Предмет, мета та завдання спеціальної методики початкового навчання української мови
Скачать 1.22 Mb.
|
§4. Спеціальна методика формування морфологічної розуміння та утворення інвертованих синтаксичних конструкцій (Мишку наздоганяє кішка). Розуміння таких конструкцій вимагає трансформації їх у конструкції з прямим порядком слів (Кішка наздоганяє мишку). Це відбувається шляхом повторення інвертованого речення, уточнення синтаксичного значення кожного його члена за допомогою запитань. У процесі цієї роботи діти перетворюють інвертоване речення у речення з прямим порядком слів, що свідчить про розуміння смислу висловлювання;- розуміння та утворення пасивних синтаксичних конструкцій, які також мають непрямий порядок слів (Тарілка розбита дівчинкою). Для розуміння цього речення необхідно змінити в ньому порядок слів. З цією метою, після повторення речення дитиною, педагог ставить запитання щодо його змісту (Хто розбив тарілку?); - розуміння та утворення речень з парадоксальним смислом. Дані конструкції мають однаковий лексичний склад, але різне значення (Бабуся поливає квіти. Бабусю поливають квіти.). Для розвитку розуміння смислу речень використовують пари сюжетних малюнків із зображенням парадоксальних ситуацій. Дітей навчають визначати взаємовідносини дійових осіб, реальність зображеної ситуації. Використовують такі завдання: відповісти на запитання до членів речення з опорою на наочність і без такої, продовжити речення, почате логопедом, потрібним словом, повторити за логопедом речення. Діти також самостійно складають речення до кожної пари картинок, відповідають на питання «Чи так буває?», «Як сказати правильно?», визначають правильність ситуації без наочності тільки на вербальному матеріалі. Речення з парадоксальним змістом використовують для спрямування уваги дітей на граматичне оформлення слів у реченні. З метою розвитку вербальної творчості дітей із ПМР навчають складати речення творчого характеру: за трьома, а потім за однією предметною картинкою; добирати необхідні за смислом слова у речення. Усі вправи зі складання речень проходять в ігровій формі, подаються у контексті ігрового сценарію, ігрової ситуації або гри з використанням іграшок та картинок, сюрпризних моментів, казкових персонажів або героїв літературних творів. Подальше формування синтаксичної сторони мовлення пов'язане зі становленням зв'язного мовлення, і у першу чергу, з монологічною його формою. Поряд із продовженням роботи над поширенням простого речення дітей (III рівень ЗНМ, ФФНМ) підводять до складання найпростіших видів складних (складносурядних та складнопідрядних) речень (І.С.Марченко, Т.М.Швалюк). Основним завданням цього етапу роботи є навчити дітей побудови складних синтаксичних конструкцій з сурядним та підрядним зв'язком. Цей процес відбувається поступово: за питаннями, демонстрацією дій, за двома малюнками, пов'язаними між собою сюжетом та логічним зв'язком, графічними схемами і, нарешті, за єдиним сюжетним малюнком, за наочною ситуацією. Оволодіння навичками побудови складних речень вимагає від дітей осмислення значень сполучників сурядності та підрядності. Шляхом різноманітних вправ та пояснення дітей спочатку знайомлять зі сполучниками сурядності: «а», «але», «і». За допомогою сполучника «і» виражається у мовленні послідовність або одночасність подій, сполучник «а» є протиставним, «але» - заперечливим. Потрібно пам'ятати - малюку важко пояснити значення терміна «сполучник», тому воно замінюється словосполученням «маленьке єднальне слово», вказуючи на функцію сполучника у реченні. Оволодінню дітьми навичками конструювання складних речень сприяють спеціально розроблені прийоми, основним з яких є прийом питання - відповідь. Діти мають бути поставлені у такі ситуації, які спонукали б їх до висловлювань у формі складних речень з інтуїтивним вибором необхідного сполучника. Складання складносурядних речень відбувається за демонстрацією дій (Віра сіла на диван і Сашко також сів на диван. Віра сіла на стілець, а Сашко на диван. Віра запропонувала сісти на стілець, але Сашко відмовився.), за двома предметно-дійовими (Бабуня плете, а дідусь читає газету. Машина їде по дорозі, і автобус теж їде по дорозі) та за сюжетними картинками (Дмитрик грає на дудочці, а Тетянка танцює. Білка сидить на ялинці, а заєць сидить під ялинкою. Оля взимку катається на ковзанах, і Миколка теж катається на ковзанах). Складаючи речення, дітей навчають порівнювати дії (сидіти - стояти), ознаки (чорний — білий), властивості (гарячий - холодний) конкретних предметів, почуття людей (веселий - сумний), протиставляти певні явища, події, вчинки людей, казкових персонажів (Небо було чистим, але раптом пішов дощ. Коза наказала козенятам нікому не відкривати двері, але вони не послухали мами). Використовують також прийом самостійного придумування дітьми речень із важкими у морфологічному відношенні словами та словосполученнями (зняти, одягнути, пухнасте курча, колючий їжачок), з декількома словами (дівчинка, хлопчик, м'яч). На подальших заняттях дітей знайомлять зі складнопідрядними реченнями: причини, наслідку, мети, часу. їх побудова базується на пізнанні та осмисленні дітьми зв'язків і відношень, що існують у реальному житті. Дітям поясню ють значення підрядних сполучників («маленьких слів»), що виражають причинно-наслідкові, часові, просторові зв'язки і відношення і слугують для зв'язку двох простих речень. Дітей навчають будувати складнопідрядні речення, правильно поєднуючи частинки цього речення за допомогою відповідного сполучника, спираючись на зразок логопеда, його питання за серією двох послідовно пов'язаних між собою сюжетних малюнків, єдиним сюжетним малюнком. Використовують вправи зі складання складних речень шляхом додавання придаткових речень (Діти побігли додому, тому що... - пішов дощ). Роботу краще розпочинати зі складнопідрядного речення причини, яке вказує на причину дії, про яку говориться в головному реченні, і відповідає на питання чому? З якої причини? Через що? Для дітей старшого дошкільного віку є природнім цікавитися причиною певного явища, події, дії, вчинків людей. Ці речення є найбільш близькими для розуміння. Для роботи використовують наочність, де чітко визначається зображена причина і наслідок. Діти відповідають на питання логопеда за змістом причини, а також ставлять його самі, отримуючи відповідь логопеда. Частини речення поєднуються в одне ціле (Чому Катруся плаче? Сашко забрав м'яч. - Катруся плаче, тому що Сашко забрав у неї м'яч). Використовують і питання, що вимагають відповіді творчого характеру (Чому виросли гриби на галявині? - Тому що пройшов дощик). Для кращого розуміння смислу даного виду синтаксичних конструкцій у навчанні використовують речення-пере-вертні (Руки брудні, тому що дівчинка їх миє. Зима наступила, тому що ведмідь ліг спати у барлогу). Далі робота іде над складнопідрядними реченнями наслідку, що вказують на наслідок дії, про яку говориться у головному реченні. Речення будуються з використанням сполучників «так, що» (Весною так пригріло сонечко, що виросли перші проліски). В основі формування навичок побудови даного типу речень лежать вміння дітей встановлювати наслідок відповідно до причини. - СПЕЦІАЛЬНА МЕТОДИКА ПОЧАТКОВОГО НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ 119 Наступними опрацьовуються складні речення з підрядними мети, які уточнюють мету дії, про яку говориться в головному реченні. Підрядні речення мети поєднуються з головними простими і складними сполучниками «щоб», «для того, щоб». Найкращим мовним матеріалом є теми «Призначення предметів», «Професії», «Свійські тварини» (Для чого нам потрібні...? - ножиці, олівець, лопата тощо. Люди тримають собаку для того, щоб він охороняв дім). Найбільших зусиль від дітей із ПМР вимагають речення з підрядними часу та умови, які уточнюють час дії, про яку говориться у головному реченні, і відповідають на питання «коли?», «з якого часу?», «як довго?». Підрядні речення часу з'єднуються з головним за допомогою сполучників і сполучних слів «коли», «як тільки», «поки», «після того», «ледве», «щойно». Потрібно враховувати, що у дітей у недостатній мірі сформоване почуття часу, особливо частин доби, які передбачають режимні моменти життя людини, послідовність пір року, подій у часі та уявлення про них. Робота з формування цього типу речень проводиться з опорою на сюжетні малюнки, які є зоровою опорою сприймання абстрактних понять часу, та з опорою на режимні моменти перебування дітей у дитячому закладі (Як тільки закінчилися заняття, діти з вихователем вийшли на прогулянку. Щойно прийшла весна, у лісі виросли проліски). У процесі роботи з навчання складання складних речень використовують опорні ілюстративно-графічні схеми, за допомогою яких речення «записують» (семантичний аналіз) та підбирають до сюжетного малюнку (— - складносурядне речення; ->- - складнопідрядне речення). Уміння дітей складати речення різної складності закріплюють у роботі над казками, віршами, оповіданнями, сюжетно-дидактичними іграми та у повсякденному мовленні. Контрольні питання та завдання: 1. Розкрийте поняття «граматична правильність мовлення» . 2. Що називають граматичним значенням слова? 3. Які завдання постають перед логопедом з формування граматичної правильності мовлення у дітей із ПМР? 4. Які умови і шляхи формування граматично правильного мовлення у дітей із ПМР? 5. Якими способами словотворення навчають дітей із ПМР? 6. Розкрийте послідовність роботи з формування синтаксичної сторони мовлення. Розділ V Спеціальна методика виховання звукової культури мовлення § 1. Поняття звукової культури мовлення. Формування звукової та звуко-складової сторони мовлення в онтогенезі Звукова культура мовлення - поняття досить складне і широке, воно включає в себе фонетичну та орфоепічну правильність мовлення, виразність його та чітку дикцію. Виховання звукової культури мовлення передбачає (А.М.Бородич, О.І.Максаков, М.Ф.Фомічова): • формування правильної звуковимови і слововимови, для чого необхідний розвиток мовленнєвого слуху, мовленнєвого дихання, моторики артикуляційного апарату; • виховання орфоепічно правильного мовлення - уміння говорити відповідно нормам літературної вимови. Орфоепічні норми охоплюють фонетичну систему мови, вимову окремих слів і груп слів, окремих граматичних форм. У склад орфоепії входить і наголос; • формування виразності мовлення - володіння засобами мовленнєвої виразності передбачає уміння користуватися висотою та силою голосу, темпом та ритмом мовлення, паузами, різноманітними інтонаціями; • вироблення дикції — чіткої, зрозумілої вимови кожного звука і слова окремо, а також фрази в цілому. У звуковій культурі мовлення виділяють два розділи: культуру вимовного мовлення і мовленнєвий слух. Фонетика, яка вивчає звукову сторону мовлення, розглядає звукові явища як елементи мовної системи, які слугують для втілення слів і речень у матеріальну звукову форму. Українська мова має складну звукову систему. Звукові одиниці характеризуються з точки зору утворення звука (артикуляційні властивості мови), звучання (акустичні властивості) і сприймання (перцептивні якості). Усі ці фактори взаємопов'язані. Д.Б.Ельконін зазначав: «Оволодіння звуковою стороною мовлення включає два взаємопов'язаних процеси: формування у дитини сприймання звуків мови, або, як його називають, фонематичного слуху, і формування вимови звуків мовлення»1. Виховання звукової культури мовлення передбачає два напрямки роботи: - розвиток мовленнєворухового апарату (артикуляційного, голосового, мовленнєвого дихання) і на цій основі формування правильної вимови звуків, слів, чіткої артикуляції; - розвиток сприймання мовлення (слухової уваги, мовленнєвого слуху, основними компонентами якого є фонематичний, звуковисотний, ритмічний слух). Звукові одиниці мови розрізняють за їх роллю у мовленні. Одні, поєднуючись, утворюють слова. Це лінійні (тобто розташовані в лінію, одна за одною) звукові одиниці: звук, склад, фраза. Тільки у певній лінійній послідовності поєднання звуків стає словом, набуває певного смислу. Інші звукові одиниці, просодеми, - надлінійні. Це наголос, елементи інтонації (мелодика, сила голосу, темп мовлення, тембр). Вони характеризують лінійні одиниці і є обов'язковою ознакою усного мовлення. Просодичні одиниці беруть участь у модулюванні артикуляційних органів. Основою формування вимовних навичок є поступовий перехід від грубих акустичних і артикуляційних формулювань до все більш тонких. Становлення ж інтонаційної системи є одним із аспектів розвитку звукової сторони мовлення. Оволодіння звуковою системою мови відбувається у процесі засвоєння слів і під їх впливом (О.М.Гвоздєв, М.Х.Швач-кін). Формування звукової та звуко-складової сторони мовлення в онтогенезі. У педагогічній та психологічній літературі процес оволодіння дитиною звуковою будовою мови достатньо повно описаний у роботах О.М.Гвоздєва, В.І.Бєльтюкова, А.Д.Са-лахової, Д. Б. Ельконіна, М.Є.Хватцева, М.І.Жинкіна, І.А.Зим-ньої, Є.І.Радіної та інших. Логопед повинен володіти цими відомостями для розрізнення норми і патології у процесі засвоєння звуків мовлення, для побудови раціональної програми формування і корекції вимови дитини. У засвоєнні звукової сторони мовлення розрізняють два взаємопов'язаних процеси: процес розвитку акустичного сприймання мовленнєвих звуків і процес удосконалення артикуляції. Процес удосконалення артикуляції містить елементи тонкої диференційної діяльності і відбувається при безпосередній дії слухового аналізатора, який функціонує у тісній взаємодії з кінестетичним. Функція слухового аналізатора формується у дитини значно раніше, ніж функція мовленнєворухового аналізатора. Вже у перші місяці життя у дитини відмічають безумовно-рефлекторні реакції на сильні звукові подразнення. На початковому етапі, до року, сприймання слів і фраз є глобальним, оскільки дитина сприймає їх превалюючи за інтонацією, загальному ритмічному малюнку. З восьми місяців у дитини формується елементарне розуміння мовлення, основане на сприйманні, виділенні, запам'ятовуванні та наступному впізнаванні окремих ритміко- мелодійних структур, а з другого року життя починається перехід від дифузного до більш диференційованого сприймання звукової структури слів (С.М.Карпова, І.М.Колобова). Подальший розвиток ім-мресивного мовлення пов'язаний із розрізненням слів за їх фонемною будовою. Існує низка теорій, які пояснюють природу і механізми процесу сприймання звуків і розуміння мовлення дитиною. Відповідно до теорії сприймання в ньому виділяють сенсорний, перцептивний і смисловий рівень. На сенсорному рівні слуховий аналізатор здійснює аналіз сприйнятих мовних сигналів (слів), і відбувається розрізнення звуків мовлення за їх фізичними, акустичними ознаками і повторення цих звуків на імітаційному рівні (Л.А.Чистович, Л.В.Бондарко). На перцептивному рівні, як підтвердили дослідження Є.Ф.Соботович, у процесі спілкування дитини з дорослим слуховий аналізатор здійснює узагальнення різноманітних варіантів звучання однієї й тієї ж фонеми. Результатом цієї діяльності є формування константності слухового сприймання, тобто сприймання ознак фонеми, що є незмінними для всіх варіантів її звучання, та розрізнення фонем за цими ознаками (фонематичне розрізнення). В українській мові система протиставлення фонем за розпізнавальними ознаками будується на протиставленні голосних звуків за рядом і підйомом, лабіалізацією та не лабіалізацією, а приголосних — за місцем і способом творення, дзвінкістю - глухістю, твердістю - м'якістю. На цій основі на смисловому рівні дитина за допомогою дорослого встановлює зв'язки між звуковими образами слів і відповідними явищами дійсності. Внаслідок цієї діяльності формується імпресивне мовлення дитини. Зазначені механізми сприймання відпрацьовуються на обмеженому мовленнєвому матеріалі. Після їх формування (3-5 міс. - 1 рік) відбувається стрибок у розвитку імпресив-ного словника та імпресивного мовлення в цілому. Таким чином, у процесі розвитку дитини відбувається поступова диференціація звуків мовлення, які спочатку сприймаються за загальним ритмічним контуром слова, а потім, за мірою розвитку мовленнєворухового та мовленнєво-слухового аналізатору, диференціюються за їх індивідуальними диференціональними ознаками, тобто здійснюється перехід від грубих акустичних і артикуляційних диференці-ровок до все більш тонких. Одиницями усного мовлення, які дитини повинна навчитися відтворювати, є фонема, склад, фонетичне слово, мовленнєвий такт (частина фрази, що виділяється ритміко-ін-тонаційними засобами) і фонетична фраза (завершене за смислом висловлювання, об'єднане особливою інтонацією). Перші звуки, які видаються дитиною під час крику, являють собою безумовно-рефлекторні реакції на зовнішні і внутрішні подразники, що діють на неї. У кінці другого місяця життя у дитини з'являється гукання, яке потім змінюється лепетом, відмічається повторення однорідних звукосполучень. Ця стадія найбільш важлива для підготовки мовленнєвого апарату до оволодіння вимовними уміннями і навичками у подальшому. В цей період лепет дитини розвивається незалежно від фонетичної структури мови оточення и містить різноманітні типи голосних і приголосних звуків. У 7-8 місяців дитина починає наслідувати елементи мовлення оточення. Дитина частіше починає використову-вати звуки, які є близькими до тих, що вона чує у мовленні оточення. У цьому процесі велика роль відводиться слуховому аналізатору. В основі розвитку функції мовленнєворухового аналізатора лежить ступінь артикуляційної контрастності звуків, складність їх вимови і близькість артикуляції до рухових безумовно-рефлекторних реакцій. Акустичні властивості і ступінь використання звуків не визначає послідовності їх засвоєння дітьми. У деяких випадках акустична близькість звуків здійснює гальмівний вплив на формування правильної артикуляції, що виявляється у наявності у мовленні звуків-субститутів (замінників). Алгоритм програми включає перехід від простих артикуляцій до все більш складних, що обумовлено поступовістю розвитку мовленнєворухового аналізатора. Принципи, за якими відбувається розвиток звукової системи мовлення, були виділені В.І.Бєльтюковим. На його думку, чотири основні елементи звукового складу (нейтральні голосні, губні, передньоязикові, задньоязикові артикуляції), які складають базисну структуру, діти отримують генетично. Інші фонетичні елементи виникають під впливом зразків мовлення оточуючих людей. Розвиток звукових вокалізацій відбувається у вертикальному та горизонтальному напрямках у кожному з чотирьох елементів. На вертикальному шляху звуки з'являються на базі дозрівання артикуляторних можливостей дитини. Горизонтальний шлях розвитку засновується на зовнішніх акустичних впливах, протиставлень звучань, утворенні диференціровок. Формується «фонемне дерево» з чотирма гілками, що і складає систему фонемної будови мови дитини. Основний шлях розвитку фонетичної сторони мовлення дитина проходить у переддошкільному віці. До 3-4 років дитина оволодіває усією системою звуків мови, можливо з деякими винятками. Найскладнішими для засвоєння є свистячі, шиплячі і сонорні звуки. До цього часу у дитини завершується і період формування фонетичних диференціровок. Дослідження вчених (В.І.Бєльтюков, О.М.Гвоздев, А.Д.Са-лахова) показують, що є індивідуальні розрізнення у строках появи одних і тих самих звуків у різних дітей. Так, наприклад, у хлопчиків звуки мовлення з'являються в цілому пізніше, ніж у дівчаток. Є розрізнення і в кожній групі окремо, що об'єднують як дівчаток, так і хлопчиків. Також необхідно зазначити, що послідовність появи стосовно окремих звуків і навіть окремих їх груп неоднакова. Наприклад, вібранти засвоюються у середньому майже на півроку пізніше, ніж шиплячі. Але мінімальні строки вібрантів суттєво менші, ніж мінімальні строки засвоєння шиплячих. Це говорить про те, що ця дитина, на відміну від інших дітей, може засвоїти вібранти раніше шиплячих звуків1. Однак, існує послідовність, яка підкоряється загальним правилам і в нормі не має виключень. В.І.Бєльтюковим відпрацьована схема у вигляді «дерев», стосовно кожного з яких послідовний перехід від одних звуків до інших для всіх дітей однаковий. Так, наприклад, свистячі звуки засвоюють ся у вимові лише після появи язично-зубних зімкнених. На основі свистячих засвоюються шиплячі приголосні. Тверді я зично-зубні зімкнені і щілинні у всіх дітей з'являються пізніше відповідних м'яких тощо1. Як відмічають О.М.Гвоздев, М.І.Жинкін, засвоєння фонетичної сторони мовлення відбувається під час засвоєння і під впливом семантики. На їх думку, тільки завдяки семантиці звукові елементи слів стають предметом засвоєння. На початковому етапі формування мовлення семантичне навантаження несуть в основному ритм та інтонація, а у подальшому - звуковий малюнок слова. Оволодіння фонетичною структурою слова передбачає оволодіння кількістю і послідовністю звуків і складів у слові, а також ритмом, наголосом, інтонацією. Відразу оволодіти повною складовою структурою слова дитина не може, тому перші слова вона вимовляє у вигляді наголошених складів. О.М.Гвоздев відмічав такі особливості оволодіння складовою структурою слова дитиною раннього віку: • спочатку засвоюються слова, які складаються з одного складу (дай, на) і з двох однаково наголошених складів, які повторюються (бо-бо, ам-ам); • під час вимови двохскладових слів, як правило, залишається тільки наголошений склад; • у трискладових і більше словах зберігаються наголошений і кінцевий склади; • пропускаються склади переднаголошені та після наголошених складів; • під час передання злиття приголосних відбувається пропуск одного чи двох інших приголосних, при цьому велике значення мають артикуляційно-акустичні характеристики звуків. Але до трьох років дитина з нормальним мовленнєвим розвитком оволодіває структурою чотирьохскладових слів. Для формування фонетичної сторони дитячого мовлення характерним є те, що дитина спочатку оволодіває відтво ренням загальної звуко-складової структури слова і тільки потім точною вимовою звуків, які його складають. Уточнення вимови звуків у словах, уточнення та перебудова стереотипів, які склались, відбувається у процесі спілкування дитини з дорослим, від якого вона постійно отримує позитивний або негативний зворотний зв'язок. Під час оволодіння звуковою стороною мовлення існують певні фактори, пов'язані з фонологічною системою носіїв конкретної мови, які визначають характер ідентифікації мовленнєвих одиниць. Такі фактори, як довжина слова, його ритмічна структура, граматична категорія, наголошеність та інші, здійснюють вплив на розбірливість слів під час сприймання, а потім і під час відтворення. §2. Психолінгвістичні та онтогенетичні аспекти становлення інтонаційної сторони мовлення Важливою якістю дитячого мовлення є виразність мовлення. Виразністю мовлення називають таку його якість, у якій виражене судження, пов'язане зі ставленням до нього того, хто говорить. Виразність мовлення основується на свідомому переданні думки. У вихованні звукової культури мовлення важливим є фонетико-інтонаційний аспект виразності, який особливо виявляється у зв'язному мовленні. Від того, як дитина володіє вимовою звуків і які просодичні одиниці використовує, залежить стиль її зв'язного мовлення. Отже, одним із аспектів оволодіння звуковою стороною мовлення є становлення інтонаційної системи. Інтонація розглядається як важливий аспект усного мовлення, засіб оформлення будь-якого слова або поєднання слів у реченні (висловлюванні), засіб уточнення його комунікативного смислу і емоційно-експресивних відтінків (Н.В.Че-ремісіна). Елементами інтонації (просодемами) є темп мовлення, його інтенсивність, мелодика (основний тон), висота тону, тембр голосу, наголос, ритм, паузи тощо. У процесі мовленнєвої комунікації уточнення семантики висловлювання, передача емоційних і експресивних значень здійснюється за допомогою різних інтонаційних конструкцій, які являють собою типи співвідношення основного тону (мелодики), тембру, інтенсивності (фразового наголосу) і подовженості, здібності виражати несумісні в одному контексті смислові висловлювання. Як фонетичне явище інтонація розглядається у різних аспектах: артикуляторному, акустичному, перцептивному, лінгвістичному (Ю.С.Василенко, І.Максімов, Н.В.Черемісіна, Л.А.Чистович та інші). Вивчення інтонації у артикуляторному аспекті передбачає виявлення роботи органів мовлення. Породження мовлення відбувається завдяки комплексу рухів артикулятор-них органів. Мовленнєвий процес розглядається як досконала рухова здібність, яка регулюється у послідовності з великою точністю і ритмічністю. Акустичний мовленнєвий сигнал виникає в результаті складних координованих рухів, які проходять у мовленнєвому апараті (робота гортані або виникнення шумного звуку під час проходження повітряного струменю через звуження у певних місцях мовленнєвого тракту). Дослідження інтонації у акустичному аспекті розглядає мовлення як коливальні рухи повітряного струменю, які впливають на слуховий апарат людини, в чому проявляються об'єктивні характеристики інтонації: частота основного тону (мелодика), спектр, інтенсивність і подовженість. Вивчення інтонації у перцептивному аспекті передбачає дослідження тих відповідностей об'єктивним характеристикам інтонації, завдяки яким людина сприймає те чи те значення, що передається інтонацією. Звукові відчуття, що співвідносяться з об'єктивними характеристиками інтонації - це висота, подовженість, голосність, тембр. У лінгвістичному аспекті під інтонацією розуміють складну єдність мелодичних, динамічних і часових характеристик мовлення. При такому розумінні інтонація являє собою комбінацію гетерогенних (різнорідних) просодичних явищ - рухи основного тону, темпу тощо. Інтонацію з фонетичної точки зору розуміють як кількісні зміни основного тону, тембру, інтенсивності, подовже-ності, які не стосуються фонемних характеристик звуків і можуть поширюватися на різний звуковий склад висловлювання. З функціональної точки зору інтонація - це звуковий засіб мови, за допомогою якого той, хто говорить, і той, хто слухає, виділяють у потоці мовлення висловлювання (речення) і його смислові частини (питання, розповідь...), виражають і сприймають суб'єктивне ставлення до вже сказаного. Розглянемо деякі основні просодичні елементи інтонації. Мелодика (основний тон) - сукупність тональних засобів, що є характерними для даної мови, підвищення і пониження голосу під час вимови фрази, що надає мовленню різноманітних відтінків і дозволяє уникнути монотонності, її оформлюють голосні звуки, змінюючись за висотою і силою. Мелодика слугує: 1) засобом ділення мовленнєвого потоку; 2) засобом для з'єднання окремих його частин. Ритм - рівномірне чергування наголошених і ненаго-лошених складів; впорядкованість звукового, словесного та синтаксичного складу мовлення, визначена його смисловим значенням. Ритміка мовлення (Л.А.Чистович) пов'язана з послідовністю команд управління, які подаються для акустичної реалізації звуків мовлення. Будь-яке мовленнєве повідомлення включає в себе серії наголосів. Кожний склад у повідомленні несе певну ступінь наголосу, послідовність цих наголосів утворює ритм або ритмічний малюнок (В.Г.Михайлов, Л.В.Златоусова, В.В.По-тапов). Фонетичними аспектами ритму є: чергування наголошених та ненаголошених складів, чергування моментів мовчання і говоріння, інтонацій підвищення і пониження, рівномірності проходжень одного за одним рівномірних наголосів. У процесі породження мовлення ритм керує інтонацією, організовує її, тому інтонаційні одиниці, як одиниці комунікативно-значущі, співпадають з ритмічними одиницями, тобто фонетичне слово, синтагма, речення є ритмо-інто-наційними одиницями. Темп мовлення — ступінь швидкості чергування елемен-тіи мовленнєвого потоку (швидкість артикуляцій), які зву-чать. Доцільно розрізняти темп мовлення розгорнутого висловлювання, фрази, синтагми, фонетичного слова. Темп характеризує відносну швидкість вимови окремих слів у синтагмі, або однієї синтагми по відношенню до іншої, обумовленої змістом висловлювання, функцією слів, з яких складається: службові слова вимовляються швидше, ніж знаменні, серед знаменних повільніше вимовляються слова, які мають смислове навантаження. На відрізнення від інтонації і паузування, темпова характеристика властива лише тексту, який звучить. Темп, або швидкість вимови, залежить від цілого ряду явищ як індивідуальної, так і мовленнєвої властивості. Відомо, що засвоєння звукової сторони мовлення відбувається поетапно. Першим етапом є сприймання - необхідна умова подальшого розвитку мовлення. Сприймання просодичних засобів мови, їх особливості - ще недостатньо досліджені аспекти мовлення дитини. С.Н.Цейтлін відмічає, що у до словесний період поряд зі спробами артикуляції окремих звуків, складів і складових комбінацій відпрацьовуються інтонаційні структури рідної мови. В результаті цих процесів відбувається координація слухових і мовленнєво-рухових образів, формуються передумови для розвитку фонематичного слуху1. Більшість дослідників відмічає випереджувальний розвиток сприймання дитиною різних інтонаційних типів висловлювання (від розповідальної - до питальної, а потім окличної інтонації) у порівнянні з їх реалізацією в експресивному мовленні (О.М.Гвоздєв, М.І.Жинкін, М.І.Лісіна, О.М.Мастюкова). Інші дослідники (О.М.Вінарська, Р.В.Тонкова-Ямпольсь-ка) домовленнєвої і початку мовленнєвої стадії розвитку дитини стверджують, що інтонаційні моделі присутні у вокалізаціях дітей вже на перших стадіях (крик, плач, гукання, лепет, стадія перших слів), а засвоєння інтонаційної системи відбувається біля року. З усіх компонентів звукової сторони мовлення дитина першою засвоює саме інтонацію, а потім вже сегментний склад мови. М.М.Кольцова виділяє період у житті дітей 10-11 місяців, коли інтонація дорослого є найважливішим фактором, що впливає на реакцію дитини. Психологічною особливістю звукокомплексів дитини 1-го року життя є те, що основним носієм смислу мовлення є не слово, а інтонація, ритм, які супроводжуються звуками. І лише з появою слова починає проявлятися смислове значення звуків, хоча у дитини в області сприймання та відтворення мовлення досі дуже велике значення має інтонація. Діти приблизно 2-х річного віку (О.М.Гвоздєв) вже свідомо користуються інтонацією пониження, з'являються різновиди окличної, питальної інтонації та інтонації переліку (без сполучників). Фразовий наголос також засвоюється рано: з моменту, коли речення починає складатися з декількох слів. У всіх випадках фразовий наголос дитини не відрізняється від вимови дорослих. На наступних етапах мовленнєвого розвиту дитини іде процес удосконалення та диференціювання інтонаційної системи мови в цілому. Різні компоненти інтонації засвоюються дітьми з неоднаковою швидкістю. Найбільш довгий шлях проходять тем-поральний та динамічний компоненти. Багатокомпонент-ність інтонації, важливість усіх компонентів і їх взаємовплив дозволяють стверджувати, що вік біля 4-х необхідно вважати певною межею у засвоєнні інтонаційної системи дітьми. Таким чином, оволодіваючи звуковими засобами мови дитина спирається на мовленнєвий слух. У першу чергу вона засвоює лінійні мовленнєві одиниці: звук, склад, слово, фразу, текст, які володіють самостійною подовженістю і йдуть одна за одною. Одночасно з ними сприймаються просодичні иасоби (нелінійні): словесний наголос, інтонація (мелодика мовлення, сила голосу, темп, тембр). Практичне засвоєння мови передбачає уміння розрізняти на слух і правильно відтворювати усі звукові одиниці рідної мови. |