Підручник Історія Соціальної роботи. Навчальний посібник Тернопіль Видавництво Астон
Скачать 252 Kb.
|
Янівськім передмісті Львова у закупленому та утримуваному ним будинку «Дитячі Ясла». Щоб не допустити денаціоналізації і негативного впливу вулиці, Митрополит Шептицький організує захоронки, дитячі садки для дошкільнят працюючих батьків. У них сестри-черниці та світські виховательки давали дітям моральні та патріотичні основи життя. У заснованій Кир Анд- реєм українській лічниці (лікарні) на Городецькій найбідніші заробітчани та їхні діти отримували безкоштовно медичну допомогу, а часто й допомогу на життя. Постійним і безперервним було піклування Великого Митрополита про сиріт. Можливо, першим його проявом був дарунок, як вже згадувалося вище, сиротинцям 364 моргів землі вартістю близько 750 тис. крон у с. Посіч-Майдан ще за часів Австро-Угорського цісарства. Як член Палати панів цієї держави, добився він хоч і невеликої, але щомісячної пенсії для вдів і сиріт священиків, а під час Другої світової війни організував самооподаткування священиків на ті ж цілі. По поверненні Митрополита з російського ув'язнення (вересень 1917 р.) галицька українська громада зібрала і передала йому 320 тис. крон для воєнних сиріт, назвавши це фондом ім. А. Шептицького. Кир Андрей додав до фонду від себе ще 1 млн. крон, але не рекомендував його називати своїм іменем. На гроші з цього Фонду ним був заснований притулок для сиріт у Львові. Митрополит Шептицький щедро допомагав також сестрам Ва- силіанкам у фінансуванні їхнього сиротинця, особливо дбаючи про харчування сиріт. У 1925 р. отці Студити побудували за його допомоги новий центр на Кайзервальді у Львові, де розмістили сироти- нець. Митрополит заснував також перший монастир сестер Студи- ток у Яхторові (біля Унева), де були теж притулок і сиротинець для дітей до сьомого року життя. У згаданому вище Інституті ім. св. Йосафата теж жили сироти, яким щедро допомагав Кир Андрей. Загальна сума його власних пожертв на сиріт перевищувала 0,5 млн. тодішніх американських доларів. Під час своїх поїздок до Північної Америки у роках 1920-1922 Митрополит серед інших важливих завдань мав і завдання збирати фонд підтримки воєнних інвалідів і сиріт. Збираючи пожертви американців, сам він заощаджував кожен цент, подорожуючи третім (найнижчим) класом залізниці, не використовуючи таксі, одягаючись лише в чернецький одяг. У цей час сестри Василіанки, що опікувалися сиротами в Галичині, опинилися у дуже скрутному матеріальному становищі. Але по поверненні Митрополита Андрея із США відразу відчули полегшення. Уже на початку 1924 р. він сплатив їхні зобов'язання, що стосувалися сиротинців і притулків, а 1925 р. передав їм на утримання сиріт ще 3000 швейцарських франків і близько 2700 доларів, постійно дбаючи про медичну допомогу сиротам і сестрам. Не обмежувалася багатогранна діяльність Митрополита лише теренами Галичини. У 1902 р. він виїжджав до Боснії, де українським поселенцям загрожувала голодна смерть. Тоді він добився допомоги для них від уряду Австро-Угорщини, окрім цього, за власні гроші заклав їм винарню, щоб забезпечити постійною працею; також допоміг збудувати церкву та організувати товариство «Просвіта». Різко виступав Митрополит Андрей проти нищення поляками православних церков на Холмщині та Підляшші й насильницького перетягування на римо-католицтво українського православного населення Волині. Життя Митрополита Кир Андрея унікальне, пам'ять про нього у нашого народу неминуща. Дуже важко на кількох сторінках бодай перелічити всі добрі справи, які зініціював і здійснив Великий Митрополит, якими він особисто опікувався протягом свого життя. Порівняти його діяльність можна хіба що з діяльністю цілого урядового апарату держави, в якій постійно дбають про благо народу. Не буде, мабуть, перебільшенням сказати, що його діяння торкнулися практично кожної української родини в Галичині, але не тільки в Галичині, айв багатьох інших регіонах України і за її межами і незалежно від приналежності до релігійної конфесії. Недар- ма І. Франко називав його українським Мойсеєм. І не лише українських родин, досить згадати, що під час німецької окупації Галичини Митрополит таємно переховував у підземеллях собору св. Юра від неминучої загибелі кілька десятків євреїв, серед яких було 15 дітей. За особистим дорученням Митрополита Андрея у жіночих та чоловічих монастирях Галичини переховувалося понад 150 євреїв. Наш Митрополит був єдиним на всіх окупованих нацистами територіях високим церковним достойником, який гостро виступив проти нацистської політики геноциду, прямо запротестував листами до Гіммлера і Гітлера. Одночасно він надіслав листа до папи Пія XII з описом нацистських звірств в окупованій Галичині. Без сумніву, кожна із зазначених акцій могла коштувати життя Митрополитові, і він про це знав1. Український народ часів Великого Митрополита мав, як і тепер, безліч проблем, але вмів він завжди вибрати з них найактуальніші, найневідкладніші і саме на них зосередити свою увагу та наявні засоби. Заснувавши і утримуючи десятки соціальних, освітніх, культурних інституцій, не побудував він за своє життя жодної церкви, вважаючи, мабуть, це не на часі. У своєму посланні «О квестії (питанні - А. Г.) соціяльній» він писав з цього приводу так: «Священик, що навіть на жадання парафіян не хоче утворити читальні, склепику (крамнички - А. Г.), шпихліра (комори - А. Г.) громадського і т. ін. і всім подібним установам єсть противний, не відповідає своєму становищу». Зміст А.Г. Горілий 1 ІСТОРІЯ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ 1 Навчальний посібник 1 Тернопіль «Видавництво Астон» 2004 1 ПЕРЕДМОВА 3 Розділ І. Соціальна допомога у стародавніх суспільствах 6 Розділ II. Соціальна допомога у Західній Європі за часів раннього (\ЛХ століття) та класичного (ХІ-Х\/ століття) середньовіччя 17 БІБЛІОТЕКА 18 Розділ IV. Княжа та церковно-монастирська підтримка нужденних у Х-ХІІІ століттях 33 Розділ V. Церковна, державна, світська соціальна допомога в XIV - першій половині XVII ст. 40 Розділ VI. Державна опіка у другій половині XVII - першій половині XIX століть 52 1. Утвердження державно-адміністративних підходів до суспільної та приватної опіки 52 3. Основні напрямки суспільної опіки 56 Розділ VII. Державний і приватний соціальний захист з другої половини XIX ст. по 1917 р. 63 1. Вплив російських реформ 60-70-их років XIX ст. на розвиток державної і суспільної опіки 63 2. Сільська і волосна опіка 67 3. Міська система допомоги 68 4. Церковно-парафіяльна і приватна опіка 70 5. Особливості соціальної опіки в Україні 73 Розділ VIII. Державне соціальне забезпечення у колишньому СРСР 85 1. Перші кроки у формуванні системи соціального забезпечення у колишньому СРСР 85 2. Соціальна політика стосовно селянства 90 4. Голодомор в Україні 1946-1947 рр. 102 5. Система соціального забезпечення в 1950-1991 рр. 110 Розділ IX. Соціальна робота у незалежній 114 Україні 114 1. Соціально-економічна ситуація в Україні у кінці 80-х і в 90-х роках XX ст. 114 2. Формування системи соціального захисту в Україні за нових політико-ідеологічних та соціально-економічних умов 115 3. Соціальне обслуговування населення 119 4. Соціальні служби для молоді та дітей 122 5. Державна служба зайнятості 124 6. Недержавні організації соціальної роботи 125 7. Волонтерство у соціальній роботі 130 Великий митрополит - великий благодійник 133 1. Біографічна довідка про Митрополита Андрея ШептицькогЬ 133 2. Громадська та благодійна діяльність Митрополита Андрея Шептицького 136 Зміст 146 ІСТОРІЯ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ 147 Анатолій Гаврилович Горілий ІСТОРІЯ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ Навчальний посібник Редактор Ігор Миколів Комп'ютерний набір Ірина Парадюк Верстка Богдан Демчук Підписано до друку 14.07.2004 р. Формат 60x84 1/16. Папір офсетний. Гарнітура Шкільна. Друк офсетний. Умовно-друк. арк. 10,11. Облік.-видавн. арк. 12,84. Зам. № 72. ТзОВ «Видавництво Астон», м. Тернопіль, вул. Гайова, 8, тел. (0352) 52-71-36 Віддруковано в ТОВ «Гал-Друк», м. Тернопіль, вул. Гайова, 8 Зам. 166-А. * Стратег - воєначальник, головнокомандувач у Стародавній Греції. * Капітулярії — закони й розпорядження франкських королів. 1 ТНе Зосіаі Р¥огк йісНопагу, МА8УУ, ІУаакіп^Іоп, 1991 1 Обол - грошова одиниця в Стародавній Греції, дорівнювала 1/6 драхми. 1Орден - тут чернеча або лицарсько-чернеча католицька громада з певним статутом. 1 Стереотип — тут звичай, усталений спосіб духовної діяльності. 1 Один з найвищих державних дрганів Росії в 1721-1917 рр. Відав справами православної церкви. " Орган міського управління в Росії з 1720 р. 1 Масонство -релігійно-етичний рух. Виник у XVIII ст. серед аристократії і буржуазії. 2 Підраховано, що за 36 років правління Петра І Росія мала лише 14 мирних місяців. 1 Волость - адміністративно-територіальна одиниця Росії. З 1861 р. - станового селянського управління. Виборна посадова особа сільського управління в Росії. 1 Грос - дванадцять дюжин. 1 Рада Народних Комісарів. 1 Зростання рівня захворюваності та інвалідності як дітей, так і дорослих в Україні значною мірою є наслідком чорнобильської катастрофи. 1 Волонтерство - це діяльність, спрямована на допомогу іншим, яка здійснюється не заради матеріальної користі й не грунтується на примусі. 1 Матеріали для цього додатка почерпнуто зі збірника «Слуга Божий Митрополит Андрей Шептицький». - Філадельфія: Вид-во «Америка». 1 Один з братів Шептицьких — Станіслав - таки став військовим, закінчив військову академію у Відні і був відомім генералом у польському війську. 1 По поверненні більшовиків до Галичини 1944 р. Кир Андрей просив Апостольський Престол дозволу на пожертву свого життя, щоб випити чашу горя до дна із своїм народом. |