Главная страница
Навигация по странице:

  • Міжнародне співтовариство

  • Сутнісні риси міжнародного права

  • Визначення міжнародного права

  • Міжнародне право та справедливість

  • Термін «міжнародне право»

  • За часів римського права термін «jus gentium» мав кілька значень.

  • Можна сказати, що термін «jus inter gentes» поступово трансформувався в сучасний термін «міжнародне право».

  • Міжнародне право як «право»

  • Яким чином держави визнають міжнародне право та його обов’язковість для себе

  • Чому держави дотримуються норм міжнародного права Таблиця

  • Шпора. 1 1 Поняття міжнародного права як особливої системи права Поняття міжнародного права як особливої системи права


    Скачать 1.64 Mb.
    Название1 1 Поняття міжнародного права як особливої системи права Поняття міжнародного права як особливої системи права
    АнкорШпора.doc
    Дата16.05.2017
    Размер1.64 Mb.
    Формат файлаdoc
    Имя файлаШпора.doc
    ТипДокументы
    #7669
    страница1 из 37
      1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   37

    1.2. 1.1. Поняття міжнародного права як особливої системи права 
    1.1. Поняття міжнародного права як особливої системи права
    Сучасні підручники з міжнародного права дедалі частіше починають аналіз поняття міжнародного права з поняття міжнародного співтовариства чи міжнародного суспільства, оскільки міжнародне право є саме правом міжнародного співтовариства і його розвиток нерозривно пов'язаний з розвитком цього співтовариства.

    Міжнародне співтовариство

    Поняття «міжнародне співтовариство» як правова концепція було запроваджено Міжнародним Судом ООН у рішенні по справі «Barcelona Traction», в якому Суд провів «суттєву різницю… між обов’язками держави щодо міжнародного співтовариства в цілому, та тими обов’язками, що виникають vis-à-vis іншої держави».

    Слабкість системи санкцій і брак механізмів примусової реалізації норм міжнародного права ставить перед нами питання щодо того, чи можна взагалі говорити про якесь справжнє міжнародне співтовариство зі своїм ефективним правом. Відповісти на це питання можна спираючись на принаймні два наступних аргументи.

    По-перше, незважаючи на брак централізованих механізмів примусової реалізації міжнародного права та покарання за його порушення, все-таки практично всі суб’єкти міжнародного співтовариства вважають міжнародне право юридично обов’язковим для цього співтовариства. Навіть у випадку порушення норми міжнародного права держава, що її порушила, як правило, не заперечує сам факт існування міжнародного права, а тільки намагається представити вигідну для себе інтерпретацію даної норми.

    По-друге, незважаючи на міжнародні конфлікти і протиріччя, в самому міжнародному співтоваристві відбувається невпинне зростання і поглиблення взаємозалежності та ступеню свідомості цієї взаємозалежності, виразом чого є переконання в необхідності посилення ролі міжнародного права та удосконалення механізмів його реалізації.

    Сутнісні риси міжнародного права

    Які ж характерні риси міжнародного права, які визначають його сутність? Спробуємо вказати на деякі з таких основних рис міжнародного права.

    По-перше, міжнародне право, як це визнає більшість юристів-міжнародників, є правом міжнародного співтовариства. Воно регулює стосунки в рамках цього співтовариства, яке, у свою чергу, немає якоїсь наддержавної влади чи «світового уряду», який би створював норми міжнародного права. Якщо раніше міжнародне співтовариство розглядалось виключно як міждержавне співтовариство, тобто співтовариство держав, то потім поступово почалось визнання міжнародної правосуб’єктності інших суб’єктів. Міжнародне право у певному сенсі являє собою результат процесів самоорганізації в цьому співтоваристві.

    По-друге, міжнародне право більше не можна розглядати лише як «міждержавне» право, оскільки його суб’єктами є не тільки держави. Водночас в науці міжнародного права не має вичерпного переліку суб’єктів цього права, оскільки, наприклад, стосовно міжнародної правосуб’єктності індивідів продовжують точитися дискусії.

    По-третє, рушійними силами розвитку міжнародного права є, з одного боку, боротьба між державами та іншими суб’єктами міжнародного права за такі матеріальні і нематеріальні блага в міжнародному співтоваристві, як влада, престиж, економічний добробут тощо; а з іншого – солідарність і співробітництво між цими суб’єктами.

    По-четверте, міжнародне право є доволі динамічним явищем соціального життя і знаходиться в процесі постійного становлення, розвитку. Саме тому виявляється складним «ухопити» його сутність у вигляді якоїсь незмінної ідеї.

    По-п’яте, в сучасному міжнародному праві є об’єктивний елемент, який не залежить від волі держав. Маються на увазі загальні принципи права та імперативні норми міжнародного права (jus cogens), які є обов’язковими для держав та інших суб’єктів цього права незалежно від того, чи погодилися вони на створення та існування цих норм.

    По-шосте, в сучасних умовах міжнародне право не є повністю самостійною нормативною системою, абсолютно ізольованою від інших соціальних регуляторів міжнародних відносин. Норми міжнародного права разом з нормами національного права, що регулюють міжнародні відносини, входять в складну систему міжнародного порядку.

    Визначення міжнародного права

    Назва "Міжнародне право" нерідко ставиться під сумнів. У зв'язку з цим необхідно відмітити, що воно дійсно не цілком коректне, оскільки регулює відносини не між народами, а між державами.

    У зв’язку з відсутністю загальноприйнятого визначення міжнародного права та його історичною мінливістю в доктрині залишається проблема пошуку адекватного визначення міжнародного права, яке б охоплювало його основні риси і чітко виражало його сутність.

    В доктрині міжнародного права з самого початку точилася боротьба між двома головними концепціями міжнародного права.

    Першу концепцію називають «солідаристською» (solidarist concept), оскільки її представники беруть за основу визначення міжнародного права факт існування міжнародного співтовариства. З цієї точки зору норми міжнародного права випливають з вимог міжнародного співтовариства і спрямовані на реалізацію цілей, які стоять перед людством.

    Друга концепція міжнародного права називається «волюнтаристською» (voluntarist concept), оскільки вона розглядає усі норми права, включно з нормами міжнародного права, як продукт волі суверенних держав.

    По суті, волюнтаристська концепція міжнародного права є різновидом юридичного позитивізму, оскільки позитивістський підхід передбачає, що право є результатом діяльності держави і забезпечується державним примусом.

    Яскравим прикладом волюнтаристської концепції міжнародного права, яка домінувала в юридичній науці і практиці з XIX століття, є таке визначення міжнародного права, що міститься у відомому рішенні «Lotus» Постійної Палати Міжнародного Правосуддя (Permanent Court of International Justice) від 7 вересня 1927 року: «Міжнародне право регулює відносини між незалежними державами. Таким чином, норми права, що є обов’язковими для держав, випливають з їхньої власної волі, яка виражається в конвенціях або за допомогою звичаїв, які є загальноприйнятими як такі, що виражають принципи права та були встановлені для того, щоб регулювати відносини між цими незалежними співтовариствами, що співіснують, або з метою досягнення спільних цілей. Таким чином, обмеження на незалежність держав не можуть презуміюватися».

    Таким чином, волюнтаристська концепція міжнародного права передбачає, що норма цього права не може зобов’язувати державу, якщо вона не погодилася не неї. Ця концепція переважала в міжнародному праві в період між двома світовими війнами. Причому радянська теорія міжнародного права значною мірою спиралася на дану концепцію. Однак у сучасній теорії та практиці волюнтаристська концепція міжнародного права піддається критиці з огляду на факт існування в рамках міжнародного права таких правових явищ, як загальні принципи права, основні права та обов’язки держав, основні принципи міжнародного права та імперативні норми міжнародного права (jus cogens), оскільки ці явища мають об’єктивний характер, тобто є обов’язковими для держав незалежно від їхньої згоди (волі).

    Найбільш популярним визначенням міжнародного права є на сьогодні позитивістське визначення, згідно з яким міжнародне право є системою юридичних норм, що регулюють стосунки між державами та іншими суб’єктами цього права.

    При визначенні міжнародного права слід виходити з того, що міжнародне право є сукупністю соціальних норм, які виникають в рамках міжнародного співтовариства і регулюють відносини в рамках цього співтовариства.

    З метою конструювання правильного визначення міжнародного права нам треба враховувати і те, що в поняття одного з головних джерел міжнародного права входить «психологічний компонент» opinio juris, під яким мається на увазі переконання у юридично-обов’язковій силі даної норми, або визнання юридичної сили цієї норми.

    З огляду на сказане ми можемо запропонувати таке визначення:

    Міжнародне право – це система норм, які визнаються міжнародним співтовариством як правові і які регулюють відносини в рамках цього співтовариства.

    Запропоноване визначення міжнародного права узгоджується з тезою французького юриста-міжнародника Нгуена Куока Діня, що «міжнародне право визначається як право, яке застосовується до міжнародного співтовариства».

    Як вважає цей автор, дане формулювання є найбільш простим і підтверджує соціологічний, тобто необхідний зв'язок між правом і суспільством. Тим самим підтверджується теза стародавніх римських юристів «ubi societas, ibi jus» (де суспільство, там і право).

    Міжнародне право та справедливість

    Справедливість є головним принципом як права взагалі, так і міжнародного права зокрема. Вона є метою та ідеєю права. Як сказав би Кант, справедливість – це «регулятивна ідея» права, оскільки право існує заради втілення в життя справедливості. Справедливість також є своєрідним мостом між сферою права та сферою моралі. Крім того, справедливість є соціально-юридичною цінністю у світлі якої відбувається створення, тлумачення та реалізація норм права.

    З емпіричної точки зору міжнародне право не завжди є справедливим, оскільки досягнення абсолютної справедливості є неможливим. Однак якщо право перестає прагнути справедливості, якщо його суб’єкти перестають за неї боротися, то воно неминуче гине, перероджуючись у свавілля та панування сили в міжнародних відносинах. У цьому сенсі справедливість є процесом, а не результатом, а міжнародне право являє собою один із дієвих засобів боротьби за справедливість в міжнародному співтоваристві.

    Міжнародна справедливість є діалектичним синтезом рівності і свободи в рамках міжнародного співтовариства. З цієї точки зору міжнародне право можна вважати своєрідним інструментом встановлення балансу між свободою та рівністю його суб’єктів. Формально-правовим виразом ідеї міжнародної справедливості є принцип суверенної рівності держав, в якому містяться дві ідеї: ідея свободи (суверенітету) держав і ідея їх рівності.

    Водночас міжнародне право має прагнути не тільки до справедливості у формально-правовому розумінні цього поняття, але й також і до матеріальної справедливості, яка б не обмежувалася міждержавними стосунками.

    Принцип справедливості, який є одним з загальних принципів права, дає можливість коректувати певні норми міжнародного права, якщо їх застосування в конкретному випадку веде до явно несправедливого результату.
    Термін «міжнародне право»

    Перший раз термін «міжнародне право» (international law) було використано англійським філософом Ієремією Бентамом в 1780 році в його відомій праці «Вступ до принципів моралі та законодавства». Однак вже близько 1840 року в англійській мові та романських мовах відбулося повернення до старого терміну «право народів» («Law of Nations», «Droit des Gens», «jus gentium»). Дещо пізніше впродовж кількох століть в юридичній літературі мала місце своєрідна конкуренція та боротьба за популярність між цими термінами, яка завершилася перемогою терміну «міжнародне право».

    Щодо терміну «право народів», який є перекладом латинського терміну «jus gentium», то цей термін є найстаршим і своїми коріннями сягає часів Античності.

    Таблиця

    За часів римського права термін «jus gentium» мав кілька значень.

    По-перше, під цим поняттям розуміли ту частину римського приватного права, яка регулювала стосунки між римськими громадянами та іноземцями або стосунки між виключно іноземцями. У цьому сенсі «jus gentium» було в принципі правом перегринів (іноземців) і було своєрідною антитезою «jus civile», тобто тієї частини римського приватного права, яке регулювало стосунки виключно між римськими громадянами.

    По-друге, термін «jus gentium» означав сукупність принципів і інститутів, які вважалися спільними для всіх народів.

    По-третє, в III столітті нашої ери завдяки працям римського юриста Ульпіана термін «jus gentium» починають використовувати для позначення сукупності норм, які регулюють відносини між державами.


    Саме в такому значенні термін «jus gentium» використовувався в епоху феодалізму.

    Однак в XVII столітті поширення набуває термін «міжнародне право» в латинській версії «jus inter gentes». Вважається, що одним із перших цей термін використав професор Оксфордського університету Ричард Зьоч (Richard Zouche) близько 1650 року, для того щоб підкреслити різницю між поняттям міжнародного права та поняттям «jus gentium», яке у той час ототожнювали з цивільним правом.

    Можна сказати, що термін «jus inter gentes» поступово трансформувався в сучасний термін «міжнародне право».

    В університетах Російської імперії на самому початку міжнародне право викладалося під назвою «загальнонародного права», а в 1863 році воно змінило назву на «міжнародне право». Саме цей термін сьогодні є основним в сучасній науці міжнародного права Росії та України.

    Зауважимо, що в науці міжнародного права пропонувалися також інші терміни, наприклад такі, як: «зовнішньодержавне право», «міждержавне право», «міжсуверенне право», «право держав», «світове право», «глобальне право», «транснаціональне право», «космополітичне право» тощо. Однак ці терміни не набули достатньо широкого розповсюдження в науці і назва «міжнародне право» залишається найбільш популярною.
    Міжнародне право як «право»

    В юридичній літературі впродовж кількох століть жваво обговорювалося питання: чи можна взагалі вважати міжнародне право справжнім правом?

    Юридична природа міжнародного права, тобто його визнання у якості об’єктивно обов’язкового правового порядку, піддавалася серйозним сумнівам з точки зору позитивізму. На думку позитивістів, міжнародне право не є справжнім правом з огляду на те, що джерелом права може бути тільки державна влада, яка також забезпечує його примусову реалізацію; однак в міжнародному співтоваристві, яке базується на засаді суверенної рівності держав, немає такої влади, яка б стояла над окремими державам, і яка б створювала норми міжнародного права та примушувала б до їх дотримання. Саме тому, з точки зору позитивістів, міжнародне право не можна вважати справжнім правом, оскільки воно за своєю суттю є лише «позитивною мораллю». Інакше кажучи, для них взірцем права було національне право і вони не враховували специфічний характер міжнародного права.

    Слід визнати, що позитивісти у певному сенсі мали рацію, оскільки абсолютизація ідеї суверенітету могла логічно призводити до заперечення юридичної природи міжнародного права.

    Однак сьогодні концепція суверенітету під впливом об’єктивних процесів поглиблення взаємозалежності в рамках міжнародного співтовариства більше не розглядається як абсолютне явище, яке дає санкцію на будь-яку поведінку держави. Насправді, ідея суверенітету є ідеєю, без якої неможливо було б раціонально обґрунтувати природу міжнародного права як права, що базується на відсутності взаємного підпорядкування його головних суб’єктів.

    В теорії та практиці міжнародного права дедалі частіше визнається верховенство міжнародного права по відношенню до ідеї суверенітету. Так, наприклад, іще в статті 14 проекту Декларації прав і обов’язків держав (1949) зазначалось: «Кожна держава має обов’язок підтримання своїх відносин з іншими державами у відповідності з міжнародним правом і у відповідності з засадою, що суверенітет кожної держави підлягає верховенству міжнародного права».

    Таким чином, ми не повинні трактувати суверенітет як ідею, що суперечить ідеї міжнародного права, оскільки міжнародне право є гарантією суверенітету держав, а сам суверенітет може бути ефективно реалізованим лише в рамках міжнародного права.

    Крім того, треба враховувати той важливий факт, що в сучасному міжнародному праві існують такі норми, які не залежать від волі суб’єктів міжнародного права, тобто які є обов’язковими для цих суб’єктів незалежно від їхньої згоди. Йдеться про імперативні норми міжнародного права (jus cogens), які становлять об’єктивний елемент міжнародного права.

    Таблиця

    Яким чином держави визнають міжнародне право та його обов’язковість для себе?

    По-перше, практично в усіх конституціях, прийнятих після Другої світової війни, міститься визнання обов’язкового характеру міжнародного права та його норм.
    По-друге, під час дипломатичних переговорів держави часто посилаються на норми міжнародного права для обґрунтування своїх позицій.
    По-третє, всі міжнародні організації, в роботі яких беруть участь держави, вимагають від своїх членів дотримання норм міжнародного права.
    По-четверте, національні суди застосовують норми міжнародного права, а в національному законодавстві можуть міститися посилання на міжнародні договори.

    По-п’яте, існують міжнародні суди, які розглядають спори між державами, і які створені безпосередньо для того, щоб застосовувати міжнародне право.


    Чому держави дотримуються норм міжнародного права?

    Таблиця

    Держави дотримуються норм міжнародного права з огляду на:

    1. силу, яка гарантує виконання цих норм (приклад: мирні договори); 
    2. взаємність (приклад: норми дипломатичного та консульського права); 
    3. спільний інтерес всього міжнародного співтовариства (приклад: норми міжнародного права стосовно охорони довкілля, космосу та морського дна за межами національної юрисдикції).

      1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   37


    написать администратору сайта