Етнопедагогіка XX ст. 45 Розділ III 50
Скачать 20.37 Mb.
|
§ 5. Методика проведення свята, дозвілля Проведення свята потребує серйозної підготовки вихователя та музичного керівника. Кожне свято готується спочатку фрагментарно з невеличкими групами дітей на заняттях з різних розділів програми народознавчої спрямованості. Залучаються до підготовки свят і батьки. Емоційне спілкування вихователя і батьків з дітьми напередодні свят допомагає викликати і підтримувати інтерес до його змісту, глибше осмислити повідомлюваний матеріал, зробити морально-естетичні висновки і визначитись у ставленні до нього, тобто закласти основи моральних уявлень і почуттів. Заняття з народознавства проводяться систематично у всіх дошкільних групах (починаючи з четвертого року життя). Отже, вихователь має можливість сформувати у дітей конкретні, чіткі і доступні за змістом уявлення про ту чи іншу подію, яка є основою свята або дозвілля. На заняттях вихователь вчить дітей бачити і розуміти її важливість, історичні передумови виникнення та елемент сучасної інтерпретації, дає широкий діапазон варіантності події з урахуванням регіональних та етнічних особливостей краю, народу. Таку за змістом роботу вихователь планує, як правило, спільно з музичним керівником у старших вікових групах. Музичний супровід, ритмічно-хореографічні елементи як засоби мистецтва вчать дітей бачити красу, наприклад, веснянки як пісні, як хороводу, як гри, як сценічної дії, як театралізованого свята, яке має глибокі історичні корені і неповторний сучасний колорит і багатство. Поетична образність веснянки, її естетична спрямованість дає змогу дитині виділяти цей вид жанру завдяки його видовим особливостям, засобам виразності, які часто повторюються. У старшій і підготовчій групах варто виділяти регіональні особливості веснянок та інших пісень, що сприяє елементарному розумінню різних мовних засобів виразності і несе певне мовленнєве навантаження, формує уявлення про етнографічну карту сучасної України. У весняному календарно-тематичному циклі особливо виділяються свята, пов’язані з яскравими явищами природи, їхнім очевидним і переконливим впливом на світ рослин, тварин, поведінку і працю людей. Для того щоб успішно розв'язати народознавчі завдання, вихователь і музичний керівник використовують цілий комплекс навчально-виховних впливів. Вони включають, зокрема, різні види творчості: образотворче — вишиванка, писанка, різьба по дереву, елементи оздоблення національного одягу металом, шкірою, ткацтво; музичне — народна пісня, хоровод, гра; художнє слово — вірші, пісні, заклички, примовки; усна народна творчість — приказки і прислів’я, загадки, прикмети, легенди, повір’я, бувальщини тощо. Тут у нерозривному взаємозв’язку може подаватись матеріал з різних розділів програми, а не лише з народознавства, можуть поєднуватися різні види діяльності. Велике значення для досягнення успіхів у проведенні ранків має виявлення інтересу до них. Для цього організовують відвідування театру і перегляд спектаклів, обговорення переглянутого з аналізом гри акторів, їхнього одягу, оформлення сцени. Якщо спектаклі діти переглядають у дошкільному закладі, можна провести бесіду з артистами про їхню працю. На музичних заняттях до проведення ранку слід учити дітей перевтіленню в настрій, душевний стан, характер дійових осіб, наприклад: на Великоднє свято — це яйце, хрін, шинка, ковбаса, паска, сир, масло, свічка, писанка, а на Стрітення — господиня, баба Настя, діти, Ведмідь та ін. У повсякденному житті можна планувати виконання тренувальних вправ типу: виконати з різною інтонацією пісню Весни залежно від того, з ким вона вступає у діалог, відтворити зустріч дітей з різними гостями, які прийшли до «хати» на Великдень або на Різдво, відтворити голос хитрого звіра, показати, як він рухається тощо. Якщо молодших дітей цікавить лише участь у святі і ті емоційно-піднесені хвилини радості, які вони переживають від сюрпризів, наприклад під час свята Миколи, то старших дошкільників уже цікавить якість виконання ними дій кожного персонажа, краса і неповторність костюмів, атрибутів, декорацій. Успіх того чи іншого свята народознавчої спрямованості залежить значною мірою від того змісту описування свята, який закладено в основу сценарію. Тому для свят у дитячому садку повинна бути вибрана календарно-обрядова єдність свята з мінімальним релігійним звучанням. У тлумаченні свята за допомогою літературного тексту, легенди чи повір’я повинні мати місце короткі монологи, діалоги дійових персонажів, яких грають діти і дорослі. Відхилення від змісту тлумачення основних подій, які створюють канву свята, допускати не можна. Тому вихователю і музичному керівнику треба вибирати доступні для розуміння дітей матеріали. Наприклад, Різдвяний вертеп, його персонажі, тлумачення їх функціонального і символічного призначення в сюжеті, історичні корені й новітні тенденції у святі, варіантність звучання тексту і музичного супроводу колядок, щедрівок,, засівалок тощо. Всі твори, написані у віршованій формі, мають бути прочитані дітьми без змін. Адже діти повинні осмислити, наприклад, у «Вертепі», образи пастушка, ірода, вояки, хлопчика, Біди, Мошка, Ангела та ін., поставити себе на місце кожного персонажа. Бажано складати сценарії, в яких багато дійових осіб. Це дасть вихователеві змогу охопити дійством більше дітей і батьків. Малі фольклорні жанри, які використовуються у сценаріях,— народні пісні календарно-обрядового змісту, родинно-побутової чи історичної тематики завжди мають простий текст, динамічний сюжет, який легко і швидко запам’ятовується дітьми, тому їх варто використовувати без обмеження, лише з урахуванням тривалості свята. Для того щоб організувати і провести свято з історичної чи релігійної тематики, потрібно викликати інтерес до події або явища, яке покладено в основу сценарію, організувати глибоке осмислення його дітьми як на заняттях з народознавства, так і в повсякденному житті. Під час читання творів дитячої літератури або розповідей вихователя, наприклад на історичну тему, слід використати всі засоби виразності. Так, у сценарії «Червоні кетяги калини» використовується вірш І. Франка «Червона калино, чого в лузі гнешся?». Вихователю слід продумати наголоси, інтонації, силу голосу, міміку і жести, а також логічні паузи для підсилення емоційного сприймання дітьми змісту поезії. Після читання чи розповідання вихователем легенд, повір’їв, бувальщин або творів дитячої літератури діти переказують їх для кращого розуміння і запам’ятовування сюжету. Наприклад, у святі «Ой на Івана, ой на Купала» крім купальських і русальських пісень слід використовувати купальську обрядовість, яка образно подається в народних легендах про ритуальне значення купальського вогню, функціональну роль води в купальському святкуванні, антропоморфні зображення і купальське деревце, роль збирання зілля і ягід у купальських обрядах та ін. Усі зусилля слід зосередити на спеціальних поясненнях до найменших деталей, щоб донести до свідомості дітей повне звучання сюжету. Народна обрядовість складна переносним звучанням окремих питань, своєю історичною віддаленістю подій, регіональною особливістю окремих тлумачень, тому вихователю потрібно використовувати відповідний ілюстративний матеріал, діапозитиви, діафільми, картини, альбоми, фотомонтажі, кінофільми тощо. Варто розширювати коло уявлень дітей шляхом використання інших джерел — носіїв народознавчої інформації. Це спостереження людей у реальному житті світу природи, опис характерних властивостей речей та їх функціональних призначень, пояснення і бесіди з дітьми про* обереги українського народу і т. ін. Чільне місце в роботі вихователя і музичного керівника відводиться підготовці костюмів і атрибутів до кожного тематичного свята. Будь-який елемент костюма як для хлопчика та дівчинки, так і для дорослого несе не лише естетичне, а й глибоко пізнавальне навантаження. Тому їх підбір з урахуванням тематичної спрямованості сценарію, регіональних та загальнонародних особливостей і традицій має особливе значення для організації і проведення свята. Наприклад, готуючи вінки до купальських свят, вихователь повинен пояснити дітям, чому для трирічної дівчинки плели вінок з чорнобривців, барвінку, незабудки і ромашки, яке лікувальне значення мала кожна квітка і чому у чотири роки дівчинці плели вже інший вінок. Така робота вихователя з дітьми та їхніми батьками особливо впливає на творчу атмосферу перед святом, справляє глибоке враження, бентежить душі дітей і дорослих таємничістю оберегів та їхньою магічною силою, привносить у свято відчуття радості за дотримання народних традицій у їх повному обсязі. Діти охоче беруть участь у виготовленні костюмів та їх атрибутів. Вихователь, керуючи цією роботою, може ще раз звернутися до змісту тих творів, що лежать в основі сценарію, до пояснення оберегів, звичаїв і традицій українського народу. Діти беруть активну участь в оформленні залу чи групової кімнати до свята. Використовуючи при цьому речі щоденного вжитку, які мають традиційне призначення і виконують функції оберегів, діти мають можливість ще раз закріпити уявлення про них, уточнити і конкретизувати набуті знання. Так, готуючи інтер’єр сільської хати до Різдва, долівку (підлогу) вистелюють соломою, на стіл кладуть запашне сіно, а в кутку — сніп-дідух. Дітям пояснюють, що це має нагадувати про народження сина Божого, читаючи або співаючи їм: Ми були у тій хатині, Де Ісус лежить на сіні... або: По всьому світу стала новина: Діва Марія сина родила, Сіном притрусила, В яслах положила... Свята народознавчої тематики важливо проводити у дні, коли вони збігаються з обрядовим календарем або після відповідної дати. Особливістю свят історичної та релігійної тематики є те, що вони не повинні передувати конкретній даті події. Наприклад, за Різдвом з дітьми варто провести «Різдвяні вечорниці», в яких візьмуть активну участь батьки і родичі. Як відомо, жодне свято в українській народній обрядовості не обмежується одним днем, комплекс святкових дійств охоплює від трьох до семи днів, що створює найсприятливіші умови для посилення переживань дітей, повторного відчуття святковості події, її важливості в житті дітей і дорослих. У молодшій і середній групах свято триває до ЗО хвилин. Особливістю їх проведення є залучення до сценарію старших дітей (добре, якщо є можливість використати родинні стосунки між дітьми) і батьків, старших родичів. У старшій і підготовчій групах свято може тривати 1 —1,25 години. Тоді, коли діти об’єднані за різновіковим принципом, молодші діти стають глядачами, а старші — активними виконавцями сценарію. Слід зазначити, що український народ у своїх звичаях і традиціях завжди відводив дітям особливе місце, і тому дорослі, особливо під час свят, виявляли свою любов до них і турботу. Ці традиції необхідно підтримувати, віддаючи дітям усе найкраще. Наприклад, у віршах на свято Миколи читаємо: Як живете, мої любі, Діточки кохані? Чи вчилися добре в школі, Чи були слухняні? Чи знаєте ви молитви, Вірші, колядку? Хто розкаже, поспіває — Подарунки знайду! Чи в обжинках восени: Чудо-диво зерно меле, зерно меле. Сипле в міхи муку білу, муку білу. Буде діткам хліб пшеничний І галушечки варені, варені... (Фрагмент обжинкової пісні «Ой, у полі...») У дитячому садку крім свят проводять ще дозвілля за тематикою української календарної обрядовості. Дозвілля мають на меті викликати у дітей бадьорий, веселий настрій, створити умови для виявлення творчих здібностей, відчуття радості й задоволення від цього. Дозвілля можуть бути різними за тематичним і функціональним призначенням. Українська народна календарна обрядовість передбачає такі дозвілля для дітей дошкільного віку: дозвілля дорослих для дітей (без участі останніх), дозвілля дорослих спільно з дітьми, дозвілля дітей однієї вікової групи, дозвілля, яке об’єднує дітей різного віку. Дозвілля дорослих для дітей без їхньої участі може організовуватись з кожного циклу календарної обрядовості для дітей усіх вікових груп з різним рівнем складності сюжету (сценарію). У такого типу дозвілля для дітей молодшого і середнього віку дорослі звеселяють їх, подаючи цікавий пізнавальний матеріал у невимушеній грайливо-дотепній формі. Наприклад, дозвілля на тему «В гостях у майстрів», яке дорослі можуть провести на майданчику, що імітує сільську вулицю. Вздовж неї хатинки майстрів — столяра, гончара, біля них — знаряддя праці для виготовлення й оздоблення народних іграшок. Під час такого дозвілля дорослі можуть виконувати народні пісні, наприклад «Столярики-молодці». На прохання ведучої (виховательки або когось із батьків) «майстри» розповідають про народну іграшку, її виготовлення й оздоблення. Таке дозвілля можна урізноманітнювати привнесенням у сценарій різних варіантів дещо складнішого змісту. Дозвілля, яке проводять напередодні Великодніх (Свят, може бути повністю присвячене писанці, а сценарій Ц можна урізноманітнити малими фольклорними творами, такими, як загадки, вірші, прислів’я тощо. Найбільший інтерес має для дітей дозвілля, яке проводять дорослі для дітей з нагоди свята, наприклад «Різдвяний вертеп». Це театралізоване дійство має глибоко пізнавальне значення. Воно вводить дітей у світ складних історичних і релігійних подій, які в молодшій і середній групах перевищують за своїм змістом можливості самостійного пізнавання дітей. Прикладом дозвілля дорослих спільно з дітьми може бути також «Різдвяний вертеп», проте в старшому віці частину ролей діти можуть виконувати самостійно, наприклад, це можуть бути ролі ангелів, пастушків, козаків та ін. Широку варіантність у проведенні має і дозвілля «В гостях у майстрів». Поряд з дорослими майстрами можуть працювати їхні помічники — діти, які виконують безліч різних видів роботи, граються, співають, читають фольклорні твори напам’ять тощо. Добре в таких дозвіллях використовувати інсценівки народних пісень, наприклад, у старшій групі це пісні «Чорнобривий корольок», «Шевчик», «Чорний баран», «Подоляночка» та ін. Найбільшу цінність мають дозвілля, які проводяться за активною участю дітей різних вікових груп. Наприклад, дозвілля «А вже весна», яке проводиться на майданчику-галявині дошкільного закладу. З дорослих у цьому святі може брати участь вихователька — одна з ведучих, і дитина старшого дошкільного віку. Якщо дозвілля об’єднує дорослих і дітей, у сценарій можна ввести такі персонажі, як бабуся Ганна, бабуся Ярина, бабуся Олена, дід Олекса та ін. Дозвілля, які організовуються самими дітьми, можуть проводитись винятково з їхньої ініціативи. Концерти улюблених пісень, усної народної творчості, вечори народних танців, ігор, забав приносять дітям особливу радість. Завдання вихователя полягає в тому, щоб дібрати для дітей відповідний музичний супровід, атрибути, костюми. Участь самих дітей у цих приготуваннях аналогічна їхній участі у святі. Особливе значення мають дозвілля з використанням музичних інструментів. Таке дозвілля передбачає систематичну роботу з дітьми на заняттях, у гуртках і творчих студіях з метою оволодіння грою на музичних інструментах. Організовуючи дозвілля, вихователь має розвивати самостійність дітей. У молодшій групі це виявляється в тому, що діти відповідають на запитання вихователя, подають окремі репліки, плескають в долоні, коли це доречно, підспівують знайомі пісні, мелодії. Дітей середньої групи включають у підготовку дозвілля. Вихователь може доручити їм підібрати потрібні іграшки для театралізованого дійства, атрибути, обновите костюми чи їх елементи для ляльок і для себе. Вихователь може залучати дітей до складання сценарію дозвілля, програми концерту. Наприклад, вихователь повідомляє дітям про те, що буде концерт на тему «Літо красне». Які твори вони хотіли б включити до його програми? Або, наприклад, на відомому дітям фольклорному матеріалі проводиться дозвілля «Ой на Івана, ой на Купала» на території дитячого садка. Заздалегідь дорослі приносять якесь придатне поліно. Це Купайло. Навколо нього обмітають землю, кладуть в’язочки чебрецю, м’яти гілки заквітчують волошками, чорнобривцями. На самий вершечок виставляють вінки з калини та барвінку. Дівчатка також надягають вінки, стають навколо верби, беруться за руки і починають водити хороводи. За сценарієм діти самостійно групуються у хороводи, ігри, стають до гурту, виконуючи різні улюблені пісні, читають твори дитячого фольклору напам’ять. Вихователь не повинен обмежувати творчість дітей. Підготовка дозвілля залежить від його змісту. Вечорниці, народні обряди і дійства можуть проводитися без попередньої підготовки, зразу після свята, коли в пам’яті збереглися його улюблені фрагменти і діти хочуть їх повторити з тим, щоб ще раз отримати задоволення і насолоду. Інші види дозвілля потребують тривалої і ретельної підготовки репертуару, певного часу для розуміння його змісту, для роботи з дітьми як на заняттях, так і в повсякденному житті. Дозвілля, які не потребують спеціальної підготовки і йдуть після святкових ранків, можна планувати і проводити щотижня, а складніші розваги комплексного змісту, для яких необхідна попередня підготовка, проводяться один раз у півтора місяця, зважаючи на дати обрядового календаря. На окреме місце в системі свят і дозвілля у дошкільному закладі варто винести свято Матері. Воно не є календарно-обрядовим, але святкується за традицією в першу неділю травня. До 1939 р. свято Матері святкували в Україні як всенародне, і воно мало певне звучання у діючих на той час дитячих закладах 76. Оскільки в Україні мати завжди була в глибокій пошані як продовжувачка роду і як берегиня буття, її свято завжди відзначали у рідній оселі. Зараз свято Матері відроджується спільно з відродженням українських національних традицій. Зал треба прикрасити в традиціях житлової кімнати з особливостями українського інтер’єру: вишиваними рушниками, керамічним посудом, в’язками трав-оберегів, портретом Кобзаря, образом Матері Божої. Свято Матері слід проводити мовою рідної матері. У педагогічному процесі дошкільного закладу таке свято можна проводити під всеохоплюючою назвою «Чому ми матір називаємо святою...». Проводити його слід у всіх вікових групах, добираючи відповідний фактичний матеріал. |