Главная страница
Навигация по странице:

  • Теми рефератів

  • Цінності соціальної роботи

  • Вступ до социальної роботи Мигович Семигіна. Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів


    Скачать 2.65 Mb.
    НазваниеНавчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів
    АнкорВступ до социальної роботи Мигович Семигіна.doc
    Дата26.12.2017
    Размер2.65 Mb.
    Формат файлаdoc
    Имя файлаВступ до социальної роботи Мигович Семигіна.doc
    ТипНавчальний посібник
    #13047
    страница15 из 25
    1   ...   11   12   13   14   15   16   17   18   ...   25

    Запитання. Завдання

    1. Опишіть власний досвід перебування в ролі клієнта (наприк­лад, медичного закладу). Що Ви відчували тоді?

    2. Охарактеризуйте вразливі групи населення України.

    3. Які критерії та пріоритети можна застосовувати при визначен­ні клієнтів соціальних служб?

    4. Яке значення для соціальної роботи має оцінка потреб і ресур­сів клієнтів?

    5. Які завдання ставить перед соціальними працівниками теорія соціального виключення?

    6. Чи траплялося Вам бути свідком дискримінаційного ставлення до людей? У чому воно виявлялося?

    7. Завдяки яким чинникам можна запобігти стигматизації?

    8. Які суспільні стереотипи щодо різних соціально вразливих груп Ви можете назвати? Чим вони спричинені?

    9. Чим небезпечний госпіталізм? Як виникає це явище?




    1. У чому може виявитися набута безпорадність у клієнтів соці­альних служб із представників вразливих груп дітей і сімей? Як мож­на запобігти цьому явищу? Наведіть конкретні приклади.

    2. У чому полягають головні переваги імпаурменту в роботі з клі­єнтами соціальних служб?

    Теми рефератів

    1. Клієнти соціальної роботи і вразливі групи: зарубіжний та укра­їнський досвід.

    2. Дискримінація і стигматизація клієнтів соціальної роботи.

    3. Соціальне виключення і соціальне включення.

    4. Можливості та переваги активізації клієнтів соціальної роботи.

    5. Напрями і форми антидискримінаційної практики.

    168

    Відносини між клієнтами і соціальними працівниками

    Система моральних норм у соціальній роботі

    169


    4.2. Система моральних норм у соціальній роботі

    Соціальна робота як особливий тип професійної ді­яльності має специфічну, тільки їй притаманну систему цінностей, які сформувалися в процесі становлення мо­ральних принципів і норм поведінки фахівців. Вони є основою будь-яких професійних дій. Професійна етика соціального працівника (яка відображає моральну сві­домість цієї професійної групи, її психологію та ідеоло­гію) пропонує пошук резервів, використання різнома­нітних ресурсів: від соціальних до особистих як самого соціального працівника, так і клієнта. Усе це можливо й припустимо лише задля досягнення професійної ме­ти, а не для задоволення вузькокорпоративних чи осо­бистих інтересів фахівців.

    Моральні відносини виникають у процесі соціальної роботи як сукупність залежностей і зв'язків між соці­альним працівником і клієнтом, між соціальними пра­цівниками як членами певного колективу, між соціаль­ними працівниками і соціальним оточенням клієнта, між соціальними працівниками та іншими організація­ми. Міжнародна та національні асоціації соціальних працівників, соціальні служби прагнуть врегулювати ці відносини через ухвалення вимог щодо професійних обов'язків, меж втручання і дистанції між фахівцями і клієнтами, дотримання низки моральних принципів. Проте соціальні працівники часто сприймають свою діяльність з точки зору не тільки метацінностей (за­гальнолюдських) чи професійних цінностей, а на основі своїх уявлень про мораль, що може призвести до виник­нення етичних дилем, труднощів у виборі професійного рішення.

    Значення етики для соціальної роботи

    Соціальні працівники у своїй щоденній діяльності нерідко опиняються перед складними моральними проблемами, що змушує їх діяти відповідно до своїх моральних переконань, оскільки такі ситуації недос­татньо врегульовані законодавством. Це актуалізує зна­чущість для соціальної роботи етики — вчення про мо-

    раль, що аналізує її природу, характер і структуру (мо­ральна свідомість, моральні відносини, моральна діяль­ність), категорії моралі (добро і зло, справедливість і несправедливість, честь, гідність тощо), за допомогою яких формуються моральні принципи, норми, цінності, правила поведінки, теоретично обґрунтовується певна система моральних переконань.

    Представники різних теоретичних напрямів, шкіл у філософії (засновником етики вважають давньогрець­кого мислителя Арістотеля, 384/383—322/321 до н. є.) свого часу по-різному пояснювали суть моралі, мораль­ної поведінки і свідомості людини, виокремлювали та обґрунтовували критерії морального і аморального бут­тя, пропонували різноманітні концепції загальнолюд­ських норм поведінки, найпомітнішими серед яких є:

    • арістотелівська традиція (орієнтація на чесноти людей, визнання правомірності володіння благами від­повідно до заслуг людини);

    • моральні імперативи Канта (доброчесна людина творить добро, оскільки це правильно, а не тому, що це приносить задоволення);

    • утилітаризм (найкраща та дія, наслідком якої є якнайбільше благ для якнайбільшої кількості людей);

    • релятивізм (добро і зло є відносними, що зале­жить від суспільного устрою і потреб особи).

    У реальному житті люди, дотримуючись певних мо­ральних настанов, по-різному інтерпретують одну й ту саму ситуацію морального вибору, а тому неоднаково ді­ють. Вважають, що соціальний працівник, який є по­слідовником Канта, буде концептуалізувати ситуацію в термінах норм, що існують у даному суспільстві. Якщо випадок неординарний, то він зможе поставити себе на місце клієнта й запитати себе, якому рішенню соціаль­ного працівника він би надав перевагу. Утилітарист у критичній ситуації буде схильний міркувати в термінах соціальних наслідків. Прибічник Арістотеля буде керу­ватися тими уявленнями про професійні та громадян­ські цінності, які сприйняв від своїх учителів. При цьо­му він буде вимагати від себе розсудливості, мужності, справедливості та співчуття до клієнта.

    Загалом знання етичних теорій дає змогу соціаль­ним працівникам приймати більш обґрунтовані рішен­ня, знаходити вихід із складних ситуацій. Однак у пев­ній ситуації вони можуть керуватися різними етичними концепціями, наслідком чого будуть їхні різні дії. На-

    170

    Відносини між клієнтами і соціальними працівниками

    Система моральних норм у соціальній роботі

    171


    приклад, у медико-соціальній службі з планування сім'ї вагітна жінка зізналася, що надзвичайно хоче ма­ти дитину, оскільки їй вже за 35 і вона довго не могла завагітніти. Однак під час обстеження у неї було виявле­но ген, який спричиняє розвиток невиліковної хвороби, що виникає у ЗО—40 років. її симптомами є посмикуван­ня м'язів кінцівок, тулуба, обличчя, прогресування ма-лоумства аж до повного розладу особистості. Здебільшо­го таким людями доводиться доживати останні дні у психіатричних стаціонарах або у інтернатах для осіб із хронічними психіатричними захворюваннями. Ця хво­роба є спадковою. Попри все це, жінка хоче народити дитину й просить не розповідати про її проблеми чолові­ку та іншим членам родини, оскільки боїться, що, діз­навшись про результати обстеження, їй можуть заборо­нити мати дитину.

    Дати конкретну пораду жінці за такої ситуації над­звичайно складно, адже доводиться враховувати взає-мовиключні чинники, але й обійти її увагою теж не можна. Соціальному працівнику доведеться виявити необхідний рівень знань, моральності, щоб обрати обґ­рунтовану і морально виправдану лінію поведінки у спілкуванні з людиною, яка опинилися перед далеко не простим вибором.

    Надзвичайно важливими для практичної соціальної роботи є віра в здатність людини до змін, визнання її са­мобутності і неповторності, запобігання соціальному виключенню, уміння вислухати її, надавши змогу ви­словитися про все, що хвилює. Часто клієнти соціаль­них служб потребують знань, інформації про особистіс-ні можливості, переваги і недоліки альтернативних спо­собів дій. Інколи доводиться організовувати спеціальне їх навчання щодо прийняття рішень у типових і нестан­дартних ситуаціях. У всіх цих ситуаціях фахівець соці­альної роботи має діяти із гуманістичних засад, уника­ти нав'язливості, авторитаризму у своїх судженнях і вчинках.

    У практичній діяльності соціальних працівників ви­никають також моральні дилеми — необхідність вибору між двома, як правило непростими, неоднозначними, можливостями. Наприклад, дізнавшись про жорстоке поводження з людиною, їм доводиться вирішувати, чи поширювати інформацію задля вжиття відповідних за­ходів, чи промовчати, зважаючи на право людини на кон­фіденційність. Перед непростою дилемою вони опиня-

    ються також, аналізуючи доцільність здійснення колек­тивної та індивідуальної активізації (імпаурменту) чле­нів громади. Бо доводиться добирати адекватні ситуації і водночас ефективні засоби мобілізації членів громади на виконання певних дій, розвивати віру людей у власні си­ли, уникаючи при цьому тиску і контролю, дбаючи про збереження поваги й довіри до себе як до фахівця. Іноді у них не залишається іншої можливості, як вдатися до ба­лансування між фаховою орієнтацією на неоцінюванні судження та адміністративною необхідністю реалізову­вати визначену, погоджену стратегію втручання.

    Безперечно, моральні засади людських відносин є основоположними у соціальній роботі. її фахівці спира­ються як на загальнолюдські моральні принципи й нор­ми, так і на професійну деонтологію (грец. deon — по­трібне, необхідне) — систему моральних норм, виробле­них у межах професійного співтовариства. Особливість етики соціальної роботи полягає в тому, що її норми по­ширюються не тільки на діяльність соціальних праців­ників, але і на їхню позаслужбову поведінку. Як прави­ло, моральні норми поведінки соціальних працівників і принципи соціальної роботи фіксують програмні доку­менти, передусім етичні кодекси національних асоціа­цій соціальних працівників.

    Сприйняття людини як найвищої цінності, прий­няття іншої людини такою, якою вона є, визнання того, що всі люди різні і саме цим вони цікаві, ідея співчуття до ближнього — на цьому ґрунтуються найкращі мо­ральні якості соціальних працівників. Для них важли­во не просто знати етичні вимоги, а глибоко усвідомлю­вати універсальні та особливі у контексті їхньої профе­сійної діяльності моральні цінності, у координатах яких формуються їхні життєві орієнтири, вибудовуєть­ся життєва філософія, розгортаються практичні дії.

    Норми професійної етики окреслюють певні межі ді­яльності соціального працівника, сприяють усвідом­ленню того, що дозволено і чого не можна робити при виконанні своїх службових обов'язків. Запорукою до­тримання їх є наявність у соціального працівника та­ких моральних якостей, як гуманістичні установки, альтруїзм, особиста відповідальність, високий рівень інтелекту, емоційна врівноваженість, ввічливість, так­товність, простота, порядність, доброта й відчуття спра­ведливості, почуття власної гідності, високий рівень особистої культури та ін.




    172

    Відносини між клієнтами і соціальними працівниками

    Фахові цінності і принципи в соціальній роботі

    Важлива роль в етиці соціальної роботи належить цінностям-засобам, які є морально-етичними орієнти­рами у прийнятті рішень практичними соціальними працівниками.

    Цінності соціальної роботи ідеї та переконання, на які спира­ються соціальні працівники у процесі прийняття фахових рішень.

    Будучи солідарними у поглядах на моральні універ­сали, засадничі моральні принципи соціальної роботи, визнаючи особливу значущість для неї специфічних цінностей, які визначають поведінку фахівців соціаль­ної роботи, дослідники нерідко витлумачують їх по-різ­ному, втілюючи у своїх формулюваннях певні відтінки смислу, встановлюючи певну їх пріоритетність. На­приклад, професор Брістольського університету Філ-лайда Парслоу вважає, що найважливішими є такі цін­ності соціальної роботи:

    • віра у цінність кожної особистості;

    • віра у право кожного індивіда на самостійний ви­бір у житті;

    • віра у можливість індивіда змінюватись.

    В іншому ракурсі розглядає їх сучасний британ­ський фахівець із соціальної роботи Шуламіт Рамон. На його погляд, у роботі з людьми з функціональними об­меженнями й проблемами психічного здоров'я соціаль­ний працівник має дотримуватися таких цінностей:

    • насамперед людина. Кожній людині повинні бути гарантовані гідність і права, навіть якщо вона в силу різних обмежень не може цілковито використовувати їх, усі люди є однаково цінними для суспільства і для себе;

    • повага до особистості. Належне соціальне обслу­говування має відповідати потребам кожної людини, її почуттю власної гідності;

    • право на самовизначення (право кожного розв'я­зувати власні проблеми, приймати раціональні й до­цільні рішення, визнання того, що людина глибше за інших знає себе і має право на помилку);

    • право на залежність (жоден індивід не може бути цілком самодостатнім, взаємозалежність людей є пози­тивним і цілком нормальним станом);

    — наснаження (робота з клієнтами соціальних
    служб повинна вселяти їм віру в себе і свої можливості,

    Система моральних норм у соціальній роботі 173

    прагнення відновити і використовувати свої особисті громадські й людські здатності).

    Благотворно впливає на фахівця соціальної роботи сповідування ним таких цінностей:

    — визнання пріоритету особистості над суспільс­
    твом;

    • повага конфіденційності у відносинах із клієнтами;

    • здатність відокремлювати особисті почуття і пот­реби від професійних відносин;




    • прагнення до соціальних змін, подолання соці­альних проблем;

    • готовність до передавання знань і вмінь іншим;

    • повага до індивідуальних і групових відмінностей;

    • прагнення до розвитку здатності клієнта допома­гати самому собі;

    • готовність діяти від імені клієнта, незважаючи на можливу його фрустрацію;

    — прагнення до соціальної справедливості, еконо­
    мічного, фізичного і розумового благополуччя всіх чле­
    нів соціуму;

    — прагнення до високих стандартів особистої моралі
    та професійної етики.

    У реальній практиці фахової соціальної роботи цін­ності інтерпретуються в таких рекомендаціях:

    • не завдавай шкоди;

    • не перебільшуй ролі допомоги;

    • демонструй, що ти перебуваєш поряд із клієнтом заради нього;

    — будь доступним, відкритим, природним, гнуч­
    ким, толерантним;

    • утримуйся від критичних суджень;

    • підтримуй добрі стосунки з клієнтом;

    • вір у здатність клієнта до змін;

    • перетворюй незадоволення на прагнення змін;

    • орієнтуйся на прагнення і бажання клієнта;

    • роби тільки те, що необхідно;

    • спирайся на добру волю, згоду клієнта;

    • допомагай людям якомога більше дізнатися про власні ресурси і можливості їх розкриття;

    • збільшуй кількість варіантів вибору для клієнта;

    • будь реалістичним;

    • практикуй те, що знаєш, і те, у що віриш;

    • продовжуй навчання.

    Вітчизняні, а також російські дослідники іноді ве­дуть мову не про фахові цінності, а про принципи соці-



    174
    Відносини між клієнтами і соціальними працівниками

    альної роботи — основоположні ідеї, правила, норми поведінки. Синтезувавши різноманітні класифікації, можна стверджувати, що соціальна робота має відпові­дати таким принципам:

    1) принцип універсальності. Вимагає недопущення дискримінації при наданні соціальної допомоги за озна­ками соціального статусу, національності, релігії, раси, статі, віку, ідеологічних і політичних переконань, стану здоров'я та ін., а також передбачає нероздільність полі­тичних, економічних, соціальних, культурних та інших прав людини. Його дотримання буває проблематичним під час роботи з людьми з обмеженими психічними, фі­зичними можливостями, бездомними, престарілими, людьми, які живуть з ВІЛ, ув'язненими, оскільки сте­реотипні уявлення нерідко формують упередження, не­гативні установки до клієнтів;

    2) принцип охорони соціальних прав. Соціальні служби і їх фахівці повинні поважати й оберігати соці­альні права своїх клієнтів. Надання допомоги їм не мо­же супроводжуватися вимогами до них відмовитися від своїх соціальних прав або частини з них. Дилеми дотри­мання цього принципу пов'язані із протиріччям між функцією турботи і функцією контролю в соціальній роботі. Адже бувають випадки, коли доводиться приму­сово вилучати дітей із сімей, розміщувати людей у гери-атричні (для перестарілих) чи психоневрологічні будин-ки-інтернати, психологічно впливати на клієнтів з ме­тою певних змін у їх ставленні до себе, життя, а також у соціальній, побутовій поведінці;

    1. принцип соціального реагування. Полягає в необ­хідності вживати заходів щодо розв'язання соціальних проблем, діяти відповідно до обставин соціальної ситуа­ції конкретного клієнта, а не обмежуватися стандартни­ми заходами, зорієнтованими на «середнього» користу­вача соціальних послуг;

    2. принцип профілактичної спрямованості. Налаш­товує на докладання зусиль, спрямованих на запобіган­ня виникненню соціальних проблем і життєвих трудно­щів клієнтів або ускладненню наявних проблем;

    3. принцип клієнтоцентризму. Суть його полягає у визнанні пріоритету прав клієнта в усіх випадках, крім тих, що суперечать правам та інтересам інших людей;

    4. принцип опори на власні сили клієнта, його ак­тивну позицію у розв'язанні своїх проблем. Відповідно до нього ніхто, крім самої людини, не може вирішити її




    175

    Система моральних норм у соціальній роботі

    життєвих проблем, усунути конфліктну ситуацію, на­лагодити відносини з близькими;

    1. принцип активізації. Реалізація його сприяє по­силенню влади і прав користувачів соціальних послуг. Потенціал такого посилення залежить від культурного, політичного, економічного контексту, однак поширю­ється воно переважно на користувачів, які контролю­ють якість отримуваних послуг. Однією з форм реаліза­ції цього принципу є участь клієнтів в обговоренні того, які служби доцільно організовувати в місцевому, регіо­нальному чи національному масштабах, якою має бути їх діяльність. Іноді вони можуть брати участь у створен­ні цих служб;

    2. принцип максимізації соціальних ресурсів. Кож­на соціальна система виділяє для надання соціальної допомоги населенню мінімум засобів, реальний обсяг яких залежить від соціально-економічних можливос­тей держави, домінуючих у суспільстві переконань що­до того, яким має бути соціальний мінімум індивіда. Сповідуючи цей принцип, соціальні працівники повин­ні залучати додаткові можливості щодо надання допо­моги клієнту, звертаючись до діяльності неурядових, добровільних, благодійних закладів, організації само­допомоги і взаємодопомоги, використовуючи інші неза-боронені законом можливості;

    3. принцип конфіденційності. Його вимогою є збере­ження в таємниці інформації про клієнта (даних про хвороби, негативні звички, психічні захворювання, сімейні конфлікти, кримінальне минуле тощо). Цю ін­формацію дозволяється використовувати тільки з про­фесійною метою. її не можна розголошувати, крім передбачених законом випадків, пов'язаних з можли­вістю насилля, завдання шкоди;

    10) принцип толерантності. Часто соціальні праців­
    ники мають справу з особами, чиї політичні, релігійні,
    національні особливості, поведінкові стереотипи і зов­
    нішність можуть виявитися незвичними, не викликати
    симпатії. Однак професійна толерантність вимагає ви­
    знання клієнтів такими, якими вони є, терпимості до
    них, не допускає сортування їх на «гарних» і «пога­
    них», «зручних» і «незручних».

    Ці принципи дещо ширші за фахові цінності соці­альної роботи, однак їх неможливо розглядати у відриві від етичних міркувань, оскільки вони в основному ґрун-



    176
    Відносини між клієнтами і соціальними працівниками

    туються на ціннісно-моральному вимірі взаємовідносин «соціальний працівник — клієнт».

    Певна група цінностей може стосуватися конкретної категорії клієнтів, форми соціальної роботи або діяль­ності конкретної соціальної служби. Наприклад, під час роботи у громаді британські соціальні працівники по­винні керуватися такими етичними принципами і цін­ностями:

    — повага до прав людини;

    — суспільство може стати демократичним за рівних
    можливостей усіх людей зробити внесок у його життя;

    — співпраця і колективна робота не завжди можли­
    ві, а нерівність у громадах надзвичайно шкодить демок­
    ратії;

    — люди здатні конструктивно працювати разом для
    того, щоб позбутися нерівностей;

    — робота в громаді є процесом, який має колективно
    вироблену чітку мету;

    — робота в громаді має наснажувати тих, хто по­
    збавлений влади, до рівноправної участі у громадсько­
    му житті;

    • члени громади повинні відповідати самі за себе і за власні дії, визнавати вплив своїх цінностей на інших людей;

    • індивіди, групи і громади можуть потребувати підтримки у подоланні конфлікту, протистоянні не­справедливості й нерівності;

    • визнання досвіду інших є частиною змін у сус­пільстві;

    • робота в громаді залежить від усіх людей, неза­лежно від їх національної, расової, статевої належності, чеснот, вад і функціональних обмежень;

    • робота в громаді є динамічним процесом, що зале­жить від досвіду людей, які активно борються проти пригноблення.

    В одній із вітчизняних соціальних служб підтримки сім'ї, метою якої є надання допомоги сім'ям із високим ступенем незадоволення потреб дітей, що ставить під загрозу їхнє перебування у власній родині, продекларо-вано такі етичні принципи роботи:

    1. партнерство (налагодження партнерських стосун­ків із сім'ями, громадами і конкретними індивідами для вирішення їх соціальних проблем);

    2. увага (уважне ставлення до клієнтів, вислухову­вання дітей, усіх членів сімей, окремих груп людей,




    177

    Система моральних норм у соціальній роботі

    вжиття заходів, щоб їх почули представники влади та громадськості);

    3) представництво інтересів (захист і представниц­
    тво інтересів найнезахищеніших громадян і груп перед
    органами влади, громадськістю, а також захист інтере­
    сів і прав дітей);

    1. визнання рівності (зосередження уваги на пробле­мі нерівності і дискримінації, яких можуть зазнавати люди через свій вік, стать, національність, рівень за­можності, сексуальну орієнтацію, інвалідність тощо, намагання, наскільки це можливо, подолати дискримі­націю, від якої страждає клієнт);

    2. визнання відмінностей (прийняття факту, що клі­єнти мають різну статеву, расову належність, релігійні переконання, здібності, культуру, матеріальне станови­ще, сексуальну орієнтацію, вік; повага до цих відмін­ностей, недопущення, щоб особисті переконання і цін­ності впливали на професійне ставлення до клієнтів);

    3. захист громадянських прав (захищеність і задово­лення потреб дитини, що є невід'ємними громадянськи­ми правами, для забезпечення яких працівники служби покликані представляти інтереси дітей перед відповід­ними органами влади, співпрацювати з відповідними інстанціями у разі порушення прав дітей);

    4. співпраця (взаємодія з державними і громадськи­ми організаціями для створення міжвідомчої мережі щодо забезпечення найефективніших послуг для сі­мей);

    5. підтримка (надання практичної і психологічної підтримки сім'ям, які цього потребують);

    6. обов'язки (забезпечення оптимальних послуг для клієнтів, відповідальне реагування на їх прохання про допомогу, ставлення до цього як до професійного обо­в'язку перед клієнтами та громадянами, з податків яких утримуються державні соціальні служби);

    10) професійна чесність (бути чесним і звітувати пе­
    ред керівництвом про всі свої дії та контакти з клієнта­
    ми, іншими спеціалістами, представниками громад­
    ськості; усвідомлювати межі можливостей своєї профе­
    сійної діяльності і пояснювати їх клієнтам).

    Етичні принципи можуть також регулювати стосун­ки, що виникають під час соціальних досліджень, впро­вадження нововведень або між співробітниками муль-тидисциплінарних (багатопрофільних) команд, які ді­ють у соціальних службах.

    178

    Відносини між клієнтами і соціальними працівниками

    Система моральних норм у соціальній роботі

    179


    Отже, цінності та етичні принципи, як знання і на­вички, є життєво важливими компонентами фахової со­ціальної роботи, оскільки соціальні працівники не тіль­ки юридично, а й морально відповідають за свої дії.

    Професійні межі у соціальній роботі

    Етика відносин соціальних працівників і клієнтів окреслює професійні межі соціальної роботи, які своїми контурами відповідають уявленням про те, що є допус­тимим у їх взаємодії.

    Професійні межі соціальної роботи межі компетенції соціаль­ного працівника і професійної дистанції між фахівцем і клієнтом. Ці межі зумовлені фаховими вміннями і компетен­цією, ціннісними настановами і морально-етичними нормами, вмінням органічно застосовувати та поєдну­вати різноманітні форми і методи соціальної роботи, обов'язками соціального працівника і використовува­ною моделлю прийняття рішень.

    Вони є динамічним, особистісно обумовленим фено­меном, оскільки одні можуть конструктивно і невимуше­но спілкуватися між собою, а іншим, навіть представни­кам однієї культури, доводиться вгамовувати неприємні емоції, долати внутрішній дискомфорт, що, безперечно, негативно впливає на досягнення результату.

    Професійні межі соціальної роботи залежать і від моделей прийняття соціальними працівниками рішень, які відповідають певним етичним концепціям і мораль­ним принципам.

    За патерналістської моделі професіонал сприяє бла­гу клієнта так само, як батько сприяє благу дитини. Ма­ючи професійні знання і навички, він задовольняє потре­би клієнта, самостійно приймаючи рішення щодо змісту, форм і методів можливої допомоги, а клієнт повинен дис­ципліновано виконувати всі його розпорядження.

    Інструментальна модель налаштовує фахівця на нейтральну позицію. Він розглядає свої послуги як то­вар, що продається і купується. Водночас він не пови­нен відмовити жодній вимозі клієнта, якщо вона не су­перечить законові.

    Контрактна модель ґрунтується на рівноправності фахівця і клієнта, на визнанні прав і обов'язків обох сторін. Це означає, що фахівець мусить надавати клієн­тові всю необхідну для прийняття рішення інформацію й отримувати від нього поінформовану згоду.

    Відносини між фахівцем і клієнтом за персоналіс-тичної моделі вимагають більшого, ніж формальне ви­конання контракту. Клієнт, як правило, воліє мати справу з фахівцем, який знається на своїй справі і воло­діє шляхетними моральними чеснотами, а фахівці охо­чіше працюють із доброчесним клієнтом. Сучасна прак­тика вимагає від фахівця прагматичного розуму, муж­ності, справедливості, поміркованості, співчутливості, професійної компетентності, чесності та ін.

    З огляду на те, що в Україні розвивається низка служб для різних груп клієнтів (безробітних, дорослих людей із функціональними обмеженнями, молоді, що має залежність від наркотичних речовин, колишніх військових, мешканців територій, що зазнали екологіч­ної катастрофи, тощо) перспективним видається засто­сування контрактної моделі, яка передбачає індивідуа­лізацію послуг, подолання споживацького підходу до їх отримання, розширення влади і можливостей клієнта у вирішенні власних проблем.

    Якої моделі не дотримувалися б соціальні працівни­ки, вони не мають права зловживати владою, використо­вувати вразливе становище своїх клієнтів, нав'язувати невідповідні й потенційно небезпечні для них відносини. Водночас ці відносини не мають бути приятельськими, родинними, романтичними, сексуальними, оскільки все це є порушенням професійної етики. Соціальним праців­никам не слід випивати у компанії з клієнтом, вдаватися до лайки або фамільярності, запрошувати клієнтів до се­бе додому, вести справи своїх родичів і друзів.

    Нерідко соціальні працівники надмірно перейма­ються проблемами своїх клієнтів, переповнені тривож­ними емоціями і переживаннями за них. У прагненні допомогти людині, яка потрапила у складне становище, вони забувають про необхідність витримувати профе­сійну дистанцію, що спричинює емоційне виснаження, професійні стреси, які є симптомами емоційного вичер­пання особистості.

    Вигорання стан вираженої втоми, емоційного виснаження, який характеризується втратою здатності до надання психологіч­ної підтримки іншим, байдужим і негативним ставленням до колег і клієнтів, зниженням продуктивності, знеціненням поточних ре­зультатів і минулих досягнень, послабленням відчуття самоактуа-лізації, фрустрацією та внутріособистісним конфліктом під час ви­конання професійних обов'язків.

    Термін «вигорання» є калькою англійського висло­ву «burn out», популярного у фаховій літературі. Це

    180

    Відносини між клієнтами і соціальними працівниками

    Система моральних норм у соціальній роботі

    181


    явище порівнюють із тим, як згорає двигун автомобіля після тривалої роботи без техогляду і профілактики. Подібним чином «вигорають» соціальні працівники за великих обсягів роботи, повторюваності виснажливої праці без перерв, з великою внутрішньою віддачею і без відчутного заохочення.

    Вигорання простежується також у медичних сестер, лікарів, психологів, представників інших професій, у роботі яких особиста відповідальність перевершує зов­нішній контроль. їхній діяльності властива асиметри­чна відповідальність за характер і результат взаємодії з клієнтом. Як правило, вони перебирають на себе над­мірно високу відповідальність за все, що стосується їх­ньої роботи.

    Людям, котрі перебувають у важкому становищі, переживають складні психологічні, соціальні та прак­тичні проблеми, потрібні не тільки поради, матеріальна допомога, а й співчуття. Для них недостатньо отримати допомогу у важливій справі, їм необхідно відчути, усві­домити, що вони не самі у своїй біді. Знаючи про це, со­ціальні працівники часто бувають глибоко збентежені проблемами своїх клієнтів і їхньою нездатністю зміни­ти свою ситуацію. Тому вигорання часто супроводжу­ється відчуттям безпорадності. Жертвою його стають не лише соціальні працівники, а і їхні клієнти, які не от­римують адекватної допомоги, що нерідко породжує но­ві проблеми.

    Феномен «вигорання» виникає гостро, внаслідок некерованого стресу, який переживає особистість, і роз­вивається впродовж відносно тривалого часу. Тривале перебування в стресовій ситуації може викликати запе­речення чи приховування стресу, але завжди має руй­нівний ефект.

    Організація роботи соціальної служби повинна передбачати засоби запобігання і послаблення профе­сійного стресу в соціальних працівників. Для цього ви­користовують різноманітні стратегії релаксації (лат. ге-laxatio — ослаблення, зменшення), до яких належать медитація, фантазування, образотворче мистецтво, масаж, вправи. Корисними у цій справі можуть бути се­мінари, заняття з професійної орієнтації, розвитку на­вичок, управління часом, налагодження стосунків у команді. Використовують їх на індивідуальному, між-персональному, організаційному рівнях. На індивіду-

    альному рівні важливе раціональне планування часу за межами роботи, що включає заняття фізкультурою, ді­єту, відпочинок і розваги, неструктуровані проміжки часу, хобі, спілкування з родичами і друзями. На між-персональному рівні зменшення стресових впливів досягається за допомогою розвитку соціальної підтрим­ки — створення дружньої атмосфери взаєморозуміння у колективі. На організаційному рівні для профілактики стресу серед персоналу важлива роль належить піклу­ванню про нього. Усі ці заходи слід активно використо­вувати в менеджменті соціальної служби.

    Важливими чинниками профілактики стресу в со­ціальних працівників є зміна видів діяльності, обме­ження роботи наодинці, уникнення перевантаження, обмеження робочого часу, тимчасове припинення діяль­ності, нормалізація переживання і вираження робочого стресу, забезпечення приємної робочої обстановки, ак­тивне заохочення відпочинку персоналу. Найкращими способами усунення стресу, запобігання вигоранню є кураторство (супервізія) і групова робота (обговорення проблем у групі фахівців).

    Соціальні працівники мають перед клієнтами певні обов'язки, які повинні бути регламентовані керівним органом соціальної служби, в якій вони працюють. Ра­ціональне визначення таких обов'язків є основою адек­ватних відносин між фахівцями і клієнтами. Однак час­то професійні межі у відносинах з клієнтом соціальні працівники регулюють самостійно, вирішуючи, на­приклад, як звертатися до клієнта і як клієнт повинен звертатися до них, погодитися під час візиту на запро­поновану чашку чаю чи відмовитися від неї тощо. По­ведінку в більшості ситуацій не можна заздалегідь від­регулювати посадовими інструкціями, іншими регла­ментуючими документами. Все залежить від обставин, конкретних людей і їхніх стосунків, різноманітних со-ціокультурних чинників (суспільних, етнічних, релі­гійних традицій тощо).

    Іноді обов'язки та цінності (особисті, професійні, суспільні) можуть конфронтувати між собою, усклад­нюючи ситуації морального вибору. Наприклад, клієнт потрапив до наркологічної реабілітаційної служби че­рез вживання кустарно виготовлених препаратів. Під час індивідуального консультування соціальному пра­цівникові вдалося налагодити добрі стосунки з клієн-



    182
    Відносини між клієнтами і соціальними працівниками

    том. Одного разу той зізнався, що кілька років тому ви­падково вбив охоронця під час пограбування магазину. З місця події йому вдалося втекти непоміченим, але іншу людину було звинувачено у скоєнні злочину та за­суджено на тривале ув'язнення. Кілька днів поспіль соціальний працівник намагався переконати клієнта у необхідності зізнатися у скоєнні злочину. Проте той не лише відмовився від зізнання, а й зажадав від соціаль­ного працівника нерозголошення цієї інформації. За та­кої ситуації, очевидно, правильними будуть дії соціаль­ного працівника відповідно до норм моралі і чинного за­конодавства.

    Приймаючи рішення в ситуації морального вибору, соціальний працівник має зважати на те, хто його клі­єнт, які обов'язки він має щодо нього і чи не виникають у конкретній ситуації професійні обов'язки стосовно ін­ших людей. Важливо при цьому чітко визначитися, які обставини брати до уваги з огляду на свої інтереси та ін­тереси своєї родини, своєї соціальної служби, професії; якими є його цінності і чи сумісні вони з фаховими та суспільними цінностями. Якщо особисті цінності розхо­дяться з фаховими і суспільними, доведеться піддати їх суттєвій ревізії, без чого важко знайти правильний ви­хід із ситуації. Певні складнощі виникатимуть у соці­альних працівників і за наявності конфліктуючих між собою обов'язків стосовно різних людей. У будь-якому разі вони мають пам'ятати про відмінність між друж­бою і професійними відносинами. Дружба — це стосун­ки, що не мають іншої мети, крім самої дружби. Вона відновлюється в часі. Кожен із друзів часом віддає біль­ше або більше одержує. Відносини між соціальним пра­цівником і клієнтом обмежені в часі і мають конкретну мету, вони не взаємні, тому не можуть бути дружбою. Те, що «одержує» у цих взаєминах соціальний праців­ник, — це задоволення від належного виконання своєї роботи, від досягнення певних цілей і від спостережен­ня того, як люди змінюються.

    Якщо у соціальних працівників виникають сумні­ви щодо відповідності їхньої поведінки у відносинах із клієнтами морально-етичним нормам, доцільно обго­ворити ситуацію з колегами, куратором (супервізо­ром), іноді навіть з клієнтом. Але така розмова з клієн­том не повинна обтяжувати його почуттям провини або відповідальності.


    183

    Система моральних норм у соціальній роботі

    Досвід багатьох українських соціальних служб зас­відчив необхідність роз'яснення ролі соціального пра­цівника, оскільки ця професія є новою для вітчизняних реалій. Клієнти можуть не знати, в чому полягають йо­го функції. Тому важливо, щоб соціальний працівник пояснив власну роль клієнтам, щоб у них не виникало необґрунтованих сподівань, очікувань, а відповідно, і претензій. Тому слід на початку взаємодії чітко проде­монструвати, що соціальні працівники є фахівцями, які виконують свої обов'язки, є обмеженими в часі, і що для клієнтів вони не можуть бути друзями.

    Міжнародні етичні стандарти соціальної роботи

    Визначальні етичні норми і принципи соціальної ро­боти викладено в документі «Етика соціальної роботи: принципи і стандарти», схваленому Міжнародною фе­дерацією соціальних працівників (МФСП) у 1994 р. Елементами її є преамбула, у якій стисло обґрунтовано важливість етичної обізнаності як складової частини професійної практики соціальних працівників, а також «Міжнародна Декларація етичних принципів соціаль­ної роботи» і «Міжнародні етичні стандарти соціальних працівників».

    У «Міжнародній Декларації етичних принципів со­ціальної роботи» сформульовано такі етичні принципи професії соціального працівника:

    1. «Кожна людина є унікальною цінністю, на яку
    слід зважати і ставитися до неї з повагою». Цей прин­
    цип відповідає категоричному імперативу І. Канта,
    який він вважав вищим принципом етики. Його зміст
    полягає в тому, щоб ставитися до людини як до мети, а
    не як до засобу.

    2. «Кожна людина має право на самореалізацію такою
    мірою, щоб це не утискало таке саме право інших людей,
    і зобов'язана робити внесок у добробут суспільства». Цей
    принцип суголосний «золотому правилу» моралі.

    1. «Кожне суспільство, незалежно від устрою, по­винно функціонувати так, щоб забезпечити максималь­ні блага для всіх людей».

    2. «Соціальні працівники зобов'язані бути віддани­ми принципам соціальної справедливості».

    5. «Соціальні працівники покликані присвятити
    здобуті знання і навички наданню допомоги окремим

    184

    Відносини між клієнтами і соціальними працівниками

    Система моральних норм у соціальній роботі

    185


    особам, групам людей, громадам і суспільствам в їхньо­му розвитку і в розв'язанні конфліктів між собою, у від­носинах із суспільством, а також у подоланні наслідків цих конфліктів».

    1. «Соціальні працівники мають надавати якомога кращу допомогу, поради будь-кому, хто їх потребує, не маючи несправедливих упереджень щодо статі, віку, непрацездатності, расової належності, соціального кла­су, походження, релігії, мови, політичних переконань або сексуальної орієнтації».

    2. «Соціальні працівники поважають права людини та груп відповідно до Міжнародної Декларації прав лю­дини Організації Об'єднаних Націй та інших міжнарод­них конвенцій, що випливають з цієї Декларації».

    3. «Соціальні працівники ставляться з повагою до принципів приватного життя, конфіденційності та від­повідального використання інформації у своїй профе­сійній роботі. Соціальні працівники поважають виправ­дану конфіденційність навіть тоді, коли законодавство країни суперечить цій вимозі».

    4. Усіляке заохочення клієнтів до співпраці, інфор­мування їх щодо переваг і можливих ризиків від обра­ного напряму дій.




    1. Спільна відповідальність соціальних працівни­ків і клієнтів за визначення плану дій, спрямованих на зміну їхнього життя. Цей принцип визнає і можливість використання примусу, який може бути необхідним для розв'язання проблем однієї сторони за рахунок інте­ресів іншої, але тільки після ретельного оцінювання претензій конфліктуючих сторін. Попри те, соціальні працівники повинні звести до мінімуму застосування узаконеного примусу.

    2. «Соціальна робота несумісна з прямою або не­прямою підтримкою осіб, груп людей, політичних сил або силових структур, які використовують тероризм, тортури та інші заходи, спрямовані на пригноблення людей».

    3. Соціальні працівники повинні приймати етично обґрунтовані рішення і дотримуватись їх, віддаючи на­лежну повагу положенням Міжнародної Декларації етичних принципів МФСП, Міжнародних етичних стандартів соціальних працівників.

    Міжнародна Декларація етичних принципів со­ціальної роботи також окреслює проблемні сфери і проблемні ситуації, які залежать від відмінностей у

    культурі, політичних устроях країн. Такі ситуації ви­никають, наприклад, на межі конфліктних інтересів са­мого соціального працівника і клієнта, окремих клієн­тів та інших людей, між конфліктуючими інтересами груп клієнтів, груп клієнтів і рештою суспільства, сис­тем (закладів) і груп населення, систем (закладів) робо­тодавців і соціальних працівників, різних груп профе­сійних працівників.

    Те, що соціальні працівники працюють як помічни­ки і як контролери, може спричинити різноспрямова-ність мотивів їхніх дій, а також труднощі у сприйнятті їх наслідків. Для уникнення цієї проблеми соціальні працівники зобов'язані усвідомити морально-етичне значення своєї ролі у державному контролі громадян, обрати для себе роль, адекватну основним етичним принципам соціальної роботи.

    Ще однією проблемною сферою фахової соціальної роботи є конфлікт, який може виникнути між обов'яз­ками соціального працівника щодо захисту інтересів клієнта і вимогами до ефективності його дій. Особливо ця проблема загострюється у зв'язку з упровадженням і використанням у соціальній роботі інформаційних тех­нологій.

    Етичні принципи фахової соціальної роботи безпосе­редньо пов'язані із методами розв'язання морально-етич­них проблем. Одним із таких методів, який рекомендує Міжнародна Декларація етичних принципів соціальної роботи, є колективні дискусії, які дають змогу соціаль­ним працівникам обговорювати, аналізувати і розгляда­ти етичні проблеми спільно з колегами, експертними гру­пами і сторонами, яких вона стосується. Вони створюють сприятливі умови для вироблення альтернатив, передба­чення можливих моральних наслідків вибору певного ва­ріанта дій, дають змогу соціальному працівнику отриму­вати консультації, поради від товаришів по службі та ін­ших людей. Не менш значуща роль належить при цьому і супервізії (професійній підтримці).

    При розв'язанні конкретних етичних проблем соці­альні працівники мають передусім враховувати основні принципи Декларації, зважаючи також на етичний, мо­ральний і політичний контекст, мотиви і характер своїх дій, а також на їх наслідки для різних груп. При цьому необхідно зважати і на моральний зміст дії (наприклад, використання примусу є протилежністю добровільному співробітництву, опіці, співучасті тощо).

    186

    Відносини між клієнтами і соціальними працівниками

    Система моральних норм у соціальній роботі

    187


    «Міжнародні етичні стандарти соціальних праців­ників» ґрунтуються на положеннях прийнятого у МФСП 1967 р. «Міжнародного морального кодексу про­фесійних соціальних працівників». У вступі до нього йдеться, що соціальна робота орієнтується на гуманіс­тичні, релігійні та демократичні ідеали і філософські концепції, мета яких полягає у задоволенні суспільних потреб і розвитку людського потенціалу. Відповідно до цих ідеалів, концепцій соціальні працівники мають:

    • служити людині заради її добробуту і реалізації її можливостей;

    • розвивати і використовувати обґрунтовані знання з поведінки людини, в т. ч. й соціальної;

    • сприяти розвитку ресурсів, які б відповідали ін­дивідуальним, груповим, національним, міжнародним потребам і прагненням;

    • бути відданими справі заради досягнення соціаль­ної справедливості.

    У цьому документі сформульовано також загальні норми їх етичної поведінки щодо клієнтів, установ і ор­ганізацій, колег, а також фахові стандарти, від дотри­мання яких залежать ефективність і результативність їхньої діяльності. Ці стандарти охоплюють:

    1. Загальні норми етичної поведінки соціального працівника, які вимагають від нього розуміння кожно­го клієнта (клієнтів), а також ситуації і чинників, які впливають на їхню поведінку. Відповідно до цих норм соціальний працівник повинен підтримувати і розвива­ти цінності, знання і професійні методи соціальної робо­ти; утримуватись від поведінки, яка перешкоджає фаховій роботі; визнавати фахові й особистісні обме­ження; відповідно до своєї компетенції брати участь у розробленні соціальної політики і програм, які поліп­шують якість життя в суспільстві; досліджувати й об­ґрунтовувати соціальні потреби, індивідуальні і групові соціальні проблеми.

    2. Норми соціальної роботи стосовно клієнтів, відпо­відно до яких соціальний працівник повинен брати на себе відповідальність за клієнтів. Ця відповідальність стосується пошуку оптимальних шляхів розв'язання проблем клієнтів, відповідальності за наслідки прийня­тих рішень.

    Відносини соціальних працівників з клієнтами ма­ють вибудовуватися на довірі, визнанні права на при­ватне життя і його конфіденційність, а також на відпо-

    відальному використанні інформації. Це означає, що збір і використання інформації про клієнта неможливі без його особистої згоди, за винятком випадків, коли клієнт не може відповідати за свої вчинки або якщо це може серйозно зашкодити іншим особам. Слід також за­безпечити доступ клієнтів до документації соціальних працівників, яка їх стосується.

    Соціальні працівники повинні «поважати наміри клієнтів нести відповідальність за особисті дії і допома­гати з однаковою готовністю всім клієнтам. За немож­ливості надати професійну послугу на таких умовах клі­єнтам слід повідомити про це в такий спосіб, щоб зали­шити за ними свободу дії».

    Соціальне обслуговування має бути спрямоване і на допомогу клієнтам (групі, громаді) досягти самореалі-зації у максимальному використанні свого потенціалу за поваги прав інших. Відповідно «слід допомогти клі­єнту зрозуміти і використати надані послуги для під­тримки реалізації його законних бажань та інтересів».

    3. Норми відносин соціального працівника з устано­
    вами і організаціями, які зобов'язують соціального пра­
    цівника працювати і (або) співпрацювати лише «з тими
    установами та організаціями, політика, процедури і ді­
    яльність яких скеровані на адекватне надання послуг і
    стимулювання професійної практики відповідно до
    етичних принципів МФСП».

    Соціальний працівник повинен «відповідально ви­конувати встановлені обов'язки і завдання установ або організацій, робити внесок у розробку реальної політи­ки, методології і практики з метою створення кращих норм і досягнення кращих результатів», виступати з ініціативами щодо бажаних змін політики, методології і практики, використовуючи відповідні канали установ і організацій. Вичерпавши усі доступні засоби для до­сягнення цілей, він має звертатися до вищих органів влади або громадськості, зацікавлених у розв'язанні проблеми.

    4. Норми соціальної роботи щодо колег, відповідно
    до яких соціальний працівник має «визнавати освіче­
    ність, професійну підготовку і ефективність роботи
    колег і фахівців інших галузей, розширяти співробіт­
    ництво з ними, покликане сприяти підвищенню ефек­
    тивності послуг». Для забезпечення плідності такого
    співробітництва слід «визнавати різні точки зору і
    практичний досвід колег із соціальної роботи та інших
    1   ...   11   12   13   14   15   16   17   18   ...   25


    написать администратору сайта