Главная страница

Етнопедагогіка XX ст. 45 Розділ III 50


Скачать 20.37 Mb.
Название Етнопедагогіка XX ст. 45 Розділ III 50
АнкорA_M_Bogush_N_V_LISENKO_-_UKRAYiNS_KE_NARODOZNAV.docx
Дата14.04.2017
Размер20.37 Mb.
Формат файлаdocx
Имя файлаA_M_Bogush_N_V_LISENKO_-_UKRAYiNS_KE_NARODOZNAV.docx
ТипДокументы
#4800
страница8 из 32
1   ...   4   5   6   7   8   9   10   11   ...   32

Я коза-дереза

За три копи куплена,

Півбока луплена.

Тупу-тупу ногами,

Сколю тебе рогами,

Ніжками затопчу,

Хвостиком замету,—

Тут тобі й смерть!

До золотого фонду українських народних казок про тварин увійшли «Коза-дереза», «Цап та баран» «Пан Коцький»(, «Солом’яний бичок», «Колосок», «Телятко, кабан, півник, качур та вовки», «Чому гуси миються у воді, коти — на печі, а кури порпаються в поросі» та ін.

В українських казках зустрічаються звірі, які не водяться в наших лісах, не тримають їх і люди у своїх помешканнях. Ці образи запозичені з казкового епосу інших народів. Серед них лев («Цар Лев»), черепаха («Орел і Черепаха» Г. Сковороди), мавпа, слон та ін.

Чарівні казки характеризуються своєю композиційною особливістю, обов’язковою наявністю чарівних предметів, чаклунів, тобто у їх змісті переважає фантастичне начало. На цьому фантастичному тлі відбуваються різні героїчні та історичні події, тому такі казки ще одержали назву фантастично-героїчних.

Характери героїв виступають у двобої з темними силами. Герої-добротворці в чарівних казках наділені надприродною силою, кмітливим розумом, доброю вдачею. Поряд з ними діють чарівні предмети (люстерко, клубочок, чоботи-скороходи, коцюба, калиновий міст, кінь-віщун, гребінець). Позитивні герої чарівних казок змальовані сильними, мужніми, оригінальними, самобутніми. Так, Чабанець з дитинства грає каменем у вісім пудів, а коли кине серед степу сіряк, то й три чоловіки не піднімуть. Котигорошку тричі виковують таку булаву, що ледве виносять із кузні, а як він закине її на дванадцять діб у небо, то, падаючи, вона вдаряється об його мізинець і розбивається або залишається цілою. Добротворці завжди перемагають зло, їм допомагають й міфологічні істоти: Скороход, Слухало, Стріла, Морозко, Верни- дуб, Сучимотузок, Крутиус та ін.

Найчастіше героями чарівних казок виступають чоловічі образи: «Іван Голик та його брат», «Телесик», «Про двох братів і сорок розбійників», «Три брати», «Чабанець», «Кирило Кожум’яка», Іван Побиван, Козак Ма- марига, Іван-мужичий син. Хоча є й жіночі образи: «Кривенька качечка», «Царівна-жаба», «Дідова дочка» та ін.

До негативних образів належать Соловей-розбійник, Кощій Безсмертний, Ох, Гайгай, Ольдеквіт, сорок розбійників, відьми, змії, на яких неминуче чекає поразка, адже всі вони уособлюють зло, а казка на те й казка, щоб добро перемагало зло. Носій добра і справедливості виходить у казках переможцем над будь-якими негативними силами. У цій нелегкій, з різними захоплюючими пригодами боротьбі допомагають творити добро різні звірі, тварини, птахи і комахи, риби, оживлені сили природи. Саме у цьому М. К. Дмитренко вбачає природоохоронну функцію чарівних казок. У передмові до збірки українських народних казок він пише: «Уважне й доброзичливе ставлення людини до природи одплачується сторицею. Природа приходить людині на допомогу в найнебезпечнішу мить, довірливо відкриває свої сокровенні таємниці, навіть живу цілющу воду, молодильний напій, завдяки якому старий немічний бородань стає дужим і юним. Ця приваблива казкова екологічна етика сьогодні особливо актуальна і може з успіхом служити вихованню наймолодших громадян країни в дусі бережливого ставлення до всього живого»60.

У чарівних казках передано споконвічні бажання народу глибше пізнати навколишнє, проникнути у глибини Землі та у неосяжний загадковий світ Космосу, у морські глибини, підводне життя річок, розкрити таємниці інформативного спілкування тварин і птахів, пізнати надприродні сили Всесвіту.

Специфікою цих казок є сильне моральне начало, повчальний зміст, який приховано у ненав’язливій моральній позиції, що спонукає слухача самостійно зробити для себе відповідні висновки щодо етики поведінки чи морально-етичних правил життя.

Чи не найбільшу групу серед українських народних казок становлять соціально-побутові. їх назва пояснюється змістовною особливістю цих казок. Вони розповідають про буденне життя людей, їхній побут або реалії людського життя за умов різних соціальних епох. Саме тому трапляється у літературі ще й друга назва цих казок — «народні оповідки», «народні оповідання» (Г. Успенський).

Соціально-побутові казки найновіші за походженням, вони виникли за часів феодалізму, зображують реальні події, казковість представлена у межах земної діяльності людини.

Тематика соціально-побутових казок досить різноманітна. Їх можна класифікувати за такими групами: 1) дидактично-повчальні казки, в яких зображується людське життя з усіма його радощами і нещастями, залежність людини від її долі («Правда і Неправда», «Про Правду і Кривду», «Ківш лиха», «Біда», «Ледащиця», «Мудра дівчина» тощо); сімейно-антагоністичні казки, в яких розкриваються часом складні родинні стосунки («Стрижено, стрижено!», «Два брати», «Гостинець батькові», «Бідна вдова з сином удовиченком», «Названий батько» та ін.); жартівливі казки («Москаль у пеклі», «Дурні чорти та хитрий наймит», «Докучливі казки», «Як Іван царя перебрехав», «Як баба чорта дурила» та ін.); сатиричні казки («Панська політика», «Пани», «Хома і гуска», «Піп на казанні» та ін.).

Через усі казки цього типу проходить образ Правди як втілення споконвічного правдошукання народу. Позитивними героями цих казок виступають також звичайні прості люди — добротворці та знедолені, Мудра дівчина, дівчинка-семиліточка, козаки, солдати, син, батько або абстрактні герої Щастя, Доля. Головним героям допомагають розум, мудрість, кмітливість, спостережливість, добропорядність, моральна стійкість, витривалість, віра у добро.

Негативні герої — носії зла — антиподи Правди, Щастя, Добра: Кривда, Горе, Біда, Злиденність, Смерть, пан, гультяй, ледар, ледащиця, нероба, зажерлива баба тощо.

Провідними мотивами соціально-побутових казок є: суд Правди над Кривдою; антипанські, антикріпацькі, антицарські мотиви; протиставлення бідних багатим; мотив праці; боротьба проти всіляких сил, які заважають щастю простої людини; антирелігійні мотиви. У казках про Правду і Кривду Правда завжди перемагає, вона — вічно жива як прагнення та сподівання самого народу; Кривда обов’язково карається, гине.

Антипанськї, антицарськї мотиви соціально-побутових казок є продовженням попередніх. Пани та царі — то втілення неправди, зла, як мовиться у прислів’ї: «Царське та панське слово — непевне».. Цей мотив яскраво виражено у казці «Панська політика»: «Цебто, пане як дасть кому-небудь нивку, то потім побачить, що на тій ниві бог уродив хліб добрий, та він візьме та той хороший хліб собі поперевозить, а тому переведе абиякого. То це б то політика? — Політика! Бач!.. Оце спасибі, що сказали! Тепер і я знаю, що то за панська політика!»

Майже в усіх казках протиставляються бідні багатим як зіткнення добра і зла, щедрості і скупості, скнарості, вдячності і невдячності («Названий батько», «Хліб і золото», «Дарунки з трьох зернин» та ін.). Так, у казці «Хліб і золото» народ протиставляв бідність простих людей, які зраділи звичайній хлібній паляниці, зажерливості пана, який розуміється тільки на золоті. У діях бідняка уособлюється мудрість, яка завжди виручить його у скрутному становищі, про що йдеться у моральній сентенції кінцівки казки: «Не стало в пана хліба. Як не шкодував, а взяв кусень золота і поніс до бідняка, щоб поміняти на хліб. Бідняк не взяв золота, але відрізав половину хлібини панові, половину залишив собі. З окрайця у пана хлібина не виросла...».

Мотив праці оспівується в багатьох соціально-побутових казках, ніби перегукуючись з народним прислів’ям «Хто не працює, той і не їсть» або «Ледачому все ніколи». Руки, які не цураються ніякої роботи, завжди винагороджуються. Дідова дочка все робить, що її просять: яблуньку чистить, піч маже, з собаки реп’яхи обирає, годує вужів—-за це й отримує винагороду. А пихата ледащиця— бабина дочка — заслужено карається (казка «Дідова дочка й бабина дочка»).

Серед соніально-гюбутових казок чимало творів антирелігійного змісту. Народ висміював тих служителів культу, які, з одного боку, проголошували «святі істини», а з другого — вели розбещене життя.

Соціально-побутові казки спрямовані на викриття і заперечення несправедливого суспільного ладу, експлуатації людини людиною. Вони допомагають дітям глибше пізнати минуле українського народу, виховують патріотичні почуття, прищеплюють підростаючому поколінню оптимістичні погляди на життя.

Український народ славен не тільки своїми казками, а й казкарями. Відомий сучасний народознавець В. Сиу-ратівський огійсуе село казкарів Горінчеве на Закарпатті 61. Тут що не хата, то в ній казкар. Горінчевський хист до казкарства, їхня оповідальна майстерність відомі далеко за межами України.

У цьому селі влаштовуються конкурси казкарів. А най- відоміший серед них — Андрій Калин. Та й не він один. У Горінчевому з давніх-давен жило колективне казкарство. Казки Андрія Калина видаються у місцевому видавництві «Карпати» («Закарпатські казки Андрія Калина», «Казки одного села» та ін.).

Багата тематична розмаїтість, поетична оригінальність і сюжетна неповторність виокремлює, за словами В. Скуратівського, місцеву казкарську школу в унікальний осередок слов’янського світу.

Василь Скуратівський, аналізуючи усні оповіді го- рінчевців, дійшов висновку про існування унікального пластичного стилю оповіді з специфічною домашньою особливістю. На його думку, за формою горінчевецькі казки відносяться до західноукраїнського типу. Сюжетним матеріалом цих казок є конкретні реалії життя цього багатостраждального краю.

Місцеві закарпатські краєзнавці виношують слушну думку про створення в Горінчевому музею української казки, зробити на його ґрунті традиційний центр українського казкарства. «Ми, очевидно, ще не повністю вивчили й усвідомили,— пише В. Скуратівський,— яку роль у вихованні наших дітей важать казки, який їх вплив на свідомість, мораль, патріотичне виховання. Пригляньмося, з якою пожадливістю тягнуться малюки до телевізорів... Тільки замість справжніх народних перлин, їм здебільшого пропонують безликі й банальні сюжетики з мультфільмів. Тематичною збідненістю, мовним покру- чем заполонені нині дитячі передачі, а справжнє духовне багатство народу лежить мертвим скарбом»62.
§ 3. Методика роботи з українською казкою в дитячому садку

Українські народні казки доступні дітям уже з раннього віку як за умов родинного виховання, так і в дошкільному закладі.

Оскільки казки різні за змістом, за сюжетом, різняться композиційною будовою, методика їх використання у різних вікових групах також специфічна. Казки повинні насамперед відповідати віковим особливостям дітей. Тут доречним буде застереження І. Франка: «Гола, повна правда життя — то тяжка страва. Старші можуть заживати її, вона для них смачна і здорова. Але дітям не можна давати її так, як старшим, треба приготовлювати її в ріденькім етані, в образках, у байках, і вони гак приймають її» А.

Дітям раннього та молодшого дошкільного віку дое тупні казки «звіриного епосу», про тварин, оскільки вони «...заставляють їх сміятися і думати, розбуджують їх цікавість та увагу до явищ природи, але не розбуркують молоду фантазію дивоглядними образами заклятих замків, царів, розбійників, драконів та демонів, не тривожать молодого чуття страшними трагічними пригодами та незрозумілими для дітей відносинами обох полів»

Дітям середнього дошкільного віку, крім казок «звіриного епосу», доступні чарівні казки. Ну, а старші дошкільники вже спроможні зрозуміти та вислухати будь-яку казку.

Психологами доведено, що дошкільник надзвичайно активний у сприйманні казки. Нам не доводилось зустрічати абсолютно пасивних та байдужих дітей до змісту казки. Слухаючи казку, діти постійно переривають хід розповіді, втручаються в події, звертаються з запитаннями, намагаються допомогти казковим героям.

Академік О. В. Запорожець описує, як він організував з групою дошкільників драматизовану гру в дитячому театрі. Одна група дітей була виконавцями, друга — глядачами. Проте до кінця вистави границі між залом і сценою зникли, глядачі бігли на сцену грати; їх не задовольняла позиція глядача. «Дитина не хоче і не вміє займати позицію стороннього глядача стосовно описаних у казці подій,— пише автор.— Вона намагається втрутитись у хід подій, прийняти сторону тієї чи іншої особи, намагається реалізувати цілі позитивного персонажа не тільки в уяві, а й дійово»3. Дошкільник, за словами

О. В. Запорожця, не егоцентричний у сприйманні твору, його активність виявляється і в тому, що він легко приймає позицію героя, подумки діє разом з ним, імітує жестами деякі його дії, бореться з його ворогами.

Активне ставлення приводить дитину іноді до несподіваних з точки зору дорослих дій. Дитина чорною фарбою замальовує на картинці негативного героя, вириває ілюстрацію з його зображеннями, випускає під час переказу неприємні для неї події («Я не хочу про нього розповідати»), змінює хід подій, заміняє кінцівку.

Образи художніх творів викликають у дітей почуття співпереживання, співчуття. О. В. Запорожець відмічає, що дітей не задовольняє невизначеність ситуації, коли невідомо, хто «хороший», а хто «поганий». Вони намагаються .відразу виділити позитивних героїв, приймають їхню позицію, негативно ставляться до всіх, хто їм заважає. Іноді навіть неживі предмети піддаються суворій критиці, якщо дитина не знаходить, кого можна звинуватити в тому, що трапилось. Зрозумілі і близькі приклади поведінки героїв казки діти зіставляють з особистим досвідом і переносять на себе або на своїх товаришів деякі якості діючих персонажів. Перенесення прикладів казки на свій побут не обмежується власним досвідом. Діти, критикуючи поведінку своїх товаришів, зіставляють їх з героями казки. Співчуття героям, моральні оцінки їхніх вчинків набувають усвідомленого характеру.

Розуміння дітьми моралі казки відбувається на основі їхньої внутрішньої активності, яка викликана емоційним сприйманням змісту твору. Зовні це виявляється в міміці, жестах, репліках, висловлюваннях дітей.

У старшому дошкільному віці сприймання казки набуває диференційованого характеру — у дітей формується здібність до елементарного аналізу твору, вибіркове ставлення до героїв казки. Це в свою чергу веде до формування художнього смаку у дітей, у них з’являються свої улюблені казки.

Діти дошкільного віку добре розуміють мораль казки, диференціюють, де добро, а де зло, й активно приймають сторону добра.

У 20-х рр. у нашій країні було організовано «Похід проти казки». Противники її стверджували, що зміст казки не відповідає принципам соціалістичного реалізму, що казка відриває дітей від реального життя, що діти не можуть відокремити реальність від вигадки. Було висунуто лозунг «Геть казку з життя дитини!». Це був хибний підхід, і досить швидко казку знову було повернено дитині.

О.В. Запорожець стверджує, що у дитини під час сприймання казки формуються «певні реалістичні тенденції». Слухаючи казку, дошкільник «підходить до її оцінки з реалістичної позиції» Ьін наводить такий приклад. У дитини запитали: «Щітка може розмовляти?» (Після сприймання епізоду з щіткою в казці.) «У казці може»,— відповідала дитина. А коли їй розповіли, що хлопчик замінив перо на щітку і почав нею писати, а чорнильниця, яка сторожувала будинок, почала голосно гавкати, дитина обурилась і з іронією заперечила: «Це неправильно: щітка велика й брудна, нею не можна писати, буде ще гірше, ніж поганим пером... Чорнильниця не може гавкати, так не треба, нехай вона краще фиркає, плюється чорнилом». Виявляється, з точки зору дитини, навіть у казці не все можливо, вона чітко диференціює елемент фантазії і реальні події.

Упродовж перебування дітей у дошкільному закладі використовують різноманітні форми роботи.

В. О. Сухомлинський дійшов висновку, що складовою частиною виховання дітей повинно бути розповідання, читання, слухання, драматизування та інсценування казок. «Казки виховують любов до рідної землі вже тому, що вони творіння народу» 63.

У дитячому садку пропонуються такі види занять з казкою:

  • читання (авторських, віршованих) казок;

  • розповідання народних казок;

  • театралізація-розігрування та показ казки вихователем;

  • драматизація-розігрування в ролях знайомої дітям казки;

  • відтворення характерних рис його героїв;

  • інсценізація — точне й послідовне відтворення змісту казки дітьми з допомогою костюмів, різних атрибутів, декорацій;

  • ігри за сюжетами знайомих казок;

  • показ казок через проекційні ліхтарі (діафільми);

  • перегляд казок у телепередачах, кінофільмах;

  • ритмізування — ритміко-речитативна розповідь на одній ритмічній кривій, з однією інтонацією;

  • узагальнюючі бесіди на теми: «Моя улюблена казка», «В гостях у казки», «Казка в гостях у дітей»;

  • тематичні розважальні заняття: «Казки бабусі Ори- сі», «Казка дідуся Панаса», «Вам казка, а мені бубликів в’язка»;

  • дидактичні ігри: «З якої казки герой?» (або «З якої казки я прийшов?»), «Добери картинку», «Подорож у дивовижний світ казок», «Лист дідуся-казкаря»;

  • переказування знайомих казок дітьми;

  • бесіди на морально-етичні теми за змістом казок;

  • самостійне складання дітьми казок;

  • бесіди за змістом казкових ілюстрацій та репродукцій художніх картин на казкові сюжети;

  • свято казки у садку.

У програмі «Малятко» у змісті розділу «Художня література» передбачено різні види роботи з народною казкою 1. Так, уже на другому році життя дітей вчать розуміти зміст коротеньких казок («Ріпка», «Коза-дереза»), використовуючи унаочнення (ілюстрації, фланелеграф, ляльковий, картонний театри); залучають до показу окремих дій казкових героїв, стимулюють висловлювання дітей (наслідування, повтори).

На третьому році життя дітей спонукають до відтворення змісту казок за допомогою запитань вихователя, залучають до ігор-драматизацій та театралізованих ігор за змістом добре знайомих казок у музичному супроводі, з нескладними атрибутами (хусточкою, шапочкою, хвостиком) ; показують різні види театрів за змістом знайомих казок.

На четвертому році життя дітей вчать розуміти казки без унаочнення, запам’ятовувати та відтворювати повтори («котиться-котиться...», «стукае-грюкае...»), образні вирази («вовчику-братику»); передавати зміст знайомих казок, розповідати за змістом ілюстрацій; упізнавати героїв у знайомих казках, висловлювати своє ставлення до них. Залучають дітей також до ігор-драматизацій та інсценування художніх творів.

На п’ятому році життя дітей ознайомлюють з чарівними й соціально-побутовими казками. Вчать впізнавати і визначати казкові елементи, зачини, кінцівки, повтори, давати оцінку діям та вчинкам героїв; відповідати на запитання за змістом казок, самостійно розповідати та пе реказувати знайомі казки. Дітей цієї групи спонукають до самостійної організації ігор-драматизацій за змістом добре знайомих казок, дотримуватись відповідної інтонації, тембру, сили голосу. Залучають дітей до показу окремих дій у театральних виставах, іграх у «Театр», інсценування казок.

Дітей старшого дошкільного віку продовжують ознайомлювати з новими чарівними та соціально-побутовими казками. Вчать сприймати виразні засоби казки: фантастичні перетворення, чарівні речі, іносказання, афористичність мови, пісеньки, зачини, кінцівки; розуміти, що казка — це вигадка, фантастика, олюднення тварин, явищ природи. Діти вже повинні знати напам’ять кілька зачинів, кінцівок, «докучливих» казок; самостійно розповідати у вільний час зміст знайомих казок, переказувати їх; висловлювати своє ставлення до героїв, оцінювати їхні вчинки; впізнавати назву казки за описом героїв, ілюстраціями та уривками з тексту казки.

Старші дошкільники повинні вміти самостійно розігрувати сюжети знайомих казок в іграх-драматизаціях та театралізованих іграх (добирати атрибути, розподіляти ролі тощо).

Дітей залучають до участі в драматичних гуртках, до показу різних театралізованих вистав за змістом казок, до виготовлення костюмів, атрибутів, декорацій.

Перш ніж прочитати чи розповісти дітям казку, потрібно добре підготуватись, кілька разів уголос її прочитати, дотримуючись засобів інтонаційної виразності. Робота над мистецтвом художнього читання, за словами Е. О. Фльориної, повинна стати професійним обов’язком кожного вихователя. Народ склав казку, письменник її записав, а донести її зміст до свідомості дитини — обов’язок вихователя.

Для того щоб вплинути на почуття дітей, їхні переживання, вихователь заздалегідь докладно аналізує казку, добирає найвдаліші засоби виразного читання або розповідання (інтонації, розстановка пауз, логічні наголоси), виробляє чітку і правильну вимову кожного слова, фрази, речення.

Уміння розповідати казку — досить важлива педагогічна вимога. Одна й та сама казка у різних оповідачів може сприйматись неоднаково. Не можна розповісти чи прочитати казку без емоційного вираження її змісту.

Вихователь, готуючись до розповідання казки, повинен добре запам’ятати текст, щоб дослівно передати зачини, повтори, пісеньки, образні народні вирази. Слід визначити, які слова, фрази потребують уточнення, пояснення, продумати прийоми, час і місце їх пояснення. Слід продумати й наочність. До заняття можна підготувати добре ілюстровані дитячі книжки, набір картинок до тексту казки. Іноді треба підготувати й дітей до розуміння твору — його змісту, лексики, образів. Наприклад, перед тим як розповісти казку «Козенята і вовк» у міських умовах, враховуючи те, що більшість дітей молодшої групи не бачила живої кози і не має чіткого уявлення ні про козу, ні про козенят, вихователька повинна розглянути з дітьми (за день-два до розповіді казки) картину «Коза з козенятами», дати відповідні іграшки.

Для повноцінного сприймання дітьми літературного твору треба створити спокійну обстановку. Дітей посадити так, щоб вони бачили виховательку, а вона бачила всіх. Дітей молодшої і середньої груп доцільно посадити півколом у два ряди, а дітей старшої групи — за столами, обличчям до вихователя. В молодшій і середній групах дитячого садка пропонується така структура заняття:

  1. Початок заняття (вступна бесіда, розглядання наочності, загадка, розповідь вихователя).

  2. Розповідання казки. Уточнення та пояснення окремих слів, виразів. Розглядання ілюстрацій.

  3. Коротка бесіда за змістом казки.

  4. Виведення морального правила. Прислів’я.

Наприклад, план-конспект заняття для середньої групи. Розповідання української народної казки «Колосок». Завдання: Закріпити уявлення дітей про трудові процеси. Вчити розуміти зміст казки, відповідати на запитання, оцінювати поведінку героїв. Виховувати працьовитість, любов до праці, негативне ставлення до ледарів.

Словник: Голосисте горлечко, колосок, борошно, млин, тісто, пиріг.

Матеріал: колоски, пиріг, ілюстрації, прислів’я.

Хід заняття: На столі стоять колоски. Запитання: Що це таке? Де ростуть колоски? Хто їх вирощує? Що потім роблять з колосків? Розглядання пирога. Розповідання казки, пояснення виразу Голосисте горлечко, слова млин. Розглядання ілюстрацій. Запитання: Як звали мишеня? А як півника? Що знайшов півник? Що зробив він з зерном? А що робили мишенята? Що півник сказав мишенятам? Чому півник не дав їм пирога?

Чи правильно зробив півник? А чи дойомагав'Ге ви вдома? Як ви допомагаєте? Прислів’я: «Добре в світі тому жити, хто працьовитий», «Вмієш їсти, вмій і заробити».

У старшому дошкільному віці дітей учать впізнавати жанрові особливості казки, визначати її композиційні чинники. Наприклад, розповідання української народної казки «Кривенька качечка».

Завдання: Виховувати здатність до співчуття, поглиблювати уявлення про чуйність, доброзичливість. Закріплювати вміння визначати жанр твору, ознайомити з композицією: зачин, зав’язка, розв’язка, кінцівка; вчити виділяти казкові елементи, вживати логічні наголоси в реченні.

Матеріал: казка «Кривенька качечка», ілюстрації - до казки.

Хід заняття: Вступна бесіда: Які казки ви знаєте? Пригадайте, якими словами починаються казки. А ще якими? А якими словами закінчуються? Ознайомлення дітей з поняттями«зачин», «приказка», «кінцівка». Читання казки (не називаючи жанру). Запитання: Який твір я вам прочитала — оповідання чи казку? Чому ви думаєте, що це казка? Назвіть зачин цієї казки. Де ще казковість у цьому творі? Якими ще словами український народ передав казковість? Назвіть кінцівку казки. Якими словами починається зав’язка казки? Якими словами передається найголовніша подія казки (кульмінація)? Якими словами в казці передається розв’язка? Яким голосом співали каченята пісню: радісним чи сумним? (Діти передають радість та подив у пісні каченят.)

А яким голосом співала качечка пісню? (Сумним, з тугою за волею.) Робота над інтонаційною виразністю речення «А дід та баба знову зосталися самі». Розглядання ілюстрацій. Бесіда етичної спрямованості: Як можна оцінити перший вчинок діда та баби? Який він був? Якими словами про нього можна сказати? Що можна сказати про другий вчинок діда та баби? Як можна оцінити поведінку каченят? Підсумкова розповідь виховательки. Виведення морального правила.

План-конспект заняття у підготовчій групі на тему «Мої улюблені казки».

Завдання: Виховувати інтерес до творів усної народної творчості; вміти відтворити по пам’яті зміст знайомих казок, впізнавати казку за ілюстраціями, читати назви казок, закріпити композицію казки; бережно ставитись до книжок.

Матеріал: виставка книг-казок, на столі дитячі книжки зі знайомими казками, ілюстрації до них.

Хід заняття: Вихователька: «За синіми морями, за високими горами...» Який жанр твору починається такими словами? Які ви знаєте казки? А яка казка ваша найулюбленіша? Чому? Діти розповідають частини казок (зачин, зав’язку, розв’язку, кінцівку). Розглядання виставки. Літературна вікторина. Розглядання ілюстрацій до казок. Розглядання дитячих книжок на столах, читання назви, окремих слів, речень, підписів під ілюстраціями. Ознайомлення з казковим веселим жанром — «надокучливими» казками.

З дітьми старшого дошкільного віку можна проводити серію (декілька) занять за змістом однієї казки. Проілюструємо це на прикладі казки «Цап та баран»

Заняття перше: В гостях у казки «Цап та баран».

Матеріал: фігурки тіньового театру.

Хід заняття: Вихователька демонструє фігурки тіньового театру (цапа, барана, вовка) і пропонує відгадати, хто це. Далі говорить, що до дітей у гості прийшла казка, яка називається «Цап та баран». Розповідає казку, пояснюючи незнайомі слова.

Проведення бесіди за змістом казки. Запитання до дітей: Чому дід з бабою прогнали цапа й барана? Що цап та баран знайшли на дорозі? Кого побачили вони в лісі? Як цап та баран налякали вовка?

Хто сказав такі слова: «А збирайтеся, цапе й баране, і йдіть собі». Як це було сказано?

Хто був дужим, але несміливим? Яким був баран? А хто був сміливим, але недужим? Яким був цап? Хто сказав так: «Бери, баране, голову, бо ти дужий». Чиї це слова: «Ох, бери ти, цапе, бо ти сміливий»? Як це було сказано? (Звернути увагу на місце наголосу у слові «барана», стежити за вимогою слова «удвох».) У казці є такі слова: «Ідуть та ідуть, коли бачать...». Що вони побачили?

Вільний переказ казки (з використанням тіньового театру) .

Вихователь пропонує дітям спробувати переказати цю казку, спостерігаючи за діями фігурок тіньового театру. «Я буду починати казку, а ви — закінчувати (по черзі)».

Вихователь показує фігурки діда й баби й каже:

  • Були собі... (дитина закінчує речення).

  • Мали вони... (показує цапа та барана, хтось із дітей закінчує). Вони були великі приятелі, куди... (показує цапа), туди й... (показує барана).

Далі вихователь вільно переказує казку, окремі її частини, де є можливість, використовує тіньовий театр.

Заняття друге: В гостях у казки «Цап та баран».

Матеріал: у вихователя — персонажі пальчико-

вого театру, у дітей — один персонаж, торба, іграшка- саморобка «вовча голова».

Хід заняття: Вихователь демонструє персонажів пальчикового теаіру — цапа та барана. Хто це? З якої казки прийшли до нас ці герої? Ви пам’ятаєте, якими були ці два приятелі? (Цап був сміливий та недужий, а баран дужий та несміливий.) З ким зустрілися цап та баран? Вихователь демонструє двох іграшкових вовків (персонажів пальчикового театру):

  • Ось якими були вовки. Вони страшні і злі.

Давайте ще раз послухаємо казку, а потім пограємо.

Драматизація уривків казки.

Вихователь знов організовує «акторів» по групах: «цапи», «барани», «вовки», розпочинає той чи інший уривок, і діти включаються у діалог.

Наприклад:

«Ідуть та ідуть цап та баран. А посеред поля лежить... (Діти закінчують речення.) Баран був дужий та не..., а цап сміливий та не.. От цап і каже... («Цапи» і «барани» вступають у діалог.)

Приходять туди, аж три вовки кашу варять. Нічого робити. Вітаються. («Цапи» й «барани» разом з вихователем промовляють слова вітання, їм хором відповідають «вовки».)

Казка розігрується до слів «Та подай ще більшу». Вихователь зачитує наступний абзац, яким завершується драматизація казки.

На сьомому році життя влаштовують різноманітні свята та вечори казок.

Наприклад, «Свято казки» у дітей» 64.

Кімната чи зала відповідно оформлені, стіни гірикра- шаються малюнками відомих дітям казок. Свято починається інсценівками за змістом казок «Ріпка», «Івасик- Телесик», «Колосок» та переглядом діафільма «Колобок».

Ведучий показує вироби дітей і пропонує їм назвати казку, коротко розповісти про хороші вчинки героїв («Івасик-Телесик», «Колосок», «Солом’яний бичок»).

Потім діти в костюмах персонажів самі розповідають уривки і пропонують відгадати, з яких вони казок. У залі з’являється «листоноша» з «телеграмами». Він зачитує їх і пропонує відповісти, від кого вони.

  • Від дідуся втік, від бабусі втік, скоро буду у вас.

(«Колобок»)

  • А мишенят і кликати не треба: вони вже сиділи за столом.

(«Колосок»)

  • Мій котику, мій братику! Несе мене лисиця за крутії гори, за бистрії води.

(«Котик і півник»)

  • Дівчинка бачить: у хаті не прибрано, холодно. Взяла віник, підмела хату, прибрала, піч затопила. Потім запитує: «Може, ще щось зробити?»

(«Про ліниву дівчинку і старанну дівчинку»)

  • Ходи, мишо, не біжи, нам ріпку вирвати допоможи.

(«Ріпка»)

  • Оленка показала Івасику, як на лопату сісти.

(«Івасик-Телесик»)

  • Принесли козенята ножиці і голку з ниткою.

(«Вовк і семеро козенят»)

  • Не послухав брат сестричку і напився води з копитця.

(«Сестриця Оленка і братик Іванко»)

  • Хто тут живе? (Демонструються: хатка на курячих ніжках; рукавичка; бочка, що по морю пливе; лісове озерце.)

  • Яку пісню співали Колобок, мати Івасика-Телеси- ка, Коза-дереза?

Авторитетне жюрі переглядає всі малюнки і вироби, підраховує бали, а Веселий Олівець оголошує результати конкурсу, нагороджує переможців книжками.

Літературна вікторина за змістом знайомих казок;, наприклад: «Я від діда втік...».

Зал казково прибраний персонажами українських народних казок. З’являється казковий Колобок. Співає пісеньку:

Я Колобок, Колобок,

Я по засіку метений,

Я на яйцях спечений,

Я від діда втік,

Я від баби втік.

  • Я запрошую всіх вас у подорож до Країни казок! Ведуча: Котиться Колобок, котиться, а назустріч йому Зайчик. Діти, а в яких казках живе Зайчик? Так, правильно, «Колобок», «Теремок», «Коза-дереза», «Солом’яний бичок». А як? вірші про Зайчика ви знаєте? А які загадки? Ой молодці! (Діти розповідають.)

То ж підемо з Колобком далі. Котиться Колобок, котиться, а назустріч йому хто? Так, Вовк.

Підібрав він голосок, став малим співати. Здогадались вони: «Це Вовк, а не наша мати». З якої це казки? Вірно, «Вовк та семеро козенят». А в яких ще казках: живе Вовк? Так, у казках «Колобок», «Теремок», «Коза- дереза», «Рукавичка», «Солом’яний бичок», «Лисичка- сестричка». А може, хто знає про нього загадки, вірші5> пісеньки, прислів’я? (Діти пригадують.)

Котиться Колобок, котиться і зустрічає того, що:

Ходить лісом дід лахматий.

Одягнувся в кожушину,

Мед шукає і ожину,

Літом любить полювати,

А зимою в лігві спати.

Як зачує він весну,

Прокидається від сну.

То кого зустрів Колобок? Так, Ведмедя. А які казк» ви знаєте про нього? Вірно, «Колобок», «Теремок», «Коза-дереза», «Рукавичка», «Три ведмеді», «Солом’яний; бичок». А які вірші? Які загадки?

Діти, Колобок дуже задоволений і запрошує нас далі у подорож. (Звучить пісня «Я лисичка, я сестричка».) То кого далі зустрів Колобок? А як називають Лисичку? А чому сестричка, чому хитра? А в яких казках живе Лисичка? Так, «Колобок», «Теремок», «Лисиця і глечик», «Рукавичка», «Солом’яний бичок», «Лисичка-сестричка», А ось послухайте:

Зажурився Коток,

Взяв бандурку й молоток

Та й пішов сііїваїй

В лиски біля хати.

Діти, для чого Котик брав молоток? Що він співав і кого врятував та від кого? Правильно. Від хитрої Лисички врятував Котик Півника. Можливо, хто з вас знає вірші про Лисичку, загадки? (Діти розповідають.) Молодці, діти. От і прийшла наша подорож до кінця. Ви всі розповідали гарні вірші про звірів, загадували загадки. І тому Колобок хоче вам показати діафільм «Колобок». (Перегляд діафільму.)

Казки сприяють розвитку у дітей творчої уяви, логічного мислення. Слухаючи казки, які розповідають дорослі, діти й самі прагнуть складати казки. Саме про це й писав В. О. Сухомлинський: «Якщо мені вдавалось домогтись, щоб дитина, в розвитку мислення якої траплялись серйозні затримки, придумала казку, пов’язуючи в своїй уяві декілька предметів оточуючого світу,— значить можна сказати з впевненістю, що дитина навчилася мислити» 65.

Чудодійним методом розвитку мовлення дітей називав В. О. Сухомлинський казку. За його словами, це «свіжий вітер, що роздуває вогник дитячої думки і мови». Завдяки казці дитина пізнає світ не тільки розумом, а й серцем, відкликається на події та явища навколишнього життя, висловлює ставлення до них. Початкове духовне виховання дитини відбувається також у казці.

В. О. Сухомлинський намагався розповідати казки дітям на лоні природи, поєднуючи спостереження з виявами фантазії. Це «Казка про Сонце», «Казка про хмари», казки «Про Бабу-Ягу», «Про жайворонка», про «Темінь і Сутінок». Емоційне сприймання казки підсилюється і своєрідним казковим оточенням. В. О. Сухомлинський пропонує розповідати казки, якщо не серед природи, то хоч би в спеціально обладнаній Кімнаті казок, щоб все тут нагадувало дитині про казку: вечірні сутінки, веселий вогник у пічці, казковий будиночок Ба- би-Яги, казкові персонажі, хатинка дідуся і баби, гуси- лебеді тощо. Водити дітей у Кімнату казок потрібно не часто, застерігав В. О. Сухомлинський, раз на тиждень, а то й рідше, краще у вечірні години. Сама обстановка цієї кімнати примушує дитину не тільки слухати казки, а й самостійно розповідати їх, створювати казки з новими сюжетами.

Самостійне створення казок — дійовий шлях розвитку творчості й дитячого мовлення. Під вмілим керівництвом педагога діти починають самостійно складати казки ще задовго до школи. Рідна природа, «подорожі до джерел рідного слова» викликають у малюків творче натхнення.

Скільки таких можливостей для розвитку дитячої фантазії таїть у собі навколишній світ! Потрібно тільки вміло спрямувати думку дітей, як одразу оживають казкові образи. «Через казкові образи,— писав В. О. Сухомлинський,— у свідомість дітей входить слово з його нактоншими відтінками. Під впливом почуттів, що пробуджуються казковими образами, дитина вчиться мислити словами. Без казки — живої, яскравої, що оволоділа свідомість і почуття дитини,— неможливо уявити дитячого мислення і мовлення...» 66. Самостійне створення дітьми казок є одночасно і першим кроком у розвитку мислення дитини від живого, конкретного до абстрактного.

Потрібно сміливіше впроваджувати в практику роботи дитячих садків і самостійне створення дошкільнятами казок на лоні природи. Виховне значення саме цих казок полягає в тому, що діти відчувають їх в обстановці, яка породжує казкові уявлення: тихим вечором, коли на небі засвітлюються перші зірки; в лісі, у затишній хатинці, при світлі тліючих вугликів, коли за вікном шумить осінній дощ і співає свою пісню холодний вітер. З розповідей вихователя діти дізнаються про життя народів інших країн, про моря й океани, про багатства рослинного і тваринного світу, про природні явища.
Запитання для повторення

  1. Що таке казка?

  2. Які жанрові особливості казки?

  3. У чому специфіка художніх засобів виразності казок?

  4. Які види казок ви знаєте?

  5. Хто збирає та записує казки?

  6. Які форми та методичні прийоми роботи з казкою у дитячому садку?


Практичні завдання

  1. Складіть розгорнуту анотацію казок, поданих у збірках (за вказівкою викладача) за такою схемою: назва казки, мета викори- етання, вікова група, словник, можливі форми роботи з певною казкою.

  1. Розробіть сценарій вечора розваги на одну із запропонованих тем: «У нас в гостях казка», «В гостях у казки», «Казка дідуся Панаса», «Подорож у чарівний світ казки».

  2. Зробіть порівняльний аналіз завдань, змісту роботи з казкою, викладених у варіантних програмах виховання дітей.

РОЗДІЛVI

УКРАЇНСЬКІ ОБРЯДОВІ ПІСНІ

1   ...   4   5   6   7   8   9   10   11   ...   32


написать администратору сайта