С. О. Караман, О. В. Караман орфоепічний тренінг Завдання і вправи
Скачать 1.14 Mb.
|
Уникайте помилок!
Правопис і вимова
Наголошування
104.Поставте наголос у словах, поділіть слова на склади, визначте ритмічну структуру виділених слів, поясніть їх лексичне значення. Складіть із виділеними словами речення. Зозла, зокола, зокрема, передній, з-перед, переді, передо мною; перед тим як; попереду, перед візка, передом, вести перед, наввипередки, передок, передусім, переділ; наклеп, наклепаний, наклепник, накликатися, наковка, накотом, накрап, накатом, накривка. Як правильно сказати? 105. І. Прочитайте. Виберіть правильну відповідь і обґрунтуйте. 1. Любий із нас чи кожний із нас? 2. У любий день чи в будь-який день? 3. У нас гарні відносини чи ми в гарних стосунках? 4. В яких би ви взаємовідносинах не були чи в яких би ви стосунках (зв’язках) не були? 5. Ми підтримуємо економічні стосунки з Литвою чи ми підтримуємо економічні відносини з Литвою? 6. У нас дача з усіма вигодами чи у нас дача з усіма зручностями? 7. У моїй квартирі багато вигід чи вигод? 8. Я думав присвятити себе (виключно чи тільки?) викладацькій справі. 9. Цей факт має (виключно чи винятково?) серйозне значення. 10. Студент вимагав, щоб його звільнили від обов’язків голови старостату чи студент зажадав звільнення від обов’язків голови старостату? 11. Вони гартуються в запеклій боротьбі, між них (хитань чи коливань?) і розпачу немає. 12. Без (вагання чи хитання?) поїхав би додому. 13. Інколи слово корисливий – «той, в основі якого зиск, розрахунок; користолюбивий; схильний до наживи», плутають зі словом корисний – «такий, що дає користь, потрібність, придатність». Визначте, в якому реченні допущено помилку: 1. Він використовує своє службове положення в корисливих цілях. 2. Холодна вода часом дуже корисливою буває. 14. Корисні чи корисливі копалини? Корисна чи корислива площа? Допомога корисна чи корислива? 15. Кристальна душа чи кристалічна душа? Кришталева водачи кристалічна вода? Кристалічна структура чи кристальна структура? 16. Кристальної чистоти людина чи кришталевої чистоти людина? 17. Запалення легень чи запалення легенів? 18. Ми листуємося чи переписуємося? 19. Убрання їй личило чи убрання їй до лиця? ІІ. Запишіть виділені слова фонетичною транскрипцією, поділіть слова на склади, поясніть правопис і вимову. Практичне заняття № 8 Голос і слух – посередники у встановленні зв’язків із навколишнім світом 106. Прочитайте, про які якісні характеристики голосу, дикції йдеться в тексті? Складіть на основі прочитаного пам’ятку для вироблення голосу, дикції, правильного дихання. Яку роль відіграє темп мовлення? Чи замислювалися ви коли-небудь над таким питанням: якщо людина створює все складніші й складніші механізми, то чому вона не може досягнути рівня досконалості біологічних систем, які створила природа? Геніальною думкою основоположника кібернетики Норберта Вінера було порівняти машинні механізми з біологічними системами і взяти за взірець «конструкції» природи. Так, внаслідок порівняння діяльності машин з функціями головного мозку виникли автоматичні ЕОМ. Але якщо мозок має відносно невеликий розмір, перша ЕОМ займала дуже великий простір. І хоч пізніше було створено набагато менші ЕОМ, все ж їхні габарити набагато перевищують розмір мозку. Чимало функцій мозку ЕОМ взагалі не може виконувати. П’ять органів чуттів, найважливішими з яких є зір і слух, являють собою, так би мовити, вхідні пристрої. За їх допомогою здійснюється зв’язок із зовнішнім світом. ЕОМ також має пристрій, через який надходить інформація ззовні. Але ж «ЕОМ» людини має ще і «вихідний пристрій» – органи мовлення. Це, як ми вже говорили, один з найдосконаліших і найскладніших «пристроїв» людського організму, свого роду кодувальний пристрій, за допомогою якого мозок перетворює думки у звукові символи – звуки, склади, слова і речення. Порівняйте органи мовлення з іншими кодувальними пристроями, наприклад, телеграфом, телетайпом, друкарською машинкою, та швидкостями, з якими вони працюють, і вам стане зрозуміло, яку прекрасну «конструкцію» мають органи мовлення. Якщо неперервно говорити цілу годину приблизно на висоті звуку «мі» (тобто 131 коливання в секунду), то голосові зв’язки зроблять за цей час у цілому 470 000 коливань. Віднімемо тепер від загального часу третину на зупинки і глухі приголосні й одержимо 300 000 коливань голосових зв’язок за годину. А якщо жіночий голос звучить приблизно на октаву вище, ніж чоловічий, то кількість коливань голосових зв’язок у жінки дорівнює 600 000 за годину. При середній швидкості цей кодувальний вихідний пристрій може передати приблизно 600 різних звуків за хвилину, тобто приблизно 30 000 звуків за годину. До того ж, вимовляючи той чи інший звук, органи мовлення щоразу займають інше артикуляційне положення. Спортивний радіокоментатор, ведучи репортаж, вимовляє до 50 000 звуків за годину. Зверніть увагу ще й на те, як цей вихідний пристрій пов’язаний з «ЕОМ» – мозком і яку функцію виконує приймач – вхідний, тобто слуховий, пристрій. Останній приймає звукові сигнали, що надходять від органів мовлення, і передає у центр мовлення, який розшифровує їх. Крім того, людина має ще один вхідний пристрій – органи зору. З їх допомогою вона сприймає світ довкола себе, а також розшифровує інший тип сигналів, якими передається інформація, – письмові символи. Цей другий вхідний пристрій може сприймати сигнали ще з більшою швидкістю, ніж слуховий. Після розгляду мовлення людини з дещо незвичного погляду вам, мабуть, буде цікаво познайомитися більш-менш детально з органами мовлення, їх функціями та деякими відомостями, що мають велике значення для оволодіння вмінням добре говорити. Органи мовлення поділяють на: 1) дихальні органи, які утворюють під час видиху потрібний для мовлення потік повітря; 2) голосові, де утворюється й модулюється голос; 3) артикуляційні, в яких утворюються основні елементи мови, тобто звуки. Функції дихальних органів необхідно добре знати, оскільки для того, щоб гарно говорити, треба мати правильне дихання. Неправильне дихання може бути серйозною перешкодою для мовлення. Якщо людина спокійна, вона і дихає спокійно. Під час спокійного дихання вдихи й видихи рівномірні. Натомість під час мовлення виникає потреба економно витрачати повітря, крім того, час видиху – довший, ніж час вдиху. Вдих треба скоротити, зробити більш швидким і посилити. Тоді як у спокійному стані співвідношення між видихом і вдихом дорівнює приблизно 3 : 2, під час мовлення воно становить 7 : 1, 12 : 1 і навіть більше. Незнання техніки правильного дихання призводить до того, що деякі люди бояться говорити: наважившись щось сказати, вони заїкаються, ковтають останні склади, дуже хвилюються, що теж негативно позначається на диханні. Легені можуть умістити приблизно 5000 куб. см повітря. При нормальному диханні в них міститься близько 2500 куб. см повітря, а приблизно 500 куб. см замінюється при кожному вдихові й видихові. Як же працюють дихальні органи під час мовлення? Коли людина готується щось сказати, вона робить вдих. Грудна клітка при цьому розширюється. Коли починає говорити, м’язи живота відразу ж злегка скорочуються. Далі скорочуються м’язи між ребрами, які під час вимовлення кожного складу швидко нагнітають повітря в органи мовлення. М’язи живота скорочуються далі невеликими уривчастими рухами, а по закінченні речення розтягуються, уможливлюючи тим самим вдих нової порції повітря для вимовлення наступного речення. Витрати повітря під час вимовляння різних звуків різні. Найбільших витрат потребують звуки «г» і «х». Спробуйте вимовити на одному видиху слова «того гучного гарного голосу». Наприкінці вимовлення цих чотирьох слів, що складаються всього з одинадцяти складів, запас повітря буде вже дуже малий. Причому витрати повітря в процесі мовлення тим більші, чим гучніший і вищий голос у людини. Щоб не спинитися раптом посередині фрази без запасу повітря, зберігайте спокій і правильно дихайте, тобто після кожного речення робіть глибокий вдих. Зрозуміло, що не можна думати більше про дихання, ніж про слова, які промовляєте. Через те навчіться правильно дихати за допомогою вправ. Богуслав Гала, автор книги «Техніка мовлення з погляду фонетики». («Technika mluvenйho projevu z hlediska fonetiky». – Рrаhа, SPN, 1958) рекомендує для полегшення мовлення: 1) перед тим як говорити, а також після кожного видиху вдихайте достатню кількість повітря. «Достатню» не означає надміру: кожен мовець повинен керуватися власним досвідом і вдихати таку кількість повітря, яка відповідає особливостям його організму; 2) вдихнуте повітря витрачайте поволі й економно; пам’ятайте, що завеликий запас повітря в легенях може, особливо на початку видиху, спричинитися до марної його витрати; 3) не підвищуйте голос, говоріть так, як завжди; при підвищенні голосу витрати повітря зростають; 4) вдихати повітря треба і ротом і носом; 5) груди тримайте рівно, ледь-ледь випнувши їх уперед – це полегшує дихання; 6) говоріть, наскільки це можливо, лише в доброму фізичному, а також у спокійному психічному стані. Оскільки під час мовлення ми змушені вдихати повітря через рот, то воно сухіше, холодніше і має більше хвороботворних мікробів, ніж повітря, яке вдихається носом. Через те небажано говорити, наприклад, у холодних місцях, а також там, де багато пилу чи куряви. Важливою частиною органів мовлення є також голосові органи (голосові зв’язки). Датський фонетист Й.Єсперсен писав: «Гортань без будь-якого перебільшення можна назвати найдивовижнішим з музичних інструментів, що взагалі існують, бо вона дає можливість непомітними й порівняно простими засобами утворювати дивовижну різноманітність музикальних звуків, які своєю музикальною красою можуть виразити далеко більше, ніж будь-яка інструментальна музика, не говорячи вже про багато інших звуків, що також утворюються в гортані людини». Голос має силу, висоту й забарвлення. Сила голосу залежить від сили потоку повітря, що його видихає людина, розвитку голосових зв’язок, а також від стану резонансних порожнин під голосовими зв’язками. Зрозуміло, що промовці з добре розвинутою грудною кліткою і нормальними дихальними шляхами мають сильніший голос, ніж слабкі люди з запалою грудною кліткою. Діапазон людського голосу перед мутацією – приблизно півтори октави, а в дорослих – приблизно дві октави. Під час звичайної розмови він не перевищує однієї сексти. Відомо, що голос залежить від статі. Чоловіки, як правило, мають нижчий голос, а жінки – вищий. У дитячому віці і аж до перехідного віку різниці між висотою голосу у хлопців та дівчат немає. Порушення розвитку статевих залоз призводить до порушень у розвитку голосу. Євнухи, наприклад, мали голос, подібний хлопчачому. Оскільки такий голос з погляду музичності має широкий діапазон, силу й чистоту, то в добу середньовіччя траплялися випадки кастрування хлопців, з яких готували церковних співаків. Промовець повинен мати таку силу голосу, щоб слухачі його добре чули. Голос треба пристосовувати до обставин: під час публічного виступу, наприклад, враховувати величину приміщення, під час бесіди в товаристві брати до уваги кількість і розміщення слухачів, гуркіт довкола тощо. Не можна перенапружувати голос, бо це призводить до порушень, а в окремих випадках і до тривалого захворювання голосових зв’язок. Не рекомендується надто голосно говорити під час хрипоти і захворювання органів мовлення та дихальних шляхів, а також відразу ж після хвороби. Голос треба пристосовувати до середовища, в якому ви говорите. Недоречно і неввічливо, наприклад, голосно говорити в приміщенні, де знаходяться незнайомі люди, скажімо, в кав’ярні, залах чекання тощо. По-перше, ми заважаємо людям, по-друге, привертаємо увагу до справ, що стосуються тільки нас і наших знайомих. По голосу можна судити і про характер людини. Боязкі люди говорять, як правило, тихо, тоді як енергійні (або агресивні) майже завжди голосно. Говорити тихо й боязко – це така сама вада, як і надмірна гучність голосу. У першому випадку в людей складається враження, що перед ними людина, яка не має достатньої віри ні в себе, ні в те, що говорить. У другому – люди думають, і здебільшого мають рацію, що людина, яка говорить надміру голосно, намагається довести силою свого голосу те, чого не може зробити аргументами. Різні народи користуються в розмові різною силою голосу. Наприклад, в арабському світі розмова досягає такого рівня напруження голосу, що в нашому суспільстві вона сприймалася б як вияв агресивності або сварки. Проте самі араби вважають гучність голосу за вияв сили і щирості, а тихий голос – за вияв слабкості. Кожен індивід має своє власне забарвлення голосу, яким він відрізняється від інших людей і по якому ми його впізнаємо, навіть не бачачи. Експерименти в галузі сучасної фонетики доводять, що так само, як немає двох людей з однаковими відбитками пальців, немає і двох людей, які б мали однаковий голос. Якщо вам доведеться побувати у фонетичній лабораторії Інституту чеської мови Чехословацької Академії наук, подивіться пристрій, що нагадує гейрівський полярограф, який під час розмови креслить на екрані коливання вашого голосу. Отже, кожен з нас має свій особистий голос, і це можна було б використовувати так само, як відбитки пальців у дактилоскопії. Голос може викликати у слухачів симпатію, антипатію, а може взагалі не викликати ніяких емоцій. Добре, звичайно, якщо людина має приємне забарвлення голосу від природи. І все ж голос можна тренувати й удосконалювати, особливо коли він має неприємне звучання внаслідок поганих звичок. Наприклад, дехто може мати монотонний, холодний (повчальний) і т. п. голос. Забарвлення голосу часто відповідає характерові людини. Бездушні люди мають, як правило, безстрастний, байдужий голос, тоді як голос веселої людини звучить бадьоро й радісно. Забарвлення голосу може мінятися залежно від внутрішнього стану людини. Якщо мовець перебуває у стані депресії, слухач відчує це так само, як і його радісний настрій. Фонетисти розрізняють вроджене забарвлення голосу, що притаманне природі людини, і штучне, яке змінюється залежно від ситуації. Таким чином, мовна діяльність зумовлюється загальним психічним та фізичним станом людини. Негативно впливають на неї хвороба, нездужання, голод, роздратування. Третьою складовою частиною органів мовлення є органи артикуляції, до яких належать усі органи мовлення, що розміщені над гортанню: губи, щелепи, верхні й нижні зуби-різці, м’яке й .тверде піднебіння, язичок і язик. І хоча більшість мов має всього-навсього близько п’ятдесяти звуків, артикуляційний апарат може утворити їх у кілька разів більше. Мова деяких людей незрозуміла через те, що вони неправильно артикулюють. Звуки або склади вимовляють недбало, коротко, нечітко, ковтають їх або змішують з сусідніми звуками. Якщо ви хочете перевірити, чи правильна ваша артикуляція, запишіть своє мовлення на магнітофонну плівку. Під час прокручування запису стежте, чи всі звуки і склади зрозумілі. Якщо ні – потренуйтеся, намагаючись перебільшено чітко вимовляти звуки. Не бійтеся, що звикнете до такої утрированої артикуляції. Після тренування запишіть на магнітофоні той самий текст, що й першого разу, і порівняйте, наскільки покращилася ваша вимова. Неправильна артикуляція часто буває наслідком поганих мовних навичок. Запам’ятайте, що нечіткість мови не можна усунути лише одним посиленням голосу. Одним з дефектів мовлення, що найчастіше має місце, є так звана шепелявість, тобто неправильне вимовляння шиплячих звуків. Деякі люди неправильно вимовляють або пропускають звуки «к» і «г» (вибухове). У інших порушується вимова звука «р», що має назву «гаркавлення». Ці дефекти можна усунути шляхом тренування у поєднанні з правильною артикуляцією, а також вимовляння вивчених звуків у складах, словах і реченнях. При цьому органи мовлення перенапружувати не можна. До дефектів мови слід віднести і гугнявість, яка виникає внаслідок порушення резонансу в носоглотці й порожнині носа. Найпоширенішим мовним дефектом є заїкуватість, яка, крім фізичних, має ще й психічні причини. Заїкуватість посилюється саме тоді, коли людина намагається будь-що приховати її, а також у стані нервового збудження. У знайомому оточенні цей дефект виявляється значно менше. Приблизно одна третина випадків заїкуватості невиліковна. В решті випадків її можна вилікувати повністю або частково. Порушення голосу можуть виникнути внаслідок зловживання курінням. Гортань у цьому випадку пошкоджується ароматичними оліями, які виникають у процесі згоряння тютюну. Слизова оболонка гортані уражається навіть у тих, хто не курить, якщо вони перебувають у накурених приміщеннях. Так само шкідливим є зловживання алкоголем, яке призводить до розширення судин і тим самим до напухання слизової оболонки гортані. Пошкодження слизової оболонки може виникнути також внаслідок того, що мовець з тієї чи іншої причини постійно дихає ротом. У своїй публікації «Наука про голос і мову» 3.Кочка пише: «Для кращого розуміння виступу велике значення має спостереження руху губ, утворення губного отвору, руху нижньої щелепи та міміки промовця. Якщо у слухачів немає такої зорової опори на додаток до слухового сприймання, то промовець повинен особливо пильно стежити за тим, щоб компенсувати відсутність оптичних засобів засобами акустичними, а саме: ретельною артикуляцією звуків, правильною інтонацією і мелодією мови, в міру необхідності посиленням голосу і відповідним уповільненням темпу мовлення». Поглянемо тепер на мовлення з погляду акустики. Під час мовлення утворюються звукові хвилі, або коливання, які характеризуються, з одного боку, амплітудою, а з другого – частотою, тобто кількістю коливань за одиницю часу, наприклад за секунду. Максимальна амплітуда – це максимальне підвищення або зниження тиску повітря, що його створює звукова хвиля. Тиск повітря вимірюється в паскалях (Па). За оптимальних умов людське вухо здатне вловити звукові хвилі з надзвичайно малою амплітудою, яка викликає тиск усього 10-5 Па. Частота вимірюється в герцах (Гц), тобто в коливаннях за секунду. За сприятливих умов людина здатна сприймати акустичні вібрації до 20 кілогерц (кГц). Більшість читачів знайома ще з однією одиницею виміру, що застосовується в акустиці, – децибелом. Найслабший звук, який ми чуємо, дорівнює 5 дБ. Цю одиницю фізики прийняли за основну. Звук гучністю 5 дБ знаходиться нижче межі 2 • 10-5 Па. Дуже тихий шепіт на віддалі неповних 2 метрів дорівнює приблизно 20 дБ. Шум, який учиняють глядачі в кінотеатрі, дорівнює приблизно 45 дБ, гамір в універмазі – 60 дБ, гуркіт машин на заводі – 75 дБ, гуркіт швидкого поїзда – 100 дБ. Межа, на якій сприймання звуку викликає больові відчуття, – 140 дБ. Звук пострілу з дванадцятидюймової гармати дорівнює приблизно 230 дБ. Діапазон людського голосу, від найтихішого шепоту до найсильнішого крику, дорівнює 60 дБ. Вухо людини найчутливіше до звуків, що мають 2–4 кГц. Наскільки тонким є людський слух, показує той факт, що барабанна перетинка у вусі рухається в діапазоні однієї десятимільйонної частки метра. Якби вухо було ще чутливішим, воно вловлювало б випадковий рух молекул повітря. А наскільки відмінними один від одного повинні бути звуки, щоб вухо могло їх розрізняти? Існують мільярди різних складних звуків, і вивчити їх усі неможливо. Через те спинимося лише на чистих звуках. Підраховано, що між найнижчою і найвищою частотними межами існує 1600 частот. Крім того, існує ще інтенсивність звуку – кількість звукової енергії, що припадає на одиницю площини. Від найнижчої до найвищої інтенсивності звуку, яку здатне сприйняти людське вухо, можна розрізнити приблизно 350 окремих ступенів інтенсивності. Вчені встановили, що вловлюваний вухом звуковий діапазон охоплює приблизно 340 000 звуків, які теоретично можна відрізнити один від одного. Чи означає це, що може існувати мова, яка складається з 340 000 різних звукових символів? Звичайно, ні. Вухо може розрізняти звуки лише тоді, коли вони сприймаються не одночасно, а послідовно – один за одним. Проте в мові два звуки можуть бути відокремлені один від одного іншими звуками, і в цьому разі розрізнити їх набагато важче. Щоб краще це зрозуміти, наведемо приклад. Якщо подивитися на двох близнят, які знаходяться поруч одне одного, то відмінності між ними помітити не важко. А от коли ми зустрінемо одного з них на вулиці, то навряд чи визначимо, хто це з них двох. Так само і зі звуками. Вухо найчутливіше сприймає звуки, що за енергією знаходяться довкола 50 дБ, а за частотою – в діапазоні між 500 і 4000 Гц. У людського вуха є дивовижна властивість, якої немає, наприклад, у зору. Воно може чути два звуки водночас, з яких один має, скажімо, 800 коливань, а другий – 1200. Натомість людське око не може бачити водночас червоне і жовте світло, що випромінюється з одного джерела. Обидва кольори зливаються в один оранжевий. Ця виняткова здатність людського слуху дає можливість чути голос людини, незважаючи на навколишні шуми. Ми можемо виділити цей голос, відтінити його. Постійні навколишні шуми є причиною того, чому мова має обмежену кількість звукових символів, які зате чітко відрізняються один від одного. Завдяки цьому ми не плутаємо звуки в умовах навколишніх шумів. Як впливає швидкість мови на її зрозумілість? Г.Голдстайн проводив досліди, під час яких слухачам прочитувалися тексти зі швидкістю 100, 137, 174, 248, 285 і 322 слова за хвилину. При малих швидкостях зрозумілість тексту була повною, але й при швидкості 322 слова на хвилину вона не падала до нуля. З цього випливає, що за інших оптимальних умов середню швидкість мови можна подвоїти. Рівень розуміння того, що ми чуємо, значною мірою залежить від мови, якою говорять. Якщо це рідна мова або мова, яку ми добре знаємо, то нам не важко відновлювати непочуті склади і слова. Інша річ – іноземна мова, якою ми добре не володіємо. В даному випадку ми не зможемо вгадувати пропущені склади й слова. Найзручніший спосіб тренування голосу – це читання вголос, під час якого постійно контролюється правильність вимови. Не можна читати ані надміру сильним голосом, ані надто довго. Б.Гала (автор, якого ми вже згадували) рекомендує проводити тренування тричі на день по 15 хвилин з перервами після кожних 5 хвилин. До тренування голосу треба приступати після тренування дихання. Відповідно до сили голосу тренуйте і його модуляцію, тобто його зміни у певному тоновому та силовому діапазоні. Таке тренування особливо потрібно людям, що мають монотонний голос, який не виходить за межі однієї тональності. Одноманітність мови такої людини справляє на слухачів негативне враження. Зворотною стороною монотонності є афективність. Люди, що звикли до монотонного чи афективного способів мовлення, не усвідомлюють своїх вад. У даному разі запис власного голосу на магнітофонну стрічку допоможе їм критично оцінити свої мовні звички. Треба пам’ятати, що модуляція голосу надає змістові мови ширшого значення. Уявіть собі, що вас, наприклад, приятель запитує: «Дворжака призначили від нашого підприємства членом тієї нової комісії?» Смисл цього запитання може бути різним. Він залежатиме від модуляції голосу. В одному випадку запитання означає, що ваш приятель хоче дізнатися, чи справді Дворжака призначили членом комісії. Якщо ж він зробить наголос на імені «Дворжак» і, вимовляючи це ім’я, змінить висоту голосу, то запитання матиме зовсім інший смисл: «Дворжака (цього нездару!) було призначено членом нової комісії?» Зміна висоти й сили голосу, тобто його модуляція, допомагає мовцеві утримати увагу слухачів. Голос підвищують тоді, коли ставлять запитання, висловлюють нерішучість або сумнів. Якщо ж треба висловити рішучість, довір’я, переконання в необхідності зробити якусь справу чи відповісти на запитання, то висота голосу падає. Мову можна модулювати також у часі, тобто змінювати темп мовлення. Швидкість мови залежить від характеру людини. Нерішучі люди говорять повільніше, так само як і меланхоліки або флегматики. Натомість люди, що мають жвавий і веселий характер, говорять швидко. Жінки говорять швидше, ніж чоловіки, іноді навіть удвічі швидше. Темп мовлення в різних народів, так само як і сила голосу, про що вже йшлося, неоднаковий. Відомо, що, наприклад, представники романських народів (італійці, французи) говорять набагато швидше, ніж народи скандінавських країн. Темп мовлення може змінюватися залежно від ситуації. Іноді треба говорити швидше, а іноді (наприклад, під час публічного виступу) повільніше. Темп мовлення залежить також від значення інформації. Виклад менш важливого матеріалу ведеться швидше, але при цьому на окремих найважливіших його частинах робиться наголос шляхом уповільнення темпу мовлення. Не рекомендується користуватися ані занадто повільним, ані занадто швидким темпом. У першому випадку слухачі починають нудьгувати, а в другому – не можуть належною мірою стежити за змістом того, про що мовиться. В обох випадках увага слухачів послаблюється. Найкраще, коли мовець періодично змінює темп мовлення (З підручника). |