Главная страница

185_kucinko_profesi Професійний довідник учителя літератури. Видавнича група "Основа"


Скачать 1.9 Mb.
НазваниеВидавнича група "Основа"
Дата17.09.2021
Размер1.9 Mb.
Формат файлаpdf
Имя файла185_kucinko_profesi Професійний довідник учителя літератури.pdf
ТипКнига
#233223
страница25 из 37
1   ...   21   22   23   24   25   26   27   28   ...   37
етап «Обрання головного напряму»
™
— установити центр пси- хологічного напруження особистості, знайти шляхи його нейтралізації;
етап «Обрання рівних можливостей»
™
— створити для невпев- неного школяра приблизно рівні з однокласниками можли- вості виявити себе;
етап «Неочікуване порівняння»
™
— порівняти роботу, зроблену декількома учнями, при цьому показавши найкращі сторо- ни роботи учня, задля якого проводиться цей прийом;
етап «Стабілізація»
™
— створити умови, щоб загальна пози- тивна реакція класу на діяльність учня часто повторювалася.
«Даю шанс»
— раніше підготовлена педагогом ситуація, за якої дитина отримує можливість несподівано для себе самої розкри- ти власні здібності та можливості.
«Сповідь»
— розкриття перед учнями стану своєї душі, щире звернення до найкращих дитячих почуттів; очікуваного ефек- ту завдяки прийому можна досягти в разі правильного прогно- зування вчителем відповідної реакції учнів [81, с. 207].
3.
«Загальна радість»
— допомагає дитині відчути задоволення та зацікавленість однолітків; вона може бути підготовленою вчи- телем, може бути спонтанною, помітною, непомітною, вислов- леною, невисловленою.
«Стеж за нами»
— педагогічні дії, спрямовані на те, щоб «не- впевненим» дітям дати можливість відчути радість визнання в собі інтелектуальних сил:
етап «Діагностика інтелектуального фонду колективу»
™
— ви- явлення особистості школяра, з яким можна працювати за цим прийомом;
етап «Обрання інтелектуального спонсора»
™
— виявлення та правильна мотивація діяльності людини, яка із задоволен- ням ділитиметься своїми знаннями з іншими;
етап «Фіксація результату і його оцінка»
™
— робота, спрямова- на на те, щоб усі учні дізнались про таку діяльність і забажа- ли також узяти у ній участь.
«Емоційний сплеск»
— прагнення дати емоційний заряд упев- неності в тяжку для учня хвилину, нагадавши йому про його величезні інтелектуальні можливості, та звільнити від психо- логічної затисненості енергію, думку, знання.

256
Розділ 4. новітні освітні технології…
«Обмін ролями»
— учитель показує дітям, що вони здатні роби- ти набагато більше, аніж від них очікують.
«Зараження»:
етап «Позитивна єдність емоційного та інтелектуального
™
фону колективу»
— «заразити» учнівський колектив інтелек- туальною радістю, коли успіх окремого школяра стає стиму- лом для успіху інших, переростає в успіх багатьох, а усві- домлення цього викликає радість усіх;
етап «Обрання гносіоносія»
™
обрання потужного джерела ін- телектуального зараження (учня, джерела пізнання тощо), від якого залежить результат роботи;
етап «Створення ситуації змагання»
™
виявлення гідного
«суперника» й утримання ситуації інтелектуально-творчого змагання під педагогічним контролем;
етап «Обрання адекватних стимулів змагання»
™
— стимул у цьому прийомі має бути привабливим для учнів, у разі втрати актуальності швидко змінювати свою форму, тобто виступати як рухома категорія [81, с. 208–209].
4.
«Радість пізнання»
— учитель, який сам переживає радість пі- знання нового, завжди прагне розділити її з учнями, створити будь-якій дитині «ситуацію успіху», що дозволяє і йому від- чути цю ж радість пізнання.
«Еврика»
— створити умови, за яких дитина, виконуючи на- вчальне завдання, несподівано для себе доходить висновку, що розкриває всю красу процесу пізнання.
«Навмисна помилка»
— активізує увагу учнів; використовува- ти його рекомендується на матеріалі, уже відомому учням під час перевірки знань.
«Лінія горизонту»
— використовується як самостійний при- йом або продовження прийому «Еврика», якщо учень колись відкрив для себе захопленість від пошуку нового, занурення у світ невідомого і може вже самостійно прямувати до пошуку, незважаючи на труднощі і тимчасові невдачі [81, с. 209–210].
5.
«Сімейна радість»
здебільшого батьки стоять на ідеальній з точки зору педагогіки позиції: безпідставно або з підставою, проте вірять у найкращі якості своєї дитини, упевнені у світ- лому й прекрасному майбутньому своїх дітей. Сімейна радість створюється, перш за все, у самій сім’ї, і ніхто інший не в змозі зробити те, на що здатна сім’я, яка розуміє свою відповідаль- ність за результат виховання дитини. Сімейна радість поро- джується не стільки зусиллям вчителів, школярів, скільки здатністю батьків тверезо глянути на можливості своїх дітей, реально оцінити їхні досягнення [81, с. 209].

257
особистісно орієнтована освіта
4.1.8. Педагогічна технологія
«Аналіз образа-персонажа епічного твору»
Проблема формування в читачів-учнів здатності аналізувати образ літературного героя під час роботи над текстом художнього твору завжди була об’єктом уваги відомих методистів — В. І. Водо- возова, В. П. Острогорського, О. Ю. Богданової, М. І. Кудряшова,
Н. Й. Волошиної, Є. А. Пасічника та ін. Більшість учених у центрі аналізу літературного тексту вбачає детальний розгляд його образ- ної системи — головних образів-персонажів як своєрідного коду
ідейно-художнього змісту твору.
Вивчення образу-персонажа не обмежується вивченням осо- бливостей його характеру, а передбачає розкриття морально- естетичної позиції героя. Розв’язання ключових питань аналізу образів дійових осіб твору дає змогу розробити типологію завдань, які мають розвивати в школярів певні читацькі уміння. Спілку- ючись із образом літературного героя, учні набувають досвіду ро- зумових дій певного типу, а також учаться застосовувати їх під час вивчення нових художніх творів, що активно сприяє форму- ванню особистості.
Процес опанування змісту художнього твору (за О. І. Нікіфо- ровою) складається з трьох стадій:
I стадія
безпосереднє сприймання під час читання тексту й відтворення образів, подій, описів тощо; на цій стадії переважає читацька уява, що не виключає інтуїтивного проникнення читача в глиб твору.
II стадія
осмислення ідейного змісту прочитаного; це процес спирається також на відтворювальну уяву, що посилює емоцій- ність сприйняття.
III стадія
наслідок ідейно-художнього впливу літературного твору на характер читача.
Визначаємо три типи вмінь аналізувати прочитане й образ- персонаж.
1-й тип
— наочно відтворювати за портретними деталями, по- даними в тексті, зовнішність літературного героя;
2-й тип
— розрізняти суттєві та несуттєві риси вдачі персонажа
і засоби їх вираження в художньому контексті;
3-й тип
— установлювати зв’язок між образом літературного героя, конкретними людьми й окремими фактами суспільного життя, з’ясовувати типове в характері персонажа.
1-й тип
ґрунтується на відтворенні прочитаного, тому учні по- винні вміти:

258
Розділ 4. новітні освітні технології…
а) після першого читання твору уявляти зовнішність персонажа;
б) визначати за портретом героя його соціальне становище, вік, певні риси характеру, емоційний стан;
в) з’ясовувати на основі портретної характеристики ставлення автора до персонажа.
Усі структурні одиниці першого типу вмінь аналізувати образ- персонаж взаємопов’язані й спрямовані на формування відтворю- вальної уяви юних читачів, проте передбачають і певний рівень їх розумової роботи при цьому.
2-й тип
спрямований на поглиблення пізнавального процесу.
Під час аналізу особливостей вдачі літературного героя школярі мають навчитися:
а) визначати авторські засоби творення художнього образу;
б) розрізняти істотне в характері героя;
в) виявляти художні засади, завдяки яким розкривається став- лення письменника до персонажа.
3-й тип
передбачає здійснення зв’язку між образом-персонажем
і життям, з’ясування типового в характері дійової особи. Учні по- винні вміти:
а) визначати місце літературного героя в художньому творі;
б) знаходити спільні риси однотипних персонажів (в одному чи кількох творах);
в) виявляти типові якості в більшому або меншому колі людей
(реальних осіб);
г) бачити в образі-персонажі людину певного часу і соціального стану;
д) оцінювати характер літературного героя з урахуванням автор- ського ставлення до нього, з погляду сучасності.
Структурна наступність названих умінь забезпечує логічну по- слідовність аналізу характеру образу-персонажа, глибше опану- вання ідейно-художнього змісту твору. Подана класифікація дає змогу вчителеві цілеспрямовано підійти до вироблення в школя- рів потрібних розумових дій.
Типи завдань, спрямованих на розвиток у школярів умінь
аналізувати образ-персонаж
Завдання 1-го типу
спонукають до відтворення в уяві під час
і після першого прочитання художнього твору зовнішності образу- персонажа. Вони можуть бути такими:
а) визначити основні персонажі літературного твору;
б) відтворити в уяві літературний портрет героя;
в) охарактеризувати персонаж за його зовнішнім виглядом;

259
особистісно орієнтована освіта
г) визначити, виходячи з портретної характеристики, ставлення автора до персонажа.
Ці вправи за своєю спрямованістю відповідають структурним елементам першого типу вмінь аналізувати образ-персонаж. Така відповідність забезпечує системний характер пізнавальних завдань.
Завдання 2-го типу
передбачають визначення суттєвих рис вда- чі літературного героя та художніх засобів, допоможуть учням глибше пізнати характер літературного героя, його домінантні риси. Виходячи з того, що особливості вдачі персонажа, з одного боку, є складовою частиною образу, а з іншого — характеризують його, пропонуються такі варіанти завдань:
а) визначити засоби творення характеру персонажа в конкретно- му тексті;
б) вирізнити суттєві та несуттєві риси вдачі героя;
в) з’ясувати авторське ставлення до нього.
Завдання 3-го типу
забезпечують усвідомлення читачами ідейно- художнього значення образу-персонажа у зв’язку з конкретними фактами суспільного життя, осмислення типового в характері ге- роя. Вони спрямовані на розвиток у школярів здатності бачити типове в персонажі, осмислювати із сучасних позицій суспільне значення літературного героя як представника певної епохи та со- ціального стану. Такий розгляд індивідуальних особливостей пер- сонажа передбачає взаємозв’язки абстрактних уявлень про образ
із конкретними явищами дійсності. Наприклад:
знайти спільне між персонажем, чий образ аналізується, та од-
™
нотипними характерами цього ж твору;
навести взаємозв’язки між образом, що вивчається, і схожими
™
за типом героями з інших творів;
установити зв’язок відтворених автором картин життя з кон-
™
кретними реальними фактами.
Орієнтуючись на визначені в навчальних програмах з літератури основні вимоги до учнівських знань і вмінь, ураховуючи структуру змісту аналізу образу-персонажа, розглянемо якісні характеристики способів розумової діяльності, потрібної для його вивчення. Розгля- немо групи завдань за способами розумової діяльності за Л. Вигот- ським: репродуктивну («Р»), так звану перехідну («П») і творчу («Т»).
Завдання для групи «Р»
У 5-му класі:
розрізняти ключові уривки в прочитаному;
™
відтворювати в уяві художні картини, зображені письменни-
™
ками;

260
Розділ 4. новітні освітні технології…
складати план епічного твору чи уривків із нього;
™
установлювати причинно-наслідкові та часові зв’язки між по-
™
діями у творі;
знаходити в тексті твору зображувально-виражальні засоби
™
мови (епітети, порівняння, уособлення, алегорію, гіперболу), а також прийоми зображення літературного героя: описи його зовнішності, учинків і поведінки, пейзаж, інтер’єр і пояснюва- ти їх роль у контексті.
Ці завдання сприяють активізації читацької уяви, забезпечу- ють первинну характеристику художнього матеріалу, що є важли- вою умовою контекстного сприймання персонажів.
У 6-му класі:
визначити в тексті ідейно-художню роль інших зображуваль-
™
но-виражальних засобів мови: метафори, анафори, інверсії.
У 7-му класі:
виділяти монологи, діалоги та описи, пояснювати їх значення
™
для повнішого та виразнішого зображення подій і героїв;
визначати ідейно-художню роль елементів сюжету (експозиції,
™
зав’язки, розвитку дії, кульмінації, розв’язки) та позасюжет- них компонентів (описів, відступів тощо) вивчених творів.
Первинне емоційно-відтворювальне сприймання художнього твору перебуває в тісному взаємозв’язку з подальшою аналітич- ною роботою учнів над його текстом. Єдність різних стадій худож- нього вивчення зумовлюється спільною для них метою вивчення літератури, яка полягає насамперед у тому, щоб читач опанував логіку авторської думки, образів, особисто пережив їх, духовно збагатився досвідом їхнього життя. Тому завдання для учнів по- ступово ускладнюються, посилюючи продуктивність способів їх- ньої розумової діяльності.
Завдання для груп «П» і «Т»
У 5-му класі:
характеризувати героя твору, що вивчається, на основі його
™
вчинків та поведінки;
складати усний і письмовий твір-роздум за твором, що вивчаєть-
™
ся (розгорнуту відповідь на запитання та розповідь про героя);
розкривати пізнавально-виховне значення літературного героя,
™
художню майстерність письменника в змалюванні образів;
робити відгук (усно чи письмово) про самостійно прочитаний
™
літературний твір і твори інших видів мистецтва (з висловлен- ням свого ставлення до зображених подій та героїв).

261
особистісно орієнтована освіта
У 6-му класі:
складати план власного усного чи письмового висловлювання;
™
зіставляти двох героїв одного твору для виявлення спільного
™
та відмітного в їх характерах, а також авторського ставлення до них;
створюючи усний та письмовий твір-роздум за твором, що ви-
™
вчається, давати зв’язну індивідуальну чи порівняльну харак- теристику літературних героїв.
У 7-му класі:
складати простий і складний плани індивідуальної, групової
™
та порівняльної характеристики персонажів;
розкривати ідейно-художнє значення твору та його дійових осіб.
™
Удосконалюючи формування в читачів-учнів умінь аналізу- вати образ-персонаж, важливо орієнтуватись не тільки на рівні складності, а й на форми матеріалізації розумових дій:
матеріальну — робота з конкретними людьми (прототипами
™
літературних героїв, автором твору або тими, хто їх знає), а та- кож із речами, які можуть характеризувати письменника чи персонажа;
перцептивну — використання під час аналізу образу літератур-
™
них карт, схем, таблиць тощо;
мовно-мислительну — власне розумову діяльність.
™
4.1.9. Технологія навчання як дослідження
Дослідження
— процес вироблення нових знань, один із видів пізнавальної діяльності; характеризується об’єктивністю, до- казовістю, точністю, відтворюваністю; має два рівні — емпі- ричний і теоретичний.
Дослідницька технологія
— сукупність дослідницьких проце- дур у певній галузі виробництва, науки, науковий опис засобів виробництва, пізнання [81, с. 135–136].
Мета застосування дослідницької технології в навчанні — на- буття учнями досвіду дослідницької роботи в пізнавальній діяль- ності, об’єднання розвитку їх інтелектуальних здібностей, дослід- ницьких умінь і творчого потенціалу й на цій основі формування активної, компетентної, творчої особистості.
Для досягнення мети слід формувати стійкий інтерес учнів до пізнання світу й дослідницької діяльності, забезпечувати високий

262
Розділ 4. новітні освітні технології…
рівень їх дослідницьких умінь і навичок, знання дослідницьких процедур та методик, розуміння ціннісної ролі досліджень у вдо- сконаленні знань людства.
Застосовуючи дослідницькі технології, можна розв’язати низ- ку педагогічних завдань:
використати дослідницькі методи у вивченні учнями предме-
™
тів шкільної програми;
застосувати дослідження під час ознайомлення школярів
™
з окремими явищами, процесами, фактами;
допомогти учням в опануванні комплексу дослідницьких захо-
™
дів, формувати їхні дослідницькі уміння та навички;
прищеплювати учням інтерес до навчальних і наукових дослі-
™
джень;
формувати в школярів розуміння того, що їх навчання набли-
™
жається до наукового пізнання;
розвивати дослідницьку складову в світогляді учнів;
™
формувати в школярів уявлення про дослідницьку стратегію
™
в пізнавальній діяльності;
збагачувати творчі спроможності учнів на основі формування
™
їхнього дослідницького досвіду;
вивчати й аналізувати індивідуальні особливості формування
™
дослідницького досвіду учнів, його впливів на їх інтелектуаль- ний розвиток і виховання;
опанування вчителем дослідницького підходу до розкриття
™
змісту шкільної програми з навчального предмета, до розподі- лу часу на вивчення окремих тем і розділів програмового ма- теріалу, до встановлення міжпредметних зв’язків, до обрання доцільної методики організації дослідницько-пізнавальної ді- яльності учнів [81, с. 134–135].
Використання технології навчання як дослідження припускає можливість:
визначити мету і зміст навчальних досліджень із конкретних
™
предметів навчальної програми;
добирати завдання і визначати характер дослідницької прак-
™
тики учнів залежно від періоду навчання (по класах).
Схема навчання дослідницької діяльності за Д. Г. Левітесом
Ознайомлення з літературою;
™
виявлення (бачення) проблеми;
™
постановка (формулювання) проблеми;
™
з’ясування незрозумілих питань;
™
формулювання гіпотез;
™

263
особистісно орієнтована освіта
планування й розробляння навчальних дій;
™
збирання даних (накопичення фактів, спостережень, доказів);
™
аналіз і синтез зібраних даних;
™
зіставлення даних і умовиводів;
™
підготовка до написання повідомлень;
™
виступи з підготовленими повідомленнями;
™
переосмислення результатів у ході відповідей на запитання;
™
перевірка гіпотез;
™
побудова нових повідомлень;
™
побудова висновків та узагальнень [81, с. 137].
™
Навчально-дослідницькі завдання і зумовлений ними навчаль- ний процес мають бути підпорядковані гарантованому досягненню результатів. Тому під час реалізації дослідницької програми слід здійснювати постійний контроль поточних результатів, вносити вчасні корективи, що сприятимуть упевненішому досягненню по- ставленої мети.

1   ...   21   22   23   24   25   26   27   28   ...   37


написать администратору сайта