продовжувати формувати музично – ритмічні навички, розвивати артистичні та виконавські здібності. Танці. вчити виконувати рухи синхронно, одночасно з іншими дітьми, в такт музиці; підтримувати бажання пізнавати світ танцювального мистецтва, розвивати здатність відчувати емоційно – образний зв'язок музики та хореографії, жесту та емоції.
Танцювальний репертуар: Музично – ритмічні рухи: «І шумить, і гуде» обр. Я. Степового, «Весело крокуємо» на муз. Д. Кабалевського «Весела мандрівка», «Плавний, танцювальний крок» на муз. Б. Лятошинського «Вальс» з кінофільму «Тарас Шевченко», «Крок енергійний і спокійний» на муз. Ж. – Б. Люллі «Марш», «Біг легкий і енергійний» на муз. Ф. Шуберта «Екосез», «Ой за гаєм, гаєм» укр. нар. пісня (крок бігунець).
Танці: «Гречаники», «Козачок», «Метелиця», «Укр. танець парами», «Полька» на укр. нар. мелодії, «Черевички» муз. А. Рябчуна, «Танець з віночками» укр. нар. мел., «Полька» муз. Ю. Чічкова (пружинка), «Танець підсніжників» муз. П. Моріа, «Вальс» муз. А. Абелян. Гра на дитячих музичних інструментах. Діти достатньо знають особливості гри на музичних інструментах. Вони можуть контролювати і усвідомлювати силу звуку, динаміку розвитку, музичні відтінки. Завданням музичного керівника буде: закріплювати основи музичної грамоти ( за попередні роки навчання);
продовжувати навчати дітей опановувати засоби музичної виразності (темп, ритм, регістр, артикуляція, динаміка),визначати характер твору;
викликати інтерес до слухання музики, музикальних інструментів, які використовуються під час занять (трикутник, ложки, ксилофон) ;
продовжувати розширювати обсяг естетичних емоцій виконавця;
вільно розрізняти на слух музичні інструменти;
створювати оркестри нового типу: долонька – ніжка, горіхово – каштанові, скляні, камінчикові. Давати дитині можливість диригувати такими оркестрами.
Репертуар з гри на дитячих музичних інструментах: укр. нар. пісні, танці, «Неаполітанська пісенька» П. Чайковський, «Хабанера» Ж. Бізе, «Ноктюрн» Е. Гріг, «Політ джмеля» М. Римський – Корсаков, фортепіанний цикл «Пори року» (на вибір), «Камаринська», «Танок квітів» П. Чайковський, «Карнавал тварин» цикл п’єс К. Сен – Санса (для 2 фортепіано і оркестру, на вибір), «Танець маленьких лебедів» з балету «Лебедине озеро» П. Чайковського (фортепіано), «Пер Гюнт» (оркестрова сюїта, на вибір), «Мелодія» М. Скорика, «Трік – трак» Й. Штрауса, «Метелик» А. Штогаренко.
Ритміка. Заняття по ритміці дітей цього віку будуть представляти собою шумові оркестри ( активні рухи тілом: голова – нахили, повороти, руки – оплески, стукотіння, пошкрябування, тертя долоньки об долоньку, ноги – присідання, тупання, човгання, підскоки),
продовжувати повторювати та закріплювати основи музичної грамоти;
розвивати та розширювати тактильні відчуття, відчуття рухів тіла, удосконалювати ці моменти;
вводити непропорційні рухи (наприклад одночасно руками і ногами на різні долі, в різні сторони);
ускладнювати оркестрові партії, та вводити записи останніх на партітурах, або на дошці;
продовжувати закріплювати тривалості через ритмослоги (дуже довга – та- а, червона картка, довга – та, жовта картка, коротка – ті, зелена картка, дуже коротка – тілі – тілі, синя картка), закріпити поняття «канон».
Рухливі та музичні ігри. «Ехо», «Повтори останній рух», «Проплескай навпаки», «Карусель» (з музичними інструментами), «Ритмічне лото», «Волинка» (остінатний ритм в поєднанні з постійно варїруваними ритмічними малюнками), «Ой на горі льон» укр. нар. пісня (ігровий хоровод), «Дощик накрапає» муз. А.Філіпенка, сл.. Т. Волгіної.
Театралізована діяльність. Діти вже з задоволенням і без страху та сором’язливості виконують різні ролі. Вони стають більш послідовні в своїх діях, але все одно не зовсім ще самостійні і послідовні в своїх діях. Тому присутність дорослого в якості казкаря або ведучого ще необхідна. Діти поступово починають користуватися атрибутами, простір в якому вони грають, розширюється, рухи та міміка стають більш розкутими. Тому дітей треба:
продовжувати вчити відчувати настрій, емоційний стан героїв, перевтілюватися і «жити» образом;
розширювати коло емоцій ( суворо, лагідно, злісно, ніжно, хитро, з посмішкою і т. інш.), розвивати міміку обличчя;
вміти співвідносити емоції з рухами, дати зрозуміти залежність їх від розвитку подій;
вчити активно використовувати атрибути, користуватися простором сцени;
вчитися володіти голосом, інтонацією (окличні, питальні речення);
наслідувати рухи які показує вихователь, повторювати за ним;
використовувати музичні інструменти, як засіб втілення та посилення образу;
приймати участь у святах, пов’язаних з порами року («Осіннє свято», «Здрастуй новий рік», «Свято весни»).
Театральний репертуар: «Ріпка» укр. нар. казка, « Коляд, коляд, колядниця», «Паска вередує» тематичні заняття, «Три ведмеді» казка, «Грицю, Грицю до роботи» укр. нар. пісня, «Лев і миша» В. Сухомлинський, «Весняна казка» З. Лєщєнко, «Червона Шапочка» Ш. Перро ( драматизація за мотивами казки з введенням нових героїв), «Колобок» нар. казка, «Гуси – лебеді» муз. Т. Потапенко, лібрето І. Токмакової, «Кицин дім» муз. В. Золотарьова, вірші С. Маршака, «Коза – дереза» нар. казка ( з використанням музичного матеріалу з однойменної опери М. Лисенка).
Поради батькам:
Сприяти музично – естетичному розвитку дитини:
відвідувати музеї, театри;
разом з дітьми, батьки вдома розігрують невеличкі театралізовані вистави, слухають і наспівують пісні;
вигадують і власноруч виготовляють з дітьми театральні маски, одяг, декорації;
батьки беруть активну участь в ранках, театралізаціях, тематичних заняттях, що Математика від трьох до семи / навчальний посібник для вихователів дитячих садів. – М., 2001.
7. Мухина В.С. Шестилетний ребенок в школе.
проводяться в садочку;
створюють вдома мистецьке середовище засобами придбання дитячих музичних інструментів, книг та журналів про мистецтво, музичної фоно- та відеотеки.
Результати навчально-виховної роботи:
діти виявляють любов та інтерес до української культури, побуту та традицій народу;
стежать за розвитком музичного образу, знають назву твору та автора;
вміють слухати твори 3-х частої форми, встановлюють зв'язок між розвитком образу та засобами його виразності;
відтворюють хід мелодії з чіткою артикуляцією та емоційним забарвленням;
формуються музично – ритмічні навички, розвиваються артистичні та виконавські здібності, синхронне виконання;
діти починають відчувати емоційно – образний зхвязок музики та хореографії, жесту та емоції;
діти вже можут ь контролювати силу звуку, динаміки розвитку, музичних відтінків;
проявляють вибіркове ставлення до музичних творів, мають власну думку щодо музичних п’єс;
вміють слухати та емоційно переживати зміст твору, висловити свої власні
почуття стосовно художнього образу твору, його засобів виразності;
вміють співпрацювати в колективі, мають елементарні музичні знання та використовують їх під час занять;
дістають задоволення від різних видів музичної діяльності.
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» / Наук. кер. та заг. ред. О.Л.Кононко. – [3-тє вид., випр]. – К. : Світич, 2009. – 430 с.
Базовий компонент дошкільної освіти в Україні // Дошкільне виховання. – 1999. – № 1. – С. 6 – 19.
Бех І. Моральна педагогіка: правила майстерності / І.Д. Бех // Дошкільне виховання. – 2010. – № 3. – С. 2–4.
Буковцова, Н. И. Формирование фонематического анализа и синтеза у дошкольников с задержкой психического развития [Текст] / Н. И. Буковцова // Логопед в детском саду. – 2004. – №1. – С. 47–52.
Бурова А. Організація ігрової діяльності дошкільнят у світлі вимог Базової програми / А. Бурова // Дошкільне виховання. – 2009. – № 12. –С. 4–5.
Гавриш Н. Заняття в педпроцесі: сучасний погляд / Н. Гавриш // Дошкільне виховання. – 2010. –№ 2. – С. 8–11.
Денисенко Н. Навчаємо оздоровчих технологій / Н. Денисенко // Дошкільне виховання. – 2010. –№ 1. – С. 14 –17.
Денисенко Н. Оздоровчі технології – в освітній процес / Н. Денисенко // Дошкільне виховання. – 2009. – № 10. – С. 7–11.
Дитина в дошкільні роки: програма розвитку, навчання та виховання дітей. – [2-ге видання]. – Запоріжжя : ТОВ «Ліпс» ЛТД, 2004. – 268 с.
Дичківська І. Інноваційна система педагога / І. Дичківська // Дошкільне виховання. – 2010. – № 1. –С. 7–11.
Діти і соціум : Особливості соціалізації дітей дошкільного та молодшого шкільного віку: [монографія] / А.М. Богуш, Л.О. Варяниця, Н.В. Гавриш, С.М. Курінна, І.П. Печенко: наук. ред. А.М. Богуш; [за заг. ред. Н.В. Гавриш]. – Луганськ : Альма-матер, 2006. – 368 с.
Дмитриева Е.Е. Особенности коммуникативно-личностного развития детей старшего дошкольного и младшего школьного возраста с легкими формами психического недоразвития / Е.Е. Дмитреева // Специальная психология. – 2005. – №1. – С. 51–54.
Дмитриева Е.Е. Коррекция коммуникативной деятельности у старших дошкольников с задержкой психического развития / Е. Е. Дмитриева // Воспитание и обучение детей с нарушениями развития. – 2003. – №1. – С.11–17.
Дошкільна педагогіка. Навчальний посібник / Т.І. Поніманська – К. : Академвидав, 2006.– 456 c.
Затримка психічного розвитку в дітей: методичні рекомендації / уклад. : Т.Д. Ілляшенко, М.В. Рождєственська. – К. : ІЗМН, 1996.– 95 с.
Збірник законодавчих і нормативних актів про дошкільну освіту / Упорядники К.Л. Крутій, Н.В. Погрібняк. – [4-те видання. доп]. – Запоріжжя : ТОВ «Ліпс» ЛТД, 2005. – 336 с.
Коментар до Базового компонента дошкільної освіти в Україні: науково-методичний посібник / Науковий редактор О.Л. Кононко. – К. : редакція журналу «Дошкільне виховання», 2003. – 243 с.
Кондратьева С.Ю. Развитие связной речи дошкольников с задержкой психического развития на модели обучения рассказываниию по картине / С. Ю. Кондратьева // Дошкольная педагогика. – 2005. – №1. – С. 31–33.
Кононко О. Перехідний період: самовизначення, зміна орієнтирів і пріоритетів / О. Кононко // Дошкільне виховання. – 2010. – № 1. – С. 2–6.
Конспекти занять із художньо-мовленнєвої діяльності дітей середнього дошкільного віку / Крутій К.Л., Кулинич О.П., Погрібняк Н.В. – Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2009. – 164 с.
Конспекти занять із художньо-мовленнєвої діяльності дітей старшого дошкільного віку / Крутій К.Л., Кулинич О.П., Погрібняк Н.В. – Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2009. – 200 с. – (Бібліотека вихователя дошкільного навчального закладу).
Малятко: програма виховання дітей дошкільного віку / відповідальний редактор З.П. Плохій. –К., 1991. –199 с.
Мамайчук И.И. Помощь психолога ребенку с задержкой психического развития. / И.И. Мамайчук, М.Н. Ильина – СПб. : Речь, 2004. – 352 с.
Маркова Т. А. Приучайте маленьких детей к домашнему труду / Т.А. Маркова – М. : Изд-во АПН РСФСР, 196I. – 45 с.
Маркова Т. А. Трудовое воспитание дошкольника в семье / Т.А. Маркова. – М. : Учпедгиз, 1956. – 64 с.
Марченко І. Засоби розвитку вербальної творчості у дошкільників із затримкою психічного розвитку / І. Марченко // Дефектологія. – 2004. – №1. – С. 37–39.
Методичні аспекти реалізації Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» / Наук. кер. та заг. ред. О.Л. Кононко. –[2-тє вид., випр.]. – К. : Світич, 2009. – 208 с.
Методичні рекомендації до програми виховання дітей дошкільного віку "Малятко" / Відповідальний редактор З.П. Плохій. – К. : Видавництво СП «СВЕНАС», 1993. – 254 с.
Нечай С. Музика зміцнює здоров’я / С. Нечай // Дошкільне виховання. – 2010. – № 6. – С. 13–17.
Обучение сюжетно-рольевой игре дошкольников с проблемами в интеллектуальном развитии: учеб.-метод. пособие / под ред. Л.Б. Баряевой, А.П. Зарин, Н.Д. Соколовой. – СПб. : ЛОИУУ, 1996. – 95 с.
Омеляненко А. Розповіді-роздуми за моделями / А. Омеляненко // Дошкільне виховання. – 2010. – № 3. – С. 8–11.
Піроженко Т. Мовлення дитини: Психологія мовленнєвих досягнень дитини / Т. Піроженко. – К. : Главник, 2005. – 112 с.
Поніманська Т. Дорослий у становленні особистості дитини / Т. Поніманська // Дошкільне виховання. – 2009. – № 12. – С. 6–15.
Протасова О. Заняття по-новому/ О. Протасова // Дошкільне виховання. – 2010. – № 8. – С. 20–21.
Развитие общения дошкольников со сверстниками / [под ред. А.Г. Рузской]. – М. : Педагогика, 1989. – 215 с.
Сак Т.В.Особлива дитина: Від народження до 6 років: Поради батькам.-К.:Літера ЛТД, 2008.-144 с.
Семенюк Р. Планування мовленнєвих занять у І молодшій групі / Р. Семенюк // Палітра педагога. – 2010. –№ 1. – С. 6–13.
Слепович Е.С. Игровая деятельность дошкольников с задержкой психического развития / Е.С. Слепович – Москва : Педагогика, 1990. – 96 с.
Слепович Е.С. Работа с детьми с интелектуальной недостаточностью. / Е.С. Слепович, А.М. Поляков – СПб. : Речь, 2008. – 247 с.
Смирнова С.Б. Особенности музыкального воспитания дошкольников с ЗПР / С. Б. Смирнова, О. А. Тихонова, Н. А. Полетаева // Воспитание и обучение детей с нарушениями развития. – 2006. – №3. – С. 69–75.
Стайко О. Домашні завдання для тат і мам / О. Стайко// Палітра педагога. – 2010. –№ 3. – С. 11–17.
Терещенко А. Сонечко та його друзі / А. Терещенко // Дошкільне виховання. – 2010. –№ 7. – С. 29.
Швець С. Активізуємо родину заради мовлення дитини / С.Швець // Палітра педагога. – 2009. – № 6. – С. 12–16.
Шевченко С.Г. Обучение детей с задержкой психического развития / С. Г. Шевченко // Воспитание и обучение детей с нарушениями развития. – 2004. – №1. – С. 3–9.
Шевчук Н. Експериментуємо разом / Н. Шевчук // Палітра педагога. – 2010. – № 3. – С. 23–31.
Шелестова Л. Дітям про організм людини / Л.Шелестова // Дошкільне виховання. – 2010. – № 7. –С. 14–18.
Шелестова Л. Формування цілісної картини світу у старших дошкільнят / Л. Шелестова // Дошкільне виховання. – 2010. – № 3. –С. 5–7.
Шендрикова Т. Організація пошукової діяльності дітей середнього віку / Т. Шендрикова // Дошкільне виховання. – 2010. – № 8. – С. 21–22.
Шульга Л. Нетрадиційні техніки в малюванні зими / Л. Шульга // Дошкільне виховання. – 2009. – № 12. – С. 16–17.
|