Главная страница
Навигация по странице:

  • Теорія журналістики

  • Предмет і завдання курсу

  • Теорія журналістики


    Скачать 3.15 Mb.
    НазваниеТеорія журналістики
    АнкорAnatoliy_Moskalenko_Teoriya_zhurnalistiki.doc
    Дата20.03.2017
    Размер3.15 Mb.
    Формат файлаdoc
    Имя файлаAnatoliy_Moskalenko_Teoriya_zhurnalistiki.doc
    ТипДокументы
    #4005
    страница4 из 27
    1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   27

    ЗО

    Предмет і завдання курсу

    Інформаційна насиченість. Газета виходить для масового чи­тача. Тому бажано інформаційно наситити її так, щоб вона щод­ня була своєрідною енциклопедією життя. Не пропускати важ­ливі події, не відставати від них, тримати руку на пульсі життя.

    Сенсаційність. Це поняття, яке у нас чомусь вживали з нега­тивним відтінком, за яке нерідко картали. Сенсаційність — усе те, що незвичайне і незвичне. Адже це цікавить читачів. Сенсацій­ність у гострій формі привертає увагу до якоїсь пекучої проблеми.

    Кожна наука має свій предмет і методи роботи.

    Предметом теорії і практики журналістики є засоби масової інформації як форми матеріалізації єдиного процесу, поширен­ня ідей, суспільно значущої інформації і виховання соціальних почуттів, звичок, традицій, спонукань, намірів тощо.

    Теорія і практика преси є узагальненням досвіду преси, нау­кою, яка з'ясовує суть, основні принципи і функції преси, роз­глядає методи роботи друкованих органів і органів інформації, форми опублікування чи передачі матеріалів, їх жанри.

    Таким чином, предметом теорії і практики журналістики як наукової дисципліни є вивчення загальних і специфічних зако­номірностей, які діють у пресі, на радіо і телебаченні як одному із інститутів політичної системи суспільства.

    Отже, предметом курсу «Теорія журналістики» є вчення про пресу, органи інформації, радіомовлення і телебачення, про їх роль у розбудові демократичного суспільства, національному від­родженні; вивчення принципів організації, змісту і форм роботи преси в період становлення громадянського суспільства; дослід­ження засобів підвищення активного впливу преси на інформу­вання і виховання мас.

    Фундаментом теорії і практики преси як науки є досягнення гуманітарних наук, у першу чергу філософії і політології, які по­кладені в основу її методології і визначають її спрямування.

    Перше, що впадає в око при вивченні преси, — це її коло­сальний дійовий вплив на світогляд, думки і поведінку людей. Специфіка цього впливу полягає в тому, що ми маємо справу з такою формою літературної діяльності, яка дає відображення актуальної дійсності зі своєрідною історіографією самої дійснос­ті, яка допомагає розібратися у суспільних процесах і має своїм завданням пояснювати ці процеси і, таким чином, передавати колективний досвід, направляти людей до свідомої суспільної діяльності.

    Правильно розуміти характери людей і приховані мотиви їх поведінки, вірно оцінити і показати їх журналіст зможе тільки в

    31

    Теорія журналістики

    тому випадку, коли він бачить сьогоднішнє життя в історичній перспективі, якщо він вірно розуміє зв'язок поведінки людини з історичними обставинами. Одним словом, історизм обов'язко­вий не тільки при осмисленні минулого, але і в розумінні живої, динамічної сучасності.

    Історизм — якість аналітична на відміну від чисто емоційно­го, імпульсивного сприйняття і відображення явищ дійсності. Емоції перешкоджають аналізові, заважають журналісту історич­но осмислити зображуване, можуть викликати у читача невірне уявлення про дійсність.

    Сила журналістського впливу полягає в історично-конкрет­ному зображенні наших сучасників, людей, які живуть поруч з нами. Складність тут полягає в тому, щоб показати те, що було, яким воно було, а те, що є ,— яким воно є, і разом з тим розкри­ти причини і значення подій чи явищ.

    Тут важливе значення має те, яка позиція "у автора: історично-конкретно чи тільки імпульсивно сприймає й оцінює він те чи інше явище життя. Історично-конкретне сприйняття та оцінка визначають конкретність аналізу, точність викладу, повагу до факту, неупередженість оцінок, ясність теоретичних посилань.

    У курсі «Теорія журналістики» чітко визначаються дві групи питань. До першої слід віднести всі проблеми, зв'язані з розгля­дом суспільного становища преси і ролі журналістської діяль­ності. До другої групи питань слід віднести проблеми літератур­ного оформлення газетних і журнальних матеріалів. При цьому треба мати на увазі, що літературна форма матеріалів, маючи першорядне значення, не є єдиною формою, яка впливає на оформлення журналістського виступу. На відміну від творів бе­летристичного характеру співвизначальною формою обробки журналістських матеріалів є також графічне оформлення газет і журналів, звукове й аудіовізуальне оформлення передач у радіо­мовленні і на телебаченні.

    У зв'язку з питаннями літературної обробки журналістського виступу постає не менш важлива проблема щодо методів роботи журналіста при збиранні та вивченні матеріалів. Справа в тому, що від правильної організації їх роботи залежить не тільки гли­бина вивчення змісту матеріалів, але й рівень їх літературного оформлення.

    Курс «Теорія журналістики» не може обмежуватись тільки питаннями, пов'язаними із змістом і формою публіцистичного виступу. Не можна ні на хвилину забувати, що преса, передачі радіомовлення і телебачення виконують важливу суспільну функ-

    32

    Предмет і завдання курсу

    цію, яка має особливо велике значення. Ці інституції відіграють важливу роль у вихованні трудящих, у мобілізації волі та енергії людей, в організації їх зусиль у розбудові демократичного сус­пільства. Ось чому ми повинні завжди тримати в полі зору пи­тання дієвості преси. Саме тому дієвість газетних виступів, їх вплив на погляди і поведінку читачів є невід'ємною частиною курсу.

    Сучасна газета наповнена філософським, психологічним, економічним, політологічним змістом, матеріалами, взятими з точних наук тощо. Наука про пресу теж не може бути відокрем­леною від суміжних суспільних і гуманітарних наук. Ігнорування досягнень суміжних наук може призвести до ремісництва і це-ховщини. Вивчення преси вимагає об'єднаних зусиль філософсь­ких, історичних, лінгвістичних і літературознавчих дисциплін, а також використання їх методів. При вивченні преси залучення інших дисциплін зовсім не є свідченням неспроможності і недо­статності специфічних методів журналістських дисциплін, це перш за все результат дальшого неухильного розширення і поглиблен­ня сфери впливу та застосування соціології.

    Збагачення методології, союз із суміжними науками, синтез їх методів — генеральна лінія сучасної науки. Без такого синтезу важко розвивати науку про пресу, розірвати цехову закляклість, що й досі заважає розвитку журналістських дисциплін.

    У наш час самостійність будь-якої галузі науки не може бути абсолютною. Ізольованість від суміжних дисциплін призводить до відставання і творчої безплідності. Успіх дає тільки тісний зв'язок із спорідненими галузями наук.

    Теорія і практика преси повинні вивчатися в тісному зв'язку і на основі глибокого використання таких суспільних наук, як фі­лософія, політологія, історія України, соціоніка, соціологія, ос­нови держави і права, спираючись на їх новітні досягнення. Крім того, теорія і практика преси немислимі без органічного зв'язку з такими науками, як психологія, організація і економіка народ­ного господарства, економіка ЗМІ, з теоретичними й історични­ми літературознавчими та лінгвістичними дисциплінами.

    Вже давно нові галузі науки не виникають на цілині. Вони формуються або шляхом обмеження частини певного предмета, або на межі кількох галузей науки і зосереджують свою увагу на тих проблемах, які до цього часу самостійно не вивчалися. Про­тягом останнього сторіччя йшов надзвичайно бурхливий процес розвитку засобів масової інформації, який викликав потребу у вивченні природи і загальних рис характеру преси як людської

    33

    Теорія журналістики

    діяльності, її суспільної функції, смислу і закономірностей її іс­торичного розвитку, якостей, специфічних літературних форм і зв'язку з читачем.

    Визначаючи місце журналіста в житті суспільства, ми говори­мо про нього як про людину, яка, не створюючи нічого тривало­го, дає багато такого, що є цінним для сучасності, не навчаючи, дає засіб навчитися; її відгуки на сучасні події хоча і не належать до вченої галузі, але їх всі використовують, навіть учені.

    Це зовсім не заперечує дослідницького характеру роботи жур­наліста. Наші ЗМІ глибше підходять до осмислення процесів, які мають місце в суспільстві. Головною рисою сучасної преси стає саме її дослідницький характер; вона все більше стає інстру­ментом впливу на дійсність. Можна простежити, як відшліфо­вуються її дослідницькі якості, підвищується дослідницький то­нус. Газета дає енциклопедично широку картину життя, на її сторінках поєднується пильний інтерес до злоби дня з глибин­ним дослідженням сучасності.

    Життя вимагає від журналістів високої аналітичної культури, зваженого конструктивного підходу, передусім до висвітлення тих гострих питань, до яких особливо чутливий читач.

    Від журналіста чекають не просто сумлінного мислення, а насамперед глибокого осмислення і всебічного аналізу складних життєвих процесів. Можна сказати, що журналіст поєднує в од­ній особі компетентність спеціаліста і літературне обдарування публіциста.

    Зауважимо, що завданням преси не є чисто наукове пізнання. Преса є одним з найважливіших засобів, за допомогою якого наукове пізнання в суспільному відношенні реалізується. Преса — суспільний реалізатор наукового пізнання. Вона виносить на розсуд громадськості явища та ідеї, відбиває і формує громадську думку. У цьому і полягає специфіка журналістської роботи.

    Ось чому справді наукове вивчення преси, органів інформа­ції, передач радіо і телебачення абсолютно неможливе без орга­нічного зв'язку з суміжними суспільними і гуманітарними на­уками.

    Вихідним пунктом і базою теорії і практики преси є вчення видатних філософів і політологів про суспільне значення преси, її роль у побудові демократичного суспільства. Для повного розу­міння всієї глибини філософських ідей в обгрунтуванні основ преси необхідно чітко уявити, з чого вчені виходили в своїх те­оретичних судженнях, з чим погоджувались у попередньому до­свіді, що переробляли. Без урахування цього скільки-небудь грун-

    34

    Предмет і завдання курсу

    товне судження про різноманітні погляди на пресу, які в ряді випадків висловлювались фрагментарно, просто неможливе.

    Теорія і практика вітчизняної преси вивчаються на основі уза­гальнення її історичного досвіду. Історія служить основою тео­рії, тільки при історичному розгляді питання можна простежи­ти, які саме закони і як прокладають собі шлях у розвитку сус­пільної думки, і в якому саме напрямку йде цей розвиток.

    Теоретичне осмислення шляхів розвитку преси повинно бу­дуватися на глибокому вивченні основних процесів і законо­мірностей історичного розвитку.

    Найважливішим є те, що сучасна преса — це преса оновлено­го суспільства, яке знаходиться в процесі становлення і форму­вання. Звідси такі її закономірності, як зв'язок із попереднім досвідом української преси, творче усвідомлення традицій і до­сягнень перших демократичних вітчизняних газет.

    Історія преси, таким чином, є в той же час історією розвитку нашої публіцистичної спадщини в громадській свідомості, істо­рією духовних цінностей. Саме ця специфіка кращих творів га­зетної і журнальної публіцистики минулого вимагає й особливо­го підходу до вивчення фактів і явищ історії преси. Не відриваю­чи певне явище журналістики від історичного грунту, не модер­нізуючи його під нашу сучасність, ми повинні зрозуміти його живе значення і для нашого часу. Історія преси не тільки криста­лізує досвід попередніх поколінь, але і допомагає нам у сучасних змаганнях на ниві демократизації.

    Якщо порівняно легко робити узагальнення на основі фактів завершеного історичного періоду, то робота з фактами сучаснос­ті надзвичайно складна. Тут можуть виявлятися і виявляються два захоплення: а) абсолютизація емпіричного досвіду, яка буває дуже ненадійною і короткозорою, оскільки вона не може дати точних даних, необмежених можливостями особистого досвіду; б) відірваність від практики взагалі, теоретичні викладки, виве­дені винятково шляхом логічних дедукцій. В обох випадках мова йде, по суті, про недостатні зв'язки з практикою.

    Тому другою важливою особливістю курсу «Теорія журналіс­тики» є те, що він, будучи цілком науковим, повинен разом з тим бути і гостро публіцистичним. Питання про публіцистичний характер курсу — це питання про його зв'язок з життям, про його злободенність, про широту його громадського подиху, про його громадський розголос. На всі явища життя журналіст реагує з точки зору не корпоративних, а народних інтересів, точніше — загальнолюдських вартостей.

    35

    Теорія журналістики

    Журналістика — це професія особлива. Жоден вид літератур­ної діяльності не пов'язаний так тісно і безпосередньо з госпо­дарською, політичною і громадською роботою, ніде боротьба ідей не виявляється так гостро і пристрасно, так напружено, як у жур­налістиці. Тому що для журналіста зв'язок з життям — це перш за все зв'язок з виробничою і громадською сферами, вміння влов­лювати пульс життя.

    Публіцистичність курсу — це форма виявлення його громадсь­кої активності.

    Курс «Теорія журналістики» як складова частина теорії і прак­тики преси не може відхилятися у бік «академізму». Академізм призводить до втрати публіцистичного пафосу; він може стати блідим і анемічним, зверненим до явищ малозначних і другоряд­них, неминуче відстане від життя, буде обходити важливі питан­ня практики нашої преси і не зможе вирішити навчально-фахо­вих завдань підготовки молодих працівників.

    І тому треба помічати кожний вдалий виступ журналіста, роз­кривати, узагальнювати і брати на озброєння кращий досвід на­ших ЗМІ. Треба навчитися щиро, від душі радіти кожному успі­хові преси, окремих журналістів, навчитися робити повчальні висновки з окремих невдач: пасивності думки, шаблону, псевдо-публіцистичної галасливості.

    Уся система ЗМІ, яка досліджує явища дійсності, в свою чер­гу, сама потребує дослідження, журналістської критики, перевір­ки тією ж дійсністю. Вивчаючи сучасну пресу, ми можемо від­значити дальше розширення і поглиблення її тематики, позбав­лення від надмірного однобокого інтересу до окремих галузей за рахунок інших, відображення сьогоднішніх подій в історичній закономірності, зростаючу увагу до питань духовного формуван­ня сучасного покоління, відхід від поверховості, абстрагованого моралізаторства, декларативності, нудної дидактичності. Ми іноді відзначаємо реальний, діловий підхід демократичних газет до висвітлення господарських, громадських і культурних питань, проблемність, гостру дискусійність виступів як прагнення з усіх боків розібрати складну тему, посилену увагу до синтезу, до міст­ких узагальнень.

    Повз ці проблеми ми ніяк не можемо пройти в курсі «Теорія журналістики».

    Слід наголосити на тому, що у двох неподільних школах од­ночасно навчається від першого до останнього дня свого буття у пресі журналіст.

    Перша школа — життя, активна участь у справах народу; жит-

    36

    Предмет і завдання курсу

    тя, сповнене особистого, громадського горіння і громадської муж­ності.

    Друга школа — сама журналістика, що включає творчість да­леких і близьких попередників і сучасників, соратників по перу.

    Невтомна допитливість до всього сущого на землі і прагнення до пізнання того, що було відкрито, спізнано і випробувано ін­шими, — ось що відзначає кожного з тих журналістів, кому вда­лося сказати своє слово про життя людей.

    Важливе місце також посідають питання журналістської май­стерності, яку слід розуміти ширше, ніж суто літературну ква­ліфікацію. Сюди слід віднести і професійну принциповість, і вміння прислухатися до співрозмовника, і вміння проникнути в суть явищ, і досконале володіння мовою, і різнобічні знання.

    Співробітник засобів масової інформації — це працівник на громадській ниві, який захищає і підтримує загальнолюдські інте­реси. Для цього йому необхідні ґрунтовні знання з усіх галузей життя, вміння швидко працювати і досконалий літературний стиль.

    Преса — важливий фактор виховання мас. На сторінках газет іде боротьба за серця і душі людей. Велике значення преси в формуванні світогляду, почуттів і норм поведінки людини де­мократичного суспільства. Важливо, щоб прочитане в газеті знай­шло відгук у роздумах і серці читача, щоб прочитане не пройшло без сліду, а викликало б бажання обмінятися думками, відповід­но організувати свою поведінку.

    Питання про журналістську майстерність в наші дні набуває особливого значення: культурний і теоретичний рівень читачів набагато зріс, вони не бажають миритися і не миряться з літе­ратурним примітивом, вони стали значно вимогливішими, більш широким стало коло їх духовних інтересів та запитів.

    Складна й важка справа в творчості журналіста — назвати подію чи явище їх власним ім'ям, знайти в них серцевину, виявити справжній зміст і зуміти висловити цей зміст у слові. Точність мови — перший ступінь наукової думки. Звідси вимога суворого, критичного ставлення до слова. Ходульність, фразерство, дво­значність, туманність, неясність, поверховість, галасливість, са­мовпевненість — найлютіші вороги журналіста. Ясна, проста функціональна мова є кращим засобом взаєморозуміння між ав­тором і читачем.

    Доречно згадати академіка І. Павлова, який зазначав, що сло­ва завжди були і залишаються тільки вторинними сигналами дійс­ності. Але є люди, які, спираючись тільки на слова, хотіли б, не спілкуючись з дійсністю, із слів все вивести і все пізнати і на цій

    37

    Теорія журналістики

    підставі скерувати своє і громадське життя. Ось чому прогресив­ні публіцисти завжди з методичною послідовністю і неприми­ренністю боролися проти фрази, проти підміни справи фразою.

    Тільки дійсність, відображена в свідомості і серці журналіста, дає і багатство думки, і багатство мови, точне й яскраве втілення думки в слові.

    Підміна власних почуттів і думок засобами літературної тех­ніки, словесними фокусами може загубити навіть талановитого журналіста. Фальшиво звучить виступ журналіста, коли він вда­ється до технічних словесних прийомів не для того, щоб за їх допомогою чітко передати читачеві певні думки і почуття, а ті­шиться надією, що ці засоби самі по собі викличуть якісь думки і почуття, які у нього самого ще не визріли.

    У мові журналістського твору виявляються й індивідуальність автора, й загальні особливості зображувальних засобів, й особли­вості літературної мови даного часу, й специфічні ознаки, обумов­лені жанром.

    Таким чином, журналістика — це суспільствознавство і люди­нознавство. Звідси — широке охоплення матеріалу і діапазон те­матичного розмаху, вагоме суспільне значення, тобто сучасність у широкому розумінні цього слова.

    Історія преси —- це, власне кажучи, історія її відносин з чита­чем, боротьба за читача, за місце газети у духовному житті наро­ду. Тут велике значення має рівень освіти населення, наявність вільного часу для читання. Але найважливішим все ж таки є рі­вень суспільної активності читача.

    Резюме

    Предмет курсу: специфіка журналістської професії, моделі журналіста і способи навчання професії і розвитку творчої особис­тості з урахуванням умов нової соціально-політичної, економіч­ної й інформаційної ситуації.

    Завдання курсу: ознайомити студентів з журналістською про­фесією, її історією, сьогоднішнім і майбутнім, її роллю у суспіль­стві, показати специфіку професії серед інших інформаційно-творчих, соціально орієнтуючих професій.
    1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   27


    написать администратору сайта