Підручник Історія Соціальної роботи. Навчальний посібник Тернопіль Видавництво Астон
Скачать 252 Kb.
|
А.Г. Горілий ІСТОРІЯ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ Навчальний посібник Рекомендовано Міністерством освіти і науки України як навчальний посібник Тернопіль «Видавництво Астон» 2004 ББК 65.27 Г 69 Горілий А.Г. Історія соціальної роботи. Навчальний посібник. - Тернопіль: Видавництво Астон, 2004. - 174 с. Рецензенти: Алексієвець М.М. - декан історичного факультету Тернопільського держаного педагогічного університету ім. В.Гнатюка, професор, доктор історичних наук; Стрішенець М.М. - завідувач кафедри філософії та політології ТАНГ, професор, доктор історичних наук. Навчальний посібник з історії соціальної роботи видається вперше в Україні. Він охоплює історію розвитку і створення такої важливої сфери діяльності людства від стародавніх часів і до кінця ХХ-го століття. Відображає основні етапи розвитку соціальної роботи в Україні, Росії та Західній Європі, основні події, роль історичних осіб. Розрахований на студентів, що навчаються за спеціальностями «Соціальна робота», «Соціальна педагогіка», іншими гуманітарними спеціальностями, а також на практичних працівників соціальної сфери. Рекомендовано Міністерством освіти і науки України як навчальний посібник (Лист № 14/18.2-1586 від 08.07.04 р.) І8ВК 966-308-085-Х О Горілий А.Г., 2004. © ТзОВ «Видавництво Астон», верстка, 2004. ПЕРЕДМОВА Автором підготовлено конспект, а відтак і прочитано курс лекцій з історії соціальної роботи у 2000-2003 роках для студентів спеціальності «Соціальна робота» Тернопільської академії народного господарства. Доповнений і виправлений конспект лекцій став основою для написання даного навчального посібника. Слід відзначити, що у різних країнах різними дослідниками у поняття «соціальна робота» вкладається дещо інший зміст. Деякі західні автори зародження соціальної роботи відносять переважно до кінця XIX - початку XX ст. (період професіоналізації), а давні віки і середньовіччя розглядають лише як передісторію соціальної роботи, для якої характерна вузька ділянка соціальної допомоги, спорадична підтримка, взаємодопомога, природна для людського співжиття. Проте такий підхід не є загальноприйнятим і на Заході. Наприклад, укладачі словника соціальної роботи Національної асоціації соціальних працівників США1 вважають, що соціальна робота здійснюється понад 3,5 тис. років і розглядають дату виникнення кожної із світових релігій як знаменні віхи розвитку соціальної роботи у світі. Вітчизняні дослідники трактують соціальну роботу не лише в межах «фах - наука», а й розуміють під нею певну культурно-історичну модель підтримки. Такий підхід дозволяє розглядати ранні родові форми підтримки як архетипи всіх наступних систем допомоги і захисту. Тобто вважається, що, бувши одним з давніх інститутів суспільства, соціальна допомога в тій чи іншій формі існувала в умовах усіх відомих історичних цивілізацій і культур. Вона проявила себе як вельми функціональна соціальна система, що має високу здатність до адаптації у найрізноманітніших обставинах. Поняття «соціальна робота» включає в себе цілу низку інших понять, які можуть частково перетинатися, тобто не завжди мати чіткі межі. Серед них такі поняття:
їм необхідної інформації, фінансових засобів, кредитів на навчання, правозахисту і введення певних пільг. 4. Соціальна допомога - система соціальних заходів у вигляді сприяння, підтримки і послуг, які надаються соціальною службою окремим особам або групам населення для подолання або пом'якшення життєвих труднощів, підтримки їх соціального статусу і повноцінної життєдіяльності, адаптації в суспільстві. Перше з цих понять, як бачимо, включає в себе поняття 2, 3, 4. У свою чергу соціальне забезпечення частково (лише з боку держави) включає поняття 3 і 4. Поняття ж соціальна підтримка поглинає поняття соціальна допомога. У Російській Федерації, де розпочато підготовку фахівців із соціальної роботи дещо раніше, ніж в Україні, і де вона набула значно більшої масштабності, перші монографії і навчальні посібники з історії соціальної роботи в Росії з'являються у середині 90-х років XX століття. В Україні подібних видань ще немає, тому даний посібник - перша спроба забезпечення українських студентів подібним навчальним посібником із зазначеного курсу. Зрозуміло, що соціальна робота у кожній країні тісно пов'язана з історичною, економічною, соціальною, політичною, демографічною ситуаціями, що склалися у суспільстві в той чи інший період його розвитку. Вона невіддільна від постатей державних, політичних, громадських діячів свого часу, політичних партій та спільностей, що перебували при владі. Тому нові для студентів факти про події й явища, що стосуються суто соціальної роботи, накладаються у даному курсі на відомі вже студентам історичні події та постаті, дозволяють давати їм значно зваженішу, глибшу та об'єктивнішу оцінку. Вивчення історії соціальної роботи дає можливість простежити розвиток громадської думки, ідеології стосовно соціальної допомоги і підтримки, що закладені в основу і відповідних законодавчих актів кожної епохи, й практичної діяльності кожної громади, кожного уряду, кожного глави держави: від фізичного знищення «суспільного баласту» (за тогочасними уявленнями) - старезних родичів і «надлишкових» дітей - до забезпечення їм повного утримання за рахунок суспільства. Лише знання цієї історії дає змогу зрозуміти логіку змін (інколи радикальних) у соціальній політиці держави стосовно соціально вразливих верств її населення (наприклад, від фактичного сприяння жебрацтву до покарання за жебрацтво батогами), оцінити ефективність різних підходів до підтримки нужденних, уникнути помилок, яких припустилися наші попередники, обґрунтувати найраціональніші шляхи подальшого розвитку системи соціального захисту населення в Україні. Періодизація вітчизняної історії соціальної роботи (виділено сім періодів) запозичена у російського дослідника М.Ф. Фірсова. На нашу думку, вона більш- менш адекватно відображає епохальні зміни у нашому геополітичному просторі і, відповідно, зміни суб'єктів та об'єктів допомоги й взаємодопомоги, інститутів підтримки, ідеології соціальної допомоги. Розділ І. Соціальна допомога у стародавніх суспільствах 1. Елементи соціальної допомоги у Вавилоні, давньому Єгипті і давньому Китаї Як практична діяльність (соціальна дія) з надання допомоги, підтримки і захисту нужденних, соціальна допомога відома ще в давніх цивілізаціях Єгипту, Китаю, Греції. Саме там були закладені її основні засади, які через багато століть послужили основою для формування наукової концепції соціальної роботи. Численні археологічні розкопки і антропологічні дослідження дають підстави для висновку про те, що в стародавніх суспільствах застосування примітивних засобів праці і побуту змушувало людей жити і діяти як єдине ціле, розподіляючи порівну засоби існування, проявляючи таким чином турботу про ближнього. Давні суспільства, про які тут йде мова, значно відрізнялися одне від одного і за часом існування, і за географією. Тому прояви соціальної підтримки в кожному з них не могли бути ідентичними. Кожне суспільство організовується відповідно до свого способу життя, своєї релігії, етики, соціально-моральних цінностей, демографічних, економічних і політичних реалій. Із значною часткою умовності, в античному світі можна виділити два типи допомоги бідним і слабким. З одного боку, допомога базується на релігійних і моральних приписах, які роблять її обов'язковою. З іншого, історики знаходять у них елементи соціального законодавства і соціальної політики в тій мірі, що релігійні обов'язки передбачали послідовні зобов'язання допомоги знедоленим (десятина, податок, гостинність). У давньому Єгипті (2700-2200 рр. до н. е.) турбота про членів суспільства проявлялася, перш за все, з метою збереження трудових ресурсів. Це була функція державц, заінтересованої у забезпеченні певного рівня життя людей, зайнятих на громадських роботах - будівництві каналів, пірамід, гробниць і храмів. Важливим чинником була необхідність попередження голодних бунтів, що загрожували стабільності держави. З цією метою застосовувалося централізоване планування і розподіл продуктів харчування між різними регіонами, а також певна міграційна політика. У Вавилоні цар Хаммурапі ще у II тисячолітті до н. е. вписав деякі засади допомоги у свій кодекс, який є найдавнішим з відомих нам зводів законів. У них, зокрема, зафіксована заборона боргового рабства і заміна його відробками. Зазначено, що в часи випробувань і труднощів люди повинні допомагати одне одному. Постійно надавалися соціальні послуги населенню у державі Вавилон і в культових храмах. Тут опікувалися різними категоріями населення: військовополоненими, рабами, незаконнонародженими. У голодні роки дітей з бідних сімей віддавали у храми на утримання. Здійснюючи соціальну допомогу, ці культові установи на чолі зі жре- цями користувалися авторитетом та підтримкою широких верств населення і перетворилися в значну соціальну і політичну силу. У давньому Китаї у подібній ситуації застосовувалися аналогічні заходи. Тут у І ст. до н. е. уряд розробив основи своєї соціальної політики, які в умовах надзвичайних ситуацій включали такі основні елементи:
Таку соціальну політику слід вважати гуманною і відповідальною, але провадилася вона лише у надзвичайних ситуаціях. 2. Соціальна допомога у давніх Греції та Римі Існували також цивілізації, де допомога бідним була швидше засобом урегулювання проблем політичного характеру. Це стосується грецького, а пізніше римського античних суспільств. У давній Греції визначальним чинником формування ідей милосердя вважалося суспільне виховання гуманності, взаємодопомоги і солідарності. Як відомо, у VIII ст. до н. е. на території давньої Греції виникають сотні міст-держав (полісів), серед яких домінували два най- могутніших - Афіни і Спарта. Саме в давньогрецьких полісах було закладено основи державного регулювання благодійності та опіки, яке стало наслідком антично-демократичного суспільного устрою, який тут існував і який досягнув свого найвищого розвитку в Афінах. Чужоземці та жебраки у давніх греків вважалися за таких, що знаходилися під захистом самого Зевса. Окрім того, вони вірили в те, що самі боги часто-густо мандрують по землі під виглядом звичайних людей. Тому кожного прибульця гостинно зустрічали, пригощали, дарували подарунки. У Коринфі та Афінах виникли перші громадські готелі для приїжджих, що існували на державний кошт і де за проживання не брали грошей. До жебраків проявляли співчуття, подавали милостиню, надавали притулок, інколи ділилися одягом та взуттям, запрошували до участі в бенкетах. В Афінах до обов'язків заможних громадян належало відправлення так званих літургій - особистих внесків на покриття витрат на державні заходи та релігійні святкування. Серед заходів культового, спортивного, військового характеру (будівництво флоту) була й організація бенкетів для мешканців свого району, які влаштовували найчастіше перед виборами на народному зібранні. Взагалі ж, у цьому полісі склалася ціла система соціальної допомоги, фінансування якої частково брала на себе держава і яка включала такі елементи. 1. Соціальні виплати, які поглинали значну частину державних витрат. Ще Солону (640-559 рр. до н. е.) приписують прийняття закону, за яким вояки, покалічені на війні, бралися на державне утримання. Дещо пізніше цей акт було поширено на всіх непрацездатних незаможних громадян. Розмір допомоги (1-2 оболи1 на день) визначався народними зібраннями, а права «пенсіонерів» визначалися радою зібрання. Періодично вони мали з'являтися на переосвідчення свого стану здоров'я. Сини вояків, загиблих на війні, виховувалися до повноліття на державний кошт, а після того ще й отримували від держави повний комплект озброєння. Інколи в неврожайні роки голодуючим надавалася допомога у вигляді безкоштовного розподілу або продажу дешевого хліба, що закуповувався за рахунок держави. Існують також письмові відомості про те, що в IV ст. до н. е. Афінська держава надавала бідним дівчатам- громадянкам засоби для придбання посагу перед одруженням.
За правління Перикла «видовищні» гроші, по 2 оболи на день, отримували лише найбідніші громадяни і лише під час свят Дионіса (коли відбувалися театральні вистави), але згодом роздача цих грошей набуває масових масштабів. У IV ст. до н. е. право отримувати по 2 оболи протягом трьох днів мали вже і бідні, і багаті громадяни і то під час усіх великих свят, навіть коли театральних вистав не було. |