Поняття про культуру. У матенадарані музеї рукописів Вірменії зберігається величезний ста
Скачать 34.73 Mb.
|
що виконували функцію списів тощо. Зрозуміло, що нещасний стариган летів з коня від міцного удару Масляниці під голосний регіт натовпу. Та назавтра наступав реванш Посту: гульня й веселощі припинялися на сім тижнів. Яскраву сторінку середньовічної міської народної культури являла собою творчість жонглерів, що демонстрували чудеса спритності та володіння тілом, мистецтво маніпуляції предметами, ковтання вогню тощо. Європейська музика, починаючи з середньовіччя, зберігається в історії: у IX ст. винайшли ноти, і з'явилася можливість музику записувати. У церковній музиці спочатку панував строгий спів «в унісон»: всі співали одну й ту ж музичну і^разу. Був і сольний (одиночний) спів. Затвердив такий тип музики, що склався ще у Візантії, папа Григорій І (звідки і назВа цього співу — григоріанський хорал). Згодом з'явилися складніші п'єси на два чи три голоси (органу'ми та мотеТИ). Потім виникає багатоголосна меса (богослужіння), в якій кожний голос вів свою партію. В католицькій церкві припускається під час богослужіння інструментальна музика (орган, рідше — інші інструменти). У народній (світській) музиці тон задавали мандрівні артисти, які грали на різних інструментах, співали та розважали народ (жонглери, до яких прилучалися й згадані вже трубадури, міннезінгери та ін.). ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ 1. Чому Західна Римська імперія довго відставала в культурному розвитку бід Візантй? 2. Яку роль в розвитку культури відіграли хрестові походи? 3. Що ви знаєї^іе про Клюнійську реформу та її наслідки? 4. Охарактеризуйте основні особливості середньовічної ЦерковноЇ, лицарської та карнавальної культури на Заході. Середньовічне міапо як. осередок культури. 5. Змалюйте соціально-правовий розвиток західного суспільства в епоху феодалізму. 6. Назвіть основні ргіси середньовічної західної науки та освіти. 7. Дайте порівняльну характеристику романського та готичного стилів у мистецтві. 3.3. КУЛЬТУРА АРАБО-МУСУЛЬМАНСЬКОГО СХОДУ 3.3.1. Історична довідка. На початку VII ст. в Аравії, в період становлення Арабської феодальної держави, виникає нова релігія — іслам, на якій вже у середні віки ґрунтується культура численних народів Сходу. Засновником ісламу був Мохаммед, якого мусульмани вважають найвищим «пророком», «посланцем Бога» на землі. За переказами, Мохаммед походив зі збіднілого роду племені курейшитів, був пастухом, прикажчиком, згодом купцем. Настільки перейнявся біблійними переказами, які побутували в арабському світі, що одного разу в релігійному екстазі побачив себе на небі, біля престолу Аллаха. Тут він вмить прочитав й запам'ятав Книгу, яка зберігалася біля підніжжя Аллахового престолу — Коран (букв. «читання»). Потім Мохаммед продиктував Коран, який запам'ятав, своїм секретарям. Коран став фундаментом арабської словесності, літератури, риторики, підґрунтям для поетичної творчості, основою судочинства й судового ораторства, живив і живить досі політику, право, науку та мистецтво у величезному регіоні, що сповідує цінності ісламу. Мохаммед став проповідувати іслам, тобто «покірність Богові». Та проповідь його серед земляків-мекканців спочатку не мала успіху: адже місто, як релігійний центр, жило за рахунок ідолопоклонства. Араби-язичники здійснювали сюди паломництва, вислуховуючи поетів-пророків, що кружляли навколо Мекки, віщуючи прочанинові долю в імпровізованих віршах (садж). Мохаммед навіть мусив на якийсь час втекти з Мекки до Медіни — селища, де жило чимало єдинобожників, юдеїв і християн (здебільшого купців з Візантії, які торгували з арабами). Він сподівався знайти тут визнання як пророк. Але визнало його лише арабське населення краю, яке давно зауважило переваги єди-нобожництва та його культури порівняно з традиційним язичництвом свого народу. До юдеїв та християн, що не визнали його за пророка, Мохаммед поставився з розумінням: він стверджував, що це — «люди Писання» і можуть бути врятовані Аллахом за умови сповідання власного віровчення. Себе пророк вважав більш значущим порівняно з тими, хто був згаданий у Біблії, — Мойсеєм та Ісусом. З часом, зібравши військо прихильників, Мохаммед завоював Мекку і утвердив там нову віру. Язичницьких ідолів було скинуто, однак чорний камінь, якому поклонялися (Каабу), залишили. Слово «Кааба» означає куб, бо саме у такій формі зцементовано було уламки чорного метеорита. За мусульманськими переказами, Кааба розташований на місці, де після вигнання з раю молився Адам. 3.3.1. Кааба Чорний камінь — то ангел, якого Аллах колись послав на землю. Він скам'янів і почорнів від поцілунків язичників, але в день страшного суду відновиться. Камінь вмонтовано в стіну храму на висоті людського зросту. Прочанинові слід сім разів обійти навколо каменя і торкнутися його. Характерною особливістю культури раннього ісламу був простий підхід до всього. Наприклад, щоб стати мусульманином, достатньо було виголосити фразу: «Немає Бога крім Аллаха, і Мохаммед — пророк Його». 3.3.2. Коран як джерело ісламського віровчення. Коран, як вважають мусульмани, є голосом самого Аллаха. Найповніше відчувається це в сурах, створених у Мецці. Найчастіше це високопоетичні тексти, що змальовують видіння Мохаммеда і пройняті пророчою інтонацією. Але пророче слово — це не поетичне фантазування. І сам Мохаммед відмежувався від язичницьких поетів. Відмовився пророк і від віршованої форми: вона його, як він сам визнавав, «втомлювала». Культивуючи езотеричне слово і навіть погоджуючись з тим, що стиль Корану «темний», Мохаммед водночас прагне до невимушеності й розкутості. У Корані переважають прості словесно-стилістичні рішення, нечастими є метафори, метонімії чи якісь інші поетичні прийоми. Мова Корану — народна (ме-динський діалект), функція пророчих сур, з погляду засновника ісламу, суто утилітарна: розповісти народові, який ще не знає Аллаха, про Єдиного Бога. «Аллах — немає Божества, крім Нього, живого, сущого існуючого; не оволодіває Ним дрімота, ані сон; Йому належить те, що на небесах і на землі. Хто заступиться перед Ним, інакше ніж з Його дозволу? Він знає, що було до них, і те, що буде після них, а вони не опановують нічого із Його знання, окрім того, що Він побажає. Трон Його обіймає небеса і землю, й не в тягар Йому охорона їх, — воЇстину Він — високий, великий» [256(255)]. Релігійний пафос Корану конденсується у заповідях, подібних до біблійних. Духовна основа ісламу — п'ять арканів (стовпів) віри, які нагадують собою Мойсееві заповіді: Іман — сповідання віри в Аллаха Єдиного та -Мохаммеда як Його пророка. Саляш — щоденна п'ятиразова молитва. Сяум — денний піст у місяць рамадан. Зак’ят — регулярна милостиня-податок на бідняків (1/40 доходів правовірного). Ходж — паломництво до Мекки, хоча 6 раз у житті. У мусульман мечеть не є «храмом» — ие молитовний дім, як синагога у юдеїв або кірха у протестантів. У них немає також священства в християнському сенсі слова. Мулла є людиною, що проводить спільну молитву і пояснює Коран. Пророк також сказав, що в ісламі немає чернецтва. Вільний від роботи день у ісламі — п'ятниця — на честь дня, коли народився пророк. Зібрання історій з життя Мохаммеда та його близьких утворило суну, яка подібна до священного переказу християн. Це перші тлумачення Корану, які складалися протягом перших десятиліть після смерті Мохаммеда; до них долучаються також оповіді про життя та діяння пророка, написані його послідовниками. Суна мала правити за зразок для поведінки мусульманина. Та не всі мусульмани її визнали. Після смерті Мохаммеда а боротьбі за владу було вбито його зятя, халіфа Алі. Частина віруючих не визнала нового халіфа, заодно і суну, яку вважала апокрифічною. Саме на цьому конфлікті виникають дві основні релігійні течії у ісламі — сунізм і шшзм. Останній напрям запанував, зокрема, в Ірані, який болісно пережив мусульманське завоювання й нищення своєї традиційної зороастрійськоЇ культури — тут відкрилася можливість відокремитися від сунітів-арабів. Оригінальний і вільнодумний елемент у ісламі становить суфізм, який прагне сполучити зі вченням Мохаммеда елементи грецької, індійської та християнської філософії. Його носи — дервіші — ведуть практично чернечий спосіб життя, у них існує культ трансу та екстазу. З часом у рамках ісламської культури виникло вже й справжнє вільнодумство. Так, філософ Ібн-Рушд (Аверроес), дуже популярний, до речі, у середньовічних християнських схоластів, вчив про нествореність світу й не погоджувався з ідеєю безсмертя душі. 3.3.3. Ісламське право. Коран є джерелом мусульманського права (фікх), яке регулює суспільні відносини. Орієнтація на створення системи законів міцніє в пізніх сурах: це остаточне утвердження дидактики Корану та ісламського законодавства (згодом воно отримає назву «гиаріапг» — правильний шлях («шлях праведного життя»). Це право не диференціюється на релігійну, громадянську та кримінальну сфери — воно цілком будується на релігійній концепції43. Шаріат не локалізований на арабській чи якійсь іншій території: усі мусульмани світу утворюють начебто єдину общину на основі приписів «правильного шляху». Це сукупність релігійно-обрядових принципів і правил, що покликані регламентувати не тільки суспільну та особисту поведінку мусульманина, а і його думки та почуття. Шаріат базується на ідеї обов'язку людини перед Аллахом, точніше — її неоплатного боргу Творцеві. Людина, за мусульманськими приписами, — істота недосконала. Аллах допускає зло, аби випробувати людину. Отже, слід прагнути добра. Цноти людини, за шаріатом, — правдивість, терпіння й вміння прощати, милосердя, відсутність заздрості, покірність владі. Мета людини — наблизитися до Аллаха. Земне життя — лише «користування оманливе»; «ваше майно і діти — тільки спокуса, і у Аллаха Великого нагорода». Загалом же ідея справедливості вирішується в дусі приписів Мойсея; «душа за душу, око за око, і зуб за зуб». Засуджується обман у торгівлі; загалом же торгівля вважається справою високодостойною. Шаріат виходить з принципу нерівності між людьми — між чоловіком та жінкою, між мусульманином і немусульманином тощо. Чоловіки й жінки моляться окремо. Морально для мусульман мати чотирьох законних дружин; окрім них дозволяється мати рабинь стільки, скільки чоловік може прогодувати (адже так влаштовується доля бідних дівчат, сиріт тощо). Подружня зрада з боку жінки має бути покарана смертю: й досі у деяких ісламських країнах жінку, що зрадила чоловіка, забивають камінням. З'являється поняття «священної війни проти зла» — джихад. Характерно, що в ісламі поняття миру, таке важливе для юдео-християнської культури, не є найвищою цінністю: наприклад, з іновірцями можна мати лише перемир'я — панує дух джихаду. Щоправда, джихад — не обов'язково війна як така, це може бути й словесне викриття зла, дискусія тощо. Але якщо, скажімо, євреї або християни в чомусь суттєво порушили інтереси правовірного, то мусять отримати «мечем по шиї». Той, хто гине на священній війні, одразу ж потрапляє до раю. Рабство — нормальне явище, але на раба можна перетворити лише іновірця. Прийняття рабом ісламу не звільняє від рабства. На чолі мусульман того чи іншого краю стоїть муфтій, що виносить вироки з питань віри та шаріату. 3.3.4. Структура суспільства в країнах ісламу. Іслам стимулював утворення у Аравії більш складного суспільства, воно швидко відійшло від первіснообщинного ладу й утворило нову структуру, в якій співіснували рабство й феодальні відносини. Спершу не було різниці між «духовними» і мирянами, між релігійною громадою та державою, між релігією та правом. Але з поширенням ісламу у світі й утворенням міжнаціональної держави халіфату соціальне життя в арабо-мусульманському регіоні ускладнюється. Халіфат був теократичною структурою; першими халіфами ставали нащадки та спадкоємці пророка. Таке управління, проте, швидко вичерпало себе. Самі араби відмовилися від кочівлі й перейшли до осілого способу життя. Включення до складу халіфату регіонів, населених землеробами, країв, де вже склалися немусульманські релігійно-культурні норми вимагало гнучкої політики. Навернути всіх силоміць до єдиної мусульманської віри було неможливо (хоча поширення ісламу мечем також схвалюється), а винищити непокірних — означало підірвати процвітання завойованих регіонів. Тому було проголошено віротерпимість. Зокрема, «люди Писання» — юдеї та християни (до них прирівнювалися тоді й зороастрійці) могли жити спокійно за умови покірності новим володарям і виплати постійної данини. До ісламського світу долучалися нові держави та землі, вималювалася відповідно тенденція до встановлення у кожній державі влади традиційного для Сходу монархічного типу. 3.3.5. Наука та освіта в ісламському світі. Іслам високо цінує знання та науки. Характерний вислів пророка Мохаммеда: «Споглядання вчених рівнозначне молитві». Двері ісламських навчальних закладів часто увінчує цитата з Корану — звертання до кожного мусульманина та мусульманки постійно примножувати свої знання. Від початку в арабо-мусульманському середовищі склалася система релігійної освіти. Першими науковими центрами стали мечеті, при яких навчали усім відомим тоді релігійним і світським наукам. Деякі з них здобули широку популярність і усталилися в історії арабо-мусульманської науки як справжні університети (наприклад, мечеть Омейядів у Дамаску, що функціонує як вища школа з 732 р.). Водночас з'являється початкова коранічна школа для дітей віком від п'яти років — мекпіеба. Від десяти років Коран вивчали у куіптаба. Середню та вищу освіту давало училище медресе, яке з Х ст. стає основним видом ісламського навчального закладу. При медресе завжди функціонували бібліотеки. Основним предметом навчання у медресе стає мусульманське право. Широко вивчали тут також теологію, медицину, математику, філологію та ін. Існували й спеціалізовані медресе для підготовки фахівців з етико-правових норм ісламу та медиків. Навчання було побудовано, як і на Заході, у вигляді лекцій вчителів, самостійної роботи над літературними джерелами та диспутів. У медресе точилися дискусії і навіть виникали теологічно-наукові школи. Але напрочуд швидко поряд з релігійно-теологічною наукою та освітою зростає й світське знання. Пригадаймо, що у XI—XII ст. саме в арабо-мусульманському світі починаються ренесансні процеси, які через хрестоносців вплинули й на середньовічну Європу. Територія халіфату охопила Близький та Середній Схід, Північну Африку й навіть частину Європи (територія Іспанії до реконкісти). Це були регіони (Єгипет, Іран, Месопотамія, Греція, Рим, Юдея, Закавказзя), які славилися ви-сокорозвиненою культурою й, подекуди, міцними науковими традиціями. Нові міста — Дамаск, Багдад, Кордова, Гранада, Каїр, Бухара, Хорезм — не поступалися Мецці та Медіні, християнським культурним центрам. Створені арабськими та арабомовними вченими цієї пори праці стали основоположними у системі наукових знань. Арабські вчені упорядковують наукову термінологію, вводячи нові терміни. Протягом IX—Х ст. у халіфаті було перекладено твори численних античних авторів. З метою пошуку їхніх книг формуються експедиції. Створюється навіть перекладацький інститут «Дім мудрості». Саме арабам світ зобов'язаний становленням астрономії, алгебри (власне, термін алгебра — арабський). Зокрема, високого розвитку досягає хімія. Арабські вчені відкрили й описали процеси дистиляції та кристалізації, ввели до ужитку азотне срібло, оксиди азоту й сірки. Засновником експериментальної хімії вважають Джабар Ібн Хайян з Куфи. Арабські астрономи та математики знали, що земля — куля; вони створили астрономічні таблиці, виміряли довжину меридіана землі. Від індійських математиків араби запозичили систему лічби з числом «О»; введено було арабські цифри, якими ми користуємося й сьогодні. Введення десяткової системи лічби зумовило появу алгебри. У арабо-мусульманському світі з'являються свої видатні математики: Аль-Хорезмі, який вводить поняття алгоритму та розробляє прийоми розв'язання алгебраїчних рівнянь; Аль-Баттані — один з фундаторів тригонометрії. Славився арабський Схід і сильними істориками: «Книга історії» Аль-Якубі була першою працею з загальної історії; «Повна історія» Ібн-Аль-Асира стала узагальненням праць багатьох мандрівників минулого- В арабському світі зародилася й наукова географія, про що свідчить енциклопедична «Книга дорогоцінних скарбів» Ібн-Руста. Особливо уславлена була у середні віки у всьому світі арабо-мусульманська медицина. Лікар IX ст. Ар-Разі був найкращим клініцистом у світі ісламу, праці його виконували роль медичних енциклопедій. Арабські медики першими описали запалення легенів, рак шлунка. Усі лікарі середньовіччя користувалися книгою Авіценни «Канон медицини» (тут вперше було описано будову людського ока, викладено вчення про «соки» тіла — кров, лімфу, жовч; закладено основи анатомії; охарактеризовано такі поширені хвороби, як апоплексія та менінгіт, обгрунтовано раціональне харчування). Ібн-Аль-Батайр описав дію 2600 ліків та властивості корисних рослин. Аз-Захраві, видатний медик арабського Сходу, перетворив ремесло хірургії на справжню науку, власноруч змайстрував дві сотні хірургічних інструментів, один з перших наклав хірургічні шви. Арабські дослідники створили також фармакологію, без якої не можна уявити справжньої медицини, Не завжди між ісламським духовенством та представниками світських знань існували гармонійні відносини. Наприклад, погано закінчилися непорозуміння між правителем-вченим Узбекистану Улугбеком (XIV—XV ст.) та ортодоксами: Улугбека було вбито, а його чудову астрономічну обсерваторію — зруйновано. На IX—XVI ст. припадає розквіт арабської алхімії. Метою алхіміків було знайти філософський камінь, який нібито мав перетворювати звичайні метали на золото. Значно розвинувся в певних колах і засуджуваний релігією окультизм. Ібн Сіна класифікує окультні науки і відносить їх до сфери природознавства: поряд з медициною та хімією він ставить астрологію, фізіогноміку, магію, тлумачення сновидінь. Загалом ситуація у країнах ісламу, як ми бачимо, сприяла розвитку багатої світської культури вже у середні віки. 3.3.6. |