|
методики. Ознайомлення з новим матеріалом
134
Формування умінь розповідати за картиною не можна
розглядати ізольовано від особливостей сприймання дітьми
картини. Сприймання — досить складний психологічний
процес. Цій проблемі присвячено багато досліджень
(С. Л. Рубінштейн, О. В. Запорожець, Г. О. Люблінська,
Г,Т. Овсепян, Є. О. Фльорина). Під час сприймання картини
≪працює≫ тільки один аналізатор —* зоровий, що веде
до ускладнення сприймання. Зображене на картині
не просто повторює реальний предмет, а передає його
за допомогою специфічних художніх прийомів і засобів.
Дитина повинна навчитися правильно співвідносити
зображене з тим, що воно передає, і розповісти про
нього.
У ранньому дитинстві сприймання завжди включено
в предметну діяльність. Діти переддошкільного віку нерідко
діють із зображеним на картині, як з реальним
предметом. Вони гладять рукою зображення, цілують,
нюхають квіти та ін. У дошкільному віці діти вже розрізняють
і те, що зображено. З ’являється порівняно тривалий
розгляд предмета або його зображення.
Успіх навчання розповіданню залежить від розуміння
дітьми сюжету картини. Молодшим дошкільникам ще
важко виділити головне в сюжеті картини. Дитина намагається
спочатку перерахувати всі предмети. За даними
Г. Т. Овсепян, діти досить часто розповідають не про
те, що зображено на картинці, а з. приводу нього, відволікаються
сторонніми розмірковуваннями.
Дошкільники ще не досить добре орієнтуються в просторових
співвідношеннях зображуваних предметів, не
вміють бачити 'перспективу, відчувають труднощі у впізнанні
зображених об’єктів при зміні їх ракурса, не завжди
правильно сприймають зображені на картині рухи.
Важко дається дітям сприймання емоційного переживання,
вираженого в позі і жестах дійових осіб. Труднощі
у сприйманні сюжета картин затримують й оволодіння
навичками розповідання. Про це слід пам’ятати вихователю,
підбираючи картини для навчання розповіданню.
Сюжет картини повинен відповідати досвіду, почуттям
та переживанням дітей, викликати у них певні естетичні
та моральні почуття.
Дітям молодших груп доступні картини з зображенням
того, що вони бачили в житті і можуть чітко уявити. Це
можуть бути прості сюжети з дитячого ЖИТТЯ, СВІЙСЬКИХ
тварин (≪Кішка з кошенятами≫, ≪Гра з лялькою≫, ≪Таня
на прогулянці≫). Дітям середнього дошкільного віку до135
ступні сюжетні картинки з життя сім’ї, дитячого садка,
громадського життя (≪На території дитячогсі садка≫, ≪На
народному святі≫ і т. ін.). Старшим дошкільникам можна
пропонувати картини з складнішим сюжетом. Цікаві і
доступні дітям середнього і старшого дошкільного віку
серії картин, об’єднаних однією темою, де кожна наступна
картина є продовженням змісту попередньої.
Методику навчання дітей розповіданню за картинами
досліджували А. М. Бородич, Е. П. Короткова та.ін.
У молодших групах картина використовується з метою
розвитку діалогічного мовлення дітей, збагачення й
активізації словника, виховання звукової культури мови.
Основним методом роботи з картиною є її розглядання
у супроводі бесіди, а також розповіді вихователя.
У першій молодшій групі в першому півріччі заняття
з картиною проводяться з підгрупами дітей, а в другому
півріччі — з усією групою. В другій молодшій групі заняття
проводяться з усією групою дітей.
Картина вивішується трохи вище рівня очей дітей,
так, щоб світло падало прямо на неї.'
У другій молодшій групі вихователь пропонує дітям
уважно роздивитись, що зображено на картині, і після
деякої паузи починає звертатися із запитаннями (Що це?
Хто це? Що робить? Що несе? Кого зустріла? та ін.).
Запитання треба ставити спочатку до основного об’єкта
картини, так, щоб діти уважно роздивилися його, описали,
вказали на його дії, а потім і до інших об’єктів, деталей,
розкриваючи в послідовності зв’язки між ними.
Запитання слід продумати і поставити так, щоб дитина
була змушена відповісти зв’язною фразою, а не одним
словом.
У ході заняття вихователь дає пояснення, розширює
відповіді дітей. ≪Так, це діти йдуть на свято. Бачите, які
у них красиві прапорці, такі, як і в нас були на святі.
Радісно дітям. Всі вони веселі, святкові, красиві≫. Або:
≪Кішка Мурка любить своїх кошенят. Вона лагідно на
них дивиться≫; ≪Весело дітям взимку: вони і на санчатах
катаються, і снігову бабу ліплять, і у сніжки граються≫.
Розгляд картини вихователь закінчує розповіддю, готує
дітей до майбутнього самостійного розповідання.
Під час розглядання картини доцільно використовувати
різний літературний матеріал: віршики, потішки, невеликі
оповідання, що активізують увагу дітей, пам’ять,
мову, впливають на їхні емоції.
Якщо діти знають віршики відповідної тематики, то
можна запропонувати їм згадати 1 прочитати їх (про кицю,
про кізоньку, про свято тощо). У молодших групах
активність дітей досягається ігровими прийомами, зву-
конаслідуваннями, імітацією рухів,
З метою навчання молодших дошкільників розповіданню
В. В. Гербова та М. М. Коніна пропонують такий
прийом, як інсценівка. В гості до дітей ≪приходять≫ лялька,
кішка, собачка і розмовляють з ним^. Вихователь
пропонує дітям показати гостям цікаву картинку і розповісти
про неї.
Під час розгляду картини треба заохочувати спроби
дітей привносити свій досвід. Так, розглядаючи іграшки
на картині ≪Поділися іграшками≫, дітей слід стимулювати
розповісти про свої іграшки. Але не треба дозволяти
дітям захоплюватись спогадами, тому що це відволікає
їх від сприймання самої картини; вихователь обережно
спрямовує розмову знову на зміст картини. Наводимо
конспект заняття в молодшій групі. Розглядання картини
≪Рятуємо м'яч≫!
Вихователь показує дітям великий різнокольоровий
м’яч і читає віршик про м’ячик. Потім говорить: ≪Одна
дівчинка грала з таким же великим красивим м’ячем,
але ось що трапилось. [Виставляє картинку.] Подивіться
на цю картинку. [Пауза.]
Вихователь: Діти, кого ви бачите на картинці?
Вихователь: Хто ж упустив м’яч? Іди, Оленко, покажи.
Вихователь: Так, чому ви думаєте, що дівчинка у білому
фартушку впустила м’яч? Скажи, Серьожа.
Вихователь: Іди, покажи дівчинку, яка впустила м’яч.
Вихователь: А де м’яч? Скажи, Андрійко.
Вихователь: Так, м’яч упав у калюжу, а дівчинка плаче.
А що робить хлопчик? Подивіться на нього.
Вихователь: А що ще він хоче зробити, коли робить
так?
Вихователь: Так, хлопчик допомагає дівчинці— він
взяв паличку і нею викачує м’яч , з калюжі. Ось який
гарний хлопчик! Йому жаль дівчинку, і він допомагає їй.
Вихователь: Дівчинка з лялькою теж хоче допомогти
подрузі дістати м’яч.
Вихователь: Добре, діти, на прогулянці ви мені розкажете
про свої іграшки, а зараз послухайте, що я розповім
про цю картинку. Діти грали на подвір’ї, а там
була велика калюжа. Таня кинула м’яч, вів покотився і
впав у воду. Таня зажурилася, ледве не плаче. Прибігла
подруга з лялькою допомагати Тані, але н£ знає, як
із?
це зробити. Покликала Сашка. Він придумав, як дістати
м’яч. Знайшовдіаличку, підштовхнув м’яч і викотив його
з калюжі.
Діти, згадайте, який віршик ви знаєте про Таню і
м’яч≫. Діти читають знайомі вірші про м’ячик.
Для розглядання вихователь підібрав картину з доступним
розумінню дітей сюжетом, який викликав у них
і спогади з власного досвіду. Під час розгляду вихователь
відразу спрямував увагу дітей на правильне сприймання
сюжету картини. Діти назвали зображені дійові особи,
їхні дії. Вихователь за допомогою запитань і пояснень
підкреслив, що друзі допомогли дівчинці в її біді. Педагог
учив дітей зрозуміло відповідати на запитання, підтверджував
і розширював відповіді дітей. На занятті використовувався
літературний Матеріал, що забезпечувало
емоційне сприймання дітьми змісту картини.
У середній групі вихователь продовжує навчати дітей
розглядати картини, розуміти їх сюжет, описувати картину
за запитаннями, поступово залучає дітей до самостійного
розповідання.
Вдалим прийомом навчання розповіданню є колективне
складання дітьми розповіді за картиною. Вихователь
ставить запитання, діти відповідають, а вихователь заохочує
їх до різноманітних відповідей, до вдалих висловлювань.
Потім він з висловлювань дітей складає розповідь.
Через деякий час можна запропонувати дитині
скласти розповідь з висловлювань дітей.
У другому півріччі дітей вчать складати розповіді за
картиною за допомогою зразка вихователя. Для таких
занять підбирають знайомі дітям картини. Спочатку за
запитаннями вихователя діти розглядають картину, потім
вихователь пропонує послухати її розповідь (≪Послухайте,
спочатку я розповім, а потім будете розповідати
ви≫). Зразок розповіді вихователя повинен бути коротким,
з чіткою композицією, без зайвих описів. Особливі
вимоги ставляться до мови зразка. Короткі, чіткі речення,
знайомий словник, зв’язний виклад допоможуть дітям
добре зрозуміти ті вимоги, які вихователь ставить до їхніх
розповідей.
Вихователь може дати зразок за частиною картини.
Наприклад, за картиною ≪Кішка з кошенятамиі вихователь
може розповісти про одне кошенятко, а діти про інших.
Розповіді дітей на початкових етапах можуть мати
характер наслідування. Але потім за допомогою запитань,
вказівок вихователь стимулює дітей до описування кар-
тини по-своему. Можна використати такий прийом. 'За
однією частиною картини складає розповідь вихователь,
а за іншою — діти (наприклад, за картинами ≪Зимові
розваги≫, ≪Наша Таня≫ та ін.). У другій половині занят-,
тя складають розповіді за змістом усієї картини, при цьому
використовується лише план розповіді, наприклад:
≪А тепер розкажіть про все одразу: коли це було, де, як
гуляли діти, що трапилось≫.
У старшій групі ускладнюються підбір картин, прийоми
навчання, вимоги до мови дітей. Діти п’яти років
мають значний досвід, багатий словник, вміють описувати
предмети, іграшки, встановлювати прості причинові зв’язки
між предметами та явищами. Від них треба вимагати
вміння не тільки розповісти за змістом картини, скласти
описову та сюжетну розповідь, а й виходити за межі
зображеного на картині, пов’язувати зміст картини зі
свбїм досвідом. " -
Для розвитку зв’язного монологічного мовлення використовується
такий метод, як описування картини — складання
дітьми зв’язної розповіді фактичної за змістом.
Описування картини добре поєднувати з використанням
емоційно-виразного слова. Тііеба ширше застосовувати
доступні дитині образні засоби мови. Тоді бесіда
або розповідь за картиною буде підвищувати інтерес до-
неї, сприяти емоційному зближенню дітей 3 героями ПО-о
дій, зображених на картині.
Значну роль відіграє підготовка дітей до розгляду й
описування картин. Дійовим прийомом тут є вступне слово
педагога перед показом картини або коротка вступна
бесіда, нагадування дітям про ігри, працю, їхні спостереження
тощо. В старшій групі діти вчаться придумувати
творчі розповіді за картиною. У своїх розповідях вони
мусять відтворити сюжет картини, взаємозв’язки і взаємовідношення
дійових осіб, вийти за межі картини. Для
таких занять треба підбирати картини, які мають чітка
виражену сюжетну ситуацію. Увага дітей тут повинна
бути спрямована на виконання творчого завдання, на оволодіння
поняттям ≪придумати розповідь≫. Вихователь проводить
бесіду за змістом картини, ставить запитання, які
стимулюють уяву дітей, наприклад: ≪Як ви гадаєте; діти,
хто й як допоміг хлопчикам?≫ або: ≪Подумайте, діти, І
скажіть, як хлопчики вибрались з лісу?≫ Змістовність
дитячих відповідей, розповідей залежить від того, які
розумові і мовні завдання ставляться перед дітьми, наскільки
вони різноманітні за змістом. Дрібні і спрощені
139
Запитання типу ≪А що це? Що ви бачите на картині?≫ та
інші викликають і схематичні відповіді. Дітей треба залучати
до описування обстановки, в якій відбувається
подія, до описування рухів, поз, зовнішнього вигляду
учасників подій, природи, речей. Тим самим можна домогтися
повнішого, емоційнішого, яскравішого сприймання
картини, глибокого розуміння подій, вчинків героїв.
Запитання повинні бути зв’язаніз поді .ю, ї . учасниками.
Треба також спрямовувати дітей запитаннями на тлумачення
внутрішнього стану дійових осіб.
Після бесіди вихователь ставить перед дітьми завдання
(≪А тепер, діти, придумайте розповідь про те, що трапилось
на річці≫), пропонує невеликий план, проводить
розбір плану, що добре активізує дитячу ініціативу. Треба
вчити дітей логічно, послідовно розкривати сюжет
картини, домислювати початок події, кінець. Наприклад,
у розповіді за картиною ≪Пригода в лісі≫ діти мають
придумати, як діти збиралися в ліс, яка пригода з ними
там трапилася, що вони потім розповідали батькам про
цю пригоду. Для цього вихователь використовує навідні
запитання, зразки розповідей дітей, свій зразок розповіді.
Внесення елементів творчості у розповідь за картиною
є одним з підготовчих етапів навчання творчого розповідання
на словесній основі. У навчанні розповіді важливо
застосовувати принцип індивідуального підходу до дітей.
Важливо пам’ятати про можливості окремих дітей, варіювати
прийоми навчання розповіді, поєднувати їх із
завданням, яке ставиться всім дітям. Так, при складанні
розповідей дітям важко дається логічний, повний і образний
опис зображеного. Тому поряд із зразком — розповіддю
вихователя для всієї групи тим дітям, яким важко
розповідати, доцільно дати план-зразок. Мета його —
допомогти дитині побачити, що намальовано на картині,
і розповісти про це. Для дітей, які легко справляються з
описом зображеного на картині, треба ускладнити завдання:
ввести в -розповідь порівняння, образне описування.
Використовуючи основний прийом навчання — зразок
розповіді, педагог накреслює і додатковий прийом —
план-вказівку тій дитині, якій важко складати розповідь
(≪Почни, Олю, з того, як хлопчику купили ковзани, як
він чекав зиму і що з ним одного разу трапилося на
ковзанці≫). Можна дати свій варіант початку розповіді
з урахуванням інтересів дитини, її досвіду.
Як ускладнення до загального завдання скласти сю*
жетну розповідь за картиною можна запропонувати деяким
дітям включити в розповідь елементи опису, скласти
колективну розповідь, придумати загадки.
У.старшій групі застосовується ще й такий прийом —*
придумування назви до картини. Спочатку дітям пропонують
уважно розглянути картину, проаналізувати її
зміст за запитаннями, а потім придумати назву і відповідно
до неї скласти розповідь.
У старшій групі дітей вчать розповідати за серіями
картинок (дві-три картинки, об’єднані вмістом). Вихователь
виставляє картинки перед дітьми, проводить бесіду
за їх змістом, щоб підвести дітей до розуміння загального
змісту сюжету, зображеного на окремих картинках;
післд чого одна дитина розповідає за першою
картинкою, інша — за другою і т. д. За першою картинкою
може дати свій зразок розповіді вихователь, а діти
продовжують розповідь за другою частиною серії. Наприклад,
за картинкою ≪Випадок на річці≫ вихователь
може так розпочати розповідь: ≪Одного разу ранньою
весною Сашко пішов на річку подивитися на льодохід.
Він взяв з собою і свого собачку Полкана. На березі
річки було багато людей: дорослих, дітей. Всі милувалися
величною річкою, дивились, як пливуть крижини.
Сашко задивився на катер, який плив річкою, розбиваючи
крижини. Раптом він почув гавкіт Полкана. Сашко
озирнувся і побачив, що собака стоїть на крижині, яка
тихенько відпливає від берега≫. Даліпедагог пропонує дітям розповісти за змістом другої картини, закінчити
його розповідь. Потім інші діти розповідають за всіма
картинками відразу.
Розповіданню за серіями картин передують переказування
за ілюстраціями знайомого тексту, коли діти вчаться
об’єднувати зміст ілюстрацій за допомогою готового
літературного зразка.
У підготовчій групі проводяться такі ж самі заняття
з картиною, як і в старшій, але ускладнюються прийоми
навчання, вимоги до розповідей дітей. Діти складають
описові, сюжетні, творчі розповіді відповідно до завдання
вихователя. Дітям шести років треба особливо вказу-
вати на необхідність точності опису, наприклад, точніше
називати, де відбувалася подія (≪вдалині≫, ≪за високим
будинком≫, ≪на галявині≫ тощо, а не просто ≪там≫) . Дуже
важливо вчити дітей послідовно описувати картину, починаючи
з головного, що складає основу змісту, встанов-
|
|
|