Поняття про культуру. У матенадарані музеї рукописів Вірменії зберігається величезний ста
Скачать 34.73 Mb.
|
ліла — була поширеною у Північній Індії. Ліли будувалися на основі текстів з «Махабхарати» та «Рамаяни» і являли собою грандіозні вистави, які тривали іноді цілий місяць. Декорації були відсутні, святкову барвистість спектаклеві надавали яскраві костюми та маски. На півдні склалася інша форма театральної вистави — якшолана, в якій об'єднані діалог, танець, декламація та спів, Художні засоби, що використовувались акторами класичного театру, — це, насамперед, тонко розроблена система жестів та міміки, в якій особливого значення набували різні положення пальців, що виражали складні поняття та почуття {мудра). Індійські актори жестами створювали образи гір і рік, зоряного неба та лотоса, що розпустився. Наприклад, індійський актор притискає напівзігнуті долоні одна до одної, і присутні бачать пуп'янок квітки, що ще не розпустилася. Акторська гра строго канонізована. Кожен з персонажів мав особливий грим, костюм, манеру говорити, набір жестів, навіть ходу. Музика ^сангіт') тут сприймалася як могутній засіб формування духу. Слово «сангіт» означало триєдиність співу, музики й танцю, тобто окремої інструментальної музики ще не було. Велику роль грала імпровізація, що грунтувалася на відомих ритмах і тональностях (рага). Однак вже існували елітна та масова музичні культури. Високою за стилем та ідеєю була музика пізнання, «шляху». Поряд з нею існувала музика «ґрунту», характерна для провінцій; Ті виконували не професіонали, а прості люди. Але зазначимо, що виконавці елітної музики були також представниками «нижчих» каст. Це — мандрівні артисти, що несли своє мистецтво і в палаци, і на майдани міст та сіл, 3.5. СЕРЕДНЬОВІЧНА КУЛЬТУРА БУДДІЙСЬКИХ КРАЇН АЗІЇ 3.5.1. Історична довідка. Огляд цього матеріалу важко здійснити з належною глибиною. По-перше, він дуже великий за обсягом у географічному та історичному відношенні, бо буддизм поширився на величезну територію. По-друге, розвиток культури в лоні буддизму відбувався протягом двох і більше тисячоліть. Тому слід відібрати з цього багатства найпомітніші явища, щоби дати хоча б приблизне уявлення про культурне життя даного регіону. Країни, які оточували Індію, не мали таких міцних власних релігійних фундаментів, як брахманізм (наприклад, у Китаї стародавня міфологія була витіснена конфуціанською та лаоською філософією). Тому ці'.кра'іни були менш «захищені» 'від експансії нової та духовно глибокої віри; буддійське вчення та культура вливаються в життя країн, розташованих поруч з Індією, могутніми потоками. При цьому буддизм на місцях видозмінюється, поєднується з місцевими релігіями та культурами, іноді вже мало нагадуючи власні витоки. «Чистий» буддизм зберігається лише на острові Шрі-Ланка (Цейлон), де він має характер філософсько-аскетичного руху. В інших регіонах буддійської Азії, особливо на Півночі, буддизм набуває вигляду типово «церковного», обростаючи численною кількістю богів і божків, демонів і духів, святих і подвижників. У буддизмі було узаконено два шляхи — хінаяна (мала колісниця), тобто традиційний буддизм з його зосередженістю на внутрішньому Я (буддизм Шрі-Ланки) та магаяна (велика колісниця), що передбачала синтез буддизму з різними місцевими віруваннями- У сфері культури це, звичайно, стимулювало появу розмаїття ідей та їхнього політичного, юридичного чи митецького втілення, різних моделей поведінки, різного стилю життя. Взагалі ж буддизм доволі гнучкий, що дає йому змогу мирно співіснувати з місцевими релігіями та культурними традиціями. Тому буддизм не можна звести до одної «церкви» та одної культури. Це нагромадження сект, поєднання різних національних культурно-художніх традицій. У сфері впливу магаяни змінюється частково й склад буддійської психології: розмиваються власне буддійські основи вчення та широко впроваджуються елементи місцевих, добуддійських культур, що часто відображали давній, архаїчний тип свідомості. 3.5.2. Культура Тибету в середні віки. У високогірному Тибеті віддавна існувала своя релігія бон, побудована на принципах шаманізму й магії, що позначилося на характері тибетського буддизму. Він тут поділяється на дві течії («жовтошапкова» та «червоношапкова» віри), які є формами ламаїзму і^лама .— ченець-священнослужитель'17), а ламаїстські монастирі стали центрами своєрідної духовної культури й знань, зокрема, заснованих на народному досвіді медицини (голковколювання, траволікування, психотерапія), багатої за змістом і формами літератури та неповторного культового мистецтва. У північному буддизмі дещо всупереч вченню про нірвану виникають поняття пекла та раю, потойбічного суду. Постають уявлення про численних будд і бодгісатв — праведників, що після здобуття просвітління залишаються в цьому світі у новому тілі, щоб врятувати слабке людство. До числа подібних істот належить глава буддійської «червоношапкової» церкви Далай-Лама («Море-Лама», тобто Великий Лама), який, за уявленнями тибетських буддистів, заново народжується на землі в дитині особливого типу. Ченці-лами проходять, залежно від рангу посвяти, складні випробування. Взагалі, кожний молодий хлопець зобов'язаний провести в монастирі від кількох місяців до кількох років, щоби оволодіти мистецтвом приборкання тілесних пристрастей та медитації. З раннього ранку лами медитують у тиші монастиря, їдять один раз на добу, мало сплять, загартовують тіло й волю різними обмеженнями. Лами високого рангу іноді рік проводять у темному підземеллі, переживаючи в самітництві «боротьбу з демонами», жах смерті та усілякого роду тілесні обмеження. Ці ризиковані, на межі розщеплення психіки, експерименти завершуються переважно величезною перемогою волі, міцним загартуванням тіла та псиа'іки. Вважається, що у такий спосіб лами набувають паранормальних здібностей. Стверджують, наприклад, що у таких посвячених відкривається містичне «третє око», яке дає Їм змогу бачити ауру навколо людей і відрізняти добрих від лихих. Характерна літературна пам'ятка тибетського містицизму-— «Книга Мертвих», що дуже нагадує давньоєгипетський аналог. У ній описано стани свідомості, що розлучається з тілом; змальовано страшних демонів, які прагнуть зжерти людину за її гріхи. Мудрість і воля полягають в тому, щоби не піддатися страху, пройти крізь мару, знайти шлях до буддійського раю. Храмові богослужіння часто передбачають, окрім речитативного читання священних текстів ламами, ще й священні спектаклі та танці, які виконуються в костюмах і масках (наприклад, обличчя демонів — ворогів Будди — твариноподібні, страхітливі, зроблені з кісток, хоралів, .хутра та металу). Буддійські храми та святилища (пагоди, ступи) багато прикрашені скульптурою і живописом, відображують чарівність «тимчасозого» світу, приреченого на загибель. Привертає увагу своєю архітектурною своєрідністю резиденція Далай-лами в Лхасі — прямокутна споруда, розташована, мов орлине гніздо, серед неприступних, крутих скель. Вона обросла з усіх боків додатковими спорудами; все це нагадує казкову обитель, піднесену над буденністю. Існувала і світська архітектура — садові та паркові ансамблі у великих містах. Особливі правила лиття та образного рішення властиві тибетській металевій скульптурі. Вона має зображати нематеріальну сутність речей, і вже у виготовленні моделей для виливання з використанням піску, що висипається, а не звичайного воску, закладено ідеологічний зміст: так висихають й обсипаються мирські бажання у того, кого зображують. Завдяки цій технології буддійській скульптурі властиві заокруглені, спокійні форми, що символізують дух нірвани, «згасання бажань». Скульптуру часто робили з дорогих металів (золото, срібло, бронза), прикрашали коштовним камінням — все це повинно було створити образ неземної краси (характерно, що буддійський ченець не смів торкатися золота та срібла). У живописі домінує складна за малюнком буддійська ікона, що передає розгалужений містичний сюжет. Образи Будди та буддійських святих оточені, як в християнській іконі, німбами (аура святості). Чисті тони та багата гама надають зображенню урочистості. Наприклад, у північному буддизмі поширена ікона «Колесо сансари», яка є своєрідною ілюстрацією до вчення Будди. Це зображення духовної мандрівки Маудгальяна, учня Будди. Він, розшукуючи померлу матір, відвідує усі сфери її переродження (світ богів, демонів, тварин, мешканців пекла тощо). У центрі Ікони — страхітливий дух Смерті, що тримає в зубах і кігтях величезне колесо — сансару. Посередині колеса — менше коло, у якому сплелися змія (символ злості), півень (символ чуттєвості) та свиня (символ невігластва). Навколо — п'ять сфер переродження. Пекло змальовано внизу, тут відбувається суд над грішниками, вони зазнають страхітливих тортур. Світи богів і людей — вгорі (люди — справа, боги — зліва). Індію позначено білим слоном, Китай — частиною Великої Стіни, Тибет — палацом Далай-лами тощо (цікаво, що у російській Бурятії XX ст. Росію позначали у цій іконі орачем, поїздом або й школою під червоним прапором). Справа та зліва — сцени пожирання одне одним тварин та «бірітів», людиноподібних істот, що втілюють вічний голод. По верхньому краю ікони змальовано боротьбу богів і демонів, внизу розміщено постаті, що символізують страждання: жінка, яка народжує; старий чоловік, хворий та мрець. усі ікони малювали за каноном, його структуру ченці та віруючі знали напам'ять. Іноді від одного погляду на знайоме зображення буддист впадав у транс. Водночас малюнки, наприклад у медичних трактатах, відрізняються точністю та натуралізмом. Тибетський буддизм (ламаїзм) і сьогодні поширений у Монголії, частково в сусідніх з Індією районах Китаю, у деяких регіонах Росії, наприклад у Бурятії. Сьогодні відомості про тибетський буддизм у нас часто перекручені й міфологізовані, бо поширюються через усілякі еклектичні теософські твори. 3.6. КИТАЙСЬКА КУЛЬТУРА В СЕРЕДНІ ВІКИ В епоху середньовіччя Китай стає місцем поєднання багатьох східних культур, вступаючи в економічні та культурні контакти з іншими народами. Внаслідок цього на грунті давніх власних традицій і виникає китайська середньовічна культура. 3.6.1. Роль буддизму в культурі Китаю. Здебільшого новим формам художньої культури Китай зобов'язаний буддизму, що прийшов з Індії. Але в Китаї буддизм поєднується з певними твердженнями даосизму та конфуціанства. У Китаї виникає особливий варіант віри в Будду — чань-буддизм (в Японії цей вираз отримав більш відоме нам звучання дзен-буддизм). Його заснував у Китаї індійський ченець Бодгидхарма, який, за переказами, дев'ять років займався лише тим, що спостерігав стіну монастиря, начебто долаючи мури, у яких замкнено свідомість. Проте чань-буддмзм вчить, що просвітлення можна досягти й шляхом салюрі — миттєвого трансу, моментального зосередження на ідеї нірвани. Ідея полягає в тому, що всі люди за природою своєю — будди, отож не варто витрачати енергію на вивчення численних релігійних трактатів і приборкання пристрастей. Гасло чань-буддизму — «Споглядай самого себе і ти отримаєш те ж саме просвітлення, що й Буддз». Це вчення приваблювало маси людей саме тому, що не вимагало багаторічного чернецького аскетизму й водночас спиралося на традиційні китайські культурні засади (наприклад, даосизму — «китайської йоги», який і без індійського впливу привчав до споглядання природи). 3.6.2. Політико-юридична структура середньовічного Китаю та його суспільна думка. У середньовіччі Китай зазнав впливу буддійської ідеології з її поглядом на земне життя як щось тимчасове й оманливе. Однак, у сфері політичної думки та права зберегло свої позиції конфуціанство. Воно вчило про необхідність збереження традиційної соціальної ієрархії, влади імператора як сина Неба, що відповідало політичним інтересам величезної та густонаселеної країни. Лише у XVIII ст. ідеї Конфуція вперше буде піддано сумніву. Проте закони та порядок, як їх розуміли у Стародавньому Китаї, зазнають у середньовіччі довготривалої кризи. На межі II—III ст. н.е. у Китаї прокотилося повстання (Жовтих пов'язок); феодальну систему, що грунтувалася на крупному землевласництві, остаточно було підірвано селянськими повстаннями IX— початку Х ст. та вторгненням чужоземних завойовників, особливо ж — нашестям монголів у XIII ст. Поновлено було традиційну політично-правову систему лише у XIV—XVII ст, за династії Мін. усі ці перипетії сприяли поширенню буддійського світогляду, який став також і природним наслідком тих ренесансних процесів і сподівань на гармонійний земний життєустрій, які розгорнулися ще за часів Конфуція. 3.6.3. Література та мистецтво. Буддизм приваблював китайців своєю зверненістю до духовного світу людини, ідеєю про внутрішню духовну спорідненість всього живого; він давав простір для вияву індивідуального «я» в умовах тотального гноблення особистості. У першу чергу це позначилося на літературі. У середньовічному Китаї процвітали світські поезія та романістика; улюбленим жанром була новела. Усе це свідчить про тривалість ренесансної ситуації, непоборний вплив гуманної конфуціанської концепції. Новели та романи у Китаї (як, до речі, й в інших країнах цього регіону) типологічне близькі до новели європейського Відродження. Вони так само широко використовують як матеріал для художнього зображення побутову ситуацію та соціальні мотиви, поєднуючи Їх з повчаннями та фантастикою. Характерними є дражливі й еротичні, з сатиричним присмаком новели Пу-Сунліна, що широко використовував фольклорно-казкові традиції. Кохання, пригоди та фантастика створюють неповторний художньо-образний сплав. Широко популярним був роман Ші Найаня «Річкові заплави», у якому використано фольклорні традиції і оспівано повстанців проти влади у XII ст. У ньому змальовано утопічне царство рівності та справедливості у таборі бунтівників Ляншань, шляхетних народних героїв, які борються з підступними придворними аристократами. Роман був заборонений, але він знаходив все нових і нових читачів. Варто згадати і роман «Сон у червоному теремі» Цао Суациня (XVIII ст.), присвячений перипетіям любовно-психологічної гри, сповнений витонченого еротизму, Лірична поезія середньовічного Китаю відтворила сподівання індивіда, який прагне широких обріїв та свободи вчинку у жорсткій і практичній тоталітарній системі. Такі поети, як Лі Бо та Ду Фу, поєднували буддійські мотиви з даосист-ським відчуттям чарівності світу й природи, охоче писали про кохання, радість і трагізм буття. ПІДНОСЯЧИ ВИНО Невже, вам, друзі, в око не впаде, Як води каламутні Хуанхе З небесної стрімкої висоти Бурхливо ринуть у безкрайнє море, Аби не повернутися ніколи? Невже, вам, друзі, 6 око не впаде, Що у покоях царських дзеркала В скорботі за волоссям: донедавна Було від шовку тонкого чорніше, А нині слгало снігом?.. (Лі Бо) Література була головним полем духовного самовиразу індивіда та користувалася великою суспільною увагою. Виникла навіть літературна критика {шихта та ціхуа). Багата Й драматургія середньовічного Китаю, що поєднувала глибокий психологізм та соціально-моралістські ідеї. У найдавнішій китайській драмі використано конфуціанську церемоніальність; вона нагадувала сьогоднішнє «шоу», 3.6.1. Пагода але мала чітку виховну мету. Виникає справжня художня драматургія, що виражає почуття ускладненості світу, сповненого протиріч. Особливо високою за рівнем літературної культури є драма епохи Юань (XIII—XIV ст.), коли монгольська династія, що утвердилася в Китаї, встановлює після смуги «вогню та меча» відносне благополуччя та порядок. Цю епоху називають «золотим віком китайської драматургії». В юанській драмі герої п'єси представляють усі соціальні прошарки: від імператорського двору до мешканців убогих хатин. Драматургів обурює будь-яка підлість і захоплюють прояви благородства та людяності, Тут виникає своєрідний «реалізм» зображення, точне слово. Такою є, наприклад, драма Гуань-Ханьцзи-на «Образа Доу Е». Доу — трудівниця, що не вміє кривити душею. Вона обирає смерть, не бажаючи коритися насиллю і не вміючи бути підступною. Помираючи, Доу проклинає несправедливість світу, запроданство суду. Особливо показовим є гуманне ставлення автора до жінки, яку у феодальному Китаї вважали загалом другорядною істотою. Криза авторитету конфуціанства призводить до критики його постулатів та викриття будь-якого ханжества. Драматург Бай Пу оспівує у п-'єсі «Біля огорожі» руйнацію традиційних моральних табу, всепереможне кохання, яке в особі головної героїні Лі Цянь'Цзияь отримує перемогу. Створювалися також п'єси на міфологічні сюжети (драматургія Мачжию-аня, побудована на фольклорі), але Їх роль менш значуща. Своєрідна й примхлива за формами архітектура середньовічного Китаю, яка реалізувала буддійський образ світ;'. У Китаї розпочинається спорудження за індійським зразком скельних монастирів, дерев'яних наземних храмів та сховищ буддійських реліквій — пагод (рис. 3-6.1). Найвідоміший буддійський печерний храм середньовічного Китаю — Цень-фодун («печера 1000 Будді) —- створювався з IV по XIV ст. Стіни та стеля його виконані з глини й розписані фарбами. Сюжетами розписів ставали райські палаци та сади, прекрасні небесні танцівниці, що розкидають по небу квіти тощо. Пагоди спочатку нагадували індійські вежеподібні храми. Потім, набувши своєрідності, вони переросли у високі багатоярусні споруди з різноманітних матеріалів (дерева, каменю, бронзи та заліза), прикрашені різьбленням, їх зводили на пагорбах серед густої зелені. Піднімаючись угору стрімкими стежками, прочани, ще не бачачи пагод, чули мелодійний передзвін порцелянових дзвіночків, що виспівували під поривами вітру. Знаменитими є Даяньта («пагода диких гусей» ), пагода Тигрової гори та ін. Архітектори середньовічного Китаю сприймали будівлю як частину пейзажу — навіть кути дахів характерно підносяться догори, нагадуючи гілки дерев. Популярними були також маленькі сади-картини, у яких альтанки з нефарбованого дерева майстерно вписувалися у створений штучний ландшафт. Та ж любов до природи простежується в китайському середньовічному живописі, Вже у VII ст. в розписах храмів поряд з релігійними починають з'являтися пейзажні мотиви. Природа стає основною темою живопису, а сам пейзаж отримує в Китаї назву шань-шуй — «гори-води». У Х—ХІІ ст. пейзаж стає найвищим виявом пошуків китайських художників. За лаоським і буддійським віровченнями світ людини та природи — начебто єдине психологізоване поле. Пейзаж виражав взаємодію ян-інь. Для цього необхідними були лише два тони — темний та світлий (темна туш на світлому тлі), Щоби передати неосяжний простір світу, пейзажі писали на сувоях — найчастіше вертикальних — з шовку або паперу. Картини супроводжувалися віршами. Китайське середньовіччя подарувало історії чимало імен великих пейзажистів: Ван Вей, Дун Юань, Лі Чен, Фань Куань, Сюй Даохін, Пізніше відокремився від сакрального суто світський жанровий живопис Китаю, який передавав у численних подробицях звичайне повсякденне життя. Середньовічне мистецтво Китаю славилося також своїми декоративними виробами з кераміки, порцеляни, дерева, каменю, слонової кістки. Порцеляна, що високо цінувалася на зарубіжному ринку, — винахід китайців. Особливо вишукані вироби XI—XIII ст. У цей час виготовляли сіро-зелений, блакитний або й білосніжний порцеляновий посуд, прикрашений монохромним візерунком з квітів; характерні також жовтуваті вази з чорним малюнком, ніби нанесеним тушшю. У XV—XVIII ст. порцелянові вироби стали яскраво розписувати. У середні віки китайці розширюють виробництво шовку. З нього не лише шили одяг та вітрила, робили парасольки та струни музичних інструментів. На шовку вишивали сцени з казок, картини природи, причому з такою кількістю відтінків, що вишивку важко було відрізнити від живопису. Музика у Китаї споконвічне виконувала сакральну роль, несла в собі ідею порядку, організації (її називали |