Главная страница
Навигация по странице:

  • § 2. А. Токвіль про демократію як суспільний лад

  • Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів


    Скачать 2.01 Mb.
    НазваниеНавчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів
    АнкорZakharchenko_Pogorily_Istoriya_sotsiologiyi.doc
    Дата23.05.2018
    Размер2.01 Mb.
    Формат файлаdoc
    Имя файлаZakharchenko_Pogorily_Istoriya_sotsiologiyi.doc
    ТипНавчальний посібник
    #19549
    страница13 из 31
    1   ...   9   10   11   12   13   14   15   16   ...   31
    § 1. Консервативна критика та ліберальна апологія буржуазного суспільства

    Події Великої французької революції мали далекосяжні наслідки як для європейської історії, так і для європейської; суспільно-політичної думки. Просвітителі XVIII ст. своєю діяльністю стимулювали процес революційної ломки старого суспільного ладу. Соціальні мислителі першої половини XIX ст. прагнуть у тій чи іншій формі осмислити результа­ти революції й оцінити той суспільний лад, котрий прийшов на зміну «старому режимові». Звичайно, все коло зацікав­лень істориків, філософів, економістів тої доби не можна прямо звести до подій, що мали місце у Франції впродовж 1789—1794 рр. і пізніше. Однак навряд чи можна заперечи­ти, що проблема «революційної демократії», «індустріаліз-

    5*

    131

    му» і «капіталізму» виступає ключовою для всіх, без винят­ку, визначних мислителів даного періоду. З деяким спро­щенням найцікавіші думки з цього приводу можна згру­пувати за трьома напрямами.

    Перший напрям об'єднує тих, хто позитивно сприйняв ті суспільні «даності», що виникли внаслідок революційних подій, насамперед реалії буржуазного суспільства, котре остаточно вивільнилося з-під тиску «старого режиму». Прий­маючи ці реалії як щось нормальне, позитивне, мислителі прагнуть водночас осмислити внутрішні закономірності функціонування цього суспільства, дати поради щодо поліп­шення тих чи інших аспектів нового суспільного устрою. Це — позиція ліберальної соціально-політичної думки, зо­крема позитивізму, який концептуалізував її висновки. Без­перечно, сюди можна віднести й соціологію у її контівсько-позитивістському варіанті.

    До другого напряму можна віднести ті концепції, які у тій чи іншій формі висловлюють несприйняття нових по­рядків і прагнуть критикувати їх з позицій минулого. Най­частіше при цьому йдеться про позитивні сторони зруйнова­ного революцією «старого режиму», ідеалізацію феодаль­но-дворянської старовини та досить гостре викриття негативних аспектів буржуазного суспільства. Цей напрям суспільно-політичної думки називають консерватизмом. На­решті, третя позиція пов'язана також з критичним ставлен­ням до буржуазного ладу, який утвердився внаслідок ре­волюційних подій, однак при цьому і «старий порядок» також стає об'єктом засудження. Феодальному минулому і буржуазному сьогоденню тут протиставляють майбутній справедливий лад, який має бути побудований самими людь­ми. Це — позиція представників утопічного соціалізму.

    Звичайно, згадані напрями не вичерпують собою усіх інтелектуальних течій першої половини минулого сторіччя. Однак вони належать до найвпливовіших серед них. Слід мати на увазі, що між цими течіями існують і певні спільні «точки дотику», а в окремих визначних мислителів (Гегеля, Токвіля та ін.) простежується поєднання і консервативних, і ліберальних ідей.

    Формально представників консервативної ідеології об'єд­нує негативне ставлення до революції як насильницького, брутального розриву з традиційними засадами народного життя. Найвпливовіші з ідеологів консерватизму (Е. Берк (1729—1787), Л. Бональд (1754—1840), Ж. де Местр (1753—1821) та ін.) —це, як правило, вихідці із знатних аристократичних родин, що зазнали утисків і переслідувань у результаті якобінського терору. У своїй творчості вони

    132

    обстоюють типові для представників «вищих станів» цін­ності — принципи монархії, станової ієрархії, католицької віри. Твори консерваторів пройняті прямою чи прихованою полемікою проти ідеології просвітництва як духовного фун­даменту революції. Консерватори критикують абстрактно-раціоналістичні засади соціальної філософії Просвітництва, вказують на наявність і значущість ірраціональних аспектів людського життя, пов'язаних з почуттям, вірою і т. п. Уяв­ленням про суспільство та людину «взагалі» вони проти­ставляють уявлення про конкретні, історично зумовлені фор­ми життя народу. «Я не знаю, що таке людина взагалі,— пише Л. Бональд,— натомість я знаю-французів, італійців, росіян». Суспільне життя розвивається згідно з органічни­ми законами, у відповідності до «духу народу», тому для нього небезпечні всілякі раціонально заплановані експери­менти.

    Консерватори, зокрема, гостро критикували наслідки революційної законотворчості, як вони були втілені у «Де­кларації прав людини і громадянина» і наступних кодексах. Новому буржуазному праву, що грунтувалося на індивіду­алістичних засадах, вони протиставляють традицію, котра грунтується, на їх погляд, На почутті колективності і врахо­вує конкретику міжособистісних стосунків. Новітні філософ­ські школи, зазначає Бональд, створили філософію індиві­дуальної людини, філософію «я». Натомість потрібно ство­рити філософію людини соціальної, філософію «ми».

    Не треба, однак, некритично приймати на віру колекти­вістський пафос консерваторів, оскільки тут йдеться насам­перед про станову, корпоративну солідарність соціальних верхів старого суспільства, котрі не бажають змиритися з утратою свого високого статусу в минулому. Консервативна критика справедливо вказувала на таку рису буржуазних суспільних відносин, як їх безособовість, абстрактна «ма­совість». Індивід у такому суспільстві позбавляється надій­ної підтримки та захисту з боку громади чи корпорації і стає беззахисним перед імперсональними державними ін­ституціями.

    Таким чином, нормальний суспільний стан уявлявся кон­серваторам у вигляді певної ієрархізованої системи груп, всередині яких індивідам належать певні чітко фіксовані позиції. Руйнування стабільної соціальної структури внас­лідок тих чи інших переворотів має своїм наслідком хаос і дестабілізацію суспільного життя, оскільки порушується органічність суспільного розвитку. Неважко бачити внут­рішню спорідненість між поглядами представників консер­ватизму й ідеями органіцистської соціології. У подальшому

    133

    деякі тези консервативних критиків «нового порядку» були активно сприйняті і розроблені неоконсерватизмом.

    Дещо іншу позицію стосовно того устрою, котрий при­йшов на зміну «старому порядку», займає соціальна філо­софія лібералізму. Патріархом лібералізму прийнято вва­жати класика економічної науки А. Сміта, чия діяльність належить ще дореволюційній добі. Програмові засади лі­бералізму з урахуванням досвіду Великої революції опра­цювали І. Бентам, Д. Мілль, Дж. Мілль, Б. Констан. На терені професійної соціології минулого сторіччя ідеї лібе­ралізму обґрунтовував Г. Спенсер. Звичайно, лібералізм, так само як і консерватизм, це не строго обгрунтовані тео­ретичні системи, а скоріше конгломерати поглядів, котрі центруються навколо кількох провідних ідей. Такими про­відними для лібералізму ідеями виступають насамперед індивідуалізм і утилітаризм. Ідеологи лібералізму творили в добу розквіту вільнопідприємницького капіталізму. Не випадково психологія вільного підприємництва, нічим не обмеженої ділової ініціативи, прагнення до збагачення «ді­ловим шляхом» набувають на той час масового характеру, стають до певної міри стилем життя. Лозунг «роби, що хо­чеш» стає на цей час своєрідним буржуазним символом віри. Представники ліберальної думки надають теоретичної фор­ми поглядам і настроям тих кіл, для яких епоха Реставрації була «їхньою добою».

    Обстоюючи цінності буржуазного активізму та раціона­лізму, ліберали захищають від консервативної критики ідео­логію Просвітництва. Дж. С. Мілль, наприклад, прямо на­зивав себе продовжувачем справи просвітителів XVIII ст. Це не означає водночас, що ліберальні мислителі, безумов­но, приймали все, без винятку, зі спадщини Просвітництва і революції. Адже вони були свідками реального втілення революційного «слова і діла» у життєву практику і не могли не бачити кричущих розбіжностей між ідеями і дійсністю. Дж. С. Мілль і Б. Констан, зокрема, помічають'внутрішню суперечність між ідеєю егалітаризму, рівності та принципа­ми свободи особистості. Б. Констан пише про «диктатуру мас», коли більшість пригнічує меншість; надуживання вла­дою в рамках буржуазно-демократичних інститутів турбує і Мілля. І. Бентам убачає небезпеку того, що за голосними гаслами «всенародних інтересів», природних прав можуть бути занедбаними інтереси звичайних «маленьких» людей. На його думку, соціальний мислитель має виходити з тієї простої й очевидної аксіоми, що усі люди, прагнуть переду­сім до задоволення своїх власних потреб і інтересів, і в цьо­му немає нічого аморального. Адже людське прагнення до

    134

    щастя, як зауважив свого часу Гельвецій, таке ж природне, як і прагнення уникати страждань. Тож будь-яку суспільну інституцію, доводить Бентам, слід оцінювати насамперед з погляду на те, чи сприяє вона збільшенню щастя людгй, чи служить вона їм на користь. Все те, що не відповідає такого роду номіналістичним критеріям, мусить бути визнане за соціально недоцільне, шкідливе. «Суспільство,— пише він,— нагадує тіло, яке складається з органів — індивідів. Чим же може бути в такому випадку суспільний інтерес, як не су­мою інтересів індивідів, що складають суспільство».

    Звичайно, формула Бентама аж надто механістична. Од­нак слід оцінити висновки, що випливають з неї. А ці вис­новки мають виразне ліберально-демократичне забарвлен­ня. Те нове, що вніс Бентам і інші ліберали до відомої гобб-сівської тези про егоїзм як рушійну силу історії, полягало у припущенні, що егоїстичні людські нахили можна нейтра­лізувати не шляхом вивершення над ними надбудови у виг­ляді авторитарно-тоталітарного Левіафану державної вла­ди, а через відповідну «каналізацію» егоїстичних інтересів у суспільно корисному напрямку. Адже ще Мандевіль у своїй «Байці про бджіл» дотепно зауважив, що людські грі­хи можуть мати і корисні для суспільства наслідки.

    Найвагоміші докази з цього приводу представники лібе­ральної думки віднаходили у сфері господарського життя. Адже, йк переконливо показав А. Сміт, розвинений еконо­мічний розподіл праці й обмін виступають ідеальним за­собом об'єднання суперечливих інтересів і прагнень людей в одне функціонуюче ціле. Саме тут, дбаючи насамперед про власну користь, люди встановлюють міцні соціальні зв'язки, котрі функціонують як самоорганізована система. З теорії економічного лібералізму Сміта випливав важливий висно­вок соціологічного характеру— висновок про те, що попри всі можливості політичного втручання у регулювання еко­номічних процесів політика завжди залишається чимось зовнішнім стосовно економіки, котра здатна функціонувати «в автономному режимі», що не виключає водночас можли­вості корекції дії ринкових механізмів.

    Ідеологія лібералізму мала важливе значення для фор­мування соціологічної думки в цілому і розвитку соціоло­гічної теорії зокрема. Вона закладала підґрунтя теорії со­ціальної дії, ставила питання про зв'язок між соціальними диспозиціями особистості й інституційними рамками соці­альної діяльності, а також про зв'язок між окремими со­ціальними «субсистемами». Не випадково пізніше «ринкова модель» була покладена в основу новітніх теорій суспіль­ства — функціоналістської, теорії соціального обміну й ін.

    135

    У праці А. Сміта «Теорія моральних почуттів» знаходимо вдале порівняння, що дає змогу зрозуміти роль так званого суб'єктивного (мотиваційного) аспекту соціальної дії. Кри­тикуючи прихильників адміністративного втручання в еко­номічну сферу, автор зауважує, що останні «уявляють собі, ніби можуть розставляти по місцях людей у великому сус­пільстві так, як рука шахіста розставляє фігури на шахів­ниці. Однак вони не розуміють, що фігури на шахівниці не мають інших напрямків руху, окрім тих, що їм задані — на той час як на великій шахівниці людського суспільства кож­на фігура має свої власні правила руху, які досить відмін­ні від тих, що хотів би їй нав'язати той чи інший законода­вець».

    § 2. А. Токвіль про демократію як суспільний лад

    Своєрідним синтезом ліберальних і консервативних ідей стала соціально-філософська концепція А. де Токвіля (1805—1859), автора відомих праць «Про демократію в Америці» та «Старий порядок і революція». Хоча на сучас­ників його праці не мали скільки-небудь серйозного впливу, вони були заново відкриті у першій половині нашого сто­річчя. Р. Арон вважає Токвіля мислителем такого ж рангу, як і Конт або Спенсер. Токвіль гостро відчував усю гли­бину і сиЛу того перелому, який відбувався в житті євро­пейського людства, починаючи з подій Великої французької революції. Як французький посол у Сполучених Штатах Америки, він мав змогу детально ознайомитися зі специфі­кою політичного життя та суспільного побуту цієї країни. Спостереження за різноманітними проявами буржуазного прогресу дали мислителю підстави для далекосяжних уза­гальнень. «Ми,— писав він,— виступаємо свідками револю­ції, котра відбувається у суспільному побуті, законах, ідеях і почуттях людей. І хоча вона далеко ще не завершена, вже сьогодні її результати не можна порівняти ні з чим із того, що вже було в цьому світі».

    Твори Токвіля — це свого роду соціографія ранньобур-жуазного суспільства, вибудувана на значному фактичному матеріалі й підпорядкована водночас певній центральній ідеї. Подібно до того, як ряд пізніших соціологів прагнули мислити категоріями «індустріального» і «доіндустріально-го» суспільства, Токвіль виходить із.порівняння, а якоюсь мірою і протиставлення суспільства «аристократичного» та «демократичного». Аристократичне суспільство втілював в очах соціолога «старий режим», зруйнований Великою фран­цузькою революцією. Демократія для Токвіля означає си-

    136

    нонім політичного режиму і водночас усього суспільного побуту Сполучених Штатів, які, на його думку, показують у цьому відношенні зразок і перспективу для усього люд­ства. Висуваючи проблеми політологічні, Токвіль водночас не ототожнює політичні відносини і відносини соціальні. «Не можна,— писав він,— погодитися з тим, що люди тво­рять суспільство вже самим фактом визнання певного воло­даря чи визнання певних законів, суспільство існує лише тоді, коли люди дивляться на речі з однієї точки зору, ко­ли мають спільні погляди, коли, зрештою, ті самі факти викликають у них однакові враження і думки». Тому і по­няття демократії й аристократії у Токвіля означають дещо більше, аніж символи політичного устрою,— швидше це певні «ідеальні типи» суспільних відносин, які докорінно різняться між собою.

    У праці «Про демократію в Америці» Токвіль ретельно описує комунальні засади американського суспільного жит­тя, аналізує форми та механізми адміністративної та судо­вої влади, виборчу систему, принцип федералізму в управ­лінні, міжрасові стосунки, релігійність населення, вплив демократичної системи на ставлення до прані і сімейні сто­сунки та ін. Головною ознакою «демократичного етосу» виступає індивідуалістична життєва позиція. У демокра­тичних суспільствах втрачається почуття пошани до авто­ритетів; люди тут схильні покладатися насамперед на влас­ний розум. Індивід відчуває себе вивільненим від прив'я­заності до групи і перебуває віч-на-віч із суспільством як таким. Демократія, таким чином, водночас і зближує людей між собою, й ізолює їх одне.від одного. Тут реалізує себе принцип рівності людей, однак при цьому кожен дбає на­самперед про власні інтереси, втрачає інтерес до громадсь­ких справ. Токвіль ставить у прямий зв'язок розвиток де­мократії з рівнем індустріалізації господарського життя, доходячи при цьому висновку, що тою мірою, якою суспіль­ство набирає демократичних рис, окремі групи людей, по­в'язані з промисловістю, набувають ознак нової аристокра­тії. Нерівність всередині цієї групи наростає пропорціональ-но до того, як зменшується у суспільстві в цілому, робить висновок Токвіль.

    Цікаві думки висловлює вчений і щодо проблеми центра­лізації у демократичних суспільствах. Демократії, вважає він, притаманний централізаторський інстинкт. Впроваджен­ня в життя принципу всезагальної рівності створює нові, незнані раніше можливості централізації і, говорячи сучас­ним терміном, маніпуляції людьми. «Складається вражен­ня,— пише Токвіль,— що ми стаємо свідками двох проти-

    137

    лежно спрямованих революцій, одна з яких поступово по­слаблює владу, друга ж невпинно її зміцнює. Ніколи ще влада водночас не була такою слабкою і такою сильною». «Тиранія більшості» — такий суворий присуд виносить Ток-віль американській і всякій іншій демократії.

    Причиною цього виступає, як уже зазначалося, двознач­на ситуація, у котру потрапляє індивід у процесах демокра­тичних революцій. З одного боку, він позбавляється тут більшості своїх традиційних групових зв'язків і віри у всі­лякі авторитети. З іншого — він опиняється сам-на-сам з інститутами державної влади; між людиною і владою те­пер майже немає ніяких проміжних інстанцій у вигляді ста­нових, родових, корпоративних чи релігійних зв'язків. Ато-мізована у такий спосіб особистість легко стає об'єктом маніпуляцій з боку «центру». Токвіль засуджує так звану адміністративну централізацію, обмеження прав місцевого самоврядування. Небезпека, яку несуть із собою демокра­тичні революції, полягає саме в посиленні у пореволюцій-ному суспільстві адміністративної централізації. «...Немає народів, більш здатних підпасти під іго адміністративної централізації, ніж ті, що мають демократичний суспільний устрій. Ці народи мають схильність зосереджувати всю уря­дову силу в руках одної-єдиної влади, котра безпосеред­ньо представляє народ, оскільки за ним немає більше нічого, окрім окремих, рівних одне одному людей, що злиті в одну масу». При Людовякові XIV, зауважує автор «Демо­кратії в Америці», французьке суспільство було у значно меншій мірі адміністративно централізоване, аніж у по-революційну добу. «Урядова централізація набуває веле­тенської сили, коли поєднується з централізацією адмініст­ративною. Таким чином вона привчає людей наївно і постій­но зрікатися їх власної волі і підпорядковуватись не в окремих випадках, а в усьому і завжди. У цьому випадку вона не лише підкоряє їх собі силою, а й впливає на них, на їхні звички, вона ізолює їх, а потім поодинці забирає під свою владу із загальної маси».

    Принципи рівності у пореволюційних суспільствах про­являються, таким чином, у подвійній формі — і як гарантія свободи громадян, і як підстава для обмеження цих свобод і встановлення нової «тиранії більшості». Міркування Ток-віля про «подвійний характер демократичних революцій» мають певну тематичну спорідненість із тими дискусіями про «масове суспільство», які розпочалися в соціології піз­ніше, у першій половині нашого сторіччя. Токвіль одним із перших відчув ті суперечності, які криє в собі «масовізація» суспільного життя, котра робить вельми умовною грань між

    138

    «демократією натовпу» і тоталітаризмом. У цьому — одна з причин сьогоднішньої актуальності його теоретичної спад­щини.

    Суспільно-політичні ідеї консерватизму та лібералізму — важлива сторінка історії соціальної думки минулого сто­річчя. Звичайно, далеко не все з проблематики, котра обго­ворювалась консервативними і ліберально орієнтованими теоретиками, може бути прямо й безпосередньо віднесене до соціології. Однак ті цінності, які обстоювалися консервато­рами та лібералами — цінності «порядку» і «свободи», ви­явилися далеко не чужими і соціологічній теорії нашого часу. Більше того, проблема «волюнтарного порядку» або «реальної свободи» і сьогодні залишається в центрі соціо­логічних дискусій.

    1   ...   9   10   11   12   13   14   15   16   ...   31


    написать администратору сайта