Главная страница

Поняття про культуру. У матенадарані музеї рукописів Вірменії зберігається величезний ста


Скачать 34.73 Mb.
НазваниеУ матенадарані музеї рукописів Вірменії зберігається величезний ста
АнкорПоняття про культуру.doc
Дата18.03.2018
Размер34.73 Mb.
Формат файлаdoc
Имя файлаПоняття про культуру.doc
ТипДокументы
#16836
страница1 из 39
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   39

1.1 ПОНЯТТЯ ПРО КУЛЬТУРУ

У Матенадарані — музеї рукописів Вірменії — зберігається величезний ста-

ровинний манускрипт. Це розкішно оформлене Євангеліє, але воно розірване навпіл. У годину іноплемінного нашестя дві християнки, рятуючи священну книгу' від загибелі, змушені були розділити її надвоє, бо нести цілою на тендітних жіночих плечах жодна з них не могла. Вони не взяли з собою v вигнання ні іліса. ні одягу, ні грошей. Крутими гірськими стежками, долаючи численні небезпеки та труднощі, жінки несли хліб духовний. І національна святиня, до створення якої долучилися найкращі переписувачі та митці, була врятована завдяки самовідданості цих скромних героїнь.

Чому людина не задовольняється лише комфортабельною квартирою, пре­стижним автомобілем, кар'єрою? Чому вона живе здебільшого за відомим ви­словом «не хлібом єдиним»?

Бувають епохи, коли культура — отой хліб духовний — вартує більше, аніж предмети матеріального добробуту. Бувають і періоди негараздів, війн та здича­віння, які, на щастя, минають. Із забуття виринають прекрасні статуї, оживають старовинні мелодії, з'являються нові шедеври.

Сьогодні для України, яка заліковує тяжкі рани, завдані століттями бороть­би за незалежність, культура національна та світова стає поступово отим живим повітрям, отим хлібом духовним, якому не складеш ціни.

Отож, варто розглянути питання про зміст слова «культура», яким ми часто користуємося, не завжди розуміючи його значення.

Існує чимало визначень терміну «культура». Слово «культура» (лат. cultura) вперше використав славетний римський оратор Цицерон у значенні «обробка землі». Давно було помічено, що праця з рослинами і тваринами сприяє їх вдосконаленню, робить їх більш потрібними людині. Звідси й поширення слова «культура» на об'єкти, вдосконалені працею. За віки людина створила те, що філософи називають «другою природою» (одяг, будинки, техніку тощо), для чого віддавна вживається термін «артефакт», який означає річ, що не існує в природі від початку.

Культура — це рівень розвитку суспільства, породжений прагненням люди­ни вдосконалити природу.

1.1.1. Теорія культури. Відомий історик XX сг- А. Тойнбі слова «культура» і «цивілізація.» вживає як синоніми. Він розглядає історію людства як утворення низки цивілізацій, не поєднаних між собою. Поняття цивілізації в його розумінні стосується будь-якого артефакту: чи то твору мистецтва, чи то винаходу колеса або якогось іншого механізму. Водночас цивілізацію А. Тойнбі розглядає як певну концепцію життя, його структуру'. Інші вчені розуміють «культуру» як сферу духовності й «цивілізацію» як сферу техніки. Існує й така точка зору; цивілізація — це найвища стадія культури, яка виникає після переходу від мисливства і скотар­ства до осілого землеробства.

У цьому посібнику ми дотримуємося концепції тих вчених, які розрізняють цивілізацію та культуру.
Поняття «цивілізація» охоплює всі надбання, що були створені для комфор­ту людини: машини, меблі, посуд і т.ін. Поняття «культура» — це явище духов­ного життя: релігійно-філософський світогляд людей, їх прагнення будувати життя за законами справедливості (політика), наука та освіта, живопис, скульптура:

архітектура, музично-театральне мистецтво, література та ін. Щоправда, провести межу між культурою та цивілізацією інколи доволі складно2. Наприклад, будин­ки, одяг, посуд, насамперед, мають прикладне значення, але часто вони є справж­німи творами мистецтва. Культура, на відміну від цивілізації, ніколи не буває агресивною.

Цілком зрозуміло, що протягом століть уявлення про культуру були різни­ми. Наприклад, у часи середньовіччя людину, що не знала приписів панівної релігії та не дотримувалася її канонів, вважали безкультурною і дикою. Це бого­словська концепція культури. Пізніше, з розвитком світських начал, безкультур­ними вважали людей, які не стежили, наприклад, за новинками літератури, не відвідували концертів, театральних вистав тощо. Це просвітницька концепція культури..

У ХVIII—XX ст. зі становленням таких наук, як незалежна філософія, есте­тика та ін„ з'являються більш своєрідні та суб'єктивні погляди на культуру-Наприклад, з'являється концепція культури як гри. Але саме поняття гри було різним. Наприклад, Г. Спенсер вважав, що лише сита людина схильна до куль­турної діяльності, останню він розглядав як гру надлишкових фізичних сил. Ф, Шіллер стверджував, що у грі людина шляхом фантазії пізнає навколишній світ, моделює ситуації, які не в змозі пережити в дійсності.

Німецький вчений К. Бюхер висунув трудову теорію культури, вважаючи, що вона народжується спільною-працею (як приклад він наводив ритмічну пісню, яка об'єднує людей, цю виконують важку роботу).

Австрійський психіатр 3. Фройд розглядав культуру як сублімацію, тобто заміну сексуально-біологічних інстинктів створенням різних предметів і творів мистецтва, які символізують бажаний, але недоступний об'єкт потягу. За Фройдом, культура — створення житла, одягу, мистецтва — врятувала людство від розчинення » тваринному світі.

Марксисти вбачали в культурі ідеологічну надбудову над економічним жит­тям суспільства. Вони вважали, що в культурі у прихованому вигляді постійно кипить боротьба інтересів різних класових угруповань.

Деякі вчені XX ст. заперечували зв'язок і послідовність культур. Наприклад, згаданий вже А. Тойнбі стверджував, що великі цивілізації (єгипетська, греко-римська, європейського середньовіччя та ін.) народжуються, розквітають та вмирають у власних межах, не передаючи нічого прийдешності. Це відмова від ідеї прогресу людства як об'єднаної спільноти. Натомість, марксисти вважали, що розвиток культури йде шляхом відмирання «непотрібного» та народження нового, але все життєздатне переходить зі старої культури в нову.

Очевидно, що в кожній позиції є своя правда і усі варто брати до уваги при вивченні світової культури.
.

1.1.2. Корені національної культури. В історії культури простежуються дві тенденції. Перша тенденція —• це розвиток національних особливостей. Прикладом відданого збереження рідної мови та власної культури є Україна, що у багатовікових поневіряннях та приниженнях зберегла і власне національне обличчя, і прабатьківські звичаї.

Чимало хвиль усіляких чужоземних впливів прокотилося над цією землею:

стародавні іранці та середньовічні скандинави, візантійці та Російська імперія, комуністична тиранія — усі прагнули позбавити народ його живої душі, його мови. Проте й сьогодні над нами лунає-дзвенить старовинна народна пісня, народні майстрині тчуть ті ж візерунки, іцо й їхні прабабусі у сиву давнину.

Друга тенденція — прагнення до універсальної культури всього людства, єдиної мови, єдиної релігії, єдиних форм мистецтва. Часто велику роль у єднанні культур відіграє релігія. Наприклад, в країнах ісламу — азіатських, африкан­ських, європейських — культура в основних своїх рисах подібна. Те ж можна сказати і про візантійсько-православний культурний регіон, про країни, що спо­відують буддизм тощо.

Сучасний глобалізм — тенденція до поєднання різних народів і різних кра­їн світу — виразно проходить під знаком американізму. Англійська мова та американська масова культура активно проникають навіть у такі традиційно консервативні регіони, як Китай. Місцеві національні традиції (інколи Й мови) поступаються чужоземним впливам. Це викликає закономірний опір і прагнен­ня зберегти національні культурні основи. Прикладом може бути сучасна Фран­ція, де американізму оголошено справжню війну.

Справді, деякі народи «втрачали себе», розчиняючись у більш сильних культур­них впливах. Інколи і великі народи відмовлялися від власних давніх культурних основ у ім'я тих, кого вважали більш освіченими та досконалими (наприклад, у Ірані сьогодні вже немає прихильників зороастризму).

У сучасному суспільстві співіснують у складному поєднанні національне та чужоземне, масове та елітарне, традиційне та новаторське. .Внаслідок міграцій­них процесів люди легко втрачають рідні корені, виникають численні змішані шлюби; людина дедалі частіше відчуває себе на кордонах різних культурних світів.

У цих умовах набуває особливого значення проблема культурної самоідентифікації, Наприклад, українцем почуватися може не лише етнічний українець, а й свідомий громадянин України, який прагне бути корисним своїй Батьків­щині. Наприклад, відомий культурний діяч гетьманської доби митрополит Петро Могила був за походженням молдаванином, але не кожен корінний українець може похвалитися таким потужним внеском у справу розбудови української культури, який зробив святитель Петро.

1.1.3. Складові культури. Пам'ятаючи, яким важливим є дослідження проблем розвитку матеріальної культури, виробничо-економічних відносин тощо, все ж таки зупинимося винятково на явищах духовної культури.

Найважливішою складовою частиною культури є релігійна культура. При­гадавши афоризм Дж. Фрезера про те, що вся культура походить з храму, вва­жаємо за потрібне підкреслити історичний пріоритет релігійної свідомості та її культового вираження,

Існує чимало різних моделей політичного життя, юридичних законів, мета яких — забезпечити гармонію та мир у людській спільноті. Політика-правова

культура — норми, які регулюють законодавче поведінку людей — теж є об'єктом нашої уваги,

Безумовно, культурний рівень суспільства визначається станом його науки та освіти. Є, наприклад, виразна різниця між суспільством, у якому малечу вчать жеб­рати, і суспільством, де однією зі складових освіти є комп'ютерна грамотність дітей.

Духовне життя суспільства, його релігійно-філософська свідомість, мораль і поняття про добро й справедливість максимально яскраво виявляються в літе­ратурно-митецькій творчості, яка естетично інтерпретує світ і проблеми лю­дини. Мистецтво слова, музика Й театр, архітектура, скульптура та живопис — найважливіші моменти культурного життя будь-якого суспільства.

ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ

1. Що означає поняття «культура» і в чому полягає її відмінність бід

цивілізпації?

2. Назвіть і охарактеризуйте основні концепції походження культури.

3. Які складові частини духовної культури слід виокремити?

4. Б чому полягає національний характер культури?

1.2. КУЛЬТУРА ПЕРВІСНОГО СУСПІЛЬСТВА

1.2.1. Поняття, про первісне суспільство, формування людини як та­кої, виокремлення її зі світу дикої природи, початок створення ноосфери — сфери розуму, тобто цивілізації в найширшому сенсі слова, відбувалися під час первісного ладу, через який пройшли всі народи світу.

Історію первісного ладу поділяють на кам'яний, бронзовий та залізний віки. Зокрема, кам'яний вік. складається з палеоліту, мезоліту та неоліту.

Палеоліт (давньокам'яний вік) — період, що охоплює величезний промі­жок часу від 3 млн. до. 10 тис. рр. до н. е.; характеризується використанням грубо обробленого кам'яного знаряддя (поряд з кістяним та дерев'яним). Люди займалися тоді мисливством, збирали дари природи, але вже навчилися добува­ти вогонь, споруджувати примітивне житло, виготовляти одяг. Духовне життя людини палеоліту доволі різноманітне, про шо свідчить високий рівень виробів, які нерідко поєднують утилітарні та магічні функції. Людину нього періоду сьогодні характеризують як Ното Sapiens людина вміла.

Мезоліт (середньокам'яний вік) — 10—6 тис. рр. до н.е. — збігається зі встановленням на земній кулі сучасної геологічної епохи після танення льодови­ків. У житті людського суспільства відбулися великі зміни. Було винайдено лук і стріли, що полегшувало полювання, з'явились плетені зі стебел рослин кошики та торбини. Людина навчилася виготовляти рибальські сіті, змайструвала човен — перший засіб пересування. Вправнішими стали руки, зіркішими очі, що не могло не вплинути на рівень техніки та мистецтва.

Неоліт (неокам'яний вік) — VI—II тис. до н- е. Людина від полювання та збирання плодів переходить до скотарства та землеробства, починає вести осі­лий спосіб життя. До цього часу рівень культури в різних регіонах був приблиз­но однаковим; тепер у кожній місцевості з'являються свої особливості. Люди



1.2.1. Статуетки неоліту

навчаються випалювати глину, розвивається гончарна справа (рис. 1.2.1). До цього часу людина використовувала те, що вже в готовому вигляді знаходила в природі, в період неоліту починає сама створювати новий матеріал.

Період мезоліту та неоліту сумарно характеризують як неолітичну револю­цію, зумовлену значними змінами в житті людей (перехід до землеробства, приручення тварин тошо).

Бронзовий бік — II тис. до н.е. У житті людини асе більшу роль починає відігравати метал. З'являється бронза — сплав олова та міді, — яку використо­вують для створення знарядь праці. Це час піднесення авторитету коваля, який володіє таємницями перетворення руди на метал (недарма ж коваль у міфоло­гіях багатьох народів уподібнений до чаклуна), 3 відкриттям властивостей золо­та та срібла особливим видом мистецтва стає їх художнє оброблення: кування, лиття, карбування, гравірування. З'являються металеві прикраси: браслети, каб­лучки, кульчики та ін., які часто використовують як еталон грошей (рис. 1.2.2.).

Залізним віком називають епоху від початку І тис. до н.е. до VIII—VII ст. до н.е,, коли люди навчилися виготовляти новий, більш міцний матеріал — залізо, яке повністю витісняє кам'яне й частково бронзове знаряддя (рис. 1.2.3). Роз­вивається, ускладнюється духовна культура, в суспільстві виокремлюються співа­ки, оповідачі, художники; посилюється індивідуальне начало у творчості.

1.2.2. Джерела вивчення первісної культури. Основну масу знань про первісне суспільство дають історія та археологія, які відтворюють відносно точ­ну картину реального побуту людей сивої давнини. Відомо, наприклад, 18 похо­вані» неандертальців, що, за сучасними науковими поглядами, є бічною гілкою приматів, гомінідами, а не людьми. Ці нечисленні рештки можуть розповісти про віру неандертальців у потойбічне життя і сподівання на майбутнє воскре­сіння (небіжчика клали у позі ембріона, посипали червоною вохрою, що має колір сонця та життя). Численними є й матеріальні свідоцтва про кам'яний вік у кроманьйонців (могили, знаряддя праці та війни, рештки житла, ідоли тощо).



1.2.2. Вироби майстрів бронзового віку



1.2.3. Знаряддя залізного віку

Важливим джерелом знань про первісне суспільство стало відкриття сучас­ною наукою ізольованих груп народів, що жилу і живуть поруч із цивілізова­ним людством, перебуваючи на стадії кам'яного віку (наприклад, аборигени Австралії, жителі глухих районів Африки чи деякі племена басейну Амазонки). Мистецтво епохи мезоліту вчені порівнюють з мистецтвом племен бушменів, що й нині живуть на півдні Африки. Велику роль, зокрема, відіграло відкриття європейцями Нового світу (Америки), де історією було поставлено грандіозний експеримент — формування людських спільнот поза багатовіковими традиція­ми культури Старого світу. Тут поруч з високорозвиненими цивілізаціями (ац­теки, майя та ін.) жило чимало племен, які являли собою дійсно первісне сус­пільство з усіма ознаками дикунства. І це було, звичайно, аналогією до сивого минулого людства взагалі. Багато матеріалу дає етнографія, що вивчає водночас з сучасною також культуру тих народів, які зберегли риси первісного суспільст­ва. Досліджують первісну культуру і такі науки, як антропологія та палеоантро­пологія, геологія і фольклористика.
1.2.3. Міфологія та магія у свідомості первісної людини. Відомо, що первісній людині властиве міфологічне, дологічне мислення3. Вона не знала різ­ниці між логічним та емоційним і створювала образ буття в поетико-міфологічній формі, яка поєднувала елементи науки, магії, мистецтва, соціального риту­алу та закону тощо.

Міф — це вигадка і водночас спроба узагальнити характерні риси явища. Наприклад, для сьогоднішнього австралійського дикуна райдуга — це змія, що випиває воду з ріки. Цей образ грунтується не лише на подібності райдуги до зміїного тіла, а й на спостереженні за водяною парою, що після дощу підійма­ється над водоймою. Отож, у міфі алогічно-поетичне поєднується з тонким спостереженням за явищами природи. Уявлення про богів та демонів виника­ють саме звідси.

Первісна свідомість будується на символізмі; в речах спостерігається подіб­ність, і використання такої подібності, за уявою людини кам'яного віку, дає бажані результати. Наприклад, краплі дощу дрібно й часто падають на землю, тому магічний танець, під час якого людина намагається так само дріботіти ногами по ґрунту, мусить обов'язково викликати дощ реальний. Подібність ре­чей, належність частини до цілого дають психологічні підстави оперувати з пред­метами або Їхніми частинами, аби здобути владу над ними. Наприклад, чаклун ворожить над слідом ворога, над його волоссям або одягом, вважаючи, що матиме у своїй владі всю людину. Тому міфологічні уявлення органічно переростають у магію, яка, в свою чергу, закріплюється в системі ритуалів. Магія — сурогат релігії, ритуальне « знешкодження» темних сил. «Першою думкою дикуна, якщо з ним або ким-небудь з його близьких трапиться нещастя, є, звичайно, те, що біда ця породжена чарами. Завдання чаклуна у цьому випадку — не лише усунути шкоду, але й вказати на ту людину, яка її завдала посередництвом чорної магії».

Міф і магія нерозривно пов'язані в дії, яка, за уявленням первісної людини, забезпечує практичну ефективність міфу. Можна сказати, що міф «живе» лише тоді, коли його постійно підтримують ритуальним дійством, яке часто містить елементи мистецтва.

Відомо, наприклад,
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   39


написать администратору сайта