Главная страница
Навигация по странице:

  • РОЗДІЛ X МЕТОДИКА ОЗНАЙОМЛЕННЯ ДІТЕЙ З РОДИННИМИ

  • і

  • Етнопедагогіка XX ст. 45 Розділ III 50


    Скачать 20.37 Mb.
    Название Етнопедагогіка XX ст. 45 Розділ III 50
    АнкорA_M_Bogush_N_V_LISENKO_-_UKRAYiNS_KE_NARODOZNAV.docx
    Дата14.04.2017
    Размер20.37 Mb.
    Формат файлаdocx
    Имя файлаA_M_Bogush_N_V_LISENKO_-_UKRAYiNS_KE_NARODOZNAV.docx
    ТипДокументы
    #4800
    страница18 из 32
    1   ...   14   15   16   17   18   19   20   21   ...   32

    Практичні завдання

    1. Вивчіть напам’ять вірш-гімн П. Чубинського «Ще не вмерла Україна».

    2. Доберіть прислів’я, вірші, легенди, оповідання, загадки, перекази про національні символи.

    3. Розробіть сценарій свята «Ой у полі тополя стояла».


    РОЗДІЛ X

    МЕТОДИКА ОЗНАЙОМЛЕННЯ ДІТЕЙ З РОДИННИМИ

    СТОСУНКАМИ ТА СІМЕЙНИМИ ТРАДИЦІЯМИ В УКРАЇНІ

    § 1. Ознайомлення дітей із сімейними стосунками

    Першоосновою життя на землі є сім’я. Сім’я — це об’єднання людей, що ґрунтується на шлюбі або кровній спорідненості, пов’язаних спільністю побуту і взаємною відповідальністю. Сім’я в Україні завжди розглядалась як святиня. «Без сім’ї нема щастя на землі»,— мовиться у народному прислів’ї.

    Шанобливе ставлення народної педагогіки до сім’ї оспіване у піснях, де члени сім’ї, сімейна трійця образно порівнюються з красним сонцем, ясним місяцем та зірочками на небі. Як без небесних світил неможливе життя на Землі, так неможливе воно і без сім’ї.

    Високо оцінював сім’ю як осередок суспільного виховання В. О. Сухомлинський: «У сім’ї шліфуються найтонкіші грані людини — громадянина, людини — трудівника, людини — культурної особистості.

    Із сім’ї починається суспільне виховання. У сім’ї, образно кажучи, закладаються коріння, з якого виростають потім і гілки, і квітки, і плоди. Сім’я — це джерело, водами якого живиться повноводна річка нашої держави»

    Сім’я має свої функції, чітку структуру із взаємозв’язаними компонентами.

    Провідною функцією сім’ї є відтворення людського роду та виховання дітей.

    Сім’я є спорідненим соціальним осередком.

    Спорідненість — це зв’язок між людьми, зумовлений спільністю їх походження, що виникає на основі відношень шлюбу і споріднення 93.

    Сьогодні в Україні поширено два типи сімей:

    1) малі індивідуальні (чоловік та жінка або чоловік, жінка й діти);

    2) складні нерозділені (прадід, прабабуся, батьки, молода сім’я, одна чи більше).

    На жаль, складні сім’ї існують лише в карпатському регіоні та в далеких селах. У містах переважають сьогодні однодітні сім’ї.

    Започатковує сім’ю офіційна церемонія союзу чоловіка та жінки, тобто шлюб. Суспільною формою скріплення шлюбу є весільний обряд. Кожний народ має свої весільні обряди. Має їх і український народ. Здавна засилали сватів до молодої, яка в разі згоди виносила рушник, у разі відмови — гарбуз. Звідси й примовка «на рушничок стати (одружитися), тоді не розлучить ні батько, ні мати». Молодята запрошували гостей на весілля: «Просили мати, просили батько, і ми вас просимо: приходьте на хліб, на сіль, на весілля». Пекли весільний коровай, прибирали весільне деревце, співали весільні, об' рядові пісні, водили танок. Молодих вінчали у церкві, останніми роками закріплювали шлюб у відповідних офіційних органах. Виникало нове «родинне свояцтво» (М. Г. Стельмахович).

    Ідеальна сім’я створюється на основі кохання двох людей протилежної статі. Подружня пара — це вісь сім’ї. Вона започатковує виникнення нового життя, продовження роду, дітей. Хороша сім’я, коли чоловік та жінка живуть у мирі та злагоді. Про це йдеться й у багатьох прислів’ях.

    На батьків покладений обов’язок виховувати дітей.

    По сім’ї судять і про дітей: «який батько, такий син», «яка мама, така сама», «які самі, такі й сини». Отож, майбутнє нашої країни в руках «батьківської педагогіки», як образно назвав її В. Сухомлинський. «Без батьківської мудрості немає виховуючої сили сім’ї,— писав він.—Батьківська мудрість стає духовним надбанням дітей; сімейні стосунки, побудовані на громадському обов’язку, відповідальності, мудрій любовній й вимогливій мудрості батька й матері, самі стають величною вихо* вуючою силою. Але ця сила йде від батьків, у них — її коріння й джерело»

    Своєрідна етимологія слів батько й мати, які в укра* їнській мові відрізняються синонімічною різноманітністю.

    Чоловіка у шлюбній парі найчастіше називають батьком. Це офіційна назва. Діти ж звертаються до батька ласкавими словами: няньо, неньо, нянько, тато, дядьо (дєдьо), отець, батечко, батенько, татусь, татунечко, татуньо, батейко. Від слова батько (отець) походить слово батьківщина (вітчизна), а також батьківщина — спадщина від батьків 94.

    Мати, матір, мама, неня, ненька, матуся, матінкаИ Цими словами звертаються до матері, жінки. «Все най- рідніше, найдорожче, наймиліше увібрало в себе це дивовижне, містке, сонячне слово, перше слово, яке з радісною усмішкою вимовляє дитина,— пише М. Г. Стельмахович. — Походить воно від дитячого лепету «ма-ма-ма». Ідеал матері, яка виносить свою дитину під своїм серцем і призводить на світ, зігріває теплом, ласкою ! палкою любов’ю, виховує в ній доброту і світлий розум плекає чутність і доброзичливість, широко втілений В; українському фольклорі» 95.

    Чуваші називають матір богинею роду, у нас в Україні — берегинею.

    Рідна мати — «перший педагог, від якого розпочався родовід, вихователь та й саме виховання, і її ніким замінити не можна» 96. Мати любить своїх дітей особливою, материнською любов’ю, вона задля дитини віддасть останній шматок хліба, а в разі потреби — і життя. Це образно відбито у прислів'ях та приказках: «Любов матері безмежна», «Дитина плаче, а матері боляче», «у дитини заболить пальчик, а у матері — серце».

    Сподвижницька любов матері до дітей, як зазначає М. Г. Стельмахович, стала вершиною гуманності в народній педагогіці, а мадонна з маленькою дитиною на руках —святою.

    Усе це так, проте материнська любов, як і любов батька, не повинна бути сліпою. Дитину потрібно не тільки любити, а й виховувати, поважаючи її особистість. Добре, коли батьки користуються авторитетом серед дітей. Справжній авторитет батьків визначається не тільки їхнім ставленням до дітей, а насамперед стосунками між жінкою та чоловіком, їхнім ставленням один до одного та до своїх громадських обов’язків, до праці, до сусідів, до друзів.

    Традиційна дошкільна педагогіка зазначає, що батьківський авторитет залежить від єдності вимог батька й матері до дітей та від уміння вдало використовувати свою батьківську владу. Батьківський авторитет має свій зворотний бік: як батьки ставляться до дітей, так і діти будуть ставитись до своїх батьків.

    У дітей свій обов’язок — любити й шанувати батьків. Народ заклав ці невмирущі сентенції у прислів’ях: «Шануй батька й неньку, то буде тобі скрізь гладенько», «Як батька покинеш, то й сам загинеш». Невдячність дітей до батьків суворо засуджується у моральному кодексі народної педагогіки.

    Шанобливе ставлення дітей до батьків та прояви їхньої невдячності з наступним осудом описано в багатьох творах художньої літератури (В. Осєєвої «Сини», В. Сухомлинського «Сьома дочка» та ін.).

    Традиційною формою звернення дітей до батьків в українських сім’ях було шанобливе «Ви»: «Казали батько, казали мати...»

    До складу сім’ї входять бабуся, дідусь, сестри та брати. Вони теж беруть участь у вихованні дітей. Дідусь та бабуся — це супутники дитинства. Майже кожна доросла людина згадує з особливою теплотою дідусеві оповідки та перекази й бабусині казки, життєві поради, приповідки. Дідусь та бабуся вчать дитину життєвої мудрості, передають свій досвід життя.

    Добре, якщо у сім’ї і батьки, і дідусь та бабуся живуть у злагоді, шанують одне одного, виховують дітей єдиними вимогами, не перекладають цю нелегку справу один на одного. Батьки до того ж учать шанувати дідуся та бабусю.

    Особливе ставлення склалось у народній педагогіці до дітей-сиріт. У прислів’ях та приказках висловлюється співчуття до таких дітей: «Сироту лають і б’ють та плакать не дають», «Сиротою жити — сльози лити», «Сироті хоч з моста та в воду», «За сиротою журба за журбою». Здавна в Україні дівчаткам-сиріткам надягали особливий віночок з блакитними стрічками, щоб кожний чим міг допомагав цій дитині.

    Дітям-сиротам призначають названих батьків. Названий батько — це чоловік, який узяв на виховання чужу дитину за свою; названа мати — це жінка, яка взяла на виховання чужу дитину.

    В останні роки у рамках Дитячого фонду почали відкриватися сімейні дитячі будинки, в яких названі батьки беруть на виховання 8—10 чужих дітей, виховуючи їх разом із своїми. Звідси й поняття: названий син, названа дочка.

    Брати та сестри — люди рідні по крові, вони також піклуються один про одного, допомагають меншим.

    Названих братів називають побратимами, а названих сестер — посестрами. Якщо вже утворилася така сім’я, то названі батьки повинні піклуватися про названих дітей, як про своїх рідних, а названі діти — шанувати та поважати своїх батьків. На жаль, не завжди так буває в житті.

    Про це добре розповідається в українській народній казці «Названий батько», яку обов’язково слід прочитати дітям, пояснюючи слова «названий батько», «названа мати».

    Усі варіантні програми виховання дітей у дошкільному закладі передбачають ознайомлення дітей із сім’єю та її членами. Наводимо зміст ознайомлення дітей із сімейними стосунками за програмою з народознавства 97.

    Мати (мама, ненька, матуся, матінка) — берегиня роду, продовжувачка роду. Мати виношує дитину під серцем, народжує на світ, зігріває теплом, ласкою, піклується про дітей, виховує їх.

    Батько (тато, батечко, батенько, татусь, татунечко) — піклується про дітей, жінку-матір. Від слова «батько» походить слово «батьківщина» (вітчизна) або «батьківщина» (спадщина від батьків).

    Український народ на знак глибокої поваги дітей до своїх батьків вчить звертатися до батьків ввічливою формою «Ви» (Ви тато, Вимамо). Це давня народна українська традиція.

    Брати, сестри — люди, рідні по крові, піклуються одне про одного, старші допомагають батькам виховувати молодших.

    Побратим, посестра — це щирі, добросердні люди, які завжди допомагають порадою, знаходяться поруч у скрутні хвилини життя.

    Орієнтовна тематика занять з ознайомлення дітей із сімейними стосунками. Молодша група: «Неня моя рідна», «Татусю рідненький», «Братики й сестрички», «Моя сім’я», «У сімейному мирі та злагоді».

    Середня група: «Хто у світі наймиліший?», «Разом з батечком», «Гостинність дідуся та бабусі», «Сестри (братики) мої милі», «Рідні мої, любі мої».

    Старша група: «Мої батьки», «У колі сім’ї», «Названі батьки».

    Підготовча до школи група: «Мати — берегиня роду», «Батьківські турботи», «Нічого кращого немає, як тая мати молодая...», «Навчу я маленького братуся (сестричку)...».

    Орієнтовні конспекти занять

    Тема: «Моя сім’я» (друга молодша група)

    Завдання: Дати дітям первинні уявлення про сім’ю як таку, про її склад. Виховувати любов і повагу до рідних.

    Матеріал: макет квітки, на пелюстках і всередині якої — невеличкі конвертики або розрізи, куди вкладають зображення дорослих і дитини.

    Хід заняття: Вихователь організовує дітей, повідомляє, що сьогодні йтиме мова про сім’ю, читає вірш М. Підгірянки «Мама».

    • Діти, про кого я прочитала вірш? Так, про маму. Вона найдорожча, найлюбіша для вас. Про маму є дуже багато пісень, віршів. А знаєте, чому? Справді, мама завжди поруч з вами. Що вона робить? Так, і їсти готує, і пере, і прасує, і шиє. А коли ви хворі, як допомагає вам мама? Хто з вас знає інший вірш про маму? (Діти розповідають.) Ось ми й поговорили про одного члена сім’ї. Про кого?

    Вихователька викладає на одній пелюстці малюнок: мама біля дитячого ліжечка. Потім запитує дітей, хто разом з мамою створює затишок удома, у кого сильні, майстрові руки. Пропонує розглянути картинки про татову роботу, викладає на іншій пелюстці відповідний малюнок.

    • А тепер послухайте ось такі лагідні слова:

    Мій дідусь старенький,

    Як голуб сивенький,

    По садочку ходить

    І мене, малого,

    Онученька свого,

    За рученьку водить.

    По садочку ходить,

    Яблучка знаходить,

    Ще й дає горіхи

    Мій дідуньо милий,

    Як голубчик сивий,

    З ним — багато втіхи.

    М. Підгірянка

    • Про кого йдеться у вірші? З ким із вас у сім’ї живе дідусь? Хто розповість про нього?

    Діти розповідають. На пелюстці викладається малюнок: дідусь порається біля вуликів.

    • А ще про кого із членів сім’ї ми не згадали? Хто вам і теплі рукавички зв’яже, і казку розкаже? Так, бабуся. Дуже добре, коли бабуся з вами. Разом з нею завжди затишок, у хаті завжди пахне пиріжками. (З допомогою дітей на пелюстці викладається малюнок.) А якщо бабуся не живе з вами, як можна її бачити? Так, треба часто відвідувати її, щоб вона раділа зустрічам. Ось як, наприклад:

    Іде віз з гори в долину

    До бабусі на гостину,

    Хде батько і матуся,

    Іде тітка Олюся,

    Їде Юрчик-синочок —

    Гостей повний візочок.

    А бабуся старенька

    Любим гостям раденька,

    Любих гостей вітає,

    Хлібом-медом приймає.

    • Ось бачите, яка вона — сім’я: і мама, і тато, і бабуся, і дідусь. А ще в декого з вас є братики і сестрички.

    Всі вони — сім’я. (Викладає всередині квітки зображення дитини.) Сім’я повинна бути дружна і міцна — тоді вона гарна, як наша квітка.

    Тема: «Сім'я» (середня група).

    Завдання: Розширити знання дітей про сім’ю, її склад, взаємостосунки в сім’ї. Виховувати взаємоповагу один до одного.

    Словник: сім’я, тато, матуся, дідусь, бабуся, син, донька, онуки.

    Матеріал: фотографія родини вихователя, хутряний одяг.

    Хід заняття: Вихователь садить дітей навколо себе, показує фотографії членів своєї сім’ї і говорить:

    • Це моя родина. Це моя мама, а це — тато. Ось це — дідусь, бабуся, мої молодша сестра і старший брат.

    Діти мають повторити ці слова. Якщо у вихователя є діти, він показує і їхні фотографії, називаючи: це моя донька, а це — синок.

    Вихователь пропонує дітям гру. Звертається до будь-якої дитини і каже: «Тетянко, ти будеш начебто вихователькою. (Називає її ім’я і по батькові.) Будеш брати ці фотографії і розповідати дітям про них так, як я».

    • Тепер пограємо так. Ми всі — одна велика дружна родина. У нас є і тато, і мама, і дідусь, і бабуся, братики і сестрички, онуки й онучки. Я буду бабуся. А ти будеш хто? (Запитує кожного з дітей.)

    Далі вихователь розповідає:

    • Коли я була маленька, мені бабуся розповідала казки. (Запитує когось із дітей, чи розповідала йому бабуся казки.) А мама, коли вкладала мене спати, завжди співала колискові пісні. Я й зараз пам’ятаю колискову «Котику сіренький».

    Ця колискова знайома дітям. Вихователь пропонує заспівати її.

    Фізкультхвилинку можна провести так.

    Вихователь говорить:

    • Мій дідусь дуже любив гратися зі мною й моїм братиком. Він виходив у іншу кімнату, одягав кожух і ставав ніби ведмедем, а потім ловив нас, а ми тікали. Ось і зараз ми так пограємо, Ти (називає ім’я хлопчика) будеш дідусем. (Веде його в іншу кімнату, дає йому якийсь волохатий одяг, і той, загорнувшись, починає ловити дітей. Всі тікають).

    Потім вихователь знову збирає дітей біля себе й проводить бесіду:

    • Дітки, а хто вас у сім’ї найбільше любить? А хто спати вкладає? Хто пісні колискові співає? Зараз ми вивчимо невеличкий вірш про маму і навчимося її ласкаво називати. Послухайте і запам’ятайте, як названо маму.

    Вихователь читає вірш В. Гринько «Мама». Пояснює слово «немовля» — це дитина, яка ще не ходить, а лежить у колисочці.
    1   ...   14   15   16   17   18   19   20   21   ...   32


    написать администратору сайта