку, в суспільстві люди групуються в касти, союзи, партії тощо.

    «Закон скерованого^)уху» полягає в розумінні розвитку еволюції як процесу, 'спрямованого до центру «тяжіння» і найменшого опору. Наприклад, люди прямують до мети згідно зі своїм бажанням, і це слід розуміти як доцільний рух, в процесі якого особа намагається уникнути можли­вих перепон на своєму шляху до мети.

    «Закон примноження наслідків» в процесі еволюційно­го розвитку полягає у тому, що взаємодія фізичних чи со­ціальних явищ породжує нові процеси, явища, наслідки. Так, поява локомотивів зумовила розвиток торгівлі, торгів­ля сприяє спеціалізації виробництва в різних регіонах краї­ни, що стимулює розвиток товарного виробництва, впли­ває на ціни і т. д.

    Спенсер говорить і про «закон перетворення й еквіва­лентності сил», який дуже нагадує закони збереження та перетворення матерії й енергії, та про процес розкладу як закономірність еволюції. Але штучність усіх цих «законів еволюції», яких можна було б створити скільки завгодно, дає підстави не розглядати їх детально, оскільки вони не мають практичного значення.

    Найцікавіші елементи еволюційної теорії Г. Спенсера пов'язані з аналізом «иадорганічної еволюції» і стосують­ся суспільства.

    Еволюція, перетворюючи «однорідне» в «неоднорідне», зумовлює, як уже зазначалося, появу Сонячної системи, планет, зокрема Землі; вона ж лежить в основі органічної еволюції, з якої виростає суспільство, коли органічна ево­люція досягає стадії иадорганічної з появою людини.

    Суспільству як продукту еволюції в найбільшій мірі притаманна диференціація маси та координація взаємодії між його складовими елементами.

    Кожен наступний етап еволюції немовби «знімає» най­істотніші риси попереднього й у видозміненій формі збері­гає в собі. Тому в соціальному організмі-суспільстві є еле­менти неорганічного, біологічного, психологічного характе-

    164

    ру. Первісне суспільство — продукт неорганічних, біоло­гічних та психологічних факторів еволюції; воно виникає внаслідок нових процесів диференціації та інтеграції. Це суспільство відносно просте й однорідне, без усіляких со­ціальних відмінностей, однак і існуючі поступово зроста­ють, виникають нові соціальні функції, насамперед у зв'яз­ку з поділом праці. Це в свою чергу сприяє подальшій ди­ференціації структури і функцій суспільства у зв'язку зі зростанням чисельності населення і т. д.

    Істотним недоліком подібного розуміння Спенсером со­ціальної еволюції є виключення історичного суб'єкта як творчої суспільної сили. Він не бачить різниці між еволю­цією та її механізмами в природі і її особливостями в су­спільстві. Для Спенсера — це абсолютно детермінований автоматичний процес, який нагадує невблаганний детермі­нізм Демокріта, що не визнає випадковості чи ролі суб'єк­тивного фактора в історії.

    У праці «Соціологія як предмет вивчення» Г. Спенсер підкреслює, що процес соціального розвитку настільки зу­мовлюється загальним характером еволюції, що його по­слідовні ступені не можна визначити наперед, і тому жодне вчення, жодна політика не в змозі прискорити його більше певної норми, яка обмежена швидкістю органічних змін у людських істотах. Проте, на думку Спенсера, сам цей ево­люційний процес можна розладнати, уповільнити чи пору­шити, але ні в якому разі неможливо його вдосконалити штучно, шляхом зовнішнього впливу. Виходячи з цього, він категорично виступає проти соціальних революцій і навіть радикальних реформ, які неодмінно порушують і руйнують природний процес еволюційного розвитку, що призводить до занепаду суспільства, сприяє зростанню конфліктів, без­ладдя та зубожіння.

    Спенсер розглядає соціальні революції як історичні па­тології і порівнює їх з тими наслідками для організму, які викликаються захворюваннями шлунка.

    В аналізі суспільства та соціальних явищ спенсерів-ська соціологічна система спирається на принципи орга-ніцизму, оскільки в ній соціальна система уподібнюється живому організмові.

    Г. Спенсер дає високу оцінку ідеям О. Конта про зв'я­зок соціології (соціальної фізики) з біологією і її залеж­ність від останньої. Тому невипадково поняття «соціаль­ного організму» є одним з ключових у понятійно-категорі­альному апараті соціологічної теорії Г. Спенсера.

    Спенсера можна назвати поміркованим органіцистом, оскільки він уподібнював соціальний організм біологічно-

    165

    му, протестував проти приписуваних йому спроб їх ототож­нення, проте сам у своїх працях давав привід для подібних звинувачень. Польський учений Єжи Шацкі слушно заува­жує, що Спенсер «порівнював не лише суспільство з біоло­гічним організмом, а й біологічні організми із суспільни­ми: в його біології є також багато соціологічних аналогій, як аналогій біологічних в його соціології».

    У праці «Основи соціології» Спенсер, обґрунтовуючи правомірність проведення аналогій між суспільством і біо­логічним організмом, виділяє кілька подібностей між ни­ми: 1) соціальний та біологічний організми в процесі роз­витку збільшують масу та обсяг; 2) з їх розвитком відбува­ється ускладнення внутрішньої структури (за рахунок внутрішньої диференціації складових елементів); 3) ус­кладнення структури зумовлює диференціацію функцій в обох типах організмів; 4) в біологічному та соціальному організмах різноманітні елементи соціальної та біологіч­ної структури взаємозалежні між собою і перебувають у постійній взаємодії, де функціювання одного з -елементів системи неможливе без взаємодії із системою решти струк­турних елементів; 5) існування обох типів організмів по­в'язане з обов'язковим виконанням відповідних функцій, і тому цілісний організм існує довше за свої складові еле­менти, хоч і останні можуть певний час існувати при пору­шенні життєдіяльності цілого.

    Проте між біологічним та соціальним організмами є іс­тотні відмінності: суспільство не має чітко окресленої фор­ми, яка утворюється відносно локальними групами елемен­тів, що розсіяні в просторі, тоді як біологічний організм є певною цілісністю тісно пов'язаних між собою елементів; дискретність цілісного суспільного організму, його «неста­ла цілісність», розміщена в просторі, вимагає кооперації, взаємодії різних структурних елементів, яка здійснюється за допомогою символічної комунікації (мова, звичаї, обря­ди тощо), чого не має біологічний організм; у біологічному організмі почуття та свідомість концентруються в окремих спеціалізованих органах, тоді як здатність відчувати й мис­лити притаманна всім складовим елементам суспільства, суспільна радість чи горе більш чи менш адекватно пере­живається і відчувається кожним членом суспільства; ок­ремі елементи суспільства досить динамічні, рухливі і не пов'язані строго з певним простором, кожен індивід від­носно автономний у системі цілісного суспільства, на від­міну від структурних елементів біологічного організму, частини якого чітко локалізовані в «просторі» організму і позбавлені рухливості; в організмі його складові елемен-

    166

    ти підпорядковані цілому й існують заради нього, тоді як у суспільстві не індивіди існують заради суспільства, а су­спільство існує заради блага своїх окремих членів.

    Розглянуті вище питання, пов'язані з аналізом спіль­ного та відмінного між соціальним і біологічним організ­мами, мають принципове значення для оцінки соціологіч­ної системи Г. Спенсера, оскільки подальший розвиток започаткованої ним органістичної школи призвів до повно­го ототожнення цих двох різнорідних систем, а отже, і за­кономірностей і специфіки їх розвитку.

    Поміркований органіцизм Спенсера полягає у спробі відкрити в системі органічного світу певні раціональні еле­менти, які можна було б використати в процесі пізнання суспільства. Оцінка ефективності такого підходу не може бути однозначно негативною чи позитивною. З одного бо­ку, використання аналогії між соціальним та біологічним було неефективним з точки зору можливостей подальшого розвитку пізнання суто соціальних процесів і закономір­ностей, оскільки так чи інакше цей шлях вів до парале­лізму у розгляді біологічних і соціальних явищ і до ото­тожнення соціальних та природничих закономірностей. Що нового в пізнанні суспільних явищ давало уподібнення Спенсером засобів комунікації судинній системі, товарооб­міну — системі живлення організму, уряду, капіталістів, організаторів виробництва — нервовій системі, а армії — епідермі? Що зміниться, якщо ми уподібнимо якийсь уряд раковій пухлині, а армію чи каральні органи — імунній си­стемі чи, навпаки, порівняємо їх зі СНІДом, якщо в тота­літарно-фашистській системі вони служать сліпим знаряд­дям кривавої диктатури, що знищує всі громадянські свободи і їх носіїв, кидає в концентраційні табори мільйо­ни своїх кращих синів і дочок, замість житла будує підзем­ні шахти для ракет, нагромаджує таку кількість зброї, яка викликає жах у нормальних людей, а суспільство приречує на злидні, безправ'я і життя в стані постійного страху? Хіба подібні порівняння допоможуть нам розкрити сутність політичних режимів Гітлера, Сталіна чи Пол-Пота? Тим більше, що між ними є не лише спільне, а й відмінне. Такі засоби належать не до наукових, а до художніх; вони можуть впливати емоційно, але нічого не дають для розу­міння причинно-наслідкрвих залежностей.

    З іншого боку, при відносній недостатності знань про людину та суспільство аналогія між біологічним та соці­альним в окремих випадках давала змогу не стільки вирі­шувати, скільки ставити ряд проблем, розв'язання яких стимулювало подальший розвиток соціологічного пізнан-

    167

    ня. Саме аналогія при всій її пізнавальній неефективності стала для Спенсера досить вдало використаним знаряд­дям для розкриття ролі соціальних інститутів у житті су­спільства.

    Виходячи зі свого еволюційного вчення, зокрема «зако­ну групування», Г. Спенсер показує, що на фазі надорга-нічної еволюції виникають і розвиваються спеціалізовані «соціальні органи», які він назвав «соціальними інститу­тами». Сукупність взаємодіючих інститутів утворює ціліс­ну соціальну організацію — суспільство. Зростання чисель­ності населення вимагає поліпшення організації величезної людської маси, спеціалізації її діяльності, встановлення взаємодії різнорідних диференційованих елементів, які утворювали б соціальний організм.

    Це зумовлює появу різноманітних типів організації лю­дей, спеціалізованих за видами діяльності, відмінними за формами, функціями і нормами, за допомогою яких кожна «диференційована» й «однорідна» організація регулює, контролює, заохочує чи примушує до відповідних форм взаємодії людей і груп. Ці особливі «органи», чи типи організацій Спенсер називає соціальними інститутами.

    Він досить детально їх розглядає, висловлює багато ра­ціональних думок, але не дає чіткого й однозначного ви­значення соціального інституту.

    У сучасній соціологічній теорії соціальний інститут ви­значається як «сталі форми організації сумісної діяльно­сті людей», як «форма закріплення і спосіб здійснення спеціалізованої діяльності по забезпеченню стабільного функціювання суспільних відносин», а також «спеціальні установи, системи норм, соціальних ролей, що забезпечу­ють реалізацію функцій, необхідних для існування і роз­витку соціальних спільностей чи суспільства в цілому».

    Спенсер у своїй соціологічній системі в тій чи іншій формі аналізує або ставить питання про функції і роль соціальних інститутів, які перегукуються із сучасним їх розумінням.

    Розвинений соціальний організм у процесі надорганіч-ної еволюції поступово виробляє систему органів, що за­безпечують можливості взаємного пристосування, коопера­ції та взаємодопомоги між людьми, перетворювання несу-спільної за своєю внутрішньою природою людини в учасника кооперованої, спільної діяльності, в суб'єкт су­спільних відносин. Інакше кажучи, соціальний інститут формується як система забезпечення всіх суспільних форм соціальної діяльності.

    Спенсер вводить в ужиток як соціологічний термін «со-

    168

    ціальний інститут», але сам спочатку використовує його не­часто і здебільшого паралельно з такими поняттями, як «орган», «організація», «контроль», «регуляція» та ін. Ана­ліз становлення і розвитку соціальних інститутів здійсню­ється ним на основі використання величезної маси етно­графічного й історичного матеріалу, оскільки він вважав історико-порівняльний і еволюційний методи найефектив­нішими в дослідженні соціальних явищ.

    В «Основах соціології» Спенсер виділяє й аналізує шість типів соціальних інститутів: домашні (сім'я, шлюб),, обрядові, чи церемоніальні, політичні, церковні (релігій­ні), професійні та промислові. Він показує, як історично завдяки розвитку соціальних інститутів у суспільстві від­бувалася еволюція відносин між людьми (від первісної людини до сучасної) у зв'язку з еволюцією знання, мови, моралі, мистецтва, зростанням інтелектуального потенціа­лу суспільства тощо.

    Згадані вище типи соціальних інститутів класифікують­ся за їх функціями в суспільному організмі, де кожен з них включається в певну систему органів. Виділяються три та­ких системи інститутів: 1) інститути продовження роду (цю систему утворюють домашні інститути, пов'язані із сімейно-шлюбними відносинами, завдяки яким людство зберігає своє існування як рід); 2) система виробничих і розподільчих інститутів (включає промислові, професійні інститути і все, що пов'язане з ними,— розподіл людей на соціально-класові групи і зумовлену відповідну соціальну структуру, відповідний суспільний поділ праці в масшта­бах суспільства та ін.); 3) система регулюючих органів (складається з обрядових, політичних та церковних інсти­тутів).

    Третя система інститутів заслуговує детальнішого ана­лізу, оскільки Г. Спенсер першим в історії соціології зро­бив плідну спробу дослідити через аналіз регулювальної системи механізми і технологію соціального контролю та їх засоби. З його ім'ям пов'язано введення до наукового вжитку таких соціологічних термінів, як «контроль», «соці­альний контроль», «регуляція», «система примушення» в контексті аналізу діяльності соціальних інститутів.

    Виникнення людини із світу природи як процес перехо­ду від органічної до надорганічної еволюції пов'язаний з перетворенням людини як біологічного виду в людину як члена суспільства. Історично суспільство розвивалося від однорідного до різнорідного, оскільки спочатку воно ви­ступало як елемент природи (із сімей утворювалися роди, з родів — племена, з племен — нації і т. д.). Спершу одно-
    1   ...   12   13   14   15   16   17   18   19   ...   31


    написать администратору сайта